Dan nu de originele OP.quote:Tien keer werk uit onze energietransitie:
1. We investeren in de omslag naar groene energie. De banengroei is enorm: groene
technologie groeit met 10% per jaar.
2. Er komt een nieuw nationaal windmolenpark ver uit de kust: Gigapark 10. Onze
offshore-industrie zal enorm profiteren, meer banen voor Nederland.
3. De verbrandingsmotor wordt uitgefaseerd. Nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat binnen
10 jaar in Nederland alleen nog elektrische auto’s worden verkocht, net zoals in
Noorwegen.
4. We introduceren in navolging van de Verenigde Staten wetgeving om zelfrijdende
auto’s mogelijk te maken. De productiviteitswinst voor onze economie is groot: files
kosten miljarden en de tijd dat je rijdt kun je niet werken.
5. De gaswinning in Groningen wordt verder verlaagd en de export moet worden
gereduceerd. Het Groningen veld zal de komende decennia een strategische reserve
zijn.
6. Onze kolencentrales gaan binnen tien jaar dicht. Kolenstroom warmt onze atmosfeer
op, stoot vervuilende stoffen uit en is niet meer van deze tijd.
7. Onze huizen gaan van de cv-ketel af: nieuwe huizen krijgen een warmtepomp en
zonnepanelen. De elektriciteitsmeter van de toekomst staat op 0, de rekening voor de
energie in je huis gaat ook naar 0. Onze bouwsector zal een enorme impuls krijgen:
meer banen in de bouw en installatietechniek.
8. Groene industrie gaat voor. Groene startups rond onze technische universiteiten in
Eindhoven, Delft en Twente zijn over tien jaar de ruggengraat van onze economie.
Deze ondernemingen verdienen een bijzondere aandacht. 70% van de nieuwe banen
komt voort uit het MKB, deze bedrijven geven we ruim baan.
9. Kernenergie en schaliegas zijn niet schoon en niet veilig. Bovendien zijn het gewoon
dure en economisch onverstandige energiebronnen. Ze horen niet bij de toekomst van
Nederland.
10. Bijzondere technologie van Nederlandse bodem krijgt extra geld en extra aandacht.
Voorbeelden zijn de winning van energie uit getijdenstroom en uit zout/zoet water.
Nationale innovatie moeten we meer en beter koesteren. Dat zijn de banen van onze
toekomst.
Inderdaad, de harde data wijzen hier ook keihard op als je in ogenschouw neemt welk percentage van de stroom wordt opgewekt met welke technologie, Nederland is op dat vlak een van de minst groene landen van Europa! Dat is misschien even schrikken voor mensen die in de jaren 80 of eerder opgroeiden aangezien Nederland toen juist relatief progressief was maarde feiten zijn wat ze zijn en die kunnen we beter maar erkennen.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, al vind ik 10 jaar ook weer niet extreem veel te kort. Vergeet niet dat Nederland hopeloos achterloopt dankzij de overmaat aan VVD de afgelopen 15 jaar, terwijl het om een Europese energiemarkt zal gaan.
+ warmteuitwisseling met water onder de grond (opwarmen met de zon), dat is zeer effectief als je dat op wijkniveau aanpakt maar hier moet wel al rekening mee worden gehouden bij het ontwerp en de aanleg.quote:Energie opslaan is conceptueel eenvoudig. Je kunt met een overschot bijvoorbeeld water omhoog pompen, en dat door een turbine naar beneden laten vallen als je het nodig hebt. Je zou hele grote vliegwielen kunnen maken en je zou er waterstof mee kunnen maken die je ofwel weer zelf verbrandt voor stroom, of verkoopt aan eindgebruikers. Dat vraagt ook grote investeringen in infrastructuur, maar geen technologisch doorbraken.
Is het hier al ergens gezegd dat we (althans West-Europa) de levensstijl gezien al onze nutteloze vervoersbewegingen as if there's no tomorrow helemaal niet vol kunnen houden en dat we over 10 jaar precies hetzelfde leven als "altijd"?quote:Op vrijdag 18 maart 2016 18:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Inderdaad, de harde data wijzen hier ook keihard op
Ik deel gedeeltelijk je pessimisme. Toekomstige generaties zullen hard oordelen over onze generatie maar misschien wel nog harder over vorige generaties, die hadden nog minder verantwoordelijkheidsgevoel t.o.v. zowel het milieu als de economie (niet sparen voor hun oude dag) voor generaties die later komen. Ik denk dat we wel tijdig alternatieven vinden waarmee we een hoog welvaartsniveau kunnen vasthouden wat niet wil zeggen dat we net zoveel energie en grondstoffen zullen kunnen blijven verbruiken als nu, maar wel duurzamer. Waarom? Technologisch gezien is het mogelijk, de zon levert zo verschrikkelijk veel energie dat het kan. De enige vraag is of dat we die technologie op tijd ontwikkelen. Ik denk dat we in geval van nood tijd kunnen rekken m.b.v. uranium, thorium, fracking, steenkool etc. en dat we zodoende alsnog op tijd die technologie zullen ontwikkelen.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 19:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is het hier al ergens gezegd dat we (althans West-Europa) de levensstijl gezien al onze nutteloze vervoersbewegingen as if there's no tomorrow helemaal niet vol kunnen houden en dat we over 10 jaar precies hetzelfde leven als "altijd"?
Ik vind het zo hoogmoedig allemaal. We dienen er rekening mee te houden dat de wereld zoals wij die nu kennen over 10 jaar niet meer bestaat. The race to the bottom gaat keihard.
Ik denk niet dat "we" wel weer iets uitvinden opdat het allemaal hetzelfde blijft, maar dan elektrisch.
Onze generatie komt in de geschiedenisboeken als "zij" die het allemaal opgemaakt hebben.
Zonder iets te gunnen aan volgende generaties.
http://www.telegraaf.nl/w(...)_stekkerauto___.htmlquote:Volgens plannen van de PvdA mogen er over 10 jaar geen brandstof verbruikende auto’s meer verkocht worden. Alleen hun rekensom klopt niet, betoogt Ruud Metzelaar:
„Als we er van uitgaan dat binnen 15 tot 20 jaar alle auto’s elektrisch zijn dan zal het volgende moeten veranderen: Een elektrische auto verbruikt 5000 kWh per jaar bij 25.000 km (bron Tesla). Bij een totaal van 7 miljoen auto’s is dat 35.000 MWh extra.
Een huishouden verbruikt momenteel 3100 kWh per jaar en bij 7,7 miljoen huishoudens is dat een totaal van 24.000 MWh. We praten dan over 130% méér elektrisch energieverbruik. Er zijn momenteel 50 centrales en dat worden dan 115 stuks. Dat zijn een hoop extra centrales. Dan komt Nederland ’s avonds thuis en ligt iedereen aan de stekkerm met een gigantisch piekvermogen tot gevolg, waarvoor misschien nog eens 50 centrales extra nodig zijn! Als we deze extra energie willen opwekken met windmolens dan moeten er 6.400 tot 12.000 grote molens van 3 MW bij komen, maar dan moet het wel waaien…. En dan hebben we het nog niet eens over de accijnsinkomsten van brandstoffen die we dan missen.
Precies dit roep ik al maanden op Fok!, maar er is bijna geen hond die mij gelooft.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 23:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/w(...)_stekkerauto___.html
Alsjeblieft, dit artikeltje van dit roddelkrantje is het bespreken niet eens waard zo amateuristisch als het is. Niet dat ik van De Televaag enig niveau verwacht maar laten we niet doen alsof hier serieuze wetenschappers aan het woord zijn. Zo houden ze er niet eens rekening mee dat de thuisconsument maar 1/3de van de stroomvraag veroorzaakt. Ik sta er ook wat sceptisch tegenover of dat 10 jaar haalbaar is maar dit is geen staving.quote:Op vrijdag 18 maart 2016 23:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/w(...)_stekkerauto___.html
Natuurlijk is dat wel mogelijk, voor het milieu zou het altijd nog minder slecht zijn dan de brandstofmotor. Van alle technische problemen is dit een relatief klein probleem.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 00:25 schreef hottentot het volgende:
Iedereen elektrisch gaat gewoon niet gebeuren de komende decennia.
Je maakt een grapje toch?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 00:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mijn voorstel: verbied per direct de bromfiets op de brandstofmotor (of heel de bromfiets als we toch bezig zijn, het ruimt lekker op), verbied de motor op de brandstofmotor en investeert in het natuurwetenschappelijk en technisch onderzoek, stimuleer spinoffs, verbeter het onderwijs etc.
Dat biedt ons de beste kans om zo snel mogelijk de omslag te maken.
En waarom heb je 'm dan niet veranderd?quote:Op vrijdag 18 maart 2016 18:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
First things first. De titel is misleidend,
Meer asfalt leggen wordt sterk tegen gehouden in Den Haag. Evenals meer spoor. HSL is deels ongebruikt, IJzeren Rijn (spoor richting Duitsland) zou al jaren geleden weer opnieuw in gebruik worden genomen om de economische positie van Nederland te versterken en in- en export van en naar Nederland te verbeteren maar niets van dat alles. Gesteggel over overvolle treinen, studenten uit de trein jagen en dat soort dingen. Parlementaire enquête commissies over een falend Fyra project waar niets van geleerd is (volgende debacle komt eraan namelijk).quote:Op zaterdag 19 maart 2016 02:45 schreef Straatcommando. het volgende:
Doe eerst eens wat aan de bekende knelpunten en beperkingen, het gebrek aan adequaat OV voor we gaan janken over dat soort zaken. Elektrische auto's zijn (net als brandstofauto's trouwens) nogal vervuilend bij de bouw ervan, dat geldt zeker voor de eerstgenoemde.
Elke avond weer staat half Nederland in een file te ronken omdat men de trein/bus/OV geen geschikt alternatief vindt en de infrastructuur feitelijk nog steeds die van de vorige eeuw is met een nieuw asfaltlaagje.
Het is ook te treurig voor woorden. Een goed voorbeeld is de A12 en (gebrek aan) de A15. De A12 word net na Arnhem 2 baans richting Duitsland. Jep, dat lees je goed. Een hoofdweg die super veel gebruikt word voor transport. Dan zitten er nog een 2 tal knelpunten over een stukje van nog geen 5 kilometer, dus dat is elke avond janken en het milieu onnodig belasten.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 02:47 schreef W00fer het volgende:
[..]
Meer asfalt leggen wordt sterk tegen gehouden in Den Haag. Evenals meer spoor. HSL is deels ongebruikt, IJzeren Rijn (spoor richting Duitsland) zou al jaren geleden weer opnieuw in gebruik worden genomen om de economische positie van Nederland te versterken en in- en export van en naar Nederland te verbeteren maar niets van dat alles. Gesteggel over overvolle treinen, studenten uit de trein jagen en dat soort dingen. Parlementaire enquête commissies over een falend Fyra project waar niets van geleerd is (volgende debacle komt eraan namelijk).
quote:De oorspronkelijke bedoeling was dat op de HSL de Fyra-treinen zouden rijden, maar toen dat niet door ging moest NS terugvallen op oude rijtuigen, getrokken door nieuwe locomotieven. De Intercity-direct valt nu teveel uit en dat komt deels door problemen in de infrastructuur(ProRail) en deels door problemen met het NS-materieel. Er gaan nu stemmen op om NS de concessie op de HSL te ontnemen en de concessie aan een ander bedrijf te gunnen. Een ander bedrijf zal dezelfde problemen hebben met de infrastructuur.
Een ander bedrijf zal materieel moeten bestellen, dat kan rijden op drie verschillende spanningen op de bovenleiding en vier verschillende beveiligingssystemen. Dat betekent een levertijd van tenminste vier jaar. Personeel en materieel moeten ingewerkt worden op een complexe spoorlijn. Dat kost ook weer een jaar. Een ander bedrijf zal zijn geld willen terugverdienen en dat betekent voor de reiziger aparte en stellig hogere tarieven. Het is sterk de vraag of de Belgen hieraan mee willen werken. Het volgende Fyra-debacle komt in zicht.
Lul toch niet zo dom.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 02:41 schreef W00fer het volgende:
Mensen roepen hier "de overdaad aan VVD" maar besef wel dat de VVD en andere partijen voor een deel puin hebben lopen ruimen van de paarse kabinetten. Lees het boek maar eens de puinhopen van 8 jaar paars.
De linkse partijen willen de grenzen wagenwijd open zetten voor asielzoekers, Samsom zegt we kunnen er makkelijk 200.000 ontvangen. Bij wijze van spreken morgen willen ze alles groen hebben maar wie het gaat betalen? Dat kan alleen door de belastingen sterk te verhogen, kilometer heffing in te voeren, auto's uit de steden enzovoorts. Dat is compleet van de zotte en zal leiden tot volksopstand.
Daarnaast weten de partijen die het voorstellen vaak niet eens wat er speelt achter de ring A10 dus laat me niet lachen. Hou dat soort hobbies maar lekker in Den Haag rondom het vernieuwde Binnenhof, wat een HALF MILJARD kost om op te knappen. Ieder normaal mens zou zich de ogen uit de kop schamen bij zulke bedragen. Beter steken ze dat halve miljard in groene energie ipv die oude bende opknappen.
Sowieso heeft de (r)overheid de laatste jaren erg veel gedaan om de bevolking uit hun auto te pesten met schandalige parkeertarieven en accijns op brandstoffen.
Mocht het zo zijn dat morgenmiddag iedereen elektrisch rijdt dan zal er wel weer wat anders komen waarop ze kunnen zeiken. Straks krijg je natuurlijk stroom heffing of congestion taxes omdat er teveel auto's zijn.
Rustig ademhalen en nog een keer lezen.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 01:28 schreef hottentot het volgende:
Verbied de motor... echt te dom om op in te gaan. Soms kan ik wel met je discuteren maar dit grenst aan waanzin.
Wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 01:29 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
En waarom heb je 'm dan niet veranderd?
Speciaal voor jou rijd ik straks een extra blokje omquote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:16 schreef Joezi het volgende:
Geweldig nieuws, autorijders zijn nu vieze vuile kankerverspreiders.
Je vergast dan ook je eigen familie en vrienden hoorquote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:27 schreef hottentot het volgende:
[..]
Speciaal voor jou rijd ik straks een extra blokje om
Dat is geen nieuws, dat weten we al sinds vele tientallen jaren! Niet alleen dat, ze verpesen ook onze luchtwegen. Kanker van benzine of fijnstof van diesel, pick your poison. Daarom verdient de bankrekening van de automobilist/motorrijder.bromfietsbestuurder/bromfietstokkie absoluut geen prioriteit bij de overweging om de brandstofmotor te verbieden. Het gaat er om dat voldoende mobiliteit is gegarandeerd voor verschillende inkomensgroepen, dat kan je op tal van manieren gestalte geven.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:16 schreef Joezi het volgende:
Geweldig nieuws, autorijders zijn nu vieze vuile kankerverspreiders.
Benzine???quote:Op zaterdag 19 maart 2016 14:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is geen nieuws, dat weten we al sinds vele tientallen jaren! Niet alleen dat, ze verpesen ook onze luchtwegen. Kanker van benzine of fijnstof van diesel, pick your poison.
Bromfietstokkie...quote:Daarom verdient de bankrekening van de automobilist/motorrijder.bromfietsbestuurder/bromfietstokkie absoluut geen prioriteit bij de overweging om de brandstofmotor te verbieden. Het gaat er om dat voldoende mobiliteit is gegarandeerd voor verschillende inkomensgroepen, dat kan je op tal van manieren gestalte geven.
Dude, de VVD was een onderdeel van de paarse kabinetten en kreeg volop de wind in de zeilen aangezien de rechtse vleugel (wij zouden het nu de neoliberale vleugel kunnen noemen) van de PvdA toen aan de macht was bij de PvdA.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 02:41 schreef W00fer het volgende:
Mensen roepen hier "de overdaad aan VVD" maar besef wel dat de VVD en andere partijen voor een deel puin hebben lopen ruimen van de paarse kabinetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |