Nederlands Brabant en zelfs Limburg lijken meer op de Randstad dan op Vlaanderen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb liever dat Nederland opgesplitst wordt, met een grens bij de rivieren. Het zuiden kan dan samen met Vlaanderen een nieuw land vormen, laten we het Groot-Brabant noemen, met als hoofdstad Antwerpen. De rest van België blij, want die kunnen Frans spreken. De rest van Nederland blij, want van die boeren af.
Als Brabantse zie ik dit wel zitten.
Daar hebben we dus verkiezingen voor.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:13 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hij spreekt de stem van het volk, wist je dat nog niet? Hij is de enige in nederland die precies weet wat het volk wil.
Dat het volk het helemaal niet onderling eens is, doet daar niets aan af.
Echt niet! En daar willen we ook niet op lijken!quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:26 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Nederlands Brabant en zelfs Limburg lijken meer op de Randstad dan op Vlaanderen.
quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:26 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Nederlands Brabant en zelfs Limburg lijken meer op de Randstad dan op Vlaanderen.
Onzin.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:26 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf, er zijn genoeg zuiderlingen die helemaal niets hebben met Vlaanderen, we zijn en blijven in de eerste plaats gewoon Nederlanders, of ze dat boven de rivieren nou leuk vinden of niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Echt niet! En daar willen we ook niet op lijken!
1) Wie is we?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Echt niet! En daar willen we ook niet op lijken!
Precies.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:31 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
1) Wie is we?
2) Ik heb jaren in Brabant gewoond. Ik ken geen Brabander die een afscheiding van Nederland wil. Vlamingen zijn buitenlanders voor hen en de overige Nederlanders medelanders.
Ik was even vergeten dat wanneer je in Bulgarije woont, je geen mening meer mag hebben.quote:
Jij praat onzin.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:29 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Onzin.
Misschien in Brabant in het westen en noorden, of dat gedeelte van Limburg wat tegen Gelderland aankruipt. Maar over het algemeen hebben wij veel meer overeenkomsten met de Vlamingen.
Uiteraard mag je je mening geven, maar je smiley verliest compleet aan waarde omdat je hier niet woont.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik was even vergeten dat wanneer je in Bulgarije woont, je geen mening meer mag hebben.
!!!!quote:
Groot-Duitslandquote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat zou prioriteit bij hem hebben, Groot-Israel of Groot-Nederland?
En dan iemand als Merkel als leider? Alsjeblieft niet...quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:57 schreef Hathor het volgende:
Ik zie liever dat we ons als Nederland gewoon bij Duitsland aansluiten, worden we ook eens wereldkampioen voetbal.
Alsof wat we nu hebben zoveel beter is.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:58 schreef Infection het volgende:
[..]
En dan iemand als Merkel als leider? Alsjeblieft niet...
Nee, maar dat betekent niet dat we maar een nog ergere moeten krijgen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:58 schreef Hathor het volgende:
[..]
Alsof wat we nu hebben zoveel beter is.
Maken we Willem Alexander toch gewoon Kaiser.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:00 schreef Infection het volgende:
[..]
Nee, maar dat betekent niet dat we maar een nog ergere moeten krijgen.
Ja en we hebben een verschillend schoolsysteem enzovoort enzovoort.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:36 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Jij praat onzin.
1) Lezen Nederlanders en Vlamingen dezelfde kranten? Nee.
2) Kijken Nederlanders en Vlamingen naar dezelfde televisieprogramma's? Soms, maar elkaars commerciële zenders ontvangen we niet.
3) Is er sprake van een gedeelde publieke opinie? Nee.
4) Is er sprake van een wij-gevoel? Nee.
Voor Vlamingen zijn Nederlanders ten zuiden van de grote rivieren Nederlanders die met een zachte g spreken.
Noord-Limburg (en dan vooral Venlo) heeft meer met Duitsland dan met Vlaanderen of Nederland.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:29 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
of dat gedeelte van Limburg wat tegen Gelderland aankruipt.
Hoe komt dat zo eigenlijk?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:02 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Wel merk ik dat bij Vlamingen de aversie tegen de Randstad vaak zeer hoog is. Begrijpelijk natuurlijk, die aversie delen redelijk wat Brabanders en Limburgers nu ook al.
Dat gaat terug tot de val van Napoleon, met als gevolg de afscheiding van de Zuidelijke provincies vs de door het regenten geregeerde Noorden. 10 daagse veldtocht was een succes, tot Frankrijk zich er in begon te mengen.quote:
En een stuk Noord-Frankrijk en West-Duitsland als 'bufferzone'.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:57 schreef Infection het volgende:
Luxemburg kan er trouwens ook nog wel bij. Dan maken we gewoon van de hele Benelux een Groot-Nederland.
Mensen haten nu eenmaal graag op succes. Sommigen noemen dit fenomeen 'afgunst'.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:02 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Ja en we hebben een verschillend schoolsysteem enzovoort enzovoort.
Alles wat je nu opnoemt is het gevolg van de realiteit dat wij in verschillende landen leven op dit moment. Hetzelfde geldt in dat geval voor Basken die in Frankrijk of in Spanje wonen.
Mensen zijn gewend geraakt aan de klieving van het Nederlandse volk en willen dit zelfs in stand houden.
Maar even zonder grappen ik hoor bijna nooit iemand die Vlamingen buitenlanders vindt. Nu spreek ik er natuurlijk ook niet iedereen over aan elke dag. Want feitelijk zijn het buitenlanders.
Met de Vlamingen die ik gesproken heb was zeker zo'n 30/40% er voorstander van dat wij weer bij elkaar zouden komen.
Wel merk ik dat bij Vlamingen de aversie tegen de Randstad vaak zeer hoog is. Begrijpelijk natuurlijk, die aversie delen redelijk wat Brabanders en Limburgers nu ook al.
Komt vooral door steden de grote steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Amstelveen, Utrecht en Almere.quote:
Een helder licht als dit helpt dan ook niet om dit negatieve beeld tegen te gaan.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:11 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Mensen haten nu eenmaal graag op succes. Sommigen noemen dit fenomeen 'afgunst'.
De realiteit is (helaas) dat Nederlanders en Vlamingen elkaar niet als één dezelfde natie zien.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:02 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Ja en we hebben een verschillend schoolsysteem enzovoort enzovoort.
Alles wat je nu opnoemt is het gevolg van de realiteit dat wij in verschillende landen leven op dit moment. Hetzelfde geldt in dat geval voor Basken die in Frankrijk of in Spanje wonen.
Mensen zijn gewend geraakt aan de klieving van het Nederlandse volk en willen dit zelfs in stand houden.
Maar even zonder grappen ik hoor bijna nooit iemand die Vlamingen buitenlanders vindt. Nu spreek ik er natuurlijk ook niet iedereen over aan elke dag. Want feitelijk zijn het buitenlanders.
Met de Vlamingen die ik gesproken heb was zeker zo'n 30/40% er voorstander van dat wij weer bij elkaar zouden komen.
Dat verschilt. Een meerderheid doet dat op dit moment inderdaad niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:13 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
De realiteit is (helaas) dat Nederlanders en Vlamingen elkaar niet als één dezelfde natie zien.
ja en we hernoemen het naar Deltaland, hoeft niemand zich te confermeren aan het Nederlandsschap. Een land met een miljoen of 22 a 23 aan mensen die de gehele noordwest Europese deltaland controleren. Zou meteen een stuk meer meetellen op elke machtsbalans. En qua mensen lijken we toch al veel op elkaar.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:57 schreef Infection het volgende:
Luxemburg kan er trouwens ook nog wel bij. Dan maken we gewoon van de hele Benelux een Groot-Nederland.
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zie ik overigens wel het een en ander veranderen. Relatief veel Vlaamse politici zijn orangist, zoals Bart de Wever, Louis Tobback, Filip de Winter en Karim van Overmeire. Van die laatste heb ik zelfs een boek liggen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:15 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Dat verschilt. Een meerderheid doet dat op dit moment inderdaad niet.
zo zo heb jij zelfs een boek liggen. Nou nouquote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:25 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zie ik overigens wel het een en ander veranderen. Relatief veel Vlaamse politici zijn orangist, zoals Bart de Wever, Louis Tobback, Filip de Winter en Karim van Overmeire. Van die laatste heb ik zelfs een boek liggen.
Omdat ik momenteel niet meer in Nederland woon kan ik dus niet aangeven dat het compleet achterlijk is om zuid(oost) Nederland beter vergelijkbaar te vinden met de Randstad dan met Vlaanderen?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:38 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Uiteraard mag je je mening geven, maar je smiley verliest compleet aan waarde omdat je hier niet woont.
Haha ja toch.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:28 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
zo zo heb jij zelfs een boek liggen. Nou nou
Voornamelijk populistisch groepsgedrag. Zijn ze er uiteindelijk zelf of komen ze in persoon met iemand uit de Randstad of provincie/Vlaanderen dan valt het uiteindelijk allemaal heel erg mee. Al zal je altijd mensen tegenkomen die het vooroordeel bevestigen uiteraard.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:12 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Komt vooral door steden de grote steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Amstelveen, Utrecht en Almere.
De rest van de mensen uit die provincies kan er verder natuurlijk ook weinig aan doen. Het beeld van de Randstad in de media doet veelal zijn werk. Op dit forum werkt het bijvoorbeeld echter ook niet mee. Je merkt vaak dat sommigen de Randstad superieur vinden en bijvoorbeeld praten over 'provinciaal' of dat ze opmerkingen maken dat ze Friesland de zee in willen duwen of Limburg en Brabant verkopen aan de Duitsers of Belgen. Jij kent deze uitspraken vast ook wel. Hierdoor komt de randstad en de mensen erin vaak in een negatief daglicht te staan.
Het is tamelijk onzinnig te stellen dat Nederlands Brabant en Limburg meer gemeen hebben met Vlaanderen dan met rest van Nederland. Nederland en België zijn vanaf 1830/1839( (afhankelijk van definitie) niet meer één land. In Nederland lezen we dezelfde kranten, kijken we naar dezelfde televisiezenders, stemmen we op dezelfde politieke partijen, is een sprake 1 publieke opinie en we voelen ons een volk. Die kenmerken delen de Nederlandse Limburgers niet met de Vlamingen. Dit is wat ik bedoel: Vaals, de meest zuid-oostelijke plaats van Nederland, kleurt helemaal oranje tijdens het WK van 2010.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:29 schreef Dven het volgende:
[..]
Omdat ik momenteel niet meer in Nederland woon kan ik dus niet aangeven dat het compleet achterlijk is om zuid(oost) Nederland beter vergelijkbaar te vinden met de Randstad dan met Vlaanderen?
Jij hebt tijdens het uitdelen echt niet vooraan gestaan he
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |