abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 februari 2016 @ 15:18:08 #1
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_160232726
En weer een leugen voor op het CV.

quote:
'Onderhoudskosten Groene Draeck twee keer zo duur als gemeld'
Foto: ANP
Gepubliceerd: 26 februari 2016 14:47
Laatste update: 26 februari 2016 15:06

De onderhoudskosten van De Groene Draeck, het privéschip van prinses Beatrix, zijn flink duurder dan werd aangegeven door premier Mark Rutte.
In de financiële jaarverslagen stond jarenlang dat de kosten ongeveer 50.000 euro zijn, maar in werkelijkheid zijn ze meer dan het dubbele.

Rutte zou de Tweede Kamer hiermee structureel verkeerd hebben geïnformeerd, meldt RTL Nieuws vrijdag op basis van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

In 1957 kreeg Beatrix het privéschip cadeau van het volk. In 2008 bleek dat de onderhoudskosten werden betaald met belastinggeld door het ministerie van Defensie. De Koninklijke Marine heeft jarenlang het onderhoud verricht.

De afgelopen vier jaar zou er gemiddeld 100.000 euro aan kosten zijn gemaakt, terwijl er in de jaarverslagen steeds tegen de 50.000 euro werd gemeld.

Rutte schreef in een brief dat het extra geld 'meerkosten' zijn en het aanvullend onderhoud incidenteel is. Maar volgens RTL Nieuws zijn de kosten structureel.

Reactie Pechtold
D66-leider Alexander Pechtold snapt niet waarom het onderhoud zo duur moet zijn, "maar een ton uitgeven terwijl je in de boeken zegt: het is de helft, dat kan niet. Want dat maakt het wantrouwen over de kosten van het Koninklijk Huis alleen maar groter."

SP-Kamerlid Ronald van Raak eist opheldering. "Als premier Rutte voortdurend met verkeerde cijfers komt, dan is dat gewoon onwil. Dat is onacceptabel."

Door: NU.nl
Bron

Dat hele koningshuisgedoe heb ik maar wat naast me neer gelegd naast de politieke ellende. Maar het zijn twee handen op een buik:

Rutte de Leugenaar, de omgekeerde Robin Hood, en ons graaiende koningshuis.

Een boot waarvan burgers met een vergelijkbaar schip 20K aan onderhoud kwijt zijn, kost ons koningshuis natuurlijk weer 100K. Rutte die de kamer weer bewust voorliegt.

Laatst al dat achterlijke paleis van ze wat weer weet ik hoeveel duurder werd.

En dan heb je het over de rijkste familie van Nederland. Laat zelfs het onderhoud van hun recreatiesloep door het volk betalen.

Schandalig, ben er helemaal klaar mee. Oprutten met die monarchie, en neem Rutte dan aub gewoon ook mee.

:r
pi_160232763
:r bah bah
Ook in moeilijke tijden.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 15:23:28 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_160232833
Dat is toch niet meer houdbaar zeg, alleen maar leugens, verdraaiingen en geheimzinnigheid. Je bent verantwoording schuldig, dat is je werk. Het is niet een of andere speelplaats, een land besturen. Man man man...
  † In Memoriam † vrijdag 26 februari 2016 @ 15:25:15 #4
137949 Disana
pi_160232878
Wat kan de reden zijn dat Rutte een veel lager bedrag heeft genoemd? Mogelijk was hij zelf ook niet op de hoogte? Liegen zou dom zijn, want dat komt altijd uit.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 15:25:43 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_160232894
Ok. Even al die discussie over staatsuitgaven, de monarchie in het geheel of met cijfers sjoemelen daar gelaten.

Toen ik dit bericht zag dacht ik nog "oh 100.000 onderhoud per jaar euro voor een gigantisch luxejacht? Valt me nog mee, zeg."

Maar nou blijkt het dit kutdingetje te zijn

Dat is toch geen schip man. Dat is een plezierbootje. Die kan je in slechtere staat voor 70.000 euro op de kop tikken :')
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_160233030
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:18 schreef BarryOSeven het volgende:
En dan heb je het over de rijkste familie van Nederland. Laat zelfs het onderhoud van hun recreatiesloep door het volk betalen.
Verder snap ik ook niet dat een schip van krap zestig jaar oud een ton per jaar aan onderhoud kost, er van uitgaande dat het onderhoud niet een periode verslonst is.
pi_160233070
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:31 schreef qajariaq het volgende:
Verder snap ik ook niet dat een schip van krap zestig jaar oud een ton per jaar aan onderhoud kost, er van uitgaande dat het onderhoud niet een periode verslonst is.
Als het bijvullen van de drankvoorraad ook onder het onderhoud valt dan snap ik het wel
:D
pi_160233142
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:31 schreef qajariaq het volgende:
Het gezegde is niet voor niks "Koop een boot en werk je dood". Mensen verkijken zich nogal eens op wat zo'n boot aan onderhoud nodig heeft. Al is een ton per jaar wel erg gortig.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_160233288
Liegen, liegen en nog eens liegen.
pi_160233311
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:34 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Het gezegde is niet voor niks "Koop een boot en werk je dood". Mensen verkijken zich nogal eens op wat zo'n boot aan onderhoud nodig heeft. Al is een ton per jaar wel erg gortig.
Dat geldt voor jou en mij omdat je naast een volle baan zelf gaat klussen. Een pro kan dat in werktijd en heeft er aanzienlijk minder tijd voor nodig. Voor die ton kan je iemand full time laten klussen en is er zelfs nog ruim budget voor je materiaal ook.

Mogelijk zitten de havengelden e.d. er ook bij. Muiden is geen goedkope haven en het ding ligt nog binnen ook.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 15:41:17 #11
442999 Arutha_ConDoin
Heer van het Westen
pi_160233316
quote:
03 juni 2010 16:34
BERGEN - De Groene Draeck, het schip van koningin Beatrix, was voor het eerst in 52 jaar echt aan een grote opknapbeurt toe. Dat zei de koningin donderdag in de Noorse stad Bergen, waar ze haar staatsbezoek aan Noorwegen afsloot.

Beatrix gaat de extra onderhoudskosten van 326.000 euro voor haar schip zelf betalen.

De reparatiekosten liggen ver boven budget en ze heeft er al zoveel jaren zoveel plezier van, dat Beatrix besloot zelf in de buidel te tasten.

De Groene Draeck moet na de onderhoudsbeurt nog minstens vijftig jaar mee kunnen, aldus de vorstin.
Rijksbegroting

De historische platbodem werd door de Nederlandse bevolking in 1957 aan toenmalig prinses Beatrix geschonken.

De extra kosten van 163.000 euro per jaar voor het ingrijpende onderhoud in 2010 en 2011 stonden aanvankelijk gewoon op de rijksbegroting.

Het ministerie van Defensie blijft zoals gebruikelijk wel betalen voor het reguliere onderhoud van het schip, dat dit jaar in de begroting staat voor 47.000 euro.
Dit heeft helemaal niets met de Koninklijke Familie te maken, volgens mij loopt er iemand bij de Overheid met geld te goochelen. Kan nooit dat het onderhoud zoveel kost.
Of het bedrijf die de onderhoud pleegt moet met gouden gereedschap werken.

2010 - 326.000 euro verbouwing (Prinses Beatrix zelf betaald)

2010 - 163.000 euro (onderhoud)
2011 - 88.568 euro (onderhoud)
2012 - 98.688 euro (onderhoud)
2013 - 102.829 euro (onderhoud)
2014 - 128.205 euro (onderhoud)
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-zei-jarenlang-niets
Rijkdom, hoe dan ook verkregen, maakt een edelman van een handwerksman, een heer van een bandiet; Antiquiteit en afkomst, waarde kennen zij hier niet; Geld en schaamteloosheid, die verheffen tot adelstand.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 15:43:54 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_160233383
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:34 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Zou ik zeggen. Een boot van dit type zou ik als je er zelf aan klust inschatten op 5000 tot 10.000 euro per jaar gemiddeld. Maar natuurlijk gaat Willy niet de teer van de boeg zelf zitten opschuren.. dus... en in Nederland zijn manuren goud waard .. laten we zeggen dat 50.000 tot 60.000 euro per jaar dan te verwachten is omdat al deze mensen natuurlijk het beste van het beste moeten zijn.

Als een boot van dat kleine formaat me 100k per jaar zou kosten zou ik overstappen op iets veel groters. Dan heb je er ook nog wat aan. Dan kan je nog een beetje richting Cannes of Saint Tropez. Met dit zielige gevalletje misschien nog net het IJsselmeer op durven.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_160233401
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:23 schreef BasEnAad het volgende:
Dat is toch niet meer houdbaar zeg, alleen maar leugens, verdraaiingen en geheimzinnigheid. Je bent verantwoording schuldig, dat is je werk. Het is niet een of andere speelplaats, een land besturen. Man man man...
Echt bizar dat hij nog altijd premier is. Het is telkens weer hetzelfde liedje. Hij maakt van Nederland een bananenrepubliek
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  Admin vrijdag 26 februari 2016 @ 15:46:06 #14
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_160233447
quote:
13s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:44 schreef eight het volgende:

[..]

Echt bizar dat hij nog altijd premier is. Het is telkens weer hetzelfde liedje. Hij maakt van Nederland een bananenrepubliek
Hij lacht toch alles weg, er is geen grip op die man te krijgen.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_160233515
Liegen of lachen. Allebei geen punt voor Rutte.
pi_160233549
Narcistische trekjes?
pi_160233568
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:25 schreef Disana het volgende:
Wat kan de reden zijn dat Rutte een veel lager bedrag heeft genoemd? Mogelijk was hij zelf ook niet op de hoogte? Liegen zou dom zijn, want dat komt altijd uit.
Mwah, hij komt er steeds mee weg. Of hij ís weg als er weer eens een heikele kwestie ligt.
  † In Memoriam † vrijdag 26 februari 2016 @ 15:51:38 #18
137949 Disana
pi_160233590
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:50 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Mwah, hij komt er steeds mee weg. Of hij ís weg als er weer eens een heikele kwestie ligt.
Ik vind dat zo raar aan die man, hij komt inderdaad overal mee weg maar ik heb niet eens de indruk dat hij bewust loopt te liegen. Hij is volgens mij volledig van zijn eigen woorden overtuigd.
pi_160233619
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:50 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

6 Jaar alweer. Als ik zoveel geld zou verdienen zou ik ook steeds harder lachen. Over een jaar valt er niet meer met die man te praten :D Dan is hij non-stop aan het lachen _O-
pi_160233639
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:52 schreef Toefjes het volgende:

[..]

6 Jaar alweer. Als ik zoveel geld zou verdienen zou ik ook steeds harder lachen. Over een jaar valt er niet meer met die man te praten :D Dan is hij non-stop aan het lachen _O-
all the way to the bank
pi_160233651
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:51 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik vind dat zo raar aan die man, hij komt inderdaad overal mee weg maar ik heb niet eens de indruk dat hij bewust loopt te liegen. Hij is volgens mij volledig van zijn eigen woorden overtuigd.
Het is een geweldige marionet.
pi_160233682
Ah, in het artikel van rtlnieuws wat Arutha_ConDoin al quotte staat:
quote:
Premier Rutte beschreef het schip onlangs als volgt: "De Groene Draeck is geen standaard-Lemsteraak. Met het bijzondere interieur en exterieur, het hoog representatief karakter en de ouderdom behoeft zij nauwkeurig en intensief onderhoud."

De andere verklaring
Maar er is ook een andere verklaring voor de hoogte van de onderhoudskosten. In 2007 stelde scheepstaxateur Kersten Experts - op verzoek van de overheid - in een tot nu toe vertrouwelijk rapport dat De Groene Draeck overdreven goed wordt onderhouden.

De Koninklijke Marine 'maakt onvoldoende verschil tussen een Lemsteraak welke slechts 100 motoruren per jaar maakt (…) en een fregat welke onder alle omstandigheden inzetbaar moet zijn', staat in het rapport.

Volgens de taxateur is het bovengemiddelde onderhoud 'ingegeven vanuit de gedachte dat er niets maar dan ook niets stuk mag gaan'. En dat is waarschijnlijk de echte reden waarom het onderhoud van De Groene Draeck de afgelopen vier jaar 418.000 euro heeft gekost.
Klinkt an sich billijk, als je echt mooie spulletjes wil en elk jaar nieuwe zeilen, blokken, vallen en schoten enzo dan kan het hard oplopen.
  † In Memoriam † vrijdag 26 februari 2016 @ 15:55:15 #23
137949 Disana
pi_160233683
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:53 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het is een geweldige marionet.
Marionetten worden aangestuurd, dat idee heb ik bij Rutte niet. Hij vindt zichzelf gewoon erg goed.
pi_160233696
Ja maar maxima is lekker en Alexia is cute ;( ;( ;(
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
  † In Memoriam † vrijdag 26 februari 2016 @ 15:56:23 #25
137949 Disana
pi_160233707
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:55 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Klinkt an sich billijk, als je echt mooie spulletjes wil en elk jaar nieuwe zeilen, blokken, vallen en schoten enzo dan kan het hard oplopen.
Dat verklaart een hoop. En dat moet dan maar eens veranderen.
pi_160233723
quote:

[..]

Verklaart nog niet waarom de staat daar voor op moet draaien :')
pi_160233770
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:57 schreef Ahmad1nejad het volgende:

[..]

Nee, inderdaad. Ze kunnen toch zelf hun spullen onderhouden? Huis ten Bosch gaat ook veel duurder worden dan eerst vermeld.
pi_160233780
quote:
"Wij" hebben ooit die boot aan Bea gegeven en "wij" vinden blijkbaar dat je een gegeven paard dan ook moet onderhouden en huisvesten.
pi_160233847
Boeiend, wat is een ton nou op een begroting van 200 miljard :')
International
pi_160233857
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:01 schreef Aardbei16 het volgende:
Boeiend, wat is een ton nou op een begroting van 200 miljard :')
principes broeder.
pi_160233867
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:58 schreef Lavenderr het volgende:
Nee, inderdaad. Ze kunnen toch zelf hun spullen onderhouden? Huis ten Bosch gaat ook veel duurder worden dan eerst vermeld.
Bij Huis ten Bosch komt het dan weer omdat er jaren juist hard is bezuinigd op onderhoud, naar verluid mede door Bea die al dat extravagante onderhoud niet nodig achtte. Bij zo'n monumentaal pand kom je dan in principe voor steeds grotere kosten te staan. In plaats van schilderen moet je dan bijvoorbeeld complete kozijnen gaan vervangen.
Combineer dat met een grootscheepse upgrade van bijvoorbeeld telecommunicatie in het pand en het loopt rap op. Maar hey, je hebt dan wel de afgelopen 10 jaar per jaar 2 miljoen bezuinigd op onderhoud!
pi_160233897
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:02 schreef Ahmad1nejad het volgende:

[..]

principes broeder.
Ja oke, liegen kan niet als MP maar die hele ophef erover gaat wel een. beetje ver.
International
pi_160233975
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:03 schreef Aardbei16 het volgende:

[..]

Ja oke, liegen kan niet als MP maar die hele ophef erover gaat wel een. beetje ver.
Optelsom. Het is inmiddels wel duidelijk dat Rutte geen waarheid kán spreken.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 16:21:12 #34
440653 BarryOSeven
pi_160234395
quote:

[..]

Kan zo zijn. Maar als ik voor mijn verjaardag een auto krijg ben ik daar blij mee. Maar als ik daar het jaar daarop bij de gever langsga voor een paar deuken en de APK dan denk ik niet dat het bij het cadeau hoorde.
  Trouwste user 2022 vrijdag 26 februari 2016 @ 16:26:18 #35
7889 tong80
Spleenheup
pi_160234529
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:25 schreef SpecialK het volgende:
Ok. Even al die discussie over staatsuitgaven, de monarchie in het geheel of met cijfers sjoemelen daar gelaten.

Toen ik dit bericht zag dacht ik nog "oh 100.000 onderhoud per jaar euro voor een gigantisch luxejacht? Valt me nog mee, zeg."

[ afbeelding ]

Dat is toch geen schip man. Dat is een plezierbootje. Die kan je in slechtere staat voor 70.000 euro op de kop tikken :')
Precies. :D

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_160234539
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:21 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Kan zo zijn. Maar als ik voor mijn verjaardag een auto krijg ben ik daar blij mee. Maar als ik daar het jaar daarop bij de gever langsga voor een paar deuken en de APK dan denk ik niet dat het bij het cadeau hoorde.
Er was overeengekomen dat Bea het onderhoud kado zou krijgen zolang ze koningin was heb ik begrepen. Correct me if I'm wrong.
  vrijdag 26 februari 2016 @ 16:27:06 #37
440653 BarryOSeven
pi_160234545
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:26 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Er was overeengekomen dat Bea het onderhoud kado zou krijgen zolang ze koningin was heb ik begrepen. Correct me if I'm wrong.
Waarom betalen we dan nu nog?
  Trouwste user 2022 vrijdag 26 februari 2016 @ 16:27:21 #38
7889 tong80
Spleenheup
pi_160234554
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:06 schreef eight het volgende:

[..]

Optelsom. Het is inmiddels wel duidelijk dat Rutte geen waarheid kán spreken.
Lacht alles weg. :( :{

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_160234710
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:21 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Dat. Ik vraag me trouwens ook af wie er op het bizarre idee gekomen is om zo'n onderhoudsgevoelig kado te geven.
pi_160234817
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:25 schreef SpecialK het volgende:

[ afbeelding ]

Je moet je voorstellen dat dit schip niet zomaar ergens in een haven ligt, het word altijd bewaakt, en ook van binnen is het op heel veel punten niet standaard ivm veiligheid.
pi_160234888
Ik heb echt het idee dat hier veel meer achter zit dan alleen het onderhoud van dat bootje. Inrichting van vakantiehuis Lex en Maxima? Vakanties sowieso? Ik zou wel graag willen weten wat er in die boekhouding te vinden is aan transacties etc. Maar dat bootje stinkt ! En het zal mij hier dan ook niet verbazen dat als je de boot van dichtbij bekijkt, helemaal niet zo goed onderhouden is.. :(

*sorry, aluhoedje thuis gelaten en stijgt gelijk naar mn bol :{
pi_160234901
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:58 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het volk heeft deze boot ooit eens aangeboden aan het koninklijk paar, de gedachten was dat je niet iemand een boot cadeau kan doen en diegene met de kosten opzadelen.
pi_160234918
oh sorry, ik had 50.000 "over" dus die heb ik maar bij het onderhoud van de Draeck gezet moet de boekhouder gedacht hebben.
pi_160234925
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:39 schreef Meike26 het volgende:
dat bootje stinkt !
Voor een ton per jaar kan een geurvreter en nog wel af hoor.
pi_160234999
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:39 schreef icloud het volgende:

[..]

[..]

Het volk heeft deze boot ooit eens aangeboden aan het koninklijk paar, de gedachten was dat je niet iemand een boot cadeau kan doen en diegene met de kosten opzadelen.
Dan hadden ze beter een ander kado kunnen kiezen. Dit was toch te voorzien?
  vrijdag 26 februari 2016 @ 16:43:09 #46
440653 BarryOSeven
pi_160235012
quote:
Ik heb echt het idee dat hier veel meer achter zit dan alleen het onderhoud van dat bootje. Inrichting van vakantiehuis Lex en Maxima? Vakanties sowieso? Ik zou wel graag willen weten wat er in die boekhouding te vinden is aan transacties etc. Maar dat bootje stinkt ! En het zal mij hier dan ook niet verbazen dat als je de boot van dichtbij bekijkt, helemaal niet zo goed onderhouden is.. :(

De enige manier hoe Rutte dit nog kan goedmaken is als hij aan het eind van zijn termijn zijn lolbroek uittrekt en zegt:

"Landgenoten! Vier jaar lang heb ik jullie voorgelogen, elke transactie kostte jullie het dubbele. Maar nu de eindafrekening, we hebben het overleefd en we we hebben voor iedere Nederlander 20000 euro wat morgen op de rekening staat!"

Maar in die droomwereld leven we helaas niet. En ook dan nog steeds zal ik niet op hem stemmen.
pi_160235109
quote:

Als al dat soort dingen betaald worden, ben ik toch benieuwd waar ze hun geld aan uitgeven :P
  vrijdag 26 februari 2016 @ 16:47:31 #48
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_160235181

Om te :r die lul
pi_160235206
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 15:55 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Ja maar maxima is lekker en Alexia is cute ;( ;( ;(
Zeg dat maar eens andersom :o
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 26 februari 2016 @ 16:50:12 #50
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_160235269
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2016 16:45 schreef Toefjes het volgende:
Als al dat soort dingen betaald worden, ben ik toch benieuwd waar ze hun geld aan uitgeven :P
Juridische kosten :?
Papa Maxima schijnt nogal stout geweest te zijn :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')