Nee, helemaal niet.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:06 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En je vindt ook dat daarom passages uit MacBeth moeten worden geschrapt? Hij heeft het helemaal niet over jou, waarom voel je je zo aangesproken?
Ik heb de TT puur overgenomen van de nieuwsbron, er zat geen persoonlijke mening achter.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:13 schreef frietenstamp het volgende:
Lasterlijke tt. Moet zijn: (misbruik)slachtoffers getriggerd door wijze woorden Stephen Fry.
Ik had het nodig dat iemand mij duidelijk en helder vertelde door op latere leeftijd nog steeds bang te zijn, dat ik hem nog steeds macht gaf. Het was voor mij een eye-opener dat ik zelf de macht in handen had.quote:
Dan zijn we er, want daar gaat het om.quote:
Toch komt therapie daar wel op neer.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:41 schreef snakelady het volgende:
Misschien dat ik ook nog wel weer een periode van zelfmedelijden krijg, geen idee, maar als dat zo is gaat het korte zinnetje ''grow up'' mij echt niet helpen.
Dat ook inderdaad, ik kwam op een gegeven moment tot het besef dat ik hem niet mijn hele leven zou laten verpesten, mijn jeugd was al genoeg.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:18 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Ik had het nodig dat iemand mij duidelijk en helder vertelde door op latere leeftijd nog steeds bang te zijn, dat ik hem nog steeds macht gaf. Het was voor mij een eye-opener dat ik zelf de macht in handen had.
quote:Op woensdag 13 april 2016 08:29 schreef motorbloempje het volgende:
Zelfmedelijden triggert een intens op valse aannames gebaseerd medeleven dat je als mens en 'slachtoffer' niet moet willen. Steun bij verdriet en verwerken wil je, niet voeden op medeleven en dit blijven voeden door jezelf actief zielig te blijven voelen en zelf actief het verleden in het heden te houden om de pijn authentiek te houden zodat medeleven makkelijker oogsten is. Dat is ziekelijk. Oprecht verdriet niet. Ergo: eens met Fry.
Ik vind dit een mooie analogiequote:Op woensdag 13 april 2016 09:19 schreef MarieAlice het volgende:
Je (algemene, generaliserende je, niet jij persoonlijk) kan gerust aan je lief vragen om geen bier te drinken als de geur je triggert. Je kan even goed vragen of hij niet meer op café gaat en misschien doet ie dat dan voor je. Maar je kan niet gaan eisen dat de cafés allemaal sluiten omdat jij getriggerd wordt door de geur van bier en sigaretten. Het gaat niet om wat iemand van zijn directe omgeving vraagt, het gaat erom dat mensen verwachten dat de wereld zich aanpast aan hun probleem.
Je bent zo erg getriggerd dat je niet beseft wat hij zegt. Je verdraait zijn woorden en maakt er je eigen verhaal van, een verhaal dat over jou gaat.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:13 schreef snakelady het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet.
Zoals ik eerder zeg, ik denk gewoonweg niet dat zijn ''harde'' aanpak het gewenste effect gaat hebben, zoals ik al schreef als tegen mensen met obesitas gaan zeggen dat ze ''maar moeten stoppen met eten''.
Ik denk dat het juist een averechts effect gaat hebben (voor zowel slachtoffers als mensen die vinden dat ze nu terecht mogen gaan oordelen), ik voel mij dus niet persoonlijk aangesproken maar ik maak mij wel zorgen over wat voor effect het gaat hebben op de mensen die op dit moment in een periode van zelfmedelijden zitten, omdat ik zelf nog goed weet hoe dat voelde.
Ik moet eerlijk zeggen alleen het artikel gelezen, ik zat op mijn telefoon en die is zo ontzettend traag als ik filmpjes wil bekijken.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:19 schreef MarieAlice het volgende:
Heb je het filmpje eigenlijk gezien of enkel het artikel gelezen. Het gaat twee van de elf minuten daarover...
Hij heeft het er ook niet over dat je geen zelfmedelijden mag hebben of dat je je niet ellendig mag voelen, naar mijn gevoel. De context is de overgevoeligheid, de censuur, de trigger warnings van tegenwoordig. Het ging om geen stukken van Shakespeare kunnen behandelen in een universitair college Engelse Literatuur omdat er verkrachting in voorkomt en dat studenten zou kunnen triggeren.
En daar zegt hij dan 'het spijt me dat je dat ooit is aangedaan, ik voel met je mee, maar ik ga daarvoor geen curriculum aanpassen en je zou ook niet serieus moeten willen dat ik dat doe.' En ik kan hem daar eigenlijk alleen maar gelijk in geven.
Je (algemene, generaliserende je, niet jij persoonlijk) kan gerust aan je lief vragen om geen bier te drinken als de geur je triggert. Je kan even goed vragen of hij niet meer op café gaat en misschien doet ie dat dan voor je. Maar je kan niet gaan eisen dat de cafés allemaal sluiten omdat jij getriggerd wordt door de geur van bier en sigaretten. Het gaat niet om wat iemand van zijn directe omgeving vraagt, het gaat erom dat mensen verwachten dat de wereld zich aanpast aan hun probleem.
Misschien wil jij dit stuk niet lezen omdat er een verkrachting in is. Okee, ik wil dat stuk niet lezen omdat er een kind in doodgaat, en daar heb ik nare ervaringen mee. Laat ons dan alleen komedies lezen. Oh nee, want hier hangt het stereotype van de onderdanige vrouw en zijn er lijfeigenen... zoiets.
Edit: okee, ik typ gewoon pokketraag op tablet. Sorry, punt was dus al gemaakt. Never mind.
Om eerlijk te zijn voelde ik mij niet getriggerd door zijn uitspraken, toen mijn man het gisterenavond aan mij voorlas moest ik meer lachen en vond ik het een erg ongelukkige woordkeuze van hem en ik ben daarna gewoon goed gaan slapen.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:29 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Je bent zo erg getriggerd dat je niet beseft wat hij zegt. Je verdraait zijn woorden en maakt er je eigen verhaal van, een verhaal dat over jou gaat.
Ondertussen gedaan ( gedeeltes), nogmaals, ik heb begrip voor zijn standpunt, ik sta er milder tegenover maar nog steeds, sorry hiervoor, blijf ik het een ongelukkig woordkeuze vinden die hem niet helpt.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:33 schreef Copycat het volgende:
Kijk eerst het filmpje en oordeel dan nog eens.
Maar je maakt je nog steeds druk over zijn woordkeuze. Omdat je getriggerd bent. Niet omdat er iets mis is met zijn woordkeuze.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:35 schreef snakelady het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn voelde ik mij niet getriggerd door zijn uitspraken, toen mijn man het gisterenavond aan mij voorlas moest ik meer lachen en vond ik het een erg ongelukkige woordkeuze van hem en ik ben daarna gewoon goed gaan slapen.
Als het een trigger was geweest had ik niet lekker geslapen afgelopen nacht.
Niet omdat ik getriggerd ben, wil jij mij nu alsjeblieft niet een gevoel gaan aanpraten die ik niet heb?quote:Op woensdag 13 april 2016 09:39 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Maar je maakt je nog steeds druk over zijn woordkeuze. Omdat je getriggerd bent. Niet omdat er iets mis is met zijn woordkeuze.
wat is het precies waar je over valt eigenlijk? De grow up?quote:Op woensdag 13 april 2016 09:32 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen alleen het artikel gelezen, ik zat op mijn telefoon en die is zo ontzettend traag als ik filmpjes wil bekijken.
En ik begrijp ieders punt, ik begrijp ook wat hij wil zeggen, maar ik blijf het nog steeds een beetje een verkeerde woordkeuze vinden.
Ja, ik weet dat hij doelt op mensen die bepaalde zaken niet meer worden gespeeld of gefilmd enz. daar ben ik het ook niet mee eens, ik ben van mening dat dat soort zaken gewoon uitgespeeld mogen worden.
Maar zijn woordkeuze gaat zijn doel niet helpen ben ik bang maar juist het tegenovergestelde. Nu vind een overgrote meerderheid op het internet hem een grote lul (niet mijn woorden) en dat is ook niet zijn bedoeling lijkt mij.
Mensen die de zieligheidskaart en het getriggerd worden misbruiken om anderen te manipuleren zullen hem wel een grote lul vinden.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:38 schreef Copycat het volgende:
En ik denk niet dat de overgrote meerderheid op internet hem nu een grote lul vindt, maar dat een klein groepje elke nuance overschreeuwt. Fry ziet zijn punt wederom bewezen.
Hij is niet op de wereld om jou te helpen. Dat is nou net het punt.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
Niet omdat ik getriggerd ben, wil jij mij nu alsjeblieft niet een gevoel gaan aanpraten die ik niet heb?
Maar omdat ik weet uit ervaring dat dergelijke uitspraken niet helpen, zoals eerder uitgelegd met het voorbeeld van obesitas.
Fryquote:Op woensdag 13 april 2016 09:38 schreef Copycat het volgende:
En ik denk niet dat de overgrote meerderheid op internet hem nu een grote lul vindt, maar dat een klein groepje elke nuance overschreeuwt. Fry ziet zijn punt wederom bewezen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |