Bron? Of is dit jouw gevoel?quote:Op vrijdag 22 april 2016 09:38 schreef RaveNeef het volgende:
Echter, gelet op de realiteit, waar het meeste geld naar uit gaat (uitgaan, reisjes, drank, woning etc.) rechtvaardigt in mijn ogen geen gratis geld.
Dat doen we al ongeveer..quote:Op vrijdag 22 april 2016 09:38 schreef RaveNeef het volgende:
Of we moeten meer belasting betalen zoals in een Scandinavië natuurlijk!
quote:Op vrijdag 22 april 2016 10:33 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Boeiend, ik heb geen zin in een studieschuld
Ik merk niet dat de treinen nu significant drukker zijn dan vorig jaar. Dus in mijn omgeving (oost-Nederland) laten de mensen zich toch niet weerhouden om op kamers te gaan. Mede door de afstand (toch meer dan een uur reizen enkele reis) en groepsdruk (vrienden/studiegenoten). De thuisblijvers zullen voornamelijk in de Randstad (kortere afstanden, beter OV) en op het hbo (gemiddeld genomen afstand tot hbo kleiner dan uni en minder groepsdruk) vallen.quote:Op vrijdag 22 april 2016 10:33 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Volledig eens met al die organisaties die kritiek hebben op Bussemaker. Ik merk het ook aan mezelf en mensen uit mijn omgeving, had dolgraag op kamers gewild maar doordat ik geen uitwonende stufi meer kreeg en dus zou moeten lenen heb ik het laten gaan. Klote leenstelsel. Nu kan ik mezelf uit de naad reizen. Mensen uit mijn omgeving hebben de opleiding die ze graag wilden doen laten schieten omdat het qua reizen niet te doen was.
En dan kan je zeggen, de rente is laag. Boeiend, ik heb geen zin in een studieschuld. En als je dan ziet dat een eerstejaars hbo'er vorig jaar nog net het oude stelsel meepakt voor 4 jaar, is gewoon niet eerlijk man.
De Partij voor de Allochtonen en GroenSchijnLinks zien de blanke Nederlander haast als tweederangs-burger. Officieel niet, maar het begint erop te lijken. Zie ook bij huurwoningen. Ik ben voor iedereen gelijke kansen, maar niet voor idiote voortrekregelingen.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:13 schreef Grems het volgende:
Toekomstige belastingbetalers geen pleziertje gunnen voordat ze, na 4 jaar studeren, 50 jaar lang mogen betalen voor cultuurparels, paupers, bejaarden, Griekenland etc etc
Het probleem is het grote gebrek aan goedkope (sociale) huurwoningen waardoor velen een koophuis met hypotheek worden aangepraat terwijl dat niet voor iedereen gunstig of gewest is.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:22 schreef DanieI85 het volgende:
Ik zit ook een beetje in dubio. Ik vind dat we als land veel en veel meer zouden moeten investeren in onderwijs. Ik geloof er heilig in dat dit in de toekomst dubbel en dwars gaat opleveren. Als zou ik die investeringen liever zien in andere vormen dan in studiefinanciering.
Aan de andere kant vind ik dat er wel een beetje overdreven gedaan wordt. Een thuiswonende student zal een extra schuld opbouwen van ¤100*48 = ¤4800. Een student die vier jaar lang uitwonend is zal ¤280*48 = ¤13440. Veel zullen daar ergens tussenin zitten. Dat is allemaal prima overkomelijk.
Maar, dat moet ik wel toegeven, het is niet zozeer het afbetalen dat een probleem is. Vooral het verkrijgen van een hypotheek is hiermee lastig. En zeker met alle veranderende regels (eerst was het prima te verzwijgen, toen was het verstandig dat je het noemde, toen was het verplicht om te noemen, zo meteen wordt het misschien wel BKR-geregistreerd etc.) is het wel oneerlijk dat je de spelregels van nu niet als uitgangspunt kan nemen. En dan kan het achteraf toch wel een veel grotere invloed op je leven hebben als dat je dacht
Is dit meer omdat je met die instelling geen baan kan krijgen of meer omdat je na je studie keihard moet werken zonder echt genoten te hebben van het leven?quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:05 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Van die instelling zul je veel plezier hebben als je bent afgestudeerd.
Mee eens. Die langstudeerboete is zo'n gek idee niet. Alleen wel oplopend.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:33 schreef Dingflofbips het volgende:
Het afschaffen van de basisbeurs werpt schijnbaar een drempel op voor lagere inkomens om te gaan studeren. Slecht plan dus. Studeren zou juist toegankelijk moeten zijn voor lagere inkomens. Basisbeurs ontvangen zou wmb inkomensafhankelijk moeten worden.
Die nieuwe leenvoorwaarden zie ik als perverse prikkels voor hogere inkomens. Gratis lenen, extreem gunstige voorwaarden. Wordt misbruik van gemaakt.
Het meest ideale scenario is een inkomensafhankelijke basisbeurs met prestatieverplichting. OV voordelen. Gunstige collegegeldregelingen. Evt extra leen mogelijkheden voor lagere inkomens. Wat vervolgens overeind mag blijven is de langstudeerboete
Hoe bedoel je dat?quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:26 schreef R-K het volgende:
[..]
Het probleem is het grote gebrek aan goedkope (sociale) huurwoningen waardoor velen een koophuis met hypotheek worden aangepraat terwijl dat niet voor iedereen gunstig of gewest is.
Hier proef ik sarcasme. Of heb ik dat mis?quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:05 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Van die instelling zul je veel plezier hebben als je bent afgestudeerd.
Nee, geen sarcasme, ik vind het juist verstandig dat je geen studieschuld maakt. Het verbaast me dat er zo gemakkelijk gepraat wordt over (voor mijn gevoel) torenhoge studieschulden. Alsof het normaal is dat je 15 tot 30K in het rood staat bij de overheid.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:41 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Hier proef ik sarcasme. Of heb ik dat mis?
Als Nederlander sta je bij geboorte al 30k in het rood bij de overheid.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:52 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nee, geen sarcasme, ik vind het juist verstandig dat je geen studieschuld maakt. Het verbaast me dat er zo gemakkelijk gepraat wordt over (voor mijn gevoel) torenhoge studieschulden. Alsof het normaal is dat je 15 tot 30K in het rood staat bij de overheid.
Als jij klaar bent, kun je gaan sparen voor een huisje of een auto. De rest van je studiegenoten mag de komende tig jaar elke maand afbetalen.
Dan had ik het mis sorry, maar zo denk ik er ook over. Er wordt inderdaad zo makkelijk over gedaan en veel studenten beseffen het niet en denken gewoon lang leve de lol. Na de studie kan alles terugbetaald worden en de rente ervan. Dan is dat rentepercentage wel laag en mag je vrij lang doen over het terugbetalen maar dan nog. Je hebt toch een schuld staan en daar heb ik niet zo'n zin in.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:52 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nee, geen sarcasme, ik vind het juist verstandig dat je geen studieschuld maakt. Het verbaast me dat er zo gemakkelijk gepraat wordt over (voor mijn gevoel) torenhoge studieschulden. Alsof het normaal is dat je 15 tot 30K in het rood staat bij de overheid.
Als jij klaar bent, kun je gaan sparen voor een huisje of een auto. De rest van je studiegenoten mag de komende tig jaar elke maand afbetalen.
quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:55 schreef Grems het volgende:
Als Nederlander sta je bij geboorte al 30k in het rood bij de overheid.
Precies. En er is een aspect waar ikzelf nooit bij heb stilgestaan; als je een relatie aangaat, en één daarvan heeft een enorme studieschuld, dan is dat toch een rare situatie. Dan moet je óf financien gescheiden houden, óf je gaat feitelijk samen betalen aan 1 studieschuld. Echter een relatie tijdens/na je studie is niet altijd een lang leven beschoren.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:56 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
Je hebt toch een schuld staan en daar heb ik niet zo'n zin in.
En wat nou als je in Maastricht woont (waar een universiteit is), maar je wilt sterrenkunde studeren (wordt daar niet aangeboden)? Of je wilt psychologie studeren, maar met het oog op een PhD later is Groningen de beste keus? Per casus beoordelen is ondoenlijk en 'uithoek' is oneerlijk om bovenstaande redenen. Dan zou je al moeten zeggen dat ze alleen geld krijgen om in de dichtstbijzijnde studiestad te gaan studeren.quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:21 schreef R-K het volgende:
[..]
Ik merk niet dat de treinen nu significant drukker zijn dan vorig jaar. Dus in mijn omgeving (oost-Nederland) laten de mensen zich toch niet weerhouden om op kamers te gaan. Mede door de afstand (toch meer dan een uur reizen enkele reis) en groepsdruk (vrienden/studiegenoten). De thuisblijvers zullen voornamelijk in de Randstad (kortere afstanden, beter OV) en op het hbo (gemiddeld genomen afstand tot hbo kleiner dan uni en minder groepsdruk) vallen.
Al moet ik wel zeggen dat de harde randen er wel van af zijn gehaald. Alleen mocht de inkomensgrens voor aanvullende beurs wel hoger liggen (¤75.000) en een regeling komen voor jongeren die in een uithoek of op de waddeneilanden wonen aangezien zij haast verplicht op kamers moeten.
OK, ik snap 'm, dankzij jogy. Het is een aardig weetje, maar niet zo relevant toch?quote:Op vrijdag 22 april 2016 11:55 schreef Grems het volgende:
Als Nederlander sta je bij geboorte al 30k in het rood bij de overheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |