Niets persoonlijks maar ik geef het op om nu hier verder over te discussiëren met jou als je conclusie niks is op basis van wat ik omschreef (grote voordelen) en je dan ook nog eens de emokaart speelt.quote:
Grappig, aangezien jij exact hetzelfde doet. Jij biedt hun niks, als jij dat presenteert aan hun, dan zeggen hun nee. En is het klaar. Waarom denk je dat politieke partijen compromissen moeten sluiten? Als alle partijen hun zin willen doordrukken, dan gebeurt er niks en komt er geen regering. Dus je moet wel iets gunnen, anders komt er niks van terecht.quote:Op zondag 6 maart 2016 14:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niets persoonlijks maar ik geef het op om nu hier verder over te discussiëren met jou als je conclusie niks is op basis van wat ik omschreef (grote voordelen) en je dan ook nog eens de emokaart speelt.
Jammer.
Misschien moet je je eens wat meer verdiepen in de sterke en zwakke punten van Nederland en Vlaanderen zodat je wel inziet hoe goed ze elkaar zouden aanvullen en zelfs complementeren op enkele vlakken.
Ja. Dat is precies wat ik zei? Ben je te dom om de juiste vergelijking te maken ofzo? De gemiddelde Qatarees is ook rijker dan de gemiddelde Nederlander maar dat zegt helemaal niks over de welvaart in een land. Jij zegt dat Vlaanderen rijker is dan Nederland, kom met bronnen die dat daadwerkelijk staven of houd je snaveltje.quote:Op zondag 6 maart 2016 14:52 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/geldzake(...)gelijk-gebleven.html
en:
http://www.vacature.com/c(...)e-Belgische-gezinnen
Was dat nou zo moeilijk?
Wallonië wordt sowieso slechter van een splitsing, om de eenvoudige reden dat ze netto-ontvangers zijn van belastingsinkomsten. Misschien zou je ze een beetje kunnen paaien door ze Brussel toe te stoppen & eventueel een aanhechting aan Frankrijk. Rattachisme zoals dat heet.quote:Op zondag 6 maart 2016 14:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, het probleem is alleen dat de Walen akkoord moeten gaan. Je kan in theorie heel Vlaanderen afsplitsen maar Brussel is niet Vlaams of Waals, voor Brussel zal je dus een akkoord moeten sluiten met de Walen en die zullen enkel akkoord gaan als ze er zelf niet slechter van worden in vergelijking met de huidige situatie.
[..]
Ik weet het maar dat is niet relevant voor de korte termijn. Je zal eerst die bedrijven in Vlaanderen moeten zien te krijgen, je hebt dus een plan nodig voor de lange termijn om dat te verwezenlijken.
Stap 1 voor het afsplitsen is dus dat je Vlaamse bedrijven stimuleert om zich het Vlaamse gewest te huisvesten. Misschien door bepaalde faciliteiten aan de rand te verbeteren? Overal top-internet voor een lage prijs, uitstekend openbaar vervoer, veel groen, veel recreatie etc.?
Ja, maar je kan niet de inkomsten van alle Vlaamse bedrijven aan hen geven, dat zou iets te veel gevraagd zijn aan de Vlamingen. je zal dus financiële afspraken moeten maken, ik weet niet of dat het geven van de rest van Brussel en het bemiddelen met Frankrijk daarvoor genoeg is. Ik zie dan meer in het je losweken van het Brusselse gewest maar dat kost al snel decennia.quote:Op zondag 6 maart 2016 15:05 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Wallonië wordt sowieso slechter van een splitsing, om de eenvoudige reden dat ze netto-ontvangers zijn van belastingsinkomsten. Misschien zou je ze een beetje kunnen paaien door ze Brussel toe te stoppen & eventueel een aanhechting aan Frankrijk. Rattachisme zoals dat heet.
Eens, bovendien kunnen we in de huidige structuren al prima op tal van vlakken met elkaar samenwerken zonder dat de Walen erbij betrokken hoeven te zijn (dat mag natuurlijk wel, afhankelijk van of dat ze voldoende kunnen bijdragen). Idem voor NRW, zo kan het interessant zijn als er voor technologie, onderzoek en onderwijs wordt samengewerkt tussen de regio's Eindhoven, Leuven en Aachen en alles wat daar tussen in ligt voor zo ver ze wat kunnen toevoegen.quote:En ja een samenvoeging van NL en VL zou sowieso heel geleidelijk en rustig moeten gaan, zonder overhaasten.
Eens (ik ken het een beetje).quote:Als je in het groene Tervuren kan wonen, ga je toch niet in stinkgat Brussel zitten?.
Ja, maar je zal wel nu met een masterplan moeten komen zodat dit over enkele decennia is gerealiseerd en Brussel niet langer een obstakel is.quote:Er zijn veel mogelijke argumenten om bedrijven buiten Brussel te lokken.
In alle eerlijkheid, de Vlamignen wonen wel wat groter dan de Nederlanders als je naar de 95% groep kijk of iets dergelijks. De Nederlandse villa's zijn wel groot en soms grotesk dankzij de villasubsidie (hypotheekrenteaftrek).quote:Op zondag 6 maart 2016 15:03 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ja. Dat is precies wat ik zei? Ben je te dom om de juiste vergelijking te maken ofzo? De gemiddelde Qatarees is ook rijker dan de gemiddelde Nederlander maar dat zegt helemaal niks over de welvaart in een land. Jij zegt dat Vlaanderen rijker is dan Nederland, kom met bronnen die dat daadwerkelijk staven of houd je snaveltje.
Zie twee reacties boven die van jou.quote:Op zondag 6 maart 2016 15:20 schreef R-K het volgende:
Waarom Nederland en Vlaanderen samenvoegen? Vlaanderen kan prima zelfstandig worden, Zeeuws-Vlaanderen kan zich aansluiten bij Vlaanderen. Het Duitse Rijk bestaat ook uit twee landen: Duitsland en Oostenrijk.
Wel, een andere manier zou zijn om de schuld "oneerlijk" te verdelen, en dus dat Vlaanderen een onevenredig groot deel van de staatsschuld op zich neemt zodat Wallonië met een zwakkere economie met een schone lei kan beginnenquote:Op zondag 6 maart 2016 15:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ja, maar je kan niet de inkomsten van alle Vlaamse bedrijven aan hen geven, dat zou iets te veel gevraagd zijn aan de Vlamingen. je zal dus financiële afspraken moeten maken, ik weet niet of dat het geven van de rest van Brussel en het bemiddelen met Frankrijk daarvoor genoeg is. Ik zie dan meer in het je losweken van het Brusselse gewest maar dat kost al snel decennia.
Er zijn al redelijk wat samenwerkingsverbanden inderdaad, en dat kan nog een stuk meer indien men dat zou willen. Een confederatie zou ik eveneens zien zitten. Er zijn namelijk een paar zaken die ik liever zo zou houden, zoals het onderwijs. Ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen dat de student/ouders zoveel moeten dragen in NL van de kosten. Maar dat zijn relatief kleine zaken in het grote geheel.quote:Eens, bovendien kunnen we in de huidige structuren al prima op tal van vlakken met elkaar samenwerken zonder dat de Walen erbij betrokken hoeven te zijn (dat mag natuurlijk wel, afhankelijk van of dat ze voldoende kunnen bijdragen). Idem voor NRW, zo kan het interessant zijn als er voor technologie, onderzoek en onderwijs wordt samengewerkt tussen de regio's Eindhoven, Leuven en Aachen en alles wat daar tussen in ligt voor zo ver ze wat kunnen toevoegen.
Vlaanderen en Nederland zouden ook prima samen met NRW een confederatie kunnen vormen waarbij NRW een onderdeel blijft van Duitsland, Vlaanderen zelfstandig is maar ze wel gezamelijk optrekken om de belangen van die regio te bepleiten.
Het is niet voor niks dat die gemeenten (Tervuren, Zaventem...) vol met expats zitten. Ook al spreekt iedereen daar Nederlands, het is er mooi en je zit ver van enorme hoeveelheden verkeer en de typische Brusselse chaos.quote:Eens (ik ken het een beetje).
Ik denk eerlijk gezegd dat Brussel sowieso verloren is voor de Nederlandstaligen. Dat laat je beter vallen en dan volop inzetten op het aantrekken van bedrijven naar Vlaanderen (en eventueel ook Wallonië). De Vlaamse overheid zou al het goede voorbeeld kunnen geven door haar instellingen te verplaatsen naar Leuven, Antwerpen, Gent etc, en een andere Vlaamse stad als hoofdstap aan te duiden.quote:Ja, maar je zal wel nu met een masterplan moeten komen zodat dit over enkele decennia is gerealiseerd en Brussel niet langer een obstakel is.
NRW wil echt niet uit de Bondsrepubliek stappen en zich bij Nederland voegen. Dat is echt een utopie.quote:Op zondag 6 maart 2016 15:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zie twee reacties boven die van jou.
Het is geen simplistische kwestie van wel of niet samenvoegen, er zijn ook allerlei tussenvormen mogelijk (confederatie, niet te verwarren met federatie) en voor de komende decennia kan Vlaanderen nog niet afsplitsen dus voorlopig gaat het er om hoe we goed kunnen samenwerken. Die confederatie zou in theorie ook nu al kunnen terwijl Vlaanderen nog een onderdeel is van België is en daar zouden we NRW bij kunnen betrekken. Gewoon samen 1 blok vormen waarbij de delen loyaal zijn aan hun land maar tegelijkertijd met het blok de belangen van de regio bepleiten.
Binnen het huidige Europa met de EU en binnen de huidige geopolitiek met de G8 is dat een goed idee, je wordt wat sneller gezien en je hebt wat meer te zeggen met 41 miljoen inwoners dan met 17/18/6 miljoen inwoners.
Niet geheel toevallig dat een grote reden van mogelijke afsplitsing van Vlaanderen vooral gaat om het financieel ondersteunen van Wallonië.quote:Op zondag 6 maart 2016 15:53 schreef D1990 het volgende:
Vind het ook typisch Hollands hoe mensen hier enkel over economie en geld, geld, geld praten. Ik hoor niks over hoe ze het politieke bestuur gaan inrichten, politieke vertegenwoordiging van zowel de Vlamingen en Nederlanders, bestuurlijke indeling, bestuursvorm, koningshuis en dergelijke.
Enkel geld, geld, geld, haven, haven, economie etc. Een hele autistische kijk van de werkelijkheid.
Ben je echt zo dom?quote:Op zondag 6 maart 2016 15:03 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ja. Dat is precies wat ik zei? Ben je te dom om de juiste vergelijking te maken ofzo? De gemiddelde Qatarees is ook rijker dan de gemiddelde Nederlander maar dat zegt helemaal niks over de welvaart in een land. Jij zegt dat Vlaanderen rijker is dan Nederland, kom met bronnen die dat daadwerkelijk staven of houd je snaveltje.
Bij een confederatie kan je juist alles behouden zoals je het wil behouden, dat is het verschil tussen een confederatie en een federatie, de confederatie is de meest pragmatische vorm van samenwerking: enkel wanneer de beide staten het willen.quote:Op zondag 6 maart 2016 15:28 schreef Lothiriel het volgende:
Er zijn al redelijk wat samenwerkingsverbanden inderdaad, en dat kan nog een stuk meer indien men dat zou willen. Een confederatie zou ik eveneens zien zitten. Er zijn namelijk een paar zaken die ik liever zo zou houden, zoals het onderwijs. Ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen dat de student/ouders zoveel moeten dragen in NL van de kosten. Maar dat zijn relatief kleine zaken in het grote geheel.
Ik vind het ook gestoord. Dit is om de kosten van de vergrijzing te betalen, om die reden is nu ook de studiefinanciering voor de masterfase van de opleiding afgeschaft. Niemand zegt het hardop maar het is natuurlijk geen toeval dat deze extreme bezuinigingen samenvallen met die vergrijzing en dit alles hebben te danken aan de huidige oudere mensen die egoïstisch waren in de vorige decennia: ze wisten dat dit probleem er aan zou komen en ze hebben er bewust voor gekozen om de lasten te verschuiven naar hun [achter(klein)]kinderen.quote:Ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen dat de student/ouders zoveel moeten dragen in NL van de kosten.
Dat in combinatie met het sterk aantrekkelijker maken van die rand zou de bedrijven kunnen overtuigen om die overstap te maken. De overheid moet zelf inderdaad het voortouw nemen om duidelijk te maken dat het haar ernst is en dat ze serieus willen gaan splitsen.quote:De Vlaamse overheid zou al het goede voorbeeld kunnen geven door haar instellingen te verplaatsen naar Leuven, Antwerpen, Gent etc, en een andere Vlaamse stad als hoofdstap aan te duiden.
Jij las mijn reactie slecht. NRW kan prima een confederatie vormen met Nederland en Vlaanderen terwijl het een onderdeel blijft van Duitsland. Het is wellicht niet erg gebruikelijk maar het kan. Dit is wat ik voorstelde: niet dat NRW zich zou afsplitsen van Duitsland.quote:Op zondag 6 maart 2016 15:31 schreef R-K het volgende:
NRW wil echt niet uit de Bondsrepubliek stappen en zich bij Nederland voegen.
Te simplistisch, de economieën verschillen te sterk om dit soort parameters 1 op 1 te vergelijken. Ik meng me verder niet in een economische discussie, dat laat ik over aan andere mensen.quote:Op zondag 6 maart 2016 15:57 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Ben je echt zo dom?
Zelfs de mediaan in België ligt hoger dan het gemiddelde van Nederland.
Laat staan het gemiddelde in België.
Ik had het dan ook meer over Bram, maar goed.quote:Op zondag 6 maart 2016 15:56 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Niet geheel toevallig dat een grote reden van mogelijke afsplitsing van Vlaanderen vooral gaat om het financieel ondersteunen van Wallonië.
Allemaal autisten, die Vlamingen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Say what?
quote:Op zaterdag 5 maart 2016 07:50 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ten opzichte van Nederland is het gewoon armoedig.
niet autistisch, realistisch.quote:Op zondag 6 maart 2016 15:53 schreef D1990 het volgende:
Vind het ook typisch Hollands hoe mensen hier enkel over economie en geld, geld, geld praten. Ik hoor niks over hoe ze het politieke bestuur gaan inrichten, politieke vertegenwoordiging van zowel de Vlamingen en Nederlanders, bestuurlijke indeling, bestuursvorm, koningshuis en dergelijke.
Enkel geld, geld, geld, haven, haven, economie etc. Een hele autistische kijk van de werkelijkheid.
De Vlaamsgezinde partijen NVA (32,5%) en VB (5,9%) zijn republikeins en anti Koningshuis. In elk geval niet het Belgische koningshuis.quote:Op zondag 6 maart 2016 18:35 schreef CornflakesXL het volgende:
Twee koningshuizen moet gewoon kunnen wat mij betreft. Tot nu toe blijken hun behoorlijk mee te kunnen gaan in de tijd dus zou hier heus wel een oplossing voor mogelijk zijn.
Cultureel is het een mooie verrijking. Mijn museum jaarkaart heeft dan nog meer mogelijkheden. En de tweede kamer misschien een paar zetels erbij?
Opbokken omdat ze geen monarchie willen? Of bedoel je het Belgisch koningshuis kan opbokken?quote:Op zondag 6 maart 2016 18:50 schreef CornflakesXL het volgende:
Oke nou opbokken dan met hun. Misschien wilt Frankrijk wel een koningshuis.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |