Geen idee, ik zoek net even via Google, maar niks dan krekels...quote:Op woensdag 3 september 2025 11:53 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Gut, ik weet nog dat Kevelam in Opsporing Verzocht kwam. Zou dat ooit opgelost zijn?
Bekijk deze YouTube-video

Wauwie supergaafquote:Op dinsdag 9 september 2025 14:14 schreef dvr het volgende:
9 september 2025, 14:11u -- Goud doorbreekt de ¤ 100.000 per kilo!
[ link | afbeelding ]

Om de prijsinflatie te volgen had goud sinds 2013 zo'n 40% moeten stijgen, maar het is 220% gestegen.quote:Op donderdag 11 september 2025 04:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Goud is niet meer waard, dollars domweg een stuk minder.
Zolang dat blijft zakken stijgt goud.

quote:https://tradingeconomics.com/commodity/gold
Gold (USD/t.oz) 3680.5 (+1.05%)

Ik vermoed een inhaalslag, er zijn daarvoor ook jaren geweest dat de goudprijs niet tot nauwelijks steeg, de wereldbevolking neemt snel toe en de hoeveelheid goud in verhouding daartoe blijft gering.quote:Op vrijdag 12 september 2025 03:00 schreef dvr het volgende:
[..]
Om de prijsinflatie te volgen had goud sinds 2013 zo'n 40% moeten stijgen, maar het is 220% gestegen.
De geo-politieke onrust draagt zijn steentje bij, Tina, welke fait-valuta is er nog enigzins betrouwbaar behalve de zwitserse frank waar je in koopkracht verlies op maakt, gezien de negatieve reeele rente erop. Het zijn vooral de centrale banken die het goud opkopen afgelopen tijd. Alle bonds dragen nu eenmaal een stevig valuta-risico in zich als reservequote:Goud stijgt buitenproportioneel omdat er van deze ultieme inflatiebestrijder zo weinig is, terwijl er van geld (cash en staatsschuld), waarvan men de waarde wil beschermen, juist steeds meer komt. Het is een soort vicieuze cirkel: naarmate meer investeerders hun kapitaal met goud tegen inflatie willen beschermen, hoe hoger de prijs stijgt en hoe beter het lijkt te werken, zodat nóg meer investeerders het gaan kopen.
Er is een 2e argument buiten degene die je beschrijft, namelijk dat een economische crisis direct is, terwijl een inflatie/hyperinflatie doorgaans veel later optreden na het overmatig valuta-printen. De verleiding om een crisis uit te stellen/(op de langere baan te gooien) middels de valuta-pers is gewoon te verleidelijk blijkt x op x.quote:Geconfronteerd met de keuze tussen hyperinflatie en instorting van de economie zal de politiek altijd voor dat eerste kiezen (en terecht, want hyperinflatie wist in korte tijd alle schulden uit en laat de economische infrastructuur intact. Een brood van ¤1 miljard is beter dan géén brood).

Zitten we alweer over heen. Zilver ook prima.quote:Op maandag 15 september 2025 18:07 schreef Digi2 het volgende:
We gaan nu voor de $3700 per t-ounce
[..]

Want? Leg uit.quote:Op donderdag 25 september 2025 19:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Word nog wat wanneer die Amerikanen hun schulden wegpoetsen via stable coins.
Is je goud in praktische zin in 1 klap niks meer waard.

Poeh daar vraag je iets, het is zeer ingewikkelde materie.quote:

Ik bedoelde eigenlijk meer waarom goud dan in praktische zin in één klap niets meer waard is?quote:Op donderdag 25 september 2025 19:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Poeh daar vraag je iets, het is zeer ingewikkelde materie.
De Russen gaven al aan dat amerika dit aan het doen is.
Ik dacht eerst zelf dat is onzin, want Rusland, maar daar zit wel een kern van waarheid in.
Het verklaard het afsturen op crypto en het heeft te maken met die GENIUS act wat iedereen over het hoofd lijkt te zien.
Via die act willen ze stable coins gaan gebruiken om de Amerikaanse schulden in te absorberen.
Daarmee word iedere bezitter van crypto’s in feite onderdeel van die schulden, je poetst het letterlijk weg.
Dit wil de wereld uiteraard niet trouwens.

Omdat wat in grote mate goud zijn waarde geeft is omdat het in dollars word berekend.quote:Op donderdag 25 september 2025 19:43 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk meer waarom goud dan in praktische zin in één klap niets meer waard is?
Ben het wel eens dat USD stablecoins gebruikt gaan worden om Amerikaanse schulden te absorberen maar dit heeft niet alleen effect op de USD stablecoin bezitters maar op de USD bezitter in algemene zin. Als je in een andere crypto zit (niet USD stablecoin) heb je daar niet per se last van want die staan los van de USD.

Mwah, goud kan in elke valuta herberekend worden en wordt nog vaak in dollars berekend omdat historisch goud tot 1971 gekoppeld was aan de dollar en dat de benchmark was, ook voor andere valuta. Voor aardolie een vergelijkbaar scenario. Echter die historische omstandigheden tov de VS zijn nu in meerdere opzichten veranderd.quote:Op donderdag 25 september 2025 20:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Omdat wat in grote mate goud zijn waarde geeft is omdat het in dollars word berekend.
Goud heeft daar dan niets meer mee te maken.
quote:Why both Gold & U.S. Dollar Index are rising ?
The relationship between the U.S. Dollar Index (DXY) and Gold prices is a fascinating study in economics. Typically, these two have a reverse correlation. The reason for this inverse relationship is that gold is priced in U.S. dollars. Therefore, when the dollar strengthens, gold becomes more expensive for investors using other currencies. This can decrease demand for gold and subsequently lower its price.
However, this correlation is not set in stone. There are times when both the DXY and gold prices can increase simultaneously. This can occur due to a variety of factors such as geopolitical tensions, market uncertainty, or changes in monetary policy.
quote:With the price of gold currently above $3,500 an ounce - up a whopping 35% so far this year - central banks' gold holdings are now worth around $4.5 trillion. That's significantly more than their $3.5 trillion stash of Treasuries.4 Sept 2025

Gold (USD/t.oz) 3815.3 (+1.24%)

Gold (USD/t.oz) 3936.5 50.0 (+1.29%)

Frontpage: Goudprijs overschrijdt voor het eerst de grens van $4.000quote:Goudprijs voor het eerst boven de 4.000 dollar
Goud heeft woensdag voor het eerst een recordprijs van 4.000 dollar per troyounce (31,1 gram) aangetikt. De goudprijs stijgt al langer, mede door de shutdown van de Amerikaanse overheid. Deze sluiting van overheidsdiensten veroorzaakt onzekerheid bij beleggers.
Zij kiezen in onzekere tijden vaker voor goud, omdat het wordt gezien als een veilige belegging. Zo is de goudprijs dit jaar al zo'n 50 procent gestegen. Naast de shutdown leidt ook ander beleid van de Amerikaanse president Donald Trump tot onzekerheid, zoals zijn importheffingen.
Ook politieke onrust in Frankrijk zou handelaren richting goud drijven. In het land is deze week weer een premier opgestapt. Sébastien Lecornu was al de derde Franse premier in een jaar tijd die zijn functie opgaf.
quote:De goudprijs heeft een nieuw record bereikt. De marktwaarde van het edelmetaal overschreed voor het eerst de grens van 4.000 Amerikaanse dollars per troy ounce, wat overeenkomt met 31,1 gram.
quote:

quote:Is there more paper silver than physical silver?
The estimated paper-to-physical silver ratio is 378:1

Hoe verhoudt goud als asset zich vandaag de dag tav van een 'Market Meltdown', dat wordt in deze video toegelicht, met name tov andere asset classesquote:Volatility explodes, Stock Markets Crash, Crypto has worst flash crash in history and the Dollar screams a red alert. With just one tweet, the US stock market vaporized a staggering $1.8 TRILLION— sending huge shockwaves through currencies, equities, crypto and commodities.
But what does it all mean?
let's get physicalquote:Is there more paper silver than physical silver?
The estimated paper-to-physical silver ratio is 378:1
quote:https://tradingeconomics.com/commodity/silver
_____Price_____Day____Month___Year___Date
Silver 50.01____1.38%__20.45%__58.62%_Oct/10
Short-squeeze-uitlegquote:Silver traders rush to ship bars to London amid historic short squeeze
Silver prices surged to historic highs above $50 an ounce in the London market, driven by a deepening short squeeze that has left traders scrambling to source metal and pay exorbitant borrowing costs . The squeeze, which has been compared to the Hunt brothers' notorious market cornering attempt in 1980, has led to unprecedented market conditions, with spot prices trading at a premium to New York futures and borrowing costs reaching record highs.
The London silver market has been thrown into turmoil by a massive short squeeze, driving prices above $50 an ounce for only the second time in history and stirring memories of the billionaire Hunt brothers’ notorious attempt to corner the market in 1980 . Traders have been forced to pay crippling borrowing costs to roll their positions and some have even rushed to book slots in the cargo holds of transatlantic flights to profit off the massive premiums in London.
The squeeze has been exacerbated by a combination of factors, including a wave of investment into precious metals driven by fears of rising debt levels and currency devaluation, and a sudden increase in demand from India. The tightness in the London market has led to a significant reduction in the available silver stockpile, with inventories falling by a third since mid-2021

quote:Wat is de verwachting?
De prijzen van edelmetalen hebben de afgelopen handelsdagen geen grote correcties ondergaan, wat ongebruikelijk is. Grondstoffenanalist Carsten Fritsch van Commerzbank merkt op dat "prijsdalingen door marktdeelnemers worden gezien als een koopkans." Daarom zijn nieuwe recordhoogtes te verwachten. Fritsch benadrukte echter ook dat een voortzetting van de opwaartse trend ook het risico op een grotere terugval vergroot.
De aanleidingen die tot de prijsstijging hebben geleid zullen voorlopig niet veel veranderen. "Verwachtingen van renteverlagingen, politieke onzekerheid in de VS en aanhoudende geopolitieke spanningen suggereren dat de opwaartse trend voorlopig intact zal blijven", aldus edelmetaalhandelaar Alexander Zumpfe van Heraeus. Volgens hem zal met name goud waarschijnlijk "de favoriete veilige haven blijven – met verder opwaarts potentieel."

Naar wat ik ervan begrijp wil China een groot deel van de edelmetalen handel op zich nemen en moeten die contracten ook met daadwerkelijk fysiek aanwezig edelmetaal gedekt zijn. Het naked shorten bijv zoals in de VS van edelmetalen, wordt dan steeds riskanter als de handel zich steeds meer naar China cs verplaatst.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 03:29 schreef dvr het volgende:
Onder al die derivaten ligt maar een beperkte hoeveelheid fysiek goud. Die zeldzaamheid van goud wordt door die derivaten gemaskeerd omdat speculanten niet geïnteresseerd zijn in het metaal zelf, maar in de bewegingen van zijn prijs. Een speculant die goud koopt, vraagt dus niet het goud op maar alleen de prijsstijging tussen het moment van aankoop en het contractuele moment van levering. Bij zo'n transactie komt dus helemaal geen echt goud kijken en daardoor kunnen banken en brokers veel meer 'goud' op de markt brengen dan ze echt bezitten.
quote:Naked short selling is a short sale of a security/commodity where the seller does not first borrow or make arrangements to borrow the shares/commodity to be sold. This differs from covered short selling, where the seller has made arrangements to borrow the shares/commodity before the sale occurs. Naked short selling is considered risky and is heavily regulated, as it can lead to a "failure to deliver" if the seller cannot locate the shares/commodity to be delivered to the buyer

Ik heb laatst een gouden bandje wat ik gevonden had verpatst bij het kantoortje hier, was erg sympathieke vent, leuk mee gesproken, hij pakte ongeveer 20% marge op de goudprijs tegenover het gewogen gewicht, dat gun ik zo een vent gewoon, het ging ook maar om 3 tientjes, en bovendien gelijk het geld op de rekening. En natuurlijk heeft zo een kantoor ook gewoon kosten, hoewel ik denk dat hun marge vooral zit op oude sieraden die voor meer dan de goudprijs verkocht worden.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 08:09 schreef Blord het volgende:
Ik ga daar nooit heen. Goudwisselkantoren zijn onbetrouwbare winkels die teren op de onwetenheid van mensen. Ik heb mijn eigen adressen waar ik goud en zilver koop en verkoop.

Nu bij Kassa, ze maken bij het Goudwisselkantoor marges tot 94 96 % t.o.v. de goudprijs.quote:Op zaterdag 25 oktober 2025 09:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb laatst een gouden bandje wat ik gevonden had verpatst bij het kantoortje hier, was erg sympathieke vent, leuk mee gesproken, hij pakte ongeveer 20% marge op de goudprijs tegenover het gewogen gewicht, dat gun ik zo een vent gewoon, het ging ook maar om 3 tientjes, en bovendien gelijk het geld op de rekening. En natuurlijk heeft zo een kantoor ook gewoon kosten, hoewel ik denk dat hun marge vooral zit op oude sieraden die voor meer dan de goudprijs verkocht worden.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |