Juist!quote:Op zaterdag 26 maart 2016 13:18 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Juist die verlichting is door de revolutionairen gekomen die de bestaande waarden en normen van het christendom ter discussie stelden, die hard schopten tegen de instituties. En ze werden wel degelijk als revolutionairen gezien, van Spinoza tot aan Reve.
Nogmaals, zoek deze begrippen nou eens een keer op. Het is wel handig om te weten waar je over praat. Beide zijn containerbegrippen die op zichzelf nauwelijks iets zeggen.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 13:18 schreef geavanceerd het volgende:
[..]
Het gematigde midden wil de leer van jihad en sharia aanpakken.
Radicalen aan beide zijden willen de leer van jihad verdedigen.
Je moet dit toch wat nuanceren. Gewelddaden verheerlijken in naam van god komt enkel voor in het O.T. en beschrijven enkel de toestand van toen, zonder boodschap naar het heden. M;a.w., het beschrijft de geschiedenis van toen, dit in tegenstelling met de koran waar geweld niet gedateerd is en men dit kan beschouwen als opdracht ook op het heden. De dwang om een zekere religie aan te hangen is en was uiteraard in beiden gelijk.quote:Op zondag 27 maart 2016 10:58 schreef Molurus het volgende:
In de middeleeuwen was het Christendom een engere religie dan Islam vandaag de dag trouwens.
Het punt is natuurlijk: de boekjes waren in die periode hetzelfde als nu. Dat verschil kan niet worden verklaard vanuit de inhoud van die boeken.
Ook het NT was in de Middeleeuwen niet nieuw. Ik zie de functie van deze nuance niet helemaal eerlijk gezegd: de Christelijke boekjes waren in de Middeleeuwen exact hetzelfde als ze nu zijn. Er is qua inhoud niets veranderd.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Je moet dit toch wat nuanceren. Gewelddaden verheerlijken in naam van god komt enkel voor in het O.T. en beschrijven enkel de toestand van toen, zonder boodschap naar het heden. M;a.w., het beschrijft de geschiedenis van toen, dit in tegenstelling met de koran waar geweld niet gedateerd is en men dit kan beschouwen als opdracht ook op het heden. De dwang om een zekere religie aan te hangen is en was uiteraard in beiden gelijk.
De bijbel was precies hetzelfde als de bijbel toen. De koran was precies hetzelfde als de Koran toen. De bijbel en koran zijn niet precies hetzelfde.quote:Op zondag 27 maart 2016 10:58 schreef Molurus het volgende:
Relevant:
In de middeleeuwen was het Christendom een engere religie dan Islam vandaag de dag trouwens.
Het punt is natuurlijk: de boekjes waren in die periode hetzelfde als nu. Dat verschil kan niet worden verklaard vanuit de inhoud van die boeken.
Dat wil vrij weinig zeggen. De betekenis van een boek ligt vaak veel meer aan degene die interpreteert, dan aan de tekst in het boek.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:14 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
De bijbel was precies hetzelfde als de bijbel toen. De koran was precies hetzelfde als de Koran toen. De bijbel en koran zijn niet precies hetzelfde.
Het is maar de vraag in hoeverre het een Islamitische Gouden Eeuw was. Veel van de kennis werd o.a. geadopteerd gedurende het derde kalifaat (Kalifaat van de Abbasiden). De Abbasiden leende heel veel kennis van het verleden over wetenschap, filosofie, administratie, militaire technieken etc. en waren voor een groot deel ook voortgekomen van de Byzantijnen en Sassaniden (Grieken en Perzen).quote:Op zondag 27 maart 2016 10:58 schreef Molurus het volgende:
Relevant:
In de middeleeuwen was het Christendom een engere religie dan Islam vandaag de dag trouwens.
Het punt is natuurlijk: de boekjes waren in die periode hetzelfde als nu. Dat verschil kan niet worden verklaard vanuit de inhoud van die boeken.
Juist, maar de koran valt op geen enkele wijze te interpreteren als niet de (laatst overgeleverde) woorden van God/Allah. De Bijbel is dat nooit geweest, hoogstens als een 'door God geïnspireerd boek'.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat wil vrij weinig zeggen. De betekenis van een boek ligt vaak veel meer aan degene die interpreteert, dan aan de tekst in het boek.
Het verschil tussen hoe Islam en Christendom toen waren en hoe beide nu zijn kan niet verklaard worden vanuit die teksten. Ook niet vanuit de verschillen tussen die teksten onderling. Iets dan niet verandert brengt ook geen veranderingen tot stand.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:14 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
De bijbel was precies hetzelfde als de bijbel toen. De koran was precies hetzelfde als de Koran toen. De bijbel en koran zijn niet precies hetzelfde.
'Renaissance' betekent letterlijk 'hergeboorte'. Wat de mensen in de renaissance deden, was niets anders dan kennis uit het verleden (van de Grieken, Romeinen en Arabieren) gebruiken om erop voort te bouwen.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:19 schreef Firuze het volgende:
[..]
Het is maar de vraag in hoeverre het een Islamitische Gouden Eeuw was. Veel van de kennis werd o.a. geadopteerd gedurende het derde kalifaat (Kalifaat van de Abbasiden). De Abbasiden leende heel veel kennis van het verleden over wetenschap, filosofie, administratie, militaire technieken etc. en waren voor een groot deel ook voortgekomen van de Byzantijnen en Sassaniden (Grieken en Perzen).
Wat de Abbasiden wel heel goed deden, is op de geleende kennis voortbouwen, waardoor er daadwerkelijk sprake kon zijn van vooruitgang. Het probleem waar zij tegenaan liepen is dat de invloed vanuit de Arabieren vonden dat de Griekse uitvinding 'Reden', 'Kritisch Nadenken' om het maar raar te vertalen gezien kan worden als 'Innovatie'. Innovatie was volgens hen verboden als het gaat om Islam. In de Koran staat te boek als perfect, en dat het niet kan veranderen.
Daarom heeft de Islam in mijn optiek geen vooruitgang geboekt zoals dat bij het Christendom wel het geval was (Renaissance, Verlichting, etc.).
Veel protestantse christenen zien de Bijbel (de KJV, zelfs - een vertaling dus!) als het letterlijke woord van God.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:19 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Juist, maar de koran valt op geen enkele wijze te interpreteren als niet de (laatst overgeleverde) woorden van God/Allah. De Bijbel is dat nooit geweest, hoogstens als een 'door God geïnspireerd boek'.
Dit is denk ik voor het eerst dat ik een visie van een moslim hoor op de islamitische gouden eeuw, waarvoor mijn dank.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:19 schreef Firuze het volgende:
[..]
Het is maar de vraag in hoeverre het een Islamitische Gouden Eeuw was. Veel van de kennis werd o.a. geadopteerd gedurende het derde kalifaat (Kalifaat van de Abbasiden). De Abbasiden leende heel veel kennis van het verleden over wetenschap, filosofie, administratie, militaire technieken etc. en waren voor een groot deel ook voortgekomen van de Byzantijnen en Sassaniden (Grieken en Perzen).
Wat de Abbasiden wel heel goed deden, is op de geleende kennis voortbouwen, waardoor er daadwerkelijk sprake kon zijn van vooruitgang. Het probleem waar zij tegenaan liepen is dat de invloed vanuit de Arabieren vonden dat de Griekse uitvinding 'Reden', 'Kritisch Nadenken' om het maar raar te vertalen gezien kan worden als 'Innovatie'. Innovatie was volgens hen verboden als het gaat om Islam. In de Koran staat te boek als perfect, en dat het niet kan veranderen.
Daarom heeft de Islam in mijn optiek geen vooruitgang geboekt zoals dat bij het Christendom wel het geval was (Renaissance, Verlichting, etc.).
'Protestanten zien het als' maar deze belevenis wordt niet bevestigt in de bijbel zelf. Dat is niet wat men 'uit het boek haalt', maar 'wat men er -buiten de woorden (door context) van het boek- van maakt'. De Koran geeft deze ruimte niet; valt op geen enkele wijze te lezen niet zijnde de letterlijke woorden van Allah. En dat, om naar Molurus terug te keren, betekent niet dat die zogenaamd letterlijke woorden niet op verschillende wijze (afhankelijk van tijd/context) kunnen worden geinterpreteerd.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Veel protestantse christenen zien de Bijbel (de KJV, zelfs - een vertaling dus!) als het letterlijke woord van God.
Bovendien maakt dat vrij weinig uit: het gaat om de betekenis die mensen uit het boek halen, niet om hoe ze die betekenis rechtvaardigen.
Maar dat is het toch, je mag nu de dogmas niet eens ter discussie stellen. Kijk naar de cartoon rellen, Charly Hebdo. De discussie daarna ging over of deze mate van vrijheid van meningsuiting wel acceptabel is.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:01 schreef Molurus het volgende:
Juist!
Maar dat is dus een andere benadering dan Islamcritici nu over het algemeen voorstellen: de Koran verbieden, moskeeen controleren, etc. Het is bereikt door de dogma's ter discussie te stellen. Op een in de perceptie van Christenen harde manier, natuurlijk. Maar wel een geweldloze manier. De weg van de dialoog, niet van verbod en dwang.
Het is heel moeilijk vooruit te gaan als alles wat je doet wordt gezien als innovatie en ze kenbaar maken dat je een zondiger bent wanneer je kritisch nadenkt. De Perzen danken veel van hen kennis aan de Grieken. Sterker nog, veel Grieken vluchtten het Byzantijnse rijk gedurende de 5e en 6e eeuw naar de Perzische gebieden vanwege de jacht op bepaalde denkers, en enkele scholen zoals een hele bekende in Athene waar ik de naam niet 123 meer van weet.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
'Renaissance' betekent letterlijk 'hergeboorte'. Wat de mensen in de renaissance deden, was niets anders dan kennis uit het verleden (van de Grieken, Romeinen en Arabieren) gebruiken om erop voort te bouwen.
Die discussie is niet heel anders dan in de tijd dat de westerse wereld christelijke dogma's van zich afschudde. Ook toen mochten de dogma's eigenlijk ook niet ter discussie gesteld worden. En als je denkt dat er geen gewelddadige reacties waren vanuit de christelijke gemeenschap, think again.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:30 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar dat is het toch, je mag nu de dogmas niet eens ter discussie stellen. Kijk naar de cartoon rellen, Charly Hebdo. De discussie daarna ging over of deze mate van vrijheid van meningsuiting wel acceptabel is.
Islam heeft de Renaissance toch compleet gemist? Europa niet. Je ziet nu wel christenen die krampachtig weer aan de dogma's willen vasthouden en muggenziften. Zo speculeert men dat de katholieke kerk een schisma gaat krijgen misschien vanwege de paus die de mensen toch voorop zet in plaats van de theologie.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het verschil tussen hoe Islam en Christendom toen waren en hoe beide nu zijn kan niet verklaard worden vanuit die teksten. Ook niet vanuit de verschillen tussen die teksten onderling. Iets dan niet verandert brengt ook geen veranderingen tot stand.
Die veranderingen worden, zoals ser_c terecht opgemerkt, tot stand gebracht door gelovigen. Niet door heilige teksten.
Maar wat was jouw positie er in die tijd in geweest? Ik neem aan dat je, anders dan 'regressief-links' nu tov de islam, een voorstander was geweest van de continuering van de strijd jegens het christendom met zijn dogma's?quote:Op zondag 27 maart 2016 11:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die discussie is niet heel anders dan in de tijd dat de westerse wereld christelijke dogma's van zich afschudde. Ook toen mochten de dogma's eigenlijk ook niet ter discussie gesteld worden. En als je denkt dat er geen gewelddadige reacties waren vanuit de christelijke gemeenschap, think again.
Bij christendom speelde Helaas ook vaak politieke spelletjes, het oppakken en systematisch verwijderen van Tempeliers en later de jezuïeten, jezuïeten werden van hun missiewerk weg gehaald, getransporteerd in slechte boten waar der veel niet deden overleven. En dit waren leden van hun eigen geloof. Politieke spelletjes werden zeker gespeeld.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die discussie is niet heel anders dan in de tijd dat de westerse wereld christelijke dogma's van zich afschudde. Ook toen mochten de dogma's eigenlijk ook niet ter discussie gesteld worden. En als je denkt dat er geen gewelddadige reacties waren vanuit de christelijke gemeenschap, think again.
De discussie is anders. De discussie wordt nu tegengehouden door de religieuzen en de in mijn ogen nep progressievelingen. Destijds waren het de progressievelingen die juist de dogmas ter discussie stelden, dat is compleet verdwenen. Dus nu heb je twee kampen die de religieuze dogmas verdedigen, hoe bizar dan ook.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:33 schreef Molurus het volgende:
Die discussie is niet heel anders dan in de tijd dat de westerse wereld christelijke dogma's van zich afschudde. Ook toen mochten de dogma's eigenlijk ook niet ter discussie gesteld worden. En als je denkt dat er geen gewelddadige reacties waren vanuit de christelijke gemeenschap, think again.
Ik ben een groot voorstander van strijden tegen dogma's, dat zou ik ook toen geweest zijn. Maar ik wil die strijd wel voeren in de vorm van een dialoog: gelovigen uitnodigen en motiveren om in gesprek te gaan.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:36 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Maar wat was jouw positie er in die tijd in geweest? Ik neem aan dat je, anders dan 'regressief-links' nu tov de islam, een voorstander was geweest van de continuering van de strijd jegens het christendom met zijn dogma's?
Volgens mij valt de strijd ook niet te winnen met individuele dialogen. Een meer pragmatische benadering is noodzakelijk. De vermindering van religiositeit in een gemeenschap gebeurt binnen generaties, niet of nauwelijks via individuen. Deze zijn namelijk, want zo werken op expansie-gerichte religies/sektes, te afhankelijk gemaakt (op emotioneel en sociaal-niveau) van de religieuze identiteit.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben een groot voorstander van strijden tegen dogma's, dat zou ik ook toen geweest zijn. Maar ik wil die strijd wel voeren in de vorm van een dialoog: gelovigen uitnodigen en motiveren om in gesprek te gaan.
En dat was toen net zo lastig als het nu is.
Precies. Ze kunnen afhankelijk van tijd en context geïnterpreteerd worden. Net zoals met de Bijbel gebeurt. Binnen bepaalde contexten valt dat erg slecht uit, binnen andere contexten valt dat een stuk beter uit.quote:Op zondag 27 maart 2016 11:30 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
'Protestanten zien het als' maar deze belevenis wordt niet bevestigt in de bijbel zelf. Dat is niet wat men 'uit het boek haalt', maar 'wat men er -buiten de woorden (door context) van het boek- van maakt'. De Koran geeft deze ruimte niet; valt op geen enkele wijze te lezen niet zijnde de letterlijke woorden van Allah. En dat, om naar Molurus terug te keren, betekent niet dat die zogenaamd letterlijke woorden niet op verschillende wijze (afhankelijk van tijd/context) kunnen worden geinterpreteerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |