Tradizionale is de sleutel inderdaad http://www.acetobalsamicotradizionale.it/home_en.php, beide producten zijn overigens heel anders geproduceerd. Eigenlijk zijn ze ook niet te vergelijken, geen namaak maar gewoon een heel ander product. Volgens mij maakt di modena/di Reggio Emilia geen drol uit. Want de tradizionale wordt op meerdere plekken in Emilia Romagna (regio) geproduceerd. DOP/DOC/IGP houdt in dat een product uit een bepaalde regio komt en dat gecertificeerd is.quote:Op maandag 15 februari 2016 17:25 schreef Jordy-B het volgende:
De verwarring wordt niet opgelost door het verkeerd uit te leggen. Beiden zijn balsamicoazijn. De dure, originele is Aceto Balsamico Tradizionale, de goedkopere variant is Aceto Balsamico di Modena of Aceto Balsamico di Reggio Emilia (dus balsamicoazijn uit Modena of uit Reggio Emilia, maar die laatste zie je zelden).
Je hebt dus traditionele balsamicoazijn, of gewone balsamicoazijn uit Modena.
Alleen de echte, minimaal twaalf jaar gerijpte variant mag de naam "Tradizionale" dragen. Als er slechts "Aceto Balsamico di Modena" op staat, zonder "Tradizionale", betreft het de 'gewone', goedkopere namaak.
Zowel de gewone als traditionele balsamicoazijn kennen wel weer heel wat verschillende gradaties in kwaliteit, en dat vertaalt zich vaak terug in de prijs.
Alle fancy azijn deugt daarvoor niet, gewoon pure azijnsmaak. Ik was een keer bij iemand boerenkool eten die alleen maar van die kleine flesjes dure azijn had, toen heb ik er maar augurkennat overheen gedaan.quote:Op maandag 15 februari 2016 10:28 schreef Isabeau het volgende:
Boerenkoolstamppot absoluut alleen met normale azijnHet zou niet in me opkomen daar balsamico door te doen. Brrrr!
Deze bedoel je? Heb ik niet gezien bij onze AH.quote:Op maandag 15 februari 2016 19:18 schreef Jordy-B het volgende:
Als je het dan toch bij de AH koopt, kijk dan eens naar die van Mazzetti.
Ja, die.quote:Op maandag 15 februari 2016 19:28 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Deze bedoel je? Heb ik niet gezien bij onze AH.
http://www.ah.nl/producte(...)-balsamico-di-modena
Waarom? Normale mensen zij niet allergisch voor caramel hoor.quote:Op maandag 15 februari 2016 18:43 schreef Loekie1 het volgende:
Dus mensen, koop niet de excellent, koop de biologische van AH, daar zit geen kleurstof karamel in.
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen.quote:Op maandag 15 februari 2016 20:05 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Waarom? Normale mensen zij niet allergisch voor caramel hoor.
Dan moet je in je kelder gaan zitten, Utrechts leidingwater drinken en als voedsel alleen maar ja wat eigenlijk eten?quote:Op maandag 15 februari 2016 20:10 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen.
"ALLE E NUMMERS ZIJN SLEGGGGT, Hulpstoffen zijn evil"quote:Op maandag 15 februari 2016 20:17 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dan moet je in je kelder gaan zitten, Utrechts leidingwater drinken en als voedsel alleen maar ja wat eigenlijk eten?
Ga lekker ergens anders de E-nummer gekkie uithangen...
Die snap ik niet?quote:Op maandag 15 februari 2016 20:10 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen.
Ik heb anders zojuist genoten van een heerlijke stamppot boerenkool met een scheutje notenazijn. Deugt prima!quote:Op maandag 15 februari 2016 18:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Alle fancy azijn deugt daarvoor niet, gewoon pure azijnsmaak. Ik was een keer bij iemand boerenkool eten die alleen maar van die kleine flesjes dure azijn had, toen heb ik er maar augurkennat overheen gedaan.
Vraag een vuilnisman "P versus NP" op te lossen en je krijgt er nog een zinvoller antwoord uit...quote:Op maandag 15 februari 2016 20:23 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Die snap ik niet?
Wat is er onzeker aan een flesje azijn waar netjes op staat wat erin zit?
Ik ben helemaal geen anti E-nummerfanaat maar ik heb hier echt last van gekregen en ik zal de enige niet zijn. Veel mensen hebben gevoelige darmen en ik wil het niet op m'n geweten hebben dat ik ze iets aanraad waar ze last van krijgen.quote:Op maandag 15 februari 2016 20:26 schreef Deshain het volgende:
[..]
Vraag een vuilnisman "P versus NP" op te lossen en je krijgt er nog een zinvoller antwoord uit...
Dus je verwarmt nooit suiker/koolhydraten?quote:Op maandag 15 februari 2016 20:35 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik ben helemaal geen anti E-nummerfanaat maar ik heb hier echt last van gekregen en ik zal de enige niet zijn. Veel mensen hebben gevoelige darmen en ik wil het niet op m'n geweten hebben dat ik ze iets aanraad waar ze last van krijgen.
Er is iets in die kleurstof E150D waar m'n darmen van op tilt slaan. Kan zijn dat het van tarwe gemaakt wordt want daar ben ik ook allergisch voor. Ik begrijp niet waarom dat spul erin moet, andere zonder kleurstof zien er ook donker uit dus het is geen vereiste.quote:Op maandag 15 februari 2016 20:42 schreef Deshain het volgende:
[..]
Dus je verwarmt nooit suiker/koolhydraten?
Karamel, oh dear, gebrande suiker, paniek!quote:Op maandag 15 februari 2016 20:49 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Er is iets in die kleurstof E150D waar m'n darmen van op tilt slaan. Kan zijn dat het van tarwe gemaakt wordt want daar ben ik ook allergisch voor. Ik begrijp niet waarom dat spul erin moet, andere zonder kleurstof zien er ook donker uit dus het is geen vereiste.
Nja, als je niet tegen sulfiet kan... kun je er last van krijgen. Moet je wel heul veul caramel eten. Dat flesje wijn kun je dan ook beter laten staan.quote:Op maandag 15 februari 2016 20:49 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Er is iets in die kleurstof E150D waar m'n darmen van op tilt slaan. Kan zijn dat het van tarwe gemaakt wordt want daar ben ik ook allergisch voor. Ik begrijp niet waarom dat spul erin moet, andere zonder kleurstof zien er ook donker uit dus het is geen vereiste.
Wat heeft caramel met sulfiet te maken?quote:Op maandag 15 februari 2016 22:32 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nja, als je niet tegen sulfiet kan... kun je er last van krijgen. Moet je wel heul veul caramel eten. Dat flesje wijn kun je dan ook beter laten staan.
Overigens zijn alle gebrande producten potentieel 'gevaarlijk'. Maar dich bij een kampvuur staan is ook ongezond, of voedsel eten met daarin allerlei gifstoffen uit de natuur. Het is niet zo zwart-wit.
e150 is laatst nog opnieuw beoordeeld en ze hebben niets ernstigs gevonden. http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/ans110308
Hebben ze behoorlijk serieus gedaan. EFSA heeft afgelopen jaren heel veel claims en een paar nieuwe ingrediënten van voedingsmiddelenproducenten geweigerd. Is allemaal niet keihard bewezen, want bewezen dat iets NIETS doet is extreem moeilijk of zelfs onmogelijk.
Ze mengen wat sulfiet door de suikers en verhitten het dan droog. Zo krijg je e150. Ammoniak & sulfiet is e150.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 08:56 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Wat heeft caramel met sulfiet te maken?
Ik vind het ook niet leuk, die fles dure balsamico kan ik nu weggooien. Of misschien de waterkoker mee ontkalken.
Er zit ook E224 in, misschien is dat de grootste boosdoener:quote:Op dinsdag 16 februari 2016 09:40 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ze mengen wat sulfiet door de suikers en verhitten het dan droog. Zo krijg je e150. Ammoniak & sulfiet is e150.
Nog erger, dit verzwijgen ze gewoon glashard, zodra je de verpakking opent, gaan E948 en E941 reageren met de Balsamico. Vermijden die troep dus.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 10:06 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Er zit ook E224 in, misschien is dat de grootste boosdoener:
E224, ook wel Kaliummetabisulfiet, is een slecht e-nummer. Het is een chemisch conserveermiddel en kan misselijkheid, allergieën en darmstoornissen veroorzaken en de vitamine B opname verminderen.
Wat een Excellent maar niet heus AH-product.
maar beide zijn dodelijk in hoge concentratiesquote:Op dinsdag 16 februari 2016 10:32 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nog erger, dit verzwijgen ze gewoon glashard, zodra je de verpakking opent, gaan E948 en E941 reageren met de Balsamico. Vermijden die troep dus.
Het succes van biologische producten is dat ze duurder zijn en dat mensen geloven dat ze dus gezonder en/of smaakvoller zijn en daarom hun vergrootglas thuis laten.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 10:56 schreef Loekie1 het volgende:
Alle gekheid op een stokje, het succes van biologische producten zit 'm er o.a. in dat je niet je vergrootglas mee hoeft te nemen in de winkel om te zien of er ook iets in zit waar je eerder last van hebt gehad.
Gekookt (nou ja, gewokt) kan ook erg lekker zijn. Bijvoorbeeld met wat spekjes. En ik heb er ook wel eens een ovenschotel van gemaakt, maar dan gaar je het ook eerst.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 12:57 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
En niemand die zich af vraagt waarom in de eerste plaats je andijvie zou gaan koken
Gadverdamme zeg... Dat moet je gewoon vers en rauw toepassen in de stampot...
Die ken ik niet. Bij de noten kan ik me iets voorstellen, het zijn die typische bijsmaakjes van een zachtere azijn die het voor mij verpest.quote:Op maandag 15 februari 2016 20:25 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik heb anders zojuist genoten van een heerlijke stamppot boerenkool met een scheutje notenazijn. Deugt prima!
Ja, sulfiet, dat zei ik toch. ...quote:Op dinsdag 16 februari 2016 10:06 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Er zit ook E224 in, misschien is dat de grootste boosdoener:
E224, ook wel Kaliummetabisulfiet, is een slecht e-nummer. Het is een chemisch conserveermiddel en kan misselijkheid, allergieën en darmstoornissen veroorzaken en de vitamine B opname verminderen.
Wat een Excellent maar niet heus AH-product.
Wél zacht(er), geen afleidende bijsmaak: rijstazijnquote:Op dinsdag 16 februari 2016 18:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
het zijn die typische bijsmaakjes van een zachtere azijn die het voor mij verpest.
Ik zit dus ook niet op zachter te wachten, zeker niet voor over de boerenkool. Ik kan me voorstellen dat er interessantere azijnen zijn voor over salades, maar over het algemeen komen die bijsmaken dan ergens in het zoete wijnspectrum en dat vind ik bijna nooit lekker. Maar ik ben er ook niet erg thuis in vanwege mijn voorkeur voor een eendimensionale zuur om toe te voegen.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 19:29 schreef minilot het volgende:
[..]
Wél zacht(er), geen afleidende bijsmaak: rijstazijn![]()
In wijn heb ik er geen last van.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 19:02 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja, sulfiet, dat zei ik toch. ...
Ik heb deze gekocht, maar ik vind hem niet lekker. Het smaakt helemaal niet naar balsamico, maar naar zure druiven.quote:Op maandag 15 februari 2016 19:18 schreef Jordy-B het volgende:
Als je het dan toch bij de AH koopt, kijk dan eens naar die van Mazzetti.
Ik vraag me af in hoeverre jij in staat bent om te beoordelen hoe balsamicoazijn eigenlijk hoort te smaken.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 20:19 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik heb deze gekocht, maar ik vind hem niet lekker. Het smaakt helemaal niet naar balsamico, maar naar zure druiven.
De biologische AH is nog steeds mijn nummer 1, 2,59 per flesje.
Heb jij hem geproefd? Ik heb wel eens dure van Ekoplaza gehad en die smaakte wel zoals ik dacht dat het moest smaken.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 20:29 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik vraag me af in hoeverre jij in staat bent om te beoordelen hoe balsamicoazijn eigenlijk hoort te smaken.
Dat is bullshit. Sulfiet is sulfiet. Je kunt er tegen of niet. En dat het er twee keer in zit zegt niets. 2x 0,1 is minder dan 1x1. In de karamel wordt het gebruikt om de reactie sterk te versnellen en versterken, dat is de reden dat je met een heel klein beetje karamel veel kleur krijgt. Omdat je zo weinig karamel toevoegt, zit er zo weinig sulfiet in dat het niet meer werkt als conserveermiddel. Dat is de reden dat ze nog een beetje meer toevoegen. DIt is om ervoor te zorgen dat de azijn ook echt azijn wordt en geen druivenbier...quote:Op dinsdag 16 februari 2016 20:16 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
In wijn heb ik er geen last van.
Alleen de chemische sulfiet kan ik niet tegen. Overigens is de caramel ook een soort sulfietverbinding: 'E150d, sulfiet-ammoniakkaramel'. Plus E224 'Kaliummetabisulfiet'. Dus twee keer sulfiet toegevoegd.
Ik heb een keer gedroogde vruchten gegeten waar ook E224 was toegevoegd en toen kreeg ik net zo'n reactie als deze keer met AH excellent balsamicoazijn. Nu is bekend dat aan gedroogde vruchten heel veel sulfiet wordt toegevoegd en het moet wel of er in in deze azijn net zoveel toegevoegd. Anders zou ik niet zo'n sterke reactie krijgen. Karamel als toevoeging heb ik ook eens klachten van gehad bij paaseitjes oid dus dit is voor mij dubbelop.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 21:30 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat is bullshit. Sulfiet is sulfiet. Je kunt er tegen of niet. En dat het er twee keer in zit zegt niets. 2x 0,1 is minder dan 1x1. In de karamel wordt het gebruikt om de reactie sterk te versnellen en versterken, dat is de reden dat je met een heel klein beetje karamel veel kleur krijgt. Omdat je zo weinig karamel toevoegt, zit er zo weinig sulfiet in dat het niet meer werkt als conserveermiddel. Dat is de reden dat ze nog een beetje meer toevoegen. DIt is om ervoor te zorgen dat de azijn ook echt azijn wordt en geen druivenbier...
Bovendien wordt sulfiet in wijn gewoon toegevoegd. Dus de sulfiet in wijn is gewoon chemisch. Ik stel bij deze dus vast dat je klachten niet van sulfiet komen. Bij wijn heb je namelijk nergens last van. Je kunt dus gewoon azijn met sulfiet nemen, geen probleem...
Het kan allemaal best, maar eerlijk gezegd gok ik dat 'your mind is playing tricks on you'. Het hele idee dat biologisch zoveel beter is.. ook daar worden trouwens productiehulpmiddelen gebruikt die niet gedeclareerd worden.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 21:50 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik heb een keer gedroogde vruchten gegeten waar ook E224 was toegevoegd en toen kreeg ik net zo'n reactie als deze keer met AH excellent balsamicoazijn. Nu is bekend dat aan gedroogde vruchten heel veel sulfiet wordt toegevoegd en het moet wel of er in in deze azijn net zoveel toegevoegd. Anders zou ik niet zo'n sterke reactie krijgen.
Psychosomatische allergie?quote:Op dinsdag 16 februari 2016 21:50 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik heb een keer gedroogde vruchten gegeten waar ook E224 was toegevoegd en toen kreeg ik net zo'n reactie als deze keer met AH excellent balsamicoazijn. Nu is bekend dat aan gedroogde vruchten heel veel sulfiet wordt toegevoegd en het moet wel of er in in deze azijn net zoveel toegevoegd. Anders zou ik niet zo'n sterke reactie krijgen. Karamel als toevoeging heb ik ook eens klachten van gehad bij paaseitjes oid dus dit is voor mij dubbelop.
Daar hebben veel mee rmensen last van dan je denkt. Net als cognitieve dissonantie; als het biologisch is kan het niet vies zijn, of onzinnig om te kopen...quote:
Oh, is dat zo...quote:Op dinsdag 16 februari 2016 20:31 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Heb jij hem geproefd? Ik heb wel eens dure van Ekoplaza gehad en die smaakte wel zoals ik dacht dat het moest smaken.
Mazzetti heeft niet 'traditionale' op het etiket staan dus het is sowieso geen echte. Dat het in Italie is geproduceerd zegt niets.De prijs betaal je vooral voor het mooie flesje. Als dit balsamico is om te koken, dan is het niet de balsamico die ik zoek. Ik zoek balsamico om bij het opdienen erover te doen. Een lekkere zachte smaak. Die Mazzetti is hartstikke zuur. Waarschijnlijk mislukte wijn die ze in mooie flesjes doen.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 22:30 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Oh, is dat zo...
Smaakte die zoals je "denkt" dat het hoort te smaken?
Goh.
Ja, nee, dan ben ik inderdaad compleet uit positie geluld. Mijn welgemeende excuses dat mazzetti niet smaakt zoals jij denkt dat het hoort te smaken...
Kijk, ik vind het prima als je de balsamicoazijn van mazzetti niet lekker vindt. Smaken verschillen nou eenmaal en de mazzetti is een scherpere (zuurdere) balsamicoazijn, waardoor hij bij uitstek geschikt is om mee te koken. Zeg maar waar jij hem voor gebruikt...
Maar ga nou niet uit je nek lopen kletsen "dat hij niet smaakt zoals balsamicoazijn hoort te smaken" als je überhaupt niet weet hoe balsamicoazijn hoort te smaken. Je goochelt immers uitsluitend met namaakbalsamicoazijn.
echt, nog geen 7 uur en nu al de slimste post van de dagquote:Op woensdag 17 februari 2016 06:26 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Mazzetti heeft niet 'traditionale' op het etiket staan dus het is sowieso geen echte.
quote:Op woensdag 17 februari 2016 06:44 schreef gianni61 het volgende:
[..]
echt, nog geen 7 uur en nu al de slimste post van de dag
Jij hebt überhaupt geen balsamicoazijn waar Tradizionale op staat. Vandaar ook mijn verbazing dat jij meent te durven zeggen dat het niet smaakt "zoals het hoort"quote:Op woensdag 17 februari 2016 06:26 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Mazzetti heeft niet 'traditionale' op het etiket staan dus het is sowieso geen echte.
http://www.slagerijdeleeu(...)ppe-giusti-25jr.htmlquote:Op woensdag 17 februari 2016 07:10 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Jij hebt überhaupt geen balsamicoazijn waar Tradizionale op staat. Vandaar ook mijn verbazing dat jij meent te durven zeggen dat het niet smaakt "zoals het hoort"
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |