abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164480306
quote:
2s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 21:53 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met een klinisch profiel?

Volgens mij is anti-autist nieteens een officiële aanduiding, ik heb deze alleen maar even zelf verzonnen, omdat de term de lading exact dekt.
Nee, dat klopt. Er bestaat ook nog geen naam voor dit. Maar ik vond een anti-autist nog vrij goed.
quote:
Wat bedoel je precies met pragmatisch (in gedrag en taalgebruik) en betrokken (warmbloedig)?

Pragmatisch wacht ik wel even op je uitleg, betrokken zijn hangt ook erg af van het onderwerp zelf en is wel erg algemeen gebracht door jou.

Zelf merk ik dat autisten juist vaker betrokken zijn, bij niet-autisten merk ik toch wel vaker dat ze wel doen alsof ze betrokken zijn, maar het is meer een formaliteit (ze vinden het belangrijker dat ik me op m'n gemak voel, ook al zitten ze me feitelijk eerder gewoon in de maling te nemen, mij energie te laten stoppen in een doodlopende weg, wat voor mij eerder als onbetrokken overkomt).
Een anti-autist juist heel makkelijk is in verandering van structuur en wat er gezegd is. Hij is gewoon oké met alles wat jij vreselijk zou vinden eigenlijk :P

Met betrokken bedoel ik gewoon de oprechte variant, zoals die van NT'er. En zoals je die vast hebt ervaren, is dat meer een plakkerig en 'meer praat' variant in plaats dan die van ASS'er.
quote:
Welke dingen herken je welk en welke dingen herken je niet?

[..]

Hier bega je een projectiefout, want je kunt helemaal niet objectief stellen dat wanneer je slechter scoort in non-verbale testen wat betreft het herkennen van NT gedrag, dat je -dus- slechter hierin zou zijn.
Dat is niet wetenschappelijk, maar vanuit slechts een enkel standpunt. Met dezelfde redenatie zou ik ook kunnen stellen dat ik de hond als normaal dier bestempel en vervolgens de kat als een inferieure versie van de hond ga bekritiseren, puur om objectief gezien arbitraire redenen.
Zeker ook als communicatie bij autisten onderling een stuk probleemlozer gaat.

Het is allemaal gekozen en eerder een afspiegeling van wat "objectief" niet is.

Ik heb hier al veel over geschreven, dus ga het even hierbij laten voor dit moment.
Daar wil ik het eerlijk gezegd ook niet over hebben.
quote:
[..]

Dit laatste is een vrijwelle zekerheid.

Hoe ziet jouw lijstje eruit? Wellicht dat ik m'n eigen (ietswat haastig in elkaar geflanste versie wat kan verbeteren met de info die ik uit jouw argumentatie kan halen).

Er kunnen natuurlijk ook fouten in staan, ik heb hier nog niet veel over nagedacht.
Daar heb ik nu even geen tijd voor. Ik zal later op die lijstjes terugkomen.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_164480787
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 23:27 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Nee, dat klopt. Er bestaat ook nog geen naam voor dit. Maar ik vond een anti-autist nog vrij goed.
Tis niet meer dan een snel-bedachte functionele naam, maar wel leuk dat je deze naam wel kunt waarderen voor wat het is :).
quote:
[..]

Een anti-autist juist heel makkelijk is in verandering van structuur en wat er gezegd is. Hij is gewoon oké met alles wat jij vreselijk zou vinden eigenlijk :P
Hier mag best wel een nuance aangebracht worden.

Structuur is er op meerdere vlakken en de ene heeft liever de structuur van een vaste woonplek, terwijl een volgende juist de structuur van een meer absolute vorm van (woon)vrijheid prefereert.

Ik heb gemerkt dat autisten over het algemeen gesproken moeilijker zijn wat veranderingen in de woonomgeving en de sociale contacten betreft, maar niet-autisten normaal gesproken moeilijker zijn wat veranderingen in hun wereldbeeld betreft. Niet-autisten lijken veel meer moeite te hebben om dingen die als "niet-standaard" gezien kunnen worden, goed te keuren ipv af te keuren, waar autisten eerder (oprecht) nieuwsgierig zullen zijn en makkelijker een ander wereldbeeld kunnen accepteren alnaargelang hun wereldbeeld door verwerving van nieuwe kennis, aangepast dient te worden. Niet-autisten lijken het hier zichtbaar significant moeilijker mee te hebben.

Het lijkt meer een verschuiving in prioriteit dan het wel of niet hebben van behoefte aan structuur. Ze hebben ze beiden nodig, maar op een andere manier.
Ik kan nu nog niet zeggen op welke manier een anti-autist structuur nodig zou hebben, maar als ik de lijn doortrek, dan zal die anti-autist waarschijnlijk wel een vorm van structuur nodig hebben.
quote:
Met betrokken bedoel ik gewoon de oprechte variant, zoals die van NT'er. En zoals je die vast hebt ervaren, is dat meer een plakkerig en 'meer praat' variant in plaats dan die van ASS'er.
Maar de variant van de NT is bijna per definitie minder oprecht betrokken. Ze doen vaker alsof, omdat ze liever liegen in naam van de lieve vrede dan gewoon de waarheid eruit te kwakken, zodat er door die leugens dingen mis gaan lopen (alsof ze onheil willen uitstellen).
Dus ik denk dat je hier iets nog niet helemaal goed begrepen hebt.

