Chai, dit wat jij nu doet, heet dingen uit de context halen, daarmee verander je ook de betekenis.quote:Op donderdag 5 mei 2016 13:27 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat kan door o.a.
[..]
wel zo overkomen. (En zo nog enkele zinsnedes die samen die optelsom kunnen vormen, maar zit mobiel dus waag me daar niet aan)
Ik wil iedereen vragen elkaars interpretatie te respecteren en niet gelijk af te doen als foutief.
het vetgedrukte bevat toch alle nuances die je nodig hebt?quote:Het is (wat de moeite in het dagelijks leven betreft) voor mij een klein beetje vergelijkbaar met alsof ik het buitenland woon (en dan niet België of zo) en de taal en gewoontes slecht machtig ben. Maar zij spreken mijn taal helemaal niet en menen dat ik me maar aan te passen heb.
Gelukkig zijn er (tot op zekere hoogte natuurlijk) cursussen om dat te kunnen leren. Plus andere vormen van hulp om wat minder onzeker te worden.quote:Op donderdag 5 mei 2016 13:32 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Autisten mogen best af en toe weleens trots zijn op hun unieke visie op de wereld in plaats van zich keer op keer moeten realiseren dat zij anderen moeilijk kunnen begrijpen en dat anderen hen niet kunnen (of willen) begrijpen. Behalve hun autisme ontwikkelen zij zich daarmee ook nog 's een sociale angststoornis: niet weten wanneer je nou iets raars zegt of niet en daarmee continu onzeker zijn dat het mogelijk is dat andere mensen je uitlachen, boos op je worden of afwijzen terwijl je niet begrijpt waarom.
Dat is niet voor alle autisten zoquote:Op donderdag 5 mei 2016 13:32 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Autisten mogen best af en toe weleens trots zijn op hun unieke visie op de wereld in plaats van zich keer op keer moeten realiseren dat zij anderen moeilijk kunnen begrijpen en dat anderen hen niet kunnen (of willen) begrijpen. Behalve hun autisme ontwikkelen zij zich daarmee ook nog 's een sociale angststoornis: niet weten wanneer je nou iets raars zegt of niet en daarmee continu onzeker zijn dat het mogelijk is dat andere mensen je uitlachen, boos op je worden of afwijzen terwijl je niet begrijpt waarom.
Het kan wel, maar de kans dat dit ook daadwerkelijk zo is, is wel een stuk groter (zelfde met depressie) dan wat op basis van toeval het geval zou zijn (al heeft gelukkig niet iedereen daar last van).quote:Op donderdag 5 mei 2016 13:42 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Dat is niet voor alle autisten zoTuurlijk wel eens wat ongemakkelijkheid en onzekerheid maar een full blown angststoornis hoor er zeker niet standaard bij. Het kan wel natuurlijk, maar hoeft niet!
Probleem is voor mij niet de communicatie, maar meer het begrijpen hoe die anderen denken. Maar zulke cursussen bestaan gewoonweg niet (heb ik pasgeleden nog naar gevraagd (I'm not shitting youquote:Op donderdag 5 mei 2016 13:41 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er (tot op zekere hoogte natuurlijk) cursussen om dat te kunnen leren. Plus andere vormen van hulp om wat minder onzeker te worden.
Dat van oren dicht doen bij een ambulance met sirene doe ik ook, die shit is fakking hard. Sowieso vind ik geluiden al snel te hard.quote:Op donderdag 5 mei 2016 13:21 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dit precies, het was als voorbeeld bedoeld om aan te geven hoe het voor mij in mijn dagelijks leven soms aandoet. Dat soms de meest simpele dingetjes soms toch 'ineens' weer anders lopen en dat ik last heb van dingen waarbij anderen al snel het idee krijgen dat ik (bijvoorbeeld) me alleen maar aan het aanstellen ben (zoals m'n oren dicht houden zodra er een IC met vaart voorbij rijdt of een ambulance met sirene).
quote:Op donderdag 5 mei 2016 13:24 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Autisme is een handicap, niet iets waar je narcistisch en trots mee te koop loopt, de maatschappij dat zijn wij, zoek je plekje daarin in plaats van te verzanden in gezemelzagerij erover, wij hoeven jou niet te begrijpen en te snappen, begrijp jij de wereld maar zonder dat je hele persoonlijkheid uit slechts het autistisch zijn bestaat
Dit vind ik een hele goeie inschatting en dit doe ik ook al heel lang (zeker het observeren gedeelte). Veel mensen met ASS kopiëren dit ook soort van en vallen daardoor minder op, maar daardoor worden de onderliggende problemen ook beter gecamoufleerd.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:01 schreef DoubleDip het volgende:
Als je nou heel vaak kijkt naar hoe anderen communiceren, kom je er dan op een gegeven moment (misschien jaren later, maar toch) achter hoe het ongeveer werkt? Het zal geen wondermiddel zijn, maar ik denk dat observeren al een heleboel helpt, mits je het lang genoeg doet. Denk dat het meer inzicht geeft in waarom andere mensen doen wat ze doen en hoe situaties werken. In ieder geval tot op zekere hoogte.
Wie zijn je vrienden? Er is vast wel één niet-autistische vriend die je dit soort dingen zou kunnen uitleggen, mocht je ergens vastlopen. Na een paar keer (of meer) ga je de logica er van in zien, op een gegeven moment zie je het dan zelf ook zonder hulp.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:12 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dit vind ik een hele goeie inschatting en dit doe ik ook al heel lang (zeker het observeren gedeelte). Veel mensen met ASS kopiëren dit ook soort van en vallen daardoor minder op, maar daardoor worden de onderliggende problemen ook beter gecamoufleerd.
Het probleem waar ik op een gegeven moment tegenaan bleef lopen, is dat ik van bepaalde mensen vaak out-of-the-blue uitspraken hoor waarvan ik totaal geen idee heb waar dit nou ineens weer vandaan komt.
Ik begrijp heel goed wat ze zeggen (qua taal dan), de indirecte dingen zijn lastiger te begrijpen zodra we qua level verder van elkaar staan en dit laatste weet ik omdat communicatie met mensen die ook op mijn level zitten, wat dit betreft probleemloos verloopt (al komen natuurlijk wel andere vormen van "verkeerd begrepen" gewoon voor).
En dit komt omdat ze vanuit een heel ander perspectief denken en een andere invalshoek gebruiken, maar tegelijk gaan deze mensen er vanuit dat ik dezelfde invalshoek gebruik, maar dat is niet zo.
Dus voor mij zou nu de beste oplossing zijn om te leren hoe deze mensen denken, dan komt naar ik meen het begrip van onderliggende nuances vanzelf wel goed (tenzij ik weer tegen wat anders aanloop, maar dat zie ik dan wel weer).
Het probleem is dat ik vaak al wel weet hoe anderen denken, maar dat dit niks helpt in het voorkomen van het niet bij mijn gesprekspartners aankomen van wat ik zeg en bedoel.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:27 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Wie zijn je vrienden? Er is vast wel één niet-autistische vriend die je dit soort dingen zou kunnen uitleggen, mocht je ergens vastlopen. Na een paar keer (of meer) ga je de logica er van in zien, op een gegeven moment zie je het dan zelf ook zonder hulp.
Overigens, wat heb je eigenlijk geleerd van de communicatie hier op FOK? Genoeg niet-autisten die hebben gereageerd, geeft dat je geen inzichten in waarom een ander reageert zoals ie doet?
Ik had het ook niet over Fok!quote:Op donderdag 5 mei 2016 13:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik had het dan ook voornamelijk over verbale communicatie en niet specifiek over fok.
Voor de rest, lees mijn reacties op ElDinosaur maar, want die grootste onzin die je meent ooit gelezen te hebben (ik snap best wel dat je overdrijft om je boodschap wat extra kracht mee te geven in de hoop dat het je helpt), die zit in je eigen hoofd.
Dat is namelijk niet wat ik zei.
Geef dan concreet aan welke uitspraken dat dan zijn.quote:Op donderdag 5 mei 2016 14:12 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dit vind ik een hele goeie inschatting en dit doe ik ook al heel lang (zeker het observeren gedeelte). Veel mensen met ASS kopiëren dit ook soort van en vallen daardoor minder op, maar daardoor worden de onderliggende problemen ook beter gecamoufleerd.
Het probleem waar ik op een gegeven moment tegenaan bleef lopen, is dat ik van bepaalde mensen vaak out-of-the-blue uitspraken hoor waarvan ik totaal geen idee heb waar dit nou ineens weer vandaan komt.
Ik begrijp heel goed wat ze zeggen (qua taal dan), de indirecte dingen zijn lastiger te begrijpen zodra we qua level verder van elkaar staan en dit laatste weet ik omdat communicatie met mensen die ook op mijn level zitten, wat dit betreft probleemloos verloopt (al komen natuurlijk wel andere vormen van "verkeerd begrepen" gewoon voor).
En dit komt omdat ze vanuit een heel ander perspectief denken en een andere invalshoek gebruiken, maar tegelijk gaan deze mensen er vanuit dat ik dezelfde invalshoek gebruik, maar dat is niet zo.
Dus voor mij zou nu de beste oplossing zijn om te leren hoe deze mensen denken, dan komt naar ik meen het begrip van onderliggende nuances vanzelf wel goed (tenzij ik weer tegen wat anders aanloop, maar dat zie ik dan wel weer).
Volgens mij is er niemand die zegt dat ze er niet trots op mogen zijn. Ik denk dat iedereen (uitzonderingen daargelaten) het prima vind dat mensen trots zijn op zichzelf, of op een aspect van zichzelf. Maar je moet niet verwachten dat anderen die trots delen. Als iemand met autisme trots is op zijn autisme, dan zou ik blij zijn voor diegene dat hij/zij er blij mee is, maar ik zou het zelf niet iets vinden om trots op te zijn. Die twee zaken kunnen prima naast elkaar bestaan.quote:Op donderdag 5 mei 2016 13:32 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Autisten mogen best af en toe weleens trots zijn op hun unieke visie op de wereld in plaats van zich keer op keer moeten realiseren dat zij anderen moeilijk kunnen begrijpen en dat anderen hen niet kunnen (of willen) begrijpen.
Ik ben echt superduidelijk, tot aan het idiot-proove aan toequote:Op donderdag 5 mei 2016 15:06 schreef DoubleDip het volgende:
Dan moet je leren duidelijker te zeggen wat je bedoelt. Enerzijds lijkt je familie niet erg begripvol, maar anderzijds werken dingen ook niet als je zelf zo onduidelijk blijft doen. Zeker niet als er meerdere berichten nodig zijn om de boodschap over te brengen. Dan kunnen mensen inderdaad bot zijn, maar aan jouw kant gaat er dus ook iets fout.
Als ik zelf tegen mijn zus zeg dat ik absoluut geen contact meer met m'n zusje wil en mijn oudere zus (die alles zelf van de zijlijn heeft zien gebeuren, vanaf het begin al) vervolgens bijna een jaar lang vooral bezig is met lijmpogingen en zelfs afgelopen familie-kerstdiner naar haar geschreeuwd dat ik ab-so-luut geen contact meer met mijn zusje wil, halve familie zat erbij hoe het escaleerde, het is niet te ontkennen dat dat is waar ik mijn grens getrokken heb, dan hoe de fuk is dat volgens jou niet duidelijk genoeg?quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:57 schreef DoubleDip het volgende:
Als je zelf vindt dat je zo duidelijk bent, hoe verklaar je dan dat meerdere mensen jouw posts onduidelijk vinden en niet/verkeerd begrijpen?
Omdat meerdere mensen achter hun eigen stelling blijven staan en geen moeite doen de ander te begrijpen. Dat komt trouwens vaker voor op R&P: mensen die zich hier kwetsbaar opstellen omdat ze wanhopig zijn en hulp willen, worden niet zelden door andere users met de grond gelijk gemaakt.quote:Op donderdag 5 mei 2016 15:57 schreef DoubleDip het volgende:
Als je zelf vindt dat je zo duidelijk bent, hoe verklaar je dan dat meerdere mensen jouw posts onduidelijk vinden en niet/verkeerd begrijpen?
Je haalt nu wel een heel specifieke context aan.. inderdaad dat zou wel duidelijk mogen zijn. Maar het is niet omdat jouw mening duidelijk is, dat mensen het daarmee eens moeten zijn, natuurlijk. Voor veel mensen is familie nog altijd iets waarvoor je uitzondering op uitzondering op uitzondering maakt.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:10 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Als ik zelf tegen mijn zus zeg dat ik absoluut geen contact meer met m'n zusje wil en mijn oudere zus (die alles zelf van de zijlijn heeft zien gebeuren, vanaf het begin al) vervolgens bijna een jaar lang vooral bezig is met lijmpogingen en zelfs afgelopen familie-kerstdiner naar haar geschreeuwd dat ik ab-so-luut geen contact meer met mijn zusje wil, halve familie zat erbij hoe het escaleerde, het is niet te ontkennen dat dat is waar ik mijn grens getrokken heb, dan hoe de fuk is dat volgens jou niet duidelijk genoeg?
Let: Ik heb gezegd en uitgelegd waarom ik absoluut geen contact meer met haar wil en bovendien begrijpt zij maar al te goed waarom ik dat vind, ten slotte is zij zelf ook een hele bak geld aan haar kwijtgeraakt.
Nogmaals, hoe is volgens jou mijn grens niet duidelijk genoeg gesteld dat ze nu bijna een jaar na dato nog steeds met lijmpogingen blijft komen?
Ja, ik weet dat het wat anders is of kan zijn, maar jouw punt is dat ik "misschien niet duidelijk genoeg was", nou jonge dame...dat was ik zeer zeker wel.
Voor de 3e keer: Hoe was ik in dit voorbeeld niet duidelijk genoeg in wat ik wou en waar ik stond? Hoe was mijn mening nog steeds niet duidelijk? Of heb jij net zo'n bord voor je kop als mijn zus dat heeft?
DANK JE! Wow, iemand die het wel snapt!quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:18 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Je haalt nu wel een heel specifieke context aan.. inderdaad dat zou wel duidelijk mogen zijn. Maar het is niet omdat jouw mening duidelijk is, dat mensen het daarmee eens moeten zijn, natuurlijk. Voor veel mensen is familie nog altijd iets waarvoor je uitzondering op uitzondering op uitzondering maakt.
quote:DoubleDip had het over het feit dat veel mensen je posts hier niet begrijpen en hoe je dat kan rijmen met het feit dat je volgens jezelf zo duidelijk bent. Het ging in die laatste comment volgens mij niet echt meer om de situatie met je familie.
Sorry hoor, maar mijn bereidheid om na al dit hier nog uitgebreid te gaan tikken over dingen die allang al herhaald zijn, is niet meer zo best. Hier moet je 't maar mee doen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 13:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik had het dan ook voornamelijk over verbale communicatie en niet specifiek over fok.
Veel mensen kunnen tegenwoordig geen zinnen meer ontleden. Zodra het bericht langer is dan een twitter bericht kunnen ze al geen hoofdzin van bijzin en detail van hoofdzaak meer onderscheiden. Dat heeft niets met, in dit geval, magnetronkoffie te maken maar alles met de (on)kunde van de mensen zelf.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:18 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Je haalt nu wel een heel specifieke context aan.. inderdaad dat zou wel duidelijk mogen zijn. Maar het is niet omdat jouw mening duidelijk is, dat mensen het daarmee eens moeten zijn, natuurlijk. Voor veel mensen is familie nog altijd iets waarvoor je uitzondering op uitzondering op uitzondering maakt.
DoubleDip had het over het feit dat veel mensen je posts hier niet begrijpen en hoe je dat kan rijmen met het feit dat je volgens jezelf zo duidelijk bent. Het ging in die laatste comment volgens mij niet echt meer om de situatie met je familie.
Mensen kunnen het prima, alleen ben je op het internet niet automatisch belangrijk/interessant genoeg dat mensen daar ook de tijd voor nemen. Dus als je wil dat mensen je berichten lezen en er op reageren, dan zul je je aan moeten passen. En dat schijnt soms moeilijk te zijn voor mensen met ASS.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:25 schreef Koral het volgende:
[..]
Veel mensen kunnen tegenwoordig geen zinnen meer ontleden. Zodra het bericht langer is dan een twitter bericht kunnen ze al geen hoofdzin van bijzin en detail van hoofdzaak meer onderscheiden. Dat heeft niets met, in dit geval, magnetronkoffie te maken maar alles met de (on)kunde van de mensen zelf.
Misschien zit daar de crux. Geen van beide partijen passen zich aan de ontvanger, waardoor men over elkaar lult. Nou als je dat ook altijd doet in het echte leven en je vaak afvraagt waarom dat alleen jou overkomt, ligt het misschien wel aan jezelf, hetzij door slechte gesprekstechnieken hetzij door het omringen van verkeerde mensen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:25 schreef Koral het volgende:
[..]
Veel mensen kunnen tegenwoordig geen zinnen meer ontleden. Zodra het bericht langer is dan een twitter bericht kunnen ze al geen hoofdzin van bijzin en detail van hoofdzaak meer onderscheiden. Dat heeft niets met, in dit geval, magnetronkoffie te maken maar alles met de (on)kunde van de mensen zelf.
Ik ga echt niet mijn schrijftaal naar babyniveau vertalen alleen maar om aan hun luiheid tegemoet te komen, jezusquote:Op donderdag 5 mei 2016 16:32 schreef Operc het volgende:
[..]
Mensen kunnen het prima, alleen ben je op het internet niet automatisch belangrijk/interessant genoeg dat mensen daar ook de tijd voor nemen.
Dus als je wil dat mensen je berichten lezen en er op reageren, dan zul je je aan moeten passen. En dat schijnt soms moeilijk te zijn voor mensen met ASS.
Ik denk dat er wel meer mensen zijn die dat op zich wel snappen. Neemt helaas nog steeds niet weg dat voor veel mensen familie een zeer bijzondere plek inneemt in hun leven wat ervoor zorgt dat ze veel meer van hen accepteren en hun eigen grenzen uit loyauteit laten overschrijden. Dat jij daar iets categorieker of principiëler in bent dan gemiddeld is gewoon hoe jij bent en misschien heeft dat deels met ASS te maken, maar hoe dat komt maakt op zich niet uit, natuurlijk.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
DANK JE! Wow, iemand die het wel snapt!
Echt ongelooflijk, de mensen in dit topic
Ik leg ze duidelijk uit waarom ik soms bepaalde grenzen trek, maar als ik (bijvoorbeeld) uitleg dat ik gewoon de extra stress niet meer trek, begrijpen ze het niet en daarom is mijn antwoord nooit goed genoeg.
[..]
[..]
Sorry hoor, maar mijn bereidheid om na al dit hier nog uitgebreid te gaan tikken over dingen die allang al herhaald zijn, is niet meer zo best. Hier moet je 't maar mee doen.
edit: Of je neemt met Koral's uitleg genoegen, ook prima
Dat hoeft ook niet, maar dat lijkt me dus het punt. Als je (niet perse jij persoonlijk) wil dat mensen je berichten lezen, dan pas je je aan, als je daar geen behoefte aan hebt, dan doe je het niet.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik ga echt niet mijn schrijftaal naar babyniveau vertalen alleen maar om aan hun luiheid tegemoet te komen, jezus
Dat doe ik ook niet, en ik ben inspirerend genoegquote:Op woensdag 4 mei 2016 23:02 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
en dat je je niet hoeft te schamen als je een vorm van ASS hebt.
Nvmquote:Op donderdag 5 mei 2016 16:37 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik ga echt niet mijn schrijftaal naar babyniveau vertalen alleen maar om aan hun luiheid tegemoet te komen, jezus
Ben je wel serieus?quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:38 schreef Operc het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet, maar dat lijkt me dus het punt. Als je (niet perse jij persoonlijk) wil dat mensen je berichten lezen, dan pas je je aan, als je daar geen behoefte aan hebt, dan doe je het niet.
Het punt is dat jij niet kunt bepalen wat anderen wel of niet mogen doen. Dus zeg ik, mensen reageren nu op een bepaalde manier op je, als jij je communicatie aanpast, wordt er wellicht anders gereageerd. Dus moet je besluiten of je het de moeite waar vindt om je aan te passen of niet.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:41 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ben je wel serieus?
Als zij mijn berichten niet willen lezen, dan gaan zij maar niet op die door hun toch niet-gelezen berichten reageren en daarmee schluss. Ik ben geen babysitter of zo. (niet per se jij persoonlijk).
Fair enough.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:25 schreef Koral het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:43 schreef Operc het volgende:
[..]
Het punt is dat jij niet kunt bepalen wat anderen wel of niet mogen doen. Dus zeg ik, mensen reageren nu op een bepaalde manier op je, als jij je communicatie aanpast, wordt er wellicht anders gereageerd. Dus moet je besluiten of je het de moeite waar vindt om je aan te passen of niet.
Succes met het ontleden van zinnen met +/- 80 woorden.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:25 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik had het zelf wel goed gelezen, deed alleen een poging om uit te leggen waardoor de verwarring wellicht ontstond.quote:Op donderdag 5 mei 2016 13:34 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Chai, dit wat jij nu doet, heet dingen uit de context halen, daarmee verander je ook de betekenis.
