abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 april 2016 @ 23:22:59 #101
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161269377
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 23:13 schreef jo.de.jong het volgende:

[..]

Klopt het dat de menselijke zonde of zondeval intrad toen Adam een appel at van een boom waar ie niet van mocht eten?
nee, eva begon. vrouwen....

Maar het idee daarachter is dat a&e zonder zonde waren en niet bewust waren van het concept schuld, het zat niet in ze, maar dat deed z'n intrede als natuurlijk toen ze zich bewust werden dat ze God ongehoorzaam waren geweest ('kennis van goed en kwaad') . Net als een kind die iets gestolen heeft en weet dat hij fout is,dat weten zat er niet in, en kwam bij de zondval. De erfzonde bestaat niet volgens mij, maar wel dat iedereen de neiging heeft tot zonde. De bijbel zegt ook dat een kind rond z'n 8e (dacht ik) z'n onschuld verliest, voor dat was ie gewoon zonde vrij.

Iedereen die vóór Jezus is gestorven, kreeg in het graf alsnog z'n stem te horen, ook iedereen die in naam van God door de Israëlieten in oorlogen zijn vermoord.

De koran spreekt ook van een appel waardoor de 30m lange a&e naar aarde werden geworpen, maar er zit geen concept achter.
pi_161269539
Geloof je dan ook dan ook dat de aarde maar 6000 jaar oud is? Snap je dan ook dat het voor anderen, die simpelweg de wetenschap als leidraad nemen, héél, héél, moeilijk is dit soort dingen serieus te nemen?
  donderdag 7 april 2016 @ 23:32:14 #103
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161269728
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 23:27 schreef jo.de.jong het volgende:
Geloof je dan ook dan ook dat de aarde maar 6000 jaar oud is? Snap je dan ook dat het voor anderen, die simpelweg de wetenschap als leidraad nemen, héél, héél moeilijk is dit soort dingen serieus te nemen?
nee dat geloof ik niet, geloof ook niet dat ie plat is. Ik 'geloof' gewoon in wetenschap, daar hebben we hersenen voor gekregen. Natuurlijke selectie ook, alleen ik weet niet of we wel gemeenschappelijke voorouders hadden, God paste gewoon code reusability toe in het dna, waardoor dat zo lijkt :)

De bijbel is de lijdraad voor de geest, niet voor wereldse zaken.
pi_161269929
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 23:32 schreef Manke het volgende:

[..]

nee dat geloof ik niet, geloof ook niet dat ie plat is. Ik 'geloof' gewoon in wetenschap, daar hebben we hersenen voor gekregen. Natuurlijke selectie ook, alleen ik weet niet of we wel gemeenschappelijke voorouders hadden, God paste gewoon code reusability toe in het dna, waardoor dat zo lijkt :)

hmm, oke prima wat jij gelooft is ook jouw zaak. Heb gemerkt dat religie ook best een positief effect op mensen kan hebben. Hou het wel bij jezelf alsjeblieft. De bijbel mag dan een leidraad zijn voor jouw psyche, de koran is dat voor iemand anders. Beide zijn echter met het zwaard verspreid, en niet met liefde. Beide zijn verantwoordelijk voor vreselijke dingen. Dus hou op met die achterlijke categorisering dat het ene het werk van god is en het andere van de duivel. Simpelweg onzin.
  vrijdag 8 april 2016 @ 10:33:31 #105
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_161274345
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 23:39 schreef jo.de.jong het volgende:

[..]

hmm, oke prima wat jij gelooft is ook jouw zaak. Heb gemerkt dat religie ook best een positief effect op mensen kan hebben. Hou het wel bij jezelf alsjeblieft. De bijbel mag dan een leidraad zijn voor jouw psyche, de koran is dat voor iemand anders. Beide zijn echter met het zwaard verspreid, en niet met liefde. Beide zijn verantwoordelijk voor vreselijke dingen. Dus hou op met die achterlijke categorisering dat het ene het werk van god is en het andere van de duivel. Simpelweg onzin.
Kijk simpelweg eens rond op de wereld, als religies vrede betekenen dan zou je moeten kunnen concluderen dat landen waar religie een grote invloed heeft het meest vreedzaam zijn. Helaas is dit juist exact andersom. Hoe meer religie invloed heeft hoe minder vrede en vreedzaam de mensen zijn.

Mijn conclusie is dus dat de islam niet de religie van de duivel is maar álle georganiseerde religies.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_161276735
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 10:33 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Kijk simpelweg eens rond op de wereld, als religies vrede betekenen dan zou je moeten kunnen concluderen dat landen waar religie een grote invloed heeft het meest vreedzaam zijn. Helaas is dit juist exact andersom. Hoe meer religie invloed heeft hoe minder vrede en vreedzaam de mensen zijn.

Mijn conclusie is dus dat de islam niet de religie van de duivel is maar álle georganiseerde religies.
Mijn conclusie is dat elke religie mensenwerk is en de duivel niet bestaat, maar ook dat er wel degelijk meer en minder kwaadaardige religies bestaan.
pi_161277060
quote:

[..]

Waarom toch altijd die haat op de duivel. Het enige wat er over hem bekend is is de propaganda in de bijbel. Dat lijkt me nou niet echt een objectief boek om de persoonlijkheid van de duivel in kwestie een eerlijke beschrijving te geven.

Als je er een beetje doorheen leest zie je ook dat de duivel eigenlijk de good guy is en hetgeen dat zichzelf god durft te noemen een charlatan.
Conscience do cost.
  vrijdag 8 april 2016 @ 14:06:33 #108
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161278546
quote:

[..]

ben ik het mee eens. Christendom is geen georganiseerde religie, maar dat hebben mensen ervan gemaakt voor macht.
  vrijdag 8 april 2016 @ 14:10:49 #109
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161278632
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 23:39 schreef jo.de.jong het volgende:

[..]

dat doet de islam net zo, ik geef enkel uitleg vanuit christelijk perspectief, ipv ononderbouwd verwijten.

Christenen horen het geloof niet te verspreiden met geweld, maar met liefde en geduld, en zonder opdringen, staat er echt :')
  vrijdag 8 april 2016 @ 14:43:14 #110
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_161279416
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 12:30 schreef jo.de.jong het volgende:

[..]

Mijn conclusie is dat elke religie mensenwerk is en de duivel niet bestaat, maar ook dat er wel degelijk meer en minder kwaadaardige religies bestaan.
Ik geloof ook niet in de duivel. Ik geloof wel dat de 2 grootste religies (Islam en Christelijk geloof) in essentie kwaadaardig zijn en enkel in het leven zijn geroepen om mensen onder controle te houden.

Je kan mij namelijk niet vertellen dat vóór de komst van de 10 geboden mensen niet wisten dat je niet mocht moorden e.d. Moraal bestond allang en mensen die beweren dat je alleen goed kan leven als je gelovig bent moet je voor uitkijken want die hebben dat moraal en de normen en waarden van een normaal mens blijkbaar niet van zichzelf meegekregen.

Spiritualiteit heb ik overigens geen enkele moeite mee en er zijn genoeg 'religies' die in essentie wél vredig zijn.

Het gaat sowieso fout als religie ook politiek gaat worden. (zie islam)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_161280253
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 14:43 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik geloof ook niet in de duivel. Ik geloof wel dat de 2 grootste religies (Islam en Christelijk geloof) in essentie kwaadaardig zijn en enkel in het leven zijn geroepen om mensen onder controle te houden.

Je kan mij namelijk niet vertellen dat vóór de komst van de 10 geboden mensen niet wisten dat je niet mocht moorden e.d. Moraal bestond allang en mensen die beweren dat je alleen goed kan leven als je gelovig bent moet je voor uitkijken want die hebben dat moraal en de normen en waarden van een normaal mens blijkbaar niet van zichzelf meegekregen.

Spiritualiteit heb ik overigens geen enkele moeite mee en er zijn genoeg 'religies' die in essentie wél vredig zijn.

Het gaat sowieso fout als religie ook politiek gaat worden. (zie islam)

100% mee eens.
pi_161280343
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2016 14:10 schreef Manke het volgende:

[..]

dat doet de islam net zo, ik geef enkel uitleg vanuit christelijk perspectief, ipv ononderbouwd verwijten.

Christenen horen het geloof niet te verspreiden met geweld, maar met liefde en geduld, en zonder opdringen, staat er echt :')
Klopt, en Christenen horen iemand ook te stenigen wanneer diegene stevig vloekt. :')

gr jo
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:24:37 #113
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161280523
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:18 schreef jo.de.jong het volgende:

[..]

Klopt, en Christenen horen iemand ook te stenigen wanneer diegene stevig vloekt. :')

gr jo
torah was voor Israël alleen om toe te passen op zichzelf, christenen vallen niet onder de wet, 'welke tot de dood leidt'.
pi_161280630
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:24 schreef Manke het volgende:

[..]

torah was voor Israël alleen om toe te passen op zichzelf, christenen vallen niet onder de wet, 'welke tot de dood leidt'.
als Christen geloof je alleen in die passages uit je heilige boek die jou goed uit komen?
pi_161280667
trolling 3.0?
pi_161280762
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:29 schreef NanaVonB het volgende:
trolling 3.0?
deels.
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:40:34 #117
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161280929
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:28 schreef jo.de.jong het volgende:

[..]

als Christen geloof je alleen in die passages uit je heilige boek die jou goed uit komen?
nee, alleen niet in de passages die de logica van de werkelijkheid te boven gaan.
pi_161282738
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:40 schreef Manke het volgende:

[..]

nee, alleen niet in de passages die de logica van de werkelijkheid te boven gaan.
de logica van de werkelijkheid? Je bedoelt een wezen die het gehele universum creëert, iedereen en alles in de gaten houdt, mensen beoordeeld op waarin ze geloven, ook al is dat geheel plaats en tijdsgebonden, een maagdelijke vrouw die bevalt van een zoon etc. etc.
  vrijdag 8 april 2016 @ 19:16:11 #119
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161285521
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 17:13 schreef jo.de.jong het volgende:

[..]

de logica van de werkelijkheid? Je bedoelt een wezen die het gehele universum creëert, iedereen en alles in de gaten houdt, mensen beoordeeld op waarin ze geloven, ook al is dat geheel plaats en tijdsgebonden, een maagdelijke vrouw die bevalt van een zoon etc. etc.
dat is de bovennatuurlijke werkelijkheid waar we niks van afweten, dus niet per definitie onmogelijk.
Bedoelde: alle bestaande dieren op een houten boot, wereldwijde vloed, maar toch blijft al het plantenleven in tact, gozer die overleeft in de buik van een vis, plantenleven dat geschapen wordt vóór de zon.
pi_161290529
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 22:30 schreef jo.de.jong het volgende:
Gaan jullie me nu serieus vertellen dat je in de duivel gelooft? Wat een onzin, alsjeblieft zeg. Wat is het hele concept van zo'n duivel dan? Zorgen dat mensen zonden begaan? Wat is daar het nut van, hoelang is die kerel daar al mee bezig? Gaat dat niet vervelen dan? De moderne mens struint al ruim 200.000 jaar over deze aarde, wat voor gigantische concentratieboog heeft die kerel dan wel niet dat ie nog steeds dezelfde achterlijke activiteit bezigt?
Velen geloven in (atheïstische) evolutie, dat is hun goed recht
Maar welk gedachtegoed momenteel nu wel of juist niet populair is, boeit mij niet. De vraag is wat is waar en wat is flauwe kul.

Leven is niet geëvolueerd, dat is namelijk een onmogelijkheid. Zoek voor jezelf het antwoord op die vraag maar eens grondig uit.
Dat betekent dat ik schepping als alternatief wel zal moeten omarmen; het is het één of het ander.
En ja, bij schepping hoort een Schepper, God dus. Zegt verder niet dat ik het eenvoudig vind te geloven in dat wat ik nog nooit heb gezien overigens.

Overigens heb ik de uitwerking van onzichtbare wezens (demonen handlangers van de Duivel) wel waargenomen bij mensen die onder hun invloed stonden. Klierig gedoe is dat voor hen (geweest) en voor mij een verdere aanwijzing dat geesten wel degelijk bestaan, hoe vreemd jij dat misschien ook vindt.
Bij de één had dat te maken met Indonesische vechtkunst, bij de ander is het begonnen met voorwerpen in huis van een familielid die aan spiritisme deed. Kan van alles zijn overigens, waarmee je een deur naar demonen openzet.
Heb er zelf verder nooit last van gehad, want ik stel me voor dit soort kwaadwillende hufters niet open.
De aanwezigheid van geesten heb ik enkele malen duidelijk gevoeld met een soort van hele nare kille energie (hoewel de temperatuur verder normaal is in de ruimte), voelt ongemakkelijk. Het is verder bepaald niet fijn zo lastig gevallen te worden als met die mensen het geval was.

Verder stel je wel een heel aantal vragen, waar ik best eens op in wil gaan als je dat op prijs stelt, maar vertel mij eerst eens, waar geloof jij in?
Dat heeft te maken met de vraag over de oorsprong van de bezielde en onbezielde materie. Wat zijn jouw gedachten daar over?

[ Bericht 1% gewijzigd door Loekie111 op 09-04-2016 11:16:57 ]
  vrijdag 8 april 2016 @ 21:52:34 #121
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161290732
Spiritisme is inderdaad een deur, heb er nóg last van.

Hoe hebben ze dan weer rust gekregen?

Ben benieuwd of ze ooit leven kunnen maken in het lab, ze proberen het iig wel.
pi_161291557
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 23:27 schreef jo.de.jong het volgende:
Geloof je dan ook dan ook dat de aarde maar 6000 jaar oud is? Snap je dan ook dat het voor anderen, die simpelweg de wetenschap als leidraad nemen, héél, héél, moeilijk is dit soort dingen serieus te nemen?
Ja ik snap je wel, maar de conclusie is niet bijbels.

Antwoord op je vraag: nee, natuurlijk zijn dat geen letterlijke dagen!

Sla eens een online bijbel op, de eerste 2 hoofdstukken van Genesis geven je al antwoord op je vraag. In 2:4 worden de voorgaande dagen samengevat met hetzelfde woordje dag waarop God hemel en aarde maakte (de 6 scheppingsdagen worden dus samengevat met eenzelfde woord dag).
Ook uit het boek Hebreeën blijkt dat het nooit als dagen van 24 uur opgevat mag worden. Hij maakt daar duidelijk dat we nog steeds in de zevende dag leven.
Lees maar even verder en het zal je duidelijk zijn.

Het overdrachtelijke gebruik van het woord „dag” om tijdseenheden van verschillende lengte uit te drukken, blijkt heel duidelijk uit het in Genesis vervatte scheppingsverslag. Daarin wordt gesproken over een week van zes scheppingsdagen, gevolgd door een zevende dag van rust. De week die God de joden in het Wetsverbond als tijdseenheid voorschreef, volgde het model van die scheppingsweek (Ex 20:8-11).
In het bijbelse verslag wordt het bericht over elk van de zes scheppingsdagen besloten met de woorden: „En het werd avond en het werd morgen:” een eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde dag (Ge 1:5, 8, 13, 19, 23, 31).
De zevende dag wordt echter niet op deze wijze afgesloten, waaruit blijkt dat deze periode, waarin God rustte van zijn scheppingswerken met betrekking tot de aarde, voortduurde. In Hebreeën 4:1-10 gaf de apostel Paulus te kennen dat Gods rustdag in zijn generatie nog steeds voortduurde, en dat was meer dan 4000 jaar nadat die rustperiode, de zevende dag, was begonnen. Hieruit blijkt duidelijk dat elke scheppingsdag, of werkperiode, op zijn minst duizenden (of miljoenen, weten we dus niet) jaren lang was. Zoals A Religious Encyclopædia (Deel I, blz. 613) opmerkt: „De scheppingsdagen waren dagen of tijdruimten waarin het scheppingsproces plaatsvond, maar geen dagen van elk vierentwintig uur.” — Onder redactie van P. Schaff, 1894.
De zes tijdseenheden of scheppings-„dagen” die gewijd waren aan het gereedmaken van de planeet Aarde, worden in Genesis 2:4 in hun totaliteit aangeduid als één „dag”: „Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde ten tijde dat ze werden geschapen, op de dag waarop God aarde en hemel maakte.”

Zo zijn overigens al je vragen te beantwoorden. Maar doe zelf eens moeite antwoorden te vinden, heb je veel meer aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Loekie111 op 09-04-2016 11:23:17 ]
pi_161291780
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 23:17 schreef jo.de.jong het volgende:
Wat is occult?

het oproepen van Geesten
toekomst voorspellen d.m.v. bijvoorbeeld handlezen, sterrenkunde, tarotkaarten etc.
yoga
acupunctuur
paranormale dingen
New Age
Satanisme
Hekserij
Wichelroede lopen
Het dragen van tekens zoals bijvoorbeeld het pentagram, maar ook tekens waarvan de betekenis niet bekend is kunnen invloed hebben
Het luisteren naar muziek met satansvererende of antichristelijke teksten
Waarzeggerij
Magnetisme en dergelijke
Het gebruik van drugs, ook hasj en wiet
:')
Dat hoort een beetje bij new age, maar is zeker niet occult. Net zoals anderen hier, raad ik ook jou aan om je eens te verdiepen in het oorspronkelijke gebruik van het woord occult. Doden oproepen hoort bijvoorbeeld bij spiritisme, het idee dat menselijke zielen voortleven na de dood en zich aan mensen kunnen openbaren.

Ik denk dat jij dit citeert van een of andere christelijke site? Want het aanhoren van liederen, van welk soort dan ook is niet occult. Occult betekent verborgen (zelfs natuurkunde is dan occult in bepaalde gevallen), en muziek luisteren is niet verborgen.
Ik ben weg, omdat ik discussies met mensen niet meer zinvol vind. Groetjes
pi_161292100
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 23:32 schreef Manke het volgende:

[..]

Of we gemeenschappelijke ouders hebben? Jij en ik wel. Met apen niet, hoewel we genetisch nogal op elkaar lijken.
De grens van soorten wordt niet overschreden, noch is dat ooit gebeurd.

Natuurlijke selectie veroorzaakt geen evolutie. Tenzij je de wat misleidende term micro evolutie gebruikt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Loekie111 op 08-04-2016 23:12:32 ]
  vrijdag 8 april 2016 @ 22:41:32 #125
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_161292220
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 23:13 schreef jo.de.jong het volgende:

[..]

Klopt het dat de menselijke zonde of zondeval intrad toen Adam een appel at van een boom waar ie niet van mocht eten?

Vervolgvraag; waarom stond die boom daar in godsnaam?

Subvraag: waarom stuurde god zijn zoon om gemarteld te worden alvorens de mensen te vergeven? Waarom vergaf ie ze niet gewoon? Waarom ging ie op z'n minst niet zelf?

Opmerking: je gaat echt te ver met de Islam als werk van de duivel, beide geloven zijn even bloeddorstig en achterlijk. Wat Christenen ten goede komt is dat het toevallig in de hedendaagse tijd wat vredelievender is geworden. Laten we niet vergeten dat het Christendom grotendeels verantwoordelijk is voor de holocaust 70 jaar geleden.

gr jo
hitler was in het occulte: thule society, derhalve is de holocaust het werk van de duivel.

Je vindt mij te ver gaan dat ik zeg dat de islam wel eens het werk van de duivel kan zijn, omdat het christus ontkent, maar jij noemt ze beiden bloeddorstig en achterlijk.

Hij ging ook zelf om zelf de marteling en kruisdood op zich te nemen, dat is het hele principe van het christendom. Het is ook nog zijn eigen volk dat hem dood wilde hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')