Ik kwam net dit tegen :quote:Op zondag 21 februari 2016 16:05 schreef Igen het volgende:
Bovendien was het IJzeren Gordijn verdwenen. Europa zou weer één worden en met de uitrol van democratie, rechtsstaat en kapitalisme naar Oost-Europa zou daar een inhaalslag komen waardoor die landen net zo welvarend als wij zouden gaan worden.
- De inhaaljacht van Oost-Europa is min of meer gestopt. Zeker sinds de economische crisis. Zie bijv. deze grafiek:
In de 25 jaar sinds de val van de Muur lijkt ten oosten daarvan nauwelijks accumulatie van kapitaal te hebben plaatsgevonden. Je vindt er vooral kleine bedrijven of dependances van grote buitenlandse multinationals, maar zelf hebben ze nauwelijks eigen grote bedrijven (1, 2). Sinds de economische crisis lijkt het erop dat de buitenlandse investeringen in dat laatste een beetje zijn teruggevallen en dat de Oost-Europese landen het niet lukt om op eigen kracht verder te komen.
Kortom, waar is in Nederland de liberaal, die aandacht ervoor heeft hoe overheidsbeleid voor accumulatie van kapitaal kan zorgen én ervoor kan zorgen dat het rendement daarop ook daadwerkelijk bij de burger belandt?
quote:The Dynamics of Retreat
In 2016, after decades of defeat, it might seem odd to talk about the limits of the New Deal, much less the expansive welfare states constructed in Europe. In fact, to hear the progressive end of American liberalism tell it, all we need today is a return to that less lean era, when at least many workers felt a sense of security and stability.
Yet the original New Deal settlement was not one tilted entirely in ordinary people’s favor — and it housed contradictions that in time would destroy it. What would a more durable justice have looked like? And what social forces made the New Deal and the postwar “Golden Age” possible in the first place? In late December, Jacobin publisher Bhaskar Sunkara spoke to Robert Brenner, a professor of history at University of California Los Angeles, about the myths and realities of this often-romanticized period.
Bhaskar Sunkara: When people think about the New Deal, there are two main accounts. In one of them, Franklin Roosevelt is the hero, leading a band of workers against the big capitalists who had just driven us into an economic depression. On the other extreme, there are those who make it seem like Roosevelt was acting solely in the interest of elites smart enough to want to save capitalism from itself. Which is closer to the truth?
Weekers moest in 2014 opstappen wegens chaos bij de Belastingdienst.quote:Oud-staatssecretaris Weekers wordt bewindvoerder bij de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD). Het ministerie van Financiën bevestigt een bericht van NRC dat het Weekers voor de functie heeft voorgedragen.
De bank in Londen is opgericht om landen uit het voormalige Oostblok te helpen bij de overgang naar een markteconomie.
Onzin...quote:Op zaterdag 5 maart 2016 11:34 schreef Klopkoek het volgende:
Aanrader voor wie het kan lezen:
https://blendle.com/i/vkn(...)vkn-20160305-6010000
Dit bruto uurloon van 95 eurocent (in Nederland!) is een extreem geval, maar toch werken nu enorme groepen mensen onder het minimumloon (dat in 30 jaar tijd is gedaald) en het bijstandsniveau. Met dank aan VVD.
Betaalmuur...quote:Op zaterdag 5 maart 2016 20:29 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Onzin...[ afbeelding ]
Is in Nederland werkelijk sprake van een armoedeprobleem?
Ik wou die nog kopieëren maar nu loop ik zef tegen die muur aan, mijn toegangsportie zit erop blijkbaar. Ja, als je dat leest dan zijn alle armen aanstellers want in afrika is nog veel slechter.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:22 schreef Klopkoek het volgende:
Betaalmuur...
Je kent de reputatie van Elsevier? Staat laatste 10 jaar zo'n beetje gelijk aan die van De Telegraaf.
Ontkenden in Maart 2008 het probleem op de huizenmarkt en rommelhypotheken
De Afrika vergelijking zie je ze nooit maken wanneer het zaken betreft die hen aan het hart gaan.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 21:38 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ik wou die nog kopieëren maar nu loop ik zef tegen die muur aan, mijn toegangsportie zit erop blijkbaar. Ja, als je dat leest dan zijn alle armen aanstellers want in afrika is nog veel slechter.
Ben nu de New Deal aan het uitlezen, klein stukje nog.
Niemand weet zich raad met die problematiek.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 14:59 schreef Klopkoek het volgende:
In het AD staat vandaag een interview met Halsema. Nu heb ik daar normaal gesproken een teringhekel aan (haar elitaire stem en houding), maar ze heeft wel gelijk dat 'liberaal' Rutte nergens te bekennen valt wanneer asielzoekers worden aangevallen en belaagd. Dat zijn cynische spelletjes.
... maar als een asielzoeker de dader is..quote:Op dinsdag 8 maart 2016 17:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Niemand weet zich raad met die problematiek.
Ik had juist de omgekeerde indruk.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 14:59 schreef Klopkoek het volgende:
In het AD staat vandaag een interview met Halsema. Nu heb ik daar normaal gesproken een teringhekel aan (haar elitaire stem en houding), maar ze heeft wel gelijk dat 'liberaal' Rutte nergens te bekennen valt wanneer asielzoekers worden aangevallen en belaagd. Dat zijn cynische spelletjes.
Ondertussen rollen de Marokkaanse hoofden als gevolg van drugsterreur door de straten.quote:En deze drie heren worden natuurlijk niet door het OM vervolgd want ze zijn lid van de PvdA.
#nepjustitie
Van D66 rechters heb je toch niks te vrezen volgens de GBL? Middagje schoffelen en dan is het wel gedaan.quote:Op woensdag 9 maart 2016 10:36 schreef TomLuny het volgende:
Over pessimistisch gesproken in het zogenaamd liberale Nederland.
OM gebruikt een zo breed mogelijke aanklacht als een soort sleepnet om maar zeker te zijn dat de vis die zn mond nog open durft te doen niet ontsnapt.
Meer, meer, meer aanklachten als een schot hagel zodat je zeker weet niet te zullen missen.
OM kiest voor brede aanklacht tegen Wilders
[ afbeelding ]
[..]
Ondertussen rollen de Marokkaanse hoofden als gevolg van drugsterreur door de straten.
Deprimerend dit, Nederland is diep gezakt.
Ik kan GBL niet vinden pompommetjequote:Op woensdag 9 maart 2016 10:39 schreef xpompompomx het volgende:
Van D66 rechters heb je toch niks te vrezen volgens de GBL?
Middagje schoffelen en dan is het wel gedaan.
Grote Blonde Leider, Tommyboy.quote:Op woensdag 9 maart 2016 10:45 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Ik kan GBL niet vinden pompommetje
meer als grondstof voor GBH-drug zie ik niet ?
Niet altijd :quote:Op woensdag 9 maart 2016 10:39 schreef xpompompomx het volgende:
Van D66 rechters heb je toch niks te vrezen volgens de GBL? Middagje schoffelen en dan is het wel gedaan.
Hoe zit het met brievenbusplassen en kopstoten uitdelen?quote:Op woensdag 9 maart 2016 10:55 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Niet altijd :
De rechters deelden straffen uit tot 6 jaar cel wegens opruien
Gooi je tegenwoordig een rotje op parkeerterrein van moskee of azc dan luidt de aanklacht terreur.
En Singapore, is dat niet ver weg ?
Gaat wel beter met de burgers geloof ik, dat wel.
Gemiddeld
In de praktijk is Singapore geen democratie.quote:Op woensdag 9 maart 2016 10:47 schreef SpecialK het volgende:
Singapore is een democratie toch?
En communistisch China was niet welvarend. Althans, de inwoners niet. Pas sinds China zich een meer kapitalistische mix-economie is aan gaan meten lijkt de koopkracht van de burgerij vooruit te gaan.
quote:The Elite's Comforting Myth: We Had to Screw Rich Country Workers to Help the World's Poor
Roger Cohen gave us yet another example of touching hand-wringing from elite types about the plight of the working class in rich countries. The gist of the piece is that in Europe and the U.S. we have seen growing support for candidates outside of the mainstream on both the left and the right. Cohen acknowledges that there is a real basis for their rejection of the mainstream: they have seen decades of stagnating wages. However, Cohen tells us the plus side of this story, we have seen huge improvements in living standards among the poor in the developing world.
In Cohen's story, the economic difficulties of these relatively privileged workers is justified by the enormous gains they allowed those who are truly poor. The only problem is that these workers are now looking to these extreme candidates. Cohen effectively calls for a more generous welfare state to head off this turn to extremism, saying that we may have to restrain "liberty" (he means the market) in order to protect it.
This is a touching and self-serving story. The idea is that elite types like Cohen were winners in the global economy. That's just the way it is. Cohen is smart and hard working, that's why he and his friends did well. Their doing well also went along with the globalization process that produced enormous gains for the world's poor. But now he recognizes the problems of the working class in rich countries, so he says he and his rich friends need to toss them some crumbs so they don't become fascists.
Dat was toch al sinds het ontstaan van het kapitalisme bekend?quote:Op woensdag 9 maart 2016 17:47 schreef Igen het volgende:
En dat is dus het interessante, dat kapitalisme dus niet alleen onder democratie kan werken, lijkt het.
Over pessimistisch gesproken:quote:Op woensdag 9 maart 2016 10:55 schreef TomLuny het volgende:
Gooi je tegenwoordig een rotje op parkeerterrein van moskee of azc dan luidt de aanklacht terreur.
quote:
Dat dusquote:Instead of producing goods for people in rich countries, people in poor countries would produce goods and services for their own populations. This should have allowed for even more rapid gains in living standards.
Dat mocht toch al niet dus dat is het probleem niet.quote:Op maandag 11 april 2016 14:55 schreef Bluesdude het volgende:
Over pessimistisch gesproken:
ach ,,,, wat een onrecht toch weer ....zo mag je niet eens meer mensen bang maken en op de vlucht jagen...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |