quote:
Op maandag 18 april 2016 07:32 schreef jeanklop het volgende:[..]
Denk je wel eens na?
Niemand in dit topic is het eens met jou, allemaal vallen ze over jou heen...
Jouw conclusie is dat die allemaal slechte ouders zijn en jij het goed doet...
Iedereen wijst jou erop dat je geen empathie hebt voor de ouders van dit verongelukte kind.
En nergens denk je: "hey, iedereen valt over mij, zal het dan aan mij liggen?"
Daarbij kun je ongelukken nooit voorkomen en de kans op een dodelijke afloop/ernstige gevolgen is niet hoog. Dat het helaas voortkomt betekend niet dat het heel gevaarlijk is voor kinderen dat ze een beveiliging nodig hebben a la wilders.
En jij kijkt alleen naar het fysieke gedeelte. Jij hebt totaal niet door dat jij je kind mentaal beschadigd en belemmerd in zijn/haar ontwikkeling.
Bij ons in dorp had je ook een kind met een moeder als jou. Het kind was een "watje". Begon bij alles te huilen. Toen het ventje naar de middelbare school moest, 8 km verderop in een stadje, was het geregeld dat hij in huilen uitbarste, heimwee had en zijn moeder hem ophaalde. Hij is zelfs weken thuis geweest omdat die zo in de knoei zat.
Maar goed hij dronk niet, deed geen gevaarlijke dingen en ging in een streep richting mama.
En ja wij deden domme dingen, soms wel eens een verwonding maar onze jeugd was wel normaal voor een puber.
Met die jongen is het nooit echt goed gekomen, altijd een kneusje gebleven.
Toevallig gisteren op bezoek bij oud studiegenootje. Die heb ik dit topic laten lezen. Die herkende het wel. Zei alleen arm kind, die gaat een ontwikkelingsachterstand krijgen en op sociaal gebied problemen krijgen. Maar goed een kinderpsychologe die aan het promoveren is natuurlijk geen match voor een super mama zoals jou

dit vind je vast ook een hele slechte vader:
(kind is 4 jaar)
De meeste in dit topic zijn het inderdaad niet met mij eens.. De meeste mensen die ik in mijn omgeving spreek, bijv. andere ouders op het schoolplein, zijn het wel met mij eens..
Ik heb nergens gezegd dat het slechte ouders zijn.. Ik heb zelfs letterlijk gezegd dat ik niet kan beoordelen of zij goede of slechte ouders zijn. Ik vind het onverantwoordelijk om een kind van die leeftijd uit het oog te verliezen, ik vind dat het de verantwoordelijkheid van de ouders is om dat te voorkomen. Het zullen vast en zeker liefhebbende en goeie ouders zijn, enkel op dit punt heb ik kritiek. Ik ben inderdaad van mening dat ik het op dat punt beter doe. Iedere ouder doet wat hij/zij denkt dat het beste is..
Ik heb wel empathie voor die ouders maar ik ben ook kritisch. Dit soort dingen komen veel te vaak voor. Natuurlijk is het verschrikkelijk voor die ouders en natuurlijk hebben ze het niet expres gedaan. Ik ben er alleen van overtuigd dat dit soort dingen gewoon voorkomen kunnen worden. Als mensen niet gaan inzien dat dit soort dingen voorkomen kunnen worden zullen dit soort dingen nog veel vaker gebeuren. Ik kan niks veranderen aan wat er is gebeurd, wat ik wel kan doen is proberen om dit soort tragedies in de toekomst te voorkomen door mensen er van bewust te maken welk risico ze nemen.
Niet alle ongelukken zijn te voorkomen, maar veel ongelukken zijn wel te voorkomen. Dit is een voorbeeld van een ongeluk dat voorkomen had kunnen worden. Dat jongetje dat vorig jaar is verdronken in de Maarssenveense Plassen, is een voorbeeld van een ongeluk dat voorkomen had kunnen worden. En zo zijn er nog veel meer. Dat het vaak goed afloopt betekent niet dat het veilig is. Iedereen is het erover eens dat roken en/of drinken tijdens de zwangerschap niet veilig is. Ook al gaat het in de meeste gevallen goed, het verhoogd het risico op afwijkingen en zelfs foetale sterfte, dus vinden we het onverantwoord om het risico te nemen.
Ik denk helemaal niet alleen maar naar het fysieke gedeelte. Ik behoed mijn kinderen ook voor mentale trauma's. Wat denk je dat het met een kind doet als hij/zij verkracht of misbruikt wordt?
Ik vind het knap dat jij denkt te kunnen beoordelen dat ik mijn kinderen beschadig en belemmer in hun ontwikkeling. Vanuit school en het cb krijg ik alleen maar complimenten, mijn kinderen ontwikkelen zich erg goed, zelfs boven gemiddeld.
Dat ik mijn kinderen niet uit het oog verlies zegt niets over hoe ik hen opvoed. Mijn kinderen mogen in principe alles doen en laten wat ze willen maar wel onder toezicht. Ik pamper mijn kinderen absoluut niet. Ze krijgen alle ruimte om fouten te maken en ervaren. (Mijn oudste stak steeds haar vingers tussen de deur, iedere keer haalde we haar hand weg en waarschuwde we haar dat het gevaarlijk was maar ze bleef het doen, toen ze het weer deed heb ik niks gezegd of gedaan en heb ik het haar maar gewoon een keer laten voelen. Ze heeft het daarna nooit meer gedaan.) Ik verlies ze alleen niet uit het oog, daar zijn ze simpel weg te jong voor.
Wat ontzettend kortzichtig en onprofessioneel van haar om zulke conclusies te trekken op basis van enkele posts in een topic op een forum. Ik weet wel zeker dat ik beter weet wat goed voor mijn kinderen is dan een of andere 'kinderpsycholoog die aan het promoveren is' die mij en mijn kinderen niet kent en enkel een aantal uitspraken van mij heeft gelezen op een forum..
Hoezo zou ik daar kritiek op hebben? Zijn vader is er toch gewoon bij?