Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik laat de buurman lopen omdat ik de winsten (of zelfs verliezen) van de afgelopen jaren wel erg minimaal vind bij deze omzetcijfers. Kleine tegenvallers aan de opbrengenstenkant hebben dan grote gevolgen. En een verbouwing kost ook weer een tijdje omzet - afhankelijk van hoe lang ze er voor dicht gaan (heb ik daar overheen gelezen). Het nieuwe concept overtuigde ook niet meteen. Maar dat is allemaal maar mijn mening...
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
mmmm, dat is niet zo mooi voor de investeerders in dit project. Van welk platform? Heb je soms een project nummer, classificatie, looptijd, hoeveel maanden reeds voldaan en wat was de hoofdsom?
mmmm, dat is niet zo mooi voor de investeerders in dit project. Van welk platform? Heb je soms een project nummer, classificatie, looptijd, hoeveel maanden reeds voldaan en wat was de hoofdsom?
GVE, nummer 5708, hoofdsom ¤ 100.000, classificatie 5, looptijd 48 maanden, voldaan ~24 maanden (februari 2014 tot heden).
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
GVE, nummer 5708, hoofdsom ¤ 100.000, classificatie 5, looptijd 48 maanden, voldaan ~24 maanden (februari 2014 tot heden).
Dank je wel, ik hoop dat je er niet al te veel heb inzitten. Weet je ook wanneer het faillissement is uitgesproken? Nog enig idee of er nog iets van gaat terugkomen bijvoorbeeld uit de hoofdelijke aansprakelijkheid, loopt hij bij de deurwaarder? Kunnen we de naam gewoon noemen (spoiler) of zit er nog een doorstart of zo in?
De eigenaar is de heer A.H.M. Lesscher. Hij komt uit een bekende carrosserie-bouwers familie in het oosten van het land en liep als kleine jongen al rond in het carrosserie-bedrijf van zijn vader en opa. Geen concessies André Pater, al zeventien jaar werkzaam bij het bedrijf, blijft verbonden als bedrijfsleider bij Van Dijk Truck Bodies & Equipment: ,,We gaan verder waar we gebleven zijn: het leveren van een betaalbaar product zonder concessies te doen aan de kwaliteit.” Naast carrosseriebouw en bedrijfswageninrichting, is er een spuiterij en herstelt het bedrijf ook autoschades.
Linkedin Andre Pater:
Bedrijfsleider / Technical Sales Manager Van Dijk Truck Bodies & Equipment BV August 2013 – December 2015 (2 years 5 months) Bedrijfsleiding Technical Sales Manager 3D tekenaar SolidWorks Werkvoorbereiding Financiële analyse
Dank je wel, ik hoop dat je er niet al te veel heb inzitten. Weet je ook wanneer het faillissement is uitgesproken? Nog enig idee of er nog iets van gaat terugkomen bijvoorbeeld uit de hoofdelijke aansprakelijkheid, loopt hij bij de deurwaarder? Kunnen we de naam gewoon noemen (spoiler) of zit er nog een doorstart of zo in?
Nee, zit er voor 200 euro in, dus ongeveer 100 verlies (al zullen de laatste paar maanden ook wel niet uitbetaald zijn, maar ik houd geen sheetje bij).
Gaat hierom:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Best nog een grote jongen met 25 man personeel, niet één of ander restaurantje.
Wel hoofdelijk aansprakelijk, maar goed, dat is over het algemeen ook een wassen neus.
Aurora alweer bijna vol: nog 600 euro. Cijfers zijn iets minder dan bij de vorige pitch maar nog steeds in orde, denk ik. Snap alleen de afloscapaciteit niet in de beoordeling van Agium. Rekenen lijkt lastig te blijven...
Op vrijdag 26 februari 2016 19:20 schreef Camogli het volgende:Snap alleen de afloscapaciteit niet in de beoordeling van Agium. Rekenen lijkt lastig te blijven...
Dát deel van de cashflow (factor 0 tot 1) dat resteert na aflossing van leningen en privé opnamen.
[ Bericht 8% gewijzigd door obligataire op 26-02-2016 21:33:00 ]
Ik stap niet in bij de buurman, want: * marginale winst * verbouwing (1.5 week geen omzet) * negatief gecorrigeerd eigen vermogen * buurman en gusto zijn concurrenten van elkaar * kort lopende schulden van een half miljoen (holding) * horeca
[ Bericht 3% gewijzigd door Baklapper op 27-02-2016 08:26:12 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NRDZ is even ondergedoken geweest. Dank, zijn er nieuwe ontwikkelingen? Ik had dit project al in de lijst staan als probleem project, maar als ik het goed lees, zijn de problemen verder gecontinueerd.
Ik zie dat dit bedrijf uit lunteren pas een week geleden failliet is gegaan. Misschien ook verstandig voor de investeerders die er in zitten om GvE te contacten. Het zou zo kunnen zijn dat de leningnemer niet zo netjes is geweest GvE op de hoogte te brengen. Zal hem in de lijst opnemen.
Ik vind het persoonlijk niet zo netjes om projecten die alle termijnen netjes betaald hebben op ons default lijstje te zetten. Bovendien vergroot dat de kans dat er daadwerkelijk niet meer betaald gaat worden.
Op zaterdag 27 februari 2016 12:27 schreef -jos- het volgende: Ik vind het persoonlijk niet zo netjes om projecten die alle termijnen netjes betaald hebben op ons default lijstje te zetten. Bovendien vergroot dat de kans dat er daadwerkelijk niet meer betaald gaat worden.
@Jos. Ik zie niet zo'n probleem als het project met nummer en xxxxxxxxxxxxxxx opgenomen wordt, zeker niet als de naam al in een openbaar faillisements dossier voorkomt zoals bijvoorbeeld het genoemde bedrijf uit lunteren. Daarnaast is het natuurlijk zo dat als onze platformen netjes de financiele verslaglegging doen over hun defaults deze hele exercitie niet nodig zou zijn! Hier publiceren is naar mijn idee op dit moment de enige manier om druk op de ketel tehouden om nu eindelijk eens vaart te maken met deze zaken. Horseman en ik (en vermoedelijk nog vele andere investeerders) zijn al ruim 1.5 jaar bezig om met mailtjes/bezoeken etc onze vrienden van de platformen zover te krijgen om de financiele transparantie van defaults te betrachten maar tot nu toe alleen (vage) toezeggingen en geen echte zichtbare daden.
[ Bericht 11% gewijzigd door NaRegenDeZon op 27-02-2016 13:37:22 ]
Op vrijdag 26 februari 2016 18:31 schreef brulaap112 het volgende: Neus Producties aka Neos Webinar is ook failliet. Niet meer te vinden maar lijkt project 1682 te zijn, al afbetaald?
Bedankd Brulaap voor deze bijdrage. Inderdaad zou deze al afgelost kunnen zijn. Project 1682 stamt van ongeveer september 2012. Dus als de looptijd van de lening 3 jaar of korter was zou de lening via GvE afgelost zijn. Kan iemand hierover duidelijkheid geven? µ komt dit project nog voor op de server? of is het van voor het ontstaan van het toevoegen van projecten op de server?
Ik zie dat dit bedrijf uit lunteren pas een week geleden failliet is gegaan. Misschien ook verstandig voor de investeerders die er in zitten om GvE te contacten. Het zou zo kunnen zijn dat de leningnemer niet zo netjes is geweest GvE op de hoogte te brengen. Zal hem in de lijst opnemen.
Ik heb er een mail over gekregen van GvE, dus dat zit wel snor.
Afgelopen donderdag heb ik een bedrijfsbezoek gebracht aan http://www.beerens-intercover.com/ een bedrijf waarin ik via Collin geïnvesteerd heb. Nette presentatie gehad van de eigenaar van dit familiebedrijf dat sinds 1956 bestaat. Heb een nog betere indruk gekregen over wat het bedrijf allemaal doet met zeildoek. Leuk om te horen hoe creatief deze man is om zijn producten verkocht te krijgen. Hij is zo overtuigd van zijn product dat hij vaak overgaat tot gratis proef plaatsing daar hij uit ervaring weet dat dan de orders “vanzelf” komen. Afijn goed bezoek, leuke rondleiding en een aardig hapje en drankje achteraf waar ik ook nog een tijd met de heer ter Huurne van Collin gesproken heb. Waarover later meer als ik wat meer tijd heb.
Houden jullie je investeringen bij verschillende platformen gezamenlijk bij in een sheet? Ben op zoek naar een manier om meer overzicht te krijgen in m'n investeringen, hoor graag of en hoe jullie dit doen