Ach, ander land hè? Feitelijk wijkt het niet zo heel veel af van een popular vote systeem qua uitkomsten. In de afgelopen jaren was dat enkel bij Bush tegen Gore het geval geloof ik. En daarbij is het ook slechts de president, die een congres tegenover zich heeft dat een stuk onafhankelijker opereert dan hier. De VS is ook simpelweg niet te vergelijken met Nederland. Staten zijn niet de spek en bonen entiteit die provincies wel zijn.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:09 schreef robin007bond het volgende: [..] Dat WTA-systeem is echt fucked up.
![]()
Stercafé? Dat idee krijg je soms wel ja met al die bruinwerkers hier.quote:
Hmm.. ik weet het niet hoor Monolith. De kleinere partijen worden met zo'n systeem wel heel erg benadeeld.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach, ander land hè? Feitelijk wijkt het niet zo heel veel af van een popular vote systeem qua uitkomsten. In de afgelopen jaren was dat enkel bij Bush tegen Gore het geval geloof ik. En daarbij is het ook slechts de president, die een congres tegenover zich heeft dat een stuk onafhankelijker opereert dan hier. De VS is ook simpelweg niet te vergelijken met Nederland. Staten zijn niet de spek en bonen entiteit die provincies wel zijn.
Valt wel mee. Juist met lokale concentratie van steun kun je afvaardiging realiseren. In proportionele systemen op nationaal niveau sla je dat juist dood. Mensen lijken nogal vaak vanuit het Nederlandse systeem te redeneren. Heel erg vanuit partijen en een verkiezing waarbij je feitelijk regering + steun van de wetgevende macht in één behaalt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:22 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hmm.. ik weet het niet hoor Monolith. De kleinere partijen worden met zo'n systeem wel heel erg benadeeld.
Hmmm.. Daar heb je misschien wel een punt. Maar in staten kun je er ook haast zeker van zijn dat een kleine partij haast nooit de meeste stemmen zou halen.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Valt wel mee. Juist met lokale concentratie van steun kun je afvaardiging realiseren. In proportionele systemen op nationaal niveau sla je dat juist dood. Mensen lijken nogal vaak vanuit het Nederlandse systeem te redeneren. Heel erg vanuit partijen en een verkiezing waarbij je feitelijk regering + steun van de wetgevende macht in één behaalt.
Je zou kunnen beargumenteren dat dit in mindere mate ook opgaat voor de EU.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:22 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hmm.. ik weet het niet hoor Monolith. De kleinere partijen worden met zo'n systeem wel heel erg benadeeld.
Ik ga het even noteren.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
Cuntry. Liefst als het ook een cuver is.
Een paar honderd miljoen maar.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:46 schreef GSbrder het volgende:
Robin, wat denk jij hiervan?
Rijksten op aarde zien hun fortuin slinken in 2015
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |