abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie FP woensdag 9 maart 2016 @ 18:31:04 #1
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_160547159
quote:
Zweden
In Nederland zijn vrouwen baas in eigen buik. Zij bepalen –met dank aan anticonceptie- of ze zwanger willen worden. En als ze desondanks ongewenst zwanger raken, dan hebben ze de mogelijkheid om abortus te plegen. Volledig legaal, niet in schimmige achterkamertjes onder onveilige omstandigheden. Een verworven recht om trots op te zijn. Sterker nog, er vaart een Nederlandse boot over de wereld om dit recht in andere landen te bepleiten. Er zit echter een fundamentele ongelijkheid in onze abortuswetgeving.

Als een man zich geconfronteerd ziet met een hem ongewenste zwangerschap die de vrouw in kwestie van plan is door te zetten, dan zit hij vast aan 18 jaar alimentatieplicht. Hij kan zich daar niet aan onttrekken.

Keuzes maken verplichtingen
‘Maak het mannen mogelijk om vast te laten leggen dat voor hen een zwangerschap ongewenst is’
Niemand wil tornen aan het recht van vrouwen om baas te zijn over hun eigen lichaam. En terecht. Een ‘echte’ abortus is dus nooit af te dwingen tegen de wil van de vrouw in, net zo goed als het voortzetten van een ongewenste zwangerschap niet verplicht kan worden. Maar dan moet je niet vervolgens wel je hand op gaan houden voor alimentatie. Bij volwassen keuzes horen ook volwassen verplichtingen.

Een vrouw heeft het recht er voor te kiezen een zwangerschap door te zetten (of af te breken) ongeacht de wens van de betrokken man. Laat die keuze dan ook daadwerkelijk de verantwoordelijkheid van die vrouw zijn. Maak het mannen mogelijk om vast te laten leggen dat voor hen een zwangerschap ongewenst is: een papieren abortus.

Wettelijke abortus voor mannen
Dit manco in de wet is ook herkend door de jongerenafdeling van de Zweedse Liberale Partij, (LUF Väst) en zij bepleiten een soortgelijke reparatie waarbij mannen tot de 18e week een ‘wettelijke abortus’ zouden moeten kunnen plegen. Een grens die samenvalt met de Zweedse termijn waarop een zwangerschap in Zweden afgebroken mag worden.

Een gedetailleerde uitwerking zal nader bekeken moeten worden door juristen en andere deskundigen. Welke termijn zou je hiervoor in Nederland moeten aanhouden? De levensvatbaarheidsgrens van 24 weken of eerder? Waar moet je dit precies moet laten vastleggen? Bij de notaris? De rechtbank? En wat doe je met vrouwen die een man niet op de hoogte stellen van een zwangerschap, tot deze termijn voorbij is?

Mij gaat het om het échte gelijkheid tussen mannen en vrouwen in plaats van salonfeminisme, waarbij vrouwen wel het récht eisen om baas in eigen buik te mogen zijn, maar niet de verantwoordelijkheid willen die bij dergelijke keuzes hoort.
http://cult.tpo.nl/2016/03/08/papieren-abortus-voor-mannen/
Leuk om over na te denken.
Aan de ene kant kan ik inderdaad wel begrijpen dat het oneerlijk is voor mannen dat ze eigenlijk niks meer te zeggen hebben zodra een vrouw zwanger is. De vrouw heeft uiteindelijk de beslissing of het kind op de wereld gezet gaat worden. Als de man ontkent dat de vrouw zwanger is van hem en hij bovendien toch niks met het kind te maken wil hebben, dan kan de vrouw via de rechter een DNA-test afdwingen en vervolgens kan de man worden verplicht alimentatie te betalen.
Dat geldt dus ook wanneer de vrouw liegt over anticonceptiegebruik en zwanger raakt, terwijl ze wist dat de man geen kinderwens had. Ik vind het echt een naaistreek om dan alimentatie te claimen.

Maar mannen kunnen zelf ook enigszins maatregelen nemen om te zorgen dat ze een vrouw niet zwanger maken, toch? Ze kunnen een condoom gebruiken, misschien zelfs laten steriliseren maar wat zaad laten invriezen voor wanneer ze wel kinderen willen (ik weet niet of dat zo makkelijk kan?) of gewoon niet -onveilig- neuken met vrouwen die ze niet kunnen vertrouwen op dat ze anticonceptie gebruiken.

Daarnaast denk ik ook wel dat het een probleem is dat de 'papieren abortus' vóór de 18e week van de zwangerschap moet gebeuren. Ik denk namelijk juist dat mannen die niks van de zwangerschap of het kind willen weten, meestal pas ná de 18e week te horen krijgen van de zwangerschap. Denk bijvoorbeeld aan een one-night-stand.
Ook wanneer de vrouw opzettelijk (en tegen de wil van de man in) zwanger is geworden, dan kan ze dat gewoon zo lang mogelijk verzwijgen (of zelfs gewoon ontkennen) en heeft de man uiteindelijk nog niks aan deze wet.
Het verlengen van die termijn is dan ook weer niet de oplossing. Dat zou betekenen dat de man -na samen te hebben besloten zwanger te raken- op een later tijdstip toch nog afstand kan nemen van het kind.

De originele OP is van Physsic.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:31:50 #2
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_160547168
Godmiljaar, nummer zoveel al _O-
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:32:13 #3
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160547181
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:27 schreef Grems het volgende:

[..]

Dan zou je immers moeten toegeven je kind te hebben vermoord omdat de consequentie van je neuksessie je niet goed uitkwam.

Maar als mannen er niet voor willen betalen is dat ineens vreemd. Superredenatie.
Dus ik kan hier uit halen dat jij tegen abortus bent? :P
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:32:47 #4
451005 Grems
Clown World
pi_160547192
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:32 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dus ik kan hier uit halen dat jij tegen abortus bent? :P
Nee. Ik ben voor gelijkheid tussen man en vrouw.
pi_160547224
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:32 schreef Grems het volgende:

[..]

mannen en vrouwen zíjn niet gelijk en kunnen daardoor ook simpelweg niet gelijk behandeld worden als t hier om gaat, dus hou op met dat gezever, het leidt nl nergens toe en het kán ook nergens toe leiden.
compact en kleverig.
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:35:53 #6
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160547255
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:32 schreef Grems het volgende:

[..]

Maar als ik het goed begrijp is dit gelijkheid voor de mannen.

Vrouw raakt zwanger.

Man wil wel het kind, vrouw niet, zwangerschap voldragen is gelijkheid,
Man wil niet het kind, vrouw wel, zwangerschap afbreken is gelijkheid.

Dus met andere woorden, het is gelijkheid wanneer de man zijn zin krijgt. :P
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:36:34 #7
451005 Grems
Clown World
pi_160547271
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:34 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

mannen en vrouwen zíjn niet gelijk en kunnen daardoor ook simpelweg niet gelijk behandeld worden als t hier om gaat, dus hou op met dat gezever, het leidt nl nergens toe en het kán ook nergens toe leiden.
Beide geslachten hebben recht om af te zien van ouderschap. Dat de regelgeving hier nog niet op aangepast is onrechtvaardig maar doet niets af aan het feit dat mannen dezelfde rechten behoren te hebben als vrouwen.
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:37:40 #8
451005 Grems
Clown World
pi_160547292
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:35 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar als ik het goed begrijp is dit gelijkheid voor de mannen.

Vrouw raakt zwanger.

Man wil wel het kind, vrouw niet, zwangerschap voldragen is gelijkheid,

Dus met andere woorden, het is gelijkheid wanneer de man zijn zin krijgt. :P
Het is gelijkheid wanneer beide geslachten eenzijdig kunnen beslissen om af te zien van het ouderschap.
pi_160547301
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:36 schreef Grems het volgende:

[..]

Beide geslachten hebben recht om af te zien van ouderschap. Dat de regelgeving hier nog niet op aangepast is onrechtvaardig maar doet niets af aan het feit dat mannen dezelfde rechten behoren te hebben als vrouwen.
Daar ben ik het mee eens, maar al dat gezever over als de man het kindje wél wil houden en de vrouw niet, heeft totaal geen nut, het is nl niet mogelijk om daar iets mee te doen. Dus het is alleen maar een hoop ruis dat de discussie verstoort
compact en kleverig.
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:38:37 #10
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160547310
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:36 schreef Grems het volgende:

[..]

Gezien jij nooit kan beslissen over wel of geen abortus zal er nooit gelijkheid bestaan, gezien dat biologisch onmogelijk is.
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:38:51 #11
451005 Grems
Clown World
pi_160547319
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:38 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens, maar al dat gezever over als de man het kindje wél wil houden en de vrouw niet, heeft totaal geen nut, het is nl niet mogelijk om daar iets mee te doen. Dus het is alleen maar een hoop ruis dat de discussie verstoort
Waar zie je mensen argumenteren dat vrouwen verplicht zouden moeten worden de zwangerschap te voltooien?
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:39:13 #12
451005 Grems
Clown World
pi_160547328
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:38 schreef snakelady het volgende:

[..]

Gezien jij nooit kan beslissen over wel of geen abortus zal er nooit gelijkheid bestaan, gezien dat biologisch onmogelijk is.
Daarom zullen mannen genoegen moeten nemen met een papieren abortus.
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:41:03 #13
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160547365
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:39 schreef Grems het volgende:

[..]

Daarom zullen mannen genoegen moeten nemen met een papieren abortus.
Daar was ik het, zoals je al tig keer had kunnen lezen, in veel gevallen ook mee eens,
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:42:54 #14
451005 Grems
Clown World
pi_160547399
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:41 schreef snakelady het volgende:

[..]

Daar was ik het, zoals je al tig keer had kunnen lezen, in veel gevallen ook mee eens,
Veel gevallen is niet genoeg. Bijna gelijkheid heeft niemand iets aan, als vrouwen tot week x af mogen zien van ouderschap verdienen mannen ditzelfde recht.
  Moderator / Redactie FP woensdag 9 maart 2016 @ 18:43:59 #15
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_160547411
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:42 schreef Grems het volgende:

[..]

Veel gevallen is niet genoeg. Bijna gelijkheid heeft niemand iets aan, als vrouwen tot week x af mogen zien van ouderschap verdienen mannen ditzelfde recht.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_160547428
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:35 schreef snakelady het volgende:
Volgens mij ging de discussie over betálen voor het kind :+ de vrouw kan áltijd de zwangerschap voldragen als ze dat wil, maar de man kan afzien van zijn rechten én plichten, dus hij heeft
geen rechten om het kind te zien of zich te bemoeien met de opvoeding, maar hij hoeft er ook niet
voor te betalen.

En ik denk, maar dat denk ik hoor ... :P dat mannen deze regel willen omdat ze anders gewoonweg ná een bevruchting er helemaal niets maar dan ook niets meer over te zeggen hebben op dit moment.

Heb je sinds 4 weken een nieuwe vriendin en ze wordt zwanger dan zit je dus voor járen vast
aan kinderalimentatie als die vriendin dat kind wel wil houden om welke reden dan ook,

En soms... eerlijk is eerlijk... zijn die redenen net helemaal zuiver.....

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in dit topic eerder de mannen snap dan de vrouwen :@
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:44:52 #17
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160547429
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:42 schreef Grems het volgende:

[..]

Nou ja, is het zo dat de man eerst aangeeft graag een kind te willen ze raakt zwanger en dan roept hij ineens, nee toch niet, dan vind ik dat hij gewoon moet betalen.
Erg lullig dat ze dan alsnog een abortus kan plegen ook al wilde ze samen graag een kindje, dat is gewoonweg een kutstreek om het maar charmant te zeggen, maar dat is helaas niet anders,
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:46:13 #18
451005 Grems
Clown World
pi_160547452
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:44 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nou ja, is het zo dat de man eerst aangeeft graag een kind te willen ze raakt zwanger en dan roept hij ineens, nee toch niet, dan vind ik dat hij gewoon moet betalen.
Erg lullig dat ze dan alsnog een abortus kan plegen ook al wilde ze samen graag een kindje, dat is gewoonweg een kutstreek om het maar charmant te zeggen, maar dat is helaas niet anders,
Dat kun jij vinden. Helaas voor jou houdt onrechtvaardigheid nooit eeuwig stand.
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:46:43 #19
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160547458
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:44 schreef FANN het volgende:

[..]

Volgens mij ging de discussie over betálen voor het kind :+ de vrouw kan áltijd de zwangerschap voldragen als ze dat wil, maar de man kan afzien van zijn rechten én plichten, dus hij heeft
geen rechten om het kind te zien of zich te bemoeien met de opvoeding, maar hij hoeft er ook niet
voor te betalen.

En ik denk, maar dat denk ik hoor ... :P dat mannen deze regel willen omdat ze anders gewoonweg ná een bevruchting er helemaal niets maar dan ook niets meer over te zeggen hebben op dit moment.

Heb je sinds 4 weken een nieuwe vriendin en ze wordt zwanger dan zit je dus voor járen vast
aan kinderalimentatie als die vriendin dat kind wel wil houden om welke reden dan ook,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in dit topic eerder de mannen snap dan de vrouwen :@
Ik niet, ik ben het eens met de ''papieren'' abortus, maar er zitten hier mannen die ik gewoonweg eng vind en die zal ik nooit begrijpen. :D
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:47:34 #20
451005 Grems
Clown World
pi_160547475
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:46 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik niet, ik ben het eens met de ''papieren'' abortus, maar er zitten hier mannen die ik gewoonweg eng vind en die zal ik nooit begrijpen. :D
Wat vind je precies eng?
pi_160547485
Doe anders gewoon een condoom om je slurf, dan is deze discussie niet nodig. Zo simpel is het.
Een papieren abortus vind ik wel erg makkelijk. Deal maar met de consequentie als je onveilige seks hebt, done.
pi_160547494
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:46 schreef snakelady het volgende:

[..]

ah je bent het eens met de papieren abortus, dan snap ik het probleem helemaal niet :D

quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:44 schreef snakelady het volgende:

[..]

hmmm dat gebeurt ook wel denk ik, daar moet dan ook iets op te vinden zijn, binnen 4 weken iets
laten vastleggen ofzo, het wordt er wel ingewikkelder op :+
pi_160547499
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:44 schreef FANN het volgende:

[..]

voor te betalen.

Ik vind een papieren abortus mits van te voren opgesteld prima. Dat maakt dat de man beschermt wordt wanneer hij op zijn kwetsbaarste is, dus redelijkerwijs zou moeten kunnen vertrouwen op de afspraken met zijn partner.

Tot ver in de zwangerschap vrij kunnen beslissen vind ik niet ok, dan verschuif je het misbruik probleem alleen maar.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_160547517
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:48 schreef Taurus het volgende:
Doe anders gewoon een condoom om je slurf, dan is deze discussie niet nodig. Zo simpel is het.
Een papieren abortus vind ik wel erg makkelijk. Deal maar met de consequentie als je onveilige seks hebt, done.
Maar het condoom kan lek zijn, afglijden of wat dan ook... dus het gaat niet alleen over onveilige sex.
  woensdag 9 maart 2016 @ 18:49:35 #25
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160547519
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 18:47 schreef Grems het volgende:

[..]

Wat vind je precies eng?
Ik heb het niet over jou, maar bv eigen verantwoording van verkrachting door middel van kleding, het willen ontzeggen van kiesrecht voor vrouwen, abortussen afdwingen, zwangerschap voldragen afdwingen enz.
Dat vind ik enge gedachtes. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')