Hehe, blijft een schitterend verhaal:quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:44 schreef Wespensteek het volgende:
Het verhaal van Gerry van der List:
http://www.volkskrant.nl/archief/een-amsterdamse-orgie~a473517
quote:Zo acht Pim Fortuyn het in Babyboomers, een boek dat een portret van een generatie zou moeten zijn, nodig omstandig verslag te doen van zijn seksuele escapades. Kontjelikken, vernemen we, is zijn specialiteit. Elke keer als de cultuurfilosoof uit Rotterdam nu op tv verschijnt, zie ik in gedachten zijn grote blote hoofd tussen een paar behaarde billen verdwijnen en moet ik even huiveren.
Bedoel je dit?quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
In het artikel wordt ook gesteld dat anti-homo geweld bij beide groepen even veel voorkomend is, al heb ik de bronnen niet bekeken.
Ik weet niet welke bron de auteur hiervoor gebruikt (als het dat proefschrift is, kan ik er niet bij), dus ik kan dat ook niet controleren. Vragen die je hierbij kunt stellen zijn of allochtone homoseksuelen (als zij al uitkomen voor hun geaardheid) wel melding maken bij de politie van geweld dat zij vanuit de eigen gemeenschap ervaren. Een andere vraag is of de auteur kijkt naar proporties of absolute aantallen, maar goed dat kan ik dus niet controleren.quote:De praktijk is echter ontnuchterend: niet alleen plegen autochtone en Nederlands-Marokkaanse jonge mannen even vaak antihomoseksueel geweld, ook zijn de verhoudingen tussen mannen en vrouwen nog steeds uitzonderlijk scheef.
Het lijkt me gewoon evident dat de partij die het meest rechts is, ook de meest extreemrechtse kiezers trekt. Als de PVV wegvalt, zal opeens de VVD (of SP) de meest homofobe partij worden, zo werkt dat nu eenmaal.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:33 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Wegkijker gespot.
(Niet serieus bedoeld uiteraard, maar het is grappig dat nu ineens dat soort statistieken ook genuanceerd worden terwijl dat bij problematiek onder allochtonen altijd wegkijken wordt genoemd).
De tweede vraag lijkt mij gerechtvaardigd, maar de eerste is nogal gezocht. Geweld wegens geaardheid wordt doorgaans eerder in de anonieme sfeer gepleegd dan in bijvoorbeeld de eigen familie.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:49 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Bedoel je dit?
[..]
Ik weet niet welke bron de auteur hiervoor gebruikt (als het dat proefschrift is, kan ik er niet bij), dus ik kan dat ook niet controleren. Vragen die je hierbij kunt stellen zijn of allochtone homoseksuelen (als zij al uitkomen voor hun geaardheid) wel melding maken bij de politie van geweld dat zij vanuit de eigen gemeenschap ervaren. Een andere vraag is of de auteur kijkt naar proporties of absolute aantallen, maar goed dat kan ik dus niet controleren.
quote:Zoals afgelopen dinsdag in het Europarlement. De PVV onthield zich van stemmen bij een voorstel voor een Europees actieplan tegen homofobie. De nieuwe vrienden met wie er Europabreed een groot nationalistisch front tegen een breed Europa moet komen, stemden namelijk allemaal glashard tegen. Marie Le Pen van het Front National is openlijk homofoob. En Filip de Winter van het Vlaams Belang betoogde op Wereld Aids Dag 2010 dat de beste preventie tegen aids ‘het investeren in duurzame, heteroseksuele relaties’ was.
Ik weet daar te weinig van af, maar is zou dat niet zó stellig zeggen. Als je in de islamitische wereld uitkomt voor je homoseksuele geaardheid kun je eerder dan in de minder religieuze gemeenschap te maken krijgen met eerwraak, verstoting of bijvoorbeeld 'uitdrijving', wat allemaal gepaard kan gaan met (verbaal) geweld.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:51 schreef Monolith het volgende:
Geweld wegens geaardheid wordt doorgaans eerder in de anonieme sfeer gepleegd dan in bijvoorbeeld de eigen familie.
Whehe, dat stuk is ook niet zo'n klein beetje anti-gay. Vooroordelen en stigma's gaat de beste man niet uit de weg.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:44 schreef Wespensteek het volgende:
Het verhaal van Gerry van der List:
http://www.volkskrant.nl/archief/een-amsterdamse-orgie~a473517
Met als gevolg dat het ook relatief weinig gebeurt en derhalve de eventuele bijdrage in de geweldsstatistieken ook vrij marginaal zal zijn in mijn ogen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:59 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Ik weet daar te weinig van af, maar is zou dat niet zó stellig zeggen. Als je in de islamitische wereld uitkomt voor je homoseksuele geaardheid kun je eerder dan in de minder religieuze gemeenschap te maken krijgen met eerwraak, verstoting of bijvoorbeeld 'uitdrijving', wat allemaal gepaard kan gaan met (verbaal) geweld.
Waardoor die statistieken dus biased zouden kunnen zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Met als gevolg dat het ook relatief weinig gebeurt en derhalve de eventuele bijdrage in de geweldsstatistieken ook vrij marginaal zal zijn in mijn ogen.
Geweld dat niet gepleegd wordt is toch geen geweld? Jij stelt dat er onderrapportage is, maar nu ben je vooral je eigen vooroordelen aan het propageren over hypothetische situaties.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:03 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Waardoor die statistieken dus biased zouden kunnen zijn.
Ik heb het over geweld en intimidatie dat wel plaatsvindt, maar niet wordt gemeld bij instanties en dus niet in de statistieken komt. Het misbruik in de katholieke kerk is ook heel lang onder de pet gebleven, en de misbruikcijfers uit de jaren '50-'60-'70 zijn achteraf gezien waarschijnlijk zeer vertekend. Als je een peiling houdt onder alle Nederlanders zal daaruit blijken dat onder autochtonen veel meer homoseksuelen zijn, dan onder allochtonen, iets wat natuurlijk onwaarschijnlijk is. Het zit nu eenmaal nog in de taboesfeer binnen die gemeenschappen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Geweld dat niet gepleegd wordt is toch geen geweld? Jij stelt dat er onderrapportage is, maar nu ben je vooral je eigen vooroordelen aan het propageren over hypothetische situaties.
Zegt nog steeds niets over de mate waarin geweld tegen homoseksuelen wordt gepleegd. Je doet net of dat voor een belangrijk deel in de eigen omgeving gebeurt, maar dat lijkt me nogal een bijzondere veronderstelling.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:15 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Ik heb het over geweld en intimidatie dat wel plaatsvindt, maar niet wordt gemeld bij instanties en dus niet in de statistieken komt. Het misbruik in de katholieke kerk is ook heel lang onder de pet gebleven, en de misbruikcijfers uit de jaren '50-'60-'70 zijn achteraf gezien waarschijnlijk zeer vertekend. Als je een peiling houdt onder alle Nederlanders zal daaruit blijken dat onder autochtonen veel meer homoseksuelen zijn, dan onder allochtonen, iets wat natuurlijk onwaarschijnlijk is. Het zit nu eenmaal nog in de taboesfeer binnen die gemeenschappen.
Het ligt er ook aan welke definitie je aan geweld heeft. Valt verstoting of psychisch/verbaal geweld daar ook onder? Ik denk dat je in dat geval als allochtone homoseksueel meer te vrezen hebt van je eigen gemeenschap dan van autochtonen.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:25 schreef Monolith het volgende:
Zegt nog steeds niets over de mate waarin geweld tegen homoseksuelen wordt gepleegd. Je doet net of dat voor een belangrijk deel in de eigen omgeving gebeurt, maar dat lijkt me nogal een bijzondere veronderstelling.
Het is wel schokkend als je bezig bent met een vergelijking tussen misbruik onder katholieken in vergelijking met misbruik onder een andere bevolkingsgroep. Geweld tegen homo's is immers iets dat maar weinig voorkomt (gemiddeld ca. 1.000 meldingen per jaar) en daardoor zeer gevoelig is voor bijvoorbeeld meldingsbereidheid.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:25 schreef Monolith het volgende:
Verder is statistisch gezien het misbruik in de katholieke kerk ook niet schokkend. Het schokkende aspect aan die zaak is het de feit dat de kerk als instituut dergelijke zaken heeft proberen weg te moffelen en dat diezelfde kerk en haar priesters zich opwerpen als de hoeders van de moraal.
Je wringt je nu in allerlei bochten. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat homoseksuele collega's op de werkvloer het nodige 'psychische misbruik' te verduren kregen onder het mom van 'een geintje moet kunnen'. Dat wordt natuurlijk ook niet gerapporteerd.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:36 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het ligt er ook aan welke definitie je aan geweld heeft. Valt verstoting of psychisch/verbaal geweld daar ook onder? Ik denk dat je in dat geval als allochtone homoseksueel meer te vrezen hebt van je eigen gemeenschap dan van autochtonen.
Dat valt reuze mee. Geestelijken zijn natuurlijk maar een zeer klein gedeelte van het gehele katholieke gedeelte van de bevolking in die tijd. Bij statistieken vallen incidenten weg in gemiddelden.quote:[..]
Het is wel schokkend als je bezig bent met een vergelijking tussen misbruik onder katholieken in vergelijking met misbruik onder een andere bevolkingsgroep. Geweld tegen homo's is immers iets dat maar weinig voorkomt (gemiddeld ca. 1.000 meldingen per jaar) en daardoor zeer gevoelig is voor bijvoorbeeld meldingsbereidheid.
Lullige opmerkingen is uiteraard niet het soort psychisch geweld waar ik het over heb. Ik heb al eerder beschreven wat ik er wel mee bedoel.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:51 schreef Monolith het volgende:
Je wringt je nu in allerlei bochten. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat homoseksuele collega's op de werkvloer het nodige 'psychische misbruik' te verduren kregen onder het mom van 'een geintje moet kunnen'. Dat wordt natuurlijk ook niet gerapporteerd.
Dit topic gaat daarover, omdat men klakkeloos overneemt wat deze auteur concludeert, zonder te kijken of dat wel gerechtvaardigd is. Volgens mij had deze auteur net zo goed kunnen schrijven dat het opvalt dat homoseksualiteit vrijwel volledig geaccepteerd is, zelfs bij de 'meest homofobe' partij komt het percentage dat negatief staat tegenover homoseksualiteit niet hoger dan 10%. Ik kan me echter voorstellen dat zoiets het niet goed doet bij de doelgroep van De Groene Amsterdammer.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:51 schreef Monolith het volgende:
Maar goed, dit topic gaat natuurlijk niet enkel over de PVV maar over het feit dat een groot deel van Nederland tot voor kort helemaal niet zo veel ophad met homorechten en dat het gedeelte dat daar destijds het minste mee ophad nu het hardst schreeuwt of dit al eeuwenlang onderdeel is van onze cultuur.
quote:Dit leidt tot zeer paradoxale situaties. Partijen als de pvv en ton, die zichzelf nog nauwelijks de progressieve waarden hebben eigengemaakt, eisen op hoge toon dat ‘nieuwkomers’ dit wel doen, en wel meteen.
Vooruitstrevende partijen als GroenLinks en d66 identificeren zich daarentegen al langere tijd met dergelijke waarden, maar voelen zich ongemakkelijk bij de nationalistische inkleuring en bij het eisen van complete assimilatie. Hierdoor lijkt het soms alsof de pvv bij uitstek het ‘Nederlanderschap’ belichaamt, terwijl dat au fond geldt voor de partijen die zich er het minst op laten voorstaan. Progressieven ogen zelfs vaak verlamd en in verlegenheid gebracht nu conservatief en populistisch Nederland zich verzoend heeft met ‘de jaren zestig’.
Lullige opmerkingen worden al snel structureel en kunnen voor mensen best heel belastend zijn. Dat jij wel even voor homo's gaat bepalen waar ze zich psychisch geweld door aangedaan mogen voelen is natuurlijk ook wel tekenend.quote:Op woensdag 30 maart 2016 22:57 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Lullige opmerkingen is uiteraard niet het soort psychisch geweld waar ik het over heb. Ik heb al eerder beschreven wat ik er wel mee bedoel.
Er zit een verschil tussen enerzijds kijken naar de cijfers en anderzijds speculeren over allerhande zaken op basis van wat je zelf veronderstelt. Het is inderdaad wat lachwekkend om te doen alsof PVV'ers collectief bekrompen idioten zijn wanneer slechts 10% van die groep wat vindt, maar vage speculaties over dat geweld onder bepaalde groepen hoger zou zijn omdat het in de familiesfeer niet gerapporteerd zou worden zijn natuurlijk vooral je eigen vooroordelen bevestigd willen zien.quote:[..]
Dit topic gaat daarover, omdat men klakkeloos overneemt wat deze auteur concludeert, zonder te kijken of dat wel gerechtvaardigd is. Volgens mij had deze auteur net zo goed kunnen schrijven dat het opvalt dat homoseksualiteit vrijwel volledig geaccepteerd is, zelfs bij de 'meest homofobe' partij komt het percentage dat negatief staat tegenover homoseksualiteit niet hoger dan 10%. Ik kan me echter voorstellen dat zoiets het niet goed doet bij de doelgroep van De Groene Amsterdammer.
Dat lijkt mij een vrij normale houding in een liberale democratie. We stoppen SGP'ers ook niet in heropvoedingskampen. Mensen hebben het recht op bekrompen meningen die in het debat ter discussie kunnen worden gesteld, maar je kunt ze moeilijk dwingen bepaalde opvattingen te hebben.quote:Op donderdag 31 maart 2016 08:36 schreef Lyrebird het volgende:
Lekker gnuiven over hoe conservatief de PVV wel niet is.Toe maar.
Durft er ook nog iemand een opmerking te maken over de houding van GL en D66?
[..]
Dat voorrecht heeft uiteraard alleen Monolith. Maar goed, stel dat we dat ook meenemen in de analyse, denk je dat het geloofwaardig is dat autochtone homoseksuelen meer last hebben van plagerijen dan allochtone homoseksuelen? Alleen dan zou jouw opmerking daarover immers relevant zijn.quote:Op donderdag 31 maart 2016 09:41 schreef Monolith het volgende:
Dat jij wel even voor homo's gaat bepalen waar ze zich psychisch geweld door aangedaan mogen voelen is natuurlijk ook wel tekenend.
Jij vindt het blijkbaar geen plausibele redenatie, dat kan. Dat Tofik Dibi als progressief politicus pas op z'n 34ste uit de kast komt, zal wel de uitzondering op de regel zijn, want dat het schikbarend slecht gesteld is met homo-acceptatie in de islamitische gemeenschap is slechts een vooroordeel. Dit soort initiatieven zijn dan ook uitermate stigmatiserend en onnodig. Om vervolgens maar te zwijgen over het feit dat men minder snel geneigd zal zijn geweld uit eigen kring bij de politie te melden, de meldingsbereidheid is immers hoog, ook weer zo'n onzinnig vooroordeel van deze overheidssite:quote:Op donderdag 31 maart 2016 09:41 schreef Monolith het volgende:
Het is inderdaad wat lachwekkend om te doen alsof PVV'ers collectief bekrompen idioten zijn wanneer slechts 10% van die groep wat vindt, maar vage speculaties over dat geweld onder bepaalde groepen hoger zou zijn omdat het in de familiesfeer niet gerapporteerd zou worden zijn natuurlijk vooral je eigen vooroordelen bevestigd willen zien.
quote:Migrantenkinderen en –jongeren zijn vaker slachtoffer van huiselijk en seksueel geweld. Dit kan leiden tot agressie, wantrouwen in de maatschappij of het in zichzelf keren. De meldingsbereidheid ligt bij migranten veel lager. Het is daarom van groot belang dat de omgeving, waaronder hulpverleners en (geloofs-) gemeenschappen, extra alert zijn op signalen en cultuursensitief genoeg zijn om gezinnen goed bij te staan.
Lezen blijft lastig. Of mensen zich verbaal of psychisch misbruikt voelen kunnen zij enkel zelf aangeven. Dat jij gaat bepalen waar dat wel of niet opgaat omdat het al dan niet strookt met je eigen vooringenomenheid, lijkt me niet de juiste aanpak.quote:Op donderdag 31 maart 2016 10:54 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Dat voorrecht heeft uiteraard alleen Monolith. Maar goed, stel dat we dat ook meenemen in de analyse, denk je dat het geloofwaardig is dat autochtone homoseksuelen meer last hebben van plagerijen dan allochtone homoseksuelen? Alleen dan zou jouw opmerking daarover immers relevant zijn.
Maar ik zeg ook nergens dat er sprake is van homo-acceptatie in Islamitische kringen. Het ging om geweld jegens homoseksuelen om hun geaardheid. Daarbij wring jij je in allerhande bochten met allerhande ongekwantificeerde, ononderbouwde veronderstellingen om de statistieken in twijfel te trekken.quote:[..]
Jij vindt het blijkbaar geen plausibele redenatie, dat kan. Dat Tofik Dibi als progressief politicus pas op z'n 34ste uit de kast komt, zal wel de uitzondering op de regel zijn, want dat het schikbarend slecht gesteld is met homo-acceptatie in de islamitische gemeenschap is slechts een vooroordeel. Dit soort initiatieven zijn dan ook uitermate stigmatiserend en onnodig. Om vervolgens maar te zwijgen over het feit dat men minder snel geneigd zal zijn geweld uit eigen kring bij de politie te melden, de meldingsbereidheid is immers hoog, ook weer zo'n onzinnig vooroordeel van deze overheidssite:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |