abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160969659


Morgen is het 27 maart en dus slapen we vannacht een uurtje minder.
Maar dat betekent ook het begin van het zomerseizoen in de wereldluchtvaart op het Noordelijk halfrond.
Het zomerseizoen 2016 loopt tot en met zaterdag 29 oktober.

Voor Schiphol heeft het de volgende gevolgen.

Opmerkingen:
- Dit is zoals het nu bekend en gepland is; uiteraard kunnen er nog veranderingen plaatsvinden
- Vluchtdagen zijn gerekend met lokale vertrektijden. Bijvoorbeeld longhaul-vluchten kunnen andere dagen aanwezig zijn op Schiphol dan aangegeven.

- 27 maart: KLM Cityhopper maakt de eerste commercile vlucht met hun nieuwe Embraer E175+.
Om 09:45 uur vertrekt de Embraer als KL1199 naar Stavanger waar het om 11:15 uur aankomst.
Verder staan ook een retour lesund gepland en 's avonds vliegt het een enkeltje naar Turijn.
Aalborg was oorspronkelijk gepland als eerste bestemming.
Uiteindelijk zal de E175 naar alle Europese bestemmingen vliegen die KLM Cityhopper voor KLM uitvoert.

- 27 maart: Garuda Indonesia vliegt vanaf vandaag zesmaal per week naar Amsterdam.
Op dinsdag, vrijdag en zondag vliegt de 777-300ER rechtstreeks naar Amsterdam, op woensdag, donderdag en zaterdag maakt het een tussenstop in Singapore.
Vanaf 31 maart vliegt Garuda ook via Singapore vijfmaal per week naar Londen Heathrow.
(elke dag behalve maandag en vrijdag)
Garuda vliegt sinds mei 2014 weer naar Amsterdam en sinds september 2014 door naar Gatwick.
Met deze nieuwe vluchten naar Heathrow stopt Garuda met de 5th-freedom vlucht naar Gatwick; deze zaterdag ging de 777-300ER voor de laatste keer door naar London Gatwick.
Garuda wil uiteindelijk de vluchten naar Amsterdam en Londen zonder stop in Singapore uitvoeren, maar vanwege de zwakke staartbaan in Jakarta is dat nu nog niet mogelijk.
Plannen om te vliegen naar Parijs en Frankfurt worden voorlopig uitgesteld.

- 27 maart: Qatar Airways verruilt dit zomerseizoen hun dagelijkse Boeing 787-8 met de 777-300ER.
Dit betekent dat de capaciteit omhoog gaat van 254 naar 412 stoelen.
(22 business wordt 24, 232 economy wordt 388)
De bedoeling was/is dat dit alleen voor het zomerseizoen zou gelden, maar Qatar Airways heeft op dit moment de 777-300ER ook ingeroosterd staan tot n het zomerseizoen; dit kan echter nog veranderen.

Ook United Airlines verruilt vanaf 26 maart de 787 op de Houston - Amsterdam route door de 777.
In dit geval wordt de 787-9 vervangen door de 777-200ER.

- 27 maart: Een nieuwe maatschappij op Amsterdam.
Jet Airways verruilt Brussel voor Amsterdam en stuurt vanaf vandaag 3 Airbus A330-300 toestellen naar Amsterdam.
Dagelijks zal er een A330 tussen Mumbai en Amsterdam vliegen en een tussen Delhi en Amsterdam welke doorvliegt naar Toronto. Dat laatste betekent dat op zondag een 5th-freedom vlucht verdwijnt op Schiphol (Garuda naar Gatwick) maar tegelijkertijd weer een terugkomt.
Vanuit Brussel vloog de A330 uit Mumbai door naar New York Newark, maar deze vlucht vervalt waarmee de maatschappij zich volledig terugtrekt uit de Verenigde Staten.
Echter gaat het intensief samenwerken met KLM en Delta Airlines die voor respectievelijk 30 en 11 verbindingen zorgen in Europa en de VS.
Met de geplande vluchttijden gerekend staan alle drie Jet A330's tussen 09:15 en 11:20 uur tegelijk op Schiphol. Voor het winterseizoen is de Boeing 777-300ER al in beeld.
Gezien de aanslagen in Brussel gaan geplande feestelijkheden en festiviteiten voor deze nieuwe opening niet door.

- 22 april: KLM voegt deze zomer naast Ibiza en Alicante nog 5 Europese bestemmingen toe.
Vanaf vandaag vliegt het dagelijks naar het Italiaanse Genua. Vanaf 23 april naar Valencia, vanaf 16 mei naar Dresden en Southampton en vanaf 17 mei naar het Schotse Inverness.
Alle bestemmingen worden dagelijks of vaker op gevlogen.

- 1 mei: Air Canada vervangt de dagelijkse Boeing 767-300ER in voor de A330-300.
De maatschappij vliegt sinds 5 juni 2015 na 9 jaar afwezigheid weer op Schiphol (laatste vlucht hiervoor was in september 2006) en de route lijkt een groot succes en daarom wordt de grotere A330 wordt ingezet.
Vanwege capaciteitstekort (de A330 wordt komend winter omgebouwd met o.a. premium economy) wordt vanaf 24 september de 767-300ER ingezet.
Dat zal dan ook de laatste keer zijn dat de 767 op Schiphol wordt ingezet, want de maatschappij vindt de A330 een beter type voor deze route. Het liefst ziet de maatschappij de Boeing 787-8 of 787-9 naar Amsterdam gaan, maar wanneer die komt is onduidelijk; eerdere berichten hadden het over najaar 2017 maar recentere berichten hebben het al over 2020.

- 3 mei: Vandaag voegt KLM een nieuwe bestemming toe; Astana.
KLM zal met de A330-200 viermaal per week een cirkelvlucht maken; op dinsdag en vrijdag gaat de A330 van Amsterdam via Astana naar Almaty en weer terug naar Amsterdam.
Op woensdag en zondag gaat de A330 van Amsterdam via Almaty naar Astana en weer terug naar Amsterdam.

- 5 mei: KLM vliegt vanaf vandaag tweemaal per week (donderdag en zaterdag) naar Salt Lake City met de Airbus A330-200. Vanaf 4 juli wordt dit driemaal per week wanneer ze ook op maandag naar SLC gaan.
Deze vluchten worden een aanvulling op de dagelijkse vluchten van Delta Airlines tussen deze twee steden die ook vanaf zondag 27 maart weer beginnen. Delta Airlines begon vorig zomer met de vluchten tussen SLC en Amsterdam. Naast Parijs en Londen is Amsterdam de enige Europese bestemming die non-stop vanuit Salt Lake City wordt aangeboden.

- 9 Mei: De eerste reguliere lijnvlucht van de Airbus A350 op Schiphol. Vanaf vandaag vliegt Singapore Airlines dagelijks met de A350-900 naar Amsterdam. De A350 met 253 stoelen (42 business, 24 premium economy en 187 economy) vervangt de 777-300ER met 278 stoelen (8 first, 42 business, 228 economy).
Amsterdam wordt de eerste long-haul bestemming voor Singapore's A350 en is volgens de topman een echte A350 bestemming aangezien dit nieuwe toestel geen first class heeft, maar juist wel business class en premium economy.

- 29 mei: Nog een nieuwe maatschappij op Schiphol. Vanaf vandaag vliegt AeroMexico driemaal per week (woensdag, vrijdag en zondag) vanuit Mexico-Stad naar Amsterdam.
Amsterdam is de vierde Europese bestemming voor de Mexicaanse carrier. Andere Europese bestemmingen zijn Madrid, Parijs en Londen.
Dit is sinds jaren weer een Latijns-Amerikaanse netwerkcarrier op Amsterdam (Surinam Airways bedient een op zichzelf staande markt)
Deze zomer vliegt KLM ook negenmaal per week naar Mexico-Stad zodat er in totaal 11 wekelijkse vluchten tussen de twee steden plaats gaan vinden.

- 1 juni: Een nieuwe maatschappij op Amsterdam en wel een heel erg nieuwe.
Het Armeense Armenia Airways werd op 25 november 2015 opgericht en zou 1 juni moeten beginnen met vluchten. De vloot zal moeten bestaan uit Airbus A320 toestellen.
Amsterdam behoort tot de eerste bestemmingen samen met Moskou Vnoekovo, Krasnodar en Rostov aan de Don, allemaal beginnend op 1 juni.

- 20 juni: Vanaf vandaag zet China Southern Airlines weer de Airbus A380 in op de route Beijing - Amsterdam. Tot en met 24 oktober zal deze dagelijks tussen de twee steden vliegen en vervangt het de kleinere A330-300.
Vorige jaar zomer kwam China Southern voor het eerst met de A380 naar Amsterdam.
Dit betekent er deze zomer dagelijks 3 A380's naar Schiphol komen; aangezien Schiphol over slechts 2 gates beschikt die A380's kunnen afhandelen en de A380 van Emirates op hetzelfde tijdstip gate E09 bezet houdt zal deze China Southern vlucht aan gate E18 worden afgehandeld; recht voor het panoramaterras.
Overigens staat de China A380 erg lang op Schiphol; verwachte aankomsttijd is 05:15 uur en vertrekt pas weer om 14:50 uur.

- 26 juni: Vanaf vandaag ook weer een nieuwe maatschappij op Schiphol: vanaf vandaag vliegt het Chinese China Eastern Airlines viermaal per week (maandag, woensdag, vrijdag en zondag) vanuit Shanghai naar Amsterdam. Op de route wordt de Airbus A330-200 ingezet.
Samen met de 13 wekelijkse zomervluchten van KLM maakt dit totaal 17 wekelijkse vluchten tussen Amsterdam en Shanghai.

- 2 juli: Korean Air vliegt vanaf vandaag vijfmaal per week op Schiphol.
Naast de bestaande vluchten op dinsdag, donderdag, vrijdag en zondag wordt er vanaf vandaag ook op zaterdag gevlogen. Binnen enkele jaren zal Korean Air waarschijnlijk dagelijks op Amsterdam gaan vliegen.
Gevlogen wordt met de Airbus A330-200. Het lijkt erop dat Korean Air vanwege deze extra vlucht deze zomer niet meer de grotere 777-300ER zal gaan inzetten op Amsterdam.

- 4 juli: Vanaf vandaag tot 25 augustus gaat KLM elke werkdag naar het Spaanse eiland Ibiza met een Boeing 737-700. Dit ter aanvulling op de Transavia zomervluchten vanaf Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam. Daarnaast vliegt het vanaf vandaag dagelijks naar het Zuid-Spaanse Alicante.

- 19 september: Schiphol bestaat 100 jaar; op 19 september 1916 landden 3 vliegtuigen van de Luchtvaartafdeeling der Koninklijke Landmacht (LVA) - de voorloper van de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht - op vliegkamp Schiphol.
Het hele jaar door vinden evenementen plaats in het kader van het jubileum, waaronder een Schiphol-festival, een foto-expositie, een feestweek, een tentoonstelling in het Amsterdam Museum, een tv-documentaire en zelfs een Schipholtulp.
Op 19 september, de echte verjaardag van de luchthaven, vindt volgens Jos Nijhuis - Schiphol Group President & CEO - een 'passend feestje' plaats.

Algemene zaken deze zomer:

- KLM ontvangt nog meer toestellen; 29 maart 787-9 (PH-BHE), 19 april 787-9 (PH-BHG), 27 juni 787-9
(PH-BHH), 1 augustus 787-9 (PH-BHI) en 20 september 787-9 (PH-BHJ)
Daarnaast wordt nog de 12e 777-300ER (PH-BVR) in juni geleverd.
In juni, augustus en oktober volgen ook nog 3 Embraer E175+'s.

- Helaas vertrekken er ook toestellen. De 3 A330-200's (PH-AOI, -AOK en -AOL) zullen hun zustertoestel -AOH volgen naar Pakistan voor Shaheen Air.
Ook gaat op 5 september de 3e 747-400 uit de vloot (PH-BFK) op 15 oktober gevolgd door de oudste toestel in de KLM-vloot; PH-BFA. (tevens de op een na oudste 747-400 in gebruik)
Daarnaast moet ongeveer gelijktijdig met het binnenkomen van de Embraer's evenveel Fokker F70's uit de vloot gaan.

- Martinair zal tijdens dit zomerseizoen ook haar laatste MD-11 vrachttoestellen uitfaseren.
In april gaat PH-MCP uit de vloot waarna PH-MCU nog ongeveer een maand in haar eentje doorploetert totdat ook zij in mei de vloot zal verlaten. Dit zomerseizoen zullen de overgebleven drie MD-11F's (naast genoemde twee toestellen ook de al op Schiphol opgeslagen PH-MCS) dus wel hun allerlaatste vluchten maken richting de VS.
Hiermee is de laatste inkrimping van de Cargo-vloot van AF/KLM (voorlopig?) voorbij.
Vanaf nu houdt de AF/KLM groep slechts twee 777 vrachttoestellen (Air France; F-GUOB en F-GUOC), drie 747-400ERF's (PH-CKA, -CKB en -CKC) en 1 747-400BCF (PH-MPS) over wat een enorme inkrimping is van hun oude vrachtvloot.
Daarnaast heeft AF/KLM ook nog twee 747-400BCF in Teruel opgeslagen (PH-MPP en -MPQ) en die schijnen ze in 2016 en 2017 terug te moeten sturen naar de leasemaatschappij (Aircastle) wat AF/KLM nog heel veel geld gaat kosten (naast het feit dat ze dus al bijna 3 jaar lease voor betalen terwijl ze stil staan)

- Transavia ontvangt dit zomerseizoen 12 van haar nieuw bestelde Boeing 737-800's.
Twee werden er deze maand al geleverd (2 en 10 maart) en dit seizoen volgen er nog 12.
Na het zomerseizoen volgt tot eind 2018 de rest.
Vier toestellen zullen vanaf Mnchen opereren. Daarnaast worden er 9 737-800's van het Braziliaanse Gol Transportes Areos geleased welke vanuit Nederland zullen opereren.
Ondanks de uitfasering van enkele toestellen zal de vloot dus groeien.

- Vorig zomer vloog Delta Airlines nog met 747-400's naar Amsterdam in het zomerseizoen.
Twee toestellen vlogen de vluchten tussen Detroit en Atlanta vanaf Amsterdam.
De 747 staat nu niet ingepland voor vluchten naar Amsterdam. Het kan uiteraard wel voorkomen dat deze af en toe toch wordt ingezet.
(Zoals zondag 27 maart van/naar Detroit om extra capaciteit te generen vanwege Brussel)
Als ook volgend jaar zomer Delta geen 747's meer inzet op Schiphol (kans hierop is groot) dan zal deze nooit meer gepland terugkomen naar Amsterdam want eind 2017 wil Delta alle overgebleven 747's uit de vloot halen.

- KLM schrapt de route naar Dallas. KLM vloog sinds april 2008 naar Dallas, toen nog het hele jaar door.
Sinds 2012 werd de Texaanse stad alleen in de zomer gevlogen en nu keert dit zomerseizoen Dallas niet meer terug.
  zondag 27 maart 2016 @ 00:30:23 #102
453911 airportmadness
"Sharing the World"
pi_160970065
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 15:22 schreef boriq het volgende:
Thai vliegt in Europa inderdaad voornamelijk op hubs van andere Star Alliance maatschappijen zoals Lufthansa (Frankfurt, Munchen), Brussels (Brussels), SAS (Oslo, Copenhagen, Stockholm) en Swiss (Zurich) vanwege het genoemde netwerk van die maatschappijen.
Mijn persoonlijke gok is dat, als China Airlines inderdaad rechtstreeks gaat vanaf Taipei, EVA Air een aantal vluchten extra gaat doen. EVA vliegt nu 3x/week Taipei - Bangkok - Amsterdam (zelfde als China Airlines dus) en is daarnaast Skyteam-lid en kan dus rekenen op het Europese netwerk van KLM.
EVA is Star Alliance member. Bedoeling is dat EVA vanaf de winter naar 5 vluchten in de week gaat.
  zondag 27 maart 2016 @ 00:40:44 #103
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_160970182
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
- 9 Mei: De eerste reguliere lijnvlucht van de Airbus A350 op Schiphol. Vanaf vandaag vliegt Singapore Airlines dagelijks met de A350-900 naar Amsterdam. De A350 met 253 stoelen (42 business, 24 premium economy en 187 economy) vervangt de 777-300ER met 278 stoelen (8 first, 42 business, 228 economy).
Amsterdam wordt de eerste long-haul bestemming voor Singapore's A350 en is volgens de topman een echte A350 bestemming aangezien dit nieuwe toestel geen first class heeft, maar juist wel business class en premium economy.
Met andere woorden: wij Nederlanders hebben het er niet voor over om First class naar Singapore te vliegen en mensen die First vliegen komenniet met Singapore Airlines naar Amsterdam...
Je kan je afvragen of dat wel zo'n positieve ontwikkeling als de topman van SA het laat lijken.

Nevertheless bedankt voor de uitgebreide post!
So we just called him Fred
  zondag 27 maart 2016 @ 03:15:35 #104
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_160971067
Dit toestel (ZS-ZWB van Kulula) kwam vandaag in Johannesburg een vogel tegen:


Met als gevolg een "klein" gat in de staart:


De interne schade is echter wel aanzienlijk:
SPOILER: Eet eerst even rustig je ontbijt als je maag niet zo sterk is!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toestel staat inmiddels al een week stil in Johannesburg voor herstel.

[ Bericht 3% gewijzigd door Fred op 27-03-2016 03:22:25 ]
So we just called him Fred
  zondag 27 maart 2016 @ 03:27:05 #105
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_160971125
Leuk die computers:


De computer van de A380 A6-EOP van Emirates was enkele minuten voor de landing in Manchester van mening dat de landingsbaan(23R) te kort zou zijn. Een tweede poging gaf hetzelfde probleem, ook een poging op de baan ernaast (23L, 2 meter langer) gaf dezelfde melding. Hierop is het toestel uitgeweken naar London Heathrow.
Daarna is het toestel alsnog naar Manchester gevlogen en toen wilde het toestel wel landen op 23R.
So we just called him Fred
  zondag 27 maart 2016 @ 07:58:16 #106
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_160972007
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2016 00:30 schreef airportmadness het volgende:

[..]

EVA is Star Alliance member. Bedoeling is dat EVA vanaf de winter naar 5 vluchten in de week gaat.
Ik zie het, weet niet waar ik mijn ogen toen gelaten had :@
pi_160974653
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 00:40 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Met andere woorden: wij Nederlanders hebben het er niet voor over om First class naar Singapore te vliegen en mensen die First vliegen komenniet met Singapore Airlines naar Amsterdam...
Je kan je afvragen of dat wel zo'n positieve ontwikkeling als de topman van SA het laat lijken.

Nevertheless bedankt voor de uitgebreide post!
AMS vind ik ook niet echt een first bestemming. Ondanks dat het een belangrijk financile bestemming is denk ik niet dat er het zelfde soort mensen komen als die bijvoorbeeld first naar Londen of misschien zelfs Parijs zouden vliegen
pi_160979998
quote:
] KLM Cityhopper maakt de eerste commercile vlucht met hun nieuwe Embraer E175+.

Dagelijks zal er een A330 tussen Mumbai en Amsterdam vliegen en een tussen Delhi en Amsterdam welke doorvliegt naar Toronto.
Is de PH-WXC nu uitgefaseerd? Dat zou de 16e gebeuren maar dat is niet gehaald.

KLM vliegt sinds gisteren niet meer met de 744 op Delhi maar met een A332 of een A333.
--
pi_160980184
Op enkele minuten na is het nu exact 39 jaar geleden dat de ramp op Tenerife gebeurde.
Foto's die mogelijk deels zijn gemaakt door inzittenden van de toestellen.













De lichamen van het KLM toestel werden in hangar 11 op Schiphol opgebaard.
Het wrange is dat 6 jaar eerder op 31 januari 1971, in deze gloednieuwe hangar (speciaal voor de 747's gebouwd) hier de allereerste 747 voor KLM naar binnen werd gereden.
Dit toestel (PH-BUA) werd toen naar Nederland gevlogen door Veldhuyzen van Zanten; gezagvoerder van de fatale vlucht.
(Geschiedenispost van 15 februari 2015)

pi_160980500
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 00:00 schreef Iemand91 het volgende:

- 27 maart: Garuda Indonesia vliegt vanaf vandaag zesmaal per week naar Amsterdam.
Op dinsdag, vrijdag en zondag vliegt de 777-300ER rechtstreeks naar Amsterdam, op woensdag, donderdag en zaterdag maakt het een tussenstop in Singapore.
Vanaf 31 maart vliegt Garuda ook via Singapore vijfmaal per week naar Londen Heathrow.
(elke dag behalve maandag en vrijdag)
Garuda vliegt sinds mei 2014 weer naar Amsterdam en sinds september 2014 door naar Gatwick.
Met deze nieuwe vluchten naar Heathrow stopt Garuda met de 5th-freedom vlucht naar Gatwick; deze zaterdag ging de 777-300ER voor de laatste keer door naar London Gatwick.
Garuda wil uiteindelijk de vluchten naar Amsterdam en Londen zonder stop in Singapore uitvoeren, maar vanwege de zwakke staartbaan in Jakarta is dat nu nog niet mogelijk.
Plannen om te vliegen naar Parijs en Frankfurt worden voorlopig uitgesteld.


Garuda mocht toch een tijd lang niet op Europa/Schiphol vliegen vanwege teveel onderhoudsachterstand en incidenten op binnenlandse vluchten in Indonesie?


quote:
Ook United Airlines verruilt vanaf 26 maart de 787 op de Houston - Amsterdam route door de 777.
In dit geval wordt de 787-9 vervangen door de 777-200ER.

Heb ik net mazzel gehad, vorige week heen en weer gevlogen met 787. Fijn toestel.
Jesus saves but death prevails.
pi_160981704
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 17:17 schreef inkjet het volgende:
Is de PH-WXC nu uitgefaseerd? Dat zou de 16e gebeuren maar dat is niet gehaald.
Heeft sinds haar laatste rotatie naar Hannover afgelopen vrijdag niet meer gevlogen en werd gemeld dat die zaterdag op Schiphol-Oost stond.
Dus daar lijkt het inderdaad op.

EDIT: ja, deze wordt per 28 maart officieel uitgefaseerd.
quote:
KLM vliegt sinds gisteren niet meer met de 744 op Delhi maar met een A332 of een A333.
Ik heb in het overzicht hierboven meer gericht op buitenlandse maatschappijen als die andere types gaan inzetten of nieuwe routes e.d.
Anders werd het wel een hl erg lange post en daar heeft niemand zin in. :P
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2016 17:34 schreef Shivo het volgende:
Garuda mocht toch een tijd lang niet op Europa/Schiphol vliegen vanwege teveel onderhoudsachterstand en incidenten op binnenlandse vluchten in Indonesie?
Dat klopt. Tussen juli 2007 en juli 2009 werden alle in Indonesi gebaseerde vliegtuigen gebanned in Europa. Het duurde echter nog bijna een jaar voordat Garuda weer naar Amsterdam kwam, toen nog met de A330-200.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 27-03-2016 23:24:31 ]
pi_160984360
I was built to be the best, the number one and nothing less!
pi_160985298
quote:
Ik heb in het overzicht hierboven meer gericht op buitenlandse maatschappijen als die andere types gaan inzetten of nieuwe routes e.d.
Anders werd het wel een hl erg lange post en daar heeft niemand zin in. :P
Ik bedoelde aan te geven dat KLM de capaciteit heeft verminderd, waarschijnlijk in relatie tot de start van Jet met vluchten naar Delhi.
--
pi_160985888
quote:
14s.gif Op zondag 27 maart 2016 20:41 schreef biertapper het volgende:
[ afbeelding ]
Hehe, nice. :P

Eigen foto?
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 21:14 schreef inkjet het volgende:
Ik bedoelde aan te geven dat KLM de capaciteit heeft verminderd, waarschijnlijk in relatie tot de start van Jet met vluchten naar Delhi.
Eerder zomerseizoenen gingen ze in de zomer ook met de A330 naar Delhi.
Wordt deze zomer overigens ook een 787-9 route.
pi_160986003
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 21:14 schreef inkjet het volgende:

[..]

Ik bedoelde aan te geven dat KLM de capaciteit heeft verminderd, waarschijnlijk in relatie tot de start van Jet met vluchten naar Delhi.
KLM vliegt elke zomer met een a330 en welke winter met een 747.
Kwestie van vraag die in de zomer minder is.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_161005514
Iemand ervaring met Eva air elite class Schiphol - Bangkok?
Is t wat?
  maandag 28 maart 2016 @ 20:51:05 #117
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_161007314
Kudo's voor je post bovenaan deze pagina Iemand91 :Y
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_161008064
quote:
ja, deze wordt per 28 maart officieel uitgefaseerd.

Het zat erin. De AOK is de volgende kandidaat.
--
  maandag 28 maart 2016 @ 22:37:56 #119
453911 airportmadness
"Sharing the World"
pi_161011894
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 19:55 schreef kikoooooo het volgende:
Iemand ervaring met Eva air elite class Schiphol - Bangkok?
Is t wat?
Is perfect! Extra been ruimte, aparte check-in balie, 35KG bagage per persoon. Indeling is 2-4-2, maar als je belt zitten ze meteen een verzoek erin voor een tweezits. En geweldige service!
Google ook even op Consumentenbond EVA AIR, dan vind je een leuk artikel.

Ik zou zeggen doen met EVA!
pi_161012450
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 17:24 schreef Iemand91 het volgende:
Op enkele minuten na is het nu exact 39 jaar geleden dat de ramp op Tenerife gebeurde.
Foto's die mogelijk deels zijn gemaakt door inzittenden van de toestellen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De lichamen van het KLM toestel werden in hangar 11 op Schiphol opgebaard.
Het wrange is dat 6 jaar eerder op 31 januari 1971, in deze gloednieuwe hangar (speciaal voor de 747's gebouwd) hier de allereerste 747 voor KLM naar binnen werd gereden.
Dit toestel (PH-BUA) werd toen naar Nederland gevlogen door Veldhuyzen van Zanten; gezagvoerder van de fatale vlucht.
(Geschiedenispost van 15 februari 2015)

[ afbeelding ]
Dan te bedenken dat een Boeing 757-200 en 767-200 elk een toren(WTC Twin Towers) hebben doorboord. :X 8)7
pi_161015412
Bedankt voor je uitgebreide overzicht Iemand91! :)
  dinsdag 29 maart 2016 @ 01:08:25 #122
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_161015646
Wat zou er toch met die neuswielen aan de hand zijn:
Dit is trouwens een Fokker 100 van Bek Air in Astana.

Lijkt me een rare gewaarwording:

Denk je van Tapei naar het zonnige San Francisco te vliegen sta je opeens in Alaska! De linker motor van een 777-200 van United begonnen midden op de oceaan dermate te trillen dat in de cockpit de melding kwam dat er vermogen terug moest worden genomen. De piloten zijn afgezakt naar 22.000ft en uiteindelijk dus geland in Alaska.
So we just called him Fred
  dinsdag 29 maart 2016 @ 01:26:37 #123
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_161015840
Russia Today is na de crash in Rostov in het vermeende slaaptekort van FlyDubai piloten gedoken.
(houd wel in het achterhoofd dat dit de Russische media is die berichten over een buitenlands vliegtuig dat op hun grond gebied is neergestort en ook de Russische luchtvaart concurentie ervaart van de airlines uit het Midden Oosten (om nog maar te zwijgen over de concurentie op de oliemarkt))

So we just called him Fred
  dinsdag 29 maart 2016 @ 08:35:59 #124
453911 airportmadness
"Sharing the World"
  dinsdag 29 maart 2016 @ 08:41:48 #125
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_161017005
Toch knap met al die veiligheidsmaatregelen van tegenwoordig...

Is inmiddels ook een NWS-topic over: NWS / Egyptisch vliegtuig gekaapt en landt op Cyprus.
So we just called him Fred
pi_161017068
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 08:41 schreef FredvZ het volgende:
Toch knap met al die veiligheidsmaatregelen van tegenwoordig...

Is inmiddels ook een NWS-topic over: NWS / Egyptisch vliegtuig gekaapt en landt op Cyprus.
Tja, het blijft helaas mogelijk om scherpe voorwerpen aan boord te krijgen.
Daarnaast kan ook de dreiging van een bom alleen al genoeg zijn, die hoeft niet per se echt aan boord te zijn...

Laten we hopen dat het goed afloopt in ieder geval..
pi_161017459
Eens te meer een bewijs dat het ridicuul is om alle passagiers met al die bullshit 'veiligheidsmaatregelen' lastig te vallen op de airports... Ik bedoel, als je cht kwaad wilt anticipeer je daar toch op, nu is het gewoon vervelend en stresst het iedereen op de luchthavens en haal je er huisvrouwen met nagelschaartjes tussenuit...
Jack does it in real time...
pi_161017504
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 09:22 schreef DeeBee het volgende:
Eens te meer een bewijs dat het ridicuul is om alle passagiers met al die bullshit 'veiligheidsmaatregelen' lastig te vallen op de airports... Ik bedoel, als je cht kwaad wilt anticipeer je daar toch op, nu is het gewoon vervelend en stresst het iedereen op de luchthavens en haal je er huisvrouwen met nagelschaartjes tussenuit...
Jep, maar het tegenovergestelde zal gebeuren na dit soort gebeurtenissen.
pi_161035172
Malaysia 747-400 Retro:

  dinsdag 29 maart 2016 @ 21:43:47 #130
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_161035237
Mooi :Y Niet zo mooi als de Hibiscus was though (als we dan toch specials van Malaysian vergelijken :P )

Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_161046701
Deze dame (AP-BML) vertrekt straks als SAI001 naar haar nieuwe eigenaar: het Pakistaanse Shaheen Air:



Werd op 14 februari 2009 als PH-AOL aan KLM geleverd en werd geleased van ILFC en kreeg de naam "Piccadilly Circus - London" .
Op 1 en 2 december 2015 vloog het haar laatste rotatie voor KLM als KL539 van Amsterdam naar Kigali, door naar Entebbe en weer terug naar Amsterdam waar het op 2 december om 05:36 uur aankwam.
Maakte vorige week woensdag nog een testvlucht boven Nederland en vertrekt dus straks naar Karachi.

Het is de 2e A330-200 voor de maatschappij; PH-AOH vloog op 1 maart naar Karachi, PH-AOI en -AOK moeten deze twee nog volgen naar Pakistan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 30-03-2016 14:32:45 ]
pi_161062309
Vandaag kwam Finnair met de A340-300 naar Schiphol.
Dit vanwege de sluiting van Brussel. Vracht wordt vervolgens over de weg vervoerd naar Brussel.
Zo voeren ze morgen de ochtendvlucht uit met een A330-300 i.p.v. A321.



En KLM's 4e Boeing 787-9 is afgeleverd. PH-BHE "Dahlia" is zojuist afgeleverd.
Verwachte aankomst van KL9866 na de ruim 8 uur durende vlucht is momenteel 07:51 uur.

Hier te volgen: https://www.flightradar24.com/KLM7879/941dcb9



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 30-03-2016 22:48:20 ]
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:29:42 #133
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161062688
quote:
Of je linkje doet het niet goed, of hij vliegt via Argentini wat me enigszins raar lijkt :P

Of alleen via de betaalde flightradar24 te volgen?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 22:43:50 #134
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_161063096
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 19:55 schreef kikoooooo het volgende:
Iemand ervaring met Eva air elite class Schiphol - Bangkok?
Is t wat?
Wanneer ze die vlucht vanwege een matige bezetting niet cancellen, zal het best goed te doen zijn. Onbtrouwbare maatschappij voor wat betreft de dienstregeling.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_161063252
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:29 schreef flipsen het volgende:
Of je linkje doet het niet goed, of hij vliegt via Argentini wat me enigszins raar lijkt :P

Of alleen via de betaalde flightradar24 te volgen?
Hmm, ik kreeg een melding van FR24 toen deze te volgen was en heb toen de link alvast gekopieerd. Deze is dus veranderd.
Bedankt voor de opmerking; heb 'm dus even verbeterd.

Anywho; nog niet via de betaalde FR24. :P De antenne is nog niet binnen. -O-
  donderdag 31 maart 2016 @ 10:36:53 #136
453911 airportmadness
"Sharing the World"
pi_161068681
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 22:43 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Wanneer ze die vlucht vanwege een matige bezetting niet cancellen, zal het best goed te doen zijn. Onbtrouwbare maatschappij voor wat betreft de dienstregeling.
Dat is al jaren niet meer aan de orde bij EVA AIR!
  donderdag 31 maart 2016 @ 20:45:59 #137
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_161081604
Waar het even op wachten was is nu ook in de online systemen geladen; China Airlines gaat rechtstreeks vanaf Taipei vliegen met een A350-900

quote:
China Airlines during Thursday’s (31MAR16) schedule update has loaded planned nonstop operation on Taipei Taoyuan – Amsterdam route, scheduled to commence on 01DEC16. With the new Airbus A350-900XWB aircraft, the airline will operate this route 4 times a week, replacing existing Taipei Taoyuan – Bangkok – Amsterdam route.

CI073 TPE2340 – 0625+1AMS 359 x136
CI074 AMS1700 – 1220+1TPE 359 x247
via airlineroute
pi_161085204

PH-MCS, vorige week donderdag.

Morgen weer een vertrek van een geliefd Elfje.

PH-MCS staat gepland om morgen om 11:20 uur te vertrekken naar Victorville.
Dit toestel werd op zondag 28 maart 2015 opgeslagen op Schiphol na haar laatste vlucht vanuit Miami.
(komend uit So Paulo en Quito).

PH-MCS is een van de vier MD-11CF (Convertible Freighter) die Martinair in bezit had.
Dit type kon omgebouwd worden van vrachttoestel naar passagierstoestel zodat Martinair dit in de zomermaanden kon inzetten voor vakantiebestemmingen.
Na de zomermaanden van 2008 werden de CF's alleen nog ingezet voor vracht.
PH-MCS werd op 3 april 1995 aan Martinair geleverd; het toestel is daarmee op twee dagen na exact 21 jaar in bezit geweest van Martinair.

Deze derde variant van de MD-11 werd gelanceerd na een order van Martinair voor 3 toestellen en 2 opties.
In mei 1992 zette Martinair een van de opties om in een order.
De eerste MD-11CF werd eind 1994 aan Martinair geleverd, de laatste in mei 1995.

Naast deze vier werden er nog twee gebouwd voor World Airways; een daarvan is al gesloopt, de ander staat in Victorville en is aangekocht door FedEx voor onderdelen.

Na het vertrek van PH-MCS blijven er nog twee Elfjes over; PH-MCP (MD-11CF) en -MCU (MD-11F).
Deze gaan over 2 maand uit de vloot.

De gloednieuwe -MCS, hier nog bij de fabriek van McDonnel Douglas op Long Beach Airport:


1997: aan de gate voor vertrek naar Miami:





De ombouw van passagierconfiguratie naar vracht:




Nustys! _O_

  donderdag 31 maart 2016 @ 22:51:23 #139
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_161085520
Mooie post, mooie kist, jammer dat ze gaan
So we just called him Fred
  vrijdag 1 april 2016 @ 09:48:27 #140
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_161091230
1 april bij TUI:
So we just called him Fred
  vrijdag 1 april 2016 @ 10:32:37 #141
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_161091860
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 09:48 schreef FredvZ het volgende:
1 april bij TUI:
[ afbeelding ]
"eerste dubbeldeks vliegtuig voor een Nederlandse vliegmaatschappij"
Aha, dat de KLM met 747's vloog is dus ook n grote grap? :P
pi_161093262
PH-MPS: https://www.flightradar24.com/MPH114/94600dd

EDIT: zo te horen zit er weer een mongooltje met een multicopter in de buurt van Schiphol te vliegen...

EDIT #2: en weg.



EDIT #3: voor de liefhebbers, ook hier komt een boek van uit: Martinair MD-11 Aviation Legend.
Daar ook te bestellen.
quote:
Martinair is de laatste MD-11-operator in Nederland. In de zomer van 2016 komt er een eind aan de lange periode dat de driemotorige (McDonnell-)Douglas-jets in Nederland hun thuisbasis hebben. Martinair heeft met de DC-10 en de MD-11 passagiers en vracht vervoerd. Velen zullen mooie herinneringen hebben aan deze bijzondere vliegtuigen. Deze herinneringen en veel nooit eerder gepubliceerde foto’s gaan we samenbrengen in het boek ‘Martinair MD-11 Aviation Legend – Martinair’s Tri-jets and Douglas history’.

Dit boek is het derde boek in de reeks die gestart is met de twee KLM MD-11 boeken. Het Martinair-boek wordt in dezelfde kwaliteit uitgebracht en heeft dezelfde lay-out en vormgeving als de vorige twee boeken. Met dit derde “rode” boek maakt de MD-11-fan zijn verzameling compleet!

Via deze site kunt u een exemplaar bestellen in de voorverkoop. Als u in de voorverkoop bestelt voor 11 mei 2016, ontvangt u bij het boek een exclusieve extra MD-11-poster.

De laatste vlucht van de Martinair MD-11 is in juni/juli 2016. Na deze vlucht zullen we het boek compleet maken. De verwachte leveringsdatum van het Martinair MD-11 Aviation legend boek is september 2016.


[ Bericht 30% gewijzigd door Iemand91 op 01-04-2016 13:38:17 ]
pi_161107252
quote:
Landt over 6 minuten op haar laatste rustplaats...
quote:
EDIT: zo te horen zit er weer een mongooltje met een multicopter in de buurt van Schiphol te vliegen...
Heb ik goed gehoord dus:

Incident: KLM E190, F70 and Easyjet A319 at Amsterdam on Apr 1st 2016, flock of drones
quote:
A KLM Embraer ERJ-190, registration PH-EZE performing flight KL-1904 from Hanover (Germany) to Amsterdam (Netherlands), was on final approach to runway 18C when the crew reported a drone to their right at about 1000 feet just passing about 100 feet underneath their aircraft. The aircraft continued for a safe landing on runway 18C.

A KLM Cityhopper Fokker 70, registration PH-KZM performing flight KL-1986 from Basel/Mulhouse (Switzerland/France) to Amsterdam (Netherlands), was on final approach to runway 18C when after tower advised of the previous aircraft reporting a drone at about 1000 feet the crew reported drone in sight, the drone was now on their left hand side at about 900 feet. The Fokker 70 continued for a safe landing on runway 18C.

Tower runway 18R checked the area with his binoculars but couldn't spot any drone.

An Easyjet Airbus A319-100, registration G-EZEV performing flight U2-7926 from Nice (France) to Amsterdam (Netherlands), next on approach to runway 18C, was advised of the previous two arrivals sighting a drone to which the crew reported they were seeing three drones about 2.5nm out causing a perplexed reaction by the controller "You are seeing THREE drones?" The aircraft continued for a safe landing on runway 18C.

The next arrival for runway 18C, being advised of the three previous flights sighting drones, reported they could not see any drones joking this might be because of their bad eyes.

No further drone reports were submitted by pilots.

As we currently have April 1st 2016, the Aviation Herald certifies that this is not an April fool's story.


Noodglijbaan valt uit vliegtuig en belandt in tuin in VS
quote:
Een glijbaan die normaal gesproken bij noodsituaties uit een vliegtuig klapt, is uit een vliegtuig naar beneden gevallen en in een achtertuin in de Amerikaanse staat Arizona beland.

Het opblaasbare gevaarte viel omlaag uit een Boeing 767, die zich op het punt stond te landen op een vliegveld in Phoenix. Op een hoogte van ruim 850 meter merkte het cabinepersoneel van het toestel dat de glijbaan bij de rechtervleugel plotseling uitklapte.

Volgens Amerikaanse media was een 31-jarige bewoonster thuis toen de glijbaan in haar tuin belandde. Volgens haar viel de glijbaan gelukkig niet in een nabij gelegen park, waar veel voetgangers lopen. "Hij viel in mijn tuin, op precies de goede plek."

  vrijdag 1 april 2016 @ 23:07:17 #144
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161108490
3 drones? Beetje flauwe 1 april grap :P

Hoe kan zo´n glijbaan uit een vliegtuig vallen? Die zitten toch aan de binnenzijde van de deur :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 1 april 2016 @ 23:10:44 #145
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161108579
Overigens had ik in navolging van de TUI 1 aprilgrap zelf deze op onze Facebook pagina gezet:



quote:
Dit jaar bestaat Tipica Reizen 10 jaar en met gepaste trots kunnen we meedelen dat we inmiddels z groot zijn geworden, dat we onze eigen Boeing 737-800 hebben kunnen aanschaffen! Waarbij het reisgenot voor onze klanten uiteraard voorop staat, dus alleen maar Business Class stoelen. Op de eerste vlucht zal ik zelf als steward meereizen om onze klanten van een hapje en drankje te voorzien.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_161109227
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 23:07 schreef flipsen het volgende:
3 drones? Beetje flauwe 1 april grap :P

Hoe kan zo´n glijbaan uit een vliegtuig vallen? Die zitten toch aan de binnenzijde van de deur :?
Klopt, maar waarschijnlijk gaat het hier om een van de overwing escape slides. Die zitten doorgaans in een luik in de romp, dus als die om wat voor reden dan ook geactiveerd worden liggen ze buiten.

Niet 100% zeker dat dit bij de 767 zo is, maar aangezien het bij de 777-300 wel het geval is acht ik de kans groot ;)
pi_161109232
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2016 23:07 schreef flipsen het volgende:
3 drones? Beetje flauwe 1 april grap :P
Heb het live gehoord over de ATC tijdens het vertrek van de Martinair.
quote:
Hoe kan zo´n glijbaan uit een vliegtuig vallen? Die zitten toch aan de binnenzijde van de deur :?
Niet altijd. Bij de 767 (in dit geval N767MW) zit de glijbaan aan de buitenkant bij de overwing-deuren.
Dergelijke situaties hebben zich al eerder voorgedaan met de 767.

Hier een beetje te zien dat de slides achter de overwing exits zitten.




Op deze foto van het betreffende toestel kun je het luik zien zitten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 01-04-2016 23:50:31 ]
pi_161114581
De Gimli Glider :D Toevallig gisteren nog de ACI-aflevering daarvan zitten kijken :D

Overigens (weet niet of ik hier in het juiste topic zit, of beter naar het Vragen over vliegen-topic in TRV kan), heeft iemand ervaring met vliegen met contactlenzen in. Ik heb sinds een paar maanden oogcorrectie nodig, dus draag nu lenzen. Mijn vorige vlucht was nog voordat ik iets in m'n ogen had, maar binnenkort vlieg ik naar LAX. Kan ik dan m'n lenzen inhouden of drogen die uit door de lucht in het vliegtuig en kan ik beter een bril opzetten? Al moet ik zeggen dat ik niet graag een bril draag, dus ik hoop dat m'n lenzen kunnen :P
pi_161118417
Waarom niet gewoon een lenzenbakje met wat vloeistof en je bril mee in de handbagage, dan kan je evt ook je lenzen uit doen als je bijv wilt slapen.
pi_161119244
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 11:53 schreef Irritatie100 het volgende:
De Gimli Glider :D Toevallig gisteren nog de ACI-aflevering daarvan zitten kijken :D

Overigens (weet niet of ik hier in het juiste topic zit, of beter naar het Vragen over vliegen-topic in TRV kan), heeft iemand ervaring met vliegen met contactlenzen in. Ik heb sinds een paar maanden oogcorrectie nodig, dus draag nu lenzen. Mijn vorige vlucht was nog voordat ik iets in m'n ogen had, maar binnenkort vlieg ik naar LAX. Kan ik dan m'n lenzen inhouden of drogen die uit door de lucht in het vliegtuig en kan ik beter een bril opzetten? Al moet ik zeggen dat ik niet graag een bril draag, dus ik hoop dat m'n lenzen kunnen :P
Ik heb zelf daglenzen, en moet zeggen dat ik er tijdens een vlucht eigenlijk geen last van heb. Ze drogen niet uit bij mij. Het enige is dat ik ze wel uit moet doen als ik wil gaan slapen, en dan doe ik de rest van de vlucht gewoon met een bril (anders ga ik wel erg hard door mijn daglenzen heen :+)

Als je echter maandlenzen hebt is het helemaal een eitje, zoals tripel7 hierboven al aangeeft. Gewoon je bakje mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')