Niets. Het zijn neoliberale fabeltjes.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 20:32 schreef matthias24 het volgende:
[..]
het klinkt meschien een beetje raar maar ik weet niet zo goed wat markwerking en overschot betekent.
nee maar ff siri. het zou meschien fijn zijn als een aardig persoon het mij wilt uitlegen hiero.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 20:39 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Niets. Het zijn neoliberale fabeltjes.
Concurrentie kan de prijzen doen dalen.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 20:32 schreef matthias24 het volgende:
[..]
het klinkt meschien een beetje raar maar ik weet niet zo goed wat markwerking en overschot betekent.
aha oke nu is het mij helemaal helder.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 20:45 schreef hoas het volgende:
[..]
Concurrentie kan de prijzen doen dalen.
En overschot zoals olie ook.
Gorgel het.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 20:42 schreef matthias24 het volgende:
[..]
nee maar ff siri. het zou meschien fijn zijn als een aardig persoon het mij wilt uitlegen hiero.
Moet of willen ze hem omhoog?quote:Op vrijdag 11 maart 2016 13:54 schreef J.B. het volgende:
[..]
De Europese economie presteert momenteel niet zo slecht. Het gaat vooral om de inflatie, die moet omhoog.
Waarde creatie waar dat dan?quote:Op vrijdag 11 maart 2016 23:55 schreef Spanky78 het volgende:
Het systeem gaat op zijn kop. We gaan van een lineair exponentieel systeem naar een circulaire economie. Met minder groei, maar met meer waardecreatie op andere vlakken.
Dan stel je toch in feite dat de rek er uit is om met technologische innovaties snel meer waarde te creëren met dezelfde middelen? Reële economische groei wordt veroorzaakt door technologische innovaties, de rest van de 'groei' is gebakken lucht. Ik heb er te weinig verstand van om er zelf over te kunnen oordelen maar ik begrijp van veel economen dat het grootste deel van de economische groei uit de afgelopen decennia bestond uit gebakken lucht.quote:Op vrijdag 11 maart 2016 23:55 schreef Spanky78 het volgende:
Het systeem gaat op zijn kop. We gaan van een lineair exponentieel systeem naar een circulaire economie. Met minder groei, maar met meer waardecreatie op andere vlakken.
Er is veel lucht gecreerd, daarnaast hebben we veel kisten doorgeschoven. Zoals biodiversiteit, energie etc.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 00:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan stel je toch in feite dat de rek er uit is om met technologische innovaties snel meer waarde te creëren met dezelfde middelen? Reële economische groei wordt veroorzaakt door technologische innovaties, de rest van de 'groei' is gebakken lucht. Ik heb er te weinig verstand van om er zelf over te kunnen oordelen maar ik begrijp van veel economen dat het grootste deel van de economische groei uit de afgelopen decennia bestond uit gebakken lucht.
Op welke andere vlakken gaan we meer waardecreatie krijgen? Meer cradle to cradle? Dat zou mooi zijn.
Ja dat zou mooi zijn, reparaties van de apparaten, ware het niet dat het maken laten vaak duurder is als nieuw.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 00:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan stel je toch in feite dat de rek er uit is om met technologische innovaties snel meer waarde te creëren met dezelfde middelen? Reële economische groei wordt veroorzaakt door technologische innovaties, de rest van de 'groei' is gebakken lucht. Ik heb er te weinig verstand van om er zelf over te kunnen oordelen maar ik begrijp van veel economen dat het grootste deel van de economische groei uit de afgelopen decennia bestond uit gebakken lucht.
Op welke andere vlakken gaan we meer waardecreatie krijgen? Meer cradle to cradle? Meer recyclage en herstel van spul wat nog goed kan werken? Meer serviceverlening in plaats van apparaten afdanken en nieuwe kopen? Dat zou mooi zijn.
Grondstoffen gaan flink duurder worden, arbeid goedkoper en met robotisering veelal bijna gratisquote:Op zaterdag 12 maart 2016 00:13 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ja dat zou mooi zijn, reparaties van de apparaten, ware het niet dat het maken laten vaak duurder is als nieuw.
En nieuwe technologie, die is er volgens mij allang hoor, maar er is nog te verdienen met de smerige troep denk ik?
Plus ik zie niet graag die bedrijfstakken ook nog over de kop gaan.
Voor een groot deel door de groei van de financiële sector ja. Die bubbel moet ook weer leeg en dat resulteert erin dat het nog wel even kan duren voordat er weer structurele economische groei is. Overigens is het gesodemieter met de banken ook nog niet voorbij, want de kans is heel groot dat Deutsche Bank in de problemen komt.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 00:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
quote:
quote:Sinds de ECB in maart van vorig jaar met het opkoopprogramma is gestart, heeft de centrale bank al ruim 712 miljard euro in de markt gepompt. 712.294.000.000 euro is de meest precieze tussenstand.
Om een voorstelling te geven van hoe veel geld dat is: als je het in coupures van 10 euro zou hebben, zou je het hele Griekse eiland Korfoe er mee kunnen bedekken, en dan heb je nog een paar miljard over.
Als je dat bedrag in briefjes van 10 euro achter elkaar zou leggen, kun je bijna 226 keer de aarde rond over de evenaar.
En nog één voorbeeld, omdat het kan: je kunt er met speels gemak alle Nederlandse Waddeneilanden mee bedelven, bijna twee keer zelfs. De provincie Utrecht verdwijnt voor de helft onder tientjes, als je al dat geld uit een helikopter zou gooien.
Laat dat laatste nou net iets zijn waar steeds meer stemmen voor opgaan: (figuurlijk) geld uit de helikopter gooien, zodat het rechtstreeks bij de mensen terecht komt. ‘QE for the people’ wordt het idee ook wel genoemd.
Op het huidige QE-beleid is namelijk veel kritiek: al dat extra geld zou vooral op de beurzen belanden, en amper of niet in de reële economie. Leuk voor beleggers, maar gewone mensen en het MKB merken er helemaal niks van.
Ben ik in 1 x van mijn studieschuld af.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:24 schreef polderturk het volgende:
De ECB koopt in totaal voor 2 biljoen aan obligaties op. Stel dit geld zouden ze aan burgees geven. Stel er zijn 200 miljoen huushoudens in de EU. Dan is dit ¤10,000 per huishouden. Dat is echt heel veel geld.
Dan ben ik toch wel benieuwd of door de lagere rentes meer studenten op kamers gaan en het studentenleven induiken (ondanks het leenstelsel). Sparen is zinloos geworden.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:34 schreef GewoneBurger het volgende:
[..]
Ben ik in 1 x van mijn studieschuld af.
Dat word gecompenseerd door de nieuwe huurwet die in het nadeel blijkt te werken voor studenten, en de subsidie om lege kantoren om te bouwen tot woonruimte voor vluchtelingen waardoor veel anti-kraak studenten op straat komen te staan.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:38 schreef R-K het volgende:
[..]
Dan ben ik toch wel benieuwd of door de lagere rentes meer studenten op kamers gaan en het studentenleven induiken (ondanks het leenstelsel). Sparen is zinloos geworden.
Het doorgeven van inkomensgegevens en tijdelijke huurcontracten zouden toch niet zo veel invloed hebben op studentenkamers, of zie ik het verkeerd?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat word gecompenseerd door de nieuwe huurwet die in het nadeel blijkt te werken voor studenten, en de subsidie om lege kantoren om te bouwen tot woonruimte voor vluchtelingen waardoor veel anti-kraak studenten op straat komen te staan.
Volgens de studenten zie je het verkeerd.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:47 schreef R-K het volgende:
[..]
Het doorgeven van inkomensgegevens en tijdelijke huurcontracten zouden toch niet zo veel invloed hebben op studentenkamers, of zie ik het verkeerd?
Het zijn meer de jonge werkenden (25-35) die veel hinder ondervinden van deze plannen.
Hoe dan?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Volgens de studenten zie je het verkeerd.
quote:
quote:
quote:Nu kunnen studenten dankzij een opzegtermijn van één tot enkele maanden veel makkelijker van een huurcontract af. Van der Horst: ,,Wat denk je van huisjesmelkers? Die zijn heel blij met de wet, want ze kunnen studenten langer uitmelken met hogere huurprijzen. Bovendien telt Delft heel veel studenten die kortere studies doen of besluiten om een andere studie te volgen, in een andere plaats. Dan zit je vast aan een vijfjarig contract.''
Ha zo denk ik er ook over ja. Snap mensen ook niet echt die hele zakken met meuk mee naar huis nemen na een dagje shoppen. Eten heb je maar zoveel van nodig, TV kijk ik niet, auto of motor heb ik geen behoefte aan. M'n 5 jaar oude fiets doet het nog prima. ik reis dan wel veel naar Azie maar het geld dat ik daar uitgeef zie je hier ook niet terugquote:Op woensdag 9 maart 2016 19:33 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Als ze willen dat mensen geld uitgeven, moeten ze dingen produceren die leuk zijn om te kopen. Ik koop vrijwel nooit iets, omdat er uitsluitend stront geproduceerd wordt.![]()
Ze kunnen toch wel iets uitvinden dat leuk is?
Right, de groei van de bevolking is natuurlijk een hele belangrijke factor voor de groei van de economie.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 00:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Er is veel lucht gecreerd, daarnaast hebben we veel kisten doorgeschoven. Zoals biodiversiteit, energie etc.
In feite was het altijd de groei van de bevolking die exponentieel was een b daarmee ook de rest exponentieel kom laten groeien. De aarde zit echter aan de b grens. En dit is reëel, geen geitenwollen sokken gelul.
Dus moeten we naar en ander systeem. Niet meer lineair maar circulair. En dat gaat nu gebeuren.
Definieer "vrijwel". Ik ben in het algemeen een hele slechte consument, het enige waar ik meer geld aan besteed dan de meeste mensen is sommige electronica en muziek, voor de rest zijn mijn aankopen erg minimalistisch. Ik denk dat er meer maanden zijn waarin ik niet in een andere winkel dan een supermarkt kom dan andersom. De laatste keer dat ik iets kocht buiten een supermarkt is een maand geleden, toen kocht ik 3 producten voor een hobby. Het nadeel van het weinig bij winkels komen: je komt er vaak te laat achter wanneer er aanbiedingen zijn. Ook als je minimalistisch consumeert moet je bepaalde dingen kopen en aangezien ik wel graag een goede kwaliteit koop (iets wat lang meegaat en wat goed werkt en goed blijft) vind ik het wel zo prettig als ik het kan kopen wanneer het afgeprijsd is. Zo heb ik de aankoop van nieuwe jeans uitgesteld omdat ik een aanbieding heb gemist, ik weiger om er meer voor te betalen dan wat nodig is dus wacht ik op de volgende aanbieding.quote:Op woensdag 9 maart 2016 19:33 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Als ze willen dat mensen geld uitgeven, moeten ze dingen produceren die leuk zijn om te kopen. Ik koop vrijwel nooit iets, omdat er uitsluitend stront geproduceerd wordt.![]()
Water, fosfaat en gebrek aan biodiversiteit gaat als eerst problemen opleveren.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 13:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Right, de groei van de bevolking is natuurlijk een hele belangrijke factor voor de groei van de economie.
Het is erg lastig om in te schatten wanneer we de limieten naderen van wat de aarde aankan maar als je weet dat we fossiele brandstoffen (essentieel voor kunstmest) gebruiken om plantjes te laten groeien terwijl de voedingswaarde stevig daalt (tientallen procentpunten in enkele decennia tijd), de fossiele brandstoffen opraken (gelukkig maar) terwijl we gigantisch afhankelijk zijn van mobiliteit, we het regenwoud steeds maar verder afbreken etc. dan weet je dat we slecht bezig zijn en dat we hier de rekening voor zullen gaan betalen in de toekomst als we niet snel stevig ingrijpen en een andere koers gaan varen. Ik hoop dat elke generatie nieuwe mensen zich daar meer bewust van wordt doordat mensen van de oudere generaties zich hier wat meer bewust van zijn en hen dat van jongs af aan meegeven. Jij en ik zijn hier een voorbeeld van maar is het aandeel mensen die zich dit beseft groot genoeg om een andere koers te kunnen gaan varen?
Niets nieuws onder de zon, sinds de jaren 90 zijn de studenten steeds weer de kop van jut en het kind van de rekening. Ik vermoed dat hier twee belangrijke redenen voor zijn: politici komen ermee weg en je bent normaal gesproken maar voor 5-7 jaar een student (waardoor studenten slechter zijn georganiseerd en de samenleving het zich minder aantrekt wat studenten overkomt).quote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nu kunnen studenten dankzij een opzegtermijn van één tot enkele maanden veel makkelijker van een huurcontract af. Van der Horst: ,,Wat denk je van huisjesmelkers? Die zijn heel blij met de wet, want ze kunnen studenten langer uitmelken met hogere huurprijzen. Bovendien telt Delft heel veel studenten die kortere studies doen of besluiten om een andere studie te volgen, in een andere plaats. Dan zit je vast aan een vijfjarig contract.''
Ja, maar de vraag is of dat we het schip gaan keren voordat die op de wal botst of dat we schipbreuk gaan leiden. Ik hoop dat het eerste zal gebeuren, nog voordat er heel erg veel extra mensen in een ontwikkelingsland overlijden en veel armere mensen in welvarende landen geconfronteerd worden met sterk verhoogde voedselprijzen en voordat de vissers geen vis meer vangen.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 13:31 schreef Spanky78 het volgende:
En we zullen gewoon gedwongen zijn om te handelen. Er zullen veel mensen in India doodgaan van de honger. De zeeën zijn een keer leeg.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik hoop dus dat de mens nog net op tijd een beetje verlicht geraakt.Eens. Het beter recyclen zou een goede start zijn. Daarnaast zouden bedrijven druk moeten voelen om niet langer hun producten dusdanig te maken dat ze na een paar jaar kapot gaan, moeten ze worden gestimuleerd of zo nodig gedwongen om hun producten zo te maken dat je ze gemakkelijk kan repareren en moeten ze worden gestimuleerd of gedwongen om hiervoor componenten te blijven verkopen (ik denk bijvoorbeeld aan wasmachines, een bekend voorbeeld van idiote verspilling). Electronica zou gewoon hier in het 'westen' gerecyled moeten worden. Nog een voorbeeld van verspilling: scholen die nieuwe computers kopen in plaats van dat ze computers overnemen van consumenten die nog prima zijn maar slechts outdated hardware hebben. Stop een SSD in een 7 jaar oude computer en die is prima geschikt voor alle applicaties (meestal doen ze niet meer dan MS Office, internet en wat eenvoudig programmeerwerk of iets dergelijks) die een school nodig heeft, dat is een feit.quote:De lineaire economie is op. Opgraven, gebruiken, dumpen lijkt heel goedkoop maar is heel duur. Gebruiken, opnieuw gebruiken is veel goedkoper, alleen het systeem dat we nu gebruiken stimuleert het niet. Dus tijd om e hele olieafhankelijke, op exponentiële groei gebaseerde economie af te schaffen.
Kleding wordt helaas ook niet meer gemaakt om lang mee te gaan.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Die kant gaan we inderdaad op. Je hebt geen glazen bol nodig om te voorspellen dat de Schengenzone niet te handhaven is.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 13:31 schreef Spanky78 het volgende:
Wij gaan straks het water leveren. En voedsel. Spanje en italie energie opwekken... En hier zijn we er al mondjesmaat me bezig. De echte shit speelt zich straks af in het mo, ver Azië, Afrika, Zuid Amerika. Tot die tijd hebben we om een groot hek, bunkers en meer te bouwen, want er gaan nog vele hordes komen. En we zullen niet in staat zijn ze op te vangen zonder onszelf kapot te maken. Een hebben straks simpelweg de resources niet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |