ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
En wat zou het alternatief volgens jullie moeten zijn?
Nederlanders willen voor de huidige tarieven niet treingebonden reizen. Wat dat betreft valt zoiets als het concept Thalys of Eurostar af.
Even het concept daargelaten, maar materieel specifiek: Extra Thalys-treinen of budget Thalys? Niet mogelijk, te weinig treinen (zie antwoord op Locov advies van NS). ICE? DB heeft zelf al chronisch tekort aan die dingen omdat ze vaak last hebben van storingen, laat staan dat ze zomaar een uursdienst Brussel en een halfuurs- respectievelijk kwartiersdienst van Amsterdam naar Breda en Rotterdam kunnen beginnen. Daarnaast moeten nieuwe treinen voldoen aan de nieuwe instapeisen (gelijkvloerse instap) en aan de nieuwste veiligheidsnormen. Thalys voldoet daar niet aan. ICE3 ook niet. Velaro D ook niet (geen gelijkvloerse instap). Dus welke mogelijkheden blijven dan over? Geheel nieuw materieel bestellen? Zijn er hogesnelheidstreinen die daadwerkelijk aan die eisen voldoen? Volgens mij niet, maar ik kan mij uiteraard vergissen. Dan een categorie lager kijken (voor bewezen materieel) in de categorie tot 250 km/u. Volgens mij heb je ook daar maar een paar treinen die daaraan voldoen (Alstom Pendolino? Iemand enig idee of dat ding aan de eisen voor het instappen voldoet?) of tot 230 (Railjet, voldoet niet aan botsnormen en instapeisen). Dan 200 km/u, maar daar is NS nu al mee bezig in de aanbesteding.
Dus wat zijn nu werkelijk de opties als je binnen korte tijd een goed product neer zou willen zetten, dat voldoet aan alle eisen, zonder dat je daarbij de tarieven moet verhogen of aan moet passen voor specifiek de HSL?
Binnen de huidige concessie ga je niks anders meer van de grond krijgen dan waar hetzelfde kabinet (enkel een andere stas) in 2013 mee akkoord is gegaan. De doorlooptijd is gewoon te lang om dat nog van de grond te krijgen.
Daarnaast: het kabinet gaat niet zelf kijken, maar vraagt NS om te kijken? Dat is als een slager die z'n eigen vlees, afkomstig van 100% authentieke plofkip, mag keuren en verkopen als de beste kip die er te krijgen is.
Op vrijdag 29 april 2016 13:18 schreef James1988 het volgende: Binnen de huidige concessie ga je niks anders meer van de grond krijgen dan waar hetzelfde kabinet (enkel een andere stas) in 2013 mee akkoord is gegaan. De doorlooptijd is gewoon te lang om dat nog van de grond te krijgen.
Daarnaast: het kabinet gaat niet zelf kijken, maar vraagt NS om te kijken? Dat is als een slager die z'n eigen vlees, afkomstig van 100% authentieke plofkip, mag keuren en verkopen als de beste kip die er te krijgen is.
neem me niet kwalijk dat ik dit vraag, maar wat hebben plofkippen met treinen te maken?
Nederlanders willen voor de huidige tarieven niet treingebonden reizen. Wat dat betreft valt zoiets als het concept Thalys of Eurostar af.
Even het concept daargelaten, maar materieel specifiek:
Is het kiezen van het juiste concept niet veel belangrijker? De keuze van het materieel zou daar uit voort moeten komen.
NS pakt het wat dat betreft precies verkeerd om aan: men kijkt welk materieel beschikbaar is (of op termijn beschikbaar komt) en bedenkt wat ze daarmee kunnen rijden.
Eigenlijk toch een beetje 'het gekrompen treinen topic' hoor - sinds de metro van de RET van Rotterdam tot in Den Haag rijdt maak ik persoonlijk in ieder geval veel minder gebruik van de trein. Ook zie ik (ja, ouder hé) DE NS als DE TREIN, dus als die concurrentie krijgt is het logisch gevolg toch krimp?
Het blijft HIER (Nederland) toch raar dat de NS / Prorail 1.) uit elkaar getrokken is (met ieder een eigen directie en zo; efficiënt is anders, zowel organisatorisch als economisch) 2.) 100 % staatseigendom is (dus geen echt bedrijf) 3.) 100 % staatseigendom is maar in Ierland belasting betaalt (ja, dan is er meer winst na belastingen, maar de eigenaar is de staat dus die staat nu toe dat haar eigen bedrijf geld weggeeft aan Ierland, wat de staat dus dan weer te kort komt) 4.) een bedrijf is maar niet zelf alles doet en regelt - de 'spoorwegpolitie' valt niet onder de NS! 5.) de overheid GIGANTISCHE bedragen in het spoor investeert en vervolgens licenties verleent om de vruchten van die investeringen te laten plukken - had de NS niet gewoon zélf de HSL moeten financieren en zo? Of had een concurrent dat niet kunnen doen (dan hadden we nu wellicht hier TGV's gehad of ICE's), zonder geld van de staat?
De positie van de Nederlandse staat, met haar verschillende petten, de positie van NS / ProRail enzovoorts maakt van het Nederlands spoor een raar zooitje. Het is dan niet echt meer vreemd te noemen als er rare dingen gebeuren ..... zoals bij de OV aanbesteding in Limburg. Het is dan ook niet raar dat er hele foute dingen gebeuren, zoals het HSL debacle; uiteindelijk kán het met de NS haast niet misgaan, aangezien de aandeelhouder de NS altijd overeind zal houden. De rekening wordt dus niet bij het bedrijf neergelegd (OKEE, de staat heeft de ProRail directie weggestuurd, ja) maar direct of indirect bij de staat. En daarmee dus bij ons.
Ns en profail kun je nooit meer samenvoegen, het zou ondenkbaar zijn dat een arriva straks treinpaden moet gaan aanvragen bij haar cocnurrent, dat ze straks voor een rood sein staat die bediendt wordt door haar concurrent, dat haar concurrent bepaalt wanneer er werkzaamheden zijn.....
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Ouch. Vol met mooie verhalen over 2006, maar zelfs in 2016 is er eigenlijk nog geen reet van terechtgekomen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Kan het niet meer dan mee eens zijn, met de notitie dat ik wel het idee heb (maar kan niet staven omdat ik maar drie paginas kan zien) dat er wel degelijk delen van het plan ten uitvoer zijn gebracht.
Kan het niet meer dan mee eens zijn, met de notitie dat ik wel het idee heb (maar kan niet staven omdat ik maar drie paginas kan zien) dat er wel degelijk delen van het plan ten uitvoer zijn gebracht.
Ouch. Vol met mooie verhalen over 2006, maar zelfs in 2016 is er eigenlijk nog geen reet van terechtgekomen.
Dit voorstel is door Netelenbos (of in elk geval het kabinet waar Netelenbos deel van uitmaakte) afgewezen, waarna men ervoor heeft gekozen het vervoer op de HSL openbaar aan te besteden. Als het voorstel van NS was geaccepteerd, had je nu waarschijnlijk echt iets gehad dat leek op het ICmax plan.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen.
Op vrijdag 29 april 2016 13:18 schreef James1988 het volgende: Binnen de huidige concessie ga je niks anders meer van de grond krijgen dan waar hetzelfde kabinet (enkel een andere stas) in 2013 mee akkoord is gegaan. De doorlooptijd is gewoon te lang om dat nog van de grond te krijgen.
Daarnaast: het kabinet gaat niet zelf kijken, maar vraagt NS om te kijken? Dat is als een slager die z'n eigen vlees, afkomstig van 100% authentieke plofkip, mag keuren en verkopen als de beste kip die er te krijgen is.
16 april 2016 11:30 uur: De rondzingende plannen van het Kabinet om ProRail rechtstreeks onder te brengen bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn een totale miskenning van wat er werkelijk mis is op het Nederlandse spoor: een keer op keer ongestraft falende NS, in stand gehouden door zeer slecht beleid van de PvdA-staatssecretarissen van IenM. Voor Beter OV-voorman Rikus Spithorst noemt de kabinetsplannen “bezopen”.
Op vrijdag 29 april 2016 14:52 schreef James1988 het volgende: Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen.
Het laatste bod dat de overheid heeft gehad waar de reiziger wel aan de betere hand was geweest in ieder geval.
Op vrijdag 29 april 2016 14:52 schreef James1988 het volgende: Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen.
Ik zie het niet als de hand overspelen. Ze hebben in elk geval niet goed aangevoeld hoe de wind stond en dat is jammer. Het kabinet daarentegen had helemaal geen interesse in een goed verhaal voor de reiziger, en wilde alleen maar geld zien. Die wisselwerking tussen politiek en NS heeft geleid tot de bende waarmee we nu nog steeds zitten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 29 april 2016 12:37 schreef b2py het volgende: "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat er geen ander alternatief kan komen."
Beetje onzinnige uitspraak. "alternatief" is een "optie 2". Nogal brutaal om sowieso een mening te hebben dan, als club die nog niet eens een "optie 1" weet te regelen.
Op vrijdag 29 april 2016 14:52 schreef James1988 het volgende: Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Los van dat ik het in de basis met je eens ben, dat weet je nooit zeker natuurlijk. Die ICmax treinen hadden net zo goed bij Ansaldo besteld kunnen worden natuurlijk.
Zo hoef je in elk geval niet te reageren op gefundeerde kritiek, natuurlijk.
Gefundeerde kritiek. Gefundeerde. De eerste opmerking die ik zag: "Je bent zelf bezopen." Echt. Gefundeerde kritiek. Tuurlijk.
Een deel van de mensen hier is in staat tot een serieuze discussie. Die mensen worden helaas overschreeuwd door de vertegenwoordigers van de psychosociale wrakkencentrale.
Wanneer iemand iets te berde brengt waar ik namens mijn club voordeel uit kan halen, zal ik daar kennis van nemen. Aan mensen die amper verder komen dan "Rikus/Driek is een mongool" wil ik geen tijd verspillen. Echt niet.
[ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 29-04-2016 15:15:36 ]
Los van dat ik het in de basis met je eens ben, dat weet je nooit zeker natuurlijk. Die ICmax treinen hadden net zo goed bij Ansaldo besteld kunnen worden natuurlijk.
Gefundeerde kritiek. Gefundeerde. De eerste opmerking die ik zag: "Je bent zelf bezopen." Echt. Gefundeerde kritiek. Tuurlijk.
Een deel van de mensen hier is in staat tot een serieuze discussie. Die mensen worden helaas overschreeuwd door de vertegenwoordigers van de psychosociale wrakkencentrale.
Wanneer iemand iets te berde brengt waar ik namens mijn club voordeel uit kan halen, zal ik daar kennis van nemen. Aan mensen die amper verder komen dan "Rikus/Driek is een mongool" wil ik geen tijd verspillen. Echt niet.
Ik beweer ook zeker niet dat ik gefundeerde kritiek lever! Die tijd heb ik gehad, dat is als discussiëren met een betonnen muur, daar ben ik mee gestopt. Maar hier iets poneren en vervolgens snel wegrennen heeft vooral iets weg van een potje belletje trekken. Dat niveau maak ik verder geen woorden meer aan vuil.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 29 april 2016 15:17 schreef Dr_Flash het volgende: "Ja nee, ideaal was de Holocaust misschien niet, maar je weet nooit of het anders misschien niet NOG slechter gegaan was! "
Alsjeblieft, 2 uur Godwin-shortcut en een hoop modwerk bespaard Treintjes maar weer
Room with a view en zon!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ik beweer ook zeker niet dat ik gefundeerde kritiek lever! Die tijd heb ik gehad, dat is als discussiëren met een betonnen muur, daar ben ik mee gestopt. Maar hier iets poneren en vervolgens snel wegrennen heeft vooral iets weg van een potje belletje trekken. Dat niveau maak ik verder geen woorden meer aan vuil.
En er is ook geen hond die op die bezopen uitspattingen van vbov zit te wachten. Waarom vbov kabinetsplannen wel bezopen mag noemen zonder enig argument maakt het extra grappig.
Oh jee, er kost iets geld Nee dan smeer lekker al onze "gewaardeerde" geldbomen een half uur aan de broek, want hey fuckit yolo
Waar op Amsterdam centraal en schiphol zie jij mogelijkheden tot het bouwen van nieuwe sporen of het wijzigen van de huidige sporen zodat ze een paar uur per dag of misschien wel de hele dag niet beschikbaar zijn voor de rest van de dienstuitvoering dan?
Op vrijdag 29 april 2016 16:05 schreef Dr_Flash het volgende: Kom kom, waar een wil is, is een weg. We kunnen ook hele tunnelbakken onder het IJ door schuiven
Het kan ook zeker wel maar tegen welke prijs? Ik heb liever extra sporen voor algemeen gebruik. Engeland moet bij schengen of ze doen de controle bij de grens ofzo.
Waar op Amsterdam centraal en schiphol zie jij mogelijkheden tot het bouwen van nieuwe sporen of het wijzigen van de huidige sporen zodat ze een paar uur per dag of misschien wel de hele dag niet beschikbaar zijn voor de rest van de dienstuitvoering dan?
Gedeelte van de ijhal in combi met het laatste zijperron(nummer even kwijt)
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Het kan ook zeker wel maar tegen welke prijs? Ik heb liever extra sporen voor algemeen gebruik. Engeland moet bij schengen of ze doen de controle bij de grens ofzo.
Er zijn twee problemen: 1) De veiligheidseisen die aan de Kanaaltunnel worden gesteld. Eurotunnel wil dat reizigers worden gecontroleerd, bijvoorbeeld om te voorkomen dat een IS de boel opblaast. 2) De Britse overheid die wil dat reizigers worden gecontroleerd nog voor ze Brits grondgebied betreden. Zodra een vluchteling eenmaal op Brits grondgebied is kan hij asiel aanvragen, tenslotte.
Er is wel eens iemand geweest die door de controles was geglipt (via de Lille loophole?) en die, eenmaal op Brits grondgebied, de noodontgrendeling heeft gebruikt om een deur te openen om er daarna uit te springen. Dat deed hij terwijl de trein nog 300 reed.
Er zijn twee problemen: 1) De veiligheidseisen die aan de Kanaaltunnel worden gesteld. Eurotunnel wil dat reizigers worden gecontroleerd, bijvoorbeeld om te voorkomen dat een IS de boel opblaast. 2) De Britse overheid die wil dat reizigers worden gecontroleerd nog voor ze Brits grondgebied betreden. Zodra een vluchteling eenmaal op Brits grondgebied is kan hij asiel aanvragen, tenslotte.
Er is wel eens iemand geweest die door de controles was geglipt (via de Lille loophole?) en die, eenmaal op Brits grondgebied, de noodontgrendeling heeft gebruikt om een deur te openen om er daarna uit te springen. Dat deed hij terwijl de trein nog 300 reed.
Ja dat is allemaal leuk en aardig maar heb ik niets mee te maken en die controles kosten meer dan ze opleveren.
Op vrijdag 29 april 2016 14:52 schreef James1988 het volgende: Ja, inderdaad. Als men in 2000 akkoord was gegaan met het ICmax-voorstel hadden die treinen nu al jaren rondgereden.
Maar bij NS overspeelden ze hun hand: ze dachten zelf dat het een zeer goed bod was, maar Kok en consorten vonden het te veel. Alsof je een schilder vraagt om een offerte voor één muurtje te sausen, en je vervolgens een plan krijgt om je hele huis te verbouwen.
achteraf gezien blijkt het een heel realistisch plan te zijn geweest
Gefundeerde kritiek. Gefundeerde. De eerste opmerking die ik zag: "Je bent zelf bezopen." Echt. Gefundeerde kritiek. Tuurlijk.
Een deel van de mensen hier is in staat tot een serieuze discussie. Die mensen worden helaas overschreeuwd door de vertegenwoordigers van de psychosociale wrakkencentrale.
Wanneer iemand iets te berde brengt waar ik namens mijn club voordeel uit kan halen, zal ik daar kennis van nemen. Aan mensen die amper verder komen dan "Rikus/Driek is een mongool" wil ik geen tijd verspillen. Echt niet.
Dit is best een bizarre inderdaad:
quote:
in plaats van de NS, met zijn willens en wetens veroorzaakte gebrek aan treinen als grootste veroorzaker van de reizigersellende, nu eindelijk eens serieus aan te pakken, schoffeert het kabinet het kwetsbare ProRail.
Tegenovergestelde gebeurd nu eigenlijk. Er word gezegd hoe geweldig de NS bezig is om het gebrek aan zitplekken te corrigeren terwijl zij daar zelf zo'n bende van hebben gemaakt. Het is toch te achterlijk voor woorden dat de Plan V 'afgekeurd' werden en je dan de nieuwe treinen pas aan het eind van 2016 kan in gaan zetten. Is daar zo'n grote misrekening gemaakt qua aanschaf en termijn waarop de groei nodig was?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Maar goed, eigenlijk zegt Dijksma dus nu: Sorry Den Haag, maar die trein raak je toch weer kwijt. Gaat de Lage Landen Lijn nu toch weer van stal gehaald worden?
En er is ook geen hond die op die bezopen uitspattingen van vbov zit te wachten. Waarom vbov kabinetsplannen wel bezopen mag noemen zonder enig argument maakt het extra grappig.
Op vrijdag 29 april 2016 17:08 schreef James1988 het volgende: Maar goed, eigenlijk zegt Dijksma dus nu: Sorry Den Haag, maar die trein raak je toch weer kwijt. Gaat de Lage Landen Lijn nu toch weer van stal gehaald worden?
Doe maar, de Benelux is toch een farce en saneren die handel
Het nadeel van 4 keer per dag is wel dat je echt waardeloze treinpaden krijgt
Op vrijdag 29 april 2016 17:17 schreef James1988 het volgende: Wat een gezwets van Dijksma zeg. Ik hoor allerlei pogingen om NS op de HSL te houden, en amper iets concreets.
Als NS het niet kan moeten ze maar proberen om samen te werken met een buitenlandse partij die het wel kan, als ze daar zin in hebben?
Nogmaals wie zou dat moeten doen?
Veel spoorwegonderneming rond ons zijn bezig om zich weer te concentreren op intern vervoer of om schulden weg te werken.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Dijksma heeft gelijk dat een aanbesteding niet van vandaag op morgen geregeld is en dat een nieuwe vervoerder tijd nodig heeft om z'n zaakjes op orde te krijgen, maar als je geen concrete stappen durft te ondernemen kom je geen steek verder.
Het is net iets als leren fietsen. Je begint met niet kunnen fietsen, dan rij je op een gegeven moment met zijwieltjes en er is een moment waarop die zijwieltjes eraf gaan. Wat ik Dijksma hoor vertellen is dat ze het weghalen van die zijwieltjes keer op keer uitstelt... misschien om het uiteindelijk nooit te hoeven doen?
quote:
Veel spoorwegonderneming rond ons zijn bezig om zich weer te concentreren op intern vervoer of om schulden weg te werken.
DB en SNCF zijn volop actief in het buitenland, Britse partijen (zoals Go-Ahead en National Express) kijken ook regelmatig naar het buitenland en zelfs ÖBB is van plan om het aanbod in het buitenland te versterken.
Tegenovergestelde gebeurd nu eigenlijk. Er word gezegd hoe geweldig de NS bezig is om het gebrek aan zitplekken te corrigeren terwijl zij daar zelf zo'n bende van hebben gemaakt. Het is toch te achterlijk voor woorden dat de Plan V 'afgekeurd' werden en je dan de nieuwe treinen pas aan het eind van 2016 kan in gaan zetten. Is daar zo'n grote misrekening gemaakt qua aanschaf en termijn waarop de groei nodig was?
OV-studentenkaart voor MBO'ers. Al tig keer besproken.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dijksma heeft gelijk dat een aanbesteding niet van vandaag op morgen geregeld is en dat een nieuwe vervoerder tijd nodig heeft om z'n zaakjes op orde te krijgen, maar als je geen concrete stappen durft te ondernemen kom je geen steek verder.
Het is net iets als leren fietsen. Je begint met niet kunnen fietsen, dan rij je op een gegeven moment met zijwieltjes en er is een moment waarop die zijwieltjes eraf gaan. Wat ik Dijksma hoor vertellen is dat ze het weghalen van die zijwieltjes keer op keer uitstelt... misschien om het uiteindelijk nooit te hoeven doen?
[..]
DB en SNCF zijn volop actief in het buitenland, Britse partijen (zoals Go-Ahead en National Express) kijken ook regelmatig naar het buitenland en zelfs ÖBB is van plan om het aanbod in het buitenland te versterken.
Ik ben het zeer met je eens dat een frisse wind nieuw leven kan brengen.
DB heeft aan het parlement belooft om zich meer op het binnenland te richten en haar buitenlandse activiteiten af te bouwen(ice bijvoorbeeld natuurlijk niet) een van dd maatregelen die ze bijvoorbeeld genomen hebben is om arriva weer los te koppelen en in de etalage te zetten.
SNCF heeft genoeg binnenlandse problemen naast de financiele problemen, dasrnaast is volgens mij de buitenlandse expansie vrijwel tot stilstand gekomen de laatste jaren(correct me if i wrong)
Arriva zal de hulp van DB nodig hebben en eist een stuk HRN ter compensatie.
OBB hebben die ervaring met echte hst? En het uitbaten daarvan? De railjet is een goed concept maar in wezen een opgevoerde ic.
De engelse partijen hebb ik geen zicht op.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Op vrijdag 29 april 2016 17:29 schreef James1988 het volgende: Dat Dijksma van ProRail een publieke organisatie wil maken is wel logisch als je het mij vraagt.
Ik snap dat ze die organisatie opp minder afstand van haar wil hebben, maar dan kom je ook aan de positie van Eringa die hard bezig is om ProRail te veranderen. Dat gaat niet van vandaag op morgen, want hij heeft nog wel een paar jaar nodig om het voor elkaar te krijgen.
Ik ben het zeer met je eens dat een frisse wind nieuw leven kan brengen.
DB heeft aan het parlement belooft om zich meer op het binnenland te richten en haar buitenlandse activiteiten af te bouwen(ice bijvoorbeeld natuurlijk niet) een van dd maatregelen die ze bijvoorbeeld genomen hebben is om arriva weer los te koppelen en in de etalage te zetten.
SNCF heeft genoeg binnenlandse problemen naast de financiele problemen, dasrnaast is volgens mij de buitenlandse expansie vrijwel tot stilstand gekomen de laatste jaren(correct me if i wrong)
Arriva zal de hulp van DB nodig hebben en eist een stuk HRN ter compensatie.
OBB hebben die ervaring met echte hst? En het uitbaten daarvan? De railjet is een goed concept maar in wezen een opgevoerde ic.
De engelse partijen hebb ik geen zicht op.
NS heeft ook zat problemen in eigen land maar gaat met Abellio vrolijk verder, wat is je punt?
NS heeft ook zat problemen in eigen land maar gaat met Abellio vrolijk verder, wat is je punt?
Mijn punt is dat zowel de geroemde DB als SNCF zich veel meer zijn gaan richten op het binnenland, en hun buitenlandse uitbreiding in de koelkast hebben gezet of zelfs deels in de etalage.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Ik ben het zeer met je eens dat een frisse wind nieuw leven kan brengen.
DB heeft aan het parlement belooft om zich meer op het binnenland te richten en haar buitenlandse activiteiten af te bouwen(ice bijvoorbeeld natuurlijk niet) een van dd maatregelen die ze bijvoorbeeld genomen hebben is om arriva weer los te koppelen en in de etalage te zetten.
DB heeft een aantal grote problemen, waaronder een slechte financiële situatie, achterblijvend goederenvervoer, haperende infrastructuur en klanten die massaal overstappen op goedkopere bussen.
Men heeft stappen genomen om het tij te keren, maar dat kost tijd. Om die dingen te financieren is er inderdaad sprake geweest van een gedeeltelijke privatisering van DB Schenker en Arriva, maar dit zou slechts gaan over zo'n 30% van de aandelen. Uiteindelijk is de Duitse staat hiervoor gaan liggen.
quote:
SNCF heeft genoeg binnenlandse problemen naast de financiele problemen, dasrnaast is volgens mij de buitenlandse expansie vrijwel tot stilstand gekomen de laatste jaren(correct me if i wrong)
Keolis (o.a. Syntus en Govia) haalt genoeg binnen hoor
quote:
OBB hebben die ervaring met echte hst? En het uitbaten daarvan? De railjet is een goed concept maar in wezen een opgevoerde ic.
ÖBB heeft niet echt ervaring met 'very high speed trains' (het TGV-segment) omdat ze simpelweg geen lijnen hebben waar 300+ km/u gereden kan worden. De snelste lijnen in Oostenrijk zijn ontworpen voor 250 km/u, Railjet en ICE rijden daar 230.
Maar: snelheid is maar één aspect van het vermarkten van een trein. De Britse hogesnelheidstreinen rijden 'slechts' 200 km/u, en toch weten ze die treinen vol te krijgen. Bij het in de markt zetten van een trein is het belangrijk om te kijken wat je belangrijkste concurrent is op dezelfde verbinding, en dáár moet je je marktmodel op afstemmen.
Toen de eerste TGV ging rijden tussen Parijs en Lyon was dat een markt die werd gedomineerd door het vliegtuig. Vliegtuigen kennen we vanwege een reserveringsplicht, dynamische pricing, enzovoorts. SNCF heeft daar goed naar gekeken en het model nagemaakt.
In Oostenrijk, om maar even terug te komen op de ÖBB, speelt de auto een grote rol. Door het prijsmodel daarop aan te passen (geen reserveringsplicht, minder prijselasticiteit) is de trein juist een grote concurrent voor een auto.
Tussen Amsterdam en Brussel werd de Fyra in de markt gezet als een concurrent voor het vliegtuig, dat was aan alles te merken. Maar wie vliegt er nou van Schiphol naar Zaventem?
quote:
De engelse partijen hebb ik geen zicht op.
Go-Ahead heeft onlangs een concessie gewonnen, National Express rijdt er al een paar en gaat binnenkort ook een paar RRX-lijnen in NRW rijden.
Mijn punt is dat zowel de geroemde DB als SNCF zich veel meer zijn gaan richten op het binnenland, en hun buitenlandse uitbreiding in de koelkast hebben gezet of zelfs deels in de etalage.
Het voordeel voor DB & SNCF is dat hun thuismarkt een flink stuk groter is waardoor ze slagvaardiger zijn, die schaalvergroting mis je bij NS
Zover ik weet heeft DB belooft om voorlopig geen grote uitbreidingen meer te doen in het buitenland, maar dat zien we vanzelf wel.
We moeten natuurlijk niet vergeten dat een nieuwe vervoerder geen nieuwe markt opent, geen monopolie heeft en moet opboksen tegen thalys en voor een klein gedeelte eurostar, dat maakt dat een investering riscovoller is.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
Op vrijdag 29 april 2016 17:55 schreef b2py het volgende: Wat zou de reden zijn dat NS in de drukste periode van het jaar de hoogste klantoordelen krijgt?
200 - 600 mio steken NS/Amsterdam/I&M in de ontwikkeling van Schiphol. Wat er precies gaat gebeuren vertelt het artikel helaas niet: http://www.parool.nl/4291999/
Maar: snelheid is maar één aspect van het vermarkten van een trein. De Britse hogesnelheidstreinen rijden 'slechts' 200 km/u, en toch weten ze die treinen vol te krijgen. Bij het in de markt zetten van een trein is het belangrijk om te kijken wat je belangrijkste concurrent is op dezelfde verbinding, en dáár moet je je marktmodel op afstemmen.
Toen de eerste TGV ging rijden tussen Parijs en Lyon was dat een markt die werd gedomineerd door het vliegtuig. Vliegtuigen kennen we vanwege een reserveringsplicht, dynamische pricing, enzovoorts. SNCF heeft daar goed naar gekeken en het model nagemaakt.
In Oostenrijk, om maar even terug te komen op de ÖBB, speelt de auto een grote rol. Door het prijsmodel daarop aan te passen (geen reserveringsplicht, minder prijselasticiteit) is de trein juist een grote concurrent voor een auto.
Tussen Amsterdam en Brussel werd de Fyra in de markt gezet als een concurrent voor het vliegtuig, dat was aan alles te merken. Maar wie vliegt er nou van Schiphol naar Zaventem?
Er was ook wel flink wat media hoor. RTV Oost was er, NOS ook dacht ik. Camera's interviews alles. Hele happening voor Geerdijk. Alleen jammer dat het nu NÓG verder wegzakt in het zompige moeras der vergetelheid.
Simpelveld erbij, dan zijn we compleet voor de laatste 30 jaar. Oh nee Amsterdam de Vlugtlaan. Maar dit gebeurt best zelden.
Stopplaats toen de IC uit de NoordOost na Amsterdam nog verder reed naar Schiphol via de Westtak. Vandaar dat de perrons Sloterdijk Hoog en Lelylaan ook zo lang zijn.
Dubbele Lint in Vroomshoop op weg naar Almelo, kwam stampvol in Geerdijk aan.
Bordjen
Promovlaggen waren er ook.
Vertrekstaten? Hebben we niet meer nodig
Yep, ik was er. En yep, het was kutweer.
De feesttrein die om 19:06 had moeten komen, paar minuten te laat. Hier begon het pas goed hard te regenen.
Trein stroomt leeg met een Recordaantal reizigers op het perron te Geerdijk Hbf
Het andere perron was inmiddels ook goed drukbezocht.
Er was ook een dweilbandje voor de vrolijke noot. In de stromende regen dus.
De feesttrein rijdt weer verder naar Mariënberg, gadegeslagen door een camera op een stokje, en veel parapluus....
...heel veel parapluus.
En uiteindelijk kwam er weer een trein terug naar Almelo (dezelfde dubbele Lint). Was een stuk rustiger natuurlijk, veel mensen gingen in Geerdijk een afgehuurde zaal in om bier te drinken. Ik had meer te doen
Simpelveld erbij, dan zijn we compleet voor de laatste 30 jaar. Oh nee Amsterdam de Vlugtlaan. Maar dit gebeurt best zelden.
Je vergeet nog een aantal die ik zo kan bedenken: Onze Lieve Vrouwe ter Nood (de bedevaartshalte) is niet meer en ook Almere Strand is er niet meer. Tussen 1996 en 1999 zijn Station IJmuiden en Driehuis-Westerveld nog open geweest. In die tijd was Station Lisse ook weer enige tijd open. Er zijn waarschijnlijk meer geweest.
Gelukkig kunnen we nog enkele jaren genieten van Leeuwarden Achter de Hoven, nu de extra sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen wat vertraging opgelopen heeft.
Je vergeet nog een aantal die ik zo kan bedenken: Onze Lieve Vrouwe ter Nood (de bedevaartshalte) is niet meer en ook Almere Strand is er niet meer. Tussen 1996 en 1999 zijn Station IJmuiden en Driehuis-Westerveld nog open geweest. In die tijd was Station Lisse ook weer enige tijd open. Er zijn waarschijnlijk meer geweest.
Gelukkig kunnen we nog enkele jaren genieten van Leeuwarden Achter de Hoven, nu de extra sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen wat vertraging opgelopen heeft.
Onzin.
ik had het over normale stations die in de normale reizigersdienst het hele jaar door regelmatig aangedaan worden, en die gesloten zijn, zonder dat de lijn zelf gesloten is. Al is Simpelveld dan een twijfelgeval. Al die ongein waar jij mee komt zijn gewoon tijdelijke haltes. JIJ vergeet Liempde en Jorwerd nog. Als we echt zo bijdehand moeten gaan doen.
ik had het over normale stations die in de normale reizigersdienst het hele jaar door regelmatig aangedaan worden, en die gesloten zijn, zonder dat de lijn zelf gesloten is. Al is Simpelveld dan een twijfelgeval. Al die ongein waar jij mee komt zijn gewoon tijdelijke haltes. JIJ vergeet Liempde en Jorwerd nog. Als we echt zo bijdehand moeten gaan doen.
Emmen Baggeres Doetinchem West valt nu net niet meer binnen die 30 jaar waar je het eerder over had.
Dat komt ook bijna nooit voor toch? Ik kan alleen Emmen Bargeres en Doetinchem West bedenken zogauw. Dat een station überhaupt verplaatst wordt, zonder hernoeming, is volgens mij ook vrij zeldzaam. Krommenie-Assendelft een paar jaar geleden. Wat meer?
Dat komt ook bijna nooit voor toch? Ik kan alleen Emmen Bargeres en Doetinchem West bedenken zogauw. Dat een station überhaupt verplaatst wordt, zonder hernoeming, is volgens mij ook vrij zeldzaam. Krommenie-Assendelft een paar jaar geleden. Wat meer?
ik had het over normale stations die in de normale reizigersdienst het hele jaar door regelmatig aangedaan worden, en die gesloten zijn, zonder dat de lijn zelf gesloten is. Al is Simpelveld dan een twijfelgeval. Al die ongein waar jij mee komt zijn gewoon tijdelijke haltes. JIJ vergeet Liempde en Jorwerd nog. Als we echt zo bijdehand moeten gaan doen.
True, maar ze zijn wel gesloten. Rotterdam Hofplein en Rotterdam Bergweg vallen ook in die categorie
Dat komt ook bijna nooit voor toch? Ik kan alleen Emmen Bargeres en Doetinchem West bedenken zogauw. Dat een station überhaupt verplaatst wordt, zonder hernoeming, is volgens mij ook vrij zeldzaam. Krommenie-Assendelft een paar jaar geleden. Wat meer?
Groningen Europapark is een paar meter opgeschoven. Van tijdelijk naar definitief
Op zaterdag 30 april 2016 00:14 schreef Prins_Pils het volgende: Ja een paar meter. Ik bedoelde echt een stuk opgeschoven. Dat het oude en nieuwe station elkaar niet raken.
Je vergeet dan ook Roffa Kleiweg nog. Dat is al in NS-tijd gesloten toch of vergis ik me?
Klopt. Gesloten en vervangen voor Melanchthonweg bij de opening van RR. Enkele jaren na opening van RR is Rotterdam Wilgenplas nog vervangen door een andere halte.
Dat komt ook bijna nooit voor toch? Ik kan alleen Emmen Bargeres en Doetinchem West bedenken zogauw. Dat een station überhaupt verplaatst wordt, zonder hernoeming, is volgens mij ook vrij zeldzaam. Krommenie-Assendelft een paar jaar geleden. Wat meer?
In een reactie aan Voor Beter OV ontkent de NS dat is gezegd dat onze voorzitter “e.e.a. is uitgelegd, maar dat hij er toch niets van opsteekt”. De NS stelt dat het niet in het belang van de NS was om aan het debat mee te werken omdat de toon -mede door de uitlatingen van Spithorst- reeds was gezet en de inhoud niet meer bij te stellen viel.
Is gewoon ook onomstotelijk waar. Dat die club überhaupt nog voor iets uitgenodigd wordt is je reinste waanzinnigheid, er valt gewoon niet mee te praten.
Op vrijdag 29 april 2016 17:17 schreef James1988 het volgende: Wat een gezwets van Dijksma zeg. Ik hoor allerlei pogingen om NS op de HSL te houden, en amper iets concreets.
Als NS het niet kan moeten ze maar proberen om samen te werken met een buitenlandse partij die het wel kan, als ze daar zin in hebben?
Eindeloos doorrommelen en van de ene crisis naar de andere hobbelen, en ondertussen heeft een snelle trein tussen Brussel en Amsterdam doodleuk 15 jaar vertraging. Wat een wanvertoning.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2016 01:30:16 ]
Ik vind dit niet erg, maar wel een beetje raar. James1988 heeft dit gewoon grotendeels zelf uit de feiten afgeleid en veel informatie gelezen over de verschillende voorbeelden. Ik ben benieuwd hoe het kan dat je dit zelf nog niet hebt bedacht maar dat je wel diverse keren een mening hebt over dit soort dingen. Je gaat toch tot het gaatje om informatie op te zoeken voordat je dat vormt of zeg ik dan iets heel geks?
ik had het over normale stations die in de normale reizigersdienst het hele jaar door regelmatig aangedaan worden, en die gesloten zijn, zonder dat de lijn zelf gesloten is. Al is Simpelveld dan een twijfelgeval. Al die ongein waar jij mee komt zijn gewoon tijdelijke haltes. JIJ vergeet Liempde en Jorwerd nog. Als we echt zo bijdehand moeten gaan doen.
Kak, ik wilde net Liempde zeggen Met z'n mooie houten perron.
Is gewoon ook onomstotelijk waar. Dat die club überhaupt nog voor iets uitgenodigd wordt is je reinste waanzinnigheid, er valt gewoon niet mee te praten.
WTF
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Vandaag werd er afscheid genomen van Geerdijk. Vanwege de verwachte hoeveelheid reizigers werden de beide Linten aan elkaar gekoppeld en reed de spitsdienst met een GTW.
Om 19:10 kwam met +4 trein 31061 binnen te Geerdijk. Uit beide treinstellen bleven maar mensen stromen, naar schatting zaten in elk stel 200 tot 250 reizigers. Van heinde en verre was men toegestroomd om het einde van station Geerdijk mee te maken.
Om de tijd tussen de recordtrein en de laatste trein te doden reisde ik een paar slagjes mee naar Almelo en Mariënberg. Op weg vanuit Almelo werd in Vriezenveen een razendsnelle foto gemaakt, die na flinke bewerking best goed gelukt is.
De aller aller allerlaatste trein ooit die op station Geerdijk stopte: trein 31081 met de beide Arriva-Linten 33 en 34. Met +4 werd er met een tiental reizigers aan boord en ongeveer evenveel op het perron voor de laatste keer vertrokken vanaf Geerdijk. Een kaartje was al niet meer verkrijgbaar: om 0.00u ging de automaat buiten dienst. De achterste lantaarnpaal op spoor 1a had al eerder de pijp aan Maarten gegeven. Vijf minuten na vertrek doofde het licht op station Geerdijk voorgoed...
De beide Linten werden na aankomst van de laatste rit in Mariënberg overgenomen door een andere machinist die ze naar Zutphen overbracht. In Vroomshoop moest gestopt worden: een lange werktrein met dwarsliggers richting Mariënberg stond hier te wachten op de kruising en stond met de staart nog op het spoor naar Almelo.
Ja als die maffe Friezen eens per jaar (of per zoveel jaar) een of ander boers volksspel hebben staat er een paar dagen zo'n bouwsteiger en stoppen er wat treinen. Slaat natuurlijk nergens op om dat een station te noemen, maar PSM wil er kennelijk van alles bij slepen. Nou ja, DAN moet je dat ook meenemen.
We hebben ook nog zo'n stuk onzin bij Stroe trouwens. Of heet dat "nee dat station is nog in dienst"?
Ik vind dit niet erg, maar wel een beetje raar. James1988 heeft dit gewoon grotendeels zelf uit de feiten afgeleid en veel informatie gelezen over de verschillende voorbeelden. Ik ben benieuwd hoe het kan dat je dit zelf nog niet hebt bedacht maar dat je wel diverse keren een mening hebt over dit soort dingen. Je gaat toch tot het gaatje om informatie op te zoeken voordat je dat vormt of zeg ik dan iets heel geks?
/durftevragen
Zo'n treinengek als jullie ben ik niet. Ik vind het interessant - zoals zo vele dingen - maar dat is het denk ik ook. Echt alles helemaal uitzoeken en bedenken dat de Railjet van München naar Wenen een vaste prijs heeft omdat het een concurrent is van de auto, nee, dat bedenk ik niet zelf
Ik vond het gewoon een mooie reactie een dat wou ik even laten weten
Op zaterdag 30 april 2016 01:33 schreef DeaDLocK2K het volgende: Je gaat toch tot het gaatje om informatie op te zoeken voordat je dat vormt of zeg ik dan iets heel geks?
Ik denk dat je dan iets heel geks zegt. Heb ik overigens geen bron van
Ja als die maffe Friezen eens per jaar (of per zoveel jaar) een of ander boers volksspel hebben staat er een paar dagen zo'n bouwsteiger en stoppen er wat treinen. Slaat natuurlijk nergens op om dat een station te noemen, maar PSM wil er kennelijk van alles bij slepen. Nou ja, DAN moet je dat ook meenemen.
We hebben ook nog zo'n stuk onzin bij Stroe trouwens. Of heet dat "nee dat station is nog in dienst"?
Zelfde hier, de spaarzame momenten dat ik bij daglicht daarlangs kwam zag ik het. Het is best wel rap gegaan, geloof dat alleen nog wat perronkeerwanden er staan
Zat geen functionele waarde in denk ik. Bij recente stremmingen Apeldoorn - Amersfoort werden altijd bussen ingezet over hele traject. Zal wel afweging zijn geweest over nut en noodzaak
Op zaterdag 30 april 2016 11:00 schreef b2py het volgende: Zat geen functionele waarde in denk ik. Bij recente stremmingen Apeldoorn - Amersfoort werden altijd bussen ingezet over hele traject. Zal wel afweging zijn geweest over nut en noodzaak
Tsja, dan kun je toch minstens nog een paar ton weggooien aan sloopwerkzaamheden, voor iets dat niemand in de weg ligt. Toch?
Als de grond nou nog nodig was voor een of ander iets, maar het blijft gewoon van NS gok ik dus ik zie het nut van slopen ook niet in. Hooguit dat je de wissels eruit haalt de eerstvolgende keer dat je het spoor vernieuwt.
en hoeveel van die 'internationale hagenezen' stappen nu in de IC brussel? stond laatst 's ochtends met een man te praten die voor vergadering namens 1 of ander ministerie naar brussel ging en die was met de eerste sprinter naar rotterdam gekomen om daar de Thalys te pakken ipv de IC brussel en dat was niet eens een minister oid maar een 'normale' ambtenaar.
Tsja, je moet wel oppassen dat je er niet een kip-ei verhaal van maakt he. Eerst een kutverbinding aanbieden en dan later zeggen "zie je wel, niemand gebruikt het, er is dus geen vraag naar" etc
Het Rijk bouwt dus een spoorweg die miljarden kost, en laat de verbinding uitvoeren door een bedrijf die geen geschikte treinen heeft.
Er is duidelijk sprake van contractbreuk. Gooi de NS er uit godverdomme.
In dezelfde categorie: Een stelletje politici laat een hogesnelheidslijn aanleggen terwijl 200 km/h ook snel zat is. Stuur ze naar huis! (Maar ze zitten er niet meer!)
Een forumgebruiker zegt iets over contractbreuk terwijl hij niet eens weet dat er heel wat anders in het contract stond, gooi hem van het forum af!
Op zaterdag 30 april 2016 11:08 schreef DeaDLocK2K het volgende: Als de grond nou nog nodig was voor een of ander iets, maar het blijft gewoon van NS gok ik dus ik zie het nut van slopen ook niet in. Hooguit dat je de wissels eruit haalt de eerstvolgende keer dat je het spoor vernieuwt.
Ja weet ik veel! Wij willen gewoon rijden, mensen vervoeren weet je wel Reizigersbelang en alles staat daar ineens zoeen hesje met een schep in de berm! En z'n maat met de hamer tegen de wisselkloot aan te beuken Wat?
Op zaterdag 30 april 2016 12:20 schreef Salatrel het volgende: en hoeveel van die 'internationale hagenezen' stappen nu in de IC brussel? stond laatst 's ochtends met een man te praten die voor vergadering namens 1 of ander ministerie naar brussel ging en die was met de eerste sprinter naar rotterdam gekomen om daar de Thalys te pakken ipv de IC brussel en dat was niet eens een minister oid maar een 'normale' ambtenaar.
Het gaat ook eigenlijk helemaal niet om hoe het daadwerkelijk gaat maar welk beeld je kan uitstralen. Als je een waslijst hebt aan internationale dingen maar je mist een internationale trein...? Al blijft die gewoon bestaan in de nieuwe constructie en dat lijkt mij prima. Ik denk trouwens dat er op de relatie Amsterdam-Brussel meer reizigers met belang bij een goedkope maar toch niet slome trein hebben dan op de relatie Den Haag-Brussel. Op het moment dat iemand naar Brussel moet een hele dag dan ben je daar al minstens 500 euro aan kwijt voordat je gaat reizen. Dan is het verschil tussen Thalys en Benelux ook wel behapbaar.
Op zaterdag 30 april 2016 12:20 schreef Salatrel het volgende: en hoeveel van die 'internationale hagenezen' stappen nu in de IC brussel? stond laatst 's ochtends met een man te praten die voor vergadering namens 1 of ander ministerie naar brussel ging en die was met de eerste sprinter naar rotterdam gekomen om daar de Thalys te pakken ipv de IC brussel en dat was niet eens een minister oid maar een 'normale' ambtenaar.
Het is gewoon onvervalst Mastwijksisme, 450 keer erger dan Hoogeveen
Het gaat ook eigenlijk helemaal niet om hoe het daadwerkelijk gaat maar welk beeld je kan uitstralen. Als je een waslijst hebt aan internationale dingen maar je mist een internationale trein...? Al blijft die gewoon bestaan in de nieuwe constructie en dat lijkt mij prima. Ik denk trouwens dat er op de relatie Amsterdam-Brussel meer reizigers met belang bij een goedkope maar toch niet slome trein hebben dan op de relatie Den Haag-Brussel. Op het moment dat iemand naar Brussel moet een hele dag dan ben je daar al minstens 500 euro aan kwijt voordat je gaat reizen. Dan is het verschil tussen Thalys en Benelux ook wel behapbaar.
Maar Klaasje_uit_Zalk, je weet toch zelf ook wel dat een X-platform overstap in Rotterdam waarbij je minstens 10 meter extra moet lopen dat je eigenlijk beter helemaal geen treinen van en naar Den Haag kan hebben, tjongejongejonge.
Laat ze in Den Haag eerst maar eens dat vroeg-negentiende-eeuwse relict uit de wereld helpen en een Echt Centraal Station bouwen wat de naam waard is. Waar alle treinen bij elkaar komen. Als we het nou over uitstraling hebben.
Ik vind dat een goed plan. Verplaatsen naar waar het spoor nu kruist, 8 of 10 sporen van Leiden richting Rotterdam en een stuk of 6 tot 8 voor de treinen richting Gouda. Als een echt kruisingsstation a la Osnabrück/Berlijn. En natuurlijk HS en het huidige Centraal sluiten.
Ja, precies. Alleen dan dus niet met 4 richtingen, maar met 3. Of je moet een spoortje voor AnsaldoKutzooi bouwen dat ze hun zwikkie zo de zee in kunnen rijden. Of die pier die toch plat moet.
Op zaterdag 30 april 2016 18:04 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik vind dat een goed plan. Verplaatsen naar waar het spoor nu kruist, 8 of 10 sporen van Leiden richting Rotterdam en een stuk of 6 tot 8 voor de treinen richting Gouda. Als een echt kruisingsstation a la Osnabrück/Berlijn. En natuurlijk HS en het huidige Centraal sluiten.
Ik ben eerder voorstander van HS uitbreiden en CS sluiten. HS ligt nog altijd dichterbij het centrum dan dat kruisingsstation.
Ik ben bijv. geloof ik nog jaren langs station Soestduinen (mét bordje) gereden terwijl dat station allang niet meer in gebruik was.
Ja, dat is snel, maar nu is wel het geschikte moment. De komende maand rijden er geen treinen tussen Almelo en Mariënberg, dus dan is er tijd zat om alles netjes op te ruimen.
Ja, dat is snel, maar nu is wel het geschikte moment. De komende maand rijden er geen treinen tussen Almelo en Mariënberg, dus dan is er tijd zat om alles netjes op te ruimen.
Het is zo lekker Nederlands om een ongebruikt perron 'slordig' te vinden.
Het probleem is dat mensen denken dat als er een perron ligt de trein er ook best kan stoppen. Door het perron weg te halen maak je dat alweer iets moeilijker. En in dit geval moet toch het hele spoor vernieuwd worden, dus dan kun je net zo goed meteen het perron slopen. Kan me voorstellen dat spoorvernieuwing dan ook iets makkelijker gaan zonder keerwanden direct naast het spoor.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 30 april 2016 19:06 schreef dennistd het volgende: En in dit geval moet toch het hele spoor vernieuwd worden, dus dan kun je net zo goed meteen het perron slopen. Kan me voorstellen dat spoorvernieuwing dan ook iets makkelijker gaan zonder keerwanden direct naast het spoor.
Op zaterdag 30 april 2016 19:06 schreef dennistd het volgende: Het probleem is dat mensen denken dat als er een perron ligt de trein er ook best kan stoppen. Door het perron weg te halen maak je dat alweer iets moeilijker. En in dit geval moet toch het hele spoor vernieuwd worden, dus dan kun je net zo goed meteen het perron slopen. Kan me voorstellen dat spoorvernieuwing dan ook iets makkelijker gaan zonder keerwanden direct naast het spoor.
En de boel is dan toch al buiten dienst toch? Lekker combineren .
Op zaterdag 30 april 2016 19:34 schreef Peterselieman het volgende: Een stoomloc in Eeklo heeft boem gezegd. Twee mensen afgevoerd met zware brandwonden en twee hadden lichtere verwondingen ...
Wel echt raar dat HGBTF vrijwel niets meldt, en dat wat het meldt halen ze van spoorforum.NL . Nou snap ik dat veel direct betrokkenen nou eenmaal direct betrokkene zijn, en dus momenteel wel wat anders te doen hebben dan op een forum berichten. Maar niet iedereen natuurlijk
Zo zo, dus er was voor Harmelen al sprake van ATB, na harmelen werd dat "versneld" ingevoerd en VEERTIEN JAAR later is het op een drukke randstedelijke lijn gewoon nog niet aangelegd. Zo zo.
Op zaterdag 30 april 2016 21:54 schreef Dr_Flash het volgende: Zo zo, dus er was voor Harmelen al sprake van ATB, na harmelen werd dat "versneld" ingevoerd en VEERTIEN JAAR later is het op een drukke randstedelijke lijn gewoon nog niet aangelegd. Zo zo.
was het daar toen al net zo druk als nu? Of reed er 2x per uur per richting een stoptrein en die d trein?
was het daar toen al net zo druk als nu? Of reed er 2x per uur per richting een stoptrein en die d trein?
Nee toen was het er niet net zo druk als nu.
Maar toen was het wel, net als nu, een relatief drukke lijn in het land. En men was zich al anderhalf decennium bewust van de noodzaak van de invoering van ATB.
Misschien leerzaam voor de SP. Die vinden toch dat vroeger alles beter was en dat alles alleen maar de schuld van de splitsing tussen NS en ProRail is?
Een groot deel busliefhebbers ja. Op zich niks mis mee, maar wel als ze elke bus op de foto zetten maar mijn bus niet Ik wil zo graag dat de lens knapt
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op zaterdag 30 april 2016 23:23 schreef dennistd het volgende: Over bussen gesproken: morgen ben ik aan het begin van de middag op de stadsdienst van Hengelo te vinden
nee natuurlijk niet. Weekenddiensten zijn part of the job. Zie jij reizigers in het weekend ook 200 % betalen voor een busritje? My oh my dat zou je eens een weekje op proef moeten invoeren, dan breekt echt de pleuris uit
Op zondag 1 mei 2016 00:06 schreef dennistd het volgende: Voor een zaterdag of een avond (na 19u) is het bijvoorbeeld 30%. Hele overzicht voor de liefhebber:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nice. Had eigenlijk nog wel christelijker percentages verwacht, hoger dus. Bij ons betalen ze zich snel scheel aan overwerk en weekendwerk.
Maar toen was het wel, net als nu, een relatief drukke lijn in het land. En men was zich al anderhalf decennium bewust van de noodzaak van de invoering van ATB.
.
Maar het lag er niet.
ERTMS is ook niet in twee jaar uitgerold, het is bijna gisteren dat ATB volledig was uitgerold..
Nice. Had eigenlijk nog wel christelijker percentages verwacht, hoger dus. Bij ons betalen ze zich snel scheel aan overwerk en weekendwerk.
Het verschil is natuurlijk dat het logisch is dat een buschauffeur buiten de 'normale' werktijden moet werken (op dat moment moeten de mensen immers vervoerd worden, dat kan niet een paar uur eerder), terwijl een ict'er in principe zijn werk ook best van maandag t/m vrijdag van 9-17u kan doen. Dat het in de praktijk niet kan vanwege downtime is natuurlijk een ander verhaal.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
ERTMS is ook niet in twee jaar uitgerold, het is bijna gisteren dat ATB volledig was uitgerold..
Na Amsterdam schreeuwde men moord en brand omdat er geen dwangstop onder 40 kmh was. Enneh, wat is er nu van terecht gekomen? Nog steeds niks veranderd...
Op zondag 1 mei 2016 07:37 schreef Fixers het volgende: Vraagje: waarom heet station Driebergen-Zeist naar twee dorpen waar het niet in ligt? Het ligt in Beerschoten.
Het bedient twee dorpen die veel belangrijker zijn. Die redenering gaat trouwens voor veel meer stations op. Je kunt in Lichtenvoorde-Groenlo, dat in Lievelde ligt, gelukkig wel overstappen op de bus naar Lichtenvoorde, en de bus naar Groenlo.
Op zondag 1 mei 2016 00:06 schreef dennistd het volgende: Voor een zaterdag of een avond (na 19u) is het bijvoorbeeld 30%. Hele overzicht voor de liefhebber:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hmm. Bij ons op de vrachtwagen is het (staat in de CAO): Overuren ma 05:00 - Za. 07:00 -> 130% (maar wel 49,02% belasting....) Uren werken za 07:00 - Za 23:59 -> 150% (eveneens 49,02% belasting...) Uren werken zondagen t/m ma 05:00 -> 200% (en eveneens 49,02% belasting...) Ik verdien minder netto op mijn overuren dan op mijn normale uren
Hmm. Bij ons op de vrachtwagen is het (staat in de CAO): Overuren ma 05:00 - Za. 07:00 -> 130% (maar wel 49,02% belasting....) Uren werken za 07:00 - Za 23:59 -> 150% (eveneens 49,02% belasting...) Uren werken zondagen t/m ma 05:00 -> 200% (en eveneens 49,02% belasting...) Ik verdien minder netto op mijn overuren dan op mijn normale uren
Maar zoals ik al zei: de passagiers in een bus kun je niet een dag of zelfs een uur eerder vervoeren, goederen kun je best een dag eerder naar de klant brengen (wederom in theorie, in de praktijk zijn er allerlei redenen waarom het niet kan).
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Als mijn container pas op zondag van de boot komt, en moet bijvoorbeeld maandag om 11u in Hamburg lossen ga ik mooi op zondag rijden. Helaas van het rijverbod in Duitsland, dus dan trap je 22u over de grens (daar maak je ff 45 minuten rust), en sta je rond 01:30 bij Hamburg stil. En ik kom ook op zaterdag terug als ik op vrijdag niet meer genoeg dienst- of rijuren over heb. Maar inderdaad, bij het OV wordt er meer flexibiliteit verwacht, ook als machinist of conducteur zullen de toeslagen anders zijn.
Op zondag 1 mei 2016 09:48 schreef greavy het volgende: Als mijn container pas op zondag van de boot komt, en moet bijvoorbeeld maandag om 11u in Hamburg lossen ga ik mooi op zondag rijden. Helaas van het rijverbod in Duitsland, dus dan trap je 22u over de grens (daar maak je ff 45 minuten rust), en sta je rond 01:30 bij Hamburg stil. En ik kom ook op zaterdag terug als ik op vrijdag niet meer genoeg dienst- of rijuren over heb. Maar inderdaad, bij het OV wordt er meer flexibiliteit verwacht, ook als machinist of conducteur zullen de toeslagen anders zijn.
De klant wil graag dat er om er om 11u gelost wordt, niet die container. Als de klant dan voor lief neemt dat hij daar extra voor betaalt (neem tenminste aan zoiets wel doorberekend wordt). Het spul had ook best drie dagen eerder op de boot gezet kunnen worden of drie dagen later bij de klant kunnen zijn. Geen container die daar over klaagt, in tegenstelling tot een passagier die drie dagen later is of drie dagen te wachten staat omdat de bus op zondag duurder is.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Het maakt de belastingdienst niet uit of het nou overuren of gewone uren zijn waar je je geld mee verdient. Waarschijnlijk denkt het bedrijf dat jij bij die overuren in een hogere schijf terecht komt, maar uiteindelijk krijg je dat na je belastingaangifte wel terug als dat onterecht is.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Het maakt de belastingdienst niet uit of het nou overuren of gewone uren zijn waar je je geld mee verdient. Waarschijnlijk denkt het bedrijf dat jij bij die overuren in een hogere schijf terecht komt, maar uiteindelijk krijg je dat na je belastingaangifte wel terug als dat onterecht is.
Dat dus. Dat ge-emmer over de hogere belastingtarieven die je werkgever over overuren inhoudt raakt kant nog wal. Moet je alleen maar blij om zijn: mocht je inderdaad in een hogere schijf terecht komen dan hoef je je vakantiegeld niet aan Meneer Dijsselbloem te geven.
Enniewee, treintjes: ik heb gisteren ook Ander Tijden zitten kijken. Waarom is dat treinongeluk bij Schiedam zo in de vergetelheid geraakt? Ik had er ook nog nooit eerder van gehoord.
Op zondag 1 mei 2016 10:31 schreef Fixers het volgende: Enniewee, treintjes: ik heb gisteren ook Ander Tijden zitten kijken. Waarom is dat treinongeluk bij Schiedam zo in de vergetelheid geraakt? Ik had er ook nog nooit eerder van gehoord.
Het inkomstenbelastingstelsel in Nederland is progressief. Dat betekent zoiets als dit (percentages uit de duim gezogen): Normaal uur werken: ¤100,- per uur, de eerste ¤15,- is belastingvrij (loonheffingskorting), over 15-50 euro betaal je 25% belasting (netto ¤26,25), over 50-75 euro betaal je 50% belasting(¤12,50) en over 75-100 betaal je 60% belasting (¤10,- overhouden), totaal: 15+26,25+12,50+10=¤63,75 per uur netto.
Stel nou dat je bij een overuur 150% betaalt krijgt en over 100-150 betaal je 75% belasting, dan hou je van die 50,- extra per uur dus 12,50 extra over, totaal netto salaris voor een overuur=¤76,25
Dat is het uiteraard niet, het is een zeer goed systeem en ik heb liever ATB dan ERTMS Level 1 maar ERTMS Level 2 biedt zoveel voordelen ten opzichte van ATB dat het al lang uitgerold had moeten worden en het kan ook nog eens tegen marginaal lage kosten.
Het Rijk heeft fouten gemaakt bij de aanbesteding van de invoering van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS.De overheidsaccountant,de Auditdienst, keurt de financiering daarom niet goed.
Aan de NS en ProRail zijn onderhands opdrachten gegund die aanbesteed hadden moeten worden.Ook is aan bedrijven zes ton betaald voor prestaties die nog niet waren geleverd.Staatssecretaris Dijksma zegt dat er maatregelen volgen.
ERTMS is een Europees systeem dat er onder meer voor zorgt dat treinen niet door rood kunnen rijden.Al eerder werd bekend dat het niet dit jaar kan worden ingevoerd,zoals de bedoeling was. volgende nieuws weer&verkeer sport
Dat is het uiteraard niet, het is een zeer goed systeem en ik heb liever ATB dan ERTMS Level 1 maar ERTMS Level 2 biedt zoveel voordelen ten opzichte van ATB dat het al lang uitgerold had moeten worden en het kan ook nog eens tegen marginaal lage kosten.
ERTMS biedt gewoon een hele hoop voordelen. Mits ERTMS level 1 goed wordt aangelegd, is dat ook prima. Het enige voordeel van Level 2 is dat je volcontinu Updates krijgt over de rijweg. Echter kan je bij Level 1 ook infill-balises aanleggen, waardoor je ook tussen de SMB-s door updates krijgt over de rijweg. Leg je die strategisch neer, dan kan dat ook prima werken en hoef je geen verschil tussen Level 1 of level 2 te merken.
Mja, toch werken ATB-NG, Indusi, etc. ook al jaren betrouwbaar. Het vervelende in NL is dat ATB gecombineerd wordt met de spoorstroomlopen. En dat in het retourcircuit. Kut kwadraat.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ook ik heb vrijdag een bezoekje gebracht aan het machtige Geerdijk. Na aangekomen te zijn om 19:06+4, duurde het even voordat iedereen de stampvolle trein uit was. De volgende uitdaging bleek het verlaten van het perron te zijn, er moesten nogal wat selfies met de burgemeester gemaakt worden...
Maar plaatjes Na het perron verlaten te hebben, kon na enige tijd de tegentrein geplaat worden. De dubbele Lint van Arriva zou de rest van de avond dienst blijven doen tussen Almelo en Mariënberg. Het was nog altijd druk op het station.
Het kanaal waaraan Geerdijk zijn bestaan aan te danken heeft: Kanaal Almelo-De Haandrik, gefotografeerd in de richting van Vroomshoop.
Na een rondje door het dorp en een bezoek aan het café was het tijd voor de terugweg. De trein komt nu wel op tijd aan uit Vroomshoop, hier nog wat in de verte.
Op Mariënberg was nog tijd om de dubbele Lint vast te leggen. Hier zien we een u wel bekende fotograaf een ongetwijfeld veel betere plaat maken dan ik.
Ik heb je wel zien staan hoor Fles, maar ik kon door de beslagen ramen van de trein geen foto maken Er stond nogal wat hysterisch sociaal incapabel volk tegen de ruiten aan te hijgen
Ik heb je wel zien staan hoor Fles, maar ik kon door de beslagen ramen van de trein geen foto maken Er stond nogal wat hysterisch sociaal incapabel volk tegen de ruiten aan te hijgen
Ik vond het in het vrije veld juist wel meevallen. Maar misschien stond ik tussen uitgelopen dorpelingen. Er hadden er wel een paar klompen aan
Ik zat vermoedelijk op de verkeerde plaats in de trein. In het café viel het me ook mee. Ik heb nog wat staan praten met lokale jeugd. Die konden zich niet voorstellen dat iemand 3uur in de trein ging zitten om naar Geerdijk te reizen. Zelf gingen ze ook nooit met de trein.
Ook Hildebrand van Kuyeren heb ik nog even gesproken, hij had op zijn zachtst gezegd niet verwacht dat er zoveel mensen op het afscheid van Geerdijk zouden afkomen. Hij heeft nog geprobeerd alle mensen in de trein uit Almelo een nummertje te geven. Alleen zijn nummertjes liepen maar tot 144 en hij is niet verder geraakt dan 50 ofzo.
Het maakt de belastingdienst niet uit of het nou overuren of gewone uren zijn waar je je geld mee verdient. Waarschijnlijk denkt het bedrijf dat jij bij die overuren in een hogere schijf terecht komt, maar uiteindelijk krijg je dat na je belastingaangifte wel terug als dat onterecht is.
Laat ik het dan zo zeggen: NU lever ik meer in. Je hebt er pas veel later iets aan.
Boutplaat van jewelste (want fiets + telefoon), maar nog steeds een leuke vangst tijdens een rondje Enschede: Loc 1759 spoedt zich aan het einde van deze zondagmiddag met DD-AR stam 7339 en een soortgenoot langs Enschede Twekkelerveld richting Hengelo.
Op zondag 1 mei 2016 17:44 schreef greavy het volgende: Zitten meerdere smalspoorlijntjes. - Radebuel - Zittau - Oschatz - Heidenau
Heidenau niet (de spoorlijn naar Altenberg was vroeger ooit smalspoor, maar nu niet meer) maar wel in Freital en Oberwiesenthal.
Het is voor een deel gewoon dagelijks vervoer, een OV-abonnement is gewoon geldig. Het wordt ook betaald vanuit het gewone OV-budget. Maar stoomtreinen zijn heel duur, dus in totaal krijg je voor veel kosten maar weinig trein-kilometers en vanwege dat lage aantal trein-kilometers is de federale overheid van plan om de subsidies flink omlaag te gooien. Bij de S-Bahn is net de viersporigheid opgeleverd maar nou is er dus geen geld voor een kwartier-frequentie.
Heidenau niet (de spoorlijn naar Altenberg was vroeger ooit smalspoor, maar nu niet meer) maar wel in Freital en Oberwiesenthal.
Het is voor een deel gewoon dagelijks vervoer, een OV-abonnement is gewoon geldig. Het wordt ook betaald vanuit het gewone OV-budget. Maar stoomtreinen zijn heel duur, dus in totaal krijg je voor veel kosten maar weinig trein-kilometers en vanwege dat lage aantal trein-kilometers is de federale overheid van plan om de subsidies flink omlaag te gooien. Bij de S-Bahn is net de viersporigheid opgeleverd maar nou is er dus geen geld voor een kwartier-frequentie.
Ja, klopt. Toen wij met de SSN naar Oschatz gingen (400 man) was er midden op de dag één reguliere slag opgeheven (bij elke halte waren A4'tjes opgehangen, dat vanwege een Sonderzug er een slag uitviel met de tijden van de uitgevallen rit. Onze trein was 8 rijtuigen, vrijwel alles wat ze inzetbaar hebben Met een bezoek aan Oschatz met een gids werd de groep opgesplitst in 2 groepen, en kon daarna wel een reguliere trein rijden. En met 3 rijtuigen vond ik die trein nog best druk ook. Maar veel scholieren waren daar rond 13:30 dan ook in die trein.
Op zondag 1 mei 2016 15:15 schreef hm. het volgende: Op Mariënberg was nog tijd om de dubbele Lint vast te leggen. Hier zien we een u wel bekende fotograaf een ongetwijfeld veel betere plaat maken dan ik. [ afbeelding ]
Check:
Nou zit ik me alleen af te vragen wie je bent
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Tja, met wat bewerking valt er nu eenmaal een stuk meer uit te halen. Dit was het origineel:
Die samengevoegd met een lichtere en donkerder versie (HDR), en vervolgens wat met de schuifjes pielen levert de bewerkte foto op. En die vind ik een stuk beter dan deze onbewerkte.
Ik gebruik daar Adobe Lightroom voor. Foto's maak ik met mijn Canon EOS 750D, die ik instel op HDR. Naar keuze kan ik dan het verschil in lichtsterkte tussen de foto's instellen, van 0,3 tot 2,0. Camera op zelfontspanner en hij maakt vervolgens drie foto's: een normale, donkere en lichte versie. In Lightroom importeer ik de raw-foto's, voeg ze samen tot HDR-foto en sla vervolgens aan het spelen met de schuifjes. Een beetje minder lichte delen (lampen, verlichte bordjes, seinen) en een beetje meer donkere delen (onderkant trein bijvoorbeeld). En dan zijn er nog tientallen schuifjes. En uiteindelijk komt dit er dan uit
Die laatste overbewerkte foto is trouwens een enkele raw-foto waar ik het helderheid-schuifje helemaal naar rechts gehaald heb. Helemaal links of rechts levert meestal niet de beste resultaten op, dat moet je met beleid doen
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Daar heb je geen ene kut aan. Dat is gewoon een standaard filter dat één effect toepast, wat soms i nde buurt komt van het effect dat je met HDR kunt bereiken.
Je hebt ook weleens mensen die zich inschrijven voor een fotografie-workshop, en die dan in plaats van met een DSLR, met een tablet aan komen zetten. Dan snap je gewoon iets heel basaals niet.
Je hebt ook weleens mensen die zich inschrijven voor een fotografie-workshop, en die dan in plaats van met een DSLR, met een tablet aan komen zetten. Dan snap je gewoon iets heel basaals niet.
Dan doe je iets niet goed inderdaad De grootste stap die je kunt maken is raw-foto's maken. En dat kunnen de meeste smartphones en compactcamera's niet. Heb je een camera die wel raw-foto's kan maken, zet die optie dan zo snel mogelijk aan. Ook al doe je er niets mee en kost het je ruimte (zo'n 6x meer), als je later je foto's nog eens gaat bewerken (met steeds beter wordende software) zul je er heel veel plezier van hebben.
Een voorbeeld is deze uit januari 2010 (toen ik mijn eerste spiegelreflex had, een 400D). Dit was het origineel:
Daar heb je geen ene kut aan. Dat is gewoon een standaard filter dat één effect toepast, wat soms i nde buurt komt van het effect dat je met HDR kunt bereiken.
Ik weet heus wel wat HDR is en ik weet ook dat mijn telefoon dan niet alleen 'gewoon een standaard filter' gebruikt maar echt HDR doet. Je moet de camera dan extra lang stilhouden omdat 'ie met een extra foto de donkere delen invult. Alleen kun je daar dus niks aan instellen.
quote:
Je hebt ook weleens mensen die zich inschrijven voor een fotografie-workshop, en die dan in plaats van met een DSLR, met een tablet aan komen zetten. Dan snap je gewoon iets heel basaals niet.
Dat schiet niet op nee, want zo'n ding heeft geen optische zoom, geen instelbaar diafragma, etc.
Grote Gezinnen Kinderen Zwangere vrouwen Journalisten Werkzoekenden Militairen Politieagenten Statuut van nationale erkenning Verhoogde tegemoetkoming Blind of slechtziend
Maar NS International is wel het goedkoopste denk ik, via de NMBS kom ik zeker 6 euro duurder uit.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
NMBS heeft kortingen voor: - Grote gezinnen (3 of meer kinderen), 50% korting - Journalisten (moet je een kaart voor aanvragen bij NMBS, reis je gratis) - Werkzoekende - Militairen - 50% korting - Statuut van Nationale Erkenning (reis je gratis) - Recht op verhoogde tegemoetkoming? 50% korting - Blinden en slechtzienden reizen gratis - Slecht ter been? Vraag een Voorrang Zitplaatskaart aan, en je hebt gegarandeerd een zitplaats - Zwangere vrouwen (in de laatste 4 maanden van de zwangerschap) reis je eerste klas zonder extra kosten
In Luxemburg mag je fiets in elk geval gratis mee: http://www.cfl.lu/espaces(...)ce-%C3%A0-v%C3%A9los In België kost een fiets 5 euro enkele reis (ook geldig vanaf Maastricht). Voor Gouvy-Troisvierges kan ik niks vinden.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik weet heus wel wat HDR is en ik weet ook dat mijn telefoon dan niet alleen 'gewoon een standaard filter' gebruikt maar echt HDR doet. Je moet de camera dan extra lang stilhouden omdat 'ie met een extra foto de donkere delen invult. Alleen kun je daar dus niks aan instellen.
[..]
Dat schiet niet op nee, want zo'n ding heeft geen optische zoom, geen instelbaar diafragma, etc.
Ze hebben van de Rotterdamse ooievaars gehoord die op de portalen van de sporen richting Gouda zitten?
Staat niks over Nederland in helaas
Ik kan me wel voorstellen dat ze er daar misschien meer last van hebben omdat vogels misschien natuurlijke broedplekken hebben zoals we die wel kennen in Nederland..
Op zondag 1 mei 2016 19:36 schreef greavy het volgende: NMBS heeft kortingen voor: - Grote gezinnen (3 of meer kinderen), 50% korting - Journalisten (moet je een kaart voor aanvragen bij NMBS, reis je gratis) - Werkzoekende - Militairen - 50% korting - Statuut van Nationale Erkenning (reis je gratis) - Recht op verhoogde tegemoetkoming? 50% korting - Blinden en slechtzienden reizen gratis - Slecht ter been? Vraag een Voorrang Zitplaatskaart aan, en je hebt gegarandeerd een zitplaats - Zwangere vrouwen (in de laatste 4 maanden van de zwangerschap) reis je eerste klas zonder extra kosten
Dan doe je iets niet goed inderdaad De grootste stap die je kunt maken is raw-foto's maken. En dat kunnen de meeste smartphones en compactcamera's niet. Heb je een camera die wel raw-foto's kan maken, zet die optie dan zo snel mogelijk aan. Ook al doe je er niets mee en kost het je ruimte (zo'n 6x meer), als je later je foto's nog eens gaat bewerken (met steeds beter wordende software) zul je er heel veel plezier van hebben.
Een voorbeeld is deze uit januari 2010 (toen ik mijn eerste spiegelreflex had, een 400D). Dit was het origineel: [ afbeelding ]
Maar als je hem destijds beter had belicht was hij nog beter geweest. De laatste versie is inderdaad een stuk beter maar mist volgens mij wat contrast
RAW is een mooi hulpmiddel, maar ik gebruik het eerlijk gezegd zelden. Het is geen wondermiddel naar mijn mening. Een mooie foto kun je er beter mee maken maar van een kutfoto geen aardige.
Oftewel, eerst de basis van een goede belichting, compositie, het samenspel van gevoeligheid, sluitertijd en diafragma eer je met RAW begint. Tenminste, dat vind ik