abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161723518
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_161723548
Laatste post:

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 11:24 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hier krijgt L altijd een ochtendvoeding als hij wakker is voor ik wegga., zoniet, dan haalt papa hem dus uit bed en dan krijgt hij m niet. Hij krijgt dus in ieder geval op za/zo/wo een ochtendvoeding en op de andere dagen soms, maar vaak ook niet.
Ik voed m ook altijd voor zijn middagslaapje en voor het naar bed gaan als ik thuis ben (en als we ook thuis zijn). Als ik er niet ben dan brengt papa, oma of de leidster KDV hem naar bed en hij weet zelf al dat hij dan geen melk krijgt. De fles pakt hij niet, dus als ik er niet ben is er geen melk. Simpel en dat accepteert hij prima.

Wat ik wil zeggen met dit warrige verhaal is dat je dus niet heel rigide af hoeft te bouwen als je dat niet wilt. Je kunt ook prima overgaan op geen bv als jij eerder weg bent en wel bv op een weekenddag
Hier krijgt hij bij geen bv wel altijd een fles, al denk ik wel dat die ochtendfles dan geen must is.
Ik weet nog niet of ik al helemaal wil afbouwen, eerst dit maar. F wordt volgende maand 2 en ergens vind ik het wel goed zo.

Ik probeer al een tijd om zwanger te worden en ergens in mn hoofd zit de gedachte dat het voeden het misschien wel tegenhoudt, ondanks dat ik wel menstrueer. Kan dat wel of is dat een kromme kronkel?
pi_161723612
Ja, ik denk dat ik het met een jaar of 2 ook wel goed vind. L is nu 1,5.

geen idee of dat kan..ik ging pas menstrueren nadat ik nog maar 2 a 3 keer borstvoeding gaf (bij beide kinderen trouwens, al was dat bij W toen gekolfd). Nam aan dat ik dan meteen ook weer vruchtbaar was/ben. Ben na W ook na 2 menstruaties zwanger geworden van L, dus denk nog steeds dat menstruatie betekend dat je ook weer vruchtbaar bent..
pi_161723651
Ik voed in ochtend en avond en als ik thuis ben ook bij de middagslaap.
Zit beetje met hetzelfde als jij Fazz, als ik om 6u voed voor het weggaan is het dus vaak bal en wakker.
Was ook even bang voor niet zwanger kunnen worden door de bv maar je weet het resultaat inmiddels ;)

Ik ga als hij 2 is ook eens beginnen aan het afbouwen, vind het dan ook wel mooi geweest en even mijn lijf terug voor nummer 2 eraan beginnen gaat voor hoop ik weer 2 jaar.
  dinsdag 26 april 2016 @ 12:41:06 #5
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_161723857
Als je menstrueert, heb je een cyclus en kan je zwanger worden. Is mij ook twee keer gelukt ;). Ik hoop voor je dat het snel raak is, Fazz :*.
KuikenGuppy
pi_161727148
Hoop ook dat het nu snel raak gaat zijn, Fazz. Lijkt me ook dat bv niet een obstakel is bij het zwanger worden als je gewoon menstrueert. Het duurde bij mij 14 maanden voor ik weer ongesteld werd na de bevalling en ik nam toen aan dat mijn lichaam pas weer vruchtbaar kon zijn als de bv minder z'n tol ging eisen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_161728411
Realistisch beredenerend bedacht ik ook wel dat het geen belemmering kon zijn, maar toch :+

Ik werd trouwens na 10 maanden weer ongesteld en heb een 'redelijk' constante cyclus. We gaan gewoon maar door met batsen for life oO<
pi_161749424
Batsen for life :D inclusief polsbandje en fietsactie :+ ! Hopelijk pies je snel twee streepjes Fazz, de wereld is klaar voor nog zo'n leukerd als F.

Hier gaat het inmiddels wat beter met mijn nare gevoel bij de BV. Ik doe wat ontspanningsoefeningen bij het aanhappen en let op ontspannen zitten en goed ademhalen. Dat helpt al een heleboel! En Tas lachte vandaag naar me net voor het drinken O+ . Ik moest er van huilen :@ blijkbaar doe ik het toch goed.

Vraagje nog: Hij wil de laatste dagen steeds maar één borst per keer. Er zit zo dus soms wel 6 uur per borst tussen twee voedingen. Met als gevolg: hele volle borst en Tas die de melkstroom nauwelijks aankan. En ook spuugt hierdoor. Is het dan verstandiger om steeds nadat hij aan één borst heefy gedronken de andere borst te kolven? Of krijg ik dan overproductie?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2016 12:18:21 ]
pi_161750103
Of misschien een beetje afkolven voor de voeding? Maar je kan ook lekker even je vriezer vullen lijkt me :) En natuurlijk doe je het goed! Je bent z'n moeder O+
pi_161762959
Wat fijn Razz, dat het nu een stuk beter gaat! Ik zou niet de gehele borst kolven maar een beetje, tenzij je je productie omhoog wilt hebben.

Fazz, hopelijk gauw een tweede streepje!
pi_161768517
quote:
1s.gif Op woensdag 27 april 2016 12:17 schreef Razztwizzle het volgende:
Batsen for life :D inclusief polsbandje en fietsactie :+ ! Hopelijk pies je snel twee streepjes Fazz, de wereld is klaar voor nog zo'n leukerd als F.

Hier gaat het inmiddels wat beter met mijn nare gevoel bij de BV. Ik doe wat ontspanningsoefeningen bij het aanhappen en let op ontspannen zitten en goed ademhalen. Dat helpt al een heleboel! En Tas lachte vandaag naar me net voor het drinken O+ . Ik moest er van huilen :@ blijkbaar doe ik het toch goed.

Vraagje nog: Hij wil de laatste dagen steeds maar één borst per keer. Er zit zo dus soms wel 6 uur per borst tussen twee voedingen. Met als gevolg: hele volle borst en Tas die de melkstroom nauwelijks aankan. En ook spuugt hierdoor. Is het dan verstandiger om steeds nadat hij aan één borst heefy gedronken de andere borst te kolven? Of krijg ik dan overproductie?
Fijn afkolven als je wat in de vriezer wil. Of even zo laten dan gaat je productie per borst zich regelen. Of even iets afkolven voor je start met die borst wil ook wel helpen ;)

Wat heerlijk dat het wat fijner gaat en je ook positieve emoties nu voelt bij het voeden. Lachjes O+ Je bent hardstikke goed bezig! :*
Schudden voor gebruik
pi_161780441
Hier ook steeds 1 borst per keer... Eigenlijk vanaf t begin al. Heel soms nog een paar slokjes aan de andere kant.

Ivm overproductie niet extra gaan kolven. Nu nog verzuip ik hem regelmatig incl verslikken en alles zeiknat.

Wil wel gaan starten met een voorraadje. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Zonder dat ik de productie te ver omhoog gooi?

Helaas nog steeds spruw :( dus ga dat pasteuriseer linkje terug zoeken en daar mee starten ook. Kam ik die ene voeding uit de vriezer uit gaan proberen of hij dat blieft
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_161782149
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 18:16 schreef Lamb29 het volgende:
Hier ook steeds 1 borst per keer... Eigenlijk vanaf t begin al. Heel soms nog een paar slokjes aan de andere kant.

Ivm overproductie niet extra gaan kolven. Nu nog verzuip ik hem regelmatig incl verslikken en alles zeiknat.

Wil wel gaan starten met een voorraadje. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Zonder dat ik de productie te ver omhoog gooi?

Helaas nog steeds spruw :( dus ga dat pasteuriseer linkje terug zoeken en daar mee starten ook. Kam ik die ene voeding uit de vriezer uit gaan proberen of hij dat blieft
Ik kolfde 's ochtends na de eerste voeding mijn andere borst. Ik heb niet het gevoel dat ik daardoor meer ben gaan produceren.
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_161784585
Ketel heeft een nieuw trucje ontdekt. Niet gewoon bijten, maar schrapen met zijn tanden... ;( :X
pi_161785581
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 19:27 schreef Krisvc het volgende:

[..]

Ik kolfde 's ochtends na de eerste voeding mijn andere borst. Ik heb niet het gevoel dat ik daardoor meer ben gaan produceren.
Gaf jij ook altijd 1 borst? Met welke kant ging je dan verder bij de volgende voeding?
We'll have love aplenty
You and Me
pi_161786770
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 21:13 schreef Lamb29 het volgende:

[..]

Gaf jij ook altijd 1 borst? Met welke kant ging je dan verder bij de volgende voeding?
Altijd 1 borst, nog steeds. Ik begon dan met de kant die ik gekolfd had. Er was melk genoeg en ik had het idee dat live drinken de borst beter stimuleerde, dus vond dat de baby die kant dan het best daarna kon krijgen.
  donderdag 28 april 2016 @ 21:40:19 #17
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_161786824
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2016 20:48 schreef lunapuella het volgende:
Ketel heeft een nieuw trucje ontdekt. Niet gewoon bijten, maar schrapen met zijn tanden... ;( :X
Altijd gezellig 😯
KuikenGuppy
pi_161788318
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2016 21:39 schreef Krisvc het volgende:

[..]

Altijd 1 borst, nog steeds. Ik begon dan met de kant die ik gekolfd had. Er was melk genoeg en ik had het idee dat live drinken de borst beter stimuleerde, dus vond dat de baby die kant dan het best daarna kon krijgen.
Check.. Denk dat ik dat in de avond ga proberen. De ochtend is hier al zo spits met kleuter op school krijgen
We'll have love aplenty
You and Me
pi_161810448
Shit.
Hielke slaapt al een tijdje prima en ik durfde dus een biertje te pakken. Radler met 2.5%.

En u raadt het al.. Hij is wakker en huilt -O- Kan ik voeden? Ik heb uiteraard niks uit de vriezer..
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  vrijdag 29 april 2016 @ 21:59:02 #20
171422 LadyBlack
paint it black
pi_161810985
Hoe lang geleden had je je biertje gehad? En drinkt hij veel?

Ik zou t gewoon doen denk ik.
pi_161811081
Of je kan/mag/zou moeten voeden, is natuurlijk altijd voer voor discussie. Hier wat info.

https://www.borstvoeding.com/aanverwant/alcohol/alcohol.html
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_161811243
Ik heb maar gewoon gevoed. Had mn biertje net op..

Ik drink voorlopig niet nog een keer :')
pi_161812270
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 22:03 schreef Vlindur het volgende:
Ik heb maar gewoon gevoed. Had mn biertje net op..

Ik drink voorlopig niet nog een keer :')
ik had dat met oud en nieuw. Likeur op. Vervolgens weigerde G de fles. Helemaal overstuur. Heb hem toen ook gevoed, het was dat, of hem nog een paar uur overstuur laten huilen.
Hij leeft nog steeds *O*
Maar ook ik drink niet meer ondanks dat hij de fles accepteert, hij zal míj maar net nodig hebben ipv honger (troostslokje)
Drankje komt later wel weer *)
pi_161812491
Ik zie van Op de La Leche Legue fb ook regelmatig langskomen dat je "mag voeden als
je mag rijden". Ik denk dus dat één drankje niet
veel kwaad kan..
pi_161812799
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 22:33 schreef silliegirl het volgende:
Ik zie van Op de La Leche Legue fb ook regelmatig langskomen dat je "mag voeden als
je mag rijden". Ik denk dus dat één drankje niet
veel kwaad kan..
Het is vast ook net je gevoel. Het is ook maar 2.5%, maar toch.. -O-
Dit was ook echt mn eerste alcoholische drank sinds begin 2015 volgens mij :') _O-
Neem je éindelijk eens een drankje, wordt ie wakker :|W
pi_161825914
Razz, als je weet hoe lang hij per keer drinkt, zou je hem halverwege kunnen loskoppelen en aan je andere borst aanleggen? Of gaat hij dan over de rooie?

Ik ben nu I al ruim twee jaar is soms nog erg blij met de bv. Afgelopen week was ze een aantal keer helemaal hyper: een keer door een feestje, en nu omdat we op vakantie zijn. Dan is gaan slapen echt lastig, ze ligt dan met wijdopen ogen in bed, nog helemaal energiek en toch ook moe tegelijk. De enige manier waarop ze dan rustig kan worden, is als ik haar bv geef. Dan voel je hoe ze heel langzaam zich steeds meer overgeeft aan de moeheid. _O_ .
  zondag 1 mei 2016 @ 09:30:06 #27
171422 LadyBlack
paint it black
pi_161840994
Mijn baby heeft steeds groenige poep :{ Ik probeer altijd om mn borst echt goed leeg te laten drinken (en dus dezelfde kant nog aan te bieden als hij weer eens halverwege in slaap was gesukkeld) dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat het door te vaak van kant wisselen komt. Maar als hij heel onrustig drinkt door krampjes helpt wisselen wel eens...

Wat te doen? Waar kan ik nog meer aan denken?
pi_161841011
Van verkoudheid kunnen ze ook groene poep krijgen toch?

Ik vrees nu toch enigszins voor spruw :{ M'n tepels jeuken een beetje en ik voel ook af en toe een rare prikkel in m'n borst tussen voedingen. Even goed mondje in de gaten houden dus. Zou het helpen als ik zelf alvast Daktarin ga smeren? Ik zou graag nystatine vermijden eigenlijk...
pi_161841950
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 09:30 schreef LadyBlack het volgende:
Mijn baby heeft steeds groenige poep :{ Ik probeer altijd om mn borst echt goed leeg te laten drinken (en dus dezelfde kant nog aan te bieden als hij weer eens halverwege in slaap was gesukkeld) dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat het door te vaak van kant wisselen komt. Maar als hij heel onrustig drinkt door krampjes helpt wisselen wel eens...

Wat te doen? Waar kan ik nog meer aan denken?
groen gelige poep..... dat kan ook heel normaal zijn.
Wat voor andere kleur heeft je baby wel eens gehad dan?

Hier kwam een bruinige smurrie pas met vv introductie.
Schudden voor gebruik
  zondag 1 mei 2016 @ 13:31:04 #31
171422 LadyBlack
paint it black
pi_161844218
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 11:05 schreef Stippelrientje het volgende:

[..]

groen gelige poep..... dat kan ook heel normaal zijn.
Wat voor andere kleur heeft je baby wel eens gehad dan?

Hier kwam een bruinige smurrie pas met vv introductie.
Normaal is t keurige mosterd, mét klontjes en sliertjes :9 :Y)

Maar hij heeft dus ook af en toe echt last van zn buik, en soms stinken de windjes ook echt naar rotte eieren, dus er zit iets niet helemaal goed denk ik.
pi_161849526
Hello!

Ik heb dit weekend niet live gevoed en eigenlijk wil ik dat doorzetten en stoppen met voeden (ik heb het gevoel dat ik dat moet verdedigen, stom hé :') ) . L. lijkt dat op dit moment prima te vinden.

Ik kan natuurlijk niet zomaar ineens stoppen en kolf dus af en toe de druk eraf. Ik heb nu alleen zware, licht pijnlijke borsten. Stuwing denk ik. Kan ik dat zo rustig doorzetten, of ga ik dan een borstontsteking in de hand werken? Ik krijg mijn borsten met alleen kolven eigenlijk nooit helemaal 100% leeg. Verder zet ik de warme douche en massage in en eventueel een paracetamol.

En hoe lang zou ik over het afbouwen met kolven ongeveer moeten doen? Is dat een kwestie van dagen of weken?

Alles wat ik op internet vind gaat vooral over afbouwen met kind nog aan de borst. Aangezien L. nu toch al twee dagen niet heeft gedronken wil ik d'r daar weer niet mee gaan verwarren.
  zondag 1 mei 2016 @ 16:38:01 #33
171422 LadyBlack
paint it black
pi_161849597
Heb je al eens een borstontsteking gehad? Als je de tekenen goed in de gaten houdt, en eventuele harde plekken wel goed wegkolft en -masseert, kan het denk ik wel :Y

Over schema's heb ik geen idee. Ik zou dat ws maar gewoon gaan proberen. Ik ben niet zo goed in structureel :')
pi_161849766
Gelukkig nog nooit een borstontsteking gehad maar de harde plekken herken ik wel. Die masseer ik weg en dat zijn ook wel momenten dat ik kolf. Lijkt me niet goed daar te lang mee te lopen.
pi_161850011
Ik kolfde op het laatst ook gewoon harde plekken weg en dat ging prima. Zodra je last/pijn krijgt zou je wel helemaal leeg kunnen kolven.

Een lk kan hier trouwens ook tips voor geven. Ik had toen een telefonisch consult gedaan. Mijn cb heeft ook gecertificeerde lk's die je gewoon gratis kan bellen bijv.
pi_161854324
Kris, hoeveel voedingen gaf je nog ongeveer op een dag?
Ik denk dat je manier van afbouwen prima is (maar ik heb er geen verstand van want ik kreeg dus wel een borstontsteking). En ga je niet verontschuldigen, hoor, nergens voor nodig!
pi_161854907
Verschilde per dag, maar minstens 5.

Ik heb het gevoel dat de stuwing nu al minder wordt. Vanavond voor het slapen de druk eraf kolven, morgenochtend voor ik ga werken en dan hopelijk op het werk niet meer (neem alles wel mee voor de veiligheid). Volgens mij ben ik dan al een heel eind.

En hoewel ik 100% achter m'n keuze sta en dit goed voelt ben ik de hele middag al keihard aan het brullen. :') Loslaten en nieuwe fase enzo. Dingen die nooit meer terugkomen. Irrationele vooroordelen die ik gelukkig heel goed met m'n lief kan bespreken en die ze weg kan nemen.

Het zijn -bijna- 10 heel mooie maanden geweest. :Y

(En nu weer verder met brullen :Y )
pi_161855200
Maak een nieuwe Kris, dan mag je weer. En dan na weer 10 maanden gewoon nog een nieuwe. O+

Zonder gekheid, ik heb ongewild ook zo afgebouwd (ik was 2 dagen en een nacht weg bij N. en heb geprobeerd mijn productie op peil te houden dmv kolven, maar dat is toch niet goed gelukt. Daarna de keuze gemaakt productie niet meer op te krikken ivm aflopen kolfrecht / veel stress icm mijn werk voor de klas) en dat ging hier prima. Ik had alleen de eerste dagen last van ineens een heel kort licht pijnlijk tsr-gevoel op willekeurige momenten. Ik lekte daarbij verder niet. N. heeft toen nog wel een maand of 2 gedronken, maar dat waren meer slokjes voor de leuk. Op een gegeven moment was het toen gewoon klaar en ik heb lichamelijk nergens last van gehad. Nu kan ik er met veel moeite nog 1 of 2 druppels uit drukken onder de douche. _O-
pi_161868077
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2016 13:31 schreef LadyBlack het volgende:

[..]

Normaal is t keurige mosterd, mét klontjes en sliertjes :9 :Y)

Maar hij heeft dus ook af en toe echt last van zn buik, en soms stinken de windjes ook echt naar rotte eieren, dus er zit iets niet helemaal goed denk ik.
Wurm had dat toen zijn tandjes dwars zaten! MAN WAT EEN LOEFT!!!! :r
Schudden voor gebruik
pi_161868116
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 16:33 schreef Krisvc het volgende:
Hello!

Ik heb dit weekend niet live gevoed en eigenlijk wil ik dat doorzetten en stoppen met voeden (ik heb het gevoel dat ik dat moet verdedigen, stom hé :') ) . L. lijkt dat op dit moment prima te vinden.

Ik kan natuurlijk niet zomaar ineens stoppen en kolf dus af en toe de druk eraf. Ik heb nu alleen zware, licht pijnlijke borsten. Stuwing denk ik. Kan ik dat zo rustig doorzetten, of ga ik dan een borstontsteking in de hand werken? Ik krijg mijn borsten met alleen kolven eigenlijk nooit helemaal 100% leeg. Verder zet ik de warme douche en massage in en eventueel een paracetamol.

En hoe lang zou ik over het afbouwen met kolven ongeveer moeten doen? Is dat een kwestie van dagen of weken?

Alles wat ik op internet vind gaat vooral over afbouwen met kind nog aan de borst. Aangezien L. nu toch al twee dagen niet heeft gedronken wil ik d'r daar weer niet mee gaan verwarren.
Ieder zijn keuze toch? Als je er klaar mee bent en voor bent, waarom niet?
Ik zou ze ook niet helemaal leeg kolven.. dan stimuleer je productie weer omhoog...
Schudden voor gebruik
pi_161868737
Ik heb een eerste (gepastiruseerde ) voeding in de vriezer! Nooit gedacht 6wk terug dat dit zou mogen lukken O+ bv überhaupt maar nu nog 100% en starten met voorraad..
We'll have love aplenty
You and Me
pi_161869502
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2016 12:16 schreef Lamb29 het volgende:
Ik heb een eerste (gepastiruseerde ) voeding in de vriezer! Nooit gedacht 6wk terug dat dit zou mogen lukken O+ bv überhaupt maar nu nog 100% en starten met voorraad..
Hoeveel hou je aan als voeding? Ik kolfde vanochtend 50 cc en ik had al zo'n 30-40 in de vriezer gelegd van eerder. Ik vind het wel een stap hoor, flesjes!

En ik had dus ruim een uur na een voeding maar 50 cc, dus ik hoop toch op wat betere kolfopbrengsten als ik er voedingen mee moet vervangen. Ik zou aanvullen met flesvoeding geen punt vinden, maar is zo weinig kolven genoeg om je productie hoog te houden? Op werkdagen ben ik van half 8 s ochtends tot 7 uur s avonds meestal weg, dus dat zijn minimaal drie voedingen maar ik weet niet of ik drie keer kan kolven.

Tepeljeuk is trouwens weer weg, dus ik denk toch dat het m'n andere borstcompressen waren. Die bleven een beetje nattig, dus nu maar gewoon AH huismerk gepakt omdat de Natusan op was en die houden het beter droog.
pi_161871420
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2016 12:16 schreef Lamb29 het volgende:
Hey, ik ook vandaag voor het eerst! Boks :D .

En Dot, ik vries het per 100 ml in. De laatste keer dat Tas een flesje dronk ging er zo'n 80ml in. Maar om te voorkomen dat er bij meer honger ineens meer ontdooid moet worden doe ik 100ml.

En ik denk dat als je gaat nakolven 50ml heel netjes is toch? Zodra je een keer een hele voeding gaat kolven (dus dat jij kolft op het moment dat zij normaal drinkt) komt er vast meer uit. Ik kom tussen voedingen door ook niet verder dan 50/60ml.
pi_161872833
Ik Vries ook per 100ml in. E dronk gisteren 90 weg.

Ik wil in de avond extra gaan kolven. Na het douchen krijg ik nu de meeste opbrengst.

Hele voeding kolven geeft hier nu meestal 90, 1x zelfs 130.

Heeft iemand die gentiaan Violet geprobeerd hier? Huisarts kwam ermee. Ook de lk die ik nog op watsapp heb gaf dat als advies. Ws resistent tegen nystantine. Best lastig toch met kleding ed?

Kokosolie kende de lk niet als huismiddeltje.

Huisarts noemde alleen ook stoppen als optie :/ dat vond ik een beetje jammer... Zoveel moeite heb ik niet gedaan om na 6wk te stoppen.
We'll have love aplenty
You and Me
pi_161875488
Wat grappig dat je huisarts met het idee van gentiaan violet komt. Best een aantal dames hier hebben dat gebruikt, maar ik weet niet of die nog in deze lichting borstvoedenden zitten. Gentiaan kun je niet bij de apotheek halen, omdat die een andere oplossing maken dan je nodig hebt (te sterk en dus schadelijk). Je kon het spul altijd bij eurolac bestellen, ik weet eigenlijk niet of zij het alweer op voorraad hebben.
pi_161875637
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 17:20 schreef WupWup het volgende:
Wat grappig dat je huisarts met het idee van gentiaan violet komt. Best een aantal dames hier hebben dat gebruikt, maar ik weet niet of die nog in deze lichting borstvoedenden zitten. Gentiaan kun je niet bij de apotheek halen, omdat die een andere oplossing maken dan je nodig hebt (te sterk en dus schadelijk). Je kon het spul altijd bij eurolac bestellen, ik weet eigenlijk niet of zij het alweer op voorraad hebben.
Verbaasde mij ook idd! Zeker terwijl stoppen bijna in 1 zin tegelijk genoemd werd ;)

Zag het geloof ik op die site idd... Ben vooral benieuwd hoeveel Zooi het daadwerkelijk heeft ;) om de opruim ocd-er in mijzelf voor te bereiden
We'll have love aplenty
You and Me
  maandag 2 mei 2016 @ 18:01:15 #47
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_161876508
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2016 17:26 schreef Lamb29 het volgende:

[..]

Verbaasde mij ook idd! Zeker terwijl stoppen bijna in 1 zin tegelijk genoemd werd ;)

Zag het geloof ik op die site idd... Ben vooral benieuwd hoeveel Zooi het daadwerkelijk heeft ;) om de opruim ocd-er in mijzelf voor te bereiden
Ja hoi! Inmiddels al een jaar geleden, maar van het paarse spul kan ik mij alleen maar heugen dat het goed hielp en dat je even witte/ hele mooie pakjes achterwege moet laten. Alles is er wel weer goed uit gegaan na een 60 graden was.

Het komt wel overal. Speeltjes, mouwen, slabbers, alles waar de mond is, is paars. Boxkleed ;( .
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_161877544
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2016 18:01 schreef AwayTL het volgende:

[..]

Ja hoi! Inmiddels al een jaar geleden, maar van het paarse spul kan ik mij alleen maar heugen dat het goed hielp en dat je even witte/ hele mooie pakjes achterwege moet laten. Alles is er wel weer goed uit gegaan na een 60 graden was.

Het komt wel overal. Speeltjes, mouwen, slabbers, alles waar de mond is, is paars. Boxkleed ;( .
Hoe vaak moet je dat aanbrengen? En blijft het mondje lang paars?
We'll have love aplenty
You and Me
  maandag 2 mei 2016 @ 19:56:42 #49
349615 AwayTL
Guess whoohoo...
pi_161879568
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2016 18:44 schreef Lamb29 het volgende:

[..]

Hm hoe vaak. Volgensmij 1 keer per dag, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het mondje blijft niet heel lang erg paars, een uurtje ongv, de lippen leken wel de hele dag gestift.
Als je twijfelt aan bovenstaande tekst, neem dan contact op met je medisch specialist.
pi_161879947
Oh dat valt mee... Foto's zien er zo diep paars uit dat het dagen zou kunnen zijn...
We'll have love aplenty
You and Me
  maandag 2 mei 2016 @ 20:12:16 #51
409579 LuDann
All the way
pi_161880045
Ik volg even... Nu Wolk een antibioticakuur heeft gehad ziet haar tong een beetje wit, maar misschien dat het me eerder niet op is gevallen en is het normaal. Heb ook nog nergens last van maar bij een volgende keer spruw wil ik ook de gentiaan violet gaan gebruiken.

Met de miconazol en nystatine duurde het vorige keer echt weken, en zelfs na een pillenkuur antischimmel heeft de pijn nog een maand of 2 aangehouden.
pi_161880153
Hier nu net afgesproken met vriend nog 2 dagen proberen (leek net lichter zijn tong, maar dat was al eerder ook).

Ga kokos olie halen voor mij en dan evt halverwege week Violet bestellen.
We'll have love aplenty
You and Me
pi_161885796
Je kunt z'n mondje ook een paar keer per dag schoonvegen lamb. Die tip kreeg ik ook nog van m'n lk bij Stip. Alles wat je weg kunt vegen is mooi meegenomen zeg maar :)
pi_161889539
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2016 22:42 schreef Dot. het volgende:
Je kunt z'n mondje ook een paar keer per dag schoonvegen lamb. Die tip kreeg ik ook nog van m'n lk bij Stip. Alles wat je weg kunt vegen is mooi meegenomen zeg maar :)
De spruw weg vegen bedoel je? Deed jij dat met iets? Of met je vinger?
We'll have love aplenty
You and Me
  dinsdag 3 mei 2016 @ 07:43:49 #55
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_161890491
quote:
1s.gif Op maandag 2 mei 2016 18:44 schreef Lamb29 het volgende:

[..]

1 keer per dag.
Als je het voor het slapen doet, is de ergste paars s ochtends al weg. ;)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_161890632
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 01:03 schreef Lamb29 het volgende:

[..]

De spruw weg vegen bedoel je? Deed jij dat met iets? Of met je vinger?
Met een steriel gaasje uit je kraampakket of een gestreken hydrofiel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dot. op 03-05-2016 08:40:39 ]
pi_161890677
En als je dat gaasje in kamillethee drenkt, schijnt dat ook nog te helpen! :)
pi_161891141
Thanks!!
We'll have love aplenty
You and Me
  dinsdag 3 mei 2016 @ 14:54:22 #59
171422 LadyBlack
paint it black
pi_161896996
Ok, de reden van de groene poep is misschien de buikgriep die ik zelf blijk te hebben ;(
pi_161897390
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 14:54 schreef LadyBlack het volgende:
Ok, de reden van de groene poep is misschien de buikgriep die ik zelf blijk te hebben ;(
Oh kak -O- (no pun intended).

Mijn productie kelderde enorm met buikgriep. Veel drinken en rusten! (Als mogelijk..)
  dinsdag 3 mei 2016 @ 15:24:04 #61
171422 LadyBlack
paint it black
pi_161897584
Hm nou ik hoop maar dat t meevalt met de productiedip -O-

Gelukkig was E gisteren op het kdv en heb ik overdag 2u geslapen, en zijn de rest van de week mijn moeder of mijn vriend thuis ^O^
pi_161939862
Weet iemand hoe je aan zo'n oxytocine neusspray komt? Gaat dat op recept via de huisarts?

Ik kolf al weken moeilijker; tsr opwekken duurt soms eindeloos. Vooral op werkdagen vervelend, want ik heb op den duur echt stuwing, maar ik krijg er gewoon niks of weinig uit.

Nu wordt live voeden ook lastiger; ik zit nu met een boze hongerige baby die de melk niet op gang krijgt. }:|

Hoort dat er een beetje bij rond 6 maanden? Als ik eenmaal een tsr heb komt er melk zat, dus een productieding is het volgens mij niet..
pi_161939892
Ja via de huisarts.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_161939945
quote:
0s.gif Op donderdag 5 mei 2016 09:53 schreef SaskiaR het volgende:
Ja via de huisarts.
En vandaag is er spoeddienst natuurlijk. Nahjah, dan morgenvroeg maar -O-
pi_161940144
Wat mij hielp om een tsr op te wekken was een paar keer snel achter elkaar in mijn tepelhof knijpen. Net zoals je kindje een tsr opwekt met zijn kaakjes
  donderdag 5 mei 2016 @ 10:21:51 #66
409579 LuDann
All the way
pi_161940272
Ik heb een periode hetzelfde gehad. Niet zozeer met kolven maar met live voeden juist, dat de TSR lang op zich liet wachten. Erg frustrerend en daardoor een vicieuze cirkel want stress helpt absoluut niet. De oxytocine spray heeft mij erg geholpen (via de HA inderdaad). En als het nu even niet lukt dan doe ik mijn ogen dicht en probeer me te ontspannen (indenken dat ik op een warm strand zit).
pi_161945056
quote:
1s.gif Op donderdag 5 mei 2016 09:51 schreef silliegirl het volgende:
Weet iemand hoe je aan zo'n oxytocine neusspray komt? Gaat dat op recept via de huisarts?

Ik kolf al weken moeilijker; tsr opwekken duurt soms eindeloos. Vooral op werkdagen vervelend, want ik heb op den duur echt stuwing, maar ik krijg er gewoon niks of weinig uit.

Nu wordt live voeden ook lastiger; ik zit nu met een boze hongerige baby die de melk niet op gang krijgt. }:|

Hoort dat er een beetje bij rond 6 maanden? Als ik eenmaal een tsr heb komt er melk zat, dus een productieding is het volgens mij niet..

Probeer je ook wel eens te masseren?
Schudden voor gebruik
pi_161954608
Razz hoe gaat t nu??

Oh wat lastig Sillie!

Hier juist nog de andere kant. Te pas en te onpas toeschieten. Hoe lang liepen jullie met borstcompressen? Met warmer weer vind ik ze niet tof!

Vandaag weer bizarre stuwing ineens. Kan dat aan de warmte liggen? Echt Pamela opgepompt :/
Net eerst 50 cc voor gekolfd voor dat er genoeg druk af was zodat ik E niet zou verzuipen.

En nu sta ik weer af te wateren met een handdoekje eronder na t douchen omdat de melkkraan open blijft staan :')
We'll have love aplenty
You and Me
  vrijdag 6 mei 2016 @ 02:07:48 #69
409579 LuDann
All the way
pi_161956229
Mijn ervaring is niet erg bemoedigend, vrees ik. :') Ik liep tot 8 maanden met borstcompressen. Nu niet meer maar het gaat soms nog mis.
pi_161956551
Ik heb ze nog helemaal niet nodig gehad :@ . Zelfs bij stuwing komt er niks uit :? (Ja, of ik moet er in knijpen :') ) .
pi_161956671
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 02:07 schreef LuDann het volgende:
Mijn ervaring is niet erg bemoedigend, vrees ik. :') Ik liep tot 8 maanden met borstcompressen. Nu niet meer maar het gaat soms nog mis.
Niet! Waarom is het nu geen 1 april :(
Altijd wegwerp?

Razz wat fijn zeg!
We'll have love aplenty
You and Me
pi_161956758
Hier ook echt compressen nodig, vooral tijdens het voeden, want de ander begint ook bij een tsr. Ik vind het bij wegwerp fijn dat ze meteen droog zijn, omdat het vocht echt opgenomen wordt. Of is dat bij wasbare ook zo? Lily pads houden alles tegen toch?
  vrijdag 6 mei 2016 @ 07:43:32 #73
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_161956862
Ik heb wasbare pads, volgens mij Carriwell, en die zijn wel echt zeiknat na flink lekken. Maar de wegwerp pads gingen broeien, en ik heb ze al 5 maanden niet nodig gehad.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_161956908
Hier had ik de eerste zes weken compressen nodig. Af en toe nog wel een spontane tsr nu met bijna vier maand, maar zonder te lekken.
  vrijdag 6 mei 2016 @ 08:18:18 #75
409579 LuDann
All the way
pi_161957006
Ik heb altijd wegwerp gebruikt en die verschoonde ik tot drie keer per dag. Lilipads en wasbare compressen waren een lachertje met de rivieren aan melk die ik verloor. :P De lilipads spoelden gewoon weg en de wasbare konden het niet aan.
pi_161957019
Ik lek dus echt nooit.... Heb zoogcompressen gekocht toen ik zwanger was, die heb ik nog steeds. Alleen 's nachts lek ik wel eens, als N. weer minder nachtvoedingen heeft.
Wat dat betreft, hoeveel drinken jullie baby's nog 's nachts? N. is vandaag 9 mnd, ze wordt nog wel iedere nacht een paar keer wakker, maar dan drinkt ze bijna niets.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 6 mei 2016 @ 08:39:31 #77
409579 LuDann
All the way
pi_161957167
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 08:20 schreef SaskiaR het volgende:
Ik lek dus echt nooit.... Heb zoogcompressen gekocht toen ik zwanger was, die heb ik nog steeds. Alleen 's nachts lek ik wel eens, als N. weer minder nachtvoedingen heeft.
Wat dat betreft, hoeveel drinken jullie baby's nog 's nachts? N. is vandaag 9 mnd, ze wordt nog wel iedere nacht een paar keer wakker, maar dan drinkt ze bijna niets.
Sinds een week ofzo drinkt Wolk ook veel minder 's nachts, een keer zelfs geen enkele voeding (laatste keer dan rond 23:00). Maar dat kan bij ons samenhangen met het allergievrije dieet. Ze wordt wel nog vaak wakker.
pi_161957823
Hmm dan moet ik zeker geen wasbare hebben als ze nar blijven. Met warm weer niet fijn!
Hier stroomt t alleen wanneer de boel open staat dus de Lily zou ik nog kunnen proberen
We'll have love aplenty
You and Me
pi_161973036
Even een crosspost

Pff, wij hebben vanavond een flesje geprobeerd en dat klokte ze binnen no time weg, maar ze bleef erg ontevreden erna en ik heb d'r uiteindelijk maar weer aangelegd en toen heeft ze best nog gedronken maar nu is ze sindsdien natuurlijk mega onrustig, omdat ze zo vol zit :{ En ik heb nu maar 30 cc gekolfd omdat ik d'r weer aan heb gelegd dus ik moet echt weer sparen voor een volledige voeding, maar 100 cc lijkt dus of niet genoeg, of de speen is te groot. Ik heb een fase 1 Breastflow fles gebruikt dus ze moet wel echt moeite doen.

Ik ben nu zelf vooral gefrustreerd want de bv gaat zo goed en ik wil haar gewoon met een gerust hart thuis kunnen laten als ik moet werken en ik zie nu alleen beren op de weg. Blijft ze zo onrustig na een fles? En kolf ik dan wel genoeg? En als ze vaker drinkt dan ik kolf, trekt m'n productie dat dan wel?...
  vrijdag 6 mei 2016 @ 22:57:28 #80
171422 LadyBlack
paint it black
pi_161975595
Ach, Dot... :* ik heb in t babytopic ook gereageerd, maar hier dan nog even op je tweede stukje. Het komt goed, echt!

Ze leert het wel, met die fles. Misschien niet morgen, maar heus snel. En wat ze niet uit de fles drinkt haalt ze wel weer in bij jou. En nu kolven is echtechtécht niet te vergelijken met straks op een werkdag. Trust me, I know.
pi_161991600
Als in het zo lees, lijkt het meer of haar zuigbehoefte niet verzadigd is aan de fles. Je kunt een kleinste speen gebruiken en/of de fles horizontaal geven ipv erin gieten. Een speentje na de fles zou misschien ook een oplossing zijn.
  maandag 9 mei 2016 @ 10:01:15 #82
171422 LadyBlack
paint it black
pi_162031972
Nog steeds groene poep hier... :{ ik snap er niks van. Hopelijk lukt het me straks om op het inloopspreekuur van het cb langs te gaan.
pi_162040235
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 04:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik heb ze nog helemaal niet nodig gehad :@ . Zelfs bij stuwing komt er niks uit :? (Ja, of ik moet er in knijpen :') ) .
^^ Precies dat!

Mijn theorie is dat ik daarom ook eerder last heb van harde plekken / verstopte melkkanaaltjes (nu niet meer, ik heb eigenlijk geen stuwing meer). Ik weet niet wat ik liever heb ;).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_162040374
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2016 10:01 schreef LadyBlack het volgende:
Nog steeds groene poep hier... :{ ik snap er niks van. Hopelijk lukt het me straks om op het inloopspreekuur van het cb langs te gaan.
En is het gelukt?

Ik heb vandaag zelfs zoogcompressen gekocht omdat ik ze vergeten was vanochtend en ik mezelf al zag lopen met twee vlekken :')
  maandag 9 mei 2016 @ 17:59:34 #85
171422 LadyBlack
paint it black
pi_162040942
Ja gelukt maar vergeten over die poep te vragen :')!

Oh en ik heb die compressen wel nodig als ik voed, want dan wil de andere kant nog wel eens meedoen. Of als een borst heel vol zit en ik leun ertegen met mn arm, of met S ;)
  maandag 9 mei 2016 @ 20:25:35 #86
171422 LadyBlack
paint it black
pi_162044490
Als je baby zich de hele tijd met zn armpje afzet tegen je borst, zodat hij eerst je tepel uitrekt, en daarna het vacuüm verbreekt }:|
pi_162045198
Ja check :')
We'll have love aplenty
You and Me
pi_162055958
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 mei 2016 06:57 schreef Dot. het volgende:
Hier ook echt compressen nodig, vooral tijdens het voeden, want de ander begint ook bij een tsr. Ik vind het bij wegwerp fijn dat ze meteen droog zijn, omdat het vocht echt opgenomen wordt. Of is dat bij wasbare ook zo? Lily pads houden alles tegen toch?
Deurbellen! De tepel in je borst drukken, met je arm of de muis van je hand.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_162056992
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2016 20:25 schreef LadyBlack het volgende:
Als je baby zich de hele tijd met zn armpje afzet tegen je borst, zodat hij eerst je tepel uitrekt, en daarna het vacuüm verbreekt }:|
Yes. Enorm irritant.

Of dat je zus langsloopt, al gillend 'TAS! KIJK! EEN BOEK!" en die is natuurlijk héél veel interessanter dan de tiet waar je net uit dronk.
pi_162083361
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2016 17:59 schreef LadyBlack het volgende:
Ja gelukt maar vergeten over die poep te vragen :')!

Oh en ik heb die compressen wel nodig als ik voed, want dan wil de andere kant nog wel eens meedoen. Of als een borst heel vol zit en ik leun ertegen met mn arm, of met S ;)
Wat bij mijn enorme lekkage heeft geholpen waren de lekschalen van medela. Hoeveel melk daar onder een voeding wel niet in heeft gezeten :o Hij is zelfs een keer overstroomt. En de uitwasbare pads van medela vond ik ook prettig, niet zo duur, bij de etos te koop en heb er vanaf 4 tot 9 maanden ofzo mee gedaan (had meerdere doosjes).

Ik lek nu (19 maanden) tijdens het drinken soms nog steeds, maar het zijn nou nog maar echt druppeltjes gelukkig.
pi_162083382
Dot, al nog een keer geprobeerd? Denk dat WupWup een punt heeft. En kolven op je werk is echt anders! (Makkelijker)
pi_162084498
Nee, ik moet weer restjes gaan kolven om een voeding bij elkaar te krijgen en de noodzaak is er niet zo :@ We weten nu dat ze iig een flesje pakt, dus dat is mooi.
pi_162087296
Ja dat vroeg ik me nog af: Moet je blijven oefenen met flesjes? Kunnen ze het verleren? Het is alweer een paar weken geleden dat Tas een flesje dronk. Ging prima, maar ik wil niet dat hij ineens flesjes gaat weigeren als ik eens wegga.
pi_162087366
Ohja en nog iets: Ik ga over een paar weken een dagje weg met m'n moeder. Dus dan moet ik tussendoor kolven. Moet ik de melk dan heel koud houden om te kunnen bewaren?

Ik zou het eventueel in de elektrische koelbox in de auto kunnen zetten. Die koelt tot ongeveer 10 graden, en als de auto niet rijdt houdt 'ie het nog wel een tijdje koel als ik er koelelementen bijleg.

Of hebben jullie handige tips voor dat soort dagen? Ik heb dat bij A nooit gedaan dus ik ben een beetje clueless :@ .
pi_162087392
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 12:12 schreef Razztwizzle het volgende:
Ja dat vroeg ik me nog af: Moet je blijven oefenen met flesjes? Kunnen ze het verleren? Het is alweer een paar weken geleden dat Tas een flesje dronk. Ging prima, maar ik wil niet dat hij ineens flesjes gaat weigeren als ik eens wegga.
Ik zou wel blijven oefenen.. Vriendin van mij had het een paar keer geprobeerd, ging goed. Toen een poos niet en toen een maand voor ze moest werken weer wel en toen ging haar kleine weigeren (en doet dat nog..).
  woensdag 11 mei 2016 @ 12:30:25 #96
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_162087694
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 12:15 schreef Razztwizzle het volgende:
Ohja en nog iets: Ik ga over een paar weken een dagje weg met m'n moeder. Dus dan moet ik tussendoor kolven. Moet ik de melk dan heel koud houden om te kunnen bewaren?

Ik zou het eventueel in de elektrische koelbox in de auto kunnen zetten. Die koelt tot ongeveer 10 graden, en als de auto niet rijdt houdt 'ie het nog wel een tijdje koel als ik er koelelementen bijleg.

Of hebben jullie handige tips voor dat soort dagen? Ik heb dat bij A nooit gedaan dus ik ben een beetje clueless :@ .
Waar ga je naartoe? Als het bijv een pretpark of sauna oid is, hebben ze daar wel een koelkast.
KuikenGuppy
pi_162087849
We gaan hightea'en in Drenthe. Dus rond 11 uur weg, uur rijden naar m'n ouders. Dan uur rijden naar highteaplek. Dan daar zitten, gezelligheid hoera, en dan weer terug naar ouders, moeder afzetten en weer naar huis.

Kan inderdaad vragen of het daar in de koelkast kan. Goed idee! En dan in koelbox weer mee terugnemen.

Moet ik dan net zo vaak kolven als Tas normaal drinkt? Elke drie uur?
pi_162088600
Drinktijden grofweg aanhouden voor het kolven is handig idd, qua productie. Ik heb bij m'n kolf een koeltasje gekregen waar een vries-/koelelement bij zit waar precies 4 flesjes tegenaan kunnen, dat werkte op de-hele-dag-op-pad-dagen perfect; ijskoud bij thuiskomst.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_162088717
Oh wat handig! Nee, dat heb ik niet, ik heb een handkolf van Avent en daar zat alleen een flesje bij. Heb ook wel een elektrische kolf van Medela, maar die is net als de handkolf ook enkelzijdig dus dan kan ik net zo goed met de hand kolven. Gaat bij mij ook een stuk sneller eigenlijk.

Verkopen ze dat soort tasjes met elementen ook los?
pi_162088739
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')