Als ik met dakpannen ga werken heb je bij mijn weten een dakhoek nodig van minimaal 15 graden. bij 50cm verloop op 3meter zit je op een graad of 18. vandaar de keuze.quote:Op woensdag 17 februari 2016 09:07 schreef Impect het volgende:
Loopt het dak niet heel erg schuin af? 50cm op 3 meter vind ik nogal wat.
bij 2cm op 3 meter heb je in principe al voldoende afschot voor het water.
misschien heb je zo je reden, maar ik vind het persoonlijk niet echt mooi staan.
Maar wel leuk dat je het zelf doet
Ah, dat was me ff ontgaan.quote:Op woensdag 17 februari 2016 09:13 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Als ik met dakpannen ga werken heb je bij mijn weten een dakhoek nodig van minimaal 15 graden. bij 50cm verloop op 3meter zit je op een graad of 18. vandaar de keuze.
(of ik heb een verkeerde beredenering gemaakt dat kan natuurlijk ook)
vake beij te bange.quote:Op woensdag 17 februari 2016 09:13 schreef Legwieh het volgende:
Als ik met dakpannen ga werken heb je bij mijn weten een dakhoek nodig van minimaal 15 graden
De Sleuf is om de Bamboe te verwijderen die tot 60cm diep in de grond zit. Heeft dus nog niets te maken met de overkapping.quote:Op woensdag 17 februari 2016 10:40 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
vake beij te bange.![]()
Wat dacht je welke hoek mijn overdekte terras heeft? Nog geen 10. Ook met dakpannen![]()
Ik zal eens een tekeningetje maken van je kapje, er zitten wat onaardigheden in
En waarom heb je een sleuf gegraven? Je zet deze overkapping toch gewoon op poeren?
Als je een hoop betaalt voor dakpannen wil je ze ook wel zien lijkt mij ;-)quote:Op woensdag 17 februari 2016 09:18 schreef Virus3000 het volgende:
Leuk!
Ik ben overigens ook een kantoor persoon en heb/ben een volledig huis aan het verbouwen. Beetje logisch nadenken en dan kom je er wel.
Overigens is 50cm op 300cm lengte een hoek van ongeveer 10 graden als ik het goed heb. Dat valt goed mee. Ik zou het dak alleen 180 graden omdraaien (dus dat het water wegloopt naar de kant van de buren.
Dat vind ik persoonlijk mooier want over het algemeen is dakbedekking niet echt mooi om naar te kijken. Maar dat is geheel aan jezelf natuurlijk.
Dan moet de TS ook een goot en afwatering bouwen, want je mag niet zomaar het hemelwater van jouw bouwwerk over de schutting in de tuin van de buren dumpen.quote:Op woensdag 17 februari 2016 09:18 schreef Virus3000 het volgende:
Ik zou het dak alleen 180 graden omdraaien (dus dat het water wegloopt naar de kant van de buren).
En omdat dakpannen, en dus zwaar dak, houd de staanders ónder het liggende hout, niet tégen elkaar aan schroeven of bouten, daar krijg je spijt van op termijn.quote:Op woensdag 17 februari 2016 11:19 schreef bleiblei het volgende:
250 - 300 hoog is vrij hoog voor een terrasoverkapping.
Als je em lager zet voelt het wat "knusser" aan.
Verder vind ik de schoren wat kort. De schoren in mijn terrasoverkapping zijn (zoals het hele ding) ietwat overgedimensioneerd, maar ik zou ze in jouw geval toch net wat langer pakken.
Verder kan je krachten technisch de horizontale balken het beste links of rechts van het midden aan elkaar verbinden met een houtverbinding. Dan staat het steviger.
Waar haal je die wijsheid vandaan?quote:Op woensdag 17 februari 2016 12:03 schreef Jordy-B het volgende:
Ook moet de TS rekening houden met de hoogte en in verband met de oppervlakte van het bouwwerk (22,5 m2), moet het gebeuren eigenlijk ook een meter van de erfgrens staan. En/of je moet dus op goede voet leven met je buren.
Het betrof verouderde wetgeving uit 2012.quote:Op woensdag 17 februari 2016 14:42 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Waar haal je die wijsheid vandaan?
quote:Op woensdag 17 februari 2016 15:02 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het betrof verouderde wetgeving uit 2012.
En dan nog was het voor de TS niet van toepassing, want het betreft het oppervlak binnen de meter van de erfgrens, per buur. Maar omdat de tuin van de TS slechts 7,5 meter breed is, kan hij er dus nooit meer dan 7,5 vierkante meter bebouwen.
gaat hem niet worden vanmiddag, haastklusje tussendoorquote:Op woensdag 17 februari 2016 11:59 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Als ik vanmiddag nog een verloren half uurtje vindt zal ik wel even wat in elkaar knutselen.
Tja, dat is een goede instelling ! Zien we je dus over een tijdje bij de rijdende rechter :-)quote:Op woensdag 17 februari 2016 20:18 schreef Legwieh het volgende:
en ja voor de buren jammer dan tot 3meter mag je volgens mij alles bouwen zonder vergunning, dus daar ga ik me geen zorgen over maken
Bekend met het fenomeen 'dragend'?quote:Op woensdag 17 februari 2016 20:18 schreef Legwieh het volgende:
@Bleiblei, 250cm lijkt misschien hoog, maar de voorkant laat ik iets oversteken, dan wordt de hoogte van de dakrand uiteindelijk rond de 2.30, als je dan ook nog in acht neemt dat er een verhoogde vlonder in komt te liggen lijkt me dat prima.
Het mag van mij betreft ook echt wel een ruim hok worden, anders wordt het zo'n claustrofobisch geheel.
en ja voor de buren jammer dan tot 3meter mag je volgens mij alles bouwen zonder vergunning, dus daar ga ik me geen zorgen over maken.
@jordyB, ik vind het iets sfeervoller als hij van voor wat lager is, en daarnaast is het ook veel makkelijker bouwen in verband met werk aan het dak, en ook bijvoorbeeld de goot die ik inderdaad aan de voorkant wil maken.
@Sounddragon, jou opmerking snap ik niet helemaal, balken op de dwarsliggers lijkt mij een stuk sterker. dan ertegen. en hoezo niet schroeven? Los er op leggen dan of wat bedoel je?
@Barrah, met bamboe is niets makkelijk, het is hakken, graven, zagen, trekken, wrikken enzovoorts. een metertje verwijderen is een uurtje of twee werk. maar ik ben inmiddels halverwege
@nanuk, het muurtje staat nog en is gelukkig niet aangetast door de wortels
@Ueberduitser maakt niet uit, tijd genoeg ben allang blij met al je hulp die je wil bieden.
De Ligger van 5x15 draagt dan toch in dit geval, de dwarsbalk ligt daar inderdaad op en de bout is inderdaad ter fixatie.quote:Op donderdag 18 februari 2016 13:12 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bekend met het fenomeen 'dragend'?Iets wat draagt, bevindt zich per definitie ónder het gedragene. Als je iets tégen elkaar aan schroeft, is de schroef hetgeen wat het geschroefde item 'draagt' cq. 'omhoog houdt'. Als je een balk OP een paal legt, draagt de paal de balk en is de schroef daar alleen als fixatie. Capice?
Mjah, en wat draagt die ligger van 5 keer 15?quote:Op donderdag 18 februari 2016 15:16 schreef Legwieh het volgende:
[..]
De Ligger van 5x15 draagt dan toch in dit geval, de dwarsbalk ligt daar inderdaad op en de bout is inderdaad ter fixatie.
Hij valt er ook in. Ik wil gewoon boven in de staander een gleuf van 5x15 uitzagen en daar de ligger in laten vallen. Dat is inderdaad niet helemaal duidelijk op het schetsje.quote:Op donderdag 18 februari 2016 15:56 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, en wat draagt die ligger van 5 keer 15?
Als ik uit ga van het schetsje in de OP schroef je die tégen de paal, en die moet er juist bovenop staan. Vind je dat te hoog, kun je de paal ook nog inkepen zodat hij erin komt, da's voor de ekte pimperds![]()
Ik.. zou gewoon een raamwerk maken van 5 x15 (en dat eerst mooi in de beits ofzo zetten) en daarop het dakbeschot (zichtwerk gewoon met vloerdeeltjes doen, underlayment ziet er jakkie uit) wat je ook eerst effe aan de onderkant mooi wit kwast voor het erop gaat, dat scheelt een hoop geklooi achteraf. Dat raamwerk zet je dan op gekeepte palen met korte schoortjes; zakkie houtdraadboutjes en wat draadstangen M10 en rammelen maar.
En vergeet niet om de palen die de grond in gaan lekker in de teer ofzo te zetten.
Klinkt als een goed planquote:Op donderdag 18 februari 2016 16:17 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Hij valt er ook in. Ik wil gewoon boven in de staander een gleuf van 5x15 uitzagen en daar de ligger in laten vallen. Dat is inderdaad niet helemaal duidelijk op het schetsje.
Palen komen niet in de grond. ik giet houders in de beton in de grond en daarin komen de staanders.
Rustig rustig, ik werk ook gewoon nog een dikke 40 uur per week.quote:Op donderdag 18 februari 2016 16:22 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Klinkt als een goed plan![]()
Staat ie al? en wanneer is de inwijdings-BBQ?
Ah, nog een part time baantje erbij ook; goed bezigquote:Op donderdag 18 februari 2016 16:22 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Rustig rustig, ik werk ook gewoon nog een dikke 40 uur per week.
quote:Op donderdag 18 februari 2016 16:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ah, nog een part time baantje erbij ook; goed bezig
Das om de ziekteverzekering te bekostigen als het straks helemaal mis is gegaan.quote:Op donderdag 18 februari 2016 16:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ah, nog een part time baantje erbij ook; goed bezig
Al bij een lokale houthandel geïnformeerd ?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 20:21 schreef Legwieh het volgende:
Ow. By the way, wie weet een goed adres om uiteindelijk al het hout te bestellen?
Tot nu toe is Gadero nog de goedkoopste optie, maar ik kan me heel eerlijk gezegd niet voorstellen dat zo'n commercieel, eigen huis en tuin bedrijf het goedkoopst is.
Ik ben eens aan het informeren zo hier en daar.quote:Op zondag 21 februari 2016 10:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Al bij een lokale houthandel geïnformeerd ?
Een tuin is om in te zitten en in te drinken, niet om in te werken.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 13:28 schreef bruinwerker het volgende:
het is wel te zien dat je niet zo'n tuinierder bent
Tuinieren is ook geen werken, das hobby. En daar kan ook bij gedronken worden.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:03 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Een tuin is om in te zitten en in te drinken, niet om in te werken.
quote:Op maandag 22 februari 2016 01:55 schreef Sounddragon het volgende:
Vergeet niet om die loopgraaf goed aan te trillen, anders ga je die tegels nog heel vaak in je handen hebben op een later tijdstip![]()
Waarschijnlijk niet aangetrild neequote:Op vrijdag 26 februari 2016 11:29 schreef B-Behr het volgende:
Het is hier al een keer genoemd, maar heb je het zand goed aangetrild? Met name het stuk waar de bamboe is weggegraven gaat anders gegarandeerd zakken.
en tegelen op zwarte grond..![]()
Daarom moet je zorgen dat je het in één keer goed doet.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:03 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Een tuin is om in te zitten en in te drinken, niet om in te werken.
Flink aangestampt. In laten lopen met water, weer aangestampt, en zo nog een aantal keer. Daarna laag geel zand erover.quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:36 schreef bluemoon23 het volgende:
Zoals Sounddragon ook al zei
[..]
[..]
Waarschijnlijk niet aangetrild nee![]()
En een trilplaat "loopt" niet best op zwarte grond/aarde.
Volgend jaar topic "help, mijn terras verzakt"
want werken doe je al genoeg als kantoorpikquote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:03 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Een tuin is om in te zitten en in te drinken, niet om in te werken.
Dat had ik gevonden, maar dat werd ook aangegeven bij sneldekkers en ik begreep van Ueberduitser dat dat ook met een stuk minder konquote:Op zondag 28 februari 2016 15:52 schreef DarkE het volgende:
Even google-en levert op dat bij shingles het afschot minimaal 15 graden moet zijn
niet zomaar hoor. Er zijn dakpanseries, maar dan geen sneldekkers, die vanaf 12 graden kunnen, of nog flauwer als er een bitumenlaag onder de pannen gebruikt wordt.quote:Op zondag 28 februari 2016 16:05 schreef Legwieh het volgende:
[..]
ik begreep van Ueberduitser dat dat ook met een stuk minder kon
Wat dat bukgevoel betreft: Het is een afdak om onder te zitten toch? Als je er ook buiten de zomer (of als het in de zomer 's avonds laat wat afkoelt) lekker behaaglijk wilt kunnen zitten met een kacheltje, is het op zich een voordeel als de ingang wat lager is. De warmte blijft dan beter hangen en je zit iets meer uit de wind. Moeten bukken is vervelend, maar de voordelen van een lage voorkant zijn ook iets om mee te nemen in je afweging.quote:Op zondag 28 februari 2016 15:41 schreef Legwieh het volgende:
Ik wil aan de voorzijde palen gebruiken van 215cm, (lager vrees ik dat je het bukgevoel krijgt als je eronder door wil zeker omdat er een vlonder in komt op een hoogte van +/- 15cm hoogte)
Klopt en ik spreek uit ervaringquote:Op maandag 29 februari 2016 13:17 schreef Sounddragon het volgende:
Je kunt ze natuurlijk ook à la blokhut van de Gamma domweg een cm over het dakbeschot laten steken en daar het water vanaf laten lopen, maar dan gaan vroeg of laat de uiteinden van je dakbeschot eraan.
Kraal aan de onderkant maken is de énige goede manierquote:Op maandag 29 februari 2016 14:55 schreef mister_white het volgende:
[..]
Klopt en ik spreek uit ervaring
Thanx, veel werk zal het zeker worden maarja we meoten het er maar vor over hebben.quote:Op maandag 29 februari 2016 16:03 schreef Sounddragon het volgende:
In daktrim moet je alsnog stroken branden, de shingles komen dan op die stroken te liggen.
Zie het een beetje als volgt.. je bent dan (voorbeeldschatting) 10-12 uur aan het dak bezig, waarvan 2 uur glasvlies leggen en nagelen, 5 uur randen goed afwerken met onderstroken en kraalstroken, een uurtje voor de trim (hoeken en verstekken zagen en nagelen met slagschroefnagels) een uurtje voor de afwerkstroken in APP, en 3 uurtjes de shingles zelf erop tikken met asfaltnagels en vastsmelten met de brander. Dat laatste hóeft niet, ze gaan ook vastzitten na een dagje 30 graden, maar tot die tijd liggen ze dan los en loop je het risico dat ze eraf waaien tijdens de volgende voorjaarsstorm.
Gootje eronder ben je ook nog een paar uurtjes mee aan het spelen. Vergeet niet om een beetje afschot in je constructie te maken voor de goot. (cm per meter).
Met een kraal en APP is ook redelijk wat werk trouwens, wel mooier vind ik, maar ik heb domweg een schurft aan shingles.![]()
Eerder genoemde EPDM kan ook, wellicht de goedkoopste optie (geen idee wat het kost) maar vergis je niet in het vouw en knipwerk wat daarbij komt kijken. Daarbij (wederom) vind ik het geen porum.
.
Niet teveel aan cijfertjes gaan hangen, gewoon bouwen en maken zoals het uit komt.quote:Op maandag 29 februari 2016 16:22 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Thanx, veel werk zal het zeker worden maarja we meoten het er maar vor over hebben.
Het Dak ga ik aflaten lopen van 2.90 maar 2.15. Dan zou ik om en nabij de 15 graden dakhelling moeten zitten.
Iemand zin in een leuk wiskundig raadseltje?
Komtie dan he...
Aan de achterwand wordt dicht. dus inregenen zal wel meevallen.quote:Op maandag 29 februari 2016 16:27 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Niet teveel aan cijfertjes gaan hangen, gewoon bouwen en maken zoals het uit komt.
Wordt enkelzijding afschot neem ik aan? kant van de schutting hoog, voorkant laag? of andersom? diepte van het geheel? ~2.70m aan de tegels te zien?
Ik vind 2.90 behoorlijk hoog; dat regent toch in als een malle
Ok, blij dat ik je achterbuurman niet benquote:Op maandag 29 februari 2016 16:31 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Aan de achterwand wordt dicht. dus inregenen zal wel meevallen.
diepte van het geheel is 300cm, vanaf de buitenkanten van de palen gemeten.
Voorheen stond er 4 meter hoog bamboe.quote:Op maandag 29 februari 2016 16:38 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ok, blij dat ik je achterbuurman niet ben![]()
![]()
Maak je hem dan puur zo hoog achter om die shingles te kunnen gebruiken? als je er een nok in maakt (ik zou die dan in de breedte doen, is makkelijker) ziet het er een stuk knusser uit denk ik, plus dat je dan mooi 2 goten aan de zijkant kunt doen ipv lelijk aan de voorkant.
Ah, ok, dus het is een verbetering qua 'chinese muur' voor de achterburenquote:Op maandag 29 februari 2016 16:40 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Voorheen stond er 4 meter hoog bamboe.
Ik vind het dus ook wel prettig om iets terug te zetten zodat ik wat minder inkijk in mijn tuin heb,
Juist. Die panda's heb ik naar rhenen gestuurd, en ik maak een afdak.quote:Op maandag 29 februari 2016 16:41 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ah, ok, dus het is een verbetering qua 'chinese muur' voor de achterburen
Ja, je wilt alles prefab maken zodat je het als een puzzel in elkaar kunt knallen. Dat is niet mijn werkwijze, dus wdb pas ik effe.quote:Op maandag 29 februari 2016 16:35 schreef Legwieh het volgende:
Ik wil alles graag berekenen zodat ik het op voorhand kan maken (ben maar alleen)
En daarna zoveel mogelijk in 1 dag met zijn tweeen in elkaar kan schroeven.
Daarom wil ik weten welke hoeken ik moet afzagen bij 3 en 4 (zie tekening 1)
om zo balk A te krijgen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en welke inkepingen ik moet maken, voor mijn dakdragers, in mijn dwarsligger (die valt in mijn staanders) Hoekje eruit zie tekening B.
Snapt iemand me of is het heel warrig.
quote:Op maandag 29 februari 2016 16:42 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Juist. Die panda's heb ik naar rhenen gestuurd, en ik maak een afdak.
Handig proggie, maar constructief is het idd niet iets wat je zo gaat makenquote:Op dinsdag 1 maart 2016 13:00 schreef BBach het volgende:
Zoiets kan je wel makkelijk uittekenen in Sketchup oid. Heb je direct alle vaste maten op voorhand en dan moet je gewoon zien dat je 'fundering' correct opgemeten is voor je aan je 3d model begint.
EPDM is niet zo goedkoop, maar in dit geval misschien geen slechte keuze. Lijmen met contactlijm op de ondergrond en dat gaat veel sneller dan shingles. De dakhelling mag dan zelfs 3° zijn en het is nog voldoende. Of het dan mooi is, dat is een andere zaak.
Edit:
disclaimer: niet zomaar deze maten gebruiken, ik heb dit snel geschetst. In jouw plaats zou ik ook nog eens nadenken over de constructie. De connectie tussen groen en rode balk zou ik bv niet zo doen. Als je verder niet tekent op schaal zal je het jezelf moeilijk maken om voor te stellen.
Bv:
[ afbeelding ]
En wil je dan die hoek meten: hier bv 12.01 graden. Met die waarde ben je weinig, want probeer maar eens op 12° te zagen. Je moet maten bepalen die je ook in realiteit kan meten. Bv de rechthoekszijden van een driehoek
[ afbeelding ]
120X160?quote:Op woensdag 2 maart 2016 08:50 schreef ueberduitser het volgende:
[ afbeelding ]
Zoals je me beschreven en uitgetekend hebt lijkt me niet goed.
Wat BBach getekend heeft is ook niet correct, die tekent alleen de oplegging ter plaatse van een kolom, terwijl de spoortjes rusten op de ligger 50x150, zie de rode cirkel. Dat is de doorgaande ligger, maar die is m.i. veel te klein, te smal. Die moet volgens mij ook gewoon iets van 120x160 zijn. Dan heb je veel meer oplegging en kun je de kolommen gewoon onder de ligger zetten.
In feite dezelfde constructie als de kap die ik thuis heb.
Het detail boven heb ik nog niet uitgetekend, maar daar geldt hetzelfde principe.
Is niet mijn keus he, maar 120 breed past gewoon bij die 120 kolommen. 160 hoog omdat hij hoger moet zijn dan breed.quote:
Jeps. Eerst onderlaag aanbrengen (dat zal wel een kutklusje zijn in je eentje met zo'n grote rol)quote:
Mjah, ik wil je wel vertellen hoe het hoort, maar dan ga je huilen en wil je pannen of EPDM.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 09:19 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Jeps. Eerst onderlaag aanbrengen (dat zal wel een kutklusje zijn in je eentje met zo'n grote rol)
En daarna alle shingles erop. nouja tijd is gratis en t is lekker weer de komende tijd (jammer alleen dat het zo vroeg donker is)
Voor die shingles moet ik een haakmes kopen he denk ik? (loop leeg op al het gereedschap wat ik moet kopen, maarja dan hebben we dat maar vast voor als we straks nog meer willen gaan klussen)
Iemand nog andere handige tips en trucs om onderlaag, daktrim en shingles te monteren? Ik hoor graag tips en doe dan daarna mijn eigen eigenwijze zin ;-)
En dat is alleen maar de opzet van de onderlaagquote:
Voor de onderkant gebruiken wij een aluminium daktrim waarvan we de bovenkant afzagen met lintzaag of haakse slijper. Da's mooier én makkelijker dan een kraallat, hiervoor moet je behoorlijke dakdekskills bezitten. De alu trim kan je inplakken met een strook dakbedekking waarop je de shingels kan aansluiten. Je kunt dezelfde aluminium daktrim mét opstaande kant ook aan de andere kanten gebruiken als afwerking. Loop inderdaad eens binnen bij een dakdekker. Die heeft deze materialen gewoon staan en dat praat een stuk makkelijker.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 10:04 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, ik wil je wel vertellen hoe het hoort, maar dan ga je huilen en wil je pannen of EPDM.
Paar geheimpjes van de dakdekker:
De ónderlaag legt 'ie zodanig dat alleen die het al waterdicht maakt, de shingles beschermen de waterdichte onderlaag tegen de elementen, zijn een soort van 'versiering'
De dakdekker begint altijd op het laagste punt en werkt dan richting het hoogste punt ivbm overlappingen, anders loopt het water ertussen. De dakdekker zorgt ook, dat er nergens kops hout zichtbaar is, want dat zuigt, letterlijk en figuurlijk.
De dakdekker nagelt met asfaltnagels, en daarbij let hij op dat de nagels niet langer zijn als het dakbeschot dicht is.. dat is best wel belangrijk, anders wordt de klant boos van al die puntjes aan de binnenkant. Hij gebruikt ongeveer 15 nagels per vierkante meter, waarvan de helft zigzagsgewijs in de overlap van de onderlaag zitten, de rest verdeeld over het vlak. De onderlaag ligt niet geplakt ivbm ventileren van het dakbeschot.
Owja, de dakdekker heeft ook een kort, licht hamertje om te nagelen, dat scheelt blauwe nagels.
De dakdekker doet niets met lijm of kit, behalve afvoeren en de stuikverstevigingen van daktrim.
In jouw geval zou de dakdekker denk ik één lange kraalomslag maken aan de afwaterkant zodat die hele kopkant afgedekt is, en dan de rest van de banen van de onderlaag haaks daarop aan laten lopen. kopse overlappen 15 cm houden, en langsnaden 8 - 10 cm overlap. overlappen altijd zigzag nagelen om de 15cm.
En haal in godsnaam je shingles en onderlaag bij een dakdekker; bouwmarktzooi is 2 keer zo duur en zó vreselijk slecht dat dakdekkers er niet eens mee willen werken.
Als ik op een klus kom en ik zie aquaplan, drink ik een bak koffie en ga ik weer naar huis.
Overigens was je hoop ik niet van plan om daktrim rondom te gaan zetten? Daktrim heeft een opstandje nodig; je kunt dus een lat of 44x44 ofzo op de zijkanten zetten en daar je trim op, maar dan krijg je haaks werk, kan wel, maar dat zul je dan moeten inwerken met brandstroken. kost je én een extra rol 240A14 een brander lenen of huren en in jouw geval ws een half pak handschoenen en 3 maanden nieuw armhaar laten groeien aan één kant![]()
![]()
Daktrim zou ik gewoon lekker niet doen. Daktrim is randafwerking voor APP (brandrollen) een randstrook bevestig je in daktrim door hem vast te branden (op primer) in de trim. Shingles kun je NIET branden, óók die van de dakdekkerstoko zelf niet..
Shingles afwerken aan de zijkanten doe je dmv een hoeklat, lekker dom, lekker makkelijk,.
Kan inderdaad ook, ik maak liever een kraal, maar idd, dat is voor iemand die geen dakdekker is bijna niet te doen. Een kraal moet prefect zijn, anders werkt het precies averechts; in een kraal die niet waterdicht is gaat/blijft water staan, en dan gaat het hard met je dak.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 11:06 schreef RoofingBurner het volgende:
[..]
Voor de onderkant gebruiken wij een aluminium daktrim waarvan we de bovenkant afzagen met lintzaag of haakse slijper. Da's mooier én makkelijker dan een kraallat, hiervoor moet je behoorlijke dakdekskills bezitten. De alu trim kan je inplakken met een strook dakbedekking waarop je de shingels kan aansluiten. Je kunt dezelfde aluminium daktrim mét opstaande kant ook aan de andere kanten gebruiken als afwerking. Loop inderdaad eens binnen bij een dakdekker. Die heeft deze materialen gewoon staan en dat praat een stuk makkelijker.
Valt best mee, het is allemaal sort off logica.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 12:16 schreef Makrolon het volgende:
Ik zie het al, op mijn veranda komen pannen.wat een hoop dingen waar je rekening mee moet houden zeg...
Hehe, herkenbaar ja.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 12:29 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Valt best mee, het is allemaal sort off logica.
Het is net als met álle bouwprojecten: de ruwbouw/casco neergooien is een makkie; afwerken, dáár zit hem de kneep, en tevens vaak 60 - 70% van de kosten.
Een bos 2 bij 2tjes en een paar gipsplaten en je hebt een wandje.. en toen moest er stroom in, een stopcontactje, verdeeldoosje, beetje kabel, wat connectortjes, misschien wat isolatie, primeren, naadjes smeren, bandje erop, stucen. En toen was je ineens 30% over budget,. klinkt bekend?![]()
Makrolon, dat is het mooiste compliment wat ik kan krijgen.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 22:32 schreef Makrolon het volgende:
[..]
OT, mooi werk! Om eerlijk te zijn, had ik niet verwacht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |