Kijk, dat is de juiste instelling.quote:Op zondag 28 februari 2016 19:25 schreef Keep_Walking het volgende:
Bij mijn vorige instelling waar ik hulp kreeg vertrouwde ik iedereen 100%.
Lueken woordspelingquote:Op zondag 28 februari 2016 19:33 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Kijk, dat is de juiste instelling.
Jack Nicholson bv.quote:Op zondag 28 februari 2016 19:35 schreef Catch22- het volgende:
Mijn gevoel is altijd dat gekkies gaan lopen janken over behandelaars als ze hun zin niet krijgen.
En dit. Waar een stukje zelf-reflectie toch beter op zijn plaats zou zijn.quote:Op zondag 28 februari 2016 19:35 schreef Catch22- het volgende:
Mijn gevoel is altijd dat gekkies gaan lopen janken over behandelaars als ze hun zin niet krijgen.
Misschien mogen zij ook niet zomaar een handtekening zetten onder dergelijke formulieren. Dat kan van bovenaf (directie, bedrijfspolicy) opgelegd zijn of geadviseerd worden vanuit de beroepsvereniging, zoals bij huisartsen het geval is. Dat heeft o.a. met mogelijk misbruik in het algemeen te maken en hoeft dus niet om jou in het bijzonder te gaan.quote:Op zondag 28 februari 2016 19:25 schreef Keep_Walking het volgende:
Bijvoorbeeld mijn huidige psychiater deed heel moeilijk over het tekenen van een formulier die mijn decaan heeft meegegeven. Op elke Hogeschool heeft een student recht op bepaalde voorzieningen als hij vertraging oploopt vanwege medische redenen.Dat heb ik en ik moest het alleen laten tekenen door mijn behandelaar. Ik had toevallig een afspraak met de psychiater en ik bracht de formulier mee... en hij wilde niet tekenen. Hij deed het klinken alsof ik misbruik wilde maken van het systeem, alsof ik geen recht had op die extra voorzieningen. Na wat meer uitleg van mijn kant begreep hij het beter, maar hij zij dat ik het eerst met mijn casemanager moest bespreken voordat hij zou tekenen.
Het zijn grote bedrijven met een aardige werkdruk en beperkte mogelijkheden ja, maar dat hoeft niet te betekenen dat het allemaal zinloos en niet nuttig is. Daarnaast is het concreter en tastbaarder proberen te maken wel een wat logische stap in het formuleren van een hulpvraag met bijbehorend plan, die je ook bij kleinere organisaties tegen zal komen.quote:Mijn issue met grote zorginstelling en hun zorgverleners is dat het allemaal een grote draaimolen is. Er is weinig aandacht voor die individu en zijn problemen en de hulpverleners kunnen hierop ook niet echt focussen. Alles moet concreet en tastbaar zijn, voor een probleem dat totaal niet concreet en tastbaar is.
Je bent zelf gek/geestelijk onbetrouwbaar, anders ga je er ook niet naartoe.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 15:15 schreef Missblackhairhighheels het volgende:
Ik kan niet oordelen voor elke hulpverlener maar als ik dat toch wel zou doen kan ik wel stellen dat ik ze zelf niet vertrouw, ze maken je naar mijn mening gekker dan dat ze je beter maken.
Dat is een argument die velen gebruiken. Een geestelijke stoornis hebben, betekent niet dat hij niet kan aanvoelen wanneer een hulpverlener hem niet goed behandeld.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 16:43 schreef Jhovall het volgende:
[..]
Je bent zelf gek/geestelijk onbetrouwbaar, anders ga je er ook niet naartoe.
Psychiaters zijn geen kwakzalvers, ze hebben meestal een geneeskunde opleiding, en meestal praat je met een psycholoog.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:00 schreef Baas_bas het volgende:
Psychiaters
Verder vertrouw ik wel hulpverleners wat betreft brandweer en ambulance medewerkers en zo. De helden die het zijn. Maar psychiaters vind ik persoonlijk kwakzalvers. Maar er zullen vast wel mensen zijn die er wat aan hebben om 'met iemand te praten'
psychiater/psycholoog/psychotherapeut allemaal 1 pot nat johquote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:09 schreef Jhovall het volgende:
[..]
Psychiaters zijn geen kwakzalvers, ze hebben meestal een geneeskunde opleiding, en meestal praat je met een psycholoog.
quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:10 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
psychiater/psycholoog/psychotherapeut allemaal 1 pot nat joh
gewoon die irritante vent die bepaalt of je weer naar buiten mag of niet
Ik vind ze gewoon idioten. Denken even aan de hand van een gesprekje je te kunnen vertellen wat je nodig hebt. Het is meer iets voor vrouwen die even iemand nodig hebben om tegen te praten of voor echte gekken en dan bedoel ik keiharde schitzo's en zo. Niet iemand met een dipjequote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:11 schreef Jhovall het volgende:
[..]![]()
Het feit dat je er al zo over denkt betekent dat je nog niet naar buiten mag.
Wel als dat leidt tot de conclusie dat die hulpverlener niet te vertrouwen zou zijn enkel omdat je je zin niet krijgt.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 17:00 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dat is een argument die velen gebruiken. Een geestelijke stoornis hebben, betekent niet dat hij niet kan aanvoelen wanneer een hulpverlener hem niet goed behandeld.
quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:12 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
Ik vind ze gewoon idioten. Denken even aan de hand van een gesprekje je te kunnen vertellen wat je nodig hebt. Het is meer iets voor vrouwen die even iemand nodig hebben om tegen te praten of voor echte gekken en dan bedoel ik keiharde schitzo's en zo. Niet iemand met een dipje
Dit.quote:Op zondag 28 februari 2016 19:35 schreef Catch22- het volgende:
Moest bijna lachen.quote:Op donderdag 3 maart 2016 18:06 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
Ik bespeur hier een beetje projectie. Dat komt denk ik omdat je vroeger veel gepest bent en een beetje klem zit. Nu zie je de zin van het leven niet meer zo zitten en dat weerhoudt je ervan om te genieten. De lijn op je hand zegt dat je de ware in een jaar of 2 zult ontmoeten
Hier ik schrijf je wat antidepressiva voor
Jij hebt dus nog nooit met een psycholoog gepraat.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:12 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
Ik vind ze gewoon idioten. Denken even aan de hand van een gesprekje je te kunnen vertellen wat je nodig hebt. Het is meer iets voor vrouwen die even iemand nodig hebben om tegen te praten of voor echte gekken en dan bedoel ik keiharde schitzo's en zo. Niet iemand met een dipje
Nee maar hij wel met mijquote:Op donderdag 3 maart 2016 18:07 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Jij hebt dus nog nooit met een psycholoog gepraat.
Gast. Ga in je huiskamertje zitten.. Dit is echt belachelijk en sexistisch. Geen wonder dat je zo hard faalt in tinder.quote:Op dinsdag 1 maart 2016 19:12 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 3 maart 2016 19:15 schreef Jhovall het volgende:
[..]
Gast. Ga in je huiskamertje zitten.. Dit is echt belachelijk en sexistisch. Geen wonder dat je zo hard faalt in tinder.
Oh nee maar dan...quote:Op vrijdag 4 maart 2016 16:49 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
maar in het echt ben ik nooit seksistisch hoor. in ieder geval niet merkbaar
Een beetje seksistisch zijn is wel ok, vinden vrouwen leuk ook al zeggen ze wel van nietquote:Op vrijdag 4 maart 2016 17:33 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Oh nee maar dan...
Ben je nog steeds seksistisch, alleen verberg je het.
Generaliseren en denken voor anderen, zoals een echte seksist betaamt.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 17:34 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
Een beetje seksistisch zijn is wel ok, vinden vrouwen leuk ook al zeggen ze wel van niet
De meeste vrouwen hebben nou eenmaal iemand nodig die voor ze denktquote:Op vrijdag 4 maart 2016 17:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Generaliseren en denken voor anderen, zoals een echte seksist betaamt.
Maar ja, off-topic en zo.
En dit is waar je als psychiatrisch patient altijd tegen moet opboksen. De hulpverleners, psychiaters en psychologen hebben in eerste instantie gelijk, want zij hebben ervoor geleerd. En de patienten hebben in eerste instantie ongelijk wanneer ze het niet eens zijn met hun hulpverleners, want zij hebben een psychische stoornis.quote:Op zondag 28 februari 2016 19:35 schreef Catch22- het volgende:
Ach dat geldt wel voor meer mensen.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 17:46 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Generaliseren en denken voor anderen, zoals een echte seksist betaamt.
Maar ja, off-topic en zo.
Het klinkt misschien heel flauw, maar ik denk dat wat jij zegt niet realistisch is. Mensen hebben nu eenmaal wel altijd soms een goede klik met iemand en een slechte band met een ander iemand. Daar doe je niet veel aan. In een hulpverleners-client relatie wordt het dan tijd om iemand anders op te zoeken.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 20:04 schreef LLgetikt het volgende:
Sommige, er zijn hulpverleners die echt compassie hebben en betrokken zijn met wie ze ''behandelen''.. maar bij sommige dacht ik o waarom doe je dit, je hebt er totaal geen affiniteit voor
Ben van mening dat een goede hulpverlener zich in ieder mens van alle lagen van de maatschappij kan inleven en ook aanvoelt en begrijpt wat ieder persoon nodig zou hebben en levelt. En ik persoonlijk vond het vaak snobs. Dat ze zich beter voelde dan jou, zoiets merk je gewoon. Maarja persoonlijke mening.
Dat mag je vinden. Zoals ik zei, me persoonlijke mening.Het is al een hele stap om in zo'n traject te stappen van hulpverlening etc.(bijv. uit zichzelf) en als er dan iemand zit die er totaal geen feeling voor heeft om met mensen om te kunnen gaan of autoritair denigrerend beter voelt vind ik dat een probleem. Want dat schrikt af. Maar ok miss ga ik voorbij aan het punt. Het is gewoon ook zo dat iemand bijv. psycholoog of iets dergelijks is wil niet zeggen dat ie goed in zijn werk is.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:31 schreef jaha het volgende:
[..]
Het klinkt misschien heel flauw, maar ik denk dat wat jij zegt niet realistisch is. Mensen hebben nu eenmaal wel altijd soms een goede klik met iemand en een slechte band met een ander iemand. Daar doe je niet veel aan. In een hulpverleners-client relatie wordt het dan tijd om iemand anders op te zoeken.
Maar wat als je de kracht daar niet meer voor hebt? Ik heb het niet over mezelf maar iemand die al heeeeel lang met hulpverleners te maken heeft waar gewoon niks uit gekomen is. Als jong kind al tegen vele muren opgelopen is. Die het vertrouwen 100% kwijt is in de hulpverlening.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 00:31 schreef jaha het volgende:
[..]
Het klinkt misschien heel flauw, maar ik denk dat wat jij zegt niet realistisch is. Mensen hebben nu eenmaal wel altijd soms een goede klik met iemand en een slechte band met een ander iemand. Daar doe je niet veel aan. In een hulpverleners-client relatie wordt het dan tijd om iemand anders op te zoeken.
Is dat jouw eigen ervaring geweest?quote:Op zaterdag 5 maart 2016 02:46 schreef Impressme het volgende:
[..]
Maar wat als je de kracht daar niet meer voor hebt? Ik heb het niet over mezelf maar iemand die al heeeeel lang met hulpverleners te maken heeft waar gewoon niks uit gekomen is. Als jong kind al tegen vele muren opgelopen is. Die het vertrouwen 100% kwijt is in de hulpverlening.
Dan is die "klik" niet relevant meer omdat die "klik" volledig om zeep geholpen is met zo'n beetje iedereen. En dan heb ik het over talloze instanties, talloze hulpverleners. Is het echt aan de hulpvragende om maar die klik te zoeken terwijl ze nog zo jong en/of in de knoop zitten?
Klopt, mensen die helemaal geen idee hebben hoe het voelt en bij de eerste afspraak al hun mening op een irritante manier door je strot duwen.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 19:44 schreef ToT het volgende:
Je kunt ook zonder torenhoge verwachtingen erg negatieve ervaringen hebben met hulpverleners.
In zulke gevallen heb je meestal met een stagiair te maken. Uiteraard hoeft het praten met een stagiair niet per definitie te zeggen dat je slechte hulp krijgt, maar ik merk toch wel erg veel verschil tussen een stagiair en iemand met veel ervaring.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 19:49 schreef Droopie het volgende:
[..]
Klopt, mensen die helemaal geen idee hebben hoe het voelt en bij de eerste afspraak al hun mening op een irritante manier door je strot duwen.
Nou bij ggz een psycholoog die na een verslaving tegen mij zegt, "er is niets leuk aan alcohol" die is wereldvreemd en doet wat mij betreft gelijk een afstand creeeren. En als je dan zegt "ja maar" en hij zegt "ja maar is nee want" snap je het winnen van vertrouwen niet.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 19:54 schreef ToT het volgende:
[..]
In zulke gevallen heb je meestal met een stagiair te maken. Uiteraard hoeft het praten met een stagiair niet per definitie te zeggen dat je slechte hulp krijgt, maar ik merk toch wel erg veel verschil tussen een stagiair en iemand met veel ervaring.
Maar ook buiten dit alles kunnen hulpverleners soms erg dwingend over komen, of juist op cruciale momenten totaal achteloos. Ja, het zijn ook maar mensen, maar als je vertrouwen herhaaldelijk keihard geschaad is, is het moeilijk de draad weer op te pakken.
Ik ben blij dat ik, ondanks mijn vreselijk negatieve gevoelens er over en erg lage verwachtingen ervan, toch heb besloten weer een poging te wagen. En dat was eindelijk echt jackpot!
Edit; oh je had het net over onervaren jonge hulpverleners die net afgestudeerd waren.Beetje zelfde idee als met stagiaires. Ja die moeten het natuurlijk ook nog leren, maar ik heb er onvoldoende aan.
Ahhh ja herkenbaar, dat ze extreem stellig kunnen zijn zonder jouw kant van het verhaal te willen horen. (Op ander terrein wel.)quote:Op zaterdag 5 maart 2016 20:12 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nou bij ggz een psycholoog die na een verslaving tegen mij zegt, "er is niets leuk aan alcohol" die is wereldvreemd en doet wat mij betreft gelijk een afstand creeeren. En als je dan zegt "ja maar" en hij zegt "ja maar is nee want" snap je het winnen van vertrouwen niet.
Toen heb ik na een uur gezegd bedankt voor je tijd, ik ga een nieuwe vragen.
Ps. Toen was ik al tijd nuchter en zat vol in mijn herstel. Dus een harde hand had ik niet nodig, meer een begripvolle steun.
Nee, dat gaf ik al aan. Ik ben een soort mantelzorger geworden voor een jongere met een rugzakje (braakwoord) en ik ben een aantal keer mee geweest - omdat hij absoluut niet meer wilde- naar oa Jeugdzorg. En iedere keer zei ik tegen hem dat het wel goed zou komen, want ze beloofden van alles. Ik werd soms zelfs een beetje boos als hij zijn kop liet hangen, maar nu weet ik beter helaas. Ze doen ècht niks, de instanties en daar loopt hij al vanaf zijn 10e mee rond. Ik kan zoveel voorbeelden noemen maar dan ga ik teveel op de situatie in en dat doe ik niet.quote:
Helaas herken ik dat ook weer.quote:Op zondag 6 maart 2016 02:35 schreef Impressme het volgende:
[..]
Nee, dat gaf ik al aan. Ik ben een soort mantelzorger geworden voor een jongere met een rugzakje (braakwoord) en ik ben een aantal keer mee geweest - omdat hij absoluut niet meer wilde- naar oa Jeugdzorg. En iedere keer zei ik tegen hem dat het wel goed zou komen, want ze beloofden van alles. Ik werd soms zelfs een beetje boos als hij zijn kop liet hangen, maar nu weet ik beter helaas. Ze doen ècht niks, de instanties en daar loopt hij al vanaf zijn 10e mee rond. Ik kan zoveel voorbeelden noemen maar dan ga ik teveel op de situatie in en dat doe ik niet.
Hij is te neergeslagen al van jongs af aan en dat vind ik zeer triest. Als ik dan lees dat het aan "de klik" ligt dan gaan bij mij de haren overeind zeker als dat vanuit de (jonge) hulpvrager moet komen.
Open een topic waar je vraagt om goede ervaringenquote:Op zondag 6 maart 2016 10:11 schreef N.icka het volgende:
Ik ben een werker in de ggz , altijd leuk om te horen hoe slecht we het wel niet doen . :p
Het heeft helaas niet alleen altijd te maken met fouten maken of niet alles weten; sommigen zijn echt nalatig, ongeïnteresseerd, extreem dominant als je heel kwetsbaar bent enz.quote:Op zondag 6 maart 2016 10:48 schreef Droopie het volgende:
[..]
Open een topic waar je vraagt om goede ervaringen
Die zijn er ook zat hoor.
Denk ook dat hulpverleners ook wel te vertrouwen zijn en vaak goede intentie hebben, alleen het blijft mensenwerk en zij kunnen ook fouten maken of niet alles weten.
Verhalen zoals Keith Bakker komen hopelijk niet zo vaak voor.
Ik heb net ook gezegd dat ik op het laatst wel meerdere ben tegengekomen die wel erg professioneel waren, of waar ik in ieder geval mee op één lijn zat / concreet iets aan had.quote:Op zondag 6 maart 2016 10:11 schreef N.icka het volgende:
Ik ben een werker in de ggz , altijd leuk om te horen hoe slecht we het wel niet doen . :p
Misschien levert dat een keer bij de GGZ stof tot nadenken op, aangezien zoveel mensen slechte ervaringen hebben.quote:Op zondag 6 maart 2016 10:11 schreef N.icka het volgende:
Het ligt volgens mij niet aan de medewerkers maar aan het systeem waaraan zij onderhevig zijn. Zoals ik al eerder aangaf, slaagt dit systeem er heel goed in om (DSM) labeltjes te plakken op mensen, maar daarna wordt het in de regel lastiger. Voor persoonlijke aanpak en "achter de labeltjes kijken" is te weinig tijd.quote:Op zondag 6 maart 2016 10:11 schreef N.icka het volgende:
Precies dit.quote:Op donderdag 10 maart 2016 15:11 schreef DaneV het volgende:
[..]
Het ligt volgens mij niet aan de medewerkers maar aan het systeem waaraan zij onderhevig zijn. Zoals ik al eerder aangaf, slaagt dit systeem er heel goed in om (DSM) labeltjes te plakken op mensen, maar daarna wordt het in de regel lastiger. Voor persoonlijke aanpak en "achter de labeltjes kijken" is te weinig tijd.
GGZ instellingen zijn dankzij de marktwerking en bezuinigingen in de zorg een strakke "productielijn" geworden. Patiënt X meld zich aan, krijgt diagnose Y, volgt behandelprotocol Z en is geacht na 15-20 gestandaardiseerde behandelingen weer een productief lid van de maatschappij te zijn. Ik denk dat GGZ veel te veel "mensenwerk" is om zo geprotocolleerd te worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |