abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161373706
Aangezien het referendum nu voorbij is wordt het hoog tijd dat de OP wat wordt geactualiseerd. De motieven om voor en tegen te stemmen waren heel erg belangrijk maar nu de uitslag op tafel ligt is dat niet meer zo interessant voor de OP.
First things first. Hier de uitslag volgens onze staatsomroep: http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Een opkomstpercentage van 32% en een duidelijke nee (61 vs. 38).

De actuele stand van zaken: Spong onderzoekt of dat een rechtszaak kan worden aangespannen tegen de initiatiefnemers van het referendum, dit maakte hij bekend in de uitzending van 7 april van het televisieprogramma Pauw.
quote:
Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.

De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.

Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.

Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.

In dezelfde uitzending noemde Pauw een interessant feitje: bij een peiling van Ipsos (Frans pollbedrijf) gaven de meeste mensen die niet gingen stemmen aan dat ze niet gingen stemmen omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de politiek iets doet met de uitslag.

Als het aan de aanvragers van dit referenda ligt dan komen er snel nieuwe referenda:
quote:
Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.

Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.

Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.

In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.

quote:
Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.

Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.
  dinsdag 12 april 2016 @ 14:04:26 #2
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_161373715
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 10:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hij wil dat Geert de macht grijpt. Want die heeft tenminste feeling met 'het volk', ondanks dat hij nog nooit een echte baan heeft gehad en al tien jaar in een bunker woont.
Koos, spreek voor jezelf!

Dat wil ik helemaal niet. Geert is gewoon een oproerkraaier. Het feit dat hij nu zoveel stemmen trekt, geeft slechts aan dat er van alles mis in onze democratie.

De rol van oproerkraaier / klokkenluider past Geert bijzonder goed. Zijn rol is in die zin zeer nuttig.

Als regeringsleider of minister zou Geert bijzonder ongeschikt zijn, dat ziet een kind.
pi_161373797
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 13:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Is Geenstijl al ontploft?
Haha, die trekken dit weer matig vermoedelijk :P
pi_161373836
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:04 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Koos, spreek voor jezelf!

Dat wil ik helemaal niet. Geert is gewoon een oproerkraaier. Het feit dat hij nu zoveel stemmen trekt, geeft slechts aan dat er van alles mis in onze democratie.

De rol van oproerkraaier / klokkenluider past Geert bijzonder goed. Zijn rol is in die zin zeer nuttig.

Als regeringsleider of minister zou Geert bijzonder ongeschikt zijn, dat ziet een kind.
Wie zou volgens jou dan ons land moeten leiden? (ik ben oprecht nieuwsgierig)
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_161373851
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:09 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Haha, die trekken dit weer matig vermoedelijk :P
Die tikken natuurlijk weer een of ander woedend stukje waarin ze er blijk van geven geen ene flikker van de materie te snappen.
  dinsdag 12 april 2016 @ 14:13:30 #6
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_161373879
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 10:39 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Hij had het ook over landelijk niveau. Daar vraag ik me af hoe je de boel wilt runnen zonder een parlement.
De kabinetsperiode van 4 jaar is te lang in dit tijdsgewricht. In die 4 jaar worden complete oorlogen uitgevochten en vindt een massale volksverhuizing van miljoenen migranten naar Europa plaats. Het kabinet en de tweede kamer verrichten hierin slechts facilitaire diensten, zonder dat het volk, dat zij menen te vertegenwoordigen, ze tot de orde kan roepen.

Van deze malle situatie moeten we af. Daarbij komt dat de huidige coalitiie van VVD-PvdA al jarenlang een kleine minderheid van de bevolking vertegenwoordigt. Daar moeten we dus ook vanaf.

Ons parlementaire systeem stamt uit de 19e eeuw, toen men zich nog met paard en koets verplaatste.
  dinsdag 12 april 2016 @ 14:17:56 #7
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_161373963
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wie zou volgens jou dan ons land moeten leiden? (ik ben oprecht nieuwsgierig)
Dat weet ik ook niet. Er zouden zo snel mogelijk verkiezingen uitgeschreven moeten worden. Uit dat nieuwe parlement zou dan een regering gevormd moeten worden.

Op dit moment zie ik in de politiek geen staatslieden op het niveau van Den Uil, Kok, Lubbers of Bolkenstein.

Pechtold lijkt mij nog de beste kandidaat, los van zijn politieke signatuur.
pi_161373973
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:13 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

De kabinetsperiode van 4 jaar is te lang in dit tijdsgewricht. In die 4 jaar worden complete oorlogen uitgevochten en vindt een massale volksverhuizing van miljoenen migranten naar Europa plaats. Het kabinet en de tweede kamer verrichten hierin slechts facilitaire diensten, zonder dat het volk, dat zij menen te vertegenwoordigen, ze tot de orde kan roepen.

Van deze malle situatie moeten we af. Daarbij komt dat de huidige coalitiie van VVD-PvdA al jarenlang een kleine minderheid van de bevolking vertegenwoordigt. Daar moeten we dus ook vanaf.

Ons parlementaire systeem stamt uit de 19e eeuw, toen men zich nog met paard en koets verplaatste.
De bedoeling is dat onze regering ook beleid ontwikkelt voor de lange termijn. Dat lukt niet als je om het half jaar nieuwe verkiezingen gaat houden. Dan willen partijen zich alleen wagen aan voorstellen waar ze snel mee kunnen scoren. Daar komt nog eens bij dat het risico bestaat dat na een half jaar een nieuwe coalitie wordt gevormd, die het door hun voorgangers voorgestelde beleid de nek omdraait, nog voordat het door de Tweede Kamer is geloodst. Chaos en onzekerheid zijn dan ons deel.

Nee, bedankt.
pi_161374011
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:17 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Dat weet ik ook niet. Er zouden zo snel mogelijk verkiezingen uitgeschreven moeten worden. Uit dat nieuwe parlement zou dan een regering gevormd moeten worden.

Op dit moment zie ik in de politiek geen staatslieden op het niveau van Den Uil, Kok, Lubbers of Bolkenstein.

Pechtold lijkt mij nog de beste kandidaat, los van zijn politieke signatuur.
Pechtold ja? Welnee, die is al ruim over z'n houdbaarheid heen. En dat zeg ik als iemand die de laatste jaren telkens D66 stemde.
  dinsdag 12 april 2016 @ 14:21:11 #10
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_161374041
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Pechtold ja? Welnee, die is al ruim over z'n houdbaarheid heen. En dat zeg ik als iemand die de laatste jaren telkens D66 stemde.
Ja, maar we hebben geen betere.
pi_161374073
Premier Pechtgod, die weet wel wat goed voor u is.
pi_161374133
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:22 schreef Kaas- het volgende:
Premier Pechtgod, die weet wel wat goed voor u is.
Hij komt toch te zwak over. Ik denk en dacht wel dat hij eerlijk is. Misschien heb je daar dan niet teveel aan. Net als een Cohen.
pi_161374142
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:13 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Toevallig stond er een prachtig opiniestuk in de Volkskrant dat hier mooi op aansluit. Het lezen waard: http://www.volkskrant.nl/(...)democratie~a4280195/
pi_161374179
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:17 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Er zouden zo snel mogelijk verkiezingen uitgeschreven moeten worden.
Waarom?
  dinsdag 12 april 2016 @ 14:28:54 #15
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_161374204
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:21 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Ja, maar we hebben geen betere.
Laten we de partijen eens bekijken. In de VVD zie ik Rutte de Leugenaar en dat enge mannetje Zijlstra, dat gewoon te weinig intellectuele bagage heeft.

In de PvdA hoeven we over Samsom uiteraard niet meer te spreken en daarnaast hebben we wellicht Ascher of Dijsselbloem als kandidaten. Die laatste twee zijn (nog) geen hoogvliegers, teveel boekhouders ook naar mijn zin. Maar wie weet.

Het CDA is helaas al jarenlang in een vrije val geraakt. Buma is sympathiek maar heeft gewoon ook niet het vereiste niveau.

Bij de SP doet Roemer prima werk. Wellicht zou een SP premier wel een tijdje goed zijn voor Nederland. Een blijvende oplossing kan dat echter niet zijn.

GroenLinks heeft nu de broekeman Klaver op het schild gehesen. Hij heeft zeker enig politiek talent, maar meer dan een rol in de oppositie zal het hopelijk nooit worden. Deze partij heeft vooral het probleem dat ze eigenlijk tegen Nederland zijn.

Ben ik nog een partij vergeten? Over de kleintjes hoeven we verder niet te praten, wat mij betreft.
  dinsdag 12 april 2016 @ 14:31:30 #16
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_161374252
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:27 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat het parlement geen volksvertegenwoordiging meer is.
  dinsdag 12 april 2016 @ 14:32:52 #17
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_161374272
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:25 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Toevallig stond er een prachtig opiniestuk in de Volkskrant dat hier mooi op aansluit. Het lezen waard: http://www.volkskrant.nl/(...)democratie~a4280195/
Inderdaad een erg goed verhaal.
pi_161374283
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:31 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Waaruit zou dat blijken?
pi_161374285
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:31 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

De vraag zou zijn wat er nu dan werkelijk te kiezen vat bij een evt. verkiezing.
  dinsdag 12 april 2016 @ 14:35:53 #20
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_161374324
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:33 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Waaruit zou dat blijken?
Vragen, vragen, wiedewiedewagen.

https://home.noties.nl/peil/

32 van de 150 zetels.
pi_161374360
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:35 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Vragen, vragen, wiedewiedewagen.

https://home.noties.nl/peil/

32 van de 150 zetels.
En als je de peiling van een paar maanden voor de vorige verkiezingen pakt en die naast de daadwerkelijke verkiezingsuitslag legt, kwam dat toen wel overeen of zou het zo maar kunnen zijn dat je veel te veel waarde hecht aan nietszeggende peilingen?
pi_161374395
Als morgen ieder werkelijk zou moeten kiezen weet niemand waar hij/zij werkelijk op gaat stemmen. Het kan van mij een idee zijn dat je dat vroeger echt wist. En daar kon je ook fout in gaan. Je weet vaak je weinig en je weet niet hoe mensen gaan reageren in de politiek en deals maken.
pi_161374440
PVV maakt blijkbaar geen onderdeel uit van het parlement en blijkbaar heeft de PVV desondanks in haar eentje een meerderheid van de 150 zetels.

Dat zijn immers de twee voorwaarden om correct een beetje te kunnen schreeuwen dat ons parlement geen volksvertegenwoordiging is.
pi_161374806
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 14:42 schreef Kaas- het volgende:
PVV maakt blijkbaar geen onderdeel uit van het parlement en blijkbaar heeft de PVV desondanks in haar eentje een meerderheid van de 150 zetels.

Dat zijn immers de twee voorwaarden om correct een beetje te kunnen schreeuwen dat ons parlement geen volksvertegenwoordiging is.
Men is lid van het parlement. Dat laat men ook zien. Op hun manier dan.
pi_161375068
Vragenuur: GEEN vraag over referendum toegelaten

http://www.geenstijl.nl/m(...)eferendumvragen.html

:')

PieterOmtzigt twitterde op dinsdag 12-04-2016 om 13:16:40 Helaas zijn mijn mondelinge vragen over de tweet van Poroshenko en Rutte over associatieverdrag niet toegelaten https://t.co/aewsAoYRGA reageer retweet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')