abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 mei 2016 @ 12:19:44 #26
456432 Kamina
Tenacious!
pi_161942604
quote:
2s.gif Op donderdag 5 mei 2016 11:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik snap eerlijk gezegd de (negatieve insteek hebbende) reacties in dit topic niet echt.

Een deel van 'de ASS-handicap' (ik benoem het maar eventjes zoals het hier een beetje voorgedragen wordt) wordt juist veroorzaakt door incompatibiliteit met mensen die mensen met ASS niet kunnen begrijpen, juist omdat die mensen zonder ASS zich niet in die mensen met ASS kunnen verplaatsen (en niet andersom, ook al komt dat natuurlijk ook wel voor) en het wrange is dat die mensen zonder ASS vervolgens de conclusie trekken dat het probleem bij die mensen met ASS ligt.

Zoals het dogma dat autisten minder goed zouden kunnen communiceren, er wordt bij falende communicatie automatisch geconcludeerd dat het aan de andere partij (in dit geval de ASSer) moet liggen.

Het is een in de ASS-wereld veel voorkomend verschijnsel dat autisten wel degelijk de boodschap goed overbrengen, maar dat die vaak bij die mensen zonder ASS niet goed verwerkt wordt, onbegrip/niet begrepen worden is zo'n beetje een dagelijks euvel (wat soms tot tot bizarre slapstick-achtige gesprekken leidt waarin de non-ASSer blijft doorvragen over iets waar het de ASSer helemaal niet om draait).

Het is soms echt te bizar voor woorden. Alleen al de gedachte van de non-ASSer dat dit communicatieprobleem wel eens bij de non-ASSer zelf zou kunnen liggen, is voor die non-ASSer vaak bijna ontolereerbaar (wat natuurlijk niemand echt helpt).

Ik zie dat Pulzzar een positieve boodschap probeert uit te dragen en die verzandt eigenlijk meteen al in een woud van lichtelijk negatief beladen posts gevuld met dogma's en (semi-blinde) aannames.
Je schrijft onbegrijpelijk en dat ligt toch echt aan jou.

Natuurlijk doen er twee mee aan communicatie, maar dat is geen reden voor het schrijven van zulke lange, onlogische zinnen.

Het zullen de emoties wel zijn. En de ASS. En iedereen zonder ASS, oftewel normale mensen. Niet?
1 + 1 = blauw
pi_161942606
De 'handicaps' in de OP worden ook alleen gediagnosticeerd als de bijbehorende kenmerken ook zorgen voor beperkingen in iemands functioneren. Beperkt zijn in het functioneren is geen arbitraire grens en hangt inderdaad samen met de omgeving en andere factoren.

In een andere wereld hadden andere typen mensen misschien juist weer voor meer uitdagingen gestaan.
pi_161942853
8 van de 10 nooit van gehoord, verder is het vooral dit zijn speciale mensen kijk eens hoe bijzonder ze zijn. :')
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_161942879
We zijn allemaal gewoon mensen. Iedereen is uniek.
Peace. O+
pi_161942959
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:10 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Er is weinig mis met mijn communicatieve vaardigheden.

Wat jij hier tracht te doen is in een slachtofferrol te kruipen en de 'schuld' bij een ander neer te leggen. Natuurlijk moet er van beide kanten water bij de wijn gedaan worden om effectief met elkaar te communiceren, maar wat jij hier aandraagt.. kom op man. :')
Effectieve communicatie is relatief, omdat het ook afhankelijk is van wie je tegenover je hebt.
Alleen al het feit dat jij semi-indirect aangeeft bij minder mensen tegen communicatieproblemen op te lopen, zegt niet zozeer iets over je individuele communicatieskills of je vermogen anderen beter te begrijpen, maar meer over het feit dat jij veel makkelijker mensen tegenkomt waarmee je vanaf het begin al op eenzelfde level zit.

Punt is dat ik nu een goed beeld heb van waar dingen op dit vlak mis blijven gaan en dat heeft niks met mijn vermeende inferieure communicatieskills te maken.

Kijk maar naar je 1e reactie op mij in dit topic. Alleen al de gedachte dat ik verantwoordelijk gehouden zou moeten worden omdat jij mijn bericht niet kunt begrijpen, is natuurlijk redelijk absurd (ik bedoel...je beweert glashard dat dat is waar mijn post om zou moeten draaien) en deze post van jou waarin je verwijten mengt met een verzachtende uitspraak, geeft natuurlijk al goed aan waar jij nu staat.

Jouw post legt gelijk ook weer een ander iets bloot: Namelijk een andere manier van denken en dit is een tot nu toe veel sluitender concept dan dat waarin jij (samen met een hoop anderen) wilt blijven geloven.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:14 schreef DoubleDip het volgende:
Het lukt niet iedereen, maar uiteindelijk gaat het er om wat de norm is en pas je je aan aan die norm. Dat het de één makkelijker lukt dan de ander zal altijd zo zijn, en natuurlijk zullen er van beide kanten fouten gemaakt worden. Maar feit blijft nou eenmaal dat uiteindelijk een minderheid zich aan zal moeten passen aan een meerderheid, dus doe nou niet alsof het andersom is.
Het beste is toch een soort van 'leef en laten leven'-mentaliteit. We hoeven elkaar nu niet allemaal perfect en tot in elk detail te gaan leren begrijpen, maar ik vind dat elk individu het verdient om een plek in deze wereld te kunnen krijgen, ook als je niet tot die meerderheid behoort. Het is gewoon een kwestie van elkaar in elkaars waarde kunnen laten en elkaar zo min mogelijk lastig vallen, want anders werkt een sociale maatschappij zoals de onze niet of minder.

Vrijwel niemand heeft zin om zich overal maar in te gaan lopen verdiepen en al helemaal niet in onderwerpen die we zelf totaal niet interessant vinden, zoals ikzelf weinig motivatie heb om me erg veel te gaan verdiepen in de belevingswereld van zwaar religieuzen (ik noem maar even wat).
Maar dat hoef ik ook helemaal niet, ze mogen van mij doen wat ze willen en wat ze zijn, ik laat ze gewoon hun gang zoveel mogelijk gaan en ga niet moeilijk lopen doen zodra deze mensen iets doen wat ikzelf niet snap (bijvoorbeeld een voor mij rare religieuze gewoonte o.i.d.), zolang ze anderen daarmee maar geen last bezorgen.

En wat die meerderheid+norm betreft: Ik denk dat die uitspraak ook wel wat genuanceerder mag. Ten slotte zou je daarmee ook genocide op etnische minderheden 100% goed kunnen praten "want dat was de norm". Gewoontevorming rondom gedachtengoed zoals "de minderheid heeft zich maar aan de meerderheid te schikken" zet juist de deur open voor escalatie, wat met een beetje pech, uiteindelijk tot dingen zoals genocide kan leiden, terwijl dit makkelijk te voorkomen is door die deur gewoon te blijven zien voor wat die is. Nuanceren dus i.p.v. radicaliseren.

Het is heel gemakkelijk om als meerderheid je (of eigenlijk jullie) wil aan een minderheid op te leggen, maar dit werkt gewoon niet en het levert uiteindelijk heel veel leed op (ook bij autisten).
pi_161943069
Het probleem hier is jouw manier van communiceren.

Dit soort posts?

pi_161943071
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:31 schreef tijnbrein het volgende:
8 van de 10 nooit van gehoord, verder is het vooral dit zijn speciale mensen kijk eens hoe bijzonder ze zijn. :')
Ze willen gewoon kliks (is namelijk inkomsten). Ben het verder wel ergens met je eens dat dit soort filmpjes toch wel wat raars hebben, maar de makers van dat filmpje doen dit bij al hun uploads zo (heeft dus niks met het ASS-onderwerp van dit specifieke filmpje te maken, maar met hoe de makers van dit filmpje hun filmpjes in elkaar zetten).
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:32 schreef meowy het volgende:
We zijn allemaal gewoon mensen. Iedereen is uniek.
Peace. O+
^O^ ^O^
pi_161943105
Als ik ASS zie denk ik aan
pi_161943156
Het is niet alsof de huidige wereld voor de meerderheid van de mensen de ideale plek is om met hun eigenschappen te functioneren.

Economie, techniek, tijdsgeest en cultuur zijn ontwikkelingen en dynamieken waar vaak weinig in te kiezen valt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-05-2016 13:02:56 ]
pi_161943301
quote:
2s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:41 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ze willen gewoon kliks (is namelijk inkomsten). Ben het verder wel ergens met je eens dat dit soort filmpjes toch wel wat raars hebben, maar de makers van dat filmpje doen dit bij al hun uploads zo (heeft dus niks met het ASS-onderwerp van dit specifieke filmpje te maken, maar met hoe de makers van dit filmpje hun filmpjes in elkaar zetten).

Het neigt naar propaganda. En om alles aan dat ene labeltje op te hangen daar word ik ook een beetje ziek van. Het is bijna alsof er een autist staat een niet een mens met autisme.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_161943307
quote:
2s.gif Op donderdag 5 mei 2016 11:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik snap eerlijk gezegd de (negatieve insteek hebbende) reacties in dit topic niet echt.

Een deel van 'de ASS-handicap' (ik benoem het maar eventjes zoals het hier een beetje voorgedragen wordt) wordt juist veroorzaakt door incompatibiliteit met mensen die mensen met ASS niet kunnen begrijpen, juist omdat die mensen zonder ASS zich niet in die mensen met ASS kunnen verplaatsen (en niet andersom, ook al komt dat natuurlijk ook wel voor) en het wrange is dat die mensen zonder ASS vervolgens de conclusie trekken dat het probleem bij die mensen met ASS ligt.

Zoals het dogma dat autisten minder goed zouden kunnen communiceren, er wordt bij falende communicatie automatisch geconcludeerd dat het aan de andere partij (in dit geval de ASSer) moet liggen.

Het is een in de ASS-wereld veel voorkomend verschijnsel dat autisten wel degelijk de boodschap goed overbrengen, maar dat die vaak bij die mensen zonder ASS niet goed verwerkt wordt, onbegrip/niet begrepen worden is zo'n beetje een dagelijks euvel (wat soms tot tot bizarre slapstick-achtige gesprekken leidt waarin de non-ASSer blijft doorvragen over iets waar het de ASSer helemaal niet om draait).

Het is soms echt te bizar voor woorden. Alleen al de gedachte van de non-ASSer dat dit communicatieprobleem wel eens bij de non-ASSer zelf zou kunnen liggen, is voor die non-ASSer vaak bijna ontolereerbaar (wat natuurlijk niemand echt helpt).

Ik zie dat Pulzzar een positieve boodschap probeert uit te dragen en die verzandt eigenlijk meteen al in een woud van lichtelijk negatief beladen posts gevuld met dogma's en (semi-blinde) aannames.
Ik wil niet lullig doen maar ik vind je berichten over het algemeen moeilijk te volgen. En dat het aan iedereen behalve de autist zou liggen is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen.
  donderdag 5 mei 2016 @ 12:57:31 #37
456432 Kamina
Tenacious!
pi_161943434
De meerderheid bepaalt de norm, dat is wat normaal is. Behalve natuurlijk wanneer ethiek in het geding komt, en zelfs dan (helaas) nog.

OT: Temples Grandin vind ik inspirerend, al scheen zij door haar ASS moeilijk in de omgang te zijn. Zou zij geen ASS hebben gehad, dan denk ik dat ze een nog veel grotere impact had kunnen hebben.
1 + 1 = blauw
pi_161943441
quote:
14s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:19 schreef Chai het volgende:
De 'handicaps' in de OP worden ook alleen gediagnosticeerd als de bijbehorende kenmerken ook zorgen voor beperkingen in iemands functioneren. Beperkt zijn in het functioneren is geen arbitraire grens en hangt inderdaad samen met de omgeving en andere factoren.

In een andere wereld hadden andere typen mensen misschien juist weer voor meer uitdagingen gestaan.
Dit klopt.

Het is (wat de moeite in het dagelijks leven betreft) voor mij een klein beetje vergelijkbaar met alsof ik het buitenland woon (en dan niet België of zo) en de taal en gewoontes slecht machtig ben. Maar zij spreken mijn taal helemaal niet en menen dat ik me maar aan te passen heb. Des te fijner als ik dan daar ineens een landgenoot tegenkom die mijn problemen ineens herkent :P

Echter woon ik al in mijn eigen land. Belangrijkste verschil voor mij is dan wel dat ik dus wel in m'n eigen land woon en hier ook ben opgegroeid, maar toch tegen deze dingen aan blijf lopen, met af en toe een lotgenoot tegenkomen waarmee er natuurlijk (afgezien van de onderlinge herkenning) geen garantie is dat er -dus- een goede klik zal gaan ontstaan.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:43 schreef meowy het volgende:
Als ik ASS zie denk ik aan
[ afbeelding ]
Misschien kan ik maar beter in het vervolg puntjes gebruiken :P.

[ Bericht 0% gewijzigd door magnetronkoffie op 05-05-2016 13:34:44 (taalfout oeps) ]
pi_161943733
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:31 schreef tijnbrein het volgende:
verder is het vooral dit zijn speciale mensen kijk eens hoe bijzonder ze zijn. :')
Nou en? Van mij dachten ze vroeger ook dat ik ASS zou hebben en dat werd mij ook elke keer ingepeperd. Bij autisme denken veel mensen aan zo'n persoon:

Niet echt leuk voor je zelfvertrouwen als je het idee krijgt dat mensen zo'n beeld van je hebben.

Overigens blijkt uit een grondig onderzoek dat ik het niet heb. Maar het filmpje wat ik gepost heb, zou het voor mij persoonlijk wel makkelijker hebben gemaakt om een stoornis binnen het autisme-spectrum te kunnen accepteren.
pi_161943738
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:51 schreef DansNotreChute het volgende:

[..]

Ik wil niet lullig doen maar ik vind je berichten over het algemeen moeilijk te volgen. En dat het aan iedereen behalve de autist zou liggen is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen.
Dat heb ik dus ook, alleen krijgen ik en anderen dan het verwijt dat we zijn ASS niet begrijpen :')

quote:
2s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:57 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dit klopt.

Het is (wat de moeite in het dagelijks leven betreft) voor mij een klein beetje vergelijkbaar met alsof ik het buitenland woon (en dan niet België of zo) en de taal en gewoontes slecht machtig zijn. Maar zij spreken mijn taal helemaal niet en menen dat ik me maar aan te passen heb. Des te fijner als ik dan daar ineens een landgenoot tegenkom die mijn problemen ineens herkent :P

Echter woon ik al in mijn eigen land. Belangrijkste verschil voor mij is dan wel dat ik dus wel in m'n eigen land woon en hier ook ben opgegroeid, maar toch tegen deze dingen aan blijf lopen, met af en toe een lotgenoot tegenkomen waarmee er natuurlijk (afgezien van de onderlinge herkenning) geen garantie is dat er -dus- een goede klik zal gaan ontstaan.

[..]

Misschien kan ik maar beter in het vervolg puntjes gebruiken :P.
Stel dat je echt in het buitenland zou wonen, zou je dan menen dat je je niet of minder aan hoeft te passen dan anderen omdat je nu eenmaal een buitenlander bent? Als ik in een ander land zou wonen dan zou ik juist mijn best doen om me zo goed als mogelijk aan te passen. Ik begrijp dat 100% integratie niet voor iedereen mogelijk is, maar het niet aanpassen afschuiven op onbegrip vind ik wel erg makkelijk.
pi_161943860
quote:
15s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:45 schreef Chai het volgende:
Het is niet alsof de huidige wereld voor de meerderheid van de mensen de ideale plek is om met hun eigenschappen te functioneren.

Economie, techniek, tijdsgeest en cultuur zijn ontwikkelingen en dynamieken waar vaak weinig in te kiezen valt.
Klopt, in grote lijnen heeft men weinig andere keus dan zoveel mogelijk meedraaien, maar dat wil niet zeggen dat je compleet machteloos bent.
Het is mogelijk tot op zekere hoogte je lezen zelf in te vullen en dat is waar mensen die niet tot die meerderheid behoren (daar is door anderen best veel naar gewezen) wat creatiever met hun levensinvulling zullen moeten zijn.

En in hoeverre die andere levensinvulling door de rest wordt geaccepteerd, maakt in hoeverre de maatschappij tolerant is voor mensen die toch anders zijn.

Het heeft ook met tolerantie te maken, gewoon zoveel mogelijk leven en laten leven :)
(en niet alle anderen die een beetje anders denken, in die eenheidsworst te forceren want dat werkt niet. Denken dat dit wel werkt of dat dit het beste is of dat dit zo hoort, is een valkuil).
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:51 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Het neigt naar propaganda. En om alles aan dat ene labeltje op te hangen daar word ik ook een beetje ziek van. Het is bijna alsof er een autist staat een niet een mens met autisme.
Zo kan je het zien (dat het naar propaganda neigt), maar weet ik of ik nu per se -die- conclusie zou trekken, dat laat ik in het midden. Ik vond het filmpje zelf wel leuk, maar heb 't zelf ook maar 1 keer gezien.

Maar merk zelf wel zo nu en dan een soort van "agosjie! koetshiekoe!"-houding zodra ik bijvoorbeeld iets heb verteld dat best wel heftig en/of traumatisch was, terwijl ikzelf eigenlijk helemaal niet op zo'n respons zat te wachten. Een beetje 'betuttelend' of zo, tis een beetje lastig de vinger er goed op te leggen.

Merk wel dat ik soms "maar een autist" ben of "een mens met autisme" ben, afhankelijk van hoe het bepaalde anderen uitkomt, wat natuurlijk wel vervelend is, maar ik probeer dan maar gewoon te denken dat ik die persoon toch niet beter hoef te gaan leren kennen, next dus :).
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 12:51 schreef DansNotreChute het volgende:

[..]

Ik had het dan ook voornamelijk over verbale communicatie en niet specifiek over fok.
Voor de rest, lees mijn reacties op ElDinosaur maar, want die grootste onzin die je meent ooit gelezen te hebben (ik snap best wel dat je overdrijft om je boodschap wat extra kracht mee te geven in de hoop dat het je helpt), die zit in je eigen hoofd :).
Dat is namelijk niet wat ik zei.
pi_161943867
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 13:11 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Dat heb ik dus ook, alleen krijgen ik en anderen dan het verwijt dat we zijn ASS niet begrijpen :')

[..]

Stel dat je echt in het buitenland zou wonen, zou je dan menen dat je je niet of minder aan hoeft te passen dan anderen omdat je nu eenmaal een buitenlander bent? Als ik in een ander land zou wonen dan zou ik juist mijn best doen om me zo goed als mogelijk aan te passen. Ik begrijp dat 100% integratie niet voor iedereen mogelijk is, maar het niet aanpassen afschuiven op onbegrip vind ik wel erg makkelijk.
:?

Dat zegt hij toch helemaal niet? Ik begrijp dat hij met een voorbeeld wil duidelijk maken hoe zijn beleving van de wereld is. Ik maak niet op dat hij geen intentie heeft om zich te willen aanpassen, eerder dat hij het moeilijk vindt om zich aan te passen, hoe goed hij ook zijn best doet.
pi_161943915
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2016 13:18 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Dat zegt hij toch helemaal niet? Ik begrijp dat hij met een voorbeeld wil duidelijk maken hoe zijn beleving van de wereld is. Ik maak niet op dat hij geen intentie heeft om zich te willen aanpassen, eerder dat hij het moeilijk vindt om zich aan te passen, hoe goed hij ook zijn best doet.
Dit precies, het was als voorbeeld bedoeld om aan te geven hoe het voor mij in mijn dagelijks leven soms aandoet. Dat soms de meest simpele dingetjes soms toch 'ineens' weer anders lopen en dat ik last heb van dingen waarbij anderen al snel het idee krijgen dat ik (bijvoorbeeld) me alleen maar aan het aanstellen ben (zoals m'n oren dicht houden zodra er een IC met vaart voorbij rijdt of een ambulance met sirene).
pi_161943940
quote:
2s.gif Op donderdag 5 mei 2016 13:18 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Klopt, in grote lijnen heeft men weinig andere keus dan zoveel mogelijk meedraaien, maar dat wil niet zeggen dat je compleet machteloos bent.
Het is mogelijk tot op zekere hoogte je lezen zelf in te vullen en dat is waar mensen die niet tot die meerderheid behoren (daar is door anderen best veel naar gewezen) wat creatiever met hun levensinvulling zullen moeten zijn.

En in hoeverre die andere levensinvulling door de rest wordt geaccepteerd, maakt in hoeverre de maatschappij tolerant is voor mensen die toch anders zijn.

Het heeft ook met tolerantie te maken, gewoon zoveel mogelijk leven en laten leven :)
(en niet alle anderen die een beetje anders denken, in die eenheidsworst te forceren want dat werkt niet. Denken dat dit wel werkt of dat dit het beste is of dat dit zo hoort, is een valkuil).
Je gaat aan mijn punt voorbij dat zelfs de zgn meerderheid concessies moet doen en af en toe creatief moet wezen om in deze wereld te functioneren.

En dat het ook best wel vaak niet lukt en dat ze dat dan voor lief moeten nemen.
pi_161943951
quote:
14s.gif Op donderdag 5 mei 2016 13:21 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dit precies, het was als voorbeeld bedoeld om aan te geven hoe het voor mij in mijn dagelijks leven soms aandoet. Dat soms de meest simpele dingetjes soms toch 'ineens' weer anders lopen en dat ik last heb van dingen waarbij anderen al snel het idee krijgen dat ik (bijvoorbeeld) me alleen maar aan het aanstellen ben (zoals m'n oren dicht houden zodra er een IC met vaart voorbij rijdt of een ambulance met sirene).
Autisme is een handicap, niet iets waar je narcistisch en trots mee te koop loopt, de maatschappij dat zijn wij, zoek je plekje daarin in plaats van te verzanden in gezemelzagerij erover, wij hoeven jou niet te begrijpen en te snappen, begrijp jij de wereld maar zonder dat je hele persoonlijkheid uit slechts het autistisch zijn bestaat
pi_161944009
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2016 13:18 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Dat kan door o.a.
quote:
Maar zij spreken mijn taal helemaal niet en menen dat ik me maar aan te passen heb.
wel zo overkomen. (En zo nog enkele zinsnedes die samen die optelsom kunnen vormen, maar zit mobiel dus waag me daar niet aan)

Ik wil iedereen vragen elkaars interpretatie te respecteren en niet gelijk af te doen als foutief.
pi_161944041
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2016 13:22 schreef Chai het volgende:

[..]

Je gaat aan mijn punt voorbij dat zelfs de zgn meerderheid concessies moet doen en af en toe creatief moet wezen om in deze wereld te functioneren.

En dat het ook best wel vaak niet lukt en dat ze dat dan voor lief moeten nemen.
Niet echt. Ik had het erover dat bepaalde mensen wat creatiever met hun levensinvulling zullen moeten zijn. Ik sluit hiermee niet uit dat 'leden van de meerderheid' (wat een kutconcept trouwens, dat hier zo de nadruk op gelegd moet worden :') ) zelf niet creatief hoeven te zijn, maar ze hoeven niet een even hoge inzet hierin te tonen om tot een niveau te komen waarin ze op een basisniveau kunnen functioneren (oftewel, iedereen heeft de ruimte creatief te zijn met die invulling, maar mensen die toch al tot die meerderheid horen, hoeven dat minder te doen).

Ik heb dit wat jij nu zelf benoemt, niet specifiek aangegeven, omdat dit me sowieso wel logisch leek (dat iedereen in bepaalde mate creatief moet zijn etc).
pi_161944054
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2016 13:27 schreef Chai het volgende:

[..]

Dat kan door o.a.

[..]

wel zo overkomen. (En zo nog enkele zinsnedes die samen die optelsom kunnen vormen, maar zit mobiel dus waag me daar niet aan)

Ik wil iedereen vragen elkaars interpretatie te respecteren en niet gelijk af te doen als foutief.
Klopt, daar was mijn reactie eigenlijk ook op gebaseerd. Misschien heb ik magnetronkoffie inderdaad verkeerd begrepen, maar zoals iemand al eerder zei: hij is niet degene met de meeste duidelijkheid in zijn posts.
pi_161944065
quote:
14s.gif Op donderdag 5 mei 2016 13:24 schreef UitStraling het volgende:

[..]

Autisme is een handicap, niet iets waar je narcistisch en trots mee te koop loopt, de maatschappij dat zijn wij, zoek je plekje daarin in plaats van te verzanden in gezemelzagerij erover, wij hoeven jou niet te begrijpen en te snappen, begrijp jij de wereld maar zonder dat je hele persoonlijkheid uit slechts het autistisch zijn bestaat
Autisten mogen best af en toe weleens trots zijn op hun unieke visie op de wereld in plaats van zich keer op keer moeten realiseren dat zij anderen moeilijk kunnen begrijpen en dat anderen hen niet kunnen (of willen) begrijpen. Behalve hun autisme ontwikkelen zij zich daarmee ook nog 's een sociale angststoornis: niet weten wanneer je nou iets raars zegt of niet en daarmee continu onzeker zijn dat het mogelijk is dat andere mensen je uitlachen, boos op je worden of afwijzen terwijl je niet begrijpt waarom.
pi_161944076
quote:
14s.gif Op donderdag 5 mei 2016 13:24 schreef UitStraling het volgende:

[..]

Je begrijpt wel dat dat juist het 'probleem' is bij ASS? Ik ben het met je eens dat het zeker de moeite waard is om jezelf zo veel mogelijk aan te passen omdat dat je best veel leed kan besparen. Maar veel dingen zijn helaas niet aan te passen.

Het probleem is juist dat mensen met ASS anders denken en prikkels anders binnen krijgen/verwerken. Hierdoor kan het bijna onmogelijk zijn om de wereld te begrijpen, zoals je het zo mooi zegt :)

Maar het klopt ook dat dat niet het probleem van de meerderheid is... Toch is enig begrip/acceptatie wel prettig. Soms valt er echt meer dan prima te communiceren/vrienden te zijn met iemand met ASS, terwijl je eigenlijk niet eens zoveel hoeft aan te passen. Gewoon simpelweg niet allerlei verwachtingen hebben van wat normaal is, maar gewoon accepteren dat diegene een beetje anders is en dat dat niet boeit maar de lol die je samen hebt of het gesprek dat je voert dat is waar het om gaat :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')