De inboorlingen noemen de Brazilianen 'wit'. Het is niet alsof de auteur dat verzint.quote:Op donderdag 27 juni 2019 15:44 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Grappig, als het zo uitkomt zijn de nakomelingen van Spaanse en Portugese kolonisten opeens ''wit''.
Maar als ze massaal de USA grens over willen en met hun domme kop in de Rio Grande verdrinken, zijn ze opeens ''Latino'' en slachtoffer van White Supremacy systemen.
Hier heet dat 'blank'.quote:Op donderdag 27 juni 2019 15:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De inboorlingen noemen de Brazilianen 'wit'. Het is niet alsof de auteur dat verzint.
Blijkbaar, en dat van ''dom geboren'' verzint Klopkoek er ook even fijntje bij, zal wel weer een verwijzing zijn naar die ene column uit 2015 van een donkere man en jaren later aspirant raadlid wat verder geen drol met FVD te maken heeft. De man die vervolgens zijn biezen kon pakken, ook nog.quote:Op zondag 12 mei 2019 20:15 schreef Damn_Daniel het volgende:
[..]
Dus als we willen dat Nederland blank en Nederlands blijft zijn we een stel racisten?
Ja, volgens veel Afro-Amerikanen zijn Arabieren ook ''wit'' en zijn de aanslagen van 9/11 een voorbeeld van blank terrorisme.quote:Op donderdag 27 juni 2019 15:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De inboorlingen noemen de Brazilianen 'wit'. Het is niet alsof de auteur dat verzint.
Het zal mij echt een rotzorg zijn.quote:
Hij is inmiddels toch weer in gods genade aangenomen?quote:Op donderdag 27 juni 2019 15:49 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Blijkbaar, en dat van ''dom geboren'' verzint Klopkoek er ook even fijntje bij, zal wel weer een verwijzing zijn naar die ene column uit 2015 van een donkere man en jaren later aspirant raadlid wat verder geen drol met FVD te maken heeft. De man die vervolgens zijn biezen kon pakken, ook nog.
Dat is een leugen.quote:Op donderdag 27 juni 2019 15:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het zal mij echt een rotzorg zijn.
Zal het nog een keer uitleggen:quote:Op donderdag 27 juni 2019 15:51 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Ja, volgens veel Afro-Amerikanen zijn Arabieren ook ''wit'' en zijn de aanslagen van 9/11 een voorbeeld van blank terrorisme.
Feitelijk zijn Bolsonaro en de Braziliaanse meerderheid niet blank.
Oké man.quote:
Yernaz de breedbekkikker kreeg inderdaad een warm onthaal op het laatste JFvD-congres.quote:Op donderdag 27 juni 2019 15:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Hij is inmiddels toch weer in gods genade aangenomen?
Ja, een jongerenfeestje bezoeken mag iedereen. Welke politieke functie bekleedt hij nu dan binnen FVD? Op welke lijst staat hij? In welke hoedanigheid is hij nog betrokken bij de partij?quote:Op donderdag 27 juni 2019 15:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Yernaz de breedbekkikker kreeg inderdaad een warm onthaal op het laatste JFvD-congres.
Ja leuk. Maar je ziet duidelijk dat Trudeau degene links van Bolsonaro aan Bolsonaro voorstelt.quote:
Inderdaad ja. Nogal misleidende titel van het filmpje.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 14:53 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja leuk. Maar je ziet duidelijk dat Trudeau degene links van Bolsonaro aan Bolsonaro voorstelt.
quote:Braziliaanse president Bolsonaro vindt kinderarbeid geen probleem
Belga
03:13
De Braziliaanse president Jair Bolsonaro heeft gisteren kinderarbeid openlijk verdedigd. Daarbij verwees hij naar zijn eigen leven. "Ik werk al sinds ik 8 jaar ben en vandaag ben ik wie ik ben", klonk het.
"Kijk, ik werkte op 9 of 10-jarige leeftijd op een boerderij en dat heeft me helemaal niet benadeeld. Als een kind van die leeftijd ergens werkt, zullen er verschillende mensen dat afschrijven als 'kinderarbeid' of 'dwangarbeid'. Maar als een kind crack rookt, zal niemand iets zeggen", aldus de extreemrechtse president.
