quote:
Het tempo is vaak nét een tikje hoger en het heeft een wat vollere sound. Ik waardeer de reggae uit de jaren 70 wel, maar je zal er niet veel van in mijn playlist vinden. Luister zelf voornamelijk hiphop en als er dan zo'n oude langskomt, past het vaak wat minder en heb ik er niet zoveel zin in.
De mensen die erdoor geïnspireerd zijn zoals Sizzla, Buju Banton, Capleton, Anthony B, Macka B, Alpha Blondy etcetera luister ik liever.
En in wat recentere tijd zijn er gewoon weer topartiesten bijgekomen, zoals Collie Buddz, Chronixx, Protoje, Tarrus Riley, Marlon Asher etc.
En dan is er nog de opkomst van het dancehall genre, dat haar wortels ook duidelijk heeft in die oude reggae, maar veel meer uptempo is en perfect voor een feestje. Artiesten als Beenie Man, Bounty Killer, Lady Saw, Mr. Vegas, Mavado, Busy Signal, Vybz Kartel etc., dat is echt een enorme ontwikkeling, al weet ik dat lang niet iedere reggae liefhebber dat waardeert.
Nee, ik vind dat het genre zeker gegroeid is met de jaren en het is in mijn optiek zonde om je dood te staren op Bob Marley en zijn tijdsgenoten.
Een beetje aandacht voor onze hoogsteigen ziggi mag ook wel trouwens: