abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159941011
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 17:25 schreef Jordy-B het volgende:
De verwarring wordt niet opgelost door het verkeerd uit te leggen. Beiden zijn balsamicoazijn. De dure, originele is Aceto Balsamico Tradizionale, de goedkopere variant is Aceto Balsamico di Modena of Aceto Balsamico di Reggio Emilia (dus balsamicoazijn uit Modena of uit Reggio Emilia, maar die laatste zie je zelden).

Je hebt dus traditionele balsamicoazijn, of gewone balsamicoazijn uit Modena.

Alleen de echte, minimaal twaalf jaar gerijpte variant mag de naam "Tradizionale" dragen. Als er slechts "Aceto Balsamico di Modena" op staat, zonder "Tradizionale", betreft het de 'gewone', goedkopere namaak.

Zowel de gewone als traditionele balsamicoazijn kennen wel weer heel wat verschillende gradaties in kwaliteit, en dat vertaalt zich vaak terug in de prijs.
Tradizionale is de sleutel inderdaad http://www.acetobalsamicotradizionale.it/home_en.php, beide producten zijn overigens heel anders geproduceerd. Eigenlijk zijn ze ook niet te vergelijken, geen namaak maar gewoon een heel ander product. Volgens mij maakt di modena/di Reggio Emilia geen drol uit. Want de tradizionale wordt op meerdere plekken in Emilia Romagna (regio) geproduceerd. DOP/DOC/IGP houdt in dat een product uit een bepaalde regio komt en dat gecertificeerd is.

Heb zelf een 15 jaar oude gekocht voor dacht 18 euro, heb er toch zo,n 6 maand meegedaan. Gebruik maar een paar drupjes per keer op enkele gerechten of stukjes kaas.

Overigens is de industrieele balsamico ook lekker, bak tomaat en chorizo in de pan en sprenkel er wat balsamico over.

[ Bericht 2% gewijzigd door mytec op 15-02-2016 18:46:53 ]
pi_159942072
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 10:28 schreef Isabeau het volgende:
Boerenkoolstamppot absoluut alleen met normale azijn _O_ Het zou niet in me opkomen daar balsamico door te doen. Brrrr!
Alle fancy azijn deugt daarvoor niet, gewoon pure azijnsmaak. Ik was een keer bij iemand boerenkool eten die alleen maar van die kleine flesjes dure azijn had, toen heb ik er maar augurkennat overheen gedaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_159942090
Onbegrijpelijk dat AH in zijn Excellent balsamicoazijn kleurstof karamel (E150d) stopt, als ik dat had geweten - lettertjes zijn héél klein - had ik het niet gekocht, mijn darmen kunnen er niet tegen. En er zit blijkbaar héél veel in, om het 'exellent' te laten lijken.
Dus mensen, koop niet de excellent, koop de biologische van AH, daar zit geen kleurstof karamel in.
pi_159943153
Als je het dan toch bij de AH koopt, kijk dan eens naar die van Mazzetti.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_159943480
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:18 schreef Jordy-B het volgende:
Als je het dan toch bij de AH koopt, kijk dan eens naar die van Mazzetti.
Deze bedoel je? Heb ik niet gezien bij onze AH.
http://www.ah.nl/producte(...)-balsamico-di-modena
pi_159944109
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 19:28 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Deze bedoel je? Heb ik niet gezien bij onze AH.
http://www.ah.nl/producte(...)-balsamico-di-modena
Ja, die.

Mazzetti geeft de kwaliteit aan in hoeveelheid druivenblaadjes. Die met vier blaadjes is hun hoogste kwaliteit 'gewone' balsamicoazijn.

Ze hebben ook een met drie blaadjes, maar die bevat karamel.

Die met vier blaadjes gaat ongetwijfeld beter zijn dan jouw AH-eigen merk balsamico. Hou er wel rekening mee dat hij daardoor wellicht minder geschikt is voor jouw toepassing.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 15 februari 2016 @ 20:05:21 #57
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_159944852
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 18:43 schreef Loekie1 het volgende:
Dus mensen, koop niet de excellent, koop de biologische van AH, daar zit geen kleurstof karamel in.
Waarom? Normale mensen zij niet allergisch voor caramel hoor.
pi_159945068
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:05 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Waarom? Normale mensen zij niet allergisch voor caramel hoor.
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen.
pi_159945316
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:10 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dan moet je in je kelder gaan zitten, Utrechts leidingwater drinken en als voedsel alleen maar ja wat eigenlijk eten?

Ga lekker ergens anders de E-nummer gekkie uithangen...
pi_159945433
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:17 schreef Deshain het volgende:

[..]

Dan moet je in je kelder gaan zitten, Utrechts leidingwater drinken en als voedsel alleen maar ja wat eigenlijk eten?

Ga lekker ergens anders de E-nummer gekkie uithangen...
"ALLE E NUMMERS ZIJN SLEGGGGT, Hulpstoffen zijn evil"
En ondertussen wel àlle groenten volpleuren met saus

TS :')
  maandag 15 februari 2016 @ 20:23:51 #61
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_159945476
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:10 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Die snap ik niet?
Wat is er onzeker aan een flesje azijn waar netjes op staat wat erin zit?
  maandag 15 februari 2016 @ 20:25:55 #62
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_159945536
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 18:42 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Alle fancy azijn deugt daarvoor niet, gewoon pure azijnsmaak. Ik was een keer bij iemand boerenkool eten die alleen maar van die kleine flesjes dure azijn had, toen heb ik er maar augurkennat overheen gedaan.
Ik heb anders zojuist genoten van een heerlijke stamppot boerenkool met een scheutje notenazijn. Deugt prima!
pi_159945549
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:23 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Die snap ik niet?
Wat is er onzeker aan een flesje azijn waar netjes op staat wat erin zit?
Vraag een vuilnisman "P versus NP" op te lossen en je krijgt er nog een zinvoller antwoord uit...
pi_159945917
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:26 schreef Deshain het volgende:

[..]

Vraag een vuilnisman "P versus NP" op te lossen en je krijgt er nog een zinvoller antwoord uit...
Ik ben helemaal geen anti E-nummerfanaat maar ik heb hier echt last van gekregen en ik zal de enige niet zijn. Veel mensen hebben gevoelige darmen en ik wil het niet op m'n geweten hebben dat ik ze iets aanraad waar ze last van krijgen.
pi_159946242
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:35 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik ben helemaal geen anti E-nummerfanaat maar ik heb hier echt last van gekregen en ik zal de enige niet zijn. Veel mensen hebben gevoelige darmen en ik wil het niet op m'n geweten hebben dat ik ze iets aanraad waar ze last van krijgen.
Dus je verwarmt nooit suiker/koolhydraten?
pi_159946602
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:42 schreef Deshain het volgende:

[..]

Dus je verwarmt nooit suiker/koolhydraten?
Er is iets in die kleurstof E150D waar m'n darmen van op tilt slaan. Kan zijn dat het van tarwe gemaakt wordt want daar ben ik ook allergisch voor. Ik begrijp niet waarom dat spul erin moet, andere zonder kleurstof zien er ook donker uit dus het is geen vereiste.
  maandag 15 februari 2016 @ 22:06:55 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159949897
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:49 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Er is iets in die kleurstof E150D waar m'n darmen van op tilt slaan. Kan zijn dat het van tarwe gemaakt wordt want daar ben ik ook allergisch voor. Ik begrijp niet waarom dat spul erin moet, andere zonder kleurstof zien er ook donker uit dus het is geen vereiste.
Karamel, oh dear, gebrande suiker, paniek!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159950768
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 20:49 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Nja, als je niet tegen sulfiet kan... kun je er last van krijgen. Moet je wel heul veul caramel eten. Dat flesje wijn kun je dan ook beter laten staan.

Overigens zijn alle gebrande producten potentieel 'gevaarlijk'. Maar dich bij een kampvuur staan is ook ongezond, of voedsel eten met daarin allerlei gifstoffen uit de natuur. Het is niet zo zwart-wit.

e150 is laatst nog opnieuw beoordeeld en ze hebben niets ernstigs gevonden. http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/ans110308

Hebben ze behoorlijk serieus gedaan. EFSA heeft afgelopen jaren heel veel claims en een paar nieuwe ingrediënten van voedingsmiddelenproducenten geweigerd. Is allemaal niet keihard bewezen, want bewezen dat iets NIETS doet is extreem moeilijk of zelfs onmogelijk.
Whatever...
pi_159957260
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 22:32 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nja, als je niet tegen sulfiet kan... kun je er last van krijgen. Moet je wel heul veul caramel eten. Dat flesje wijn kun je dan ook beter laten staan.

Overigens zijn alle gebrande producten potentieel 'gevaarlijk'. Maar dich bij een kampvuur staan is ook ongezond, of voedsel eten met daarin allerlei gifstoffen uit de natuur. Het is niet zo zwart-wit.

e150 is laatst nog opnieuw beoordeeld en ze hebben niets ernstigs gevonden. http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/ans110308

Hebben ze behoorlijk serieus gedaan. EFSA heeft afgelopen jaren heel veel claims en een paar nieuwe ingrediënten van voedingsmiddelenproducenten geweigerd. Is allemaal niet keihard bewezen, want bewezen dat iets NIETS doet is extreem moeilijk of zelfs onmogelijk.
Wat heeft caramel met sulfiet te maken?
Ik vind het ook niet leuk, die fles dure balsamico kan ik nu weggooien. Of misschien de waterkoker mee ontkalken.
pi_159957771
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 08:56 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Wat heeft caramel met sulfiet te maken?
Ik vind het ook niet leuk, die fles dure balsamico kan ik nu weggooien. Of misschien de waterkoker mee ontkalken.
Ze mengen wat sulfiet door de suikers en verhitten het dan droog. Zo krijg je e150. Ammoniak & sulfiet is e150.
Whatever...
pi_159958161
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 09:40 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ze mengen wat sulfiet door de suikers en verhitten het dan droog. Zo krijg je e150. Ammoniak & sulfiet is e150.
Er zit ook E224 in, misschien is dat de grootste boosdoener:
E224, ook wel Kaliummetabisulfiet, is een slecht e-nummer. Het is een chemisch conserveermiddel en kan misselijkheid, allergieën en darmstoornissen veroorzaken en de vitamine B opname verminderen.
Wat een Excellent maar niet heus AH-product.
  dinsdag 16 februari 2016 @ 10:32:23 #72
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_159958531
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 10:06 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Er zit ook E224 in, misschien is dat de grootste boosdoener:
E224, ook wel Kaliummetabisulfiet, is een slecht e-nummer. Het is een chemisch conserveermiddel en kan misselijkheid, allergieën en darmstoornissen veroorzaken en de vitamine B opname verminderen.
Wat een Excellent maar niet heus AH-product.
Nog erger, dit verzwijgen ze gewoon glashard, zodra je de verpakking opent, gaan E948 en E941 reageren met de Balsamico. Vermijden die troep dus.
pi_159958634
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 10:32 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nog erger, dit verzwijgen ze gewoon glashard, zodra je de verpakking opent, gaan E948 en E941 reageren met de Balsamico. Vermijden die troep dus.
maar beide zijn dodelijk in hoge concentraties :o
pi_159958970
Alle gekheid op een stokje, het succes van biologische producten zit 'm er o.a. in dat je niet je vergrootglas mee hoeft te nemen in de winkel om te zien of er ook iets in zit waar je eerder last van hebt gehad.
pi_159959447
Het koken van groenten is in mijn optiek iets dat sowieso vermeden dient te worden als het even kan. Het is smaakvoller en voedzamer om ze te smoren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')