ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 01-05-2016 20:13:34 ]
Maar als je hem destijds beter had belicht was hij nog beter geweest. De laatste versie is inderdaad een stuk beter maar mist volgens mij wat contrast
RAW is een mooi hulpmiddel, maar ik gebruik het eerlijk gezegd zelden. Het is geen wondermiddel naar mijn mening. Een mooie foto kun je er beter mee maken maar van een kutfoto geen aardige.
Oftewel, eerst de basis van een goede belichting, compositie, het samenspel van gevoeligheid, sluitertijd en diafragma eer je met RAW begint. Tenminste, dat vind ik
Heb je helemaal gelijk in, maar destijds was ik daar nog niet zo ervaren in. De foto is in de Tv-stand gemaakt, dus alleen sluitertijd instellen. Toen gebruikte ik die vrijwel altijd, en lager dan 1/160 sluitertijd zou een bewogen foto opgeleverd hebben (dit was al veel te langzaam eigenlijk, een rijdende trein is normaal minimaal 1/500 voor een scherpe foto). Maar door de raw-foto heb ik van deze eigenlijk veel te donkere foto toch nog een goed belichte foto kunnen maken, dat was vanuit de jpeg niet gelukt. Eigenlijk had de iso-waarde omhoog gemoeten (nu iso 100, de 400D kan ook wel op iso 200 maar iso 400 is veel te korrelig).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zondag 1 mei 2016 22:46 schreef dennistd het volgende: Klopt, met de 750D ga ik ook wel tot 800 en in geval van nood wel hoger. Maar met de 400D wil je echt niet hoger dan 200 gaan.
Oh geen idee, eigenlijk is de 400D al heel lang niet uit de tas geweest. Jij hebt de 400 altijd bij je toch?
Op zondag 1 mei 2016 22:46 schreef dennistd het volgende: Klopt, met de 750D ga ik ook wel tot 800 en in geval van nood wel hoger. Maar met de 400D wil je echt niet hoger dan 200 gaan.
Ik heb nog ergens een 350D, zelfde verhaal. M'n huidige NEX-5R is een enorme stap vooruit.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ja, de 400D is mijn altijd bij mij in de auto camera. Daarna heb ik de 600D gehad, en vorig jaar heb ik de 750D aangeschaft bij een prijsfout van BCC. Uiteindelijk 50 euro voor betaald na verkoop van de 600D.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
De ring van Velim 'ligt in beton' (Betonnen dwarsliggers) terwijl ik volgens mij houten bielzen zie
Houten dwarsliggers zijn genoeg aanwezig in Velim, de grote ring is grotendeels beton maar de kleine ring van bijna 4km zou best hout kunnen zijn als ik de wikipediapagina's bekijk.
Op zondag 1 mei 2016 23:19 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik heb trouwens bij 'ligt in beton' een heel ander idee, zoals het grootste gedeelte van de HSL in Nederland...
True, sorry
Ik kan ook heel weinig beeldmaterieel op YouTube vinden om iets te staven
De nieuw aan te schaffen intercity’s gaan op termijn een deel van de huidige Intercityvloot van NS vervangen (ICM
quote:
en IC Direct) en moeten vanaf 2021 gaan rijden. De door NS geselecteerde intercity is gebaseerd op een trein die al rijdt in meerdere landen.
Aha. Dus een Alstom-trein die 200 km/u kan en al in meerdere landen rijdt. Pendolino zonder kantelbaktechniek ofzo? Of de "Coradia Liner V 200"? Die kan ongetwijfeld ook nog doorgaan als "gebaseerd op".
quote:
In totaal investeert NS meer dan 2,5 miljard in modernisering en uitbreiding van de vloot.
Zoals onze basisschoolleraar altijd zei: 2,5 miljard koeien?
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2016 10:32:04 ]
"Leuke" actie van NS om vanwege de plaatsing van poortjes op Utrecht Centraal de helft van de incheckpaaltjes weg te halen zonder voor (tijdelijke) vervanging te zorgen. Gevolg: een nog grotere chaos in de ochtendspits dan normaal al het geval is door de verbouwing.
Ik kan nog niet uit de tekst halen wat Alstom nu precies heeft geboden. Ik zou, op basis van de eisen, zeggen dat het de Pendolino non-kantelbak versie is, want die V200 rijdt toch nog nergens en valt daarmee toch nog niet onder het kopje 'bewezen techniek'?
Op maandag 2 mei 2016 11:47 schreef MTL het volgende: Ik kan nog niet uit de tekst halen wat Alstom nu precies heeft geboden. Ik zou, op basis van de eisen, zeggen dat het de Pendolino non-kantelbak versie is, want die V200 rijdt toch nog nergens en valt daarmee toch nog niet onder het kopje 'bewezen techniek'?
Bewezen techniek wordt letterlijk de techniek in de trein mee bedoeld, als deze eerder succesvol is toegepast in een andere trein dan is het bewezen techniek.
De trein zelf hoefde dus niet al te rijden en viel niet onder bewezen techniek.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Bewezen techniek wordt letterlijk de techniek in de trein mee bedoeld, als deze eerder succesvol is toegepast in een andere trein dan is het bewezen techniek.
De trein zelf hoefde dus niet al te rijden en viel niet onder bewezen techniek.
Het woord "techniek" staat nergens. Wat er staat is "De door NS geselecteerde intercity is gebaseerd op een trein die al rijdt in meerdere landen."
Op maandag 2 mei 2016 11:47 schreef MTL het volgende: Ik kan nog niet uit de tekst halen wat Alstom nu precies heeft geboden. Ik zou, op basis van de eisen, zeggen dat het de Pendolino non-kantelbak versie is, want die V200 rijdt toch nog nergens en valt daarmee toch nog niet onder het kopje 'bewezen techniek'?
Als de V200 deels dezelfde techniek heeft - of doorontwikkelde techniek - als de Pendolino valt het onder bewezen techniek
De trein zelf hoeft dan dus niet te rijden. V200 lijkt mij teveel op V250 trouwens, liever niet dus
[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 02-05-2016 12:01:13 ]
Natuurlijk, als je de snelheid begrenst is een HST automatisch voorzien van onder andere een lagere vloer, dubbele deuren om snel in- en uit te kunnen stappen en een groter acceleratievermogen waarmee precies wordt voldaan aan de wensen van NS. Ideaal!
Op maandag 2 mei 2016 13:12 schreef MTL het volgende: Daar heb je uiteraard wel een punt. Welke denk jij dan dat het wordt?
Coradia Continental? Dat is dan volgens mij de enige die aan de eisen voldoet, maar die kan weer geen 200 km/u.
Edit: hoe snel kan die Nordic versie eigenlijk? 180 of toch wel 200?
Het gaat om een basis, dat hoeft niet per se een trein te zijn die 200 km/h haalt. Materieel dat oorspronkelijk ontworpen is voor 160 km/h kan een prima basis zijn. Stadler heeft dat al laten zien met de Flirt Nordic.
Wat krijg je als Alstom op basis van bestaande Coradia-modellen een trein ontwerpt die 200 km/h kan rijden? Juist: de V200.
Ik zie nu dat die X62 Nordic in Zweden een maximale ontwerpsnelheid heeft van 250 (aldus wikie, dus grote korrel zout). Als dat inderdaad zou kloppen, dan Heeft Alstom daarmee inderdaad al een trein die aan alle eisen voldoet. Als dat mede aan de basis van die V200 heeft gestaan, dan heb je inderdaad wel een goed argument.
Laten we het hopen, ik vind die neus van dat ding wel apart (en dan maar hopen dat NS er niet weer een eigen neus op moet zetten).
Op maandag 2 mei 2016 13:33 schreef MTL het volgende: Ik zie nu dat die X62 Nordic in Zweden een maximale ontwerpsnelheid heeft van 250 (aldus wikie, dus grote korrel zout). Als dat inderdaad zou kloppen, dan Heeft Alstom daarmee inderdaad al een trein die aan alle eisen voldoet. Als dat mede aan de basis van die V200 heeft gestaan, dan heb je inderdaad wel een goed argument.
Laten we het hopen, ik vind die neus van dat ding wel apart (en dan maar hopen dat NS er niet weer een eigen neus op moet zetten).
Het korrel zout gehalte van Wikipedia is anno 2016 ook niet meer zo hoog hoor..
In dit geval wel. Ik heb even door zitten lezen over die X62. Dat ding mag simpelweg maximaal 180. De lijn zelf is geschikt voor 200 km/u, en dat rijden de X2000 treinen over dat baanvak wel gewoon, dus die 180 km/u is geen beperking van de lijn. De onderbouw van de lijn is geschikt voor een eventuele upgrade van 250 km/u, maar daar is nog geen sprake van op dit moment. Die upgrade staat gepland ergens in de komende jaren, maar men heeft geen geschikt materieel dat in Zweden kan rijden én 250 km/u rijdt in de winterse perioden daar boven de poolcirkel, dus kan men het enkel theoretisch testen. Ook schijnt men nog wat ERTMS probleempjes te hebben, waardoor onder andere ook de nachttreinen soms nog altijd moeten uitwijken over de oude spoorlijn.
Ik kwam daarnet nog een leuk quizje tegen. De liefhebber zou geen enkele moeite moeten hebben om de 35 internationale treinstations in Nederland goed te raden
Op maandag 2 mei 2016 19:18 schreef Peterselieman het volgende: Ik kwam daarnet nog een leuk quizje tegen. De liefhebber zou geen enkele moeite moeten hebben om de 35 internationale treinstations in Nederland goed te raden
Op maandag 2 mei 2016 17:25 schreef b2py het volgende: Maar goed, 180 naar 200 is volgens mij niet zo'n hele grote sprong.. Desnoods zet je hem op 199 om in andere TSI te laten vallen..
Het materieel is dus getest op minstens 198 vanwege de 10% dinges.
Op maandag 2 mei 2016 19:18 schreef Peterselieman het volgende: Ik kwam daarnet nog een leuk quizje tegen. De liefhebber zou geen enkele moeite moeten hebben om de 35 internationale treinstations in Nederland goed te raden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met een beetje hulp van een topografische kaart Vooral al die mini-stationnetjes die me niks zeggen, en Dordrecht is nieuw.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met een beetje hulp van een topografische kaart Vooral al die mini-stationnetjes die me niks zeggen, en Dordrecht is nieuw.
Dordrecht is nieuw sinds de benelux bestaat en Groningen - nieuweschans telt natuurlijk niet.
Op maandag 2 mei 2016 19:18 schreef Peterselieman het volgende: Ik kwam daarnet nog een leuk quizje tegen. De liefhebber zou geen enkele moeite moeten hebben om de 35 internationale treinstations in Nederland goed te raden
Op maandag 2 mei 2016 19:18 schreef Peterselieman het volgende: Ik kwam daarnet nog een leuk quizje tegen. De liefhebber zou geen enkele moeite moeten hebben om de 35 internationale treinstations in Nederland goed te raden
Met nog 7:19 op de klok heb ik gepast, ik miste alleen Scheemda nog... Overigens is Heerlen de Kissel fout, daar stopt de trein Heerlen-Herzogenrath niet meer tegenwoordig.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Maar als er door die boom tien jaar geen treinen rijden?
Tja....
Hoe zit het bijvoorbeeld met het traject Boekarest - Giurgiu? Daar is in 2006 een brug ingestort, in de communistische tijd had men al een nieuwe brug gebouwd maar daar is iets mis mee o.i.d. dus die wordt niet in gebruik genomen. Sindsdien rijdt de trein 'voorlopig' via Videle. Is Videle daarmee nou een echt internationaal station? En is de rechtstreekse lijn Boekarest-Giurgiu nou geen internationale spoorlijn meer? Of is het allemaal slechts 'tijdelijk' en is de directe lijn nog steeds de 'eigenlijke' route?
Met nog 7:19 op de klok heb ik gepast, ik miste alleen Scheemda nog... Overigens is Heerlen de Kissel fout, daar stopt de trein Heerlen-Herzogenrath niet meer tegenwoordig.
Op maandag 2 mei 2016 19:18 schreef Peterselieman het volgende: Ik kwam daarnet nog een leuk quizje tegen. De liefhebber zou geen enkele moeite moeten hebben om de 35 internationale treinstations in Nederland goed te raden