Het is in strijd met allerlei doemdenkerij waar velen om onbegrijpelijke redenen graag in wentelen. Geen wonder dat je dan in de ontkenningsmodus slaat.quote:
De feiten zijn dat de werkloosheid erg hoog is en het aantal vacatures laag als je het vergelijkt met voor de aanvang van de crisis. Dat er erg langzaam herstel is, van 250.000 vacatures in 2007 naar dieptepunt 90.000 en nu weer naar 150.000 in 2015 geeft aan dat het helemaal niet snel gaat. Het is inderdaad vrij zorgelijk volgens mij want qua conjunctuur zou het herstel volgens mij veel verder moeten zijn: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)conjunctuurklok2.htmquote:
In die conjunctuurklok is de werkloosheid ook lager dan de 'langjarige trend'. En in de jaren '80 en '90 was de werkloosheid hoger dan nu.quote:Op zondag 20 maart 2016 11:09 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De feiten zijn dat de werkloosheid erg hoog is en het aantal vacatures laag als je het vergelijkt met voor de aanvang van de crisis. Dat er erg langzaam herstel is, van 250.000 vacatures in 2007 naar dieptepunt 90.000 en nu weer naar 150.000 in 2015 geeft aan dat het helemaal niet snel gaat. Het is inderdaad vrij zorgelijk volgens mij want qua conjunctuur zou het herstel volgens mij veel verder moeten zijn: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)conjunctuurklok2.htm
Het beeld van arbeidsmarkt lijkt niet te passen bij de economische situatie en dat kan eigenlijk alleen aan het overheidsbeleid liggen dat zorgt dat bedrijven geen mensen aannemen.
En nog een interessant artikel:quote:Minder loon Chinese mijnwerkers na ontslag
Zes miljoen Chinese werknemers in de zwaar vervuilende kolenmijnen en staalindustrie moeten rekening houden met een overstap naar minder betaalde banen in de landbouw, de bosbouw en in de publieke sector.
De Chinese overheid trekt de komende jaren 100 miljard yuan (13,3 miljard euro) uit voor een herstructurering van de economie. Die ingreep moet de overproductie in de mijnbouw en in de hoogovens tegengaan, maar kost tevens miljoenen banen, zo verwachten provinciale bestuurders en arbeidsconsulenten.
Veel mijnwerkers vrezen een aanzienlijke inkomstendaling en denken moeilijk aan ander werk te kunnen komen. Hun gemiddeld jaarinkomen 2014 was 61.677 yuan (8465 euro). In andere sectoren liggen de lonen circa 40 procent lager, zeggen deskundigen.
"Een ander beroep leren is niet eenvoudig", aldus voormalig mijnwerker Ren Guizheng (54), voorheen werkzaam bij de Longmay Group, de grootste exploitant van kolenmijnen in de provincie Heilongjiang.
Minder loon Chinese mijnwerkers na ontslag
Speciaal voor Koos nog een stukje citaat uit het midden:quote:Leuk werk? Dan moet je niet in Nederland zijn
Wie op zoek is naar een leuke baan in Europa moet niet in Nederland zijn. Op de ranglijst van landen met goede banen staan we op de tiende plek. Wat doen we verkeerd?
...
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)-niet-nederland-zijn
quote:"We doen het misschien wat minder goed dan we soms zelf denken", constateert econoom Mathijs Bouman, die erg van dit soort lijstjes houdt omdat we in Nederland soms wel een denken dat we het allemaal goed doen.
Klopt daarom is het ook zo vervelend dat de werkloosheid zo hoog is en het aantal vacatures nog steeds zo laag is.quote:Op zondag 20 maart 2016 11:22 schreef Igen het volgende:
[..]
In die conjunctuurklok is de werkloosheid ook lager dan de 'langjarige trend'. En in de jaren '80 en '90 was de werkloosheid hoger dan nu.
Wat is "zo hoog"?quote:Op zondag 20 maart 2016 11:31 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Klopt daarom is het ook zo vervelend dat de werkloosheid zo hoog is en het aantal vacatures nog steeds zo laag is.
http://statline.cbs.nl/St(...)&STB=G1,G2,G3,T&VW=T
Er is wel enig herstel maar dat zorgt niet echt voor grote verbetering, de werkloosheid piekte ook pas in 2014.
Zover terugkijken is volgens mij nutteloos. Ik kijk meer naar de periode kort voordat de crisis begon dus ca. 2006-2007omdat dat een niveau is dat toch redelijk haalbaar moet zijn. Met de vergrijzing zou er dan in de toekomst een verdere daling moeten komen, voorlopig lijkt het niet op herstel tot het vorige niveau en zeker niet op verdere daling. Het herstel is zo traag dat er denk ik een aantal zaken herstel van de werkgelegenheid tegenhoudt.quote:Op zondag 20 maart 2016 11:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat is "zo hoog"?
Hier kun je de werkloosheid helemaal terug tot 1800 opvragen: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)torische-reeksen.htm
Eigenlijk is sinds 1980 de werkloosheid structureel zo hoog als nu en structureel hoger dan in de hele eeuw 1880-1980.
Om Melkertbanen kom je niet heen.quote:Op zondag 20 maart 2016 11:41 schreef OostenrijkseSchilder het volgende:
Levert het ook echte banen op die wat gaat doen aan de ondermaatse koopkracht van de gemiddelde Nederlander of zijn het weer hoge en lage Melkertbanen?
Alweer dat ding? Die heeft iemand anders toch ook al gepost. Nogmaals: de lage koopkracht in Nederland komt daarin doordat de Nederlandse overheid veel uitgaven 'in natura' doet.quote:
Voor de crisis zaten we in een vastgoedbubbel. Er was toen werkgelegenheid in de bouw die niet zomaar terugkomt; mensen consumeerden de overwaarde van hun huis en dat is ook niet iets wat zomaar terugkomt.quote:Op zondag 20 maart 2016 11:46 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Zover terugkijken is volgens mij nutteloos. Ik kijk meer naar de periode kort voordat de crisis begon dus ca. 2006-2007omdat dat een niveau is dat toch redelijk haalbaar moet zijn.
Daar moet toch wat aan te doen zijn? Allemaal uitkeringen kosten immers ook geld.quote:Waarschijnlijk op gebied van arbeidsrecht en onderwijs wat niet aansluit bij de vraag. Persoonlijk denk ik eigenlijk ook dat juist de flexibilisering en het veelvuldig gebruik van de ZZP constructie gaat tegenwerking omdat onvoldoende wordt geïnvesteerd in bijscholing. Men heeft jarenlang niet geïnvesteerd in het personeel en nu krijgt men het probleem geen geschikt personeel te kunnen vinden. Mensen die langdurig werkloos zijn verliezen natuurlijk ook de aansluiting met de arbeidsmarkt. Ik denk dat vrij veel mensen eigenlijk geen baan meer zullen vinden ook als de vraag bij bedrijven gaat toenemen.
Automatisering is de rede dat er mensen geen baan meer hebben en in de uitkering of bijstand terecht komen, en dat zijn er meer dan dat het banen oplevert.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 17:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is ook onzin. Automatisering is juist waarom ik werk heb en ik ben lang niet de enige.
Niet waar, lassen en frezen is een zeer uitgebreid vakgebied waarin veel doorgroei en carrière mogelijkheden zitten.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 21:18 schreef D1990 het volgende:
[..]
Ja, er is een reden waarom mensen geen lasser of CNC Frezer willen worden, omdat het gewoon geen leuk werk is noch goed betaald werk is. En qua carrière is het ook bagger.
Nee, dat klopt gewoon niet. Ten eerste op de korte termijn niet omdat in de OP nou net staat dat er sinds vorig jaar meer mensen worden aangenomen dan ontslagen. En op de lange termijn ook niet, want we hebben net in dit topic gezien dat nu op dit moment de werkloosheid volgens het CBS onder het 'langjarig gemiddelde' ligt.quote:Op zondag 20 maart 2016 11:59 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:
[..]
Automatisering is de rede dat er mensen geen baan meer hebben en id de uitkering of bijstand terecht komen, en dat zijn er meer dan dat het banen oplevert.
Nu is de rente enorm laag wat ook niet echt normaal is en consumptie zou moeten aanjagen net als investeringen in huizen. Het is vrij lastig om in te schatten hoeveel van het huidige herstel ook gewoon een bubbel is die elk moment kan barsten.quote:Op zondag 20 maart 2016 11:53 schreef Igen het volgende:
Voor de crisis zaten we in een vastgoedbubbel. Er was toen werkgelegenheid in de bouw die niet zomaar terugkomt; mensen consumeerden de overwaarde van hun huis en dat is ook niet iets wat zomaar terugkomt.
De cijfers laten een trend zien die de goede kant op gaat. Daar kun je ook gewoon blij om zijn. Er is namelijk geen situatie mogelijk waarbij we ineens weer in 2007 zitten.quote:Op zondag 20 maart 2016 11:09 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De feiten zijn dat de werkloosheid erg hoog is en het aantal vacatures laag als je het vergelijkt met voor de aanvang van de crisis. Dat er erg langzaam herstel is, van 250.000 vacatures in 2007 naar dieptepunt 90.000 en nu weer naar 150.000 in 2015 geeft aan dat het helemaal niet snel gaat. Het is inderdaad vrij zorgelijk volgens mij want qua conjunctuur zou het herstel volgens mij veel verder moeten zijn: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)conjunctuurklok2.htm
Het beeld van arbeidsmarkt lijkt niet te passen bij de economische situatie en dat kan eigenlijk alleen aan het overheidsbeleid liggen dat zorgt dat bedrijven geen mensen aannemen.
Terug in de tijd kan inderdaad niet maar een volgende crisis kan zo weer gebeuren. Het ECB beleid is volstrekt onbekend gebied waarvan de gevolgen nauwelijks te voorzien zijn. Als de economie in China, VS of Duitsland gaat krimpen zit Nederland zo weer in de problemen. Ik zie geen enkele reden om vrolijk te worden op basis van deze cijfertjes, na de enorme instorting in Nederland is een stijgende trend volstrekt normaal.quote:Op zondag 20 maart 2016 14:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De cijfers laten een trend zien die de goede kant op gaat. Daar kun je ook gewoon blij om zijn. Er is namelijk geen situatie mogelijk waarbij we ineens weer in 2007 zitten.
Wanneer ben je dan wel vrolijk?quote:Op zondag 20 maart 2016 14:46 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Terug in de tijd kan inderdaad niet maar een volgende crisis kan zo weer gebeuren. Het ECB beleid is volstrekt onbekend gebied waarvan de gevolgen nauwelijks te voorzien zijn. Als de economie in China, VS of Duitsland gaat krimpen zit Nederland zo weer in de problemen. Ik zie geen enkele reden om vrolijk te worden op basis van deze cijfertjes, na de enorme instorting in Nederland is een stijgende trend volstrekt normaal.
Als er zonder de stimulerende maatregelen door ECB en overheid een stabiele groei is die voortkomt uit normale marktwerking. Volgens mij lukt dat alleen als onze overheid eindelijk eens een grondige herziening doet van de regels in Nederland.quote:
Nou het is een van de vele berichten die het over een positieve trend heeft. Die trend stemt me positief, al ben ik altijd wel een optimist.quote:Op zondag 20 maart 2016 14:54 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Een nietszeggend nieuwsbericht als dit is voor jou serieus een reden om vrolijk te worden?
Dit is niet per definitie waar, aangezien er vooral simpel werk verdwijnt en hogeropgeleid groeit. Niet minder maar anders.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 16:48 schreef alwaysbenice het volgende:
Werkloosheid zal altijd geleidelijk blijven stijgen in een samenleving die steeds meer kan automatiseren. Het is ook absurd om altijd maar meer banen te willen, het hele doel van het systeem is meer vrije tijd en productie efficiëntie.
Computers/machines zijn super-slaven die je op massaschaal kan produceren en die op sommige vlakken zelfs hoogbegaafd zijn, bovendien vragen ze geen loon, worden ze niet ziek en kunnen 24/7 werken, en terwijl de technologie nog altijd exponentieel verder ontwikkelt doen we maar vaak genoeg alsof dit niet echt mee speelt.
Maar banen zullen blijven verdwijnen en gelukkig is dit mooi want dan kunnen mensen zich focussen op hun passies, zelf ontwikkeling, scholing, vrienden/familie recreatie.
Inderdaad in de onvermijdelijke vorm van een (altijd stijgend) basisinkomen.
Lang leve de automatisering, lang leve de toekomst (mits we die halen, want dan moeten we wel duurzamer gaan leven).
Dit kan ik niet echt een positieve trend noemen:quote:Op zondag 20 maart 2016 14:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou het is een van de vele berichten die het over een positieve trend heeft. Die trend stemt me positief, al ben ik altijd wel een optimist.
En dan blijft de vraag. Wanneer zijn jullie een keer positief? Of omt dat moment er gewoon nooit?
De trend is al twee jaar positief en daar doet een maand niets aan af. En het feit dat het aantal vacatures stijg is ook gewoon een goed teken in het totaalplaatje.quote:Op zondag 20 maart 2016 15:01 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Dit kan ik niet echt een positieve trend noemen:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)loosheid-in-februari
In hoeverre is het "hoogste" aantal vacatures relevant als de werkeloosheid nog aan het stijgen is..
Als het aantal vacatures in 2007 250.000 was en nu ongeveer 150.000 zie ik ook weinig reden tot optimisme omdat de trend stijgend is, na negen jaar problemen is het nog lang niet op het oude niveau en het dieptepunt lag op 90.000. Als die stijging doorzet zitten we over negen jaar nog niet op het oude niveau.quote:Op zondag 20 maart 2016 15:05 schreef Hexagon het volgende:
Maar ik snap dat het tegenwoordig niet politiek correct is om niet pessimistisch en negatief te zijn.
Dit had ook al het geval kunnen zijn. Alleen hebben we gekozen voor een grotere consumptie maatschappij in plaats van meer vrije tijd.quote:Op zondag 20 maart 2016 14:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dit is niet per definitie waar, aangezien er vooral simpel werk verdwijnt en hogeropgeleid groeit. Niet minder maar anders.
In de jaren 60 dacht men dat we nu allemaal 1 dag in de week zouden werken en robots en computers nu de rest zouden doen. Het omgekeerde is waar, wij zijn alleen maar meer gaan werken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |