ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco Bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K *Kutjoch* Koplopers fanboy DerLudolf Vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
In Parijs gaat men trouwens al strategisch achter je staan/lopen om door het poortje te glippen zodra je je navigo uit je zak peutert, ook al ben je nog ongeveer 50 meter voor de poortjes
Ja is het zover ja? Gebeurd dat nu eindelijk in NL? Heeft nog lang geduurd...
In dezelfde mate als in Parijs?
In Lyon gebeurt dat ook om de haverklap
In die stad hebben ze het trouwens wel makkelijk gemaakt: je moet je kaartje valideren bij het instappen van een voertuig / betreden van het station. Uitchecken hoeft niet, de poortjes van de metro hebben een bewegingssensor en gaan gewoon open.
In die stad hebben ze het trouwens wel makkelijk gemaakt: je moet je kaartje valideren bij het instappen van een voertuig / betreden van het station. Uitchecken hoeft niet, de poortjes van de metro hebben een bewegingssensor en gaan gewoon open.
Ja waar ik het dus net over had: de Carte Houra in de Regio Rhone Alpes...
De Franse Raad van State heeft de aanleg van de LGV Poitiers - Limoges afgeschoten. De RvS is van mening dat het project te weinig maatschappelijke baten oplevert, in tegenstelling tot andere hogesnelheidslijnen die op dit moment gebouwd of gepland worden.
Dat ding hebben ze ook ja, ik zag de ontwaarders bij stations.
Ik reisde toen rond op zo'n avondkaartje van TCL. Voor 3 euro de hele avond rond kunnen reizen in en rond Lyon is niet duur
Ja in de Ardeche bij vriendin lief is t ook geldig, alleen jammer dat mijn overstap in Avignon is (Regio PACA) en dat ding daar niet verkocht word
En waar ik uitstap mag je blij zijn dat je GSM dekking heb, dus de carte houra daar kopen behoord ook niet tot de mogelijkheden...Losse kaartje it is...
hmz, ik kan niet quoten uit een reeds gesloten topic van deze reeks... Afijn, over Zwolle - Herfte: - JA, op de site van het platformpublieksparticipatie komt de informatie te staan - JA, voor de westzijde van het station is een ontwerp gemaakt. Het opstelterrein wordt fors uitgebreid en er komt een brug om het busplatform te kunnen verplaatsen naar de andere kant van het station.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Op dinsdag 19 april 2016 16:58 schreef Goverman het volgende: hmz, ik kan niet quoten uit een reeds gesloten topic van deze reeks... Afijn, over Zwolle - Herfte: - JA, op de site van het platformpublieksparticipatie komt de informatie te staan - JA, voor de westzijde van het station is een ontwerp gemaakt. Het opstelterrein wordt fors uitgebreid en er komt een brug om het busplatform te kunnen verplaatsen naar de andere kant van het station.
Mocht je bedoelen dat je morgenvroeg had willen studeren, maar nu dus een besluit wil bekijken dan moet ik je teleurstellen: pas vanaf donderdag begint de inspraak... Kun je morgen toch nog lekker studeren
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Mocht je bedoelen dat je morgenvroeg had willen studeren, maar nu dus een besluit wil bekijken dan moet ik je teleurstellen: pas vanaf donderdag begint de inspraak... Kun je morgen toch nog lekker studeren
Onder de straten van het moderne Madrid ligt een verlaten metrostation waar het voor eeuwig 1919 zal blijven. Chamberí heet deze spookachtige plek en je kijkt er je ogen uit, zegt fotograaf Jan Sluijter. “Het voelt alsof je een geheim ondergronds gangenstelsel ontdekt.”
Ohja, wijnemenjemee.nl had er laatst een artikel over. Het station ligt in een bocht en toen de perrons van alle stations werden verlengd voor langere treinen, is dit station niet meegenomen omdat dat door de bocht erg duur zou worden en de andere stations toch erg dichtbij liggen. Het is nu een soort museum, lijkt me erg gaaf te bezoeken!
Maar ik moet zeggen dat je je bij de metrostations van lijn A in Rome vaak ook in een archeologische opgraving in een donkere druipsteengrot waant, terwijl dat van bouwjaar 1980 is.
Over Oekraïne gesproken, daar rijdt nu een of andere zelfgebouwde hogesnelheidstrein rond die maximaal 220km/u zou moeten kunnen halen: de Tarpan. Zo ziet hij eruit:
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2016 19:34:45 ]
Op dinsdag 19 april 2016 19:34 schreef J.B. het volgende: Over Oekraïne gesproken, daar rijdt nu een of andere zelfgebouwde hogesnelheidstrein rond die maximaal 220km/u zou moeten kunnen halen: de Tarpan. Zo ziet hij eruit: [ afbeelding ]
Of er mist een sluitsein of er ze hebben daar gekke seinvoering
Op dinsdag 19 april 2016 19:34 schreef J.B. het volgende: Over Oekraïne gesproken, daar rijdt nu een of andere zelfgebouwde hogesnelheidstrein rond die maximaal 220km/u zou moeten kunnen halen: de Tarpan. Zo ziet hij eruit: [ afbeelding ]
Of er mist een sluitsein of er ze hebben daar gekke seinvoering
In reguliere dienst gaan ze max 160 trouwens
Klopt ja, dat is de hoogste snelheid die het Oekraïense spoorwegnet toelaat. Het was de bedoeling ze te testen voor 220 op het traject tussen Moskou en Sint Petersburg, maar om begrijpelijke redenen is het daar niet meer van gekomen. Er zijn er tot op heden overigens maar 3 van gebouwd, dus het is niet bepaald een grote serie.
In Brussel ligt ook zoiets, metrostation Sainctelette. Dat is ooit gebouwd maar toen het bijna klaar was kwamen ze tot de conclusie dat het station toch wel erg dicht bij de naastgelegen stations Ijzer en Ribeaucourt lag Je ziet het liggen als je er met de metro doorheen rijdt, ik vind het echt bizar dat ze zoiets niet op voorhand kunnen bedenken Zie: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sainctelette_(metrostation)
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2016 00:27:00 ]
Als je je er een beetje in verdiept ontdek je dat elk metronetwerk wel zo zijn geheimen kent Kennen jullie in Amsterdam het dubbele station Weesperplein? En het metrotunneltje bij CS die nooit in gebruik is genomen omdat er toch een gewone tram naar IJburg is aangelegd in plaats van een metro? En een tunneltje onder de A10-Zuid, die is gebouwd omdat er volgens plannen in de jaren 1970 een spoorlijn naar het Museumplein zou gaan?
Over de metro van Rome gesproken... Ze rijden op normaalspoor en krijgen 1,5kV= via de bovenleiding...
[..]
Denken jullie wat ik nu denk?
De metro van Rome moet straks binnenblijven bij sneeuwval?
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
ICD vertraging van 16 min opgelopen tussen Rotterdam en Schiphol, officieel heb je dan recht op 50% vergoeding van deze reis, deze ook als dusdanig ingediend.
Echter ik ben toevallig doorgereisd naar Sloterdijk (ik had ook prima mijn reis kunnen onderbreken, uitchecken, koffie lurken,mensen kijken inchecken en doorreizen naar Sloterdijk) en daar met +11 aankwam krijg je geen compensatie (ook niet voor de ICD reis)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
En ben je met +11 op je bestemming aangekomen. Jezus, je kan over alles wel zo lopen miepen. Terechte afwijzing van de klacht
Edit: voor alle duidelijkheid, zoals ook in de voorwaarden staat is de compensatie voor de REIS, niet voor de RIT. Er is een REIS gemaakt van Rotterdam naar Amsterdam Sloterdijk. Vertraging op de eindbestemming 11 minuten.
[ Bericht 30% gewijzigd door MTL op 20-04-2016 09:39:03 ]
Op woensdag 20 april 2016 08:16 schreef _serial_ het volgende: (ik had ook prima mijn reis kunnen onderbreken, uitchecken, koffie lurken,mensen kijken inchecken en doorreizen naar Sloterdijk)
doe je de volgende keer dat toch? ben je nog later op je bestemming
ICD vertraging van 16 min opgelopen tussen Rotterdam en Schiphol, officieel heb je dan recht op 50% vergoeding van deze reis, deze ook als dusdanig ingediend.
Echter ik ben toevallig doorgereisd naar Sloterdijk (ik had ook prima mijn reis kunnen onderbreken, uitchecken, koffie lurken,mensen kijken inchecken en doorreizen naar Sloterdijk) en daar met +11 aankwam krijg je geen compensatie (ook niet voor de ICD reis)
En weer een reden om een 2e chipkaart op zak te hebben
als ik nou met mijn vrij reizen kaart incheck voor aanvang van de rit en bij oostvaarders zet ik de trein stil, bel treindienstleider dat ik een defect aan de trein heb en ga vervolgens beneden bij de visboer die daar staat een kibbelingetje halen en bij de AH een flesje cola en rook op het perron nog even een sjekkie alvorens door te rijden naar lelykstad om daar met +35 aan te komen en uit te checken.
Op woensdag 20 april 2016 10:05 schreef Salatrel het volgende: als ik nou met mijn vrij reizen kaart incheck voor aanvang van de rit en bij oostvaarders zet ik de trein stil, bel treindienstleider dat ik een defect aan de trein heb en ga vervolgens beneden bij de visboer die daar staat een kibbelingetje halen en bij de AH een flesje cola en rook op het perron nog even een sjekkie alvorens door te rijden naar lelykstad om daar met +35 aan te komen en uit te checken.
Op woensdag 20 april 2016 10:05 schreef Salatrel het volgende: als ik nou met mijn vrij reizen kaart incheck voor aanvang van de rit en bij oostvaarders zet ik de trein stil, bel treindienstleider dat ik een defect aan de trein heb en ga vervolgens beneden bij de visboer die daar staat een kibbelingetje halen en bij de AH een flesje cola en rook op het perron nog even een sjekkie alvorens door te rijden naar lelykstad om daar met +35 aan te komen en uit te checken.
zou ik dan geld terug kunnen claimen?
Ja. Maar niet genoeg om die boete voor het roken van te betalen
Rechtszaken in Groot-Britannie omdat een vervoerder de deuren wil laten sluiten door de bestuurder en niet door een conducteur en er wordt gezegd dat het heel onveilig is: http://www.globalrailnews(...)2-car-train-boycott/
Interessant. Ik heb even door zitten lezen over die problemen met die 12-car DOO. Als ik het goed begrijp heeft de vervoerder (vergelijkbaar met Nederland) een veiligheidsmanagementsysteem en is er dus onderzoek geweest naar de veiligheid van 12 bakken in plaats van 10 bakken, waar nu mee wordt gereden. Dat bleek niet significant anders te liggen en is toegestaan (én wordt al op andere plaatsen in GB gedaan). Nu is de vakbond er tegenin gegaan en heeft de bestuurders geïnstrueerd om, als ze 12 bakken mee krijgen, geen reizigers op te pikken. Daarmee doen ze dus aan werkweigering, aldus de vervoerder, waardoor de vervoerder nu rechtszaken aan gaat spannen.
Ik word daar zo moe van zoveel gedoe omdat de een of andere figuur niet op zijn spullen let.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
- Groot deel van Zwolle Goederen wordt opgebroken, hier komen twee opstelsporen (voor Arriva?) - De sporen van/naar Emmen wordt in Zwolle alleen aangesloten op spoor 15 en 16 (met één wissel om naar de rest te gaan) - Spoor 15/16 zijn straks niet meer te bereiken vanuit Meppel - Perron spoor 15/16 wordt verbreed (mogelijk omdat busstation daar verdwijnt) - De sporen naar Emmen zijn de huidige sporen, naar Meppel worden nieuwe sporen - Alle wissels bij Herfte gaan weg, dus bij stremming moet er enkelspoor Zwolle-Meppel gereden worden...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
- Groot deel van Zwolle Goederen wordt opgebroken, hier komen twee opstelsporen (voor Arriva?) - De sporen van/naar Emmen wordt in Zwolle alleen aangesloten op spoor 15 en 16 (met één wissel om naar de rest te gaan) - Spoor 15/16 zijn straks niet meer te bereiken vanuit Meppel - Perron spoor 15/16 wordt verbreed (mogelijk omdat busstation daar verdwijnt) - De sporen naar Emmen zijn de huidige sporen, naar Meppel worden nieuwe sporen - Alle wissels bij Herfte gaan weg, dus bij stremming moet er enkelspoor Zwolle-Meppel gereden worden...
Ook is rekening gehouden met een verwachte groei van het goederenvervoer van gemiddeld 0,5 naar 1,7 goederentreinen per dag per richting op de lijn naar Emmen en van 2,8 naar 9,0 goederentreinen per dag per richting op de lijn naar Meppel
Emmen kan ik me voorstellen, maar 9 goederentreinen per dag per richting naar Meppel?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
- Groot deel van Zwolle Goederen wordt opgebroken, hier komen twee opstelsporen (voor Arriva?) - De sporen van/naar Emmen wordt in Zwolle alleen aangesloten op spoor 15 en 16 (met één wissel om naar de rest te gaan) - Spoor 15/16 zijn straks niet meer te bereiken vanuit Meppel - Perron spoor 15/16 wordt verbreed (mogelijk omdat busstation daar verdwijnt) - De sporen naar Emmen zijn de huidige sporen, naar Meppel worden nieuwe sporen - Alle wissels bij Herfte gaan weg, dus bij stremming moet er enkelspoor Zwolle-Meppel gereden worden...
ik zie alleen maar problemen erbij komen en geen enkel probleem opgelost worden.
Dat er staat dat Emmen door de dive-under gaat en Meppel bovenlangs terwijl minstens 20 keer in het document het precies andersom staat. Ook in de tekeningen..
[ Bericht 1% gewijzigd door b2py op 21-04-2016 13:56:10 ]
ik zie alleen maar problemen erbij komen en geen enkel probleem opgelost worden.
Het probleem dat opgelost gaat worden is de opvolging van treinen tussen Zwolle en Herfte, en het kruisen van het verkeer Dalfsen -> Zwolle met Zwolle -> Meppel
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Dat er staat dat Emmen door de dive-under gaat en Meppel bovenlangs terwijl minstens 20 keer in het document het precies andersom staat. Ook in de tekeningen..
Ik moest nog even goed kijken naar de tekeningen, maar je hebt inderdaad gelijk.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
- Groot deel van Zwolle Goederen wordt opgebroken, hier komen twee opstelsporen (voor Arriva?) - De sporen van/naar Emmen wordt in Zwolle alleen aangesloten op spoor 15 en 16 (met één wissel om naar de rest te gaan) - Spoor 15/16 zijn straks niet meer te bereiken vanuit Meppel - Perron spoor 15/16 wordt verbreed (mogelijk omdat busstation daar verdwijnt) - De sporen naar Emmen zijn de huidige sporen, naar Meppel worden nieuwe sporen - Alle wissels bij Herfte gaan weg, dus bij stremming moet er enkelspoor Zwolle-Meppel gereden worden...
Even op jouw punten: - Zwolle Goederen: bedoel je hier de aanneemsporen op het RGS-terrein? Of iets anders? - er komt inderdaad een breder perron: het huidige perron voldoet niet meer aan de breedtenorm (onveilig). Het busstation wordt verplaatst, waardoor die ruimte er is. De redenering is dus andersom. En verder komen er op de plek van het busstation nog fietsenstallingen. - er worden inderdaad de nodige wissels weggesaneerd. Dat is precies de bedoeling van het project. De trein naar Emmen hoeft (voor de reguliere dienstregeling) niet naar andere sporen. Dus is een reeks aan wissels om dat mogelijk te maken ook niet nodig. - de wissels bij Herfte gaan inderdaad weg: daar komt die dive-under voor. Ik meende dat er er na Herfte (bij Dedemsvaart) nog bijsturingswissels lagen. Dus dat probleem is dan ook niet heel groot.
Let wel: er verdwijnen bijsturingsmogelijkheden. Maar de kans op storingen is ook minder groot. Dit is precies de (fundamentele) discussie die nu aan de gang is: wil je betrouwbare corridors met weinig bijsturing of wil je veel bijsturing op een minder betrouwbare corridor. Momenteel neigt ProRail (en ook IenM) wat meer naar het eerste.
Jammer dat niet de sporen richting Meppel niet door de dive-under gaan zoals laatst nog op tafel lag. Dan heb je volgens mij minder ruimte nodig
Ruimtebeslag was niet het belangrijkste argument. Meppel onder kostte veel meer, had minder gunstige omgevingseffecten en had geen reistijd/rijtijdvoordelen. Daarom is die al heel snel afgevallen. De fly-overs aan de Marsweg en Mimosastraat hingen wel langer in de lucht, maar die zijn het niet geworden dus.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Ruimtebeslag was niet het belangrijkste argument. Meppel onder kostte veel meer, had minder gunstige omgevingseffecten en had geen reistijd/rijtijdvoordelen. Daarom is die al heel snel afgevallen. De fly-overs aan de Marsweg en Mimosastraat hingen wel langer in de lucht, maar die zijn het niet geworden dus.
Is het nou wel of niet Meppel onder? Tekeningen zeggen van wel maar jij zegt nu van niet?
Is het nou wel of niet Meppel onder? Tekeningen zeggen van wel maar jij zegt nu van niet?
De variant Meppel onder viel dus al snel af. De variant Emmen onder is het geworden. Dat is wat de tekeningen ook zeggen (al moet je inderdaad welhaast expert zijn om dat te snappen)
De variant Meppel onder viel dus al snel af. De variant Emmen onder is het geworden. Dat is wat de tekeningen ook zeggen (al moet je inderdaad welhaast expert zijn om dat te snappen)
Er kunnen tot 1 juni zienswijzen ingediend worden, dus ik zou iedereen die meent dat het beter kan dan dit willen aanmoedigen om van dat recht gebruik te maken
[..] [quote]- er worden inderdaad de nodige wissels weggesaneerd. Dat is precies de bedoeling van het project. De trein naar Emmen hoeft (voor de reguliere dienstregeling) niet naar andere sporen. Dus is een reeks aan wissels om dat mogelijk te maken ook niet nodig.
Dat is op zijn minst een twijfelachtige opmerking en ook nog eens eentje zonder argumenten. En niet met DSSU aankomen want er rijden nu van Schiphol tot aan Den Bosch geen treinen bij een verstoring in Utrecht op een verkeerde plek. Het is een verkeerde vorm van bezuinigen; je hebt wissels en die moet je onderhouden, dát gebeurt niet in Nederland. Je boet nu enorm in aan flexibiliteit en het is niet alsof er aan de noordelijke kant van het emplacement al zo gigantisch veel wissels liggen van/naar de hoofdbaan.
quote:
Let wel: er verdwijnen bijsturingsmogelijkheden. Maar de kans op storingen is ook minder groot. Dit is precies de (fundamentele) discussie die nu aan de gang is: wil je betrouwbare corridors met weinig bijsturing of wil je veel bijsturing op een minder betrouwbare corridor. Momenteel neigt ProRail (en ook IenM) wat meer naar het eerste.
Ik snap wel waarom; ze krijgen niet genoeg geld om het onderhoud uit te voeren. Maar dan moet je niet als argument opvoeren dat het te storingsgevoelig is, dan moet je gewoon zeggen; we krijgen niet genoeg geld om álles te kunnen onderhouden dus we gaan saneren want anders kunnen wij niet voor een betrouwbare dienstuitvoering staan.
En spoor 15 is regelmatig nodig voor een kerende sprinter uit Groningen, ik voorzie issues in de toekomst en mogelijkerwijs een overbelastingsverklaring vóórdat het project af is...
Dat is op zijn minst een twijfelachtige opmerking en ook nog eens eentje zonder argumenten. En niet met DSSU aankomen want er rijden nu van Schiphol tot aan Den Bosch geen treinen bij een verstoring in Utrecht op een verkeerde plek. Het is een verkeerde vorm van bezuinigen; je hebt wissels en die moet je onderhouden, dát gebeurt niet in Nederland. Je boet nu enorm in aan flexibiliteit en het is niet alsof er aan de noordelijke kant van het emplacement al zo gigantisch veel wissels liggen van/naar de hoofdbaan.
[..]
Ik snap wel waarom; ze krijgen niet genoeg geld om het onderhoud uit te voeren. Maar dan moet je niet als argument opvoeren dat het te storingsgevoelig is, dan moet je gewoon zeggen; we krijgen niet genoeg geld om álles te kunnen onderhouden dus we gaan saneren want anders kunnen wij niet voor een betrouwbare dienstuitvoering staan.
En spoor 15 is regelmatig nodig voor een kerende sprinter uit Groningen, ik voorzie issues in de toekomst en mogelijkerwijs een overbelastingsverklaring vóórdat het project af is...
Ik wil hier wel een nuancering aan toevoegen. De gedachte an sich is niet perse slecht alleen is het in dit geval meer een middel dan een oplossing. Je zou naar een optimum tussen aantal wissels & bijsturing moeten kijken maar dat lijkt nu niet aan de hand...
Ik wil hier wel een nuancering aan toevoegen. De gedachte an sich is niet perse slecht alleen is het in dit geval meer een middel dan een oplossing. Je zou naar een optimum tussen aantal wissels & bijsturing moeten kijken maar dat lijkt nu niet aan de hand...
- er worden inderdaad de nodige wissels weggesaneerd. Dat is precies de bedoeling van het project. De trein naar Emmen hoeft (voor de reguliere dienstregeling) niet naar andere sporen. Dus is een reeks aan wissels om dat mogelijk te maken ook niet nodig. - de wissels bij Herfte gaan inderdaad weg: daar komt die dive-under voor. Ik meende dat er er na Herfte (bij Dedemsvaart) nog bijsturingswissels lagen. Dus dat probleem is dan ook niet heel groot.
Let wel: er verdwijnen bijsturingsmogelijkheden. Maar de kans op storingen is ook minder groot. Dit is precies de (fundamentele) discussie die nu aan de gang is: wil je betrouwbare corridors met weinig bijsturing of wil je veel bijsturing op een minder betrouwbare corridor. Momenteel neigt ProRail (en ook IenM) wat meer naar het eerste.
"Lessen uit Japan", toch?
Een redelijk belangrijk punt daarin is, dat bij een verstoring een treinserie op een knooppunt kan keren. Daarvoor is het in principe nodig dat de sporen van een corridor ook in het station direct naast elkaar liggen, zoals nu in Zwolle ook wordt aangelegd. Dan is een overloopwissel genoeg.
Bij Utrecht (en bijv. bij station Amsterdam-Amstel) ligt de focus op cross-platform overstaps. Dat kan met dat model eigenlijk niet. Als je én cross-platform overstaps wil én wissels wil wegsaneren dan moet je i.i.g. buiten het station na de ontvlechting van de lijnen een overloopwissel / keerspoor aanleggen.
(Maar eigenlijk is dat ook niet ideaal, want treinen leg je als het goed is zo in dat ze op de symmetrietijd in het knooppuntstation zijn en dan wil je bij een verstoring kort keren, ljikt me)
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2016 14:40:18 ]
Een redelijk belangrijk punt daarin is, dat bij een verstoring een treinserie op een knooppunt kan keren. Daarvoor is het in principe nodig dat de sporen van een corridor ook in het station direct naast elkaar liggen, zoals nu in Zwolle ook wordt aangelegd. Dan is een overloopwissel genoeg.
Bij Utrecht (en bijv. bij station Amsterdam-Amstel) ligt de focus op cross-platform overstaps. Dat kan met dat model eigenlijk niet. Als je én cross-platform overstaps wil én wissels wil wegsaneren dan moet je i.i.g. buiten het station na de ontvlechting van de lijnen een overloopwissel / keerspoor aanleggen.
(Maar eigenlijk is dat ook niet ideaal, want treinen leg je als het goed is zo in dat ze op de symmetrietijd in het knooppuntstation zijn en dan wil je bij een verstoring kort keren, ljikt me)
Dan zou je in Utrecht dus Opstelterrein Zuid compleet opnieuw moeten inrichten wil je dat (deels) voor elkaar krijgen
Dan zou je in Utrecht dus Opstelterrein Zuid compleet opnieuw moeten inrichten wil je dat (deels) voor elkaar krijgen
Dat is inderdaad ook maar een halve oplossing. Want als er aan de zuidkant iets stuk gaat dan heb je nog steeds geen mogelijkheid om de IC van/naar Schiphol aan de noordkant van Utrecht Centraal van het IC-spoor A'dam-Utrecht naar het IC-spoor Utrecht-A'dam (of andersom) te laten wisselen. Dan valt bij een storing aan de zuidkant van Utrecht Centraal dus nog steeds de hele corridor Schiphol-Den Bosch uit.
Maar als spoor 16 wordt verplaatst, dan wordt die bushalte voor de bussen richting Kampen en Urk nog krapper en van dat busopstelterrein wordt dan ook ruimte gepikt is het niet?
Op donderdag 21 april 2016 15:56 schreef derLudolf het volgende: Maar als spoor 16 wordt verplaatst, dan wordt die bushalte voor de bussen richting Kampen en Urk nog krapper en van dat busopstelterrein wordt dan ook ruimte gepikt is het niet?