Qua gevolgen maakt het niks uit; wellicht voor de eer of het geweten van een verdachte wel. Bij een OVAR is immers wel bewezenverklaard dat de verdachte het tenlastegelegde feit heeft begaan, maar dat de tenlastelegging niet als strafbaar feit gekwalificeerd kan worden of dat de dader niet strafbaar is. Bij vrijspraak kan natuurlijk de tenlastelegging niet bewezen worden en zou de verdachte dus in feite "niets" gedaan hebbenquote:Op woensdag 11 mei 2016 16:44 schreef Glasbak5 het volgende:
Vraagje: Zijn er verschillen in consequenties bij OVAR en vrijspraak? Bij beide uitspraken mag er toch niet opnieuw vervolgd worden ogv ne bis in idem? Voor de verdachte maakt het dus feitelijk niets uit of wel?
Drie jaarquote:
Of één jaar.quote:Op woensdag 11 mei 2016 18:25 schreef underground1009 het volgende:
[..]
Eigenlijk ben je tegenwoordig na twee jaar wel klaar
Als ik m'n P dit jaar niet haal zien jullie me naar alle waarschijnlijk niet meer terug in dit topicquote:Op woensdag 11 mei 2016 18:58 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
Niet je P in 1 jaar halen.
Als Y en underground na dit jaar hun P weer niet hebben, dan zou Sideshowbobbie zich in zijn novietenhoedergraf omkeren.
Hebben ze dat gezegd dan?quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:05 schreef underground1009 het volgende:
[..]
Als ik m'n P dit jaar niet haal zien jullie me naar alle waarschijnlijk niet meer terug in dit topic![]()
Net een beetje aan het stoeien geweest met samenloop. Conform art. 57 Sr moet je 1/3e bij de hoogste max. Straf voor de tenlastegelegde delicten tellen. Ik had een casus met zware mishandeling als hoogst gestraft delict met 8 jaar, en ik maar hannesen met 1/3e van 8.Toen bedacht dat het een jaar uit 12 maanden bestaat en toen was het antwoord al snel 32 maanden
![]()
Tot zover mijn rekenvaardigheden, het is maar goed dat ik geen erfrecht-vakken moet volgen, dat gegoochel met breuken ligt me niet zo
Thanks man, ik had 'm in twee. Had ruzie met Inleiding Burgerlijk Recht, het laatste vak van het jaar godverdomme.quote:Op woensdag 11 mei 2016 18:58 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
Niet je P in 1 jaar halen.
Als Y en underground na dit jaar hun P weer niet hebben, dan zou Sideshowbobbie zich in zijn novietenhoedergraf omkeren.
Dat had ik niet gedacht dat jij hem niet in 1 jaar had?! Zoo. Kan je je toch even goed verkijken op iemand.quote:Op woensdag 11 mei 2016 19:42 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Thanks man, ik had 'm in twee. Had ruzie met Inleiding Burgerlijk Recht, het laatste vak van het jaar godverdomme.
Ja joh, jij had hem zeker in 1?quote:Op woensdag 11 mei 2016 20:23 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Dat had ik niet gedacht dat jij hem niet in 1 jaar had?! Zoo. Kan je je toch even goed verkijken op iemand.
Oja, het is natuurlijk de norm niet om nominaal te lopenquote:Op woensdag 11 mei 2016 20:28 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Ja joh, jij had hem zeker in 1?
Het laatste vak daar werd overigens door de helft van de studenten over gestruikeld, zo bijzonder was het niet.
Klopt, in de bachelor waren het er meer die het in 4 deden dan in 3. Bij Rechten was dat eerder andersom.quote:Op woensdag 11 mei 2016 20:29 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Oja, het is natuurlijk de norm niet om nominaal te lopen
Ik heb mijn eerste jaar volgens mij 78 EC gehaald? Uiteraard alle 60 van m'n P ook netjes nominaal
Het is bij dezenquote:Op woensdag 11 mei 2016 20:31 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
De novietenhoeder spreekt bij deze weer:
Niet je bachelor halen in 5 jaar.
Ja, kun je wel zo'n stomme emoticon plaatsen maar het is echt compleet debiel dat je dat als jurist in spe niet weet.quote:
Huh? Ik zeg toch oké?quote:Op woensdag 11 mei 2016 20:53 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Ja, kun je wel zo'n stomme emoticon plaatsen maar het is echt compleet debiel dat je dat als jurist in spe niet weet.
Ja, dat is het nou juist. Oké en zo'n stom tongetje. Terwijl je je diep moet schamen. Heeeeel diep.quote:
Oké. Wat jij wil hoor, maar ik zal het onthouden. Of niet.quote:Op woensdag 11 mei 2016 21:01 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Ja, dat is het nou juist. Oké en zo'n stom tongetje. Terwijl je je diep moet schamen. Heeeeel diep.
Geef niet vent. Het wordt toch niet wat.. dan maakt het ook niet uit dat je niet kan schrijven.quote:Op woensdag 11 mei 2016 21:02 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
[..]
Oké. Wat jij wil hoor, maar ik zal het onthouden. Of niet.
Alles komt goed.quote:Op woensdag 11 mei 2016 21:03 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Geef niet vent. Het wordt toch niet wat.. dan maakt het ook niet uit dat je niet kan schrijven.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Relevant is nog wel dat bij vrijspraak geen TBS (art. 37a Sr) kan worden opgelegd, terwijl dit bij OVAR wegens een geslaagd beroep op art. 39 Sr wel kan (zie art. 352 Sv).quote:Op woensdag 11 mei 2016 16:44 schreef Glasbak5 het volgende:
Vraagje: Zijn er verschillen in consequenties bij OVAR en vrijspraak? Bij beide uitspraken mag er toch niet opnieuw vervolgd worden ogv ne bis in idem? Voor de verdachte maakt het dus feitelijk niets uit of wel?
Zow ey!quote:Op woensdag 11 mei 2016 21:08 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Relevant is nog wel dat bij vrijspraak geen TBS (art. 37a Sr) kan worden opgelegd, terwijl dit bij OVAR wegens een geslaagd beroep op art. 39 Sr wel kan (zie art. 352 Sv).
Best leuk tochquote:Op woensdag 11 mei 2016 21:11 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Paxicosi toch.
Moet je ook maar een bal jukn dat strafrecht.
[ afbeelding ]
| 1 | :T |
Joaaaaaa zoiets. Onderneming, insolventie.. dat soort grappen.quote:Op woensdag 11 mei 2016 21:12 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Best leuk toch
Wat deed jij ook alweer? Ondernemingsrecht vind jij leuk toch?
Ik ga een negatief record zetten qua behaalde studiepunten dit collegejaarquote:Op woensdag 11 mei 2016 21:20 schreef Boterbartje het volgende:
Ey vlegels, hoe vordert jullie studie dan?
Kan dat? Record is negatief omdat het zo laag is of het behaalde punten is daadwerkelijk negatief (er zijn punten afgepakt?)quote:Op woensdag 11 mei 2016 21:23 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ik ga een negatief record zetten qua behaalde studiepunten dit collegejaar
Ja ik zal minder studiepunten behalen dan voorgaande jarenquote:Op woensdag 11 mei 2016 21:24 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Kan dat? Record is negatief omdat het zo laag is of het behaalde punten is daadwerkelijk negatief (er zijn punten afgepakt?)
Ga je nou volgend jaar een master doen ofzo? Of twee van je beide studierichtingen?quote:Op woensdag 11 mei 2016 21:24 schreef Boterbartje het volgende:
Ik heb trouwens ook een chill jaar genomen hoor. Heerlijk.
202 punten nu, nog 20 in planning (2 vakken). Ene hou ik bij, andere heb ik verwaarloosd.quote:Op woensdag 11 mei 2016 21:20 schreef Boterbartje het volgende:
Ey vlegels, hoe vordert jullie studie dan?
Tja, die punten in Groningen tellen eigen maar voor de helft toch?quote:Op woensdag 11 mei 2016 21:25 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
[..]
202 punten nu, nog 20 in planning (2 vakken). Ene hou ik bij, andere heb ik verwaarloosd.
Gister gehoord dat ik ben toegelaten aan de uni in de VS (voor het eerste semester, het tweede semester regel ik daar).
Dus klinkt wel goed, denk ik, wat vind jij, Bartje?
Tja denk het wel. Heb wel al wat mastervakjes her en der gevolgd. Paar stages aangeboden gekregen. Even kijken wat 't wordt.quote:Op woensdag 11 mei 2016 21:25 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ga je nou volgend jaar een master doen ofzo? Of twee van je beide studierichtingen?
Enig idee hoeveel de NL strafrechttop binnenhaalt?quote:Op woensdag 11 mei 2016 21:28 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Tja, die punten in Groningen tellen eigen maar voor de helft toch?
Naja VS is wel leuk. Ze hebben daar wel een don't ask, don't tell policy he
[..]
Tja denk het wel. Heb wel al wat mastervakjes her en der gevolgd. Paar stages aangeboden gekregen. Even kijken wat 't wordt.
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 11 mei 2016 21:25 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
[..]
202 punten nu, nog 20 in planning (2 vakken). Ene hou ik bij, andere heb ik verwaarloosd.
Gister gehoord dat ik ben toegelaten aan de uni in de VS (voor het eerste semester, het tweede semester regel ik daar).
Dus klinkt wel goed, denk ik, wat vind jij, Bartje?
Thanks.quote:
Have fun in Noorwegen. Waar precies?quote:Op donderdag 12 mei 2016 08:57 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
[..]
Thanks.
Ben al een paar weken bezig met die vent, hun systeem faalt (ofzo) en de kamer moet nog steeds geregeld worden. 2 weken geleden moest ik wachten, afgelopen weekend nog een mailtje gestuurd en toen was het zo van: "We have followed up on your application and it looks good. You will be accepted." en een uurtje later krijg ik een mailtje van hun systeem met dat er dingen zijn veranderd in mijn aanvraag en dat er nog 2 dingen missen
Ben benieuwd. Maar eerst naar Noorwegen vanavond.
Vlieg naar Sandefjord, morgen naar Oslo om daar de boot te pakken naar Kopenhagen tot zondag. Dan een weekje Oslo (17 mei nationale feestdag, is te vergelijken met Koningsdag. Ook heb ik gezegd dat ik naar Holmenkollen wil want daar kan je wel mooie foto's maken geloof ik. Voor de rest moe(s)t ik daar nog over nadenken, maar is best lastig). Volgende week zaterdag weer terug naar Sandefjord en A'dam.quote:Op donderdag 12 mei 2016 09:20 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Have fun in Noorwegen. Waar precies?
Niet waar jij noemt, behalve dan Oslo, want toen de boot van Kiel naar Oslo genomen. Verder een rondreisje gemaakt van twee weken, o.a. in Lillehammer waar de skischans staat en bij een gletsjer. Is al best even geleden.quote:Op donderdag 12 mei 2016 09:41 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
[..]
Vlieg naar Sandefjord, morgen naar Oslo om daar de boot te pakken naar Kopenhagen tot zondag. Dan een weekje Oslo (17 mei nationale feestdag, is te vergelijken met Koningsdag. Ook heb ik gezegd dat ik naar Holmenkollen wil want daar kan je wel mooie foto's maken geloof ik. Voor de rest moe(s)t ik daar nog over nadenken, maar is best lastig). Volgende week zaterdag weer terug naar Sandefjord en A'dam.
Weleens geweest?
Top thanks!!!. Nog een vraag:quote:Op woensdag 11 mei 2016 18:25 schreef underground1009 het volgende:
[..]
Qua gevolgen maakt het niks uit; wellicht voor de eer of het geweten van een verdachte wel. Bij een OVAR is immers wel bewezenverklaard dat de verdachte het tenlastegelegde feit heeft begaan, maar dat de tenlastelegging niet als strafbaar feit gekwalificeerd kan worden of dat de dader niet strafbaar is. Bij vrijspraak kan natuurlijk de tenlastelegging niet bewezen worden en zou de verdachte dus in feite "niets" gedaan hebben
[..]
Drie jaar![]()
![]()
Eigenlijk ben je tegenwoordig na twee jaar wel klaar; ik heb echter vorig jaar toestemming gekregen van de examencommissie om door te gaan ogv bijzondere omstandigheden. Die bijzondere omstandigheden lagen er voornamelijk in dat ik veel problemen en ruzie gehad heb met mijn ouders, waarvoor ik ook onder behandeling ben geweest bij een psycholoog.
Nu tot op het bot gemotiveerd om eindelijk dat laatste vak gewoon binnen te koppen
Altijd voorin kijken bij het wettenregisterquote:Op donderdag 12 mei 2016 11:34 schreef Glasbak5 het volgende:
[..]
Top thanks!!!. Nog een vraag:
Wet besluit justitiele gegegevens waar staat die? Kan hem nergens vinden in mijn kluwer publiekrecht.
ps: als ik verder vorder in mn studie zal ik veel contributen
Tja, ik heb hier nog wel een documentje met schema's uit 2013, heb daarmee gewoon net een zes gehaald. Kan het wel mailen, maar zou er niet teveel op vertrouwen gezien het nieuwe vak etc. Verder moet je gewoon echt goed lezen en zoveel mogelijk opschrijven (m.n de arresten). Casus/Belangrijkste dingen overschrijven en dan beginnen met schema (als het er is, nieuwe stijl enzo), arresten en dan verbanden trekken.quote:Op donderdag 12 mei 2016 09:59 schreef underground1009 het volgende:
Strafrechtfans hier die tips hebben voor schoonheidsfoutjes? Zijn nu een oefentoets over de eerste helft van de stof aan het nakijken en ik merk dat ik vaak wel in de goede richting denk maar kleine dingen mis waardoor ik punten mis loop. Denk aan over het hoofd zien dat er geen tijd/datum in de tenlastelegging staat, controleren of een delict wel vatbaar is voor dingen als spreekrecht voor slachtoffer etc.
Ideeën en tips zijn allemaal welkom, wat het ook is
quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:42 schreef underground1009 het volgende:
[..]
Altijd voorin kijken bij het wettenregisterIk geloof dat deze wet niet in de Kluwer is opgenomen, die kan je dus het beste opzoeken op internet. Wetten.overheid.nl bijvoorbeeld is die wel te vinden
Correctie: XII.3 staat die in de Kluwer, achter wetboek van strafvordering dus
Dat is de 'wet justitiele gegevens'. Besluit justitiële gegevens is (geloof ik) een andere wet.quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:42 schreef underground1009 het volgende:
[..]
Altijd voorin kijken bij het wettenregisterIk geloof dat deze wet niet in de Kluwer is opgenomen, die kan je dus het beste opzoeken op internet. Wetten.overheid.nl bijvoorbeeld is die wel te vinden
Correctie: XII.3 staat die in de Kluwer, achter wetboek van strafvordering dus
Ga even na of je een printje mag meenemen, want dat geven ze bij ons altijd wel aan als iets niet is opgenomen in de Kluwer/Vermande. Je weet het niet hè.quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:56 schreef Glasbak5 het volgende:
Zal ik hem wel niet bij mn tentamen nodig hebben. Zelfde met de Aanwijzing Opiumwet.
Zal ik doen, thanks. Dat van de opiumwet is sws een richtlijn oid en geen wet gelukkigquote:Op donderdag 12 mei 2016 11:59 schreef SantaClausNorthPole het volgende:
[..]
Ga even na of je een printje mag meenemen, want dat geven ze bij ons altijd wel aan als iets niet is opgenomen in de Kluwer/Vermande. Je weet het niet hè.
Tja. Of je daar blij mee moet zijn bij notarieel is de grote vraag: br3, notarieel onderzoeksproject, rgr en ongetwijfeld zullen heel veel mensen FAR ook moeten herkansen.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:23 schreef underground1009 het volgende:
Er komt een derde kans voor Europees recht![]()
![]()
Beste Studenten,
Op woensdag 6 juli van 14-17 uur zal in de Aletta Jacobshal een derde kans voor het vak Europees recht worden geboden. De derde kans zal het aantal recidivisten voor het volgend jaar omlaag brengen en zorgt daarmee voor betere randvoorwaarden voor het aanbieden van intensief activerend onderwijs. De examencommissie van de Faculteit Rechtsgeleerdheid heeft hiermee ingestemd. Deze tentamenkans is bedoeld voor alle studenten die in blok twee en/of drie van dit jaar stonden ingeschreven voor het vak Europees Recht en die geen voldoende op het vak hebben gehaald. De studenten die voor de tentamenkans in aanmerking komen worden automatisch voor het tentamen ingeschreven (dit zal uiterlijk 20 mei gebeuren).
Met vriendelijke groet,
Lorenzo Squintani
Barend van Leeuwen
Hans Vedder
Een besluit is geen wet.quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:56 schreef Glasbak5 het volgende:
[..]
[..]
Dat is de 'wet justitiele gegevens'. Besluit justitiële gegevens is (geloof ik) een andere wet.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0014194/2016-01-01
http://wetten.overheid.nl/BWBR0016544/2015-07-01
Denk dat ie dan niet in kluwer is opgenomen. Zal ik hem wel niet bij mn tentamen nodig hebben. Zelfde met de Aanwijzing Opiumwet.
Klinkt duidelijker dan wat ik beschreef, maar je hebt gelijk.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:58 schreef DoubleDip het volgende:
Bij strafrecht moet je heel nauwkeurig en gestructureerd te werk gaan en écht alles wat je denkt opschrijven. Daar verliezen mensen de meeste punten op, doordat ze in gedachten stappen maken en die niet op papier zetten. Eerst casus lezen, kwalificeren, stappen onder elkaar en stuk voor stuk uitwerken met jurisprudentie er bij. Als je aan het einde geen lamme hand hebt dan doe je iets niet goed.
godverdomme toch te triest voor woorden. Gewoon net zo lang janken dat het te moeilijk is en er komt vanzelf een derde kans. Als je gewoon goed had geleerd en had bijgehouden was het best te doen. Als je het na twee keer proberen niet kan halen ben je gewoon fucking dom.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:23 schreef underground1009 het volgende:
Er komt een derde kans voor Europees recht![]()
![]()
Beste Studenten,
Op woensdag 6 juli van 14-17 uur zal in de Aletta Jacobshal een derde kans voor het vak Europees recht worden geboden. De derde kans zal het aantal recidivisten voor het volgend jaar omlaag brengen en zorgt daarmee voor betere randvoorwaarden voor het aanbieden van intensief activerend onderwijs. De examencommissie van de Faculteit Rechtsgeleerdheid heeft hiermee ingestemd. Deze tentamenkans is bedoeld voor alle studenten die in blok twee en/of drie van dit jaar stonden ingeschreven voor het vak Europees Recht en die geen voldoende op het vak hebben gehaald. De studenten die voor de tentamenkans in aanmerking komen worden automatisch voor het tentamen ingeschreven (dit zal uiterlijk 20 mei gebeuren).
Met vriendelijke groet,
Lorenzo Squintani
Barend van Leeuwen
Hans Vedder
Voor wat betreft waarom strafrecht zo lastig is voor mij: geen ideeZoals ik zei snap ik de theorie wel goed, maar de uitwerking daarvan laat ik steken bij vallen waar je keihard op afgerekend wordt. Maar goed, ik heb er wel gewoon vertrouwen in dat het dit jaar gaat lukken
Van die mensen met eindeloze verhandelingenquote:Op donderdag 12 mei 2016 12:58 schreef DoubleDip het volgende:
Bij strafrecht moet je heel nauwkeurig en gestructureerd te werk gaan en écht alles wat je denkt opschrijven. Daar verliezen mensen de meeste punten op, doordat ze in gedachten stappen maken en die niet op papier zetten. Eerst casus lezen, kwalificeren, stappen onder elkaar en stuk voor stuk uitwerken met jurisprudentie er bij. Als je aan het einde geen lamme hand hebt dan doe je iets niet goed.
Bij Strafrecht moet het wel. Verder wel eens dat je beknopt moet zijn, maar vond dit wel een goede uitzondering.quote:Op donderdag 12 mei 2016 20:45 schreef eriksd het volgende:
[..]
Van die mensen met eindeloze verhandelingen
Tergend.
Stapjes mensenquote:Op donderdag 12 mei 2016 20:45 schreef eriksd het volgende:
[..]
Van die mensen met eindeloze verhandelingen
Tergend.
UL komt op Blackboard, en anders zijn er altijd mensen die alles opnemen (zoals ik).quote:Op vrijdag 13 mei 2016 23:26 schreef Holograph het volgende:
Vraag aan mensen die aan de UL en EUR studeren:
In juni rond ik mijn bachelor Fiscaal Recht aan de UvT af. Voor de master wil ik eigenlijk overstappen naar de EUR of de UL (vanwege avondonderwijs). Nu is het voor mij belangrijk dat de hoorcolleges ook worden opgenomen, aangezien ik overdag vaak voor een andere master in Delft cq. Amsterdam zal zitten. Weet iemand hoe het zit met de opnames van hoorcolleges bij deze twee universiteiten?
Gebeurt dat na het college of pas na de collegecyclus? In Tilburg hebben ze dat bij sommige vakken ook, maar die worden pas een week voor het tentamen op Blackboard gezet (en daarmee niet handig).quote:Op vrijdag 13 mei 2016 23:39 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
UL komt op Blackboard, en anders zijn er altijd mensen die alles opnemen (zoals ik).
Officieel mag het pas vlak voor het tentamen, in de praktijk meestal vlak na college. Maar soms niet op tijd voor de werkgroep, vandaar dat sommigen alles opnemen. Werkgroepen komen overigens niet op Blackboard, maar ook daar zijn mensen die een audio opname maken.quote:Op vrijdag 13 mei 2016 23:55 schreef Holograph het volgende:
[..]
Gebeurt dat na het college of pas na de collegecyclus? In Tilburg hebben ze dat bij sommige vakken ook, maar die worden pas een week voor het tentamen op Blackboard gezet (en daarmee niet handig).
Bedankt voor de info! Werkgroepen zijn in Leiden volgens mij ook 's avonds, dus dan is het niet zo'n probleem om op te komen dagenquote:Op vrijdag 13 mei 2016 23:58 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Officieel mag het pas vlak voor het tentamen, in de praktijk meestal vlak na college. Maar soms niet op tijd voor de werkgroep, vandaar dat sommigen alles opnemen. Werkgroepen komen overigens niet op Blackboard, maar ook daar zijn mensen die een audio opname maken.
Klopt, de avondwerkgroepen zijn van 19 tot 21 uur. Hoorcolleges altijd van 17 tot 19, die worden ook maar op één tijdstip gegeven.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 00:00 schreef Holograph het volgende:
[..]
Bedankt voor de info! Werkgroepen zijn in Leiden volgens mij ook 's avonds, dus dan is het niet zo'n probleem om op te komen dagen.
Bart ben je op buitenlandexcursie gegaan?quote:Op donderdag 12 mei 2016 20:41 schreef Boterbartje het volgende:
Kan alleen in Groningen.. Beetje falende mensen in stand houden
Nee. Hoezo?quote:Op zaterdag 14 mei 2016 00:39 schreef Ashqelon het volgende:
[..]
Bart ben je op buitenlandexcursie gegaan?
Hoe? Zo'n reisje met een vereniging of studeren in 't buitenland?quote:Op zaterdag 14 mei 2016 19:48 schreef Ashqelon het volgende:
[..]
Vroeg me af of het alleen tof is of eveneens nuttig.
Tweede.quote:Op zaterdag 14 mei 2016 20:59 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Hoe? Zo'n reisje met een vereniging of studeren in 't buitenland?
Neu.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |