Bron? Of is dit jouw gevoel?quote:Op vrijdag 22 april 2016 09:38 schreef RaveNeef het volgende:
Echter, gelet op de realiteit, waar het meeste geld naar uit gaat (uitgaan, reisjes, drank, woning etc.) rechtvaardigt in mijn ogen geen gratis geld.
Dat doen we al ongeveer..quote:Op vrijdag 22 april 2016 09:38 schreef RaveNeef het volgende:
Of we moeten meer belasting betalen zoals in een Scandinavië natuurlijk!
quote:Op vrijdag 22 april 2016 10:33 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Boeiend, ik heb geen zin in een studieschuld
Ik merk niet dat de treinen nu significant drukker zijn dan vorig jaar. Dus in mijn omgeving (oost-Nederland) laten de mensen zich toch niet weerhouden om op kamers te gaan. Mede door de afstand (toch meer dan een uur reizen enkele reis) en groepsdruk (vrienden/studiegenoten). De thuisblijvers zullen voornamelijk in de Randstad (kortere afstanden, beter OV) en op het hbo (gemiddeld genomen afstand tot hbo kleiner dan uni en minder groepsdruk) vallen.quote:Op vrijdag 22 april 2016 10:33 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Volledig eens met al die organisaties die kritiek hebben op Bussemaker. Ik merk het ook aan mezelf en mensen uit mijn omgeving, had dolgraag op kamers gewild maar doordat ik geen uitwonende stufi meer kreeg en dus zou moeten lenen heb ik het laten gaan. Klote leenstelsel. Nu kan ik mezelf uit de naad reizen. Mensen uit mijn omgeving hebben de opleiding die ze graag wilden doen laten schieten omdat het qua reizen niet te doen was.
En dan kan je zeggen, de rente is laag. Boeiend, ik heb geen zin in een studieschuld. En als je dan ziet dat een eerstejaars hbo'er vorig jaar nog net het oude stelsel meepakt voor 4 jaar, is gewoon niet eerlijk man.
De Partij voor de Allochtonen en GroenSchijnLinks zien de blanke Nederlander haast als tweederangs-burger. Officieel niet, maar het begint erop te lijken. Zie ook bij huurwoningen. Ik ben voor iedereen gelijke kansen, maar niet voor idiote voortrekregelingen.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:13 schreef Grems het volgende:
Toekomstige belastingbetalers geen pleziertje gunnen voordat ze, na 4 jaar studeren, 50 jaar lang mogen betalen voor cultuurparels, paupers, bejaarden, Griekenland etc etc
Het probleem is het grote gebrek aan goedkope (sociale) huurwoningen waardoor velen een koophuis met hypotheek worden aangepraat terwijl dat niet voor iedereen gunstig of gewest is.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:22 schreef DanieI85 het volgende:
Ik zit ook een beetje in dubio. Ik vind dat we als land veel en veel meer zouden moeten investeren in onderwijs. Ik geloof er heilig in dat dit in de toekomst dubbel en dwars gaat opleveren. Als zou ik die investeringen liever zien in andere vormen dan in studiefinanciering.
Aan de andere kant vind ik dat er wel een beetje overdreven gedaan wordt. Een thuiswonende student zal een extra schuld opbouwen van ¤100*48 = ¤4800. Een student die vier jaar lang uitwonend is zal ¤280*48 = ¤13440. Veel zullen daar ergens tussenin zitten. Dat is allemaal prima overkomelijk.
Maar, dat moet ik wel toegeven, het is niet zozeer het afbetalen dat een probleem is. Vooral het verkrijgen van een hypotheek is hiermee lastig. En zeker met alle veranderende regels (eerst was het prima te verzwijgen, toen was het verstandig dat je het noemde, toen was het verplicht om te noemen, zo meteen wordt het misschien wel BKR-geregistreerd etc.) is het wel oneerlijk dat je de spelregels van nu niet als uitgangspunt kan nemen. En dan kan het achteraf toch wel een veel grotere invloed op je leven hebben als dat je dacht
Is dit meer omdat je met die instelling geen baan kan krijgen of meer omdat je na je studie keihard moet werken zonder echt genoten te hebben van het leven?quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:05 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Van die instelling zul je veel plezier hebben als je bent afgestudeerd.
Mee eens. Die langstudeerboete is zo'n gek idee niet. Alleen wel oplopend.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:33 schreef Dingflofbips het volgende:
Het afschaffen van de basisbeurs werpt schijnbaar een drempel op voor lagere inkomens om te gaan studeren. Slecht plan dus. Studeren zou juist toegankelijk moeten zijn voor lagere inkomens. Basisbeurs ontvangen zou wmb inkomensafhankelijk moeten worden.
Die nieuwe leenvoorwaarden zie ik als perverse prikkels voor hogere inkomens. Gratis lenen, extreem gunstige voorwaarden. Wordt misbruik van gemaakt.
Het meest ideale scenario is een inkomensafhankelijke basisbeurs met prestatieverplichting. OV voordelen. Gunstige collegegeldregelingen. Evt extra leen mogelijkheden voor lagere inkomens. Wat vervolgens overeind mag blijven is de langstudeerboete
Hoe bedoel je dat?quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:26 schreef R-K het volgende:
[..]
Het probleem is het grote gebrek aan goedkope (sociale) huurwoningen waardoor velen een koophuis met hypotheek worden aangepraat terwijl dat niet voor iedereen gunstig of gewest is.
Hier proef ik sarcasme. Of heb ik dat mis?quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:05 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Van die instelling zul je veel plezier hebben als je bent afgestudeerd.
Nee, geen sarcasme, ik vind het juist verstandig dat je geen studieschuld maakt. Het verbaast me dat er zo gemakkelijk gepraat wordt over (voor mijn gevoel) torenhoge studieschulden. Alsof het normaal is dat je 15 tot 30K in het rood staat bij de overheid.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:41 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Hier proef ik sarcasme. Of heb ik dat mis?
Als Nederlander sta je bij geboorte al 30k in het rood bij de overheid.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:52 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nee, geen sarcasme, ik vind het juist verstandig dat je geen studieschuld maakt. Het verbaast me dat er zo gemakkelijk gepraat wordt over (voor mijn gevoel) torenhoge studieschulden. Alsof het normaal is dat je 15 tot 30K in het rood staat bij de overheid.
Als jij klaar bent, kun je gaan sparen voor een huisje of een auto. De rest van je studiegenoten mag de komende tig jaar elke maand afbetalen.
Dan had ik het mis sorry, maar zo denk ik er ook over. Er wordt inderdaad zo makkelijk over gedaan en veel studenten beseffen het niet en denken gewoon lang leve de lol. Na de studie kan alles terugbetaald worden en de rente ervan. Dan is dat rentepercentage wel laag en mag je vrij lang doen over het terugbetalen maar dan nog. Je hebt toch een schuld staan en daar heb ik niet zo'n zin in.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:52 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nee, geen sarcasme, ik vind het juist verstandig dat je geen studieschuld maakt. Het verbaast me dat er zo gemakkelijk gepraat wordt over (voor mijn gevoel) torenhoge studieschulden. Alsof het normaal is dat je 15 tot 30K in het rood staat bij de overheid.
Als jij klaar bent, kun je gaan sparen voor een huisje of een auto. De rest van je studiegenoten mag de komende tig jaar elke maand afbetalen.
quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:55 schreef Grems het volgende:
Als Nederlander sta je bij geboorte al 30k in het rood bij de overheid.
Precies. En er is een aspect waar ikzelf nooit bij heb stilgestaan; als je een relatie aangaat, en één daarvan heeft een enorme studieschuld, dan is dat toch een rare situatie. Dan moet je óf financien gescheiden houden, óf je gaat feitelijk samen betalen aan 1 studieschuld. Echter een relatie tijdens/na je studie is niet altijd een lang leven beschoren.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:56 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Je hebt toch een schuld staan en daar heb ik niet zo'n zin in.
En wat nou als je in Maastricht woont (waar een universiteit is), maar je wilt sterrenkunde studeren (wordt daar niet aangeboden)? Of je wilt psychologie studeren, maar met het oog op een PhD later is Groningen de beste keus? Per casus beoordelen is ondoenlijk en 'uithoek' is oneerlijk om bovenstaande redenen. Dan zou je al moeten zeggen dat ze alleen geld krijgen om in de dichtstbijzijnde studiestad te gaan studeren.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:21 schreef R-K het volgende:
[..]
Ik merk niet dat de treinen nu significant drukker zijn dan vorig jaar. Dus in mijn omgeving (oost-Nederland) laten de mensen zich toch niet weerhouden om op kamers te gaan. Mede door de afstand (toch meer dan een uur reizen enkele reis) en groepsdruk (vrienden/studiegenoten). De thuisblijvers zullen voornamelijk in de Randstad (kortere afstanden, beter OV) en op het hbo (gemiddeld genomen afstand tot hbo kleiner dan uni en minder groepsdruk) vallen.
Al moet ik wel zeggen dat de harde randen er wel van af zijn gehaald. Alleen mocht de inkomensgrens voor aanvullende beurs wel hoger liggen (¤75.000) en een regeling komen voor jongeren die in een uithoek of op de waddeneilanden wonen aangezien zij haast verplicht op kamers moeten.
OK, ik snap 'm, dankzij jogy. Het is een aardig weetje, maar niet zo relevant toch?quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:55 schreef Grems het volgende:
Als Nederlander sta je bij geboorte al 30k in het rood bij de overheid.
Op je 35ste moet je toch wel een fatsoenlijk inkomen hebben om een huis te kunnen kopen als je een studieschuld heb. Op je 30ste moet dat ook wel kunnen. Maar wat ik er mee wil zeggen is dat sommigen nu net doen alsof je op je 25ste al een huis moet kopen. Ja dan telt je studieschuld wel mee ja. Maar wat is er mis om op je 25ste een aantal jaar een woning te huren en dan tussen je 30ste en 35ste een huis te kopen?quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:38 schreef DanieI85 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat?
Zo'n studieschuld loopt minimaal 17 jaar, dus het is wel logisch dat veel ex-studenten na een tijdje aan een koophuis gaan denken?
Als je als een raket door je tentamens bent gevlogen en wat spaargeld hebt als je bent afgestudeerd (geen schuld) dan heb je:quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:52 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Als je natuur- en sterrenkunde gaat studeren of een bepaalde PhD gaat volgen ga je later veel meer verdienen dan bij een willekeurige hbo-opleiding. Daar zit een behoorlijk verschil in waar wat mij betreft beter naar gekeken mag worden.quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:00 schreef Sarasi het volgende:
[..]
En wat nou als je in Maastricht woont (waar een universiteit is), maar je wilt sterrenkunde studeren (wordt daar niet aangeboden)? Of je wilt psychologie studeren, maar met het oog op een PhD later is Groningen de beste keus? Per casus beoordelen is ondoenlijk en 'uithoek' is oneerlijk om bovenstaande redenen. Dan zou je al moeten zeggen dat ze alleen geld krijgen om in de dichtstbijzijnde studiestad te gaan studeren.
Je schetst de voordelen van de MBO'er te positief en de nadelen voor de HBO'er te negatief. Je kunt al een HBO starter zijn op je 20ste/21ste hoor.quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:08 schreef Vermar het volgende:
Volgens mij kan studeren ook nog steeds (voor wie dat wil) op deze manier:
Fulltime gaan werken met een MBO diploma op je 18e. Voordeel; je bent jong en flexibel, enthousiast, je leert nog makkelijk, mensen in je omgeving gunnen "zo'n jonkie" kansen, etc.
Naast je fulltime baan op eigen kosten in je vrije tijd een HBO-opleiding (of universitaire studie) gaan volgen.
Op je 25e heb je dan (ten opzichte van een fulltime HBO student):
-zeven jaarsalarissen verdiend (en dus ook een rijk uitgaansleven etc. kunnen financieren)
-spaargeld (zeg 20.000,- euro)
-je woont waarschijnlijk al in je eigen (huur)woning + rijbewijs/auto + mooie vakanties
-7 jaar pensioenopbouw
-zeven jaar werkervaring op MBO/HBO niveau
-HBO diploma via deeltijdonderwijs
De afgestudeerde HBO-er heeft:
-studieschuld van zeg 20.000,- (totaal verschil met werkende is dan 40.000,-)
-is bezig om van zijn studentenkamer te verhuizen naar iets van hemzelf
-starter op de arbeidsmarkt van 25 jaar
-HBO-diploma via fulltime onderwijssysteem
nope. als in; het ligt er maar net aan wat je doet met die PhD. als je gaat expatten verdien je dik, maar als je in nl als onderzoeker aan de slag gaat? nahquote:Op vrijdag 22 april 2016 12:42 schreef R-K het volgende:
[..]
Als je natuur- en sterrenkunde gaat studeren of een bepaalde PhD gaat volgen ga je later veel meer verdienen dan bij een willekeurige hbo-opleiding. Daar zit een behoorlijk verschil in waar wat mij betreft beter naar gekeken mag worden.
Nou ziet de arbeidsmarkt voor de startende HBO'er er ook niet altijd even goed uit. Met als gevolg dat je met een dikke studieschuld op je studentenkamertje blijft zitten terwijl je jarenlang in je bijbaantje blijft hangen. Ik zie dat genoeg om mij heen.quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:43 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Je schetst de voordelen van de MBO'er te positief en de nadelen voor de HBO'er te negatief. Je kunt al een HBO starter zijn op je 20ste/21ste hoor.
quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:39 schreef R-K het volgende:
(geen schuld) dan heb je:
-slechtere positie op de arbeidsmarkt doordat anderen zichzelf wel ontwikkelen
-weinig levenservaring
-geen vriendin en nog steeds maagd
Hangt ook weer helemaal er van af waar je gaat werken. Bij een wetenschappelijk instituut (waar je met je PhD sterrenkunde het beste tot zijn recht komt) verdien je natuurlijk minder dan een HBO'er in het bedrijfsleven.quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:42 schreef R-K het volgende:
[..]
Als je natuur- en sterrenkunde gaat studeren of een bepaalde PhD gaat volgen ga je later veel meer verdienen dan bij een willekeurige hbo-opleiding. Daar zit een behoorlijk verschil in waar wat mij betreft beter naar gekeken mag worden.
Voor MBOers is het daardoor nog minder rooskleurig. De HBO'ers vullen nu MBO functies op, waardoor zij helemaal niet meer aan de bak komen en maar verder studeren.quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:48 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Nou ziet de arbeidsmarkt voor de startende HBO'er er ook niet altijd even goed uit. Met als gevolg dat je met een dikke studieschuld op je studentenkamertje blijft zitten terwijl je jarenlang in je bijbaantje blijft hangen. Ik zie dat genoeg om mij heen.
Dit is echt onzin, dus als je geen schuld hebt ben je minder ontwikkeld, heb je weinig levenservaring en heb je geen vriendin?quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:39 schreef R-K het volgende:
[..]
Als je als een raket door je tentamens bent gevlogen en wat spaargeld hebt als je bent afgestudeerd (geen schuld) dan heb je:
-slechtere positie op de arbeidsmarkt doordat anderen zichzelf wel ontwikkelen
-weinig levenservaring
-geen vriendin en nog steeds maagd
Weet niet wat beter is.
Ik denk dat er wordt gedoeld op het feit dat nominaal lopen lang niet meer gewenst is. Ik zie het heel erg in mijn branche, het is goed mogelijk om de studie voor je 22e af te ronden, daar waar grote kantoren liever iemand hebben die 24 is en rustig zijn tijd heeft genomen. Full-time studeren en je daarnaast op een verscheidenheid aan vakken is veelal ondoenlijk, daar heb je het simpelweg te druk voor, dan maar een jaartje extra bachelor en een jaartje extra master.quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:50 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
[..]
Dit is echt onzin, dus als je geen schuld hebt ben je minder ontwikkeld, heb je weinig levenservaring en heb je geen vriendin?
Zelden zulke onzin gelezen
Klopt helemaal. En dat verder studeren doen ze grotendeels niet vanwege de hoge kosten, het ontmoedigd om door te studeren terwijl je feitelijk een nutteloos papiertje hebt. Ik denk dat MBO'ers wat dit betreft het meeste de lul zijn.quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:49 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Voor MBOers is het daardoor nog minder rooskleurig. De HBO'ers vullen nu MBO functies op, waardoor zij helemaal niet meer aan de bak komen en maar verder studeren.
Je gaat toch niet zeggen dat een simpele hbo bedrijfseconoom of accountant meer verdient dan iemand met een PhD. Dat zou erg oneerlijk zijn.quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:49 schreef Hallmark het volgende:
[..]Dat zal voor de ene wel zo zijn, voor de andere niet.
[..]
Hangt ook weer helemaal er van af waar je gaat werken. Bij een wetenschappelijk instituut (waar je met je PhD sterrenkunde het beste tot zijn recht komt) verdien je natuurlijk minder dan een HBO'er in het bedrijfsleven.
Daarentegen als je als fysicus aan de slag gaat bij ASML, dan verdien je natuurlijk weer meer.
Naar rato zal dat ook niet zo zijn, de wereld is misschien niet altijd even eerlijk, maar een dergelijke stelling slaat kant nog wal.quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:55 schreef R-K het volgende:
[..]
Je gaat toch niet zeggen dat een simpele hbo bedrijfseconoom of accountant meer verdient dan iemand met een PhD. Dat zou erg oneerlijk zijn.
Wordt het gesubsidieerd of is het een investering? HBO en WO kost ongeveer ¤10.000 per jaar per student. Je zou zeggen dat dat relatief gemakkelijk terugverdiend zal worden door de overheid. Dus als meer subsidie/investering leidt toch nog betere verdiensten van de overheid dan lijkt mij dat prima. Alleen is het jammer dat er volgens mij nog niet veel onderzoek naar gedaan is...quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:55 schreef RaveNeef het volgende:
De discussie is aardig gevorderd zie ik, veel verschillende meningen ook. Ik zie dat aardig wat mensen het zorgelijk vinden dat we studieschulden hier normaliseren, maar valt dat tevens niet te zeggen voor het van alle kanten 'gratis' centjes krijgen van de overheid? Alles komt met een prijs, maar velen lijken dat niet te realiseren. Tuurlijk, de overheid moet investeren, maar dat gebeurt. Instellingstarieven zitten immers niet voor niet 'maar' rond de 2000 euro per jaar. Het onderwijs wordt helemaal blauw gesubsidieerd.
quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:55 schreef R-K het volgende:
Je gaat toch niet zeggen dat een simpele hbo bedrijfseconoom of accountant meer verdient dan iemand met een PhD. Dat zou erg oneerlijk zijn.
Ik denk niet dat het een onterechte stelling is, gemiddeld gezien verdient een sterrenkundige in de wetenschap niet significant meer dan een HBO accountant/bedrijfskundige (die een baan heeft gevonden). Met een economische HBO kun je goed doorgroeien in het bedrijfsleven, waar de salarisgroei in de wetenschappelijke sector langzaam gaat in NL (met uitzondering van de paar % die hoogleraar kan worden.) Als je met je PhD het bedrijfsleven/financiële sector in kan gaan, ga je gemiddeld wel meer verdienen.quote:Op vrijdag 22 april 2016 12:56 schreef RaveNeef het volgende:
[..]
Naar rato zal dat ook niet zo zijn, de wereld is misschien niet altijd even eerlijk, maar een dergelijke stelling slaat kant nog wal.
Dat zou vreselijk zijn inderdaad, 4 jaar gesubsidieerd in de kroeg hangen voordat je als loonslaaf 50 jaar lang wajongers, pijn in mein roeg parels en schultenbrauers mag subsidiëren.quote:Op vrijdag 22 april 2016 13:20 schreef MutedFaith het volgende:
Ik kreeg nog geen 7 tientjes per maand aan studiefinanciering toen ik studeerde. Dat is minder dan 3500 euro over de hele looptijd van de studie. Als dat mensen tegenhoudt om te gaan studeren hebben ze hun prioriteiten niet op orde en twijfel ik er sowieso aan of ze wel echt willen studeren of alleen 4 jaar gesubsidieerd in een kroeg willen hangen.
Het blijft een lastige discussie want om heel eerlijk te zijn was voor mij en 80% van mijn studiegenoten de Stufi een leuke maandelijkse zuippremie.De mensen die alles zelf moesten betalen en de Stufi ook écht nodig hadden voor hun studie waren trouwens lang niet altijd de mensen die uit de armere gezinnen kwamen.quote:Op vrijdag 22 april 2016 14:20 schreef Grems het volgende:
[..]
Dat zou vreselijk zijn inderdaad, 4 jaar gesubsidieerd in de kroeg hangen voordat je als loonslaaf 50 jaar lang wajongers, pijn in mein roeg parels en schultenbrauers mag subsidiëren.
Dat moeten we niet willen.
Voor leerlingen met ouders die eerder gestudeerd te hebben is dat ook geen punt, die weten ook dat met een inkomen dat bij een wo-gediplomeerde (en misschien ook bij eem hbo-gediplomeerde) een studieschuld makkelijk is af te lossen en dat de leenvoorwaarden gunstig zijn. Probleem zijn de eerste generatiestudenten. Die zien er als een berg tegenop om zoveel te lenen. Als je vader op zijn 50ste een jaarinkomen van 30-45k heeft ziet de schuld er groter uit dan dat hij een jaarinkomen van 60-90k heeft. Of de angst terecht is of niet, laat ik in het midden. Maar het vergroot wel de kloof.quote:Op vrijdag 22 april 2016 16:16 schreef MichelWuyts het volgende:
Lenen is toch niet zo erg. Dat is alleen aan studiekosten max. ca.10.000. (bijlenen voor overige zaken moest sowieso al. Bovendien zijn de leentarieven zeer gunstig.
bovendien heb je lang om terug te betalen en als je met je universitaire opleiding toch in de fabriek staat hoef je niet of nauwelijks af te betalen.
indien je toch een universitaire baan heb waar je al snel 30k/40k als relatieve starter verdient is 10k afbetalen in 30 jaar natuurlijk niets.
hierbij nog niet eens meegenomen dat je een bijbaantje hebt waardoor je toch ook een leuk bedrag bij elkaar kunt verdienen. Al werk je bijvoorbeeld alleen een maand fulltime in de zomervakantie. hierbij wordt een groot deel ook nog gefinancierd door hun ouders waardoor de schuld wel mee zal vallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |