Ben ik weer. Zo veel te vertellen, niet weten waar te beginnen. Letterlijk bij het begin dan misschien? Voorprogramma Alexandra Savior. Een paar maanden terug dachten we gekscherend nog dat ze misschien wel helemaal niet bestond, en ondertussen heb ik d’r 3 keer live gezien. Ik heb mijn best gedaan:
https://www.youtube.com/p(...)wUEI7zEof0JVoUNy-ZatDe oostkust had het ook erg goed met Cameron Avery, maar dit was natuurlijk een schot in de roos. Een album geproduceerd door James Ford, liedjes meegeschreven en mede ingespeeld door Alex Turner. En ze maakte alle verwachtingen waar. Ontwapend op het podium, sterke liedjes, het komt niet vaak voor dat ik erg uitkijk naar een voorprogramma, maar zij kreeg het voor elkaar, en een paar van haar liedjes spookten de hele trip door m’n hoofd. James Ford zat in de zaal in LA, evenals de manager van AM/TLSP. En ook Miles en Alex keken af en toe mee vanuit de coulissen. Leuk dat ze 3 keer een iets andere set speelde:
quote:
The Fillmore, San Fransisco, CA, 17-04-2016:
Frankie
Bones
Mirage
Audeline
Cupid Shoots To Kill
Risk
Mystery Girl
The Catalyst, Santa Cruz, CA, 18-04-2016:
Frankie
Bones
Mirage
Audeline
Girlie
Risk
Mystery Girl
Ace Hotel Theatre, Los Angeles, CA, 20-04-2016:
Frankie
Bones
Mirage
Vanishing Point
Audeline
Girlie
Risk
Mystery Girl
’Cupid Shoots To Kill’ was exclusief voor San Francisco. In Santa Cruz debuteerde ze ‘Frankie’. En in Los Angeles deed ze die, plus voor het eerst ‘Vanishing Point’, een liedje extra, 9 in totaal over de 3 optredens. Schattig hoe ze steeds zelf de setlist van haar monitor haalde en meenam na afloop van de shows.
Haar begeleidingsband is PAPA uit LA die ze steevast voorstelde als “my friends”. Goede dynamiek (‘Mystery Girl’) en elke avond even strak. Ze was zelf een beetje pitchy af en toe. In het begin stoorde ik me aan haar blasé houding, het gerol met de ogen en het pruilmondje. En de geforceerde “onschuldig ogend meisje vloekt in every other liedje”-truc werkte ook niet op mij. Maar richting de derde show wist ik zeker dat het meer verlegenheid dan nonchalance was. Dat komt heel goed terug in mijn opname van Los Angeles, de derde en laatste gig van de tour. Zitplaatsen, intiem theater, stil publiek, behoorlijk intimiderend. Het gedwaal over het podium, het verkeerd inzetten van het percussie-instrument en om het op te lossen maar een dansje doen. Ze begon altijd met een introductie van haarzelf. 0:20, ‘Frankie’. Na 4 nummers stelde ze zich maar gewoon nog een keer voor, begin ‘Vanishing Point’, ze moet er zelf om lachen, waarna ze vervolgens de draak met zichzelf stak bij de afsluiting, ‘Risk’, 4:12. En het publiek was overwonnen. Alsof Lana Del Ray ineens niet prefab is! Wel grappig hoe snel ze haar van blond Billboard-pop coverend Tumblr-meisje (
https://vt.tumblr.com/tumblr_lz1gakfqc81rompt8.mp4, mp4-alert) in een eigenwijze indie-dame met bravoure hebben omgetoverd. Natuurlijk, ze is nog heel jong, 20 jaar, en invloeden kunnen snel veranderen.
De liedjes zijn gewoon heel goed, en wat hoor je duidelijk de Turner-stempel terug. Mooi hoe hij een songwriter is die zich kan aanpassen aan een artiest. Het is duidelijk zijn stijl, toch zou ik deze songs niet voor AM of TLSP gebruikt zien kunnen worden. ‘Frankie’ is okay, beetje vlak, de slides, het afwijkende ritme in de solo, en de solo zelf natuurlijk komen rechtstreeks uit zijn boek, plus de uitgestrekte break in de brug. ‘Bones’ is een Alex Turner solo-song, de breakdown in het tweede couplet en het eindigen op de 1 moet dat al wel weggeven. Sexy, catchy, briljant. ‘Mirage’ is weer samen geschreven, en schreeuwt “single”. Opnieuw verleidelijk, plagerig, ook 4 sterren. ‘Vanishing Point’, die ‘She’s Thunderstorms’/‘My Propeller’-achtige riff roept gelijk associaties op, zitten goede stukken in. ‘Cupid Shoots To Kill’ is beetje saai, maar het lome en dromerige is wederom textbook Turner, zeker de hogere noten in het refrein. ‘Audeline’ is zoals ‘Risk’ mysterieus, zou ook zo onder een soundtrack passen, goede track. Ook een co-wredit voor James Ford op deze, en wederom dat “open einde” wat Turner al sinds ‘The View From The Afternoon’ zo graag gebruikt. ‘Girlie’ van de ballads misschien wel het prijsnummer. De 2 maten van de pre-chorus, de stilte en dan de boodschap van het refrein met de verrassende strong language. De counter-melodie in de coupletten, de toetsen op die manier, moest even dubbel-checken of James Ford niet op toetsen meespeelde. ‘Submarine’ anyone? Kwaliteit. ‘Risk’ kennen we, “this is a song about a secret”. ‘Mystery Girl’ is een hele goede afsluiter, een iets langer liedje met iets meer uitgesponnen climax. Lange, slepende opbouw, wederom spannend. Tekstueel wel weer hetzelfde.
Dat album gaat heel goed worden. Ik mag toch hopen dat ze gaat doorbreken en overal te zien zal zijn. Ze komt me niet over als iemand die het spel van de industrie wil meespelen, maar dat heeft haar mentor ook niet slecht gedaan. En dat album? Ze zat rustig buiten de zaal in de zon in Santa Cruz toen ik daar aankwam, maar dat vond ik geen geschikt moment om haar dé vragen te stellen. “Wanneer komt je album uit?!” “Ben jij de spook-stem op ‘Miracle Aligner?!”

. James Ford kwam ik in LA eerst tegen in de hotel-bar, daarna in het theater zelf, en tijdens de show zat hij een paar rijen achter me. Toen het moment daar was dat hij niet in gesprek was en hij helemaal alleen stond na afloop, werd hij helaas precies op datzelfde moment omsingeld door een groep fans die met hem op de foto wilde en enthousiast dingen riepen. De security wilde de zaal leeg hebben, hij deed de klassieke “oh, het mag niet van de security”-truc en verdween heel snel backstage. En geef ‘em eens ongelijk. Toen hij diep in de nacht op de afterparty ineens wéér opdook, ditmaal verslingerd aan een dame, had ik de hoop allang opgegeven. Maakt het wel weer mysterieus, wel typerend...