"Werk geeft mannen en vrouwen eigenwaarde, de leeftijd doet er niet toe", verklaarde hij op zijn wekelijkse uitzending op Facebook. "Ik heb op 8-jarige leeftijd gewerkt op een maïsplantage en tijdens mijn studies plukte ik bananen. En vandaag ben ik wie ik ben. Dat is geen demagogie, dat is de waarheid", voegde hij er nog aan toe.
Zijn uitspraken lokten ondertussen opnieuw heel wat verontwaardiging uit op de sociale media. "Dit is het beste voorbeeld om een kind aan te zetten om niet te werken, om te voorkomen dat hij een volwassene wordt zoals Bolsonaro zelf: vol haat en incompetent. De plaats van een kind is op school", reageerde Marcelo Freixo van de linkse partij PSOL op Twitter.
Wie jonger is dan 16 jaar mag niet werken volgens de Braziliaanse wet, met uitzondering van leerjongens- en meisjes. Zij mogen vanaf 14 jaar werken. Maar volgens het nationaal statistiekbureau IBGE werken bijna 2,5 miljoen minderjarigen tussen de 5 en 17 jaar in Brazilië.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)arbeid-geen-problee/
Watquote:Maar als een kind crack rookt, zal niemand iets zeggen", aldus de extreemrechtse president.
Voor de video zie de link:quote:Zeldzaam beeld van inheemse jager uit 'meest-bedreigde' stam
Er is zeldzaam en opmerkelijk gedetailleerd beeld opgedoken van een jager, hoogstwaarschijnlijk behorend tot het Awá-volk, de meest bedreigde stam ter wereld. Het volk leeft geïsoleerd in het Amazonegebied en houdt zich verborgen voor de buitenwereld. De beelden tonen een man met ontbloot bovenlijf die aan een speer ruikt die in de struiken is achtergelaten.
Volgens Survival International, een organisatie die wereldwijd opkomt voor in stamverband levende volken, is de Awá-stam de meest bedreigde stam ter wereld. Het is een 'ongecontacteerde stam', wat inhoudt dat de stam geen contact heeft met de buitenwereld.
Het inheemse volk houdt zich schuil diep in het regenwoud in de Noord-Braziliaanse deelstaat Maranhão, waar ze jagen met pijl en boog. Niet alleen dieren, ook ongewenste bezoekers worden beschoten.
Er zijn veel bedreigingen voor de Awá: hun leefgebied is aangetast door ontbossing en de aanleg van wegen. Illegale houthakkers, veeboeren, mijnwerkers en drugshandelaren schuwen niet om geweld te gebruiken om deze rondtrekkende jagers weg te jagen. Ook de ziektes die buitenstaanders met zich meebrengen, vormen een bedreiging voor het voortbestaan van de stam die naar schatting zo'n 350 mensen telt.
Voortdurend in angst
Een groot deel van de stam zag zich de afgelopen jaren gedwongen het bos te verlaten en vestigde zich op andere plekken. Maar nog zo'n 60 tot 100 Awá-indianen leven in zelfverkozen isolement. Volgens kenner Sonia Bridi zijn de mensen zo bang om ontdekt te worden, dat ze zelfs hun kinderen leren om niet te huilen: "Ze leven voortdurend in angst."
De videobeelden zijn gemaakt door Flay Guajajara van de naburige Guajajara-stam, tijdens de jacht. De stamleden leven minder geïsoleerd en proberen het laatste stuk intacte woud waar zij leven, te beschermen. "We hopen dat dit iets positiefs voortbrengt. We hopen dat het indruk maakt op de wereld, zodat ze onze mensen en ons bos helpen", zegt Guajajara in The Guardian.
Opengesteld voor houtkap
In de Braziliaanse grondwet is het recht op inheems land als een fundamenteel recht vastgelegd. Toch zeggen inheemse groepen dat meerdere regeringen hebben gefaald in het beschermen van hun natuurlijke habitat. De huidige president Bolsonaro heeft beschermde gebieden zelfs opengesteld voor houthakkers en mijnwerkers. Hun kampen bevinden zich nu aan de rand van Awá-land, zegt Survival International.
het beleid van z'n voorgangers ook maar in principe is er toch nog niets gebeurd want die gebieden zijn toch grondwettelijk beschermd? Wat ik begrijp heeft hij alleen de verantwoordelijkheid van die gebieden aan het ministerie van landbouw overgedragen, dat is wel een eerste stap de verkeerde richting op maar meer niet.quote:Op woensdag 24 juli 2019 08:37 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Het beleid van Bolsonaro bedreigt de Awá-stam.
[..]
Voor de video zie de link:
https://nos.nl/artikel/22(...)-bedreigde-stam.html
Als jij publiekelijk uitdraagt dat het kappen van de bomen daar geen probleem is zorg je er natuurlijk voor dat die kap gigantisch omhoog schiet.quote:Op woensdag 24 juli 2019 08:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
het beleid van z'n voorgangers ook maar in principe is er toch nog niets gebeurd want die gebieden zijn toch grondwettelijk beschermd? Wat ik begrijp heeft hij alleen de verantwoordelijkheid van die gebieden aan het ministerie van landbouw overgedragen, dat is wel een eerste stap de verkeerde richting op maar meer niet.
ik zeg ook niet dat hij goed bezig is maar er is in principe (nog) niets veranderd, zijn voorgangers deden er gewoon niets aan op de ogen dicht doen na dan.quote:Op woensdag 24 juli 2019 10:31 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Als jij publiekelijk uitdraagt dat het kappen van de bomen daar geen probleem is zorg je er natuurlijk voor dat die kap gigantisch omhoog schiet.
Alleen moedigt hij het aan.quote:Op woensdag 24 juli 2019 10:37 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik zeg ook niet dat hij goed bezig is maar er is in principe (nog) niets veranderd, zijn voorgangers deden er gewoon niets aan op de ogen dicht doen na dan.
https://nos.nl/artikel/22(...)rmoorden-leider.htmlquote:Braziliaanse goudzoekers vallen Wajãpi-reservaat binnen en vermoorden leider
Zo'n 50 illegale goudzoekers zijn deze week het reservaat van de Wajãpi-stam in het Amazonegebied in het noorden van Brazilië binnengedrongen. Een van de leiders, Emyra Wajãpi, is vermoord, waarna de rest van de stam vluchtte. De federale politie onderzoekt de zaak.
Jair Bolsonaro, de uiterst rechtse president van Brazilië, noemt de inheemse bevolking van de Amazone "parasieten". "Het is jammer dat de Braziliaanse cavalerie niet zo efficiënt was als de Amerikaanse, die de indianen heeft uitgeroeid", zei hij ooit in een interview. Sinds zijn aantreden wordt het regenwoud sneller gekapt dan ooit en hebben de inheemse volken steeds minder rechten.
De gebieden van de stammen bevatten veel grondstoffen. Illegale mijnwerkers, garimpeiros in het Portugees, proberen er al decennia goud te delven. Door die goudwinning worden bossen verwoest en de rivieren vervuild. De grondstoffendelving in de Amazone is nu op een hoogtepunt. President Bolsonaro moedigt die delving aan en wil het legaliseren.
In de nederzetting Mariry werd het lichaam van Emyra Wajãpi gevonden. Hij bleek te zijn doodgestoken. Het dorpje ligt in de buurt van de Amapá-regio, waar het reservaat van de Wajãpi is, in het noorden van Brazilië, aan de grens met Frans Guyana en Suriname. De goudzoekers zouden het dorp hebben overgenomen.
"De garimpeiros zijn zwaarbewapend", zegt het 26-jarige stamlid Kureni Wajãpi tegen The Guardian. "Ze hebben machinegeweren." Bolsonaro heeft de aanval aangemoedigd, vindt het stamlid. "Dit komt door de president. Hij bedreigt de inheemse volken van Brazilië."
Ook een Braziliaanse senator zegt dat Bolsonaro bloed aan zijn handen heeft door de aanvallen op de inheemse volken aan te wakkeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |