abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159917725
Wisten jullie dat vrijwel alle gekookte en gebakken groente lekker is met een scheut balsacimoazijn erdoor als je het opdient?
Neem gekookte andijvie, niet te eten eigenlijk maar doe er een lekkere scheut balsamicoazijn bij, beetje roeren en het is smullen.
Wonderlijk maar waar, ik ben blij dat ik het ontdekt heb.
Zo ga je met plezier meer groente eten.
pi_159918040
Dus als je dol bent op balsamicoazijn, gaan alle groenten lekkerder smaken met een scheut balsamicoazijn? Goh.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_159918075
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 19:52 schreef Jordy-B het volgende:
Dus als je dol bent op balsamicoazijn, gaan alle groenten lekkerder smaken met een scheut balsamicoazijn? Goh.
Heb je het al geprobeerd?
pi_159918105
Ketchup werkt ook. Of satésaus :9~
Somebody that I used to know
pi_159918280
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 19:53 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Heb je het al geprobeerd?
nee, want ik ben niet zo'n fan van balsamico dat ik daar al mijn groente mee ga verpesten.

Het werkt goed bij rode kool en sla. En het past ongetwijfeld bij wortel, biet en pastinaak, die van zichzelf al vrij zoet zijn.

Maar ik denk dat het overstemt bij bijvoorbeeld doperwtjes, boontjes, asperge, boerenkool en andijvie.

Overigens, als je niet zo van andijvie houdt, maar het wèl wenst te eten, waarom probeer je dan niet gewoon stamppot rauwe andijvie? Dat is lang zo bitter niet en heeft dus ook geen scheut zoetzuur nodig.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zondag 14 februari 2016 @ 20:03:14 #6
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_159918329
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 19:54 schreef Postbus100 het volgende:
Ketchup werkt ook. Of satésaus :9~
Of appelmoes, voor de 12 jarige Fokkers.
pi_159918399
Ben niet zo'n fan van balsamicoazijn. Ook niet in salades.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_159918408
Waarom verpest je de unieke heerlijke heersende smaak van Balsamicoazijn met groenten :?
pi_159918473
Ik wilde het gewoon even delen met anderen. Ik heb het al lang geleden ontdekt, je gaat heel gemakkelijk veel meer groente eten door deze truc. Het werkt niet bij fruit, alleen bij groente.
De smaak van de groente blijft bestaan.
  zondag 14 februari 2016 @ 20:09:02 #10
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_159918478
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 20:01 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

nee, want ik ben niet zo'n fan van balsamico
Me too. Ik heb iets tegen balsamico. En helemaal tegen het te pas en te onpas gebruiken van balsamico.
pi_159918510
Doe de test: kook andijvie. Eet een deel zonder en een deel met balsamicoazijn erdoor. Je hoeft er geen aardappelen meer bij te eten, de groente alleen met die azijn maakt het smakelijk genoeg.

Iedereen die moeite heeft voldoende groente tot zich te nemen, probeer het uit!
  zondag 14 februari 2016 @ 20:12:45 #12
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_159918585
Kan iemand mij die Balsamico-hype uitleggen? Je gaat toch geen heerlijke verse groente koken in Azijn? :')
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_159918617
Azijn :r
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159918665
Wat is dit?
Na het lezen van de OP stond ik op het punt om die balsomicoazijn te halen (nooit van gehoord).
Vervolgens lees ik allemaal reacties over dat dat spul niet te pruimen is?
Mijn gevoel zegt dat het laatste klopt, aangezien ik van gewone azijn over mijn nek ga, gebruik het alleen als ontkalker.
Is deze dan zoveel anders van smaak?
pindazakje
  zondag 14 februari 2016 @ 20:16:33 #15
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_159918713
Ja, heel anders. Het is als zure appelstroop.
pi_159918782
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 20:08 schreef Loekie1 het volgende:
Ik wilde het gewoon even delen met anderen. Ik heb het al lang geleden ontdekt, je gaat heel gemakkelijk veel meer groente eten door deze truc. Het werkt niet bij fruit, alleen bij groente.
Ja of je wordt gewoon volwassen en stel je niet zo aan.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_159918784
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 20:13 schreef Rezania het volgende:
Azijn :r
Lekker over de frietjes. :7
pi_159918986
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 20:19 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Lekker over de frietjes. :7
Ben je Brits of zo?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159919008
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 20:26 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ben je Brits of zo?
Nee maar vind dat wel lekker. Is ook wat gezonder dan mayonaise. B-)
pi_159919014
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 20:15 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat is dit?
Na het lezen van de OP stond ik op het punt om die balsomicoazijn te halen (nooit van gehoord).
Vervolgens lees ik allemaal reacties over dat dat spul niet te pruimen is?
Mijn gevoel zegt dat het laatste klopt, aangezien ik van gewone azijn over mijn nek ga, gebruik het alleen als ontkalker.
Is deze dan zoveel anders van smaak?
Balsamicoazijn is grofweg een vrij zoete (= weinig zure) azijn uit gefermenteerd druivensap (zeg maar wijn, maar niet helemaal). Echte balsamico heeft minimaal twaalf jaar liggen rijpen in wijnvaten. Het is een beschermd product uit Modena.

Het is niet vergelijkbaar aan normale (wijn)azijn.

Echte balsamico is zonde om door groente in de pan te kwakken, maar als je het toepast zoals de TS, is het instant zoetzuur.
pi_159919246
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 20:27 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Balsamicoazijn is grofweg een vrij zoete (= weinig zure) azijn uit gefermenteerd druivensap (zeg maar wijn, maar niet helemaal). Echte balsamico heeft minimaal twaalf jaar liggen rijpen in wijnvaten. Het is een beschermd product uit Modena.

Het is niet vergelijkbaar aan normale (wijn)azijn.

Echte balsamico is zonde om door groente in de pan te kwakken, maar als je het toepast zoals de TS, is het instant zoetzuur.
De biologische uit de supermarkt is prima. Je hebt superdure maar dat is onzin. Over patat heb ik nog niet geprobeerd, goeie tip!
pi_159919328
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 20:36 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

De biologische uit de supermarkt is prima. Je hebt superdure maar dat is onzin. Over patat heb ik nog niet geprobeerd, goeie tip!
Superdure is onzin... Als je het in de pan bij je groente kwakt, ja.
pi_159920032
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 19:40 schreef Loekie1 het volgende:
Wisten jullie dat vrijwel alle gekookte en gebakken groente lekker is met een scheut balsacimoazijn erdoor als je het opdient?
Neem gekookte andijvie, niet te eten eigenlijk maar doe er een lekkere scheut balsamicoazijn bij, beetje roeren en het is smullen.
Wonderlijk maar waar, ik ben blij dat ik het ontdekt heb.
Zo ga je met plezier meer groente eten.
Probeer ook eens bij broccoli.
pi_159920462
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 20:36 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Echte balsamico 'tradizionale' (minstend 12 jaar oud) is wel even iets anders dan een IGP modena van vorige maand.

Niet te vergelijken. En die superdure is echt heel bijzonder lekker, maar dan heb je het over flesjes vanaf 50 voor 12 jaar oud en tot honderden euro's voor 25 jaar+.

En overal overheen kwakken vind ik niet echt lekker. Alhoewel het wel zo is dat je met een beetje zuur soms groenten enorm kunt opfrissen. En met balsamico enorm veel smaak kunt geven aan allerlei gerechten. Het is een paa rjaar heel hip geweest, nu gelukkig iets minder. Er zijn heel veel andere lekkere zuren, frambozenazijn, appelazijn, wijnazijnen die bij sommige dingen heel wat beter passen dan het nogal zoete balsamico.

Overigens: gewoon lekker balsamico gebruiken als je dat lekker vindt. Maar probeer ook eens een sherry-azijn in een dressing bijvoorbeeld. Jum.
Whatever...
pi_159920579
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 21:13 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Echte balsamico 'tradizionale' (minstend 12 jaar oud) is wel even iets anders dan een IGP modena van vorige maand.

Niet te vergelijken. En die superdure is echt heel bijzonder lekker, maar dan heb je het over flesjes vanaf 50 voor 12 jaar oud en tot honderden euro's voor 25 jaar+.

En overal overheen kwakken vind ik niet echt lekker. Alhoewel het wel zo is dat je met een beetje zuur soms groenten enorm kunt opfrissen. En met balsamico enorm veel smaak kunt geven aan allerlei gerechten. Het is een paa rjaar heel hip geweest, nu gelukkig iets minder. Er zijn heel veel andere lekkere zuren, frambozenazijn, appelazijn, wijnazijnen die bij sommige dingen heel wat beter passen dan het nogal zoete balsamico.

Overigens: gewoon lekker balsamico gebruiken als je dat lekker vindt. Maar probeer ook eens een sherry-azijn in een dressing bijvoorbeeld. Jum.
Ik vind balsamicoazijn niet zoet, het is heel anders dan zoete ketjap. Er zit een smaak aan die je nergens mee kunt vergelijken.
Ik zei net dat het niet met fruit kan maar er zijn uitzonderingen, met aardbeien schijnt het een goeie combinatie te zijn maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik denk dat je niet de goedkoopste balsamico moet nemen, de duurste - die van 10 euro een flesje - hoeft ook niet, maar iets ertussen in.
Sherry azijn ken ik niet, waar koop je dat?
pi_159920752
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 21:17 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik vind balsamicoazijn niet zoet, het is heel anders dan zoete ketjap. Er zit een smaak aan die je nergens mee kunt vergelijken.
Ik zei net dat het niet met fruit kan maar er zijn uitzonderingen, met aardbeien schijnt het een goeie combinatie te zijn maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Balsamico is zeker wel zoetig en fruitig. De belangrijkste smaakstoffen zijn furaan-achtigen. Caramel-achtige smaken. Die zijn zoetig.

En ja, er zit speciale smaak aan, dat komt door de heel lange fermentatie en de reactie tussen eiwitten en suikers, maillardreactie. Dezelfde reactie is verantwoordelijk voor de smaak van bouillon en gebraden vlees, maar dan onder andere omstandigheden. Daar zitten dan ook weer furanen is overigens.

En in aardbeien is een belangrijke smaakstof een furaan. Dus vandaar gaat dat goed samen.
Whatever...
  zondag 14 februari 2016 @ 21:24:24 #27
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_159920839
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 20:08 schreef Loekie1 het volgende:
Onzin. Aardbeien combineren ook goed met balsamico.
Edit: spuit 11. Zie post hierboven.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 14 februari 2016 @ 21:25:16 #28
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159920881
Welke balsamico gebruik je, Loeki?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159921238
Ik heb meestal de biologische van AH maar nu de Excellent eigen merk van AH. Die is ook heerlijk. Heb eens een dure gehad van Ekoplaza maar ik vond de prijs niet opwegen tegen de extra smaak.
pi_159921356
Deze dus.
Voor 10 euro de liter ga je geen fatsoenlijke balsamico krijgen. Dit is gewoon zure druivensap.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2016 21:39:05 ]
pi_159921424
quote:
1s.gif Op zondag 14 februari 2016 21:24 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Onzin. Aardbeien combineren ook goed met balsamico.
Edit: spuit 11. Zie post hierboven.
Chocolade ook
Whatever...
pi_159921506
quote:
99s.gif Op zondag 14 februari 2016 21:38 schreef CrashO het volgende:
Deze dus.
Voor 10 euro de liter ga je geen fatsoenlijke balsamico krijgen. Dit is gewoon zure druivensap.
Probeer maar eens, hij is heel lekker.

Maar nu heb ik deze:
http://www.ah.nl/zoeken?rq=excellent+balsamico
pi_159921577
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 21:41 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Chocolade ook
én frambozen
http://www.smulweb.nl/rec(...)mbozen-met-balsamico
pi_159921700
quote:
99s.gif Op zondag 14 februari 2016 21:38 schreef CrashO het volgende:
Deze dus.
Is de smaak onder die prijs vergelijkbaar met dit?
pindazakje
pi_159921764
quote:
17s.gif Op zondag 14 februari 2016 21:51 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Is de smaak onder die prijs vergelijkbaar met dit?
[ afbeelding ]
Als je het pak open maakt en een maandje laat staan :Y
pi_159921829
quote:
Toevallig vandaag nog iets met frambozen en balsamico gehad :7 Maar ik gooi geen balsamico bij van alles en nog wat. Eigenlijk nooit bij warme groente.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_159921888
Zo kwam mijn moeder eens blij vertellen dat ze gek was op Chinese kool. Ja, bedolven onder de pindasaus. Zo kan ik ook alles lekker maken. :D
pi_159925191
Ik experimenteer wel eens met verschillende salades, en als er eentje niet smaakt doe ik er inderdaad wat balsamico azijn overheen, best te doen dan!
pi_159925311
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2016 23:37 schreef Chasingrainbows het volgende:
Ik experimenteer wel eens met verschillende salades, en als er eentje niet smaakt doe ik er inderdaad wat balsamico azijn overheen, best te doen dan!
Ja, dan heb je het over een salade.

De TS beweert zonder blikken of blozen dat het toevoegen van balsamico een goed plan is voor alle groente.

Ik denk persoonlijk dat de TS oma's methode van suiker en azijn heeft herontdekt, maar dan in de vorm van balsamico-azijn.

Overigens werkt suiker en azijn (zoetzuur) ook uitstekend bij salades. Het is met name de go-to dressing voor komkommersalade. Wellicht met een snufje dille.
pi_159925718
Tja ik weet het niet maar als het voor Ts werkt op warm, en bij mij op koud, dan uh is het misschien proberen waard mits je het thuis al hebt, speciaal kopen is idd onnodig.
pi_159928575
In die niet-biologische balsamico zit wel kleurstof E150D,dat is karamel. Niet zo geschikt voor glutenvrije types zoals ik eigenlijk. In de biologische van AH zit geen kleurstof.

Grappig: http://keuringsdienstvanw(...)t-is-balsamico-azijn
Hier de hele aflevering over azijn: http://keuringsdienstvanw(...)/30-39044-14-05-2009

[ Bericht 19% gewijzigd door Loekie1 op 15-02-2016 08:53:42 ]
pi_159929426
quote:
14s.gif Op zondag 14 februari 2016 21:56 schreef Myraela het volgende:
Zo kwam mijn moeder eens blij vertellen dat ze gek was op Chinese kool. Ja, bedolven onder de pindasaus. Zo kan ik ook alles lekker maken. :D
zo dacht mijn moeder ook een tijd dat alle groente beter werd door er kaas overheen te gooien.
en ze heeft een fase had dat overal pesto doorheen ging.
trekt wel weer weg :)
pi_159929509
quote:
7s.gif Op zondag 14 februari 2016 20:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Kan iemand mij die Balsamico-hype uitleggen? Je gaat toch geen heerlijke verse groente koken in Azijn? :')
Boerenkool en andijvie mag wel een flinke scheut azijn over. Maar dan wel gewoon azijn met azijnsmaak en verder niks.

De hype is wel verklaarbaar. Het is Italiaans dus het klinkt al lekkerder en het is er in heel veel verschillende kwaliteiten dus je kunt er lekker snobistisch over doen.

Ik heb wel eens een salade gehad waarbij het goed paste, en het is ook wel lekker om plakjes pecorino in de balsamico te dopen, dan komt de wijnsmaak helemaal terug. Maar verder is het veel aanstellerij en het als upgrade gebruiken terwijl je normaal gesproken gewone azijn zou gebruiken is een slecht idee.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_159930048
Boerenkoolstamppot absoluut alleen met normale azijn _O_ Het zou niet in me opkomen daar balsamico door te doen. Brrrr!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_159930169
Balsamico ( alleen de tradizionale) is lekker, wat drupjes over de salade of tortellini. Het is veel dikker en dus stroperiger dan de azijn in de liter flessen wat ook Balsamico heet. In Modena heb ik yoghurt ijs met aardbijen en 25 jaar oude Balsamico gehad, erg bijzonde en erg lekker. Hoe ouder hoe zoeter trouwens.
pi_159930326
Goeie balsamico in een pure chocoladesaus om churro's in te dopen, of in een sterke warme chocoladedrank, dat vind ik persoonlijk wel een aardige toepassing. :9 En ik vind het lekker in combinatie met frambozen en manchego. Verder niet zo, eigenlijk.
Let me see you stripped down to the bone
pi_159931562
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:28 schreef Isabeau het volgende:
Boerenkoolstamppot absoluut alleen met normale azijn _O_ Het zou niet in me opkomen daar balsamico door te doen. Brrrr!
Boerenkool doe ik mosterd in!

Maat dat is ook op basis van azijn natuurlijk.
Whatever...
pi_159931599
Ik vind stamppot boerenkool lekker zoals het is. Het zuur heb ik er liever naast, op mijn bord, in de vorm van piccalilly. :P
pi_159939209
Er ontstaat hier nogal wat verwarring tussen Balsamico en Balsamico azijn zie ik.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_159940031
De verwarring wordt niet opgelost door het verkeerd uit te leggen. Beiden zijn balsamicoazijn. De dure, originele is Aceto Balsamico Tradizionale, de goedkopere variant is Aceto Balsamico di Modena of Aceto Balsamico di Reggio Emilia (dus balsamicoazijn uit Modena of uit Reggio Emilia, maar die laatste zie je zelden).

Je hebt dus traditionele balsamicoazijn, of gewone balsamicoazijn uit Modena.

Alleen de echte, minimaal twaalf jaar gerijpte variant mag de naam "Tradizionale" dragen. Als er slechts "Aceto Balsamico di Modena" op staat, zonder "Tradizionale", betreft het de 'gewone', goedkopere namaak.

Zowel de gewone als traditionele balsamicoazijn kennen wel weer heel wat verschillende gradaties in kwaliteit, en dat vertaalt zich vaak terug in de prijs.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jordy-B op 15-02-2016 17:36:42 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')