De variant van de NT is juist minder oprecht, zie anders dat voorbeeld van die jurk maar nog een keer, das toch echt heel duidelijk en moet haast wel erg herkenbaar zijn. Tis bijna een klassieker!

Nou, als je denkt dat autisten niet kunnen kletsen, dan heb je nog een hoop te leren! :D :P
quote:
[..]

Daar wil ik het eerlijk gezegd ook niet over hebben.

[..]

Daar heb ik nu even geen tijd voor. Ik zal later op die lijstjes terugkomen.
Prima als je het er even niet over wilt hebben i.v.m. de tijd. Ben benieuwd wat je uitkomst zal zijn.

Wel verwacht ik uiteindelijk een minstens eerlijke houding naar mij, gezien ik eenzelfde houding jegens jou heb. Verpest dit niet door in de toekomst op 1-richtingsverkeer aan te gaan sturen, want dan schuif ik je zo door naar een volgende bij wie ik wel beter 50/50 kan spiegelen.
pi_164486285
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 23:49 schreef magnetronkoffie het volgende:

Structuur is er op meerdere vlakken en de ene heeft liever de structuur van een vaste woonplek, terwijl een volgende juist de structuur van een meer absolute vorm van (woon)vrijheid prefereert.

Ik heb gemerkt dat autisten over het algemeen gesproken moeilijker zijn wat veranderingen in de woonomgeving en de sociale contacten betreft, maar niet-autisten normaal gesproken moeilijker zijn wat veranderingen in hun wereldbeeld betreft. Niet-autisten lijken veel meer moeite te hebben om dingen die als "niet-standaard" gezien kunnen worden, goed te keuren ipv af te keuren, waar autisten eerder (oprecht) nieuwsgierig zullen zijn en makkelijker een ander wereldbeeld kunnen accepteren al naar gelang hun wereldbeeld door verwerving van nieuwe kennis, aangepast dient te worden. Niet-autisten lijken het hier zichtbaar significant moeilijker mee te hebben.

Het lijkt meer een verschuiving in prioriteit dan het wel of niet hebben van behoefte aan structuur. Ze hebben ze beiden nodig, maar op een andere manier.
Hier heb je een goed punt.
Herkenbaar denk ik, ik zit even te denken hoe ik daar een concreet voorbeeld van heb...
maar dat krijg ik zo niet even op papier.

quote:
Nou, als je denkt dat autisten niet kunnen kletsen, dan heb je nog een hoop te leren! :D :P
^O^
Bedoel je trouwens kletsen als gewoon praten ongeacht of iemand luistert of ook het echt tegen iemand kletsen... *)
Fake it till you make it...
pi_164486957
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 08:41 schreef Nijna het volgende:

[..]

Hier heb je een goed punt.
Herkenbaar denk ik, ik zit even te denken hoe ik daar een concreet voorbeeld van heb...
maar dat krijg ik zo niet even op papier.
Homo's, pesters, religies, om maar even wat ochtend-voorbeeldjes te geven (ben wel net wakker he }:| :P ).
Ik vond dit als kind al raar, bijvoorbeeld... als het bijvoorbeeld om lesbiennes gaat, ik snapte nooit waarom zoveel mensen zo makkelijk andersdenkenden afkeurden. Het is rigide denken.

Ik merk zelf dat autisten hier opvallend makkelijker in zijn, die hebben veel sneller (echt VEEL sneller) zoiets van "Oké....hmm...das eigenlijk wel interessant, kan je me meer vertellen? O wat grappig, zo had ik dit ng nooit gezien!" en veel niet-autisten reageren toch meer door gewoon met je mee te kletsen en tegelijk soort van "subtiel" proberen het gespreksonderwerp op iets anders te leggen...ofzo.

Autisten zijn nieuwsgierig naar dingen die anders zijn en niet-autisten lijken toch meer te gaan voor die oppervlakkige dingetjes (zo van "Hey, heb je gister nog die wedstrijd gezien? Wat een mooi doelpunt he!") maar probeer maar eens met zoiemand over een andere sport te praten (bijvoorbeeld die balsport van de Maya's) en je ziet hun aandacht zo wegglippen...
quote:
[..]

^O^
Bedoel je trouwens kletsen als gewoon praten ongeacht of iemand luistert of ook het echt tegen iemand kletsen... *)
Volgens mij kunnen autisten en niet-autisten dit beide evengoed :D :') (tis ook wel best wel afhankelijk van wie je tegenover je hebt en ook zeg maar de omstandigheden van dat moment).

Zoiets....laat me even wakker worden _O- :D

[ Bericht 10% gewijzigd door magnetronkoffie op 13-08-2016 10:09:24 ]
pi_164525058
Magnetronkoffie, ik had het toevallig gisteren met mijn moeder nog even over je voorbeeld mbt dat makkelijker zijn.
Voorbeeldje: iemand in mijn omgeving, partner met dementie (zodanig ver dat het meer een ouder-kind relatie is) en diegene heeft sinds een tijdje een nieuwe liefde. Er zijn best wel veel mensen die daar heel raar over doen.
Terwijl ik zoiets heb: joh als je je daar beter door voelt... ik heb er geen moeite mee. Daar kan ik heel nuchter in zijn.

Nieuwsgierig: check *)

Ben je inmiddels wakker? ;)
pi_164525199
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 17:36 schreef Nijna het volgende:
[..]

Vrouwen 8-)
pi_164529082
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 21:55 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Sorry, ik had je reactie of niet gezien, of ik had even geen zin om je antwoorden uit mijn quote te gaan vissen :D :P.

Ik was vroeger erg vergevingsgezind, maar in de loop der jaren ben ik door manipulatie, uitbuiting, geestelijke mishandeling en andere oorzaken, deze mensen steeds verder gaan wantrouwen.
Dit heeft mij in zoverre beïnvloed, dat ik zelf wel zou kunnen stellen dat als dit mij nooit overkomen was, dat ik nu een totaal ander mens geweest zou zijn.

Mijn belangrijkste reden en oorzaak dat dit niet gebeurd is en dat ik me meer hiermee bezig ben gaan houden, is omdat ik wel moest.

Ik -kon- het niet negeren, net zoals je een lekke band van een auto op de snelweg niet kunt negeren.

Hier gaat zoveel tijd en energie in zitten, dat het m'n hele leven heeft vervormd (ik heb 't gelukkig wel m'n eigen invulling kunnen geven).

Ik leerde op een gegeven moment dat ik slimmer moest zijn en slimmer moest denken, niet er vanuit gaan dat iedereen altijd even eerlijk is en goede intenties heeft.

Ik ben ze gaan observeren en later ook filteren. Eerst onbewust en later ben ik gerichter naar oorzaken gaan zoeken.

Ik merk dat er best veel mensen zijn aan wie ik gewoon niks ga hebben.

Die mensen komen met een glimlach en een goed-klinkend verhaal naar me toe en doen er alles aan mij voor zich te winnen, maar uiteindelijk heb ik alleen mezelf ermee, als ik met dit soort mensen in zee ga.

Maar niemand heeft dit me verteld of uitgelegd, ik heb alles zelf moeten uitzoeken en daar baal ik wel van (want dit impliceert slechte intenties).

Geen idee waarom ik specifiek dit nu tik hoor, maar wilde het toch even van me afschrijven.

Het is niet voor niets dat ik zo'n lage dunkt van het gros van de mensheid heb gekregen, want ik weet nu ondertussen wel waar die voor staat.
Ik heb inderdaad daardoor ook wel door wat voor type mens ik wel mag en welke niet.
Vaak geeft mijn intuïtie vaak toch gelijk.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_164533165
quote:
Magnetronkoffie, ik had het toevallig gisteren met mijn moeder nog even over je voorbeeld mbt dat makkelijker zijn.
Voorbeeldje: iemand in mijn omgeving, partner met dementie (zodanig ver dat het meer een ouder-kind relatie is) en diegene heeft sinds een tijdje een nieuwe liefde. Er zijn best wel veel mensen die daar heel raar over doen.
Terwijl ik zoiets heb: joh als je je daar beter door voelt... ik heb er geen moeite mee. Daar kan ik heel nuchter in zijn.

Ik ben net wakker...momentje hoor _O- :')
pi_164533318
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 20:10 schreef Aiciu het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad daardoor ook wel door wat voor type mens ik wel mag en welke niet.
Vaak geeft mijn intuïtie vaak toch gelijk.
Ik ben veel te lang doorgegaan met met toch maar het vanuit beste uit willen blijven gaan, denken dat het allemaal wel mee zou vallen (ik geloofde m'n eigen gevoel zeg maar niet). Maar ik heb sowieso vroeger nooit -echt- naar m'n gevoel geluisterd, werd me hiervan pas bewust toen ik de 28 begon te naderen.

Ik slaap op 't moment op een beetje rare tijden :P
pi_164534296
quote:
10s.gif Op zondag 14 augustus 2016 21:59 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik ben net wakker...momentje hoor _O- :')
Lol _O- , ik denk dat ik maar eens ga pogen te slapen :Z , afgelopen nacht kwam ik wat uurtjes tekort dus ik hoop op een fatsoenlijke nacht.
Welterusten.
pi_164534617
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 22:02 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik ben veel te lang doorgegaan met met toch maar het vanuit beste uit willen blijven gaan, denken dat het allemaal wel mee zou vallen (ik geloofde m'n eigen gevoel zeg maar niet). Maar ik heb sowieso vroeger nooit -echt- naar m'n gevoel geluisterd, werd me hiervan pas bewust toen ik de 28 begon te naderen.

Ik slaap op 't moment op een beetje rare tijden :P
Altijd jammer wanneer men jouw goede intenties niet ziet en alleen maar zeurt.
Maar ondanks een vooroordeel (je mag geen vooroordelen hebben dat is niet goed aldus de NT) hoop ik toch altijd dat ik het mis heb, maar helaas. :P
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_164535958
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 22:24 schreef Nijna het volgende:

[..]

Lol _O- , ik denk dat ik maar eens ga pogen te slapen :Z , afgelopen nacht kwam ik wat uurtjes tekort dus ik hoop op een fatsoenlijke nacht.
Welterusten.
Slaap lekker :W
quote:
9s.gif Op zondag 14 augustus 2016 22:30 schreef Aiciu het volgende:

[..]

Altijd jammer wanneer men jouw goede intenties niet ziet en alleen maar zeurt.
Maar ondanks een vooroordeel (je mag geen vooroordelen hebben dat is niet goed aldus de NT) hoop ik toch altijd dat ik het mis heb, maar helaas. :P
pfff, je moest eens weten...
pi_164543026
quote:

Zo, even iets meer tijd om te reageren.
Ik vind 't wel leuk/grappig om te lezen dat je dit nu zelf ook zag en dat je ook gelijk op 'onderzoek' bent gegaan :P.

En nieuwsgierig zijn! _O_ :P
pi_164547673
Zo nu en dan kom ik een bepaald soort opmerking tegen, zoals in een topic over een 3e keus wat geslachts-icoontje betreft (dus dat je naast een mannetje, een vrouwtje, ook een soort mens-erger-je-niet poppetje kunt selecteren).
Dus dat je zeg maar ervoor kunt kiezen om niet je geslacht op dit forum weer te laten geven (vergelijkbaar met hoe je kunt selecteren je online/offline status onzichtbaar te maken).

Was 1 van de opmerkingen dit:
quote:
Bekrompen autistjes hier die jeuk krijgen van het idee dat zo'n optie er wel eens zou kunnen komen :')
Als ik dan denk en kijk naar die rigiditeit waar het dit weekend hier over ging (weet ff geen beter/passender woord dan rigiditeit in deze situatie), dan vind ik dit een soort ander uiterste.

Gelukkig is die post wel weggehaald, maar ik vind het gewoon raar dat bepaalde mensen zo rigide aan hun overtuigingen blijven hangen, zelfs al is "het bewijsmateriaal dat het tegendeel bewijst" overweldigend.

Waarom blijven ze dan toch zo doordenken? Want dit snap ik dus (echt) niet.

Pas geleden nog een post in D&A hierover geweid, hoe dit gedrag mijn gezin uit elkaar heeft gerukt. Maar ze blijven gewoon volharden in hun overtuigingen en zien de nadelen van hun eigen gedrag niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door magnetronkoffie op 15-08-2016 13:03:16 ]
pi_164555854
Vandaag adviesgesprek bij het ggz gehad. Ze (intaker en psychiater) denken allebei dat ik autisme heb. Oa aan de hand van hoe ik antwoord gaf op vragen,kan me verder laten onderzoeken bij het autisme-team. Denk dat ik wel doe, kan mijn begeleiding echt specifiek daarvoor zijn is wel belangrijk.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_164556474
Ik dacht dat ik vandaag een afspraak had maar dat blijkt pas de 19e te zijn :(

Nu vraag ik me af bij wie het misverstand vandaan kwam :P

Verder wel een leuk dagje gehad, een beetje fotomodel gespeeld voor mijn vriendin zodat ze haar nieuwe camera kon testen :)
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_164556808
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 17:27 schreef Vimbavimba het volgende:
Vandaag adviesgesprek bij het ggz gehad. Ze (intaker en psychiater) denken allebei dat ik autisme heb. Oa aan de hand van hoe ik antwoord gaf op vragen,kan me verder laten onderzoeken bij het autisme-team. Denk dat ik wel doe, kan mijn begeleiding echt specifiek daarvoor zijn is wel belangrijk.
-Als- je autistisch bent, is het wel heel belangrijk om dit te weten (en hoe eerder, hoe beter).
En zelfs als je dit niet blijkt te zijn, jezus, wat een typtyfus heb ik _O- dan is het sowieso wel handig dat dit in elk geval ook uitgesloten kan worden.

Ga er maar vanuit dat het (als het goed is) een best wel uitgebreid onderzoek zal zijn.
Bij mij wilden ze minstens 2 familieleden (bij voorkeur ouders) en ook dingen als oude schoolrapporten enzo.

En ik moest ook wat testjes doen.

Ik was wel verrast door de uitslag, maar nu weet ik dat dit zelfs best wel standaard is onder niet-gediagnostiseerde en net-wel-gediagnostiseerde autisten :P
pi_164556833
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 17:53 schreef Aiciu het volgende:
Ik dacht dat ik vandaag een afspraak had maar dat blijkt pas de 19e te zijn :(

Nu vraag ik me af bij wie het misverstand vandaan kwam :P

Verder wel een leuk dagje gehad, een beetje fotomodel gespeeld voor mijn vriendin zodat ze haar nieuwe camera kon testen :)
Ik was een keer een maand te vroeg :(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164557261
quote:
2s.gif Op maandag 15 augustus 2016 18:07 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

-Als- je autistisch bent, is het wel heel belangrijk om dit te weten (en hoe eerder, hoe beter).
En zelfs als je dit niet blijkt te zijn, jezus, wat een typtyfus heb ik _O- dan is het sowieso wel handig dat dit in elk geval ook uitgesloten kan worden.

Ga er maar vanuit dat het (als het goed is) een best wel uitgebreid onderzoek zal zijn.
Bij mij wilden ze minstens 2 familieleden (bij voorkeur ouders) en ook dingen als oude schoolrapporten enzo.

En ik moest ook wat testjes doen.

Ik was wel verrast door de uitslag, maar nu weet ik dat dit zelfs best wel standaard is onder niet-gediagnostiseerde en net-wel-gediagnostiseerde autisten :P
Het gekke is dat ik al eerder diagnose autisme heb gehad. Later is dat ingetrokken maar had nog wel kenmerken maar nu denken ze weer dat ik het heb.

Ja; daarom heb dan sowieso zekerheide als ik me opnieuw laat onderzoeken.

Ben helaas niet heel jong meer.

Hoe oud was jij dan (als je wil zeggen?)
Hoelang duurde jouw onderzoek?
pi_164557456
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2016 18:31 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Het gekke is dat ik al eerder diagnose autisme heb gehad. Later is dat ingetrokken maar had nog wel kenmerken maar nu denken ze weer dat ik het heb.

Ja; daarom heb dan sowieso zekerheide als ik me opnieuw laat onderzoeken.

Ben helaas niet heel jong meer.

Hoe oud was jij dan (als je wil zeggen?)
Hoelang duurde jouw onderzoek?
Waarom hadden ze het weer ingetrokken?
Was er bij dat onderzoek soms wat fout gedaan, waardoor de uitslag als niet langer betrouwbaar gezien werd, of waren er andere dingen die speelden?

Maar dan weet je als het goed is tenminste wel hoe zo'n onderzoek zal verlopen, misschien dat je niet alles over hoeft te doen en dat ze gewoon een deel van de onderzoeksresultaten van je vorige onderzoek kunnen meenemen?

Ik was rond de 30 toen ik m'n diagnose kreeg (veel te laat dus).

Maar ik merk dat de behandeling (ondanks de vaak goede bedoelingen van veel behandelaars) qua effectiviteit nog in de kinderschoenen staat...en dit kind wil maar niet hard doorgroeien.

Ze doen en ontdekken alles met trial&error, maar er lijkt niet al te veel denkwerk in te zitten ofzo, alsof ze het contact met de werkelijkheid (van hoe autisme echt is, wat het echt inhoudt) maar niet goed kunnen begrijpen.

Ik weet het niet, het gaat allemaal zo omslachtig en 1 van de meest gehoorde klachten van de hulpverlening voor autisten, is dat ze de autisten gewoon niet of niet goed begrijpen.

Heel frustrerend ook, dan loopt het eindelijk eens lekker met een behandelaar, krijg je weer een nieuwe die er weer niks van snapt, moet je weer om een wissel gaan vragen en met een beetje pech gaat ondertussen je geboekte vooruitgang weer verloren.
pi_164558191
quote:
2s.gif Op maandag 15 augustus 2016 18:40 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Waarom hadden ze het weer ingetrokken?
Was er bij dat onderzoek soms wat fout gedaan, waardoor de uitslag als niet langer betrouwbaar gezien werd, of waren er andere dingen die speelden?

Maar dan weet je als het goed is tenminste wel hoe zo'n onderzoek zal verlopen, misschien dat je niet alles over hoeft te doen en dat ze gewoon een deel van de onderzoeksresultaten van je vorige onderzoek kunnen meenemen?

Ik was rond de 30 toen ik m'n diagnose kreeg (veel te laat dus).

Maar ik merk dat de behandeling (ondanks de vaak goede bedoelingen van veel behandelaars) qua effectiviteit nog in de kinderschoenen staat...en dit kind wil maar niet hard doorgroeien.

Ze doen en ontdekken alles met trial&error, maar er lijkt niet al te veel denkwerk in te zitten ofzo, alsof ze het contact met de werkelijkheid (van hoe autisme echt is, wat het echt inhoudt) maar niet goed kunnen begrijpen.

Ik weet het niet, het gaat allemaal zo omslachtig en 1 van de meest gehoorde klachten van de hulpverlening voor autisten, is dat ze de autisten gewoon niet of niet goed begrijpen.

Heel frustrerend ook, dan loopt het eindelijk eens lekker met een behandelaar, krijg je weer een nieuwe die er weer niks van snapt, moet je weer om een wissel gaan vragen en met een beetje pech gaat ondertussen je geboekte vooruitgang weer verloren.
Zeggen hadDen me opnieuw getest (vragenlijsten enzo)
Kwam uit dat ik het niet had maar wel trekken maar weet niet want ze zeiden dingen die niet klopten. Diagnose die ik heb nu wordt ook wel verward met autisme
Is 10 jaar terug geweest.
Maar omdat ze dat nu zeggen begin ik weer te twijfelen.
Nu ook veel aanwijzingen

Hmm misschien een idee maar misschien beter om blanco te zijn?

Jij was wel laat idd. Heel menselijk brein staat nog in de kinderschoenen helaas. Zag laatst wel youtube filmpje van een behandeling die effectief werd bewezen.
pi_164558373
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2016 19:10 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Zeggen hadDen me opnieuw getest (vragenlijsten enzo)
Kwam uit dat ik het niet had maar wel trekken maar weet niet want ze zeiden dingen die niet klopten. Diagnose die ik heb nu wordt ook wel verward met autisme
Is 10 jaar terug geweest.
Maar omdat ze dat nu zeggen begin ik weer te twijfelen.
Wacht even, ze hebben je in het verleden al 2 keer getest? Dacht dat je meende dat je in het verleden nog maar 1 keer was getest.

Welke diagnose, die weleens met autisme verward wordt, bedoel je?
quote:
Hmm misschien een idee maar misschien beter om blanco te zijn?

Jij was wel laat idd. Heel menselijk brein staat nog in de kinderschoenen helaas. Zag laatst wel youtube filmpje van een behandeling die effectief werd bewezen.
Je kunt het best wel goed zien, zonder dat je eerst zeg maar onder een MRI-scanner hebt moeten liggen, en eerlijk gezegd is het best goed te doen om met de nu al beschikbare informatie al heel ver te komen.

Maar het lijkt wel alsof ze (de wetenschap, whatever) het maar niet voor elkaar krijgen om alle losse eindjes aan elkaar te knopen, ik snap niet waarom ze dit niet zien.

Als ze dit wel zouden zien, dan kunnen ze veel gerichter onderzoeken, maar dat doen ze niet (ze graaien in het donker ofzo).

Ja, maar vaak komt de diagnose pas veel te laat en pas na een lange lijdensweg.
Er gaat nog steeds heel veel mis helaas :(.

Heb je een linkje naar dat youtubefilmpje?
pi_164559102
quote:
2s.gif Op maandag 15 augustus 2016 19:17 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wacht even, ze hebben je in het verleden al 2 keer getest? Dacht dat je meende dat je in het verleden nog maar 1 keer was getest.

Welke diagnose, die weleens met autisme verward wordt, bedoel je?

[..]

Je kunt het best wel goed zien, zonder dat je eerst zeg maar onder een MRI-scanner hebt moeten liggen, en eerlijk gezegd is het best goed te doen om met de nu al beschikbare informatie al heel ver te komen.

Maar het lijkt wel alsof ze (de wetenschap, whatever) het maar niet voor elkaar krijgen om alle losse eindjes aan elkaar te knopen, ik snap niet waarom ze dit niet zien.

Als ze dit wel zouden zien, dan kunnen ze veel gerichter onderzoeken, maar dat doen ze niet (ze graaien in het donker ofzo).

Ja, maar vaak komt de diagnose pas veel te laat en pas na een lange lijdensweg.
Er gaat nog steeds heel veel mis helaas :(.

Heb je een linkje naar dat youtubefilmpje?
oeps, ja 1 keer maar een onderzoek gehad.
Wordt weleens verward met de ontwijkende persoonlijkheidsstoornis bv.

ja, daarom vind ik het zelf wel vreemd dat ik een andere diagnose kreeg.
Maaja ik ben maar een leek.

Misschien zie jij het al wel maar zij dan idd nog niet.
ja, vooral als het goed te verbergen is komt het laat en heb je idd al veel hinder ondervonden.
Heb je nu wel goede begeleiding of iets, wel idee dat je verder bent gekomen sinds het moment van je diagnose?

dit is de link
pi_164561926
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 19:42 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

oeps, ja 1 keer maar een onderzoek gehad.
Wordt weleens verward met de ontwijkende persoonlijkheidsstoornis bv.

ja, daarom vind ik het zelf wel vreemd dat ik een andere diagnose kreeg.
Maaja ik ben maar een leek.

Misschien zie jij het al wel maar zij dan idd nog niet.
ja, vooral als het goed te verbergen is komt het laat en heb je idd al veel hinder ondervonden.
Heb je nu wel goede begeleiding of iets, wel idee dat je verder bent gekomen sinds het moment van je diagnose?

dit is de link
Ik ben absoluut wel verder gekomen, maar alles gaat met wind tegen en het schiet gewoon niet genoeg op.

het had allemaal magnitudes sneller kunnen gaan, maar het is dat onbegrip.
Dat is wellicht 1 van de grootste hordes.

Thanks voor je link, ik ga hem strakjes in alle rust even kijken en ook de overige delen van je post :).
pi_164708473
Je hebt ook nog steeds genoeg mensen die geloven dat autisme niet bestaat of een mode ding is.

Laatst werd er iemand boos op me omdat hij vond dat autisme niet bestaat en ik maar een luie uitkeringstrekker ben zonder doel in het leven. Natuurlijk zijn er ergere dingen denkbaar dan bijv autisme maar er heerst nog altijd een taboe op psychische aandoeningen.
pi_164722093
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 15:08 schreef Michie_ het volgende:
Je hebt ook nog steeds genoeg mensen die geloven dat autisme niet bestaat of een mode ding is.
Ik ken 't. Was ooit uit eten vanuit m'n vrijwilligerswerk (enkele tientallen mensen, groot deel had ik nog nooit gezien) en daar was 1 vrouw die bij hoog en bij laag beweerde dat burn-out niet bestond, dat het aanstellerij was of aandachtstrekkerij.

Wat moet ik nou met zulke mensen? Die kan je toch niet serieus nemen? Tips zijn welkom :D :P.
quote:
Laatst werd er iemand boos op me omdat hij vond dat autisme niet bestaat en ik maar een luie uitkeringstrekker ben zonder doel in het leven. Natuurlijk zijn er ergere dingen denkbaar dan bijv autisme maar er heerst nog altijd een taboe op psychische aandoeningen.
Ow, ja, wat ik hier eerder al tikte dus. Beste kun je dit soort mensen zoveel mogelijk negeren/ontwijken, want een oplossing is bij deze mensen volgens mij zo goed als onmogelijk.

Naja, ik denk dat het wel degelijk mogelijk is, maar de tijd en energie die ik in deze bodemloze putten zie verdwijnen, kan ik 100-voudig rendabeler in andere mensen steken die dit probleem niet hebben.

Ik weet serieus niet wat ik hiermee moet, behalve dan dat ik de laatste jaren steeds meer ervaren heb dat hoe meer van zulke mensen ik in mijn sociale kring heb, hoe meer ze me uiteindelijk leegzuigen en bij gebrek van deze mensen, voel ik me op m'n best.

Waarom zou ik ervoor kiezen met zo iemand om te gaan als ik deze persoon ook gewoon kan skippen en 5 meter verderop een wel-normaal persoon kan spreken? Dan ben ik toch gek om met minder genoegen te nemen?

Ik weet 't niet hoor :')
pi_164727239
Ik denk echt dat energie steken in zulke mensen zonde is... degene waar ik vaak mee werk op mn vrijwilligerswerk is ook zo'n kortzichtig type... overal een oordeel over.
Laatst ben ik gewoon even iets gaan doen waar ze niet in de buurt was, want ik was in staat om heel lelijk te gaan doen.

Gisteren even zo'n baal moment, ik voel me een beetje buitengesloten hier in de straat. Het lijkt wel of iedereen iets met elkaar heeft en ik voel me er zo buiten staan. Ik mis het een beetje om gewoon af en toe een kop thee met iemand te drinken ofzo.
Beste vriendin woont daar te ver weg voor en dat vind ik jammer. Aan de andere kant hoef ik echt geen busladingen vrienden te hebben, want daar heb ik de energie toch niet voor.
Soms heb je dat blijkbaar...
pi_164730575
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 09:20 schreef Nijna het volgende:
Ik denk echt dat energie steken in zulke mensen zonde is... degene waar ik vaak mee werk op mn vrijwilligerswerk is ook zo'n kortzichtig type... overal een oordeel over.
Laatst ben ik gewoon even iets gaan doen waar ze niet in de buurt was, want ik was in staat om heel lelijk te gaan doen.

Gisteren even zo'n baal moment, ik voel me een beetje buitengesloten hier in de straat. Het lijkt wel of iedereen iets met elkaar heeft en ik voel me er zo buiten staan. Ik mis het een beetje om gewoon af en toe een kop thee met iemand te drinken ofzo.
Beste vriendin woont daar te ver weg voor en dat vind ik jammer. Aan de andere kant hoef ik echt geen busladingen vrienden te hebben, want daar heb ik de energie toch niet voor.
Soms heb je dat blijkbaar...
Vetgedrukte herken ik wel van toen ik nog op school zat, maar tegenwoordig heb ik dit gevoel zelf gelukkig niet meer. Ik ga in principe nooit bij de buren langs, maar we helpen elkaar wel even als er iets aan de hand is/als we eventjes elkaars hulp nodig hebben en ik maak toch zeker wel 1 gesprekje met ze als we elkaar toevallig in de tuin tegenkomen en we houden ook een beetje de buurt in de gaten i.v.m. inbrekers enzo :P. Maar ik heb zelf niet de behoefte om elke week bij 1 of enkelen op de koffie te gaan.

Dat wat je beschrijft, klinkt voor mij ook een beetje als eenzaamheid, het gemis dat je effesnel op iemand kunt terugvallen en even een babbeltje mee kunt maken, maar weet niet of ik dit goed gezien heb (ik ben echt net uit bed :P ).

Voor de rest heb ik vrijwel niemand hier echt in de buurt wonen, maar wat het verschil voor mij maakt, is dat ik een kleine vriendengroep heb met wie we geregeld bellen en tegenwoordig doen we dit bellen vrijwel altijd via skype (want gratis en handen vrij, wat scheelt als je elkaar geregeld meer dan een uur aan de lijn hebt :P ).
Gewoon even kletsen en meestal doen we ook nog een beetje gamen of interesses delen (zo van "hey, ik heb gisteren nog deze website gevonden en zat dit en dat te denken, wat vind jij ervan?").

We spelen afwisselend verschillende games en we spelen ze ook niet altijd samen (soms gaat er 1 gamen terwijl 2 anderen bijvoorbeeld blijven kletsen, soms gamen we met z'n allen, levert altijd wel hilarische en soms ook frustrerende ("Hey X, hoe gaat het?" "Jezus, dat team van mij weer, allemaal braindead dus dit gaan we niet winnen :'), dus ik ga lekker campen en alleen maar damage schieten :)" momenten op waar we dan weer gezamelijk om kunnen lachen of huilen :P.

Ik denk dat het voornamelijk mijn vriendengroepje is waardoor ik me (sociaal gezien) tevreden voel wat de kleinere allerdaagse beslommeringen betreft.

Voor de rest heb ik ook een wat uitgebreidere kennissenkring opgebouwd, waarmee ik weer andere sociale behoeftes vervul, dus wat m'n sociale kring betreft, deze geeft mij op dit moment heel veel voldoening.

Ik heb 't ook goed in de hand (ik heb zeg maar geen mensen erin zitten die me leegslurpen en heb genoeg (soms ook wel te veel) opties en merk nu al dat ik moeite heb om zeg maar met iedereen waarmee ik contact zou willen hebben ook contact te onderhouden en in die situatie krijg ik de neiging om het contact met mensen die ik het minst goed ken en/of waarmee ik de minste binding heb (zeg maar de mensen die minder belangrijk voor me zijn) wat losser te maken (vooral wanneer ik het gevoel heb dat ik die persoon er gewoon even niet bij kan hebben om wat voor reden dan ook (wat ik meestal ook echt gewoon jammer vind, want ze kunnen me zeker wel boeien)).

't is een beetje managen voor mij.

Lang verhaal voor iets waarvan ik niet eens zeker weet of dit überhaupt wel op jou betrekking heeft, maar als ik er al naast zat, wellicht vond je 't in elk geval wel ff leuk om gelezen te hebben :P.
pi_164730727
Ik heb een kat.
Ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen dat mensen op de woonafdeling een kat mogen.

Hij heet Ollie, is 5 en een half jaar en ik heb 'm uit het asiel.

Ik ben helemaal gek op hem. Hij is enorm lief en wilt alleen maar knuffelen.
Ik voel mijn stress ook afnemen als ik met hem op de bank lig.
Hij heeft niesziekte, en morgen gaan we even naar de dierenarts. Ik heb zelfs in het weekeind met hem hete douches genomen (hij zat gewoon droog op de badmat) om hem te laten stomen.
Waarschijnlijk komt het wel goed maar toch morgen even naar de arts.

T'klinkt misschien wel gek maar als kind had ik ook altijd hele andere banden met mijn katten en hond dan met mensen.
Ik voel mij er toch wat meer thuis bij ze.
O+
Twiddel
pi_164731588
quote:
17s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:50 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb een kat.
Ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen dat mensen op de woonafdeling een kat mogen.

Hij heet Ollie, is 5 en een half jaar en ik heb 'm uit het asiel.
[ afbeelding ]

Ik ben helemaal gek op hem. Hij is enorm lief en wilt alleen maar knuffelen.
Ik voel mijn stress ook afnemen als ik met hem op de bank lig.
Hij heeft niesziekte, en morgen gaan we even naar de dierenarts. Ik heb zelfs in het weekeind met hem hete douches genomen (hij zat gewoon droog op de badmat) om hem te laten stomen.
Waarschijnlijk komt het wel goed maar toch morgen even naar de arts.

T'klinkt misschien wel gek maar als kind had ik ook altijd hele andere banden met mijn katten en hond dan met mensen.
Ik voel mij er toch wat meer thuis bij ze.
O+
NIIIIICE!!!! _O_ O+

Veel plezier met hem *O*

En wel tof dat je er dan toch 1 mocht! ^O^

Wel een beetje zorgelijk van die niesziekte, ik had begrepen dat dit toch wel vrij ernstig kon zijn? (onze eigen katten hebben dit gelukkig nooit gehad).

Als je op vakantie gaat (en je een beetje in de buurt woont), dan wil ik wel op hem passen :D :P.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')