Ik gaf echt specifiek in dezelfde alinea al aan dat het om een voorbeeld ging dat een beetje te vergelijken was etc enz.
[..]
het vetgedrukte bevat toch alle nuances die je nodig hebt?
Communicatie is inderdaad pas succesvol als deze begrepen wordt. Het is echter niet zo dat de verzender de informatie voor de ontvanger kan 'coderen'. Dat dient deze nogaltijd zelf te doen. Er kan hoogstens gevraagd worden of de informatie 'herschreven' kan worden naar iets wat begrijpelijker is.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:43 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Fair enough.
Maar dan moet je natuurlijk beslissen of je je taalgebruik dan wil aanpassen, of dat je gewoon geen nood hebt aan een correcte interpretatie van die mensen die je betoog verkeerd begrijpen. Maar begrip willen en zelf niet naar (voor je eigen maatstaven) infantiel taalgebruik willen overstappen, is een combinatie die in die situatie gewoon niet werkt natuurlijk.
Sometimes you have to explain things like they're a two-year-old..
Edit: of dit dus
[..]
Ja hallo, ik had je bericht zelfs 3x aandachtig gelezen. Geloof me, ik ben zeer selectief waar ik op reageer.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:41 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ben je wel serieus?
Als zij mijn berichten niet willen lezen, dan gaan zij maar niet op die door hun toch niet-gelezen berichten reageren en daarmee schluss. Ik ben geen babysitter of zo. (niet per se jij persoonlijk).
Tsja...enige is dat ik in dit voorbeeld dus wel tegen een muur zit op te lopen. En het jammere is, is dat dat deze vorm van onbegrip voor mij soms meermalen per dag voorkomt.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:38 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Ik denk dat er wel meer mensen zijn die dat op zich wel snappen. Neemt helaas nog steeds niet weg dat voor veel mensen familie een zeer bijzondere plek inneemt in hun leven wat ervoor zorgt dat ze veel meer van hen accepteren en hun eigen grenzen uit loyauteit laten overschrijden. Dat jij daar iets categorieker of principiëler in bent dan gemiddeld is gewoon hoe jij bent en misschien heeft dat deels met ASS te maken, maar hoe dat komt maakt op zich niet uit, natuurlijk.
Dat van die extra stress begrijp ik wel. En inderdaad, je antwoord zal waarschijnlijk nooit afdoende voor hen zijn. Dat is zo. Net zoals jij je limieten hebt om te begrijpen dat dat niet afdoende is voor hen, kunnen zij niet begrijpen waarom dat volgens jou wel voldoende uitleg of een goede uitleg zou moeten zijn. Nil humanum mihi alienum.
Ze begrijpen me prima, maar mijn antwoorden staan ze niet goed aan.quote:Ik weet dat het jou om verbale communicatie ging. Alleen ging het daarna denk ik echt over 'als je jezelf heel duidelijk vindt, en mensen begrijpen je hier vaak niet, kan het dan niet zijn dat je irl soms ook minder duidelijk bent dan je jezelf voorhoudt?'.
quote:De uitleg van Koral zal ik eens moeten bekijken
Dus toch een communicatieprobleem bij jouquote:Op donderdag 5 mei 2016 16:46 schreef ElDinosaur het volgende:
[..]
Succes met het ontleden van zinnen met +/- 80 woorden.
quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:54 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dus toch een communicatieprobleem bij jou.
Anders ga je ook nog even leren tellen, sla je 2 vliegen in 1 klap.
79 woorden.quote:Een deel van 'de ASS-handicap' (ik benoem het maar eventjes zoals het hier een beetje voorgedragen wordt) wordt juist veroorzaakt door incompatibiliteit met mensen die mensen met ASS niet kunnen begrijpen, juist omdat die mensen zonder ASS zich niet in die mensen met ASS kunnen verplaatsen (en niet andersom, ook al komt dat natuurlijk ook wel voor) en het wrange is dat die mensen zonder ASS vervolgens de conclusie trekken dat het probleem bij die mensen met ASS ligt.
Ik denk, maar dat ben ik dan, omdat mensen best geïnteresseerd zijn en omdat ze verwachten dat als iemand een reactie post op een forum, hij ook wel graag wil begrepen worden en dus ook moeite wil doen om z'n boodschap te verduidelijken. Als je dat niet echt wil, is het misschien handiger om opiniestukken te schrijven op een blog en de reacties uit te schakelen.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:50 schreef Koral het volgende:
[..]
Communicatie is inderdaad pas succesvol als deze begrepen wordt. Het is echter niet zo dat de verzender de informatie voor de ontvanger kan 'coderen'. Dat dient deze nogaltijd zelf te doen. Er kan hoogstens gevraagd worden of de informatie 'herschreven' kan worden naar iets wat begrijpelijker is.
Bij een aantal hier werd het echter gespeeld op het onvermogen van de verzender om zijn informatie aan te passen, terwijl er toch ook echt een rol ligt voor de ontvanger. Als de ontvanger daar geen zin in/ tijd voor heeft, waarom reageert hij/ zij daar dan op?
Waarbij het vanuit de ontvanger beleefd is aan te geven welke stukken er precies niet begrepen zijn en blijk te tonen van het hebben gelezen van de geschreven tekst, in plaats van een hele post te quoten en de verzender dan maar te laten raden naar het ontstaan van de miscommunicatie.quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:59 schreef MarieAlice het volgende:
Als je echt wil begrepen worden, zal je gewoon je boodschap moeten hercoderen tot de ontvanger het snapt, helaas.
Ik vind die zin echt niet moeilijk hoor, je doet gewoon moeilijk of je bent gewoon moeilijk of je bent speciaal voor mij moeilijk, maar daar ga ik m'n hoofd verder niet over brekenquote:Op donderdag 5 mei 2016 16:56 schreef ElDinosaur het volgende:
[..]
[..]
79 woorden.
En doe eens niet zo uit de hoogte, met je verheven 'ik snap hoe het leven werkt' houding terwijl je op je zolderkamer zit.
Oké doeiquote:Op donderdag 5 mei 2016 16:51 schreef DansNotreChute het volgende:
[..]
Ja hallo, ik had je bericht zelfs 3x aandachtig gelezen. Geloof me, ik ben zeer selectief waar ik op reageer.
Maar goed, dit is verder toch kansloos.
Is ze ook, hele aparte manier van denken en ze kan anderen blijkbaar beter overtuigen van dingen dan ik dat kanquote:Op donderdag 5 mei 2016 16:58 schreef Scuidward het volgende:
Dit is wel een inspirerend persoon!
https://en.wikipedia.org/wiki/Temple_Grandin
Die muur is behoorlijk frustrerend. Iedereen wil graag begrip en als dat meermaals per dag voorkomt... jeetje, lijkt me verschrikkelijk vermoeiend. En machteloosheid is in mijn beleving een van de meest frustrerende dingen die er is. Dingen zien aankomen rn dan niets kunnen doen...quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:53 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Tsja...enige is dat ik in dit voorbeeld dus wel tegen een muur zit op te lopen. En het jammere is, is dat dat deze vorm van onbegrip voor mij soms meermalen per dag voorkomt.
Nogmaals, ik weet wat er gebeurt, ik zie het soms zelfs van tevoren aankomen en ik lijk compleet machteloos om de ander te laten beseffen waarom sommige dingen zo belangrijk voor me zijn.
Alsof ik propjes tegen hun hoofden gooi, het ketst allemaal al en dan nog hebben mensen zoals DoubleDip nog het lef om over mij door te gaan twijfelen.
[..]
Ze begrijpen me prima, maar mijn antwoorden staan ze niet goed aan.
[..]
[ afbeelding ]
Hoe kom je daarbij?quote:Op donderdag 5 mei 2016 16:59 schreef Villas__Rubin het volgende:
Marijke van Helwegen heeft volgens mij ook asperger, en die vind ik erg leuk.
Dat is dan ook weer waarquote:Op donderdag 5 mei 2016 17:01 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Waarbij het vanuit de ontvanger beleefd is aan te geven welke stukken er precies niet begrepen zijn en blijk te tonen van het hebben gelezen van de geschreven tekst, in plaats van een hele post te quoten en de verzender dan maar te laten raden naar het ontstaan van de miscommunicatie.
Ja, ze doet dat goed. Ik denk dat het wellicht komt omdat ze alles vanuit haar interesse (paarden) benadert?quote:Op donderdag 5 mei 2016 17:03 schreef magnetronkoffie het volgende:
Is ze ook, hele aparte manier van denken en ze kan anderen blijkbaar beter overtuigen van dingen dan ik dat kan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |