Dat is het probleem als je bij voorbaat het bestaan van God verwerpt.quote:Op donderdag 14 april 2016 18:04 schreef Berjan1986II het volgende:
Neen hoor, het vliegende spaghettimonster bestond daarvoor nog, die heeft God geschapen...Met andere woorden, hoe kunnen mensen die in de oertijd leefden weten dat iets helemaal in het begin bestond? Er moet altijd een begin zijn geweest van iets, anders kan het niet bestaan.
Wat probeer je hier duidelijk te maken?quote:Op donderdag 14 april 2016 18:04 schreef Berjan1986II het volgende:
Als het zo ondoorgrondelijk is, waarom theoriseren en praktiseren theologen hier dan zoveel over? Steeds maar weer "God zei dit, want..." "God dacht dit, want....". Totaal onlogisch dus, en daarom niet waar.
Dat klinkt zinnig, jij trekt vast volle zalen.quote:Op donderdag 14 april 2016 18:04 schreef Berjan1986II het volgende:
Ik denk niet dat jij moet praten over evolutie, dat kun je beter overlaten aan mensen die er verstand van hebbenAls ik jouw teksten lees over de Bijbel..
Je begrijpt er helaas nog weinig van.quote:Op donderdag 14 april 2016 18:04 schreef Berjan1986II het volgende:
Dit doe jij ook met de bijbel? Want je citeert mensen die 2000 jaar geleden leefden, en blijkbaar ben je het met ze eens, hoe zinloos hun woorden ook zijn.
Grmpf...quote:[b]Op vrijdag 15 april 2016 19:22 schreef Loekie111 het volgende:
Als dat voor jou Roodkapje is, prima. Dat staat altijd op een hoger plan dan Zeus of Brahma.
Omdat het een grote vergissing is net te doen alsof men toen achterlijk was? Niet bezig was met de wereld doorgronden?quote:Op vrijdag 15 april 2016 19:54 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Je begrijpt er helaas nog weinig van.
Maar, vertel mij eens hoe 2000 jaar geleden (en nog aanzienlijk langer terug overigens) die mensen (bijbel schrijvers) zulke bijzondere dingen konden weten.
Je bent echt te dom om je eigen veters te strikken, want je begrijpt niet dat je aan cirkelredenatie doet? De hele schrift is door God geinspireerd claimt Gods woord? Nog nooit iemand meegemaakt die zo vreemd redeneert. Geloof je dan ook dat de Veda's door bovenmenselijke figuren is geschreven aan de mensheid? Of dat de Koran is gedicteerd door engel Gabriel?quote:Op vrijdag 15 april 2016 19:37 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Dat is het probleem als je bij voorbaat het bestaan van God verwerpt.
Die informatie komt bij God zelf vandaan. De 'hele Schrift is door God geïnspireerd' is de claim vanuit Gods Woord.
Hoe kon Job bv. over God beweren dat hij ’de aarde aan niets ophangt’ (Job 26:7)?
„Er is er Eén die woont boven het rond der aarde” (Jes 40:22).
Denk je deze schrijvers dat zelf hadden vastgesteld? Rondje aarde gemaakt o.i.d.?
Wat denk je wat de bron is van de vele voorzeggingen (profetieën) uit de bijbel?
Wij mensen kunnen de dag van morgen niet eens voorzien. Anders ontvang ik van jou graag op voorhand wat beurskoersen.
Vertel jij mij eens, waar komt in jouw atheïstische visie dan de materie vandaan?
Je zegt immers zelf "Er moet altijd een begin zijn geweest van iets, anders kan het niet bestaan."
Ik ben benieuwd naar je antwoord.
Een wijs mens snapt precies wat ik hier zeg. God is ondoorgrondelijk, en toch lopen dominees op preekstoelen te verkondigen dat zij precies weten wat God wil en zegt en doet, en zelfs deed. Totaal ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 15 april 2016 19:45 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Wat probeer je hier duidelijk te maken?
God is in bepaalde opzichten ondoorgrondelijk, in veel opzichten echter niet. Daarom heeft hij jou ook Zijn Woord, de Bijbel gegeven. Als je daarin leest valt God steeds beter te doorgronden.
Alleen stopt dat ergens. Leg jij mij het begrip oneindigheid in relatie tot tijd en ruimte eens uit.
Jij bent de eenzijdigheid zelve. Zoals jij met andere godsdiensten omgaat, zoals jij met de traditie omgaat en die echt gelooft zonder kritisch puntje, zoals jij met cirkelredeneringen omgaat.quote:Op vrijdag 15 april 2016 19:49 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Dat klinkt zinnig, jij trekt vast volle zalen.
Ik hou niet van eenzijdigheid. Daarnaast heb ik wereldlijk onderwijs genoten en dat gebruik ik hier als ondersteuning.
En ja, reken maar dat ik weet waarover ik hier spreek.
Ik zou liever zien dat je er inhoudelijk wat tegen inbrengt. Wat je nu doet is kinderachtig, maar dat begrijp je zelf natuurlijk ook wel.
Welke bijzondere dingen staan dan in de bijbel die men vroeger nog niet wist? Heb je overigens weleens gekeken in de bijbel naar al die verschillende wereldbeelden? Staat op pilaren, een koepel over de Aarde, sterren staan vast, zon komt op en gaat onder. Allemaal geocentrisch. En dit is onjuist gebleken, maar was wel in zwang bij de verschillende culturen in die tijd. Men kan aan het wereldbeeld zelfs zien in welke tijd het boek geschreven is.quote:Op vrijdag 15 april 2016 19:54 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Maar, vertel mij eens hoe 2000 jaar geleden (en nog aanzienlijk langer terug overigens) die mensen (bijbel schrijvers) zulke bijzondere dingen konden weten.
quote:Op vrijdag 15 april 2016 21:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Grmpf...
Vind dit werkelijk beledigend. Juist omdat het van iemand komt die zelf ook geloofd, van een atheïst kan ik het beter begrijpen.
Snap werkelijk niet waarom iemand die zelf geloofd andere geloofsvormen zo naar beneden moet halen.
Waarom is dat? Is dat omdat je denkt dat jouw geloof zoveel logischer is? Want dat is het in het geheel niet. Is het om wat anders? Zo ja, leg dat dan eens uit...
Waarom zo snel uithalen naar andere geloven of zelfs geloofsvormen (dus in dezelfde lijn, in dit geval andere christelijke vormen)?
Waarom de ander zo graag als slecht, duivels, erger dan sprookjes en ga zo maar door neerzetten?
Daarmee weer ontopic komende, waar komt die vraag, die noodzaak, vandaan om die ander weg te zetten in het verleid door de duivel e.d. hoekje?
quote:Op vrijdag 15 april 2016 21:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Omdat het een grote vergissing is net te doen alsof men toen achterlijk was? Niet bezig was met de wereld doorgronden?
Kennis blijft nu eenmaal kennis in oude vaten, met wat extra ingrediënten erbij gegooid elke keer. Dat ze toen al het een en ander wiste en zo nu en dan aardig in de goede richting gokte is echt minder bijzonder dan jij graag wil schetsen.
Die informatie hebben ze van god gekregenquote:Op vrijdag 15 april 2016 19:54 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Wiki: Brahma (IAST: Brahmā) (Devanagari ब्रह्मा, uitgesproken als [/brəhmɑː/]?) is in de hindoefilosofie de personificatie van het scheppende aspect van de goddelijke Hindoe-drieëenheid of Trimurti.quote:Op vrijdag 15 april 2016 21:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Grmpf...
Vind dit werkelijk beledigend. Juist omdat het van iemand komt die zelf ook geloofd, van een atheïst kan ik het beter begrijpen.
Snap werkelijk niet waarom iemand die zelf geloofd andere geloofsvormen zo naar beneden moet halen.
Waarom is dat? Is dat omdat je denkt dat jouw geloof zoveel logischer is? Want dat is het in het geheel niet. Is het om wat anders? Zo ja, leg dat dan eens uit...
Waarom zo snel uithalen naar andere geloven of zelfs geloofsvormen (dus in dezelfde lijn, in dit geval andere christelijke vormen)?
Waarom de ander zo graag als slecht, duivels, erger dan sprookjes en ga zo maar door neerzetten?
Daarmee weer ontopic komende, waar komt die vraag, die noodzaak, vandaan om die ander weg te zetten in het verleid door de duivel e.d. hoekje?
Misschien moet je eens lezen Noekie666, want mijn nickname is Berjan1986II, en niet Bernan. Waarom je dit dan stelselmatig zo schrijft, is mij een raadsel.quote:Op zondag 17 april 2016 16:25 schreef Loekie111 het volgende:
n attent maken op Bernan 1986II, met woorden als:
- 'Paulus is hierin een idioot en dogmaticus'
- 'Je bent echt te dom om je eigen veters te strikken'
- 'Een wijs mens snapt precies wat ik hier zeg'
- 'Jij bent de eenzijdigheid zelve'
Wat dacht je van koppie-peest?quote:Op zondag 17 april 2016 19:15 schreef Berjan1986II het volgende:
[..]
Misschien moet je eens lezen Noekie666, want mijn nickname is Berjan1986II, en niet Bernan. Waarom je dit dan stelselmatig zo schrijft, is mij een raadsel.
Maar ja, iemand die er gedachten als jij op na houdt zal wel vaker iets verkeerd lezen
quote:Op zondag 17 april 2016 13:27 schreef Berjan1986II het volgende:
Ware religie moet niet gaan om poppetjes en aanbidden van goden maar om gedrag naar mensen en dieren toe, en dan kunnen christelijke religies nog een puntje zuigen aan die andere religies!
Nee, gedrag naar mensen en dieren toe is een logisch gevolg van religie.quote:Op maandag 18 april 2016 23:05 schreef highender het volgende:
quote:
0s.gif
Op zondag 17 april 2016 13:27 schreef Berjan1986II het volgende:
Ware religie moet niet gaan om poppetjes en aanbidden van goden maar om gedrag naar mensen en dieren toe, en dan kunnen christelijke religies nog een puntje zuigen aan die andere religies!
Islamitische geestelijken beweren dat de Islam (en andere geloven) juist in het MO is ontstaan, omdat daar veel barbaarsheid heerste. De mensen waren wreed en onwetend en de Islam moest een uitweg bieden. Anno 2016 zie ik geen verandering. Ik zie ze nog barbaarser worden en mijn walging wordt des te groter. Ik maak mij daar best zorgen over en zeker gezien het feit dat mijn overtuiging in de Islam met de dag minder wordt, ondanks dat ik vrij liberaal ben opgevoed door Islamitische Turkse ouders en mijn zussen en ik nooit tot iets verplicht werden.quote:Op dinsdag 19 april 2016 23:06 schreef Mark031 het volgende:
Allah is de maangod van de pre-Islamitische Arabieren en was de God van de stam van Mohammed. Daarom heeft hij z'n eigen God tot de enige en echte God benoemd. Waarom denk je dat de maan het symbool is van de Islam? Het verwijst naar de vroegere maangod.
Wat betreft de rest van de Islam: die komt grotendeels voort uit de Semitische en Arabische cultuur. Die mensen voerden al constant oorlog met elkaar, dus dat intolerante hebben ze gewoon verwerkt in de Islam. Het was geen nieuw concept voor hun als je zei dat je ongelovigen moet doden en dat je naar de hemel zou gaan als je sterft in de strijd.
Daarom zie je dat de Islam zich makkelijk verspreidde in de Semitische regio, maar dat ze veel geweld moesten gebruiken om vreedzamere/intelligentere volkeren te bekeren.
Alle Abrahamitische religies zijn Semitisch. Jodendom is van de Hebreeën, die gewoon een van de vele Semitische volkeren waren. Christendom is 'opgericht' door Jezus, die gewoon een Jood was. Mohammed was een Arabier en Arabieren zijn ook Semieten. Die Semieten zijn altijd al bezig geweest met oorlog voeren en elkaar veroveren. Ze werden niet voor niets verafschuwd door de oude Grieken en Romeinen.quote:Op woensdag 20 april 2016 14:32 schreef Melanthi het volgende:
[..]
Islamitische geestelijken beweren dat de Islam (en andere geloven) juist in het MO is ontstaan, omdat daar veel barbaarsheid heerste. De mensen waren wreed en onwetend en de Islam moest een uitweg bieden. Anno 2016 zie ik geen verandering. Ik zie ze nog barbaarser worden en mijn walging wordt des te groter. Ik maak mij daar best zorgen over en zeker gezien het feit dat mijn overtuiging in de Islam met de dag minder wordt, ondanks dat ik vrij liberaal ben opgevoed door Islamitische Turkse ouders en mijn zussen en ik nooit tot iets verplicht werden.
Die ongekende bangmakerij in de Islam is gewoon catastrofaal. Ook wel 1 van de redenen waarom er ex-moslims zijn. De voortdurende dreiging van het helse vuur waarin je omringd wordt door je grootste angsten is in de Islam blijkbaar van meer waarde dan de beloning in de vorm van een sprookjestuin in een ongekende idyllische omgeving. En als je geluk hebt, mag je God misschien nog wel zien..
Soms denk ik dat Dick Swaab misschien weleens gelijk zou kunnen hebben en was profeet Mohammed wel een schizofreen en had hij psychotische wanen (grootheidswaanzin/religieuze wanen). Jezus en alle andere profeten overigens ook.
Zeker in een tijd waar men niet de kennis en middelen had om überhaupt een beetje degelijk te denken i.c.m. barre leefomstandigheden waarin overleven prioriteit is en geloven hoop bied.
Het maan-symbool is pas tijdens de Ottomaanse Rijk geadopteerd als symbool van de islam. Ten tijde van Mohammed, en lange tijd na hem, hadden ze geen symbolen. Verder verbiedt de Koran expliciet het aanbidden van de maan/zon en stelt dat God de schepper is van beide (zie bijv. 41:37). Ook het verhaal van Abraham in de Koran die naar god zocht maakt dit duidelijk.quote:Op dinsdag 19 april 2016 23:06 schreef Mark031 het volgende:
Allah is de maangod van de pre-Islamitische Arabieren en was de God van de stam van Mohammed. Daarom heeft hij z'n eigen God tot de enige en echte God benoemd. Waarom denk je dat de maan het symbool is van de Islam? Het verwijst naar de vroegere maangod.
Mocht je eens de tijd heb dan kan ik deze erg aanbevelen:quote:Op woensdag 20 april 2016 14:32 schreef Melanthi het volgende:
Soms denk ik dat Dick Swaab misschien weleens gelijk zou kunnen hebben en was profeet Mohammed wel een schizofreen en had hij psychotische wanen (grootheidswaanzin/religieuze wanen). Jezus en alle andere profeten overigens ook.
Zeker in een tijd waar men niet de kennis en middelen had om überhaupt een beetje degelijk te denken i.c.m. barre leefomstandigheden waarin overleven prioriteit is en geloven hoop bied.
Als er geen symbolen zijn voor God, dan zouden ze niet bidden richting Mekka en de Kaaba. Dan zou het irrelevant zijn om naar een bepaalde plek (Mekka) en voorwerp (Kaaba) te bidden.quote:Op woensdag 20 april 2016 16:03 schreef Tevik het volgende:
[..]
Het maan-symbool is pas tijdens de Ottomaanse Rijk geadopteerd als symbool van de islam. Ten tijde van Mohammed, en lange tijd na hem, hadden ze geen symbolen. Verder verbiedt de Koran expliciet het aanbidden van de maan/zon en stelt dat God de schepper is van beide (zie bijv. 41:37). Ook het verhaal van Abraham in de Koran die naar god zocht maakt dit duidelijk.
the God of the Darkness...quote:Op woensdag 20 april 2016 17:15 schreef Mark031 het volgende:
Die maangod werd gezien als de meest machtige god en bij de Kaaba kon je hem aanbidden.
Je gooit het over een andere boeg, maar nogmaals, de koran zelf is gekant tegen elke vorm van afgoderij (incl. drie-eenheid) en verwerpt het idee dat Allah een maangod is. Het benadrukt steeds dat Allah met niets en niemand te vergelijken is. Dat is ook de reden waarom moslims geen afbeeldingen van God maken en in plaats daarvan kalligrafie en geometrie ontwikkelde om daarmee hun gebouwen te versieren. In de kaaba staan geen namen van afgoden, het is een leeg gebouw (op wat wierrook na), men gelooft dat het door Abraham is herbouwd. Dat moslims die richting op bidden is weer een ander verhaal, wat ook terug te lezen is in de koran (2:142-144) en heeft niets te maken met de maangod.quote:Op woensdag 20 april 2016 17:15 schreef Mark031 het volgende:
[..]
Als er geen symbolen zijn voor God, dan zouden ze niet bidden richting Mekka en de Kaaba. Dan zou het irrelevant zijn om naar een bepaalde plek (Mekka) en voorwerp (Kaaba) te bidden.
De Kaaba stamt nog uit pre-Islamitische tijden en ze zeggen dat de namen van 360 goden erin staan. Oftewel: de 360 goden die de Arabieren vroeger aanbaden en een van die goden is de maangod van Mohammed zijn stam. Die maangod werd gezien als de meest machtige god en bij de Kaaba kon je hem aanbidden.
Je moet je ook bedenken dat als Allah de maangod was dan hadden de moslims de kaaba niet ontdaan van alle afgoden, maar de maangod gelaten en had de koran het idee ook niet verworpen.quote:“Aan God behoren het oosten en het westen. Waarheen jullie je dus ook wenden daar is Gods aangezicht. Voorwaar, God is Alomvattend en Alwetend. En zij zeggen: "God heeft zich een zoon genomen." Geprezen zij Hij! Integendeel, aan Hem behoort wat er in de hemelen en wat er op de aarde is. Allen zijn Hem onderdanig, de Voortbrenger van de hemelen en de aarde. Wanneer Hij iets beslist dan zegt Hij er slechts tegen: "Wees!" en het is.”
Je vergeet even de dierenoffers die in het jodendom en de islam voor komen, dankzij hun religie? Fraaie vorm van houden van dieren hoorquote:Op dinsdag 19 april 2016 14:31 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Nee, gedrag naar mensen en dieren toe is een logisch gevolg van religie.
Ware religie behandelt mensen en dieren goed (daarom heeft mijn kat geen hondenleven).
Bij valse religie is dat omgekeerd.
Echter: ware religie aanbidt geen mensen of dieren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |