abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161959202
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 11:14 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/link/lening/daddys-uden

Leningaanvrager: Daddy's Uden
Doel van de lening: Overnamefinanciering
Rente: 7,50 %
Looptijd: 48 maanden

Ziet er wel goed uit. Ik twijfel nog een beetje in het kader van de rente vergoeding/kosten/horeca verhouding.
Ik doe het niet, kosten bij Collin zijn hoog en dan is 7,5% rente gewoon te laag. Bij een looptijd van 36 maanden of minder had ik het wel gedaan
  vrijdag 6 mei 2016 @ 11:31:31 #52
456121 mrboulanger
Mr. Bakker ;-)
pi_161959296
Nieuw project GVE:

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14468

Naam: Verbouwing woonboot
Leendoel: Overig
Bedrag: 9.000 euro
Rente: 4,0%
Looptijd: 36 maanden
Classificatie: 1
Graydon rating:

Zou jij deze particulier geld lenen?
pi_161959344
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 11:24 schreef Ernie58 het volgende:

[..]

Ik doe het niet, kosten bij Collin zijn hoog en dan is 7,5% rente gewoon te laag. Bij een looptijd van 36 maanden of minder had ik het wel gedaan
Ik pak hem toch mee. Er staat indirect nog een restaurant achter die, mocht het geen succes worden, er toch voor kan zorgen dat hij nog kan terugbetalen.
  vrijdag 6 mei 2016 @ 11:37:26 #54
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_161959364
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 11:31 schreef mrboulanger het volgende:
Nee, ik vertrouw woonbooteigenaren niet.
pi_161959466
quote:
Nieuw project GVE:

Graydon rating:

Nee; mij een te groot risico (wordt dan wel ingeschat op 1); maar heeft zelf geen baan. Geheel afhankelijk van partner (hoe zaken geregeld in geval van uit elkaar gaan?). Waarom zou de arts met contract de lening niet aanvragen denk ik dan..?
pi_161959479
quote:
Nieuw project GVE:

Graydon rating:

Zijn partner, die mee tekent heeft een vast inkomen als (kinder-?) arts, het gaat om een klein bedragje, dus ja. Alleen uitlenen tegen 4% begin in niet aan, dus uiteindelijk in dit geval nee. Hij is overigens al vol.
pi_161959538
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 11:44 schreef vehkah het volgende:

[..]

Nee; mij een te groot risico (wordt dan wel ingeschat op 1); maar heeft zelf geen baan. Geheel afhankelijk van partner (hoe zaken geregeld in geval van uit elkaar gaan?). Waarom zou de arts met contract de lening niet aanvragen denk ik dan..?
Dat is waar maar “Beiden tekenen hiermee voor hoofdelijke aansprakelijkheid in privé.”, dus ik zie het niet als een groot probleem. De 4% wel :7
pi_161959582
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 11:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat is waar maar “Beiden tekenen hiermee voor hoofdelijke aansprakelijkheid in privé.”, dus ik zie het niet als een groot probleem. De 4% wel :7
Eens; ik zag tijdens het typen dat ie inderdaad vol is.
4% is mij ook te laag.

Op naar de volgende, betere investering :)
pi_161959591
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 11:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]

tegen 4% leen ik liever geld uit via lendehand.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 6 mei 2016 @ 12:08:48 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_161959875
Een boot en een caravan als particulier is er voor recreatie.
Een boot en een caravan zijn beide om mee te reizen.
Er zijn bevolkingsgroepen die een van beide gebruiken om er 365 dagen per jaar in te wonen.

Bij caravans heet zo'n ding dan een woonwagen en woon je op een woonwagenkamp.
Bij boten heet het dan een woonboot, hoe 'het kamp' heet weet ik niet.

Maar ik investeer er in elk geval niet in.
Tot nooit .......
pi_161960049
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 19:20 schreef mrboulanger het volgende:

[..]

F1 shop? Heb je een linkje naar dat project?
Link heb ik niet. Was een paar maanden geleden bij Gve. (Zelf ff terug zoeken bij gve)
Ik was er toen niet erg positief over.
Inmiddels natuurlijk allang volgeschreven.
pi_161962190
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 19:20 schreef mrboulanger het volgende:

[..]

F1 shop? Heb je een linkje naar dat project?
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=12355
  vrijdag 6 mei 2016 @ 15:38:30 #63
332574 µ
alt-m
  vrijdag 6 mei 2016 @ 15:39:14 #64
332574 µ
alt-m
pi_161964108
Ik zit ook in die f1-toko. We will see.
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 6 mei 2016 @ 15:52:40 #65
132191 -jos-
Money=Power
pi_161964487
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_161964551
Ik heb niet eens zin meer op de Agium cijfers door te nemen bij die nieuwe op KOM

Indien iemand daar wel nog in wil duiken, hoor ik graag de bevindingen.
pi_161965505
quote:
In 2013 hebben ze 147k verlies gemaakt en dat heeft natuurlijk effect op het e.v.. Over 2014 en 2015 wel winst gemaakt. Naast de KoM lening zijn er nog andere schulden. Ik wil wel even weten waar die uit bestaan. Daarnaast geeft hij hoofdelijke aansprakelijkheid. Ik vraag mij af of zijn vrouw ook gaat mee tekenen ten aanzien van deze aansprakelijkheid. Daarnaast worden de debiteuren van De Vest Projecten B.V. verpand aan de lening. Ik hoop dat KoM deze dan wel wekelijks gaat registreren bij de belastingdienst.
pi_161968567
Ik weet niet of iemand de link al eerder had gepost. Collin Crowdfund en Oneplanetcrowd (en Rabobank) waren bij BNR. Interessant om te luisteren.
http://oneplanetcrowd.us5(...)8e8ac99&e=8922e7bb53
  vrijdag 6 mei 2016 @ 19:54:59 #69
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_161969600
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 11:14 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/link/lening/daddys-uden

Leningaanvrager: Daddy's Uden
Doel van de lening: Overnamefinanciering
Rente: 7,50 %
Looptijd: 48 maanden

Ziet er wel goed uit. Ik twijfel nog een beetje in het kader van de rente vergoeding/kosten/horeca verhouding.
quote:
In het pand zaten de afgelopen jaren diverse horecazaken die het geen van allen volhielden. De oorzaak van de sluiting was steeds de hoge overnameprijs.
Udense bar na anderhalve maand al gesloten
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_161972009
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 19:07 schreef wou het volgende:
Ik weet niet of iemand de link al eerder had gepost. Collin Crowdfund en Oneplanetcrowd (en Rabobank) waren bij BNR. Interessant om te luisteren.
http://oneplanetcrowd.us5(...)8e8ac99&e=8922e7bb53
Inderdaad interessant. Alleen jammer dat er niet ingegaan wordt op de kwestie van de zekerheden bij gestapelde financieringen. De heren doen voorkomen alsof de crowdfunder blij zou moeten zijn met de betrokkenheid van de Rabobank. Echter dat de bank helemaal vooraan staat als het mis gaat, daar hoor je ze niet over.
Pecunia non olet
pi_161972809
Uden is overigens wel een zeer aantrekkelijke uitgaansplaats met grote aantrekkingskracht naar de regio,daardoor heb ik wel zitten dubben net als Horsemen, want de eerste zaak geeft extra financiële zekerheid. Maar ja. Er komen altijd weer andere.

[ Bericht 27% gewijzigd door obligataire op 06-05-2016 21:55:19 ]
Pecunia non olet
pi_161974477
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 16:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]

In 2013 hebben ze 147k verlies gemaakt en dat heeft natuurlijk effect op het e.v.. Over 2014 en 2015 wel winst gemaakt. Naast de KoM lening zijn er nog andere schulden. Ik wil wel even weten waar die uit bestaan. Daarnaast geeft hij hoofdelijke aansprakelijkheid. Ik vraag mij af of zijn vrouw ook gaat mee tekenen ten aanzien van deze aansprakelijkheid. Daarnaast worden de debiteuren van De Vest Projecten B.V. verpand aan de lening. Ik hoop dat KoM deze dan wel wekelijks gaat registreren bij de belastingdienst.
Niet wekelijks maar per maand of per kwartaal. Dat eerste lijkt me acceptabel maar dat laatste natuurlijk niet. Als de winkel failliet zou gaan na stel 80 dagen dan is de laatst geregistreerde lijst inmiddels zwaar gedateerd😣

Ik doe overigens wel mee want ik vind het een heel interessant bedrijf.
Pecunia non olet
  zaterdag 7 mei 2016 @ 09:34:59 #73
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_161981943
Ik word daar zo moedeloos van. Waarom maakt KoM zich er altijd weer makkelijk vanaf. Als je toch als platform de mist in ben gegaan met de verpandingen dan wil je het daarna toch perfect regelen. Dat wil je geen volgende keer laten gebeuren.

Nee, na lang aandringen van de crowd willen ze dan toch een stichting voor verpandingen. En als die stichting er dan is dan willen ze de inschrijving naar de belasting weer zo makkelijk mogeljk regelen. Per kwartaal dus voor de meeste bedrijven.

Niet de defaults, maar de gemakszucht stoort me mateloos. Ook mail hierover worden nauwelijks beantwoord.
Tot nooit .......
pi_161982015
Zie daar de reden daar meerdere investeerders van hier al zijn afgehaakt op KoM. Het is gewoon een tent die z'n verantwoordelijkheid naar de investeerder mijns inziens onvoldoende serieus neemt.
Schip ahoy!
pi_161982544
De app waar ik aan heb gewerkt, GroupClip, gaat na een ronde privé investeringen vorig jaar nu ook publiek met een crowdfund campagne op Leapfunder. Hun eigen aankondiging op Facebook:

https://www.facebook.com/groupclip/posts/619335678224837

GroupClip is een app waarbij je met meerdere iPhones tegelijk een opname kunt maken. Daarna kan het filmpje met z'n meerdere camera viewpoints gemonteerd worden en geshared worden op Facebook.

Tot nu toe zie ik hier de gebruikelijke platforms voorbij komen waarbij de rendementen rond de 8-9% zitten. Leapfunder is echt voor startups, dus hoog risico/hoog opbrengst. Je moet een account aanmaken en vervolgens toegang vragen tot de GroupClip campagne.

Persoonlijk ben ik helemaal geen belegger, en zeker niet in zulke high-rish/high-yield beleggingen. Maar ik doe zelf toch mee met een klein bedrag, want ik heb als 1 van de programmeurs samengewerkt met de oprichters en ze krijgen zowel het technische als het marketinggedeelte rond. Zo zitten ze om tafel met een reclame/mediabureau om een aantal Nederlandse vloggers de app te laten gebruiken.

(In overleg met Nizno even een aparte account hiervoor gebruikt)

[ Bericht 6% gewijzigd door iOS_Developer op 07-05-2016 19:57:57 ]
Deze post is mijn persoonlijke mening, niet die van mijn verbijsterde werkgever
  zaterdag 7 mei 2016 @ 10:29:54 #76
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_161982637
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 10:23 schreef iOS_Developer het volgende:
De app waar ik aan heb gewerkt, GroupClip, gaat na een ronde privé investeringen vorig jaar nu ook publiek met een crowdfund campagne op Leapfunder. Hun eigen aankondiging op Facebook:

GroupClip is een app waarbij je met meerdere iPhones tegelijk een opname kunt maken. Daarna kan het filmpje met z'n meerdere camera viewpoints gemonteerd worden en geshared worden op Facebook.

Tot nu toe zie ik hier de gebruikelijke platforms voorbij komen waarbij de rendementen rond de 8-9% zitten. Leapfunder is echt voor startups, dus hoog risico/hoog opbrengst. Je moet een account aanmaken en vervolgens toegang vragen tot de GroupClip campagne.

Persoonlijk ben ik helemaal geen belegger, en zeker niet in zulke high-rish/high-yield beleggingen. Maar ik doe zelf toch mee met een klein bedrag, want ik heb als 1 van de programmeurs samengewerkt met de oprichters en ze krijgen zowel het technische als het marketinggedeelte rond. Zo zitten ze om tafel met een reclame/mediabureau om een aantal Nederlandse vloggers de app te laten gebruiken.

Irritant dat je je eerst moet aanmelden..

[ Bericht 13% gewijzigd door Nizno op 07-05-2016 20:41:54 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_161982655
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 10:29 schreef AQuila360 het volgende:
Irritant dat je je eerst moet aanmelden..
Ja, volgens mij heeft dat er mee te maken dat sommige startups nog in stealth mode zijn. Ze willen dan niet al te publiek gaan met hun product.
pi_161982661
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 16:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Je hebt goede vragen gesteld.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
  zaterdag 7 mei 2016 @ 10:34:33 #79
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_161982697
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 10:31 schreef iOS_Developer het volgende:

[..]

Ja, volgens mij heeft dat er mee te maken dat sommige startups nog in stealth mode zijn. Ze willen dan niet al te publiek gaan met hun product.
Dat zou idd wel kunnen ja, maar nu weet je helemaal niets. Maar zal eens kijken.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_161982917
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 10:32 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Je hebt goede vragen gesteld.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Schandelijk dat ze de vragen gewoon niet beantwoorden.
  zaterdag 7 mei 2016 @ 11:31:14 #81
456121 mrboulanger
Mr. Bakker ;-)
pi_161983502
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 10:23 schreef iOS_Developer het volgende:

Mooi concept, maar hier bestaan al een aantal apps voor, daarbij zit het al standaard in de Huawei P8 als optie. Wat maakt deze app nu de app die het wel gaat brengen c.q. de rest overstijgt?

PS: Ik had het project al gezien, ziet er overigens goed uit, maar bovenstaande vragen kwamen wel meteen bij mij op...

[ Bericht 7% gewijzigd door Nizno op 07-05-2016 20:42:15 ]
pi_161984017
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 11:31 schreef mrboulanger het volgende:

[..]

Mooi concept, maar hier bestaan al een aantal apps voor, daarbij zit het al standaard in de Huawei P8 als optie. Wat maakt deze app nu de app die het wel gaat brengen c.q. de rest overstijgt?

PS: Ik had het project al gezien, ziet er overigens goed uit, maar bovenstaande vragen kwamen wel meteen bij mij op...
Ik kan de precieze details over die "director mode" van de P8 niet vinden. Er zijn inderdaad diverse apps waarmee je met meerdere iPhones kunt filmen maar GroupClip steekt er wel echt met kop en schouders boven uit hoor.

Ten eerste zijn de meesten beperkt tot WiFi, en GroupClip werkt gewoon ook over 3/4G. Ten tweede werkt het systeem vrij vloeiend, je ziet welke Facebook vrienden online zijn, nodigt ze uit en je start na een aftelperiode tegelijk de opname. En tenslotte is het monteren van de viewpoints heel "vrij", je kunt de diverse camera viewpoints qua indeling over het scherm slepen, viewpoints inkorten en aan/uitzetten, muziek eronder zetten, enzovoort.
pi_161988205
Beste Crowdfunders,

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van een Masterscriptie voor Financieel Recht over crowdfunding. Het grootste deel van de scriptie is Juridisch, maar er zit ook een deel over de algemene crowdfundingmarkt en enkele economische issues in.

Zoals al eerder (in eerdere topics) vermeld is, ontvangen veel crowdfundingplatformen het grootste deel van hun vergoeding aan het begin van de crowdfundingperiode. Voor 4 platforms heb ik dat uitgerekend voor een theoretisch 5 jarig project van 100,000 euro en heb gemerkt dat deze tussen de 50 en 100% van de totale vergoeding in het eerste jaar ontvangen. (zie onderstaande tabel). Is dat naar jullie mening een probleem met oog op een mogelijke Moral Hazard - i.e. zoveel mogelijk zo snel mogelijk uit laten lenen zonder oog te hebben voor de kwaliteit omdat deze toch volledig door investeerders gedragen wordt - of hebben platformen genoeg waarborgen om dat te voorkomen?

Mocht ik overigens een fout gemaakt hebben in de berekeningen, of als jullie andere suggesties hebben, dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

pi_161988357
Nog steeds geen antwoorden op de vragen bij KoM project De Vest Projecten BV. Inmiddels zijn verschillende investeerders het zat en investeren onder voorbehoud datt er antwoorden op de vragen komen of geven aan hun investering in te trekken afhankelijk van de antwoorden die blijkbaar maandag gaan komen. Ik snap niet dat KoM de live gang van een pitch niet afstemt zodat er snel antwoorden kunnen komen. Dit begint meer regel dan uitzondering te worden…. Ik vraag mij dan ook af of er geen opzet in het spel is :( :N
pi_161988488
Er is een leuk project naar mijn mening waaromheen het nog héél stil is. Hangt samen met het weinig actieve platform waarop het project staat. Het gaat om manege 't Hoogt vlakbij Utrecht. Ze hebben 50.000 nodig voor onderhoud en verbetering aan de manege. Het platform geeft aan dat het risico hoog is en de Graydon rating is CCC waarbij de kans op faillissement in het eerste jaar volgens de telichting van de SRA zo'n 17% is. Ik ken de manege niet, anders dan hun presentie op hun website, Facebook en Youtube maar ik acht het onwaarschijnlijk dat een actieve vereniging van 300 leden niet in staat zou zijn om de zaak in de lucht te houden. Ik ben zelf een tijd betrokken geweest bij een manege en heb gezien dat een manege uit meerdere activiteiten best creatief meer geld kan genereren. Dat doen ze ook al als ik hun website zie. Een CCC rating mag er dan op basis van harde balansgegevens uitkomen, een manege kan als een paard op het schaakbord mooie sprongen maken. De lening wordt waarschijnlijk verstrekt aan een man-vrouw firma. Ze zeggen geen garanties te kunnen geven, maar een VOF heeft gewoon hoofdelijke aansprakelijkheid voor de firmanten.

Leuk is de incentive voor wie van paardrijden houdt en daar in de buurt woont.
Dit is de link:
https://www.thedutchdeal.nl/deal/nd=6/id=88

Ik zit al in projecten op dit platform en de weinige projecten draaien keurig. Ik denk dat ik deze voor een paar honderd euro erbij ga pakken. Aan wie kan ik mijn incentive doorgeven als het project slaagt?
Investeerder sinds 2007.
pi_161992442
Wat bij mij totale afknapper is bij thedutchdeal is het volgende:

quote:
Opnamekosten:

Bij opname uit de wallet wordt per keer ¤ 0,50 administratie kosten in rekening gebracht.

Deze kosten worden automatisch in mindering gebracht op de terugbetaling.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_161998827
Grootste knelpunt bij thedutchdeal is dat de betalingen heel onregelmatig binnen komen. Heb er nu ook zo een 6 projecten lopen.
pi_162002235
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 19:27 schreef BruderKlaus het volgende:
Wat bij mij totale afknapper is bij thedutchdeal is het volgende:

[..]

Dit vermindert inderdaad je rendement naast de investeringsfee van 0,9%. Echter, je kunt bedragen opsparen in je wallet. Als je van bijvoorbeeld 100 euro ineens eruit haalt is het een half procent lager rendement, plus het rendementsverlies over de periode dat het geld in je wallet 0% doet. Je moet niet iedere maand vijf euro terugboeken. Dan heb je bij voorbaat een negatief rendement. Zolang je kan herinvesteren vanuit je wallet betaal je die 50 cent natuurlijk niet.

De betalingskosten hangen, denk ik, samen met het volgende: het betalingsproces loopt via Intersolve EGI. Dat verklaart ook waarom betalingen niet op een vaste dag in de maand zullen binnenkomen. Het geld wordt zodra beschikbaar in je wallet gezet. Bij mijn projecten is dat overigens behoorlijk regelmatig. Vergelijkbaar met GvE.
"Intersolve EGI is de beheerder van de derdenrekening en verwerkt alle financiele transacties. Zij staan onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiele Markten (AFM)."

[ Bericht 2% gewijzigd door crowdinvesteerder op 08-05-2016 16:03:19 ]
Investeerder sinds 2007.
pi_162017000
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 15:51 schreef Horsemen het volgende:
Nog steeds geen antwoorden op de vragen bij KoM project De Vest Projecten BV. Inmiddels zijn verschillende investeerders het zat en investeren onder voorbehoud datt er antwoorden op de vragen komen of geven aan hun investering in te trekken afhankelijk van de antwoorden die blijkbaar maandag gaan komen. Ik snap niet dat KoM de live gang van een pitch niet afstemt zodat er snel antwoorden kunnen komen. Dit begint meer regel dan uitzondering te worden…. Ik vraag mij dan ook af of er geen opzet in het spel is :( :N
Ten aanzien van de hoofdelijke aansprakelijkheid :
Volgens mij is dit zijn huis http://www.jaap.nl/te-koo(...)/10612906/overzicht/
Staat zo'n 5 jaar te koop bij verschillende makelaars en is inmiddels 2 ton in prijs gezakt maar nog niet verkocht.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-05-2016 14:24:44 ]
pi_162017867
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 15:43 schreef GeneralV het volgende:
Zoals al eerder (in eerdere topics) vermeld is, ontvangen veel crowdfundingplatformen het grootste deel van hun vergoeding aan het begin van de crowdfundingperiode. Is dat naar jullie mening een probleem met oog op een mogelijke Moral Hazard - i.e. zoveel mogelijk zo snel mogelijk uit laten lenen zonder oog te hebben voor de kwaliteit omdat deze toch volledig door investeerders gedragen wordt - of hebben platformen genoeg waarborgen om dat te voorkomen?
Ja, dat zie ik inderdaad als een risico.
Het valt mij en andere investeerders regelmatig op dat de platformen zich focussen op de korte termijn. Dat zie je op een aantal punten.
- In persberichten wordt gesproken over dat 99% van de investeringen een succes is.
Succes wordt echter door de crowdplatformen gedefinieerd als een volgeschreven investering waarbij de lening aan de geldnemer verstrekt kan worden.
Vanuit de geldgever is het natuurlijk pas een succes als aan de eind van de looptijd alle termijnen overgemaakt zijn.
- Er wordt nog onvoldoende door de platformen nagedacht over hoe om te gaan met defaults in de projecten. Waarborgen worden niet goed vastgelegd en de handelswijze is nog op adhoc basis ipv dat er een goed beleid is hoe om te gaan met defaults, curatoren en faillissementen.
- Er worden (te) veel slechte projecten aangeboden op de platformen.
Terwijl voor de lange termijn het voor iedereen beter is om de projecten beter te onderzoeken en zo de slechte appels er uit te pikken.

Samengevat.
Op de korte termijn zijn deze punten een risico voor de geldverstrekker die bij problemen weinig waarborgen krijgt. Op de lange termijn is dit ook een risico voor de platformen en voor de hele crowdfund markt (afbraak vertrouwen, eventuele rechtszaken als zaken niet goed geregeld zijn en afnemende belangstelling.).
  maandag 9 mei 2016 @ 09:03:15 #91
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_162031323
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2016 15:43 schreef GeneralV het volgende:
Beste Crowdfunders,

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van een Masterscriptie voor Financieel Recht over crowdfunding. Het grootste deel van de scriptie is Juridisch, maar er zit ook een deel over de algemene crowdfundingmarkt en enkele economische issues in.

Zoals al eerder (in eerdere topics) vermeld is, ontvangen veel crowdfundingplatformen het grootste deel van hun vergoeding aan het begin van de crowdfundingperiode. Voor 4 platforms heb ik dat uitgerekend voor een theoretisch 5 jarig project van 100,000 euro en heb gemerkt dat deze tussen de 50 en 100% van de totale vergoeding in het eerste jaar ontvangen. (zie onderstaande tabel). Is dat naar jullie mening een probleem met oog op een mogelijke Moral Hazard - i.e. zoveel mogelijk zo snel mogelijk uit laten lenen zonder oog te hebben voor de kwaliteit omdat deze toch volledig door investeerders gedragen wordt - of hebben platformen genoeg waarborgen om dat te voorkomen?

Mocht ik overigens een fout gemaakt hebben in de berekeningen, of als jullie andere suggesties hebben, dan hoor ik dat uiteraard ook graag.

[ afbeelding ]
Je bent bij Collin nog de administratiefee van 0,05% per maand van de looptijd vergeten. Voor ondernemers komt er bij dat platform dus nog 3000,- euro bij.
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_162031635
De top 10 van week 18:
pi_162032623
quote:
[...]
Zoals al eerder (in eerdere topics) vermeld is, ontvangen veel crowdfundingplatformen het grootste deel van hun vergoeding aan het begin van de crowdfundingperiode. [...] Is dat naar jullie mening een probleem met oog op een mogelijke Moral Hazard - i.e. zoveel mogelijk zo snel mogelijk uit laten lenen zonder oog te hebben voor de kwaliteit omdat deze toch volledig door investeerders gedragen wordt - of hebben platformen genoeg waarborgen om dat te voorkomen?
Ja, ik heb de indruk dat dit bijdraagt aan de huidige ontwikkeling waarbij er weinig oog is voor de beheerfase en de kwaliteit van projecten onder druk lijkt te staan.
Er is een wildgroei aan platforms. Dit lijkt een directe consequentie van het overheidsbeleid. Hierdoor is er veel concurrentie om projecten binnen te halen. Daarvoor is het weer van belang om ze snel gevuld te krijgen tegen een lage rente. Daartoe werken de platforms mee aan het verspreiden van gekleurde informatie richting de investeerders. Dit terwijl we bij de banken hebben gezien (woekerpolisaffaire) dat zoiets richting consumenten eigenlijk niet mag.
Ik verwacht veel problemen. Platforms zullen worden overgenomen, sluiten, of zelfs failliet gaan.
pi_162033406
Het zou de AFM sieren als ze hun focus verleggen van investeerders naar platforms.
  maandag 9 mei 2016 @ 11:36:51 #95
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162033622
En het zou de platforms sieren als ze de focus verleggen van de ondernemers naar de inversteerders.
Dat is de enige manier om crowdfunding een toekomst te geven.
Zodra investeerders afhaken omdat projecten mislukken is het einde oefening.
Dan kunnen er nog zo veel ondernemers in de rij staan.
Tot nooit .......
pi_162033754
ik deel je visie, speeksel.

Nu teveel KT focus.

m.i. is de eerste die LT en investeerderskant adequaat aanpakt de uiteindelijke winnaar.
  maandag 9 mei 2016 @ 11:45:46 #97
454405 escortmk2
petrolhead
pi_162033797
quote:
Platforms zullen worden overgenomen, sluiten, of zelfs failliet gaan.
Ik weet niet of er veel mensen zijn die een bestaand platform willen overnemen. In veel gevallen zijn de opbrengsten aan het begin van het project geincasseerd, als je een platform overneemt neem je dus een deel administratie en aansprakelijkheidsrisico over. En dat alleen voor een beetje naamsbekendheid of goodwill, al is dat laatste ook twijfelachtig.
  maandag 9 mei 2016 @ 11:59:53 #98
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162034118
Daarom is ook de huidige manier van geld innen verkeerd.
Het platform moet maandelijks een vergoeding krijgen.

Dat dwingt een platform er toe om goede projecten uit te zoeken.
Immers een project dat voortijdig stopt kost dan ook het platform geld.

Dat zorgt er voor dat een stichting kan worden overgedragen aan een ander.
Er komen maandelijks inkomsten binnen om de administratie te voeren.
Nu komen er geen maandelijks inkomsten binnen en word de adminstratie betaald met nieuwe projecten. (eigenlijk een piramide dus)
Tot nooit .......
  maandag 9 mei 2016 @ 12:18:36 #99
454405 escortmk2
petrolhead
pi_162034524
quote:
Nu komen er geen maandelijks inkomsten binnen en word de adminstratie betaald met nieuwe projecten. (eigenlijk een piramide dus)
Als ik mijn jaarabonnement bij de dierentuin in één keer vooraf aan het begin van het seizoen betaal, is dat dan ook een piramide?
pi_162036318
Ik vind de heisa over die vergoeding van de investeerders nogal naïef, de grote bedragen worden door de leners betaald, er zijn veel meer diensten waarvoor je op voorhand betaalt. En ja, de crowdfunding staat stijf van het korte termijndenken. Mijn indicator: de veel te lage rentes geboden voor junkleningen. Ik vermoed zomaar dat sommige sites slechts een ding voor ogen hebben: een overname! Gebaseerd en gewaardeerd op een zo groot mogelijke portefeuille.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')