abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_163629694
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:37 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Er is ook zeg maar "begeleid zelfstandig wonen" (vooral handig voor mensen die pas later zorg krijgen, maar al zelfstandig wonen en het gewoon weinig zinvol is naar begeleid wonen te gaan).
Ah oke, dankje voor het melden. Dan zal die jongen in dat studentenhuis dat wel gedaan hebben. Hij woont nu ergens anders, een plek voor niet-studenten omdat hij zijn studie heeft gestaakt, maar hoe de begeleiding daar werkt weet ik niet precies.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:54:39 #152
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_163629959
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:43 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ah oke, dankje voor het melden. Dan zal die jongen in dat studentenhuis dat wel gedaan hebben. Hij woont nu ergens anders, een plek voor niet-studenten omdat hij zijn studie heeft gestaakt, maar hoe de begeleiding daar werkt weet ik niet precies.
Ik wist trouwens niet dat je hiermee bekend was, maar sowieso in elk geval dank voor de info :)

Het verschilt per regio wat voor aanbod er is en hoe het precies wordt aangeboden.

Er zijn ook zeg maar woontrainingen die vooral bedoeld zijn voor tijdelijke bewoning en de mate van zelfstandigheid en ook privacy, kan behoorlijk wisselen (evenals de kosten ook denk ik, en de eventuele (maar wel zeer waarschijnlijk aanwezige) wachttijden).
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  zaterdag 9 juli 2016 @ 22:23:40 #153
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163630677
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:22 schreef Elvi het volgende:

[..]

Mij is verteld dat je een bepaalde user met rust ging laten? Wat doe je hier dan?
Een vraag stellen over autisme.

Er is geen enkele legitieme reden voor jou om zo op mijn vraag te reageren. Als je wil reageren, geef dan antwoord op mijn vraag. Het is belangrijk voor mij om te weten.
1 + 1 = blauw
  zaterdag 9 juli 2016 @ 22:37:59 #154
47102 Elvi
miemkwien
pi_163631038
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 22:23 schreef Kamina het volgende:

[..]

Een vraag stellen over autisme.

Er is geen enkele legitieme reden voor jou om zo op mijn vraag te reageren. Als je wil reageren, geef dan antwoord op mijn vraag. Het is belangrijk voor mij om te weten.
Je bent alleen maar aan het trollen en uitlokken. Sneu.
pi_163631091
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 22:23 schreef Kamina het volgende:

[..]

Een vraag stellen over autisme.

Er is geen enkele legitieme reden voor jou om zo op mijn vraag te reageren. Als je wil reageren, geef dan antwoord op mijn vraag. Het is belangrijk voor mij om te weten.
Ga toch ergens anders trollen, Kamina. Echt, ik begin je zielig te vinden.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 22:56:46 #156
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163631473
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 22:37 schreef Elvi het volgende:

[..]

Je bent alleen maar aan het trollen en uitlokken. Sneu.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 22:40 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ga toch ergens anders trollen, Kamina. Echt, ik begin je zielig te vinden.
Echt hoor, ik heb al vaker aangegeven dat in mijn naaste omgeving iemand autistisch is...

Het gaat om mijn kleine broertje. Hij heeft zwaar overgewicht en blijft snoepen. Aangezien hij als de dood voor naalden is, hoop ik hem duidelijk te kunnen maken dat hij zijn gewoonten moet aanpassen, zodat hij kan voorkomen dat hij diabetes krijgt.

Aangezien we komend jaar één van onze ouders gaan verliezen, en de ander hartproblemen en artritis heeft, zal ik in de nabije toekomst zorg voor hem moeten dragen. Hij zal echter ook zelfstandig moeten zijn, want ik moet werken. Werk waarbij ik ook regelmatig met autistische kinderen te maken heb en ga krijgen.

Daarom wil ik me meer in deze mensen verdiepen.

Stop alsjeblieft met deze hetze, want het wordt pijnlijk zo. :{
1 + 1 = blauw
  zaterdag 9 juli 2016 @ 23:03:59 #157
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_163631615
registreer om deze reclame te verbergen
Hoi, ik heb autistische kenmerken in mijn gedrag (ASS). En ik ben niet bang voor naalden, maar ik hou er niet van. :{
Hoe gingen de inentingen zoals DTP en BMR dan? :o
En voorkomen is beter dan genezen ;)

Jammer dat je ouder moet zien lijden (ik zou er ook niet aan willen denken dat de dood naar je toekomt).
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
  zaterdag 9 juli 2016 @ 23:13:50 #158
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163631811
quote:
9s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 23:03 schreef PandaDrop het volgende:
Hoi, ik heb autistische kenmerken in mijn gedrag (ASS). En ik ben niet bang voor naalden, maar ik hou er niet van. :{
Hoe gingen de inentingen zoals DTP en BMR dan? :o
En voorkomen is beter dan genezen ;)
Daarvoor hebben we hem moeten meenemen in de auto, waarbij we zeiden een ijsje te gaan halen. Toen hij eenmaal doorhad dat we niet richting de ijssalon gingen (hij is opvallend begaafd in het onthouden van locaties en routes), en het ziekenhuis in zicht kwam, raakte hij in paniek. Hij ging op zijn handen bijten, nonstop vragen stellen en flapperen. We hebben hem bijna het ziekenhuis in moeten sleuren.

In de behandelkamer hebben twee zusters hem vast moeten houden, waarbij we een hand op zijn arm en knie legden. We leidden hem af, zodat hij niet keek en zag wanneer de naald tevoorschijn kwam. Ondanks dat was het huilen en protesteren. Hij was verbaasd dat het zo snel voorbij was, maar kalmeerde niet totdat hij eenmaal zijn ijsje at.

Gelukkig zijn er tabletjes voor diabetes, maar die helpen niet altijd. Plus dat hij die echt niet in zal willen nemen, of 'per ongeluk' vergeet. Dat soort dingen liegt ie trouwens wel over, zoals douchen of tandenpoetsen. Hij heeft heel veel zorg nodig.

Wij zijn van de 'harde' aanpak, met de gedachte dat hij zich moet aanpassen aan de wereld, omdat de wereld dat niet zo snel doet. Maar vooral ook omdat het goed voor hem is om zelfstandig discipline te hebben, en niet liegt over simpele dingen als douchen en tandenpoetsen, die hem meer angsten zullen opleveren dan hij kennellijk heeft voor dat soort zaken.
1 + 1 = blauw
  zondag 10 juli 2016 @ 02:44:08 #159
399061 kuolema
vermaledijd
pi_163634768
Aiciu, als jij denkt dat je zelfstandig kunt wonen, kun je beter die plek voor begeleid wonen vrijlaten voor iemand die het meer nodig heeft. Sneller op jezelf kunnen wonen moet niet de reden zijn om je daarvoor aan te melden. Je kunt ook begeleiding in je eigen woning krijgen.

Ik denk dat het verschilt per instelling wat voor 'soort mensen' er zitten. Dus dat zal je bij hen moeten navragen. Vraag je je af of er mensen zitten waar je normaal contact mee kunt hebben of complete gekkies? :P Het kan alles door elkaar zijn (denk ik) maar ook voor een specifieke doelgroep, zoals mensen met autisme met een normale intelligentie.

Zelf sta ik op de wachtlijst voor een woontraining die een jaar duurt. Ik ben ook wel benieuwd naar de mensen die ik daar zal treffen, omdat ik alleen een eigen slaapkamer zal hebben en verder alles gedeeld wordt, dus zal ik ze waarschijnlijk regelmatig tegenkomen.
quote:
5s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:17 schreef Kamina het volgende:
Mij is verteld dat autistische mensen liefst in waarheden spreken en aangesproken worden. Wat maakt nou dat ze hun gedrag en overtuigingen niet aanpassen, ondanks dat ze daarmee waarheden ontkennen?
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Kun je een voorbeeld geven?
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:22 schreef Elvi het volgende:

[..]

Mij is verteld dat je een bepaalde user met rust ging laten? Wat doe je hier dan?
Hij heeft het recht om hier een algemene vraag te stellen. Niet meteen oordelen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 23:13 schreef Kamina het volgende:

[..]

Daarvoor hebben we hem moeten meenemen in de auto, waarbij we zeiden een ijsje te gaan halen. Toen hij eenmaal doorhad dat we niet richting de ijssalon gingen (hij is opvallend begaafd in het onthouden van locaties en routes), en het ziekenhuis in zicht kwam, raakte hij in paniek. Hij ging op zijn handen bijten, nonstop vragen stellen en flapperen. We hebben hem bijna het ziekenhuis in moeten sleuren.

In de behandelkamer hebben twee zusters hem vast moeten houden, waarbij we een hand op zijn arm en knie legden. We leidden hem af, zodat hij niet keek en zag wanneer de naald tevoorschijn kwam. Ondanks dat was het huilen en protesteren. Hij was verbaasd dat het zo snel voorbij was, maar kalmeerde niet totdat hij eenmaal zijn ijsje at.

Gelukkig zijn er tabletjes voor diabetes, maar die helpen niet altijd. Plus dat hij die echt niet in zal willen nemen, of 'per ongeluk' vergeet. Dat soort dingen liegt ie trouwens wel over, zoals douchen of tandenpoetsen. Hij heeft heel veel zorg nodig.

Wij zijn van de 'harde' aanpak, met de gedachte dat hij zich moet aanpassen aan de wereld, omdat de wereld dat niet zo snel doet. Maar vooral ook omdat het goed voor hem is om zelfstandig discipline te hebben, en niet liegt over simpele dingen als douchen en tandenpoetsen, die hem meer angsten zullen opleveren dan hij kennellijk heeft voor dat soort zaken.
Hoe oud is je broertje?

Ik vind het slecht dat jullie bewust niet van tevoren aangaven dat jullie naar het ziekenhuis gingen. Ik begrijp het wel, want anders heeft hij nog langer stress en krijg je hem misschien helemaal niet meer mee, maar het is niet eerlijk. Op deze manier krijgt hij ook niet de kans om te leren met die angst om te gaan. Je mag iemand in sommige gevallen best dwingen iets te ondergaan, maar diegene heeft wel het recht om daar van tevoren over te worden ingelicht. Dan kan er ook over worden gepraat (ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is met hem). Dit lijkt me ook heel slecht voor het vertrouwen, het is heftig om plotseling te ontdekken dat je voor de gek bent gehouden.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_163638364
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 23:13 schreef Kamina het volgende:
Je eerste vraag:
quote:
Mij is verteld dat autistische mensen liefst in waarheden spreken en aangesproken worden. Wat maakt nou dat ze hun gedrag en overtuigingen niet aanpassen, ondanks dat ze daarmee waarheden ontkennen?
ik begrijp niet helemaal hoe je dat bedoelt, ik lees het alsof je niet begrijpt waarom mensen met een ass zich niet aanpassen aan het "liegen" of om de hete brij heen draaien wat zo "gewoon" lijkt?

Mag ik een tegenvraag stellen in dat geval... waarom spreken mensen in de algemeenheid niet gewoon de waarheid? Zeggen ze het een terwijl ze het ander bedoelen?
Dat is toch dingen nodeloos ingewikkeld maken?
Ik snap het leugentje om bestwil wel hoor en soms gebruik ik ze wel, maar ik voel me er altijd erg ongemakkelijk bij.
En als anderen iets zeggen ben ik altijd een soort van op zoek naar wat nou de echte boodschap is. Wat ook wel eens maakt dat ik dingen ga invullen die een ander dan misschien niet zo bedoelt.

quote:
Daarvoor hebben we hem moeten meenemen in de auto, waarbij we zeiden een ijsje te gaan halen. Toen hij eenmaal doorhad dat we niet richting de ijssalon gingen (hij is opvallend begaafd in het onthouden van locaties en routes), en het ziekenhuis in zicht kwam, raakte hij in paniek. Hij ging op zijn handen bijten, nonstop vragen stellen en flapperen. We hebben hem bijna het ziekenhuis in moeten sleuren.
Ik weet niet hoe jouw broer verstandelijk is, toch zou ik (als ik het zo lees) kiezen om eerlijk te zijn. Ik denk in dit soort gevallen dat eerlijkheid het langst duurt. Als ik bij mijn eigen kinderen zou zeggen dat we een ijsje gaan halen terwijl we voor een prik gaan dan is het vertrouwen weg. Dan zou ik kiezen voor, we gaan een ijsje halen, maar eerst moeten we nog ergens anders heen (of benoemen wat je gaat doen, al naar gelang je denkt dat dat kan).

Ik heb het zelf bij de tandarts gehad toen ik een jaar of 11 was denk ik. Die zou even mijn losse kies "schoonmaken". Maar trok hem er dus uit (zat echt heel los, maar ik was van het laten bungelen tot hij er vanzelf uit kwam).
Hij had gelogen omdat ze niet wilden dat ik in paniek zou raken.
Maar ik heb daar later erg veel last van gehad, zo angstig was ik voor de tandarts.
De kans was groot geweest dat ik in paniek was geraakt, maar dan had ik wel geweten waar ik aan toe was.

quote:
Gelukkig zijn er tabletjes voor diabetes, maar die helpen niet altijd. Plus dat hij die echt niet in zal willen nemen, of 'per ongeluk' vergeet. Dat soort dingen liegt ie trouwens wel over, zoals douchen of tandenpoetsen. Hij heeft heel veel zorg nodig.

Wij zijn van de 'harde' aanpak, met de gedachte dat hij zich moet aanpassen aan de wereld, omdat de wereld dat niet zo snel doet. Maar vooral ook omdat het goed voor hem is om zelfstandig discipline te hebben, en niet liegt over simpele dingen als douchen en tandenpoetsen, die hem meer angsten zullen opleveren dan hij kennelijk heeft voor dat soort zaken.
Je weet niet eens of hij diabetes zijn krijgen toch? Het is een beetje op de zaken vooruit lopen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het goed is om te kijken of jullie op het gewicht kunnen letten.

Harde aanpak... werkt het?
Hij moet zich aanpassen aan de wereld omdat de wereld dat niet zo snel aan hem doet. Had je er ook zo tegenaan gekeken als hij blind was geweest... hij moet maar leren lezen want de wereld is niet ingericht op blinde mensen?

Ik ben helemaal voor zo zelfstandig mogelijk worden. Een heel aantal mensen gaat dat best goed af. Er zijn er ook die dat toch niet helemaal redden.
Doen jullie ook iets om hem op weg te helpen of is het: je moet je tanden poetsen, hier is een tandenborstel en tandpasta, red je er maar mee...

Je kan ook tussenstappen maken op weg naar zelfstandigheid en discipline.
Voorbeeld: mijn oudste van 8 moest na gym gaan douchen, maar afdrogen was nog steeds lastig, dus besloten we dat we dat gingen oefenen in de vakantie.
Kind in paniek, wilde niet, kont tegen de krib... dat was geen ONWIL. Het kwam simpelweg omdat ze geen idee had in welke volgorde dat dan moest en ze het niet overzag.
Oplossing was hier om een stappenschema te maken met pictogrammen.

Je komt op mij nogal star over, je broer moet zich maar aanpassen, jij moet werken dus hij moet zich kunnen redden.
Ja natuurlijk is het fijn als dat lukt, maar als dingen niet lukken dan zal je daar toch op een of andere manier een mouw aan moeten zien te passen.
En je kan nu heel hard roepen dat hij zelfstandig moet worden, je kan ook kijken wat je kan doen om hem te helpen zelfstandig te worden, ik denk dat je daar uiteindelijk meer mee gaat bereiken. Maar dat is mijn idee. En ik ken jullie situatie niet natuurlijk, weet niet hoe jouw broer is qua verstandelijk niveau enzovoort.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_163644593
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 22:56 schreef Kamina het volgende:

[..]

[..]

Echt hoor, ik heb al vaker aangegeven dat in mijn naaste omgeving iemand autistisch is...

Het gaat om mijn kleine broertje. Hij heeft zwaar overgewicht en blijft snoepen. Aangezien hij als de dood voor naalden is, hoop ik hem duidelijk te kunnen maken dat hij zijn gewoonten moet aanpassen, zodat hij kan voorkomen dat hij diabetes krijgt.

Aangezien we komend jaar één van onze ouders gaan verliezen, en de ander hartproblemen en artritis heeft, zal ik in de nabije toekomst zorg voor hem moeten dragen. Hij zal echter ook zelfstandig moeten zijn, want ik moet werken. Werk waarbij ik ook regelmatig met autistische kinderen te maken heb en ga krijgen.

Daarom wil ik me meer in deze mensen verdiepen.

Stop alsjeblieft met deze hetze, want het wordt pijnlijk zo. :{
Maar als je broertje zoveel zorg nodig heeft, zou het op termijn dan niet zo kunnen zijn dat hij naar een instelling moet? Want het lijkt mij heel zwaar om voor zo iemand te zorgen, voor jou misschien op termijn niet eens te doen.

Sterkte met je ouders, het lijkt me niet niks allemaal.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 23:13 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wij zijn van de 'harde' aanpak, met de gedachte dat hij zich moet aanpassen aan de wereld, omdat de wereld dat niet zo snel doet. Maar vooral ook omdat het goed voor hem is om zelfstandig discipline te hebben, en niet liegt over simpele dingen als douchen en tandenpoetsen, die hem meer angsten zullen opleveren dan hij kennelijk heeft voor dat soort zaken.
Ik denk dat dit op zich zo gek niet is. De wereld gaat zich immers nooit volledig aan hem aanpassen, dus zal hij moeten leren hoe hij zich aan de wereld kan aanpassen. Wat niet wil zeggen dat 'de wereld' geen rekening met hem hoeft te houden. Maar het lijkt me niet verkeerd als hij weet dat niet iedereen er rekening mee houdt, en hem te leren hoe hij met bepaalde situaties om moet gaan.
  zondag 10 juli 2016 @ 17:23:37 #162
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163646212
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 02:44 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Kun je een voorbeeld geven?
Zie het stuk hieronder. :)

quote:
[..]

Hoe oud is je broertje?

Ik vind het slecht dat jullie bewust niet van tevoren aangaven dat jullie naar het ziekenhuis gingen. Ik begrijp het wel, want anders heeft hij nog langer stress en krijg je hem misschien helemaal niet meer mee, maar het is niet eerlijk. Op deze manier krijgt hij ook niet de kans om te leren met die angst om te gaan. Je mag iemand in sommige gevallen best dwingen iets te ondergaan, maar diegene heeft wel het recht om daar van tevoren over te worden ingelicht. Dan kan er ook over worden gepraat (ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is met hem). Dit lijkt me ook heel slecht voor het vertrouwen, het is heftig om plotseling te ontdekken dat je voor de gek bent gehouden.
Hij is nu halverwege de 20. Het is moeilijk hem uitleg te geven, omdat hij verstandelijk beperkt is. Even overtuigen gaat niet, zelfs niet door ervaren.

quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 12:33 schreef Nijna het volgende:

[..]

Je eerste vraag:

[..]

ik begrijp niet helemaal hoe je dat bedoelt, ik lees het alsof je niet begrijpt waarom mensen met een ass zich niet aanpassen aan het "liegen" of om de hete brij heen draaien wat zo "gewoon" lijkt?
Eerder dat de waarheid zo confronterend kan zijn, dat ze (zich)zelf ook gaan (voor)liegen.

quote:
Mag ik een tegenvraag stellen in dat geval... waarom spreken mensen in de algemeenheid niet gewoon de waarheid? Zeggen ze het een terwijl ze het ander bedoelen?
Dat is toch dingen nodeloos ingewikkeld maken?
Ik snap het leugentje om bestwil wel hoor en soms gebruik ik ze wel, maar ik voel me er altijd erg ongemakkelijk bij.
En als anderen iets zeggen ben ik altijd een soort van op zoek naar wat nou de echte boodschap is. Wat ook wel eens maakt dat ik dingen ga invullen die een ander dan misschien niet zo bedoelt.
Vaak doen mensen dat om 'bestwil'', voor zichzelf of een ander. Soms is het fijner om met een leugen te leven, zelfs als je zelf weet dat het niet waar is. Het lijkt mij echter dat het voor autistische mensen net wat anders is, gezien het voor hen belangrijker lijkt.

quote:
[..]

Ik weet niet hoe jouw broer verstandelijk is, toch zou ik (als ik het zo lees) kiezen om eerlijk te zijn. Ik denk in dit soort gevallen dat eerlijkheid het langst duurt. Als ik bij mijn eigen kinderen zou zeggen dat we een ijsje gaan halen terwijl we voor een prik gaan dan is het vertrouwen weg. Dan zou ik kiezen voor, we gaan een ijsje halen, maar eerst moeten we nog ergens anders heen (of benoemen wat je gaat doen, al naar gelang je denkt dat dat kan).
Hij heeft de geestelijke ontwikkeling van een tiener, dus hij is 'achtergesteld'. Die aanpak die je voorstelt, hebben we vaker geprobeerd, maar dat raakt hij in de stress van niet weten wat staat te gebeuren.

quote:
Ik heb het zelf bij de tandarts gehad toen ik een jaar of 11 was denk ik. Die zou even mijn losse kies "schoonmaken". Maar trok hem er dus uit (zat echt heel los, maar ik was van het laten bungelen tot hij er vanzelf uit kwam).
Hij had gelogen omdat ze niet wilden dat ik in paniek zou raken.
Maar ik heb daar later erg veel last van gehad, zo angstig was ik voor de tandarts.
De kans was groot geweest dat ik in paniek was geraakt, maar dan had ik wel geweten waar ik aan toe was.
Uiteindelijk maakt het dus weinig verschil?

quote:
[..]

Je weet niet eens of hij diabetes zijn krijgen toch? Het is een beetje op de zaken vooruit lopen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het goed is om te kijken of jullie op het gewicht kunnen letten.
Hij heeft echter al andere lichamelijke klachten van zijn slechte dieet en hygiene. Overgewicht en huidproblemen, last van gewrichten. Diabetes staat bij hem echt wel voor de deur; het zit in de familie...

quote:
Harde aanpak... werkt het?
Hij moet zich aanpassen aan de wereld omdat de wereld dat niet zo snel aan hem doet. Had je er ook zo tegenaan gekeken als hij blind was geweest... hij moet maar leren lezen want de wereld is niet ingericht op blinde mensen?
Ja, dat werkt wel. Sterker nog, hij is daardoor best wel sociaal vaardig geraakt; hij bespeelt mensen die hem nog niet kennen en laat zich dan verzorgen als een kind.

Die vergelijking is wel heel krom. :{w

quote:
Ik ben helemaal voor zo zelfstandig mogelijk worden. Een heel aantal mensen gaat dat best goed af. Er zijn er ook die dat toch niet helemaal redden.
Doen jullie ook iets om hem op weg te helpen of is het: je moet je tanden poetsen, hier is een tandenborstel en tandpasta, red je er maar mee...
Jazeker, we controleren hem ook. En goed, want hij sprenkelt gewoon een paar druppels water op zijn hoofd, en doet zijn tandenborstel onder de kraan en beweert keihard dat hij zich verzorgd heeft.

quote:
Je kan ook tussenstappen maken op weg naar zelfstandigheid en discipline.
Voorbeeld: mijn oudste van 8 moest na gym gaan douchen, maar afdrogen was nog steeds lastig, dus besloten we dat we dat gingen oefenen in de vakantie.
Kind in paniek, wilde niet, kont tegen de krib... dat was geen ONWIL. Het kwam simpelweg omdat ze geen idee had in welke volgorde dat dan moest en ze het niet overzag.
Oplossing was hier om een stappenschema te maken met pictogrammen.

Je komt op mij nogal star over, je broer moet zich maar aanpassen, jij moet werken dus hij moet zich kunnen redden.
Ja natuurlijk is het fijn als dat lukt, maar als dingen niet lukken dan zal je daar toch op een of andere manier een mouw aan moeten zien te passen.
En je kan nu heel hard roepen dat hij zelfstandig moet worden, je kan ook kijken wat je kan doen om hem te helpen zelfstandig te worden, ik denk dat je daar uiteindelijk meer mee gaat bereiken. Maar dat is mijn idee. En ik ken jullie situatie niet natuurlijk, weet niet hoe jouw broer is qua verstandelijk niveau enzovoort.
Het is hoe wij hem hebben opgevoed; als iemand die mee moet doen als hij erbij wil horen. Dat hij zich net als anderen moet verzorgen, en geen misbruik maakt van, en excuses maakt voor, zijn stoornis.
Aan zelfstandigheid ontbreekt het helaas nog wat, ondanks dat we hem dat proberen te leren. De vraag is hoe?
1 + 1 = blauw
pi_163654070
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 17:23 schreef Kamina het volgende:

Vaak doen mensen dat om 'bestwil'', voor zichzelf of een ander. Soms is het fijner om met een leugen te leven, zelfs als je zelf weet dat het niet waar is. Het lijkt mij echter dat het voor autistische mensen net wat anders is, gezien het voor hen belangrijker lijkt.

Ik vind eerlijk zijn belangrijk, daar hecht ik veel waarde aan. Net als aan afspraken trouwens. Maar ik snap niet zo goed dat dat voor anderen niet altijd zo werkt...

quote:
Uiteindelijk maakt het dus weinig verschil?

Bij de tandarts... ik denk dat hij beter eerlijk had kunnen zijn met het risico dat ik in paniek zou raken. Nu heeft dat vertrouwen een enorme knauw gehad. En ik denk dat dat anders was geweest als hij eerlijk was geweest. (maar zeker weten doe je het niet omdat het anders is gelopen).

quote:
Die vergelijking is wel heel krom. :{w

Wat maakt de vergelijking zo krom dan?
Ik denk dat je absoluut moet leren roeien met de riemen die je hebt. Net zoals een blinde kan leren om met een stok te lopen. Want inderdaad, de wereld is niet ingericht op mensen die wat meer hulp nodig hebben met bepaalde dingen.

quote:
Het is hoe wij hem hebben opgevoed; als iemand die mee moet doen als hij erbij wil horen. Dat hij zich net als anderen moet verzorgen, en geen misbruik maakt van, en excuses maakt voor, zijn stoornis.
Aan zelfstandigheid ontbreekt het helaas nog wat, ondanks dat we hem dat proberen te leren. De vraag is hoe?
Misschien door een doel te stellen en te kijken hoe je dat in kleinere stapjes zou kunnen behalen. Of de stappen verduidelijken.
En je schrijft dat hij verstandelijk functioneert op het niveau van een tiener ongeveer, dan denk ik dat je er ook enige rekening mee moet houden dat hij niet alle dingen al kan die een gemiddeld mens van 20 kan.

Dan doel ik niet op douchen e.d. hoor.
Hebben jullie hem wel eens gevraagd waarom hij niet wil/kan douchen, tanden poetsen enzovoort. En hebben jullie uitgelegd waarom je zulke dingen doet?

Ik weet niet of het helpt, maar soms ontdek je door ervaringen van anderen, dingen die wel werken (is mijn eigen ervaring) dus ik hoop dat je er iets mee kan of misschien net met een andere blik kan kijken waardoor je/jullie wel weer een stap kunnen maken.

Ieder mens is anders, wat voor de een werkt, werkt voor de ander misschien niet of minder. Blijven proberen...
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 11 juli 2016 @ 15:17:52 #164
456432 Kamina
Tenacious!
pi_163667172
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 22:09 schreef Nijna het volgende:

[..]

Wat maakt de vergelijking zo krom dan?
Ik denk dat je absoluut moet leren roeien met de riemen die je hebt. Net zoals een blinde kan leren om met een stok te lopen. Want inderdaad, de wereld is niet ingericht op mensen die wat meer hulp nodig hebben met bepaalde dingen.
Blind zijn is wel heel anders dan autistisch zijn... In het geval van autisme speelt keuze een iets grotere rol, wat betreft leren ermee om te gaan. Daarom zitten autisten bijvoorbeeld regelmatig in de klas bij normale kinderen, maar zal je dat met blinden niet zien gebeuren (no pun intended).

quote:
[..]

Misschien door een doel te stellen en te kijken hoe je dat in kleinere stapjes zou kunnen behalen. Of de stappen verduidelijken.
En je schrijft dat hij verstandelijk functioneert op het niveau van een tiener ongeveer, dan denk ik dat je er ook enige rekening mee moet houden dat hij niet alle dingen al kan die een gemiddeld mens van 20 kan.

Dan doel ik niet op douchen e.d. hoor.
Hebben jullie hem wel eens gevraagd waarom hij niet wil/kan douchen, tanden poetsen enzovoort. En hebben jullie uitgelegd waarom je zulke dingen doet?
Ja, maar hij kan het niet echt uitleggen. Het lijkt alsof hij de handelingen van afdrogen, en het gevoel van een tandenborstel, of de smaak van tandpasta vervelend vindt. Dat vindt hij erger dan vies zijn, waar hij geen problemen mee lijkt te hebben. Hem wijzen op een snotneus, of roos in z'n haar, vat hij persoonlijk op.

quote:
Ik weet niet of het helpt, maar soms ontdek je door ervaringen van anderen, dingen die wel werken (is mijn eigen ervaring) dus ik hoop dat je er iets mee kan of misschien net met een andere blik kan kijken waardoor je/jullie wel weer een stap kunnen maken.

Ieder mens is anders, wat voor de een werkt, werkt voor de ander misschien niet of minder. Blijven proberen...
Dat hoop ik ook. We blijven proberen, want wat anders?
1 + 1 = blauw
pi_163668671
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 15:17 schreef Kamina het volgende:

Blind zijn is wel heel anders dan autistisch zijn... In het geval van autisme speelt keuze een iets grotere rol, wat betreft leren ermee om te gaan. Daarom zitten autisten bijvoorbeeld regelmatig in de klas bij normale kinderen, maar zal je dat met blinden niet zien gebeuren (no pun intended).
Wat betreft school heb je een punt inderdaad.
Ik denk dat die keuze om ermee om te leren gaan, heel erg afhankelijk is van je capaciteiten, je vermogen om te leren. Misschien had ik het iets breder moeten houden door "slechtziendheid" te zeggen. Daar zitten ook een nogal brede verscheidenheid in.

quote:
Ja, maar hij kan het niet echt uitleggen. Het lijkt alsof hij de handelingen van afdrogen, en het gevoel van een tandenborstel, of de smaak van tandpasta vervelend vindt. Dat vindt hij erger dan vies zijn, waar hij geen problemen mee lijkt te hebben. Hem wijzen op een snotneus, of roos in z'n haar, vat hij persoonlijk op.

Het zou idd kunnen dat de smaak of het gevoel oid vervelend is.
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 11 juli 2016 @ 16:38:45 #166
47102 Elvi
miemkwien
pi_163668787
Probeer dan een kleinere tandenborstel bijvoorbeeld... Ik heb een baby-tandenborstel omdat ik anders moet kotsen van het gevoel :') En probeer andere tandpasta. Sensodyne bijvoorbeeld. Want van Oral-B en Prodent krijgen sommige mensen een allergische reactie waardoor je een droge mond krijgt of slijmdraden. Misschien vind hij het genant om het daarover te hebben.
pi_163669531
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 15:17 schreef Kamina het volgende:

[..]

Blind zijn is wel heel anders dan autistisch zijn... In het geval van autisme speelt keuze een iets grotere rol, wat betreft leren ermee om te gaan. Daarom zitten autisten bijvoorbeeld regelmatig in de klas bij normale kinderen, maar zal je dat met blinden niet zien gebeuren (no pun intended).
Offtopic, maar een bekend voorbeeld van een blinde die naar een reguliere middelbare school ging is Esther Crombag.
pi_163675196
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 17:07 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Offtopic, maar een bekend voorbeeld van een blinde die naar een reguliere middelbare school ging is Esther Crombag.
^O^
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 13 juli 2016 @ 15:54:28 #169
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_163714159
Zo, ik heb weer even een brainstorm gehad.

Ik zit al langer te denken over wat nou autisme definieert en hoe zich dat/dit verhoudt tot mensen zonder autisme.

Een aantal dingen heb ik in de loop der tijd geleerd, namelijk dat autisten op een fundamenteel andere manier denken en de wereld beleven (dit beleven komt o.a. tot uiting in de grotere gevoeligheid/prikkeling) en dat de bestaande regeltjes voor veel autisten gewoon niet (goed) werken (wat ook een hoop sores kan opleveren).

Die prikkeling is maatschappelijk het beste bekend als overprikkeling...we weten wel, wanneer een autist schijnbaar vanuit het niets begint te flippen, waarna omstanders zich ermee gaan bemoeien (vaak ook gewoon goed bedoel) door bijvoorbeeld een ondersteunend bedoelde arm om de schouder, waardoor de overprikkeling alleen maar erger wordt, dus nog meer/heftigere acting out etc enz. De meesten van ons zijn ondertussen wel bekend met dit riedeltje.

Zelfde met overgevoeligheid voor sensorische prikkels (bijvoorbeeld harde geluiden of bepaalde stoffen).

Minder bekend (en zeker ook minder maatschappelijk geaccepteerd) zijn dan weer de voordelen, die op z'n best al snel in het hokje "raar" of "savant" worden gedrukt (die laatste met name wanneer het gaat om juist erg constructief gedrag, meestal een gave of een (schijnbaar) geweldige prestatie (terwijl ikzelf vaak zoiets heb van "zo moeilijk vond ik het niet, maar ben wel blij dat je dat zo positief ziet"....zoiets)) en het grotere empathische vermogen van autisten, dat helaas grotendeels onontwikkeld blijft bij veel autisten (dit is ook iets wat je moet leren, dat kan niemand vanzelf, ook mensen zonder autisme niet) en dit laatste uit zich bijvoorbeeld in hoe autisten met dieren omgaan (als je dit laatste stukje herkent (aan het gedrag van een autist wanneer die met dieren bezig is), snap je precies waar ik op doel).
Autisten willen vanuit zichzelf vaker niemand kwaad of pijn doen, willen minder snel anderen kwetsen of anderen dingen ontnemen (bijvoorbeeld diefstal), o.a. omdat ze zelf weten hoe vervelend/erg dit voor de ander is.

Maar er zijn nog meer maatschappelijk geaccepteerde verschillen tussen autisten en niet-autisten, zoals dat autisten vaak een ander ontwikkelingspatroon laten zien dan niet-autisten (met name wanneer het om kinderen gaat, later effenen deze ontwikkelingen zich eventueel wat meer uit). Autisten zijn vaker boekenwurmen en houden van dingen weten en daarover nadenken, maar vaker dan bij niet-autisten hebben autisten de neiging zich zeg maar te specialiseren in een kleinere hoeveelheid interesses (diep graven...soms echt heel heel diep, totdat het te ver gaat (omdat de nieuwe data niet meer goed theoretisch praktisch inzetbaar is), waar niet-autisten vaker meer interesses hebben, maar de neiging hebben er minder over te willen weten (minder diep graven, vaak het idee hebben dat autisten teveel nadenken en dat ze wat meer interesses zouden moeten gaan krijgen (zoiets), want dat zou goed voor ze zijn...wat natuurlijk niet zo simpel is).

Dus 1 ding is hoe interesses zich verhouden bij autisten t.o.v. niet-autisten.

Structuur.

Een ander ding is dat autisten meer structuur nodig hebben...of althans, dat is de huidige maatschappelijke kijk op autisme. Alles op een vaste plek, niet zomaar aan mijn spullen zitten (en al helemaal niet verplaatsen (en als je van me jat, kan je maar beter een nucleaire schuilkelder gaan zoeken :') )) en ook meer rust in de tent. "Thuis" moet een veilige basis zijn, een fort waarin deze zich terug kan trekken alnaargelang daar behoefte aan is. En verhuizen? That sucks :')
Bij niet-autisten zie ik vaker dat ze na een bepaalde periode hun inrichting weer zat zijn, oude bankstel eruit, nieuwe vloer, muren een nieuw kleurtje, etc enz...vinden autisten vaker dan niet-autisten minder tof. Het zorgt voor chaos...dat hele riedeltje.
Maar een ander ding is volgende: Wat ik vreemd vond, was dat op andere gebieden (bijvoorbeeld op sociaal gebied, hoe autisten met mensen omgaan) autisten juist minder behoefte aan structuur lijken te hebben. Plaatsen minder in hokjes en bekijken de mensen met wie ze omgaan meer als individu en niet "iemand die bij die of dat groepje hoort" (bijvoorbeeld als iemand een lagere status heeft...krijgt diezelfde persoon ineens een superpromotie, verandert het gedrag naar dat individu ook gelijk. Een autist vindt dit minder belangrijk en kan nog weleens een baas of chef boos krijgen hierdoor).

Maar ook over bijvoorbeeld filosofische dingen, bij autisten is gewoonlijk meer bespreekbaar, alles mag (her)overwogen worden, opnieuw bekeken worden, vragen stellen die niemand anders stelt of durft te stellen.

Dus of autisten nou per definitie zo stug zijn...dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt en/of wilt bekijken (en waarmee je vergelijkt, stug is natuurlijk een relatieve term).
Maar dat autisten op andere vlakken juist minder stug zijn, werd mij steeds duidelijker (en ook andere dingen die mij steeds beter zijn gaan opvallen).

problemen (en de manier waarop daarmee omgegaan wordt).

Een ander ding is bijvoorbeeld hoe er met problemen omgegaan wordt. Wat ik zelf merk (ook bijvoorbeeld binnen m'n eigen familie) is dat niet-autisten wat meer de neiging hebben problemen te bespreken met anderen, terwijl autisten wat meer de neiging hebben om zich terug te trekken en er als een gek over te gaan nadenken (wat kan resulteren in piekeren en eventuele andere narigheden). Het valt mij op dat bepaalde niet-autisten zelfs een beetje de neiging hebben om (dit gaat echt heel stom klinken :') maar ik tik deze gewoon uit, kan ik op invoeren drukken en weer andere dingen gaan doen) met elkaar over problemen te gaan roddelen (met name over wat ze van mensen buiten dit roddelgroepje vinden).

Het gaat hier vooral om het delen van dingen die ze storen en als je dit in een grotere groep doet en allen vrijuit aan het roddelen zijn, wil je als meeroddelend individu nog weleens wat dingen oppikken. Blijkbaar leren ze er wel van, maar ze doen dit in groepsverband en op een communicatieve manier (moet ook wel, want zonder communicatie geen relatie (dus ook geen roddelgroepje)).
Bij niet-autisten lijken de (met elkaar gedeelde) problemen vaak om de verhouding met andere mensen te gaan, al dan niet direct. Ik heb nog nooit een roddelgroepje over dat nieuw ontdekte sub-atomaire deeltje horen roddelen of over (ik zeg maar wat) paperclips...het gaat vrijwel altijd over mensen (al dan niet direct dus).

Nou gaat het hier niet over roddelen, maar meer over de manier waarop autisten en niet-autisten met frustraties omgaan. Beiden hebben frustraties, maar proberen die op andere manieren te lozen.

Ik weet dat dit stukje nog nauwelijks 'klaar' of 'afgerond' is, maar ik zie steeds meer gelijkenissen tussen autisten en niet-autisten, waarbij de kern meer is dat beide groepen dezelfde dingen doen, maar waarbij vooral de verschillen geaccentueerd en benadrukt worden.

Er waren mij in de loop der tijd nog wat meer dingen opgevallen, maar die ben ik even kwijt. Ik liep hier al langer over na te denken...af en toe...

Dit was even een brainstorm, maar ik denk dat het laatste over deze specifieke brainstorm nog niet gezegd is (tis work in progress :P ).

edit: Maar het punt dat ik hiermee wil maken, is dat bepaalde dingen die als fundamentele verschillen worden gezien, dat wellicht helemaal niet zijn, en daar mag best wel nog een keertje naar gekeken en over nagedacht worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door magnetronkoffie op 13-07-2016 16:06:28 ]
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  woensdag 13 juli 2016 @ 17:08:17 #170
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_163715605
Hmm...ik ben eigenlijk niet zo heel tevreden over dat laatste stukje (stukje over problemen), ik weet wel dat ik in elk geval -iets- raak, maar ik heb de essentie zeg maar nog niet voldoende geraakt.

Een ander ding wat ik me net bedacht toen ik terug onderweg naar huis was van het boodschappen halen, is dat dat hokjesdenken wat veel niet-autisten doen, wellicht ook een drang naar duidelijkheid en structuur is. Zou wel verklaren waarom ze zo veel moeite hebben buiten deze hokjes te denken.

Wat ik me nu weer bedenk, is dat het roddelen over die hokjes dan wel weer de inhoud van de "problemen"-alinea ondersteunt.

Zo, nu eerst even de koelkast vullen en douchen :P

edit: Wat ik me toen ook bedacht, maar vergeten was te melden, is dat deze schijnbare verschillen wellicht zelfs een brug kunnen gaan zijn, maar dan is er wel ook zelfreflectie van de andere kant nodig.

[ Bericht 11% gewijzigd door magnetronkoffie op 13-07-2016 17:33:11 ]
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_163724271
Goed stuk, Ik denk dat veel mensen niet beseffen hoe breed het spectrum is. Van mij werd op school bij iedere kennismaking gedacht dat ik goed was in wiskunde/rekenen terwijl ik dyscalculie heb.

Mijn aandacht focussen op 1 ding gaat maar dan moet het onderwerp mij interesseren, als dat het geval is dan wil ik alles van het onderwerp weten en verlies ik me er helemaal in.
Het omgekeerde geldt helaas ook. Ik kan onmogelijk mijn aandacht focussen op iets wat ik niet interessant vind.
  woensdag 13 juli 2016 @ 23:52:08 #172
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_163724334
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 23:48 schreef Michie_ het volgende:
Goed stuk, Ik denk dat veel mensen niet beseffen hoe breed het spectrum is. Van mij werd op school bij iedere kennismaking gedacht dat ik goed was in wiskunde/rekenen terwijl ik dyscalculie heb.

Mijn aandacht focussen op 1 ding gaat maar dan moet het onderwerp mij interesseren, als dat het geval is dan wil ik alles van het onderwerp weten en verlies ik me er helemaal in.
Het omgekeerde geldt helaas ook. Ik kan onmogelijk mijn aandacht focussen op iets wat ik niet interessant vind.
Vetgedrukte is bij mij ook mission impossible (helaas :( ).
1 ding waarmee ik zeg maar kan rekken, is omdat ik zo ontzettend veel interesses en dingetjes te doen heb/op de plank heb liggen, als ik in een afgesloten bunker zou moeten zitten zonder contact met de buitenwereld, zou ik makkelijk een jaartje of 5 vooruit kunnen _O-
Ik heb zo ontzettend veel dingen en dingetjes te doen en uit te proberen, dat de meeste dingen makkelijk meer dan een jaar op de plank blijven liggen. Sommige dingen doe ik al zo lang niet meer (ook al vind/vond ik ze wel leuk) dat ik op een gegeven moment compleet vergeten ben dat ik dat leuk vond om te doen...totdat iemand of iets me eraan helpt herinneren :P.

En thanks :)
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  donderdag 21 juli 2016 @ 18:26:44 #173
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_163910802
Een nieuw stukje, deze lag al een weekje op de plank (kan ik even tussen het huishoudelijke door doen, komt dus wel goed uit :P ).

Ik weet niet meer precies hoe ik hieraan begon (was logeren bij een vriend en die was nog niet op, zoiets geloof ik), maar het heeft te maken met intelligentie bij autisme en waarin dit verschilt met niet-autisten.

Eerst deze 2 links (beide links hebben zelfde inslag).
https://www.researchgate.(...)of_Autistic_Children
en
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4596928/

Ik ga eerst naar het 1e artikel.
1e artikel handelt over de verschillen tussen de sterke en zwakke punten van intelligentie bij autistische kinderen (WISC is geloof ik een variant van WAIS specifiek voor kinderen).

Links naar uitleg beide varianten intelligentietests hierzo:
- https://nl.wikipedia.org/(...)e_Scale_for_Children
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Progressive_Matrices

Er bleek een verschil in prestatie te zijn tussen de resultaten van WISC-III en van RPM (staat voor Raven's Progressive Matrices), zoals in de stukjes hier staat:
quote:
However, previous studies suggest that while WISC-III and Raven's Progressive Matrices (RPM) provide similar estimates of non-autistic intelligence, autistic children perform significantly better on RPM
quote:
Autistic children's RPM scores were significantly higher than their WISC-IV FSIQ, but there was no significant difference in typical children. Further, autistic children showed a distinctively uneven WISC-IV index profile, with a "peak" in the new Perceptual Reasoning Index. In spite of major changes, WISC-IV FSIQ continues to underestimate autistic intelligence.
Op zich heel interessant en ik moest gelijk denken aan een aantal verschillende dingen.
1e is het idee dat het meten van IQ's van autisten niet zo eenvoudig is als het meten van het IQ van niet-autisten, zoals ook hier beschreven is
quote:
Autism is a neurodevelopmental variant often associatedwith intellectual disability, but at reported rates which varywidely, even across autistic cohorts born at similar times inthe same country (e.g., 15 % in Williams et al. 2008, vs.55 % in Baird et al. 2006). The DSM-5 requires an autismspectrum diagnosis to specify whether it is accompanied byintellectual disability, yet the text refers to autistics’‘‘(often uneven) intellectual pro?le’’ (APA 2013, p. 51),which suggests that assessing autistic intelligence is notnecessarily straightforward.1Indeed, ?ndings that themeasured intelligence of autistic individuals varies—sometimes dramatically—according to which instrument isused are among the most durable in the history of autismresearch, but also among the most overlooked as to theirfull implications
Alleen al het idee dat het idee dat autisten een lager IQ zouden hebben, maar waarbij de verschillen tussen verschillende groepen autisten (bijvoorbeeld leeftijdsgenoten in verschillende landen) erg groot zijn, omdat er op verschillende manieren gemeten wordt.
Schuingedrukte stukje hint al naar een scheef IQ-profiel (dat je op sommige punten significant beter scoort en op andere punten significant slechter, een disharmonisch profiel heette zoiets dacht ik), daarover straks meer.

Ook een factor is blijkbaar door wie de IQ test afgenomen wordt, zoals hier beschreven wordt:
quote:
While Wechsler scoringis to some degree subjective and dependent on how skil-fully it is administered, this is not the case for RPM
Gezien de issues met communicatie die voor veel autisten dagelijkse kost zijn, kan dit makkelijk nadelig uitpakken voor autisten. Ik ken zelf wel enkele voorbeelden van enorme verschillen tussen WAIS-uitslagen, maar wist niet dat deze verschillen ook aan de behandelaar van de IQ-test zelf kon liggen, maar meer aan bijvoorbeeld "IQ-testmaker heeft wellicht slecht geslapen en/of zit niet goed in zijn/haar vel". Bij de RPM is dit blijkbaar niet het geval (wellicht ook omdat deze niet getimed is?).
Maar sowieso vind ik het toch best wel kwalijk dat de uitslag van een IQ-test zo sterk afhankelijk is van diegene die iemand zo'n IQ-test laat doen.
Ook heeft het maken van vernieuwde versies van de WAIS geen rekening gehouden met de effecten van het eindresultaat op iemand met autisme, wat hier beschreven wordt:
quote:
autistics are alsoaffected when Wechsler tests change in both their contentand structure, sometimes substantially, as new versionsare created
Volgende stukje wijdt wat meer uit over het bestaan van deze verschillen en noemt deze verschillen "significant" en "soms dramatisch" (woord "dramatisch" heeft hier meer de betekenis van "gigantisch" en niet zozeer iets wat zeg maar treurig is).
quote:
For the typical population, these two very differentapproaches to intelligence testing provide similar esti-mates of intellectual potential (see Mackintosh 2011, fora review). This does not, however, necessarily hold true for adults or children on the autism spectrum, whoseRPM scores have been reported as signi?cantly, andsometimes dramatically, higher than their Wechsler full-scale IQ (FSIQ) (Barbeau et al. 2013;Bo¨lte et al. 2009;Dawson et al. 2007; Hayashi et al. 2008; Soulieres et al.2009), including in a large population-based sample(Charman et al. 2011). Autistics’ Wechsler Verbal andPerformance IQ (VIQ and PIQ) may, in addition, besigni?cantly lower than their RPM scores (e.g., Dawsonet al. 2007)
En volgende stukje impliceert dat autisten bij het maken van deze test even accuraat waren, maar veel sneller het juiste antwoord konden geven, wat duidt op een significant voordeel van het autistische intellect.
quote:
A functional neuroimaging study, in whichreaction time data were collected during a self-pacedRPM task, also suggests important autistic advantages onthis test: autistics answered as accurately but signi?cantlyfaster than nonautistics, while recruiting perceptualresources to a larger extent than nonautistics on moredif?cult and complex RPM test items (Soulieres et al.2009)
Een opsomming waarom deze onderzoeksresultaten belangrijk zijn, wordt hier gegeven (heb deze opsomming iets gestructureerder geformatteerd ivm verbeterde leesbaarheid):

quote:
These ?ndings merit attention for several related rea-sons.
First, in the ?eld of human intelligence, RPM haslong held unique importance as a paradigmatic test repre-senting the constructs of ?uid intelligence (Flynn 2000;Mackintosh 2011) and general intelligence (Neisser 1998)
quote:
Second, RPM is recognized as the most complex single testof intelligence (Snow et al. 1984)
quote:
Third, RPM is not asimple, rote, low-level, or perceptual task; instead, RPMmakes demands on a wide range of abilities, such asattentional control and high-level integration or abstractreasoning (Carpenter et al. 1990; Kane and Engle 2002;Unsworth and Engle 2005), which have long been pre-sumed de?cient if not absent in autism (see Dawson et al.2007; Stevenson and Gernsbacher 2013, for reviews)
quote:
Fourth, while RPM is often described as a ‘‘non-verbal’’test, in the nonautistic population, verbal abilities are cru-cial in determining performance (e.g., Fox and Charness2010)
De gegeven conclusie:
quote:
autistics’ RPM performance presents inter-esting challenges to commonly invoked theories of autisticlimitations (e.g., ‘‘disordered complex information pro-cessing;’’ Au-Yeung et al. 2013, p. 84) and to the recurringpremise that autism per se causes low intelligence (e.g.,Vivanti et al. 2013)
Nu snap ik ook beter waarom zoveel mensen denken dat autisme een geestelijke handicap zou zijn, maar als ik, dit wat ik hier tot nu toe heb weergegeven, lees, dan is het opnieuw een voorbeeld van een niet-autistische wereld die de autist als een niet-autist probeert te meten (een IQ-meting dit keer) en vervolgens te verklaren, wat natuurlijk niet (goed) werkt, daar autisten sowieso op een andere manier denken (ook als het bijvoorbeeld communicatie betreft).

Rest van 1e artikel is wat gedetailleerder over hoe de tests afgenomen zijn en bevatten nog meer interessante en leuke details, maar ik laat het even hierbij en wil verder gaan naar het 2e artikel. (deze http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4596928/ ).

Titel "Autistic fluid intelligence", wat fluid intelligence inhoudt, wordt hier kort weergegeven:
quote:
Fluid reasoning relates to the ability to infer logical solutions when solving novel problems
Dus eigenlijk een vorm van problemsolving.

Inleiding van 2e artikel:
quote:
Abstract
Different test types lead to different intelligence estimates in autism, as illustrated by the fact that autistic individuals obtain higher scores on the Raven's Progressive Matrices (RSPM) test than they do on the Wechsler IQ, in contrast to relatively similar performance on both tests in non-autistic individuals. However, the cerebral processes underlying these differences are not well understood. This study investigated whether activity in the fluid “reasoning” network, which includes frontal, parietal, temporal and occipital regions, is differently modulated by task complexity in autistic and non-autistic individuals during the RSPM.
Deze inleiding leest als een vervolgstudie op 1e artikel en gaat uit van de daaruitvoortgekomen conclusie (heb ik vetgedrukt) en dat daar blijkbaar nog veel onduidelijkheid over bestaat.

quote:
In a previous fMRI study (Soulières et al., 2009), we recorded brain activity while participants performed the RSPM, the emblematic fluid reasoning test (see examples in Fig. 1). Autistic participants performed the self-paced RSPM task with an accuracy similar to that of their comparison group, but unexpectedly exhibited a 40% shorter response time.
Blijkbaar reageren de breinen van autisten hier net zo goed als de niet-autistische controlegroep (ze presteerden ongeveer even goed bij deze test), maar reageren de hersenen van autisten bijna 2x zo snel (in 60% van de tijd die niet-autisten nodig hadden), dis echt bizar!
Wellicht dat dit een meetbare uiting is van de toegenomen gevoeligheid van autisten en hun autistische brein t.o.v. niet-autistische breinen.

Als ik verder kijk bij stukje 3.1. Behavioral data, dan zie ik dat bij deze test autisten niet alleen veel sneller het correcte antwoord vinden (bijna 2x zo snel), maar dat de antwoorden gemiddeld genomen ook iets vaker kloppen dan de antwoorden gegeven door niet-autisten. Sneller (echt veel sneller!) en ook iets beter dus.
Het gaat hier volgens mij trouwens nog steeds om die RPM-test (in artikel staat RSPM task).
quote:
3.1. Behavioral data

The Group × Complexity ANOVA on accuracy revealed a significant main effect of Complexity, F(2, 90) = 63.019, p < 0.001, but no significant effect of Group, F(1, 90) = 0.964, p = 0.329, and no significant interaction, F(2, 90) = 0.133, p = 0.876. Post-hoc comparisons confirmed a lower accuracy for complex analytical (58.25%) problems than for figural (90.35%) and analytical problems (83.50%), both p < 0.001. The Group × Complexity ANOVA on response times revealed a significant main effect of Group, F(1, 90) = 14.047, p < 0.001, and of Complexity, F(2, 90) = 55.185, p < 0.001, with no significant interaction, F(2, 90) = 2.242, p = 0.112. Autistic participants (12.52 s) were significantly faster than non-autistic participants (17.29 s) by an average of 4.77 s. Response times were longer for complex analytical (23.87 s) than for analytical problems (13.03 s), p < 0.001, and analytical than figural problems (7.82 s), p = 0.002 (see Table 2).
Table 2 staat dus bij 3.1. Behavioral data en is aanklikbaar (en tis een heel simpel en goed leesbaar schema), makkelijker te lezen dan bovenstaande quote).
Vetgedrukte geeft de snelheidsverschillen weer tussen autisten (12,52s) weer en niet-autisten (17,29s).
Onderstreepte geeft weer waar autisten significant beter en/of significant slechter scoren en blijkbaar zit zeg maar analytisch oplossingsvermogen in het autistische bloed (wat ikzelf niet echt een verrassing vind).
De toegenomen reactietijd bij complexe analytische problemen komt wellicht doordat het langer duurt voordat het probleem dat opgelost moet worden, geabsorbeerd is, maar autisten doen dit blijkbaar ook altijd sneller als ik dit stukje mag geloven:
quote:
autistic participants performed faster than non-autistic participants at all complexity levels
"3.2. fMRI data" geeft ook interessante verschillen weer, maar zou me dan wel even moeten inlezen in de technische details van de gegeven data (is me nu te warm hoor :') ).
"3.3. PPI analyses" heeft nog een apart stukje:
quote:
This second set of PPI analyses also suggests less extended network interactions involved in reasoning in autistic individuals relative to non-autistic individuals.
Bij het doen van deze test, gebruiken autisten blijkbaar minder verschillende hersendelen. part.
Dit wordt onderaan wat duidelijker beschreven (was lastig het wat korter te houden, maar bron heb ik gegeven (voor geval iemand meer wil lezen))
quote:
Here we demonstrated that this increased activity was actually modulated by reasoning complexity. Moreover, while autistic participants exhibited less modulation of fronto-parietal activity and connectivity as reasoning complexity increased, connectivity involving occipital areas was more consistently modulated by task complexity in autistic than non-autistic participants. Occipital regions are not only known for their involvement in visuospatial processes, but also in the identification of correct answers with abstract rules (Skosnik et al., 2002), number subtraction and addition (Benn et al., 2012). The greater use of these regions as complexity increases in a reasoning task has an equivalent in typical individuals, albeit to a lesser extent (Goel, 2007; Soulières et al., 2009; Yamada et al., 2012).
Wat ik hier o.a. kan opmaken, is dat autisten bij simpele problemen, simpel denken, maar uiteindelijk ook sneller denken en iets vaker de juiste oplossing hebben t.o.v. niet-autisten.

En blijkbaar was het opvallend dat het gebruik van de hersenen vrij rap toenam naarmate de complexiteit van een probleem ook toenam.
quote:
In contrast, compared to autistic participants, non-autistic participants more strongly engaged a combination of regions related to verbal and visuospatial processing as task complexity increased. The left middle frontal gyrus is known to be involved in inner speech (Geva et al., 2011; Jones and Fernyhough, 2007), working memory (Liakakis et al., 2011) and other verbal processes (Prado et al., 2013). The precuneus in both hemispheres is involved in visuospatial imagery, episodic memory retrieval and self-referential processing (Cavanna and Trimble, 2006)
En dit vind ik 1 van de meest interessante dingen bij niet-autisten: namelijk dat niet-autisten ook bij simpele problemen, veel meer hersengebieden aanspreken die zo op hyet 1e gezicht op zich weinig te maken hebben met het oplossen van problemen. Extra connectie naar verbaal gebied, ook als dit in principe niet nodig is (autisten doen dit niet of significant minder en presteren beter). Verklaart wellicht ook de afgenomen reatietijdprestaties, deze extra omweg. Ook connecties naar andere hersengebieden worden bij niet-autisten vaker gemaakt.

't stomme is dat dit stukje me wel weer aan het denken zet, ik krijg zo vaak de indruk dat als ik een probleem aan een niet-autist voorleg, dat de niet-autist er van alles en nog wat bij lijkt te halen wat verder compleet irrelevant is voor het oplossen van het door mij voorgelegde probleem (dat ik meer aan het bijsturen/corrigeren ben dan dat ik bezig ben het het daadwerkelijke probleem).

Ook zou ik zo kunnen verklaren waarom niet-autisten menen dat autisten een rigide denkpatroon hebben, maar als ik dit even eigenhandig interpreteer, kan ik het ook zien als niet-autisten die er veel meeer bij halen dan nodig is en gewoon veel te on-rigide denken (veel te slordig denken).

Zou ook die natte groene-zeep-theorie kunnen verklaren, alsof ze overal een oplossing zoeken, daar waar de oplossing er niet is. (zo, dat ook weer even eruitgegooid (ik kijk ook naar jullie, niet-begrijpende hulpverleners :( :P )).

- En dan nog 1 ding -

Het is trouwens ook opvallend dat niet alleen bij de RPM-test autisten significant beter lijkt te presteren dan niet-autisten, maar dat dit ook zo is bij bepaalde testonderdelen van de WAIS-test zelf, en dan met name blokpatronen. Ook presteren autisten bij de WAIS-test (ik noem het maar even snel zo, wil dit stukje toch afgeschreven krijgen zodat ik nog wat van het mooie weer kan meepakken :P ) bij andere bepaalde testonderdelen significant slechter.

Wat mij hierbij boeit, is dat de testonderdelen van de WAIS-test waarbij autisten structureel anders lijken te scoren dan niet-autisten, een bepaald patroon hebben (ik zou zelf kunnen zeggen een "autistisch patroon") en vraag me niet af of het een idee zou zijn om bij afname van een WAIS-test bij psychiatrisch patiënten zonder ASS-diagnose en met ernstige psychische problematiek en waarbij na afloop van de test dit specifieke autistische scoringspatroon waargenomen wordt, dit als signaal door hulpverlener zou kunnen worden gebruikt om een ASS-test af te laten nemen bij betreffende psychiatrisch patiént. Met name de beter-camouflerende autisten kunnen daardoor sneller opgespoord worden (met name autistische vrouwen, maar bij bijvoorbeeld mijzelf was dit autistische patroon ook waarneembaar, maar liet de definitieve ASS-diagnose nog meerdere jaren op zich wachten, wat helaas mijn eigen herstel flink vertraagd heeft).

Zo, wel weer even genoeg gedaan voor nu :P.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  donderdag 21 juli 2016 @ 19:41:52 #174
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_163912240
Ik vind 't eigenlijk nog best een goed idee...om autisme mbv een (al dan niet als preventief geziende) autisme-scoringspatroon te uhm...scouten (gewoon na een IQ test checken of er sprake is van een autistisch-scoringspatroon (de punten waar autisten gewoonlijk sterker en zwakker scoren)).

't is makkelijk implementeerbaar, makkelijk uitvoerbaar (maar kost uiteraard wel een beetje xtra tijd), goedkoop (want deze IQ-tests worden sowieso al gedaan en hoeven in principe nieteens aangepast te worden om als autisme-scoutingmethode ingezet te kunnen worden) en blijkbaar ook vrij accuraat (al kan dit denk ik niet zomaar als vervanging ingezet worden, maar aantoonbare verschillen in de hersenen zijn er blijkbaar wel).

Sterker nog, zou dit niet min of meer gelijk al ingezet kunnen worden? 't zou ook bij oude IQ-test-uitslagen toegepast kunnen worden. Misschien moet ik maar eens wat belletjes gaan plegen :P.

Wat ik me later ook bedacht, was dat de manier waarop autisten (zeg maar) lineair meer hersengebieden moeten aanspreken bij het oplossen van complexe problemen, kan verklaren waarom autisten niet houden van o.a. constante wisselingen (bijvoorbeeld steeds nieuwe behandelaars en/of dat dingen steeds op een andere plek staan etc enz), zich grager richten op een enkele bezigheid (al zijn er voor dit fenomeen ook andere oorzaken die hieraan kunnen bijdragen) en nog wat andere dingen waar ik even niet op komen kan.

Ondersteunt wel mijn theorie dat autisme een andere manier van denken is en niet zozeer een defect (om het maar zo te zeggen, al zijn er natuurlijk ook (vaak flinke) nadelen).
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  zaterdag 23 juli 2016 @ 09:27:29 #175
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_163948294
*********** DEEL 2 ************

Ik ben dus ietswat terug gaan rondstruinen op het net en kwam aardig wat leesvoer tegen over autisme, waarvan ik een deel al eerder heb gedeeld. Hier volgt het 2e deel.

Een kort artikeltje (doet meer aan als een nieuwsbericht) over de conclusies van het onderzoeksresultaat waar ik eergisteren over heb geschreven (hierzo) en waaruit bleek dat de verschillen in hersenactiviteit tussen autisten en niet-autisten groot bleek te zijn.
Als voorbeeld kan je deze pagina bekijken, waarbij zelfs voor een leek heel duidelijk zichtbaar moet zijn dat bij autisten veel minder hersengebieden gebruikt worden bij deze wijze van problemsolving, maar waarbij autisten deze zelfde problemen significant sneller konden oplossen dan niet-autisten (en als bonus deden ze het nog ietsjes beter ook, gewoon echt bizar :') ).
Een voorbeeld van de verschillen in hersenactiviteit is hier te zien

Terwijl bovengenoemde artikel van september 2015 is, vond ik nog een bericht dat blijkbaar ouder is, uit 2009.
Helaas heb ik geen toegang tot de onderzoeksresultaten zelf, maar de beschreven bevindingen zijn dan wel weer typisch (ook wat de vooroordelen over autisme betreft) en de link is hierzo: Study finds autistics better at problem-solving
quote:
Montreal, June 16, 2009 -- Autistics are up to 40 percent faster at problem-solving than non-autistics, according to a new Université de Montréal and Harvard University study published in the journal Human Brain Mapping. As part of the investigation, participants were asked to complete patterns in the Raven's Standard Progressive Matrices (RSPM) - test that measures hypothesis-testing, problem-solving and learning skills.
quote:
"While both groups performed RSPM test with equal accuracy, the autistic group responded more quickly and appeared to use perceptual regions of the brain to accelerate problem-solving,"
Zelfde conclusie als uit dat onderzoek uit 2015.

En dan het stukje vooroordelen weer (die gelukkig ook erkend wordt als "debunked")
quote:
"Some critics agued that autistics would be unable to complete the RSPM because of its complexity, yet our study shows autistics complete it as efficiently and have a more highly developed perception than non-autistics."
en
quote:
"The Raven's Standard Progressive Matrices are among the most complex tests to provide insight on how a person understands and formulates rules, manages goal hierarchies and performs high-level abstractions. Our wager was that autistics could complete such a test and they surpassed our expectations."
Dan nog een linkje naar wat de bovengenoemde "perception" is
quote:
Perception (from the Latin perceptio, percipio) is the organization, identification, and interpretation of sensory information in order to represent and understand the environment.[1] All perception involves signals in the nervous system, which in turn result from physical or chemical stimulation of the sense organs.

Perception can be split into two processes.[4] Firstly, processing sensory input, which transforms these low-level information to higher-level information (e.g., extracts shapes for object recognition). Secondly, processing which is connected with a person's concepts and expectations (knowledge) and selective mechanisms (attention) that influence perception.
Ergens verbaast dit me niet echt, maar ik vind 't zelf wel storend dat aan mijn vermogen de wereld om me heen te begrijpen getwijfeld wordt door mensen die menen dit beter te begrijpen, maar niet begrijpen dat ik het beter begrijp dan zijzelf (heb dit vooral bij familieleden die me dingen proberen uit te leggen, waarbij ik als het ware steeds 5 stappen achteruit moet zetten). Maar wel leuk dat dit blijkbaar niet alleen maar aan mijn IQ blijkt te liggen (meeste familieleden waar ik dit probleem mee heb, zijn zeker niet dom (zelfs ook bovengemiddeld), maar toch leek de afstand significant groter dan ik op basis van het IQ-verschil alleen kon verklaren).

En dat ze zich daar ook niet bewust van zijn, wordt ook op de wikipagina uitgelegd :P
quote:
Perception depends on complex functions of the nervous system, but subjectively seems mostly effortless because this processing happens outside conscious awareness.
Het lijkt idd moeiteloos (effortless) te gaan, maar ik weet uit ervaring dat dit wel degelijk energie kost, daar na een tijdje mijn accu dan gewoon leeg is...en dan is het klaar! :D :') (voor even).

De volle infobron staat hier, maar die kan ik dus niet openen -O-

Volgende stukje:
http://www.theatlantic.co(...)n-advantages/406180/

Opening:
quote:
There’s a popular misconception that autistic people are either anti-social tech geniuses or Rain Man-like savants. But research is increasingly showing that even “low-functioning” autistic people might be smarter than neurotypical people in certain ways.
Bovenstaande stukje -kan- mede verklaren waarom autisten een lager IQ zouden hebben (zoals ook daadwerkelijk gemeten is (en waarover ik geschreven heb, dat de methodes om IQ's te testen bij autisten gemaakt is voor het meten van IQ's van niet-autisten, waardoor autisten vooraf (voor het maken van de gestandaardiseerde IQ tests) meteen al een achterstand hebben)), maar wanneer ik deze gedachte combineer met de wetenschap dat autisten met een hoger IQ gemiddeld pas later de diagnose krijgen (waardoor de groep gediagnostiseerde hoog-intelligente autisten kunstmatig lager is dan de groep gediagnostiseerde lager-intelligente autisten) en dat de IQ's van autisten gemeten wordt met een meetinstrument waarmee autisten inherent benadeeld worden, denk ik dat er meer dan zat twijfel bestaat om het maatschappelijke idee (de hersenloze aanname) dat autisme een intellectueel nadeel zou zijn, als inaccuraat weg te mogen zetten.

Autisme veroorzaakt geen domheid...eerder integendeel. Het heeft vele voordelen die door een maatschappij die is aangepast aan het niet-autistische brein niet alleen teniet worden gedaan, maar zelfs als intellectuele beperking worden weggezet.
Dit proberen uit te leggen lukt me meestal niet, maar dat kan dus ook aan het intellect van diegene die ik tegenover me heb liggen.

Bovenstaande conclusies ga ik vervolgens proberen te integreren aan nog een ander onderzoek, welke hier te vinden is.
Titel: Overhaul of our understanding of why autism potentially occurs

Ik heb een langere tijd terug al eens geschreven over het autistische brein en de vergrote plasticiteit daarvan t.o.v. het niet-autistische brein (dat het autistische brein gezien kan worden als een flexibeler en jonger brein). Toen ik dit las, moest ik gelijk denken aan wat ik toendertijd daarover geschreven heb.
Onder andere hierom:
inleidend stukje:
quote:
An analysis of autism research covering genetics, brain imaging, and cognition led by Laurent Mottron of the University of Montreal has overhauled our understanding of why autism potentially occurs, develops and results in a diversity of symptoms. The team of senior academics involved in the project calls it the "Trigger-Threshold-Target'' model. Brain plasticity refers to the brain's ability to respond and remodel itself, and this model is based on the idea that autism is a genetically induced plastic reaction. The trigger is multiple brain plasticity-enhancing genetic mutations that may or may not combine with a lowered genetic threshold for brain plasticity to produce either intellectual disability alone, autism, or autism without intellectual disability. The model confirms that the autistic brain develops with enhanced processing of certain types of information, which results in the brain searching for materials that possess the qualities it prefers and neglecting materials that don't.
De onderste regel in bovenstaande quote geeft aan dat autisten blijkbaar heel goed informatie kunnen sorteren. Dit is voor mij een beetje een doordenkertje, maar het kan verschillende dingen verklaren.
- Mijn gebeugen lijkt soms op een ladenkast, waarbij ik bepaalde herinneringen niet meer weet, maar zodra iets een herinnering bij mij teriggert, gaat die hele lade open en weet ik ineens alles weer (een beetje alsof ik van niets naar een compleet uitgebouwd bureau ga waar alle info die ik nodig heb, voor mij beschikbaar is).
- Niet-autisten zien mijn manier van denken als rigide, maar zelf zie ik de niet-autistische manier van denken als slordig (ze halen er van alles bij wat echt niks te maken heeft met het door ons samen gedeelde gespreksonderwerp, wat soms zelfs frustrerende vormen aanneemt, omdat ik de indruk krijg dat mijn gesprekspartner vooral bezig lijkt te zijn met denken aan dingen (het aandragen van "argumenten") die echt totaal irrelevant zijn voor de inhoud van het gesprek dat ik met die niet-autist aan het voeren ben). Hierdoor worden problemen minder snel opgelost en krijg ik er problemen bij die niks te maken hebben met zowel het oorspronkelijke probleem alsook de oplossing van het oorspronkelijke probleem. Maar blijkbaar kunnen ze het niet helpen (gezien de manier waarop bij niet-autisten automatisch hersengebieden worden aangesproken en het gemeten resultaat dat niet-autisten bij het oplossen van problemen veel langzamer zijn (en het daarbij ook ietsje slechter doen), inefficiënt en slordig.

Dat niet-autisten standaard meer en andere hersendelen activeren bij het oplossen van problemen (zoals ik eergisteren al beschreven heb), kan daar een meetbare uiting van zijn.

Een ander stukje uit dat artikel doet een uitspraak waar ik het zelf al langer mee eens ben (maar wat wel veel weerstand ondervindt), hierzo:
quote:
"One of the consequences of our new model will be to focus early childhood intervention on developing the particular strengths of the child's brain, rather than exclusively trying to correct missing behaviors, a practice that may be a waste of a once in a lifetime opportunity,"
In plaats van mijn verschillen t.o.v. niet-autisten te zien als een probleem, is het probleem eerder het niet kunnen laten mij te verplichten aan de massa te conformeren (en dit doe ik dan ook niet meer, dit heeft me in ruim 30 jaar vooral ellende opgebracht, weinig eigenwaarde, de hele mikmak. Dus forget it, die bullshit doe ik niet meer en mensen die dit niet kunnen laten ga ik gewoon niet meer mee om. Ik doe dit sinds ruim een jaar steeds meer en ineens wordt het steeds meer "smooth sailing"! ^O^ ).

Ik zie ook bij andere autisten dat de drang om te conformeren eigenlijk vooral nadelige effecten heeft. En zelfs al zijn de intenties goed (en soms ook handig, zoals makkelijker sociale contacten maken), de conformistische manier om dit te doen, zal voor autisten globaar gezien niet werken.

En hier is een stukje waar ik al heel lang vragen over heb, namelijk waarom niet-autisten een soort interne drang lijken te hebben om sociaal te doen (waarom de ergere gevallen van niet-autisme zulke groupthinkers zijn)
quote:
"Geneticists, using animals implanted with the mutations involved in autism, have found that most of them enhance synaptic plasticity - the capacity of brain cells to create connections when new information is encountered. In parallel, our group and others have established that autism represents an altered balance between the processing of social and non-social information, i.e. the interest, performance and brain activity, in favor of non-social information," Mottron explained.
Eindelijk een link tussen het autistische brein en waarom het meer zelfstandige denkers zijn.
Autisten lijken informatie die niet relevant is, beter en meer te kunnen negeren. Dat bij autisten sociale kletspraat ook meer gericht is op bijvoorbeeld het delen van data en minder een soort van spontane neiging lijkt (dus gewoon zomaar kwebbelen omdat het kan) en dit is ook iets wat ik in mezelf herken, zeker van vroeger.

Maar omdat niet-autisten uit zichzelf meer bezig zijn met sociaal doen, hebben ze daar ook meer ervaring mee.

Dit stukje is wellicht ook interessant:
quote:
The various superiorities that subgroups of autistic people present in perception or in language indicates that an autistic infant's brain adapts to the information it is given in a strikingly similar way to sensory-deprived people.
en al helemaal volgende gedeelte:
quote:
"Speech and social impairment in some autistic toddlers may not be the result of a primary brain dysfunction of the mechanisms related to these abilities, but the result of their early neglect," Mottron said. "Our model suggests that the autistic superior perceptual processing compete with speech learning because neural resources are oriented towards the perceptual dimensions of language, neglecting its linguistic dimensions. Alternatively, for other subgroups of autistic people, known as Asperger, it's speech that's overdeveloped. In both cases, the overdeveloped function outcompetes social cognition for brain resources, resulting in a late development of social skills."
Dit zou een hele mooie verklaring zijn voor de verschillende wijzes waarop autisme zich uit en het zou ook bepaalde dingen kunnen verklaren, zoals de oneven wijze waarop autisten zich ontwikkelen (dat ze op sommige dingen hun leeftijdsgenoten enorm vooruit zijn, maar op andere dingen juist weer hopeloos achter kunnen lopen (hier werd met name social skills genoemd), maar dit (samen met de grotere plasticiteit van het autistische brein) impliceert ook dat deze achterstanden in principe ook weer in te halen zijn.

Zie nu iets verderop dat dit in het artikel zelf ook gesuggereerd wordt
quote:
By indicating that autistic ''restricted interests'' result from cerebral plasticity, this model suggest that they have an adaptive value and should therefore be the focus of intervention strategies for autism.
Ten slotte dit,
quote:
Rather than simply triggering a normal but enhanced plastic reaction, these mutations cause neurons to connect in a way that does not exist in non-autistic people.
misschien dat ik hierom meestal faal als ik probeer dingen uit te leggen :')
(waar geen weg is, is geen wil?)

Je kan dus stellen dat autisten het beste opgevoed kunnen worden als een autist en niet geforceerd worden zich te conformeren zodat de autist zo goed en zo kwaad als ie kan, een niet-autist te emuleren.

Dit beleid faalt hard, en daar mag best wat meer tegen gedaan gaan worden.

2 1/2 uur tikwerk, maar was wel weer even leuk en misschien dat er voor anderen hier ook nog bruikbare info in staat.

En mijn excuus voor de lengte, je kunt posts op fok met 1 druk op de W en de S knop 1 post vooruit skippen en achteruit skippen (gewoon net als je met WASD in games kunt sturen :P ).

[ Bericht 0% gewijzigd door magnetronkoffie op 23-07-2016 22:34:52 (woordje vergeten) ]
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')