Het is elke keer wel weer een nieuw kinderdrama'tje hier, dan Mauro dan dit.quote:De Baarnse gemeenschap komt in opstand tegen de mogelijke uitzetting van David (11) en Daniel (10). De broertjes zijn geboren in Amsterdam en wonen nu in Baarn. Daar zitten ze op school, gaat David elke zaterdag naar de padvinderij en is Daniel een fanatieke voetballer bij de plaatselijke voetbalclub.
Voor de broertjes werd de facebookpagina 'David en Daniel blijven hier' opgericht. Daarop valt te lezen dat David en Daniel een Russische moeder en een Georgische vader hebben. Volgens de facebookpagina zagen de ouders met hun verschillende nationaliteiten geen kans om een bestaan in Rusland of Georgië op te bouwen.
Ze vroegen asiel aan in Nederland, maar dat verzoek werd afgewezen. Voor David en Daniel werd Kinderpardon aangevraagd, maar volgens de pagina is staatssecretaris Klaas Dijkhoff van justitie en veiligheid van mening dat het pardon niet opgaat voor kinderen zonder asielachtergrond.
Woensdag 20 april vindt op de Brink in Baarn een manifestatie plaats, waarbij een protestlied wordt gezongen om Dijkhoff ervan te overtuigen dat David en Daniel niet het land uit mogen worden gezet. De manifestatie kan volgens de Facebookpagina op steun rekenen van burgemeester van Baarn, Defence for Children, de Kinderombudsman, de Baarnse kerken, diverse politieke partijen, de school, de sportclubs en de scouting.
Lobby
Achter de schermen wordt al langer gelobbyd om David en Daniel in Nederland te houden. ,,Er zijn al veel brieven geschreven,'' vertelt Simone van der Sijs, een van de initiatiefnemers van de manifestatie. ,,De jongetjes zijn hier geboren, die kun je op deze leeftijd niet meer wegsturen. Ze moeten in Nederland blijven.'' Er is nog geen datum vastgesteld waarop de broertjes het land moeten verlaten. ,,Maar er is wel aan hun moeder gevraagd wanneer ze het land verlaat. Dit is onze laatste greep.''
De moeder van David en Daniel verkoopt al jaren de daklozenkrant bij de Albert Heijn in Baarn. ,,Ze moet toch geld verdienen. Wij willen de aandacht op de jongetjes vestigen, die wonen al hun hele leven hier en moeten nu vertrekken,'' aldus Van der Sijs.
Beroep op beroep op beroep denk ik zo.. eigen verantwoordelijkheid van de ouders als je het mij vraagt. Als ze die jongens geen Russisch of georgisch hebben geleerd vind ik dat ook nalatigheid.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:28 schreef HPLC het volgende:
Waarom moet dit serieus langer dan 11 jaar duren?
Ja dat konden ze niet. Gefeliciteerd. Je kan lezen.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:32 schreef Voszje het volgende:
Dus de ouders (Russisch & Georgisch) konden in zowel Rusland als Georgië geen toekomst opbouwen en zijn daarom naar Nederland gekomen? Oké, dus ze wonen al meer dan 11 jaar hier... En hoezo geen asielachtergrond? Ze zijn hier geboren, ja. Maar die ouders zijn hier wel gekomen met een asielachtergrond. Schrijnend dit. De kinderen die weer de dupe zijn.![]()
quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:50 schreef loni55 het volgende:
[..]
Ja dat konden ze niet. Gefeliciteerd. Je kan lezen.
De kinderen zijn niet alleen de dupe, maar in deze casus vooral het middel om een bepaald doel te bereiken: het afdwingen van asiel in Nederland. En dat gaat ze dus nog lukken ook.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:32 schreef Voszje het volgende:
Dus de ouders (Russisch & Georgisch) konden in zowel Rusland als Georgië geen toekomst opbouwen en zijn daarom naar Nederland gekomen? Oké, dus ze wonen al meer dan 11 jaar hier... En hoezo geen asielachtergrond? Ze zijn hier geboren, ja. Maar die ouders zijn hier wel gekomen met een asielachtergrond. Schrijnend dit. De kinderen die weer de dupe zijn.![]()
Ze konden er geen bestaan opbouwen. Financiele kwestie, lijkt me dat dan.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:32 schreef Voszje het volgende:
Heel simpel. Georgië en rusland waren in oorlog. Een gemixt stel was niet gewenst want verraders ergo zijn ze gevlucht.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:54 schreef Voszje het volgende:
[..]
Ik begrijp niet dat ze in de eerste plaats hier mochten blijven, gezien beide landen veilig waren en nu ook veilig zijn.
Uhm, wanneer precies? 2008.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:56 schreef loni55 het volgende:
[..]
Heel simpel. Georgië en rusland waren in oorlog. Een gemixt stel was niet gewenst want verraders ergo zijn ze gevlucht.
Ja, het is daar heel erg. Als je niet werkt, maar de hele dag op je luie reet zit, dan verdien je geen geld. En als je geen geld hebt, kun je geen eten kopen. En dan ga je dus dood van de honger. Dat mogen wij niet laten gebeuren! Stelletje schoften daar in Rusland en Georgië.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:49 schreef MPC60 het volgende:
Ik snap best dat Rusland en Georgie niet prettig zijn om te wonen maar onveilig? Kan iemand dit verduidelijken?
Dit klinkt logisch, is de situatie daar veranderd of hetzelfde?quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:56 schreef loni55 het volgende:
[..]
Heel simpel. Georgië en rusland waren in oorlog. Een gemixt stel was niet gewenst want verraders ergo zijn ze gevlucht.
Een simpel rekensommetje leert dat ze hier minimaal sinds 2005 - 2006 wonen, aangezien het oudste jongetje 11 is. Van oorlog was dus geen sprake.quote:
In de boeken van Jip en Janneke werkt dat misschien zo. In de grote mensenwereld spreken we van berekenend gedrag.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:00 schreef Janneke141 het volgende:
In sommige gevallen zijn alle denkbare opties ongewenst. Dit is er zo een. Misschien dat het daarom wel een 'schrijnend geval' heet.
Ze hadden hier gewoon al lang weg moeten zijn. Maar dat verandert niks aan de situatie die er nu ligt.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:01 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
In de boeken van Jip en Janneke werkt dat misschien zo. In de grote mensenwereld spreken we van berekenend gedrag.
Ja, zo redeneert de Gutmensch altijd: het had niet zo mogen zijn, maar het is nu eenmaal zo, en daarom kunnen we nu niets meer veranderen.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ze hadden hier gewoon al lang weg moeten zijn. Maar dat verandert niks aan de situatie die er nu ligt.
Ok daar zou je gelijk in kunnen hebben als mensen geen emotionele wezens waren en dat zo'n conflict, zeker met aangrenzende landen, jaren of zelfs decenia broeit.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:01 schreef Voszje het volgende:
[..]
Een simpel rekensommetje leert dat ze hier minimaal sinds 2005 - 2006 wonen, aangezien het oudste jongetje 11 is. Van oorlog was dus geen sprake.
Alle met de rusland aangrenzende landen zijn doodsbang dus nee helaas.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:59 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Dit klinkt logisch, is de situatie daar veranderd of hetzelfde?
Misschien kun je een keer een discussie gaan voeren zonder meteen met allerlei projectietermen zoals Gutmensch te gaan smijten.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:03 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja, zo redeneert de Gutmensch altijd: het had niet zo mogen zijn, maar het is nu eenmaal zo, en daarom kunnen we nu niets meer veranderen.
Dit is gewoon bewust links beleid. Rekken en trekken, traineren en op de lange baan schuiven.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waarom zitten mensen dan ook 11(!) jaar in een asielprocedure. Echt de Nederlandse ambtelijke molens weer.
Als je even naar boven scrolt, dan kun je lezen dat ook ik vind dat deze mensen nu mogen blijven. Maar dat neemt uiteraard niet weg dat dit gewoon bewust links beleid is - niks ambtelijke molens.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien kun je een keer een discussie gaan voeren zonder meteen met allerlei projectietermen zoals Gutmensch te gaan smijten.
Dat wij onze procedures nog steeds niet op orde hebben en mensen jaren lang in allerlei ambtelijke molens kun je deze mensen niet aanrekenen en bovendien lost het dat probleem niet op als je ze morgen uitzet. Het zijn gewoon 2 losstaande zaken.
Als dit alleen om twee volwassenen ging, had ik er geen enkel probleem mee als ze werden uitgezet. Maar omdat er ook 2 kinderen bij zijn die vermoedelijk amper de taal spreken van het land waar je ze heen stuurt, past het niet bij een beschaafd land om ze dan maar weg te sturen omdat hun ouders en/of wat Nederlandse ambtenaren dingen niet goed gedaan hebben. We moeten ons niet zo druk maken over dit soort situaties die er zijn, we moeten zorgen dat er geen nieuwe ontstaan.
Zuid-Ossetië wilde onafhankelijk worden, de aanleiding van het conflict. Het is niet zo dat Georgië en Rusland continu op gespannen voet hebben geleefd en leven. Het kan net zo goed gewoon zijn dat deze twee mensen niet samen mochten zijn vanwege het verschil in cultuur... Niet omdat het zogenaamd "verraders" zijn in een conflict.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:04 schreef loni55 het volgende:
[..]
Ok daar zou je gelijk in kunnen hebben als mensen geen emotionele wezens waren en dat zo'n conflict, zeker met aangrenzende landen, jaren of zelfs decenia broeit.
Hoe kom je hier nou weer bij?quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:06 schreef loni55 het volgende:
[..]
Alle met de rusland aangrenzende landen zijn doodsbang dus nee helaas.
er is een geheime oorlog aan de gang.quote:Op dinsdag 12 april 2016 16:49 schreef MPC60 het volgende:
Ik snap best dat Rusland en Georgie niet prettig zijn om te wonen maar onveilig? Kan iemand dit verduidelijken?
Het is echt zo dat een conflict nooit binnen een week ontstaat.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:11 schreef Voszje het volgende:
[..]
Zuid-Ossetië wilde onafhankelijk worden, de aanleiding van het conflict. Het is niet zo dat Georgië en Rusland continu op gespannen voet hebben geleefd en leven. Het kan net zo goed gewoon zijn dat deze twee mensen niet samen mochten zijn vanwege het verschil in cultuur... Niet omdat het zogenaamd "verraders" zijn in een conflict.
Er is een ware strijd tussen de Oostbloklanden om meer NAVO troepen in hun landen te laten stationeren. En nee dat doen ze niet omdat het zo gezellig is.quote:
Nee, die illusie heb ik ook echt niet. Maar goed, dat er mogelijk een conflict ontstaat, is geen reden om een asielverzoek in te willigen. Het moet echt onveilig zijn en dat was het in de tijd dat zij naar Nederland kwamen, simpelweg niet.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:16 schreef loni55 het volgende:
[..]
Het is echt zo dat een conflict nooit binnen een week ontstaat.
Dat kan uiteraard ook. Het punt was dat ze dus daar niet konden blijven.
Klopt. En de procedure in Nederland is misschien heel erg traag met het behandelen van een aanvraag waardoor je schrijnende gevallen krijgt als deze.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:23 schreef Voszje het volgende:
[..]
Nee, die illusie heb ik ook echt niet. Maar goed, dat er mogelijk een conflict ontstaat, is geen reden om een asielverzoek in te willigen. Het moet echt onveilig zijn en dat was het in de tijd dat zij naar Nederland kwamen, simpelweg niet.
Wat rest er? Politiek of economisch. Wat de beweegredenen voor de ouders waren, weten we niet.
Anyway, het enige waar we het over eens zijn is dat ze daar, naar eigen zeggen, niet konden blijven inderdaad.
Dat is mooi, zolang die geheim blijft heeft niemand er last vanquote:
Doorgaans maakt een aanvraag vanuit een veilig land weinig kans, daarom vraag ik me af hoe het zo lang heeft kunnen duren in dit geval. Ik ben bang dat er in het verleden wél al het één en ander afgewezen is en dat men in beroep is gegaan, waar we dus niks van lezen. Nu is het echter klaar en komen de nieuwsberichten en Facebookgroepen tevoorschijn. Dit alles heeft in ieder geval natuurlijk nóg een kant, naast de kant die we hier lezen. Feit blijft echter dat het voor die kinderen erg sneu is.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:31 schreef loni55 het volgende:
[..]
Klopt. En de procedure in Nederland is misschien heel erg traag met het behandelen van een aanvraag waardoor je schrijnende gevallen krijgt als deze.
Het is inderdaad erg aannemelijk dat de ouders na een afwijzing voor verblijf gebruik hebben gemaakt van hun recht op beroep. Dan krijg je te maken met een erg trage procedure en voordat je het weet zijn je kinderen alweer 10 jaar.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:35 schreef Voszje het volgende:
[..]
Doorgaans maakt een aanvraag vanuit een veilig land weinig kans, daarom vraag ik me af hoe het zo lang heeft kunnen duren in dit geval. Ik ben bang dat er in het verleden wél al het één en ander afgewezen is en dat men in beroep is gegaan, waar we dus niks van lezen. Nu is het echter klaar en komen de nieuwsberichten en Facebookgroepen tevoorschijn. Dit alles heeft in ieder geval natuurlijk nóg een kant, naast de kant die we hier lezen. Feit blijft echter dat het voor die kinderen erg sneu is.
Als een beroep tien maanden zou duren vind ik dat al lang. Maar 10 jaar... Wat doen ze al die tijd?quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:39 schreef loni55 het volgende:
[..]
Het is inderdaad erg aannemelijk dat de ouders na een afwijzing voor verblijf gebruik hebben gemaakt van hun recht op beroep. Dan krijg je te maken met een erg trage procedure en voordat je het weet zijn je kinderen alweer 10 jaar.
Mwah, het probleem met die regels is dat ze achteraf pas worden opgesteld en vaak ook een moeizaam compromis zijn tussen verschillende politieke partijen. En het is nou eenmaal lastig om in te spelen op regels waarvan je niet weet dat ze komen en al helemaal niet weet hoe ze er inhoudelijk uit gaan zien.quote:Op dinsdag 12 april 2016 15:33 schreef spierbal het volgende:
Er zijn regels opgesteld, volg die dan ook.
Beetje laffe gutmensch ben je wel dan. Wel vinden dat ze mogen blijven en dan zeuren dat anderen het met je eens zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:10 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Als je even naar boven scrolt, dan kun je lezen dat ook ik vind dat deze mensen nu mogen blijven. Maar dat neemt uiteraard niet weg dat dit gewoon bewust links beleid is - niks ambtelijke molens.
Beroep op beroep, denk ik eerder. Die procedure gaat traag, maar één keer traag is geen 10 jaar. In die tijd moet meer gebeurd zijn.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:39 schreef loni55 het volgende:
[..]
Het is inderdaad erg aannemelijk dat de ouders na een afwijzing voor verblijf gebruik hebben gemaakt van hun recht op beroep. Dan krijg je te maken met een erg trage procedure en voordat je het weet zijn je kinderen alweer 10 jaar.
De overheid moet kleiner want dat kun je niet gebruiken bij een neo-liberaal beleid.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als een beroep tien maanden zou duren vind ik dat al lang. Maar 10 jaar... Wat doen ze al die tijd?
Asielverzoek omdat ze feitelijk niets hebben. Die mensen hebben hoogstwaarschijnlijk nooit een positieve beschikking ontvangen, waardoor ze geen recht hebben op een reguliere verblijfsvergunning.quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:42 schreef WheeledWarrior het volgende:
Beetje offtopic, maar waarom heet het eigenlijk nog steeds 'asielverzoek' als je al 10 jaar in Nederland woont (en dus feitelijk al 10 jaar asiel hebt gekregen)? Of gaat het nu om rechtstreekse naturalisatie tot Nederlanders?
Daar heb je vast gelijk in. Aan de andere kant, ze hadden de mogelijkheid om op beroep te gaan dus..quote:Op dinsdag 12 april 2016 17:44 schreef Voszje het volgende:
[..]
Beroep op beroep, denk ik eerder. Die procedure gaat traag, maar één keer traag is geen 10 jaar. In die tijd moet meer gebeurd zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |