abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 18 juni 2016 @ 02:03:12 #176
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_163103917
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 19:54 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Juist wel, in onderwijs wordt veel te vaak uitgegaan van wat men denkt dat waar is, of aan gut-feeling...

[..]

http://www.thuisinonderwi(...)rg-is-dat-eigenlijk/

en

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)re-leraren~a2452659/

en

[..]

http://www.alfabetcode.be/kleinere-klassen-betere-leerlingen/

Het allermeeste belang hebben leerlingen bij een goede docent. een goede docent doet het iets beter in kleinere (16 ll of minder) klassen, maar een minder goede docent doet het in alle groepen even slecht. Wil je dan echt veel geld gaan uitgeven aan kleinere klassen? Ik zou zeggen investeer in betere docenten.
Misschien formuleer ik het verkeerd of misschien begrijp jij mij verkeerd, maar dit sluit precies aan bij wat ik bedoel.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  zaterdag 18 juni 2016 @ 07:31:39 #177
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_163104608
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 17:31 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Het vraagt meer van een docent, er lijkt me geen onderzoek nodig om dat te kunnen verdedigen. In het geval van een docent die niet aan die vraag kan voldoen kan het dus wel degelijk verschil maken.
We zijn het niet helemaal eens met elkaar:

Het maakt dus juist bij de slechtere docent (die niet aan die vraag kan voldoen) NIKS uit ;) die doet in een kleinere klas er ook niks mee.

Sorry dat ik dram, laatste keer :+
Kwak
pi_163105408
Zie dit topic nu pas :P Geef op dit moment een middag in de week rekenles op een MBO, maar het ziet er sterk naar uit (er volgt nog een gesprek) dat ik vanaf september wiskunde ga geven op een HBO. Verkapte tvp dus :7
-
  zaterdag 18 juni 2016 @ 14:37:40 #180
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_163110027
Maar toch, los van al die onderzoeken... het is toch fijner werken in een klas van plm. 20/25 leerlingen, dan met eentje van 32. Al is het maar dat je je wat makkelijker kunt bewegen in zo'n lokaal :D

quote:
Tja, hoe graag je ook het beste met je leerlingen voor hebt.. Dit is inderdaad not done.
.
pi_163111886
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 19:43 schreef kwakz0r het volgende:

in alle grote steden, vergeleken met op het platteland bij dezelfde citoscore.
Aha. Interessant wel, maar ik kan me voorstellen dat het tussen verschillende basisscholen in een stad ook weer erg kan verschillen.

quote:
je punt over dat basisschooldocenten niet kunnen differenti"eren vind ik echt ridicuul, sorry. In de meeste basisschoolklassen werken groepjes kinderen door elkaar op eigen tempo aan opdrachten en verdiepings/herhaalwerk voor zowel taal als rekenen als andere vakken. Dat is eerder standaard dan bijzonder.

Wellicht dat de basisscholen niet altijd kunnen bieden wat het soort leerlingen dat op jouw school terechtkomt nodig heeft, en er is genoeg te zeggen over kinderen met leer- en gedragsproblemen in het refulier onderwijs, maar als je zegt dat basisschool docenten niet differenti"eren in de klas dan onderschat je ze echt hevig...
Ridicuul zelfs.
Ik zie het problematische inderdaad in de combinatie van enerzijds het passend onderwijs, anderzijds het andere uiteinde van het spectrum en dat alles in een (grote) klas bij elkaar. Daar zitten volgens onderzoek ook voordelen aan, maar dat vergt wel heel veel van een docent. De vraag is in hoeverre docenten daar voldoende in worden opgeleid en bijgeschoold. Het soort leerlingen bij mij op school heeft als advies 'vwo' gekregen, van zowel ouders als leerlingen hoor ik terug hoe moeilijk het vaak was om op de basisschool een goede oplossing te vinden voor hun behoefte aan extra uitdaging. Daarbij gaat het naar mijn idee ook niet zozeer om de mogelijkheid tot tempoversnelling. Want zoiets aanbieden bij wijze van differentiatie lukt meestal wel, maar ook aandacht voor de ontwikkeling van executieve vaardigheden en differentiatie op dat gebied. Laten we wel zijn: echt goed differentiëren, zo dat alle kinderen op een passende manier in hun ontwikkeling worden begeleid, is a hell of a job. Dat betekent ook dat je van je leerlingen heel goed moet weten hoe ze functioneren en het is al een behoorlijke uitdaging om dat goed in kaart te brengen. Daarmee wil ik de leerkrachten op de basisschool niet naar beneden halen, integendeel zelfs.

In het OESO rapport hebben ze het er ook over:
quote:
To foster student motivation, teachers need to be able to respond to the different learning needs of all students, including higher performers or those with the potential to be a high performer. Providing students with a challenging and stimulating learning environment that fosters excellence calls for a flexible and relevant curriculum, which requires a solid understanding of the differences between students in the classroom. Further investment in differentiated teaching skills are much needed.

These weaknesses are common among all teachers
PISA 2012 shows that 65% of school principals in the Netherlands (compared with an OECD average of 21%) report that teachers fail to encourage students to achieve their full potential; 59% say that teachers in their schools are not performing well in teaching students of different ability levels within the same class; and 71% say that teachers are not meeting individual student needs. These reports may partly reflect the high expectations of school leaders, but the Inspectorate also reports that in the classroom there is little evidence of teaching being tailored to differences between students: there is insufficient feedback to students and students are not encouraged to take an active role in their own learning (Inspectorate of Education, 2015, 2016). At the secondary level, the Inspectorate found that less than half of teachers differentiate their instruction between students. In primary education, VMBO, and the highest classes of VWO, more teachers display differentiated teaching skills. Teachers may not themselves recognise these weaknesses: in TALIS 2013 few teachers acknowledged that they need additional training in individualised teaching, and assessment and evaluation (OECD, 2014b).
Hieruit kun je dus afleiding dat het in het basisonderwijs weliswaar vaker gebeurt, maar dat het op alle niveau's een groot aandachtspunt is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_163131617
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 19:54 schreef kwakz0r het volgende:

Het allermeeste belang hebben leerlingen bij een goede docent. een goede docent doet het iets beter in kleinere (16 ll of minder) klassen, maar een minder goede docent doet het in alle groepen even slecht. Wil je dan echt veel geld gaan uitgeven aan kleinere klassen? Ik zou zeggen investeer in betere docenten.
Die discussie is nog niet beslecht. Zo blijken kleinere klassen voor jongere leerlingen belangrijker te zijn dan voor oudere. En vergeet niet dat de uitkomstmaat ertoe doet: kijk je vooral naar OESO-maten of ook naar leerwinsten die moeilijk te meten zijn? Zo besteden wij veel aandacht aan betekenisvol onderwijs in de onderbouw van het basisonderwijs. Eén methodiek is om kinderen met elkaar discussies te laten voeren, naar elkaar te luisteren en op elkaars ideeën voort te laten bouwen. Je kunt je voorstellen dat dat in een kleine groep veel beter lukt dan in een grote en dat de leerwinsten dus groter zijn. Dan moet je die specifieke leerwinsten wel meten.

Daarnaast zijn er onderzoeken waaruit wel degelijk naar voren komt dat een kleine klas beter is, bijvoorbeeld deze studie.

Pedro de Bruyckere merkt in zijn boek 'Jongens zijn slimmer dan meisjes' bovendien op dat je de vraag ook om kunt draaien: zijn grote klassen wel aantrekkelijk voor leerkrachten? Ik vind dat een interessant perspectief. Wat voor potentieel geweldige leerkrachten loop je mis door de stress van het omgaan met een grote klas? Een ander probleem is natuurlijk dat als je klassen verkleint, je meer leerkrachten nodig hebt. Dat betekent op korte termijn ongetwijfeld dat de standaarden voor leerkrachten omlaag gaan en daar is het onderwijs juist niet bij gebaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 19-06-2016 09:13:26 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_163131654
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 15:50 schreef Franny_G het volgende:

Hieruit kun je dus afleiding dat het in het basisonderwijs weliswaar vaker gebeurt, maar dat het op alle niveau's een groot aandachtspunt is.
De verschillen tussen basisscholen en leerkrachten zijn inderdaad groot. Dat zie je bijvoorbeeld in de wijze waarop apps als Snappet worden gebruikt om onderwijs sterker gepersonaliseerd te maken. Er zijn klassen waarin eerst klassikale instructie wordt gegeven, de leerlingen daarna in de standaardmethode werken en als zij klaar zijn met Snappet verder gaan. Je kunt wel raden wat er in die klassen gebeurt: de goede, vlotte leerlingen zijn sneller klaar en zij krijgen meer gelegenheid om op eigen niveau te werken. Een effectstudie van Snappet laat dan ook zien dat vooral deze leerlingen ervan profiteren.

Mag ik jullie overigens wijzen op de Kennisrotonde (https://www.nro.nl/kennisrotonde/)? Mensen uit de onderwijspraktijk (jullie dus ook) kunnen vragen insturen die door wetenschappers worden beantwoord. Er draait nu een pilot waar wij aan deelnemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_163132294
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 14:37 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Tja, hoe graag je ook het beste met je leerlingen voor hebt.. Dit is inderdaad not done.
Ligt er aan wat er mee bijverdiend kan worden :7
-
pi_163133170
Interessant artikel en infographic vandaag in Economist:


Volledige artikel:
http://www.economist.com/(...)/ed/teacherssalaries
Even a broken clock is right twice a day.
  zondag 19 juni 2016 @ 12:30:33 #186
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_163134700
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 11:13 schreef danos het volgende:
Interessant artikel en infographic vandaag in Economist:
[ afbeelding ]

Volledige artikel:
http://www.economist.com/(...)/ed/teacherssalaries
Als we de Japanse werkweek invoeren met het Estische uurloon, dan ligt de wereld aan onze voeten.

Maar zonder gein: deze is niet nieuw, maar wel interessant. Het suggereert in ieder geval een correlatie tussen docentensalarissen en schoolprestaties. Toch valt er nog wel eea af te dingen op het plaatje, want de laatste keer dat ik op mijn loonstrook keek stond daar geen 70.000 euro op. Ook niet omgerekend in $.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_163134997
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 12:30 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Als we de Japanse werkweek invoeren met het Estische uurloon, dan ligt de wereld aan onze voeten.

Maar zonder gein: deze is niet nieuw, maar wel interessant. Het suggereert in ieder geval een correlatie tussen docentensalarissen en schoolprestaties. Toch valt er nog wel eea af te dingen op het plaatje, want de laatste keer dat ik op mijn loonstrook keek stond daar geen 70.000 euro op. Ook niet omgerekend in $.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koopkrachtpariteit

Het is dus teruggerekend naar een bepaald koopkrachtplaatje per land. Anders is het idd appel met peren vergelijken.
Even a broken clock is right twice a day.
  zondag 19 juni 2016 @ 12:45:11 #188
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_163135051
quote:
1s.gif Op zondag 19 juni 2016 12:42 schreef danos het volgende:

[..]

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koopkrachtpariteit

Het is dus teruggerekend naar een bepaald koopkrachtplaatje per land. Anders is het idd appel met peren vergelijken.
Ah, dat was me nog niet opgevallen. Maar dan nog: rekenen ze met een maximum salaris, of met een gemiddelde?
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_163135289
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 12:45 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Ah, dat was me nog niet opgevallen. Maar dan nog: rekenen ze met een maximum salaris, of met een gemiddelde?
Gemiddelde.
Even a broken clock is right twice a day.
  zondag 19 juni 2016 @ 13:08:28 #190
70982 Ill-Skillz
Allegretto
pi_163135545
Neemt niet weg dat het een onzingraphic is. Zeer summier bijschrift, geen methodologische uitleg... Daarnaast is het aantal uren gebaseerd op dingen die docenten zelf invullen en niet op de netto jaartaak. In mijn ogen dus zeer subjectief. Nu lijkt het net alsof Nederlandse docenten superveel verdienen en een lekkere korte werktijd hebben, terwijl we allemaal weten dat dit niet zo is.
pi_163135738
Heeft er iemand nog een aardig idee voor een afscheidsles?
  zondag 19 juni 2016 @ 14:52:02 #192
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_163137880
Die leerlingen van tegenwoordig ook... Morgen hebben ze examen, sturen ze deze morgen een hele waslijst met vragen. Omdat ik ook een leven heb, duurde het even voordat ik eraan toekwam om die te beantwoorden. Terwijl ik een antwoord aan het typen was, kreeg ik een berichtje: of ik doorhad dat ze kunnen zien dat ik de berichten gelezen heb en of ik a.u.b. zou willen antwoorden.

Nou, die heb ik wel even verteld dat dat niet de manier is om tegen een leraar te praten... :(
  zondag 19 juni 2016 @ 14:53:05 #193
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_163137915
quote:
5s.gif Op zondag 19 juni 2016 13:17 schreef Friek_ het volgende:
Heeft er iemand nog een aardig idee voor een afscheidsles?
Hier gaan ze allemaal ijs eten en bordspelletjes spelen. Voor de rest hangt het allicht heel erg af van welk vak je geeft en hoe je zelf bent. Ik heb leerlingen wel ooit laten schaken, film laten kijken, maar ook soms gewoon les gegeven.
pi_163138297
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 14:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Hier gaan ze allemaal ijs eten en bordspelletjes spelen. Voor de rest hangt het allicht heel erg af van welk vak je geeft en hoe je zelf bent. Ik heb leerlingen wel ooit laten schaken, film laten kijken, maar ook soms gewoon les gegeven.
Ik zit eraan te denken om een leerling-enquete af te nemen. De stof is al behandeld en dergelijke resultaten zijn mogelijk handig bij toekomstige sollicitatiegesprekken.
  zondag 19 juni 2016 @ 15:07:31 #195
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_163138392
quote:
14s.gif Op zondag 19 juni 2016 15:03 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik zit eraan te denken om een leerling-enquete af te nemen. De stof is al behandeld en dergelijke resultaten zijn mogelijk handig bij toekomstige sollicitatiegesprekken.
Zeker doen! Daar leer je waanzinnig veel van. Ik heb dat ook altijd gedaan, en daar komen echt dingen uit die je kunnen helpen als leraar. Het meeste ga je wel al weten, een groot deel is puberale nonsense, maar er staan vast ook dingen tussen die je zelf niet doorhad dat je slecht of goed deed.

Bij sollicitatiegesprekken heb je er overigens niet veel aan; de meesten vragen er niet eens naar, als het toch ter sprake komt is het meestal niet meer dan een instemmend 'Oh, dat is verstandig.' Er heeft mij zelfs nog nooit iemand gevraagd welke conclusies ik eruit getrokken heb.
pi_163138596
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 15:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Zeker doen! Daar leer je waanzinnig veel van. Ik heb dat ook altijd gedaan, en daar komen echt dingen uit die je kunnen helpen als leraar. Het meeste ga je wel al weten, een groot deel is puberale nonsense, maar er staan vast ook dingen tussen die je zelf niet doorhad dat je slecht of goed deed.

Bij sollicitatiegesprekken heb je er overigens niet veel aan; de meesten vragen er niet eens naar, als het toch ter sprake komt is het meestal niet meer dan een instemmend 'Oh, dat is verstandig.' Er heeft mij zelfs nog nooit iemand gevraagd welke conclusies ik eruit getrokken heb.
Nou, laatst is er dus een gesprek geweest waarbij de rector vroeg of ik ook leerling-enquêtes kon overhandigen. Het leek me handig om die vraag voor te zijn in de toekomst, alhoewel je jezelf inderdaad kan afvragen in hoeverre hij nogmaals gesteld zal worden.

Maar ik heb al meerdere enquêtes afgenomen. Daar kwamen altijd wel verrassende en ook opmerkelijke resultaten uit. En wat je zegt: je kunt er een hoop van leren.
  zondag 19 juni 2016 @ 15:17:50 #197
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_163138654
Bij ons zijn leerlingen-enquêtes deel van het POP-gesprek.
.
pi_163138693
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 15:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij ons zijn leerlingen-enquêtes deel van het POP-gesprek.
Mijn allergie begint op te spelen zodra ik geconfronteerd word met dat soort hbo-termen. :X

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2016 15:19:39 ]
  zondag 19 juni 2016 @ 15:21:09 #199
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_163138733
Hahahaha
Tja... bij ons worden ze toch echt wel gevoerd, jaarlijks ;)
.
  zondag 19 juni 2016 @ 15:22:12 #200
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_163138752
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 15:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij ons zijn leerlingen-enquêtes deel van het POP-gesprek.
POP-gesprekken doen ze hier niet. Het Vlaamse onderwijs is complete aids als het aankomt op persoonlijke ontwikkeling van docenten. Er is vrijwel geen kwaliteitscontrole, geen impuls tot samenwerking of zelfontplooiing, niets.

Ik ben blij als ik in Nederland voor de klas sta.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')