Kan ik het niet mee oneens zijn.quote:'It might trigger something when you were young that upset you once because uncle touched you in the nasty place. Well, I’m sorry, it’s a great shame. We’re all very sorry that uncle touched you in that nasty place, you get some of my sympathy, but your self-pity gets none of my sympathy because self-pity is the ugliest emotion in humanity,” said Fry.
er zit wel een punt in maar om seksueel misbruikslachtoffers hiervoor te gebruiken is een beetjequote:Op woensdag 13 april 2016 08:19 schreef Copycat het volgende:
Volgens mij is de nuance een beetje zoek:
[..]
Kan ik het niet mee oneens zijn.
Ik wel, ik heb ook momenten van zelfmedelijden gehad, mijn excuses als andere mensen die er niks mee te maken hebben gehad dat een lelijke emotie vinden, maar ik moest daar even zijn op dat moment om mij daarna beter te voelen.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:19 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dit. Het is echt niet dat elk misbruikslachtoffer zich aanstelt. Er zijn er echter ook die bovenstaand voorbeeld gebruiken om hun hele leven zieligheidspunten te verzamelen.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:19 schreef Copycat het volgende:
[..]
En hoelang mag je je dan zo voelen? Wat is een geaccepteerde hoeveelheid tijd?quote:Op woensdag 13 april 2016 08:22 schreef Copycat het volgende:
Gehad. Dus ook jij bent er niet in blijven hangen. Dat is het punt van Fry.
Het gaat om de uitwassen. Dat woorden als rape al als rape worden gezien, omdat slachtoffer van misbruik.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:25 schreef snakelady het volgende:
En hoelang mag je je dan zo voelen? Wat is een geaccepteerde hoeveelheid tijd?
Ik vind persoonlijk dat Fry zich daar helemaal niet mee moet bemoeien over hoe iemand om moet gaat met iets dergelijks, zelfs al zou hij zelf slachtoffer zijn geweest, voor iedereen is het anders en iedereen gaat er anders mee om, de een doet er ook wat langer over dan de ander.
Iedere keer als ik het woordje kindermisbruik zie staan heb ik het gevoel dat ik moet kotsen, ik krijg een naar misselijk gevoel in mijn buik.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:27 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het gaat om de uitwassen. Dat woorden als rape al als rape worden gezien, omdat slachtoffer van misbruik.
Niks aan toe te voegen.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:29 schreef motorbloempje het volgende:
Zelfmedelijden triggert een intens op valse aannames gebaseerd medeleven dat je als mens en 'slachtoffer' niet moet willen. Steun bij verdriet en verwerken wil je, niet voeden op medeleven en dit blijven voeden door jezelf actief zielig te blijven voelen en zelf actief het verleden in het heden te houden om de pijn authentiek te houden zodat medeleven makkelijker oogsten is. Dat is ziekelijk. Oprecht verdriet niet. Ergo: eens met Fry.
Dus moet dat woord maar geschrapt worden? Want daar gaat het om. Dat woorden als rape uit Shakespeare stukken moeten worden gehaald. Omdat het sommigen triggert. Het is niet het woord, het is het niet goed verwerkte verleden wat dwars zit. En ja, daar moet je overheen, ook, nee vooral voor jezelf.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:31 schreef snakelady het volgende:
[..]
Iedere keer als ik het woordje kindermisbruik zie staan heb ik het gevoel dat ik moet kotsen, ik krijg een naar misselijk gevoel in mijn buik.
Dat woord heeft dat effect op mij. Daar kan ik niet aan doen, dat is niet gekozen, dat is een onvrijwillige reactie omdat het herinneringen oproept.
Zeg ik dat hierom dit woord vermeden moet worden? Helemaal niet.
Maar ik vind het onbegrip en het wel eventjes vertellen hoe slachtoffers zich behoren te gedragen en zich behoren te voelen gewoon erg misplaatst. Iedereen gaat er mee om op zijn of haar eigen manier, en als dat is in een periode (lang of kort) in zelfmedelijden dan is dat zo.
Dat is zo, maar op een gegeven moment houdt de sympathie van je medemens een keer op omdat je één van de uitwassen wordt. Dan is het heel jammer dat jij meer moeite met verwerken hebt dan de gemiddelde persoon, maar je kunt niet van iedereen verwachten tot in lengte van dagen rekening met je te houden.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:31 schreef snakelady het volgende:
[..]
Iedere keer als ik het woordje kindermisbruik zie staan heb ik het gevoel dat ik moet kotsen, ik krijg een naar misselijk gevoel in mijn buik.
Dat woord heeft dat effect op mij. Daar kan ik niet aan doen, dat is niet gekozen, dat is een onvrijwillige reactie omdat het herinneringen oproept.
Zeg ik dat hierom dit woord vermeden moet worden? Helemaal niet.
Maar ik vind het onbegrip en het wel eventjes vertellen hoe slachtoffers zich behoren te gedragen en zich behoren te voelen gewoon erg misplaatst. Iedereen gaat er mee om op zijn of haar eigen manier, en als dat is in een periode (lang of kort) in zelfmedelijden dan is dat zo.
Helemaal niets aan toe te voegen.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:33 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dus moet dat woord maar geschrapt worden? Want daar gaat het om. Dat woorden als rape uit Shakespeare stukken moeten worden gehaald. Omdat het sommigen triggert. Het is niet het woord, het is het niet goed verwerkte verleden wat dwars zit. En ja, daar moet je overheen, ook, nee vooral voor jezelf.
Oh, ik ben trouwens ook incestslachtoffer geweest.
Is om kunnen gaan met trigger words niet gewoon het laatste stukje van verwerking?quote:Op woensdag 13 april 2016 08:34 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is zo, maar op een gegeven moment houdt de sympathie van je medemens een keer op omdat je één van de uitwassen wordt. Dan is het heel jammer dat jij meer moeite met verwerken hebt dan de gemiddelde persoon, maar je kunt niet van iedereen verwachten tot in lengte van dagen rekening met je te houden.
Misschien. Maar dat lijkt me toch vooral een zaak van het slachtoffer, niet van de maatschappij. Net als gedoe rondom het woord kanker. Prima dat iemand dat woord een naar woord vindt, maar je mag niet verwachten dat iedereen daarom voor jou het woord maar gaat vermijden.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:35 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Is om kunnen gaan met trigger words niet gewoon het laatste stukje van verwerking?
Heb je het al gehoord? Hij heeft -volume daalt- K ...quote:Op woensdag 13 april 2016 08:37 schreef Mystikvm het volgende:
Misschien. Maar dat lijkt me toch vooral een zaak van het slachtoffer, niet van de maatschappij. Net als gedoe rondom het woord kanker. Prima dat iemand dat woord een naar woord vindt, maar je mag niet verwachten dat iedereen daarom voor jou het woord maar gaat vermijden.
Mooi gesprokenquote:Op woensdag 13 april 2016 08:29 schreef motorbloempje het volgende:
Zelfmedelijden triggert een intens op valse aannames gebaseerd medeleven dat je als mens en 'slachtoffer' niet moet willen. Steun bij verdriet en verwerken wil je, niet voeden op medeleven en dit blijven voeden door jezelf actief zielig te blijven voelen en zelf actief het verleden in het heden te houden om de pijn authentiek te houden zodat medeleven makkelijker oogsten is. Dat is ziekelijk. Oprecht verdriet niet. Ergo: eens met Fry.
Natuurlijk niet, dat zeg ik ook niet, maar dat is maar een heel klein gedeelde, terwijl hij het heeft over een grotere groep mensen.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:33 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dus moet dat woord maar geschrapt worden? Want daar gaat het om. Dat woorden als rape uit Shakespeare stukken moeten worden gehaald. Omdat het sommigen triggert. Het is niet het woord, het is het niet goed verwerkte verleden wat dwars zit. En ja, daar moet je overheen, ook, nee vooral voor jezelf.
Oh, ik ben trouwens ook incestslachtoffer geweest.
Hij is zelf ook misbruikt vroeger en je leest selectief. Hij schoffeert niemand, maar zegt dat je niet moet zwelgen in zelfmedelijden.quote:
Maar waarom is die persoon niet zielig? Sinds wanneer mag je niet meer zielig zijn of iets zielig vinden?quote:Op woensdag 13 april 2016 08:35 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Helemaal niets aan toe te voegen.
Iedereen mag tijd nemen om te herstellen, maar je bent niet zielig of speciaal. Deal with it.
Ik niet. Iedereen heeft zijn eigen bagage en moet daar mee zien om te gaan. We hebben genoeg faciliteiten waar je hulp en begeleiding kan krijgen, dus jezelf zielig vinden is niet nodig. Je mag compassie voelen, soms zelf medelijden, maar mensen zijn niet zielig en hulpeloos.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:43 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar waarom is die persoon niet zielig? Sinds wanneer mag je niet meer zielig zijn of iets zielig vinden?
Ik vind oorlogsslachtoffers zielig, ik vind een man die zijn hele gezin is verloren in een auto ongeluk zielig, ik vind een puppy die gedumpt is in het bos zielig en ik vind slachtoffers van kindermisbruik ook zielig.
Nogmaals, dat mag allemaal. Maar iemand kan jou op een gegeven moment niet meer zielig vinden als je blijft solliciteren naar iemands medeleven. Dat is het punt wat hij probeert te maken.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:43 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar waarom is die persoon niet zielig? Sinds wanneer mag je niet meer zielig zijn of iets zielig vinden?
Ik vind oorlogsslachtoffers zielig, ik vind een man die zijn hele gezin is verloren in een auto ongeluk zielig, ik vind een puppy die gedumpt is in het bos zielig en ik vind slachtoffers van kindermisbruik ook zielig.
Heb ik gedaan, en dat hij geweldige punten heeft over een of meerdere onderwerpen betekend niet dat ik het altijd maar 100% eens moet zijn met zijn uitspraken.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:44 schreef Copycat het volgende:
En je zou zijn boeken eens moeten lezen. Of liever nog: Stephen ze je laten voorlezen.
Fry for God.
Nee, maar deze uitspraken vertaal je in je hoofd echt verkeerd.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:46 schreef snakelady het volgende:
Heb ik gedaan, en dat hij geweldige punten heeft over een of meerdere onderwerpen betekend niet dat ik het altijd maar 100% eens moet zijn met zijn uitspraken.
En dat zijn de gevolgen voor die persoon, maar denk je echt dat er iemand die nu in zelfmedelijden zwelgt en van hem te horen krijgt 'Just grow up'' en dergelijke nu denkt ''Weet je wat, hij heeft gelijk, ik stop hier nu direct mee''.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:46 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nogmaals, dat mag allemaal. Maar iemand kan jou op een gegeven moment niet meer zielig vinden als je blijft solliciteren naar iemands medeleven. Dat is het punt wat hij probeert te maken.
Nogmaals, ik ben van mening dat hij zijn woorden gewoonweg erg ongelukkig gekozen heeft en ik begrijp de negatieve reacties hierop van velen dan ook wel.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:47 schreef Copycat het volgende:
[..]
Nee, maar deze uitspraken vertaal je in je hoofd echt verkeerd.
Het is ook niet nodig om iemand in zijn gezicht te zeggen dat hij er overheen moet stappen, want dat gaat natuurlijk niet werken. Maar die persoon vermijden, dat is iets wat ik dan zeker zou doen. Omdat ik er geen zin in heb om voortdurend te moeten bevestigen dat het allemaal heel erg was.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:48 schreef snakelady het volgende:
[..]
En dat zijn de gevolgen voor die persoon, maar denk je echt dat er iemand die nu in zelfmedelijden zwelgt en van hem te horen krijgt ''Grow up'' en dergelijke nu denkt ''Weet je wat, hij heeft gelijk, ik stop hier nu direct mee''.
Natuurlijk niet, dat is als tegen iemand met obesitas zeggen dat diegene moet stoppen met eten, dat gaat alleen averechts werken.
En dat is jouw keuze en dat is prima.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:50 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Het is ook niet nodig om iemand in zijn gezicht te zeggen dat hij er overheen moet stappen, want dat gaat natuurlijk niet werken. Maar die persoon vermijden, dat is iets wat ik dan zeker zou doen. Omdat ik er geen zin in heb om voortdurend te moeten bevestigen dat het allemaal heel erg was.
Ik zeg ook niet dat we woorden moeten gaan mijden, maar ik vind dat begrip hebben dat bepaalde woorden of beelden triggers kunnen zijn voor mensen wel wenselijk is.quote:Op woensdag 13 april 2016 08:51 schreef Jopie78 het volgende:
Hij spreekt toch niemand persoonlijk aan, het gaat erom dat we niet woorden gaan mijden omdat er wel eens iemand gekwetst kan worden.
Je hebt gelijk, ik vond het erg plezierig toen mijn vader zijn penis in mijn vagina stopte toen ik 5 jaar was met als gevolg dat ik niet meer normaal kon lopen om mij daarna te vertellen dat als ik het tegen iemand ander zou zeggen hij die persoon zou moeten vermoorden, en dat tot mijn 10de jaar.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:01 schreef DrDentz het volgende:
Tegenwoordig is alles misbruik. Vroeger noemden we dat gewoon een beetje plezier maken.
Neuh, je zegt feitelijk niets anders dan de rest. Natuurlijk moet je "eigen kring" goed voor je zorgen en is het wenselijk als ze enige rekening met je houden, maar Fry heeft het over de maatschappij. Je kan niet met iedereen rekening houden in teksten van boeken ed.quote:
En je vindt ook dat daarom passages uit MacBeth moeten worden geschrapt? Hij heeft het helemaal niet over jou, waarom voel je je zo aangesproken?quote:Op woensdag 13 april 2016 09:03 schreef snakelady het volgende:
Je hebt gelijk, ik vond het erg plezierig toen mijn vader zijn penis in mijn vagina stopte toen ik 5 jaar was met als gevolg dat ik niet meer normaal kon lopen om mij daarna te vertellen dat als ik het tegen iemand ander zou zeggen hij die persoon zou moeten vermoorden, en dat tot mijn 10de jaar.
Zo'n plezierige tijd was dat.
Verknipt, naïef. Maar deze kinderen kunnen niet meer, want als een volwassene er nu achter komt wordt dat trauma er wel ingeramd. Je moet en zal getraumatiseerd worden.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:08 schreef DrDentz het volgende:
Ik quotte gewoon even Ike Turner.
Turner recounted how he was introduced to sex at the age of six by a middle-aged lady called Miss Boozie. Walking past her house to school, she would invite him to help feed her chickens and then take him to bed. This continued for some years. Turner claimed not to be traumatized by this, commenting that "in those days they didn't call it abuse, they called it fun". He was also raped by two other women before he was twelve.
Hij was wel een beetje verknipt verder maar okay.
Ik begrijp wat je bedoeld, en dank je.quote:Op woensdag 13 april 2016 09:04 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Neuh, je zegt feitelijk niets anders dan de rest. Natuurlijk moet je "eigen kring" goed voor je zorgen en is het wenselijk als ze enige rekening met je houden, maar Fry heeft het over de maatschappij. Je kan niet met iedereen rekening houden in teksten van boeken ed.
En ik ken je niet persoonlijk, maar heb je nog nooit hier op het forum zien zwelgen in zelfmedelijden, je komt op mij juist zeer krachtig en "empowered" over. Het lijkt mij dus dat je alles behalve een slachtoffer bent, maar juist als een fenix uit de as bent gekomen.
Ik heb jaren angst gehad voor mannen (best lastig als hommo), had ik ze dan allemaal uit mijn buurt moeten bannen? Ik ben tegen een slachtoffercultuur en merk dat er steeds meer mensen klagen over hun persoonlijke probleempjes, waar we dan als land ons op gaan aanpassen. In mijn ogen is dat (meestal) niet wenselijk.
Maar geloof me, dat hij echt niet bezig is mensen te schofferen. Dat er mensen zijn die er aanstoot aan nemen klopt, maar dat is dus precies wat hij bedoelde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |