abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 27 februari 2016 @ 09:50:11 #1
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_160253206
He allemaal,

Voor onze werkplaats ben ik op zoek naar 'goed' gereedschap. Op het moment werken we met een ratjetoe aan merken en kwaliteiten. Op zich niets mis mee, maar nu er langzamerhand wat zaken vervangen moeten worden, is het meteen een mooie mogelijkheid om professioneel spul te kopen.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op Festool. Het is een beetje de Apple van het handgereedschap, geloof ik, maar ik hoor lovende verhalen en zie regelmatig andere profs ermee werken.

Mijn vraag: wat denken jullie van Festool en is het een slimme zet om het aan te schaffen en waar kan ik het het goedkoopst bestellen?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_160253234
Festool :')
Protool ^O^
pindazakje
pi_160253307
Laat je eens voorlichten bij een Festool Experience Center. Er is zo veel te vertellen over de machines en het gebruik en ook de after market service voor bedrijven.
Vaak krijg je ook nog na een informatie ronde zeer aantrekkelijke kortingen
Jeroentje.
pi_160253414
Duur en het gaat sneller kapot dan andere kwaliteitsmerken.
pi_160253473
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 09:53 schreef Hyaenidae het volgende:
Festool :')
Protool ^O^
Echte bazen hebben een Power8
pi_160253684
Hitachi ook zeer degelijk.
pi_160254100
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 10:04 schreef machtpen het volgende:
Duur en het gaat sneller kapot dan andere kwaliteitsmerken.
Het is duidelijk dat je niet op de hoogte bent van de garantie en service voorwaarden. Op de accu zit een monitoringssysteem wat door Festool uitgelezen kan worden. Dus bij normaal gebruik nieuwe accu. En zo zijn er meer dingen erg goed geregeld.

Ook vanwege die prijs niet mijn merk maar ik bewonder wel wat ze aan service neerzetten.
Jeroentje.
pi_160254271
quote:
Plastic alles-in-1 playmobil setjes zijn niet voor bazen. ;(
pindazakje
pi_160254309
Het is wel leuk dat er garantie opzit die er wettelijk ook hoort op te zitten. Maar als het kapot gaat ben je zo een paar uur kwijt met wegbrengen en later weer ophalen. Is toch wel snel een halve werkdag en dat gebeurt ook altijd wanneer het niet uitkomt.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 14:03:33 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160257609
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 10:04 schreef machtpen het volgende:
Duur en het gaat sneller kapot dan andere kwaliteitsmerken.
Astraal gepenis met een rietje, 2 schepjes suiker en een schijfje limoen.

Als je zo lomp bent dat je kwalitatief uitstekende powertools naar de kleaute helpt, ben je misschien meer een DeWalt/Makita klant, net als alle andere bouwvarkens.

En ja ik heb een redelijk deftige Festool collectie, al ruim 15 jaar, en er is nog nooit iets kapot gegaan wat ik niet hoogstpersoonlijk gemold heb. (Lees: wat door lomp te doen kapot ging). Mijn oudste machine is mijn deco, die is bijna 17 jaar oud, die heeft met een reciprozaagblad sloopwerk gedaan, 9 bij 9 hardhouten palen afgekort, diverse terrassen gebouwd in weer en wind, dakwerk overleefd, schuren gebouwd, funderingswerk gedaan, 20 auto installaties gebouwd, enige tientallen kasten en vorige week heb ik er nog een stukje 44mm muiltiplex kaarsrecht mee staan zagen.

Maar, tis allemaal rommel, echt waar :*

Festool is prima spul, meer voor in de werkplaats/binnenshuis als voor het weer en wind gedeelte, dat is waar, en als je er op een normale manier mee werkt, denk ik dat het lifetime meegaat als je het privé hebt.. beroepsmatig ligt er natuurlijk aan wie, hoe en wat, maar bij normaal gebruik, heb je de uitstekende service van Festool niet nodig.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 27 februari 2016 @ 15:11:38 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_160258912
Ik ben ook tevreden Festool gebruiker :) .
Maar ik zou nooit en te nimmer blind kiezen voor één merk en heb dus naast Festool ook tal van andere merken (Bosch, Makita (ben ik persoonlijk wat minder tevreden mee), Fein en Lamello).
Shop per type gereedschap voor de beste kwaliteit/wat je wil betalen verhouding en baseer daar je aankopen op. Het "systeem" van Festool rond de liniaal is met name rond de invalzaag & bovenfrees ideaal. En systainers kan je in alle kleuren bestellen + dat een hele reeks aan merken ook hun spul in Tanos systainers leveren (blijf alleen wel weg van de M en L-Boxxen :r O-) ).
  zaterdag 27 februari 2016 @ 15:28:10 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160259267
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_160259609
quote:
5s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 09:50 schreef goed_volk het volgende:
Voor onze werkplaats ben ik op zoek naar 'goed' gereedschap.
Heb je een bedrijf of is het een uit de hand gelopen hobby ?

In plaats van een merkenoorlog hier te beginnen, moet je jezelf afvragen wat je ermee doet/wilt gaan doen.
En hoe groot is je werkplaats ?
Misschien kun je wat handgereedschap vervangen voor stationair gereedschap ofzo.
Een formaatzaag of een combinatiemachine ofzo.
pi_160259669
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 15:11 schreef bleiblei het volgende:
Ik ben ook tevreden Festool gebruiker :) .
Maar ik zou nooit en te nimmer blind kiezen voor één merk en heb dus naast Festool ook tal van andere merken (Bosch, Makita (ben ik persoonlijk wat minder tevreden mee), Fein en Lamello).
Shop per type gereedschap voor de beste kwaliteit/wat je wil betalen verhouding en baseer daar je aankopen op. Het "systeem" van Festool rond de liniaal is met name rond de invalzaag & bovenfrees ideaal. En systainers kan je in alle kleuren bestellen + dat een hele reeks aan merken ook hun spul in Tanos systainers leveren (blijf alleen wel weg van de M en L-Boxxen :r O-) ).
Dit dus. Al ben ik wel tevreden over mijn Makita boormachines, en de M-Box is een classic systainer dus die kan je gewoon stapelen met de T-Loc. De classic systainers moeten dan wel onder.
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 19:02:22 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_160263732
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 15:44 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Heb je een bedrijf of is het een uit de hand gelopen hobby ?

In plaats van een merkenoorlog hier te beginnen, moet je jezelf afvragen wat je ermee doet/wilt gaan doen.
En hoe groot is je werkplaats ?
Misschien kun je wat handgereedschap vervangen voor stationair gereedschap ofzo.
Een formaatzaag of een combinatiemachine ofzo.
Dat bedoel ik !; en het budget is daarbij ook erg belangrijk !
pi_160264518
User betyar schijnt tegenwoordig alleen nog maar in subforum POL rond te hangen O-) , maar hij werkt wel voor de kost met hout en gereedschappen.
Meningen van hobbyisten en fanboys zijn leuk natuurlijk, maar als je er de kost mee moet verdienen is het een ander verhaal.

Elk merk heeft zijn eigen sterke en minder goede producten.
Een accuboormachine van ¤500 die 20 jaar meegat is leuk, maar doe mij dan maar een goedkopere.
Dan kun je met goed fatsoen nog eens een nieuwe kopen als er nieuwere technieken op de markt komen, anders sta je daar nu met je peperdure NiCad accugereedschap....
pi_160264524
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 09:53 schreef Hyaenidae het volgende:
Festool :')
Protool ^O^
http://www.protool.nl/

Protool wordt Festool.

Protool was altijd meer voor de ruwbouw en Festool voor de fijn/afbouw. Wordt nu dus allemaal Festool.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 19:47:49 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_160264872
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:35 schreef JanB het volgende:

[..]

http://www.protool.nl/

Protool is Festool.

Protool was altijd meer voor de ruwbouw en Festool voor de fijn/afbouw. Wordt nu dus allemaal Festool.
Naamwisseling is al uitgevoerd.
  zaterdag 27 februari 2016 @ 19:50:08 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160264933
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:34 schreef bluemoon23 het volgende:
User betyar schijnt tegenwoordig alleen nog maar in subforum POL rond te hangen O-) , maar hij werkt wel voor de kost met hout en gereedschappen.
Meningen van hobbyisten en fanboys zijn leuk natuurlijk, maar als je er de kost mee moet verdienen is het een ander verhaal.

Elk merk heeft zijn eigen sterke en minder goede producten.
Een accuboormachine van ¤500 die 20 jaar meegat is leuk, maar doe mij dan maar een goedkopere.
Dan kun je met goed fatsoen nog eens een nieuwe kopen als er nieuwere technieken op de markt komen, anders sta je daar nu met je peperdure NiCad accugereedschap....
Ik heb toevalig net Lion accu's besteld voor mijn CDD schroefmachientje :P which proves your point natuurlijk ;)

Ik heb die CDD trouwens ook al een jaartje of 16, en het is nog steeds één van de weinige schroefmachientjes waarmee je fatsoenlijk IN een 30 cm brede regaalkast kunt schroeven :7

Accutolletjes koop ik trouwens standaard níet van Festool.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 20:03:24 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160265411
quote:
5s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 09:50 schreef goed_volk het volgende:
He allemaal,

Voor onze werkplaats ben ik op zoek naar 'goed' gereedschap. Op het moment werken we met een ratjetoe aan merken en kwaliteiten. Op zich niets mis mee, maar nu er langzamerhand wat zaken vervangen moeten worden, is het meteen een mooie mogelijkheid om professioneel spul te kopen.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op Festool. Het is een beetje de Apple van het handgereedschap, geloof ik, maar ik hoor lovende verhalen en zie regelmatig andere profs ermee werken.

Mijn vraag: wat denken jullie van Festool en is het een slimme zet om het aan te schaffen en waar kan ik het het goedkoopst bestellen?
Festool is zeker geen slecht spul (=understatement), maar het heeft wel een prijskaartje.

Als je alles van een merk wilt hebben en je hebt het geld het voor over, ach waarom niet? Dan kun je de koffers ook stapelen, zijn eventuele accu's uitwisselbaar, kun je je geleiderail voor alle machines gebruiken

Het is inderdaad een beetje het Apple. Goed spul, is wat duurder en er wordt een hoop gezeik over, maar dat is ook gewoon een beetje klieren :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 20:05:56 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160265482
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:50 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik heb toevalig net Lion accu's besteld voor mijn CDD schroefmachientje :P which proves your point natuurlijk ;)

Ik heb die CDD trouwens ook al een jaartje of 16, en het is nog steeds één van de weinige schroefmachientjes waarmee je fatsoenlijk IN een 30 cm brede regaalkast kunt schroeven :7

Accutolletjes koop ik trouwens standaard níet van Festool.
Oh cool. Toen je hem kocht had ie NiCd's?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 27 februari 2016 @ 20:17:51 #22
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_160265823
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:34 schreef bluemoon23 het volgende:
Meningen van hobbyisten en fanboys zijn leuk natuurlijk, maar als je er de kost mee moet verdienen is het een ander verhaal.
Ik vind dit toch wel bijzonder jammer... De hobbyisten op dit subforum hebben één voor één wel aangetoond dat ze om kunnen gaan, én professionele resultaten halen, met hun gereedschap. Of je het nu over BBach, Gielovd, Sounddragon of noem wie dan ook met een klustopic hebt.
Daarnaast weten de gereedschapsfetishisten van dit forum doorgaans vele malen meer over gereedschap dan de gemiddelde bouwvakker. Kortom, je roept dit soort dingen vaker, maar het is nergens op gebaseerd en komt niet bepaald motiverend over :{ .

Overigens weet ik van Betyar dat ie Mafell boven Festool heeft gekozen voor zijn invalzaag (is imho ook logisch als je die 200 euro extra er voor over hebt) , maar wel fan is van bijvoorbeeld de RO150. Zoals ik postte. Bepaal je budget en kies daar het beste stuk gereedschap voor dat je kan betalen en bij je werkzaamheden past.
pi_160265871
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 19:50 schreef Sounddragon het volgende:
Ik heb toevalig net Lion accu's besteld voor mijn CDD schroefmachientje :P which proves your point natuurlijk ;)
Op het werk hebben we accuboormachines van Hilti, jaar of 15 oud.
Peperduur toendertijd, de machines zelf mankeert niets aan/
Maar die oude Nimh en Nicad accu`s zijn zo dood als een pier, ook al zijn sommigen amper gebruikt.
Nieuwe accu`s zijn niet meer te krijgen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:17 schreef bleiblei het volgende:
Kortom, je roept dit soort dingen vaker, maar het is nergens op gebaseerd en komt niet bepaald motiverend over :{ .
Ik zeg ook niet dat de hobbyisten niks kunnen, dat maak jij er van ;)
Blijkbaar ben je op je teentjes getrapt en wil jij je Festool aankopen kunnen verantwoorden ~O>
Maar bijvoorbeeld Bbach en Gieloivd werken volgens mij echt niet met peperduur gereedschap, het ligt voor een groot deel aan de man die achter de machine staat :D

[ Bericht 38% gewijzigd door bluemoon23 op 27-02-2016 20:27:31 ]
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 20:36:45 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160266337
Kijk aan de andere kant, voor bepaalde machines heeft Festtool mijn zins geen voordeel (bv accuboormachine)en op andere machines zijn andere merken weer beter. Qua invalzaag is Mafell weer een stuk beter. Voor decoupeerzagen zijn andere merken niet veel minder, http://www.woodworking.nl(...)CE-de-zaag-der-zagen
Maar misschien heb ik een blauwe bril...

Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 20:45:16 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160266620
quote:
2s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 10:04 schreef machtpen het volgende:
Duur en het gaat sneller kapot dan andere kwaliteitsmerken.
Wat heb je toch tegen Festool? Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat dat meer aan jou lompheid ligt. Als het zo slecht was werd het volgens mij niet verkocht.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_160267183
Kijk naar wat je wilt, alle merken maken goede en slechte dingen.
Voor haakse slijpers moet je bij fein zijn
230 slagmoersleutels hitachi
Schroefmachines panasonic
Invalzaag mafell
Enz enz
Maar als je voor accu gereedschap gaat is het verstandig om een merk te kiezen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 21:02:37 #27
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160267346
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:59 schreef densmee het volgende:
Kijk naar wat je wilt, alle merken maken goede en slechte dingen.
Voor haakse slijpers moet je bij fein zijn

Niet bij Flexx? Aangezien die dingen ook Flexxen worden genoemd?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 27 februari 2016 @ 21:06:03 #28
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_160267508
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:19 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Op het werk hebben we accuboormachines van Hilti, jaar of 15 oud.
Peperduur toendertijd, de machines zelf mankeert niets aan/
Maar die oude Nimh en Nicad accu`s zijn zo dood als een pier, ook al zijn sommigen amper gebruikt.
Nieuwe accu`s zijn niet meer te krijgen.

[..]

Ik zeg ook niet dat de hobbyisten niks kunnen, dat maak jij er van ;)
Waar lees je dat? Mij gaat het over het advies dat hobbyisten geven.

quote:
Blijkbaar ben je op je teentjes getrapt en wil jij je Festool aankopen kunnen verantwoorden ~O>
En nee, ik wil mijn aankopen niet verantwoorden. Wat ik koop staat los van wat ik adviseer :) .
Blijkbaar wil jij zonder ook maar ooit iets te laten zien van wat je nu precies in elkaar bakt beetje rondtoeteren dat de mening van een hobbyist er niet toe doet omdat we maar hobbyisten zijn. En daar doelde ik op. Niet op wat anders.
quote:
Maar bijvoorbeeld Bbach en Gieloivd werken volgens mij echt niet met peperduur gereedschap, het ligt voor een groot deel aan de man die achter de machine staat :D
Ja wel hoor, BBach gebruikt ook duur gereedschap (en Gielovd staat meen ik ook niet te zagen met een Einhell afkortzaag). Maar met het laatste heb je gelijk. Dat is dan ook wel het enige waar je tot nu toe gelijk mee hebt. Laat niet weg dat ik met een goede machine met meer plezier werk dan een prul.

En nu laat ik het hierbij, want het is nogal offtopic en ik heb niet de indruk dat je ook maar een beetje begrijpt waarom ik je hier op aan"spreek".
pi_160267547
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 21:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Niet bij Flexx? Aangezien die dingen ook Flexxen worden genoemd?
Tegenwoordig is het fein schijnbaar.
Maar dit lijstje wijzigt ook wel.
10 jaar geleden was een de walt afkortzaag het helemaal, nu zijn daar ook betere alternatieven
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zaterdag 27 februari 2016 @ 21:14:23 #30
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_160267820
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:59 schreef densmee het volgende:
Kijk naar wat je wilt, alle merken maken goede en slechte dingen.
Voor haakse slijpers moet je bij fein zijn
230 slagmoersleutels hitachi
Schroefmachines panasonic
Invalzaag mafell
Enz enz
Maar als je voor accu gereedschap gaat is het verstandig om een merk te kiezen.
Rupes (prijs/kwaliteit) voor schuurmachines.
Uitgezonderd de Rotex van Festool, en de Deros Mirka voor een lichte excenterschuurmachine.
Fein voor multitools.
Lamello voor lamellofrezen
Festool voor dominofrezen (er is nu eenmaal geen alternatief)
Hilti voor sloophamers/hamerboren

En zo kan je nog wel ff door gaan inderdaad :P .
  Moderator zaterdag 27 februari 2016 @ 21:21:31 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160268087
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 21:07 schreef densmee het volgende:

[..]

Tegenwoordig is het fein schijnbaar.
Maar dit lijstje wijzigt ook wel.
10 jaar geleden was een de walt afkortzaag het helemaal, nu zijn daar ook betere alternatieven
Ach, elk promerk is wel goed denk ik. Hans85 lid liet altijd zien dat je met Makita veel kon. Met Bosch kun je veel laat Atmoz zien en van Festo zijn ook voorbeelden genoeg (kan zo niet 1 2 3 namen herinneren) hier te vinden
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 27 februari 2016 @ 22:56:19 #32
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160271540
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 20:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oh cool. Toen je hem kocht had ie NiCd's?
Yep, grappig dingetje. Typisch afwerkmachientje, eigenlijk speciaal om fatsoenlijk achterin smalle keukenkastjes te kunnen schroeven. 9.6 volt, en 2A, maar verbazend sterk machientje. Draait wat minder hard als een grote, daar is hij ook niet voor. Voorboren en schroeven, en 5 keer 60 doet hij op zijn slofjes :)

Ow, en ik kocht hem trouwens gebruikt van mijn toenmalige maatje waarmee ik keukens deed, en toen hád hij er al een aardig leventje op zitten, want die was bepaald níet voorzichtig met zijn spullen. Mijn toenmalige Makita gaf op het werk de geest, en hij had toevallig nét het nieuwe model erbij gekocht, dus nam ik deze van hem over. Mijn eerste Festool machine :Y kort daarna kocht ik de deco, en toen was het hek van de dam :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_160273234
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 21:14 schreef bleiblei het volgende:
Rupes (prijs/kwaliteit) voor schuurmachines.
Zijn erg goede machines, heb zelf ook een Rupes. Maar als je alles van Festool hebt verder zou ik de schuurmachines daar ook van kopen. Erg makkelijk met het plug-it, kan je makkelijk wisselen van machines zonder naar de stofzuiger te lopen om het snoer te wisselen en je krijgt er een mooie T-loc bij ook.

Ik heb eigenlijk alles van een ander merk, maar net wat voor mij de beste kwaliteit/prijsverhouding heeft. Pas als je met accugereedschap en geleiderails aan de gang gaat loont het echt de moeite om bepaalde machines bij een merk te kopen. Denk dan aan een bovenfrees en invalzaag bijvoorbeeld.
pi_160273550
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 14:03 schreef Sounddragon het volgende:
Als je zo lomp bent dat je kwalitatief uitstekende powertools naar de kleaute helpt, ben je misschien meer een DeWalt/Makita klant, net als alle andere bouwvarkens.
Waarom moet je dan toch weer op anderen hun kop pissen?
  Moderator zondag 28 februari 2016 @ 00:04:23 #35
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160273745
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 23:58 schreef Queller het volgende:

[..]

Waarom moet je dan toch weer op anderen hun kop pissen?
SD is misschien niet altijd even subtiel, maar hij bedoelt denk meer dat dat spul beter is bestand tegen vallen en er veel kracht op zetten ofzo... Festo is natuurlijk wel afbouw spul Enzo, iets gevoeliger etc. :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_160274668
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 21:06 schreef bleiblei het volgende:
Blijkbaar wil jij zonder ook maar ooit iets te laten zien van wat je nu precies in elkaar bakt beetje rondtoeteren dat de mening van een hobbyist er niet toe doet omdat we maar hobbyisten zijn. En daar doelde ik op.
Ik heb wel eens dingen laten zien van wat ik maak.
Nee, geen lange projecttopics dat klopt, maar ik heb wel eens werkstukken van mij hier gepost :{w

quote:
En nu laat ik het hierbij, want het is nogal offtopic en ik heb niet de indruk dat je ook maar een beetje begrijpt waarom ik je hier op aan "spreek".
Ik begrijp je wel, alleen een mening van een hobbyist die mooie projecten aflevert en zijn machine analyseert en precies uitzoekt wat hij wil hebben hoeft niet overeen te komen met iemand die zijn brood ermee verdient.
Wat betreft is het wel een beetje jammer dat er weing timmermannen, en aannemers op Fok zitten....

In een ander topic brandt Sounddragon iemand af die kritiek heeft op Festool "dan is het blijkbaar niet geschikt voor ruwe bouwvarkens"
Oh, dus het is toch altijd niet zulk geweldig spul ?

[ Bericht 1% gewijzigd door bluemoon23 op 28-02-2016 04:35:05 ]
pi_160276205
Ik snap al het gedoe niet zo. Alle hier genoemde merken werken een stuk fijner en nauwkeuriger dan het gemiddelde gereedschapsmerk, waarom dan iemand afbranden op welk merk hij/zij koopt? Beetje plagen mag altijd bij de fanboys, maar soms gaat dit echt nergens over.

Ik heb zelf ook van alle merken wat. Invalzaag, bovenfrees en schuurmachines van Festool, accuspul van Makita, multitool Fein, boorhamer en kleine accutol van Bosch, steeksleutels Gedore, inbussleutelset en bitjes van Wera, maar ook Einhell en Stanley voor gereedschap waarvoor ik het wel goed genoeg vind.

Denk sowieso dat het hele 'Meld hier je nieuwste klus(gereedschap) aanschaf' topic wat dat betreft wel een beetje verpest is (en daar doe ik zelf ook aan mee) omdat alleen er eigenlijk alleen maar mensen rondhangen met een voorkeur voor de duurdere tools. Dat maakt het natuurlijk niet erg toegankelijk voor iemand om zijn/haar nieuwe Ikea/mannesmann gereedschapset o.i.d. te showen.
  zondag 28 februari 2016 @ 08:38:48 #38
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_160277523
Heren, een discussie voeren is prima, maar laat hierbij een ander wel in zijn waarde. Nergens voor nodig om een ander af te branden vanwege het merk gereedschap wat hij koopt, draagt ook niks bij aan de discussie. Graag hier weer positief verder. :)
Share your talent, move the world.
pi_160277678
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2016 00:41 schreef bluemoon23 het volgende:
Wat betreft is het wel een beetje jammer dat er weing timmermannen, en aannemers op Fok zitten....
Aannemers hebben over het algemeen weinig van Festool, vaak hebben ze er wel een invalzaag van. Houtbewerkers hebben over het algemeen wel veel van Festool, en zijn er erg tevreden over.

Het hangt er dus wel vanaf wat je ermee gaat doen. Ik durf best te beweren dat Makita/Bosch Blauw/DeWalt beter tegen een stootje kan, Festool is wat meer precisiegereedschap en daar moet je ook wat voorzichtiger mee omgaan denk ik dan. Op de bouw komt het ook niet op de tiende millimeter dus dan kan je prima af met andere merken.
  zondag 28 februari 2016 @ 11:54:56 #40
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_160279756
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 15:44 schreef bluemoon23 het volgende:
Heb je een bedrijf of is het een uit de hand gelopen hobby ?
Bedrijfsmatig. Stationair gereedschap is (nog) niet aan de orde, omdat we nog steeds groeien en op zoek zijn naar een andere ruimte. Voor de beeldvorming zoeken we nu iets met zo'n 100 vierkante meter werkplaats (nu staan we in 50 m2). Het is voor meer meubel en interieurwerk dan dat er iemand op de steiger staat te timmeren.
Ons eerste personeel komt er binnenkort aan :)

De eerste aanschaf zal een invalzaag zijn. De afkortzaag van Metabo is voorlopig nog prima en ik heb een en ander aan bosch groen staan, dat niet slijt. Dat vervangen we pas wanneer het nodig is.

We hebben dus meer een meubelwerkplaats dan een aannemerswerkplaats. Belangrijkste gereedschappen zijn cirkelzaag, afkortzaag, bovenfrees en accutol.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_160279958
quote:
0s.gif [b]

[..]

het ligt voor een groot deel aan de man die achter de machine staat :D
dit is zeer zeker waar, ik ken mensen die met een Festool hetzelfde kunnen als met een
einhell, namelijk niets
wat hun ogen zien vernielen hun handen

maar indien je wel iets kan is het gebruik van goed gereedschap zeker te merken

ik ben zelf van bosch groen, zaagtafel, circelzaag en afkortzaag, naar Festool gegaan. en ineens zaag ik recht. geen vreemde krommingen etc

nu is Festool misschien overkill maar als je thuis veel zelf doet zal het zich zeker terug verdienen

toch een redelijke verademing :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-02-2016 12:06:57 ]
  Moderator zondag 28 februari 2016 @ 12:30:48 #42
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160280502
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 11:54 schreef goed_volk het volgende:

We hebben dus meer een meubelwerkplaats dan een aannemerswerkplaats. Belangrijkste gereedschappen zijn cirkelzaag, afkortzaag, bovenfrees en accutol.
Kijk, das info waar we wat mee kunnen (Y) Bedoel je nou een cirkelzaag of een invalzaag?

Qua invalzagen is het geloof ik
1. Mafell MT55
2. Festool TS55
3. Bosch GTS 55
Die Mafell heeft een speciale voorritsfunctie, erg handig bij gelamineerd plaatmateriaal (voor zo ver je er mee gaat werken)

Waarbij de Bosch een goedkopere versie is van de Mafell. De geleiderail van Mafell en Bosch zijn identiek, Festool heeft zijn eigen systeem.

Qua bovenfrezen heb ik geen idee of Mafell die maakt en hoe de Bosch en Festool machines tot elkaar verhouden. Bosch heeft in elk geval twee verschillende opname schachten, Festo niet. (leesvoer
http://festoolownersgroup(...)ool-v-bosch-routers/
http://www.woodworker.de/forum/1400-vs-gof-gfm-1600-a-t76731.html ) Maar Mafell maakt ze misschien ook wel...

Qua accuboren vind ik Festool behoorlijk duur, daar zou ik kijken welk merk je meer accugereedschap zou willen hebben.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 28 februari 2016 @ 12:42:59 #43
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160280819
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2016 11:54 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Bedrijfsmatig. Stationair gereedschap is (nog) niet aan de orde, omdat we nog steeds groeien en op zoek zijn naar een andere ruimte. Voor de beeldvorming zoeken we nu iets met zo'n 100 vierkante meter werkplaats (nu staan we in 50 m2). Het is voor meer meubel en interieurwerk dan dat er iemand op de steiger staat te timmeren.
Ons eerste personeel komt er binnenkort aan :)

De eerste aanschaf zal een invalzaag zijn. De afkortzaag van Metabo is voorlopig nog prima en ik heb een en ander aan bosch groen staan, dat niet slijt. Dat vervangen we pas wanneer het nodig is.

We hebben dus meer een meubelwerkplaats dan een aannemerswerkplaats. Belangrijkste gereedschappen zijn cirkelzaag, afkortzaag, bovenfrees en accutol.
Ik.. zou dan behalve naar de kosten van aanschaf, bijvoorbeeld ook kijken naar de lokatie waar een eventuele groothandel/dealer/leverancier zich bevindt. Het is fijn om alles van hetzelfde merk te hebben, maar nóg fijner om onderdelen en accessoires snel te kunnen halen indien nodig. Of je moet alles online bestellen en laten bezorgen natuurlijk, wat tegenwoordig ook heel goed kan.
En vergeet niet om te beginnen met stofafzuiging, en ook al wil je verhuizen, zou ik tóch meteen uitkijken naar iets wat je centraal kunt gebruiken ipv individueel. Niet alleen omdat het beter is, maar ik denk op termijn domweg efficiënter, en als je een beetje oplet hoe je dingen maakt en bevestigt, kun je het later zo weer demonteren en opnieuw gebruiken in je nieuwe toko ^O^
Ik heb het nu sinds een jaartje ofzo in de schuur hier ook, en het scheelt je zooooooo veel rotzooi _O_ Nog niet eens om het stof am sich, maar domweg die hopen zaagsel en slijpsel overal... je komt die meuk echt op de meest onmogelijke plaatsen tegen. Nu ligt er nog wel wat zo hier en daar, maar dat is effe snel met een bezem en stoffertje op te ruimen.. eerst was ik een halve dag met lucht alles aan het verplaatsen voor ik het overal onder en tussen vandaan had en een beetje op kon vegen, nu is het alleen wat restjes opruimen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator zondag 28 februari 2016 @ 12:56:49 #44
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160281143
Gereedschappro heeft een grote testruimte waar je sowieso Festool en Mafell kun testen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 28 februari 2016 @ 13:11:36 #45
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160281516
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2016 12:56 schreef derLudolf het volgende:
Gereedschappro heeft een grote testruimte waar je sowieso Festool en Mafell kun testen
Moet je wel toevallig daar in de regio hangen :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator zondag 28 februari 2016 @ 13:24:30 #46
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160281828
quote:
14s.gif Op zondag 28 februari 2016 13:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Moet je wel toevallig daar in de regio hangen :P
Klopt, maar aan de andere kant, als je duizenden euro's uit wilt geven kan er ook wel een tankje benzine en een paar uur bij toch?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 28 februari 2016 @ 13:50:48 #47
454610 Leenstra
hou van klussen
pi_160282402
ik zou festool zeker aanraden dat werkt wel zo lekker en nauwkeurig.
  zondag 28 februari 2016 @ 14:36:56 #48
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_160283740
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2016 12:30 schreef derLudolf het volgende:
Kijk, das info waar we wat mee kunnen (Y) Bedoel je nou een cirkelzaag of een invalzaag?

Sorry, invalzaag inderdaad. Dank voor de links, heb ik ff wat te doen ;)
quote:
14s.gif Op zondag 28 februari 2016 12:42 schreef Sounddragon het volgende:
groothandel/dealer/leverancier
Festool blijkt hier in de buurt een centrum te hebben, maakte ik op uit een van de links hierboven. Daarnaast zit er een Breur hier om de hoek die van alles levert.
quote:
14s.gif Op zondag 28 februari 2016 12:42 schreef Sounddragon het volgende:
En vergeet niet om te beginnen met stofafzuiging,
Check. Vanwege de aard van de ruimte waar we nu zitten, is een vast systeem geen doen. Wilde wel een cycloonfilter aanschaffen, zodat we voorlopig toch even op weg zijn.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_160285135
Ik heb jaren bij de materieeldienst van 's lands grootste bouwer gewerkt en wilde een opsomming gaan geven van de gebruikte merken, makkelijker is echter pagina 2 van deze poster te bekijken (Festool: invalzaag, bovenfrees, afkortzaag, schuurmachine en stofzuigers).

En geloof me, het gaat hier om grote aantallen waarbij de keus voor een bepaald merk/type niet genomen wordt om het merk an sich maar om kwaliteit.
pi_170738916
Help heb een festool 125 EQ plus.
Mijn originele schuurvellen laten heel snel los (klittenband) terwijl schuurpapier lang niet op is! Wat kan ik hier aan doen (eventueel tijdelijke oplossing).
Schuurvellen is zga Nieuwe !
  Moderator zondag 7 mei 2017 @ 09:25:35 #51
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170738934
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 09:22 schreef wolfje4 het volgende:
Help heb een festool 125 EQ plus.
Mijn originele schuurvellen laten heel snel los (klittenband) terwijl schuurpapier lang niet op is! Wat kan ik hier aan doen (eventueel tijdelijke oplossing).
Schuurvellen is zga Nieuwe !
Het deel van je machine waarop het schuurpapier bevestigd (schuurvoet of schuurzool geloof ik) vervangen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170738938
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 09:22 schreef wolfje4 het volgende:
Help heb een festool 125 EQ plus.
Mijn originele schuurvellen laten heel snel los (klittenband) terwijl schuurpapier lang niet op is! Wat kan ik hier aan doen (eventueel tijdelijke oplossing).
Schuurvellen is zga Nieuwe !
Wellicht een nieuwe velcro zool eronder zetten? Kan je als het goed is gewoon los kopen.
  zondag 7 mei 2017 @ 12:10:45 #53
240593 StupidDutch
Is Nederlander
pi_170741231
Het kan zijn dat het klittenband op je schuurzool zelf "op" is waardoor je vellen niet goed meer plakken. Voor de meeste machines kan je een nieuwe zool kopen (soms in verschillende hardheid).

Gooi je oude zool niet weg maar lijm er een blokje op zodat je hem als hand schuurschijf kan gebruiken. Schuren met de hand brengt veel minder kracht over dus blijven de vellen meestal wel zitten.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')