abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 woensdag 10 februari 2016 @ 09:32:59 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_159799150
http://www.volkskrant.nl/(...)n-een-cent~a4241583/

Je zal maar een oprechte, langzame, faalangstige Dyslexist zijn. :{

:P

[ Bericht 81% gewijzigd door Leandra op 10-02-2016 09:56:25 (quote uit VK verwijderd) ]
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_159799633
Tsja, labeltjes hè? Labeltjes zijn makkelijk om je achter te verschuilen, daarom zijn ze ook zo populair. Vroeger was je gewoon 'niet zo slim', nu heb je een excuus, altijd, ten koste van de mensen die écht ergens aan lijden, of dat nu dyslexie, AD(H)D is of wat dan ook.
Ja doei.
pi_159799690
Ja, alleen mensen realiseren zich niet dat je een labeltje maar moeilijk meer kwijtraakt als je het eenmaal hebt....

Maar goed, dat zullen dan wel die mensen zijn die er uiteindelijk "overheen gegroeid zijn" :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 10 februari 2016 @ 10:42:47 #4
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_159800147
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 10:06 schreef motorbloempje het volgende:
Tsja, labeltjes hè? Labeltjes zijn makkelijk om je achter te verschuilen, daarom zijn ze ook zo populair. Vroeger was je gewoon 'niet zo slim', nu heb je een excuus, altijd, ten koste van de mensen die écht ergens aan lijden, of dat nu dyslexie, AD(H)D is of wat dan ook.
Vroeger stierf je ook een langzame pijnlijke dood ipv dat je aan kanker leed. Tsja. labeltjes hè
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_159800184
quote:
10s.gif Op woensdag 10 februari 2016 10:42 schreef Dven het volgende:

[..]

Vroeger stierf je ook een langzame pijnlijke dood ipv dat je aan kanker leed. Tsja. labeltjes hè
Domheid en dyslexie hebben ook prima wat jaren naast elkaar bestaan :) totdat mensen doorkregen dat het hun kroost wat speelruimte gaf (en hun ego's, want wie geeft er nou toe een dom kind te hebben?). In mijn schooltijd al ouders die hun kinderen met elke smoes naar het roomwitte gymnasium wilden hebben, wat er op zich na 2 á 3 jaar wel uitgefilterd werd verder.
Ja doei.
pi_159800207
Een vlasse? Of valse?
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  Trouwste user 2022 woensdag 10 februari 2016 @ 10:52:17 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_159800276
quote:
Te correct taalgebruik.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 woensdag 10 februari 2016 @ 10:53:06 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_159800288
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 10:10 schreef Leandra het volgende:
Ja, alleen mensen realiseren zich niet dat je een labeltje maar moeilijk meer kwijtraakt als je het eenmaal hebt....

Maar goed, dat zullen dan wel die mensen zijn die er uiteindelijk "overheen gegroeid zijn" :{
Weet je welke kleurenblinde een geweldig labeltje droeg ?

pi_159800577
De helft van alle FOK!kers claimt dyslexie te hebben, toch?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Trouwste user 2022 woensdag 10 februari 2016 @ 11:12:51 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_159800636
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:09 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik heb geen idee. Misschien dat toch het antwoord weet.

pi_159800710
Dyslectie is wel meer dan moeite hebben met spelling:

En dat het vreemd is dat mensen op de basisschool nog niet 'ontdekt' waren met dyslectie? Kom nou.. Mijn jongste kreeg geen dyslectietest op de basisschool omdat hij 'prima kon meekomen'... ook al vermoedde de leerkrachten ook dat hij dyslectisch was.
In de brugklas een test gedaan met als uitslag dat ze geen dyslectie diagnose konden geven omdat hij ook erg slechthorend was (ja dûh.. dat wisten ze al bij het aanmeld formulier). Advies was een jaar RT. In de 2e klas dus opnieuw testen. Uitslag: ernstige dyslectie. Arm kind moest bijna twee jaar hangen en wurgen op vwo niveau voor de uitslag het hem makkelijker maakte.

BTW: De test duurde beide keren 3 dagdelen.
  woensdag 10 februari 2016 @ 11:23:49 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159800843
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:09 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik zie er iig regelmatig een langskomen waarbij ik daar geen enkele twijfel over heb.
Die zie ik het echter weer niet claimen als excuus.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159801280
quote:
Je vergeet autisme
pi_159801288
quote:
9s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:42 schreef HPLC het volgende:

[..]

Je vergeet autisme
Dat valt onder 'wat dan ook'!
Ja doei.
pi_159801308
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:43 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Dat valt onder 'wat dan ook'!
Ai, mijn bril vergeten, dan krijg je dat
pi_159801336
quote:
2s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:41 schreef Mark het volgende:

[..]

Yep, van de DNA, de National Dyslectic Association.
"Today, in the dyslexic philosopher's discussion panel: Does dog exist?"
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_159801398
quote:
In principe is een labeltje gewoon een oorzaak van bepaalde problemen. Als je de oorzaak weet kan je effectief werken aan verbetering.

Alleen als je daardoor mag inleveren op prestaties en geld toegeschoven krijgt streeft het wel zijn doel voorbij natuurlijk. :')
  woensdag 10 februari 2016 @ 11:48:20 #18
262 Re
Kiss & Swallow
pi_159801408
hey, ik heb het!, grappige is dat ik het met geschreven taal heb maar dus ook op een keyboard. Niet dat ik het ooit heb misbruikt voor welke toets of examen dan ook
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_159801447
De centrale vraag van dit topic is niet of dyslexie bestaat; het gaat hier over het feit dat je gemakkelijk een valse dyslexieverklaring kunt krijgen. En dat is uiteraard een probleem, want het zorgt dat een objectieve toetsing van leerlingen wordt bemoeilijkt.

Het gemak waarmee labeltjes op mensen worden geplakt vind ik verontrustend. Er zijn mensen die zulke labeltjes aangrijpen als een gemakkelijk excuus om geen moeite meer te hoeven doen.
pi_159801464
Ik heb geen problemen met mensen die het hebben. Ik wel wél problemen met mensen die het misbruiken.
Als je het wel hebt, en je hebt wat extra materiaal, tijd, wat-dan-ook, nodig: prima, niks mis mee.
pi_159801484
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:50 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik heb geen problemen met mensen die het hebben. Ik wel wél problemen met mensen die het misbruiken.
Als je het wel hebt, en je hebt wat extra materiaal, tijd, wat-dan-ook, nodig: prima, niks mis mee.
Dat is dus het probleem van de valse verklaringen: mensen die het niet hebben die dat extra beetje tijd krijgen bij tentamens etc.
Ja doei.
pi_159801525
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:17 schreef Ouder1 het volgende:
Dyslectie is wel meer dan moeite hebben met spelling:
[ afbeelding ]

En dat het vreemd is dat mensen op de basisschool nog niet 'ontdekt' waren met dyslectie? Kom nou.. Mijn jongste kreeg geen dyslectietest op de basisschool omdat hij 'prima kon meekomen'... ook al vermoedde de leerkrachten ook dat hij dyslectisch was.
In de brugklas een test gedaan met als uitslag dat ze geen dyslectie diagnose konden geven omdat hij ook erg slechthorend was (ja dûh.. dat wisten ze al bij het aanmeld formulier). Advies was een jaar RT. In de 2e klas dus opnieuw testen. Uitslag: ernstige dyslectie. Arm kind moest bijna twee jaar hangen en wurgen op vwo niveau voor de uitslag het hem makkelijker maakte.

BTW: De test duurde beide keren 3 dagdelen.
Ik vraag me altijd af, je hebt dus zo'n kind met een diagnose en daar wordt rekening mee gehouden op school. Hij rondt z'n vwo af en gaat naar de universiteit, daar houden ze er ook rekening mee. Maar, daarna moet hij gaan werken, en dan? Geen enkele baas die daar rekening mee gaat houden geloof ik.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_159801563
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:51 schreef motorbloempje het volgende:
Dat is dus het probleem van de valse verklaringen: mensen die het niet hebben die dat extra beetje tijd krijgen bij tentamens etc.
Jup.
pi_159801584
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:49 schreef Elfletterig het volgende:
De centrale vraag van dit topic is niet of dyslexie bestaat; het gaat hier over het feit dat je gemakkelijk een valse dyslexieverklaring kunt krijgen. En dat is uiteraard een probleem, want het zorgt dat een objectieve toetsing van leerlingen wordt bemoeilijkt.

Het gemak waarmee labeltjes op mensen worden geplakt vind ik verontrustend. Er zijn mensen die zulke labeltjes aangrijpen als een gemakkelijk excuus om geen moeite meer te hoeven doen.
Krijg je een klap in het gezicht van één of ander random wijf, krijg je te horen 'Ja sorry, ik heb [labeltje].'

Ik heb het zien gebeuren. :')
  woensdag 10 februari 2016 @ 11:59:23 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159801738
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:52 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af, je hebt dus zo'n kind met een diagnose en daar wordt rekening mee gehouden op school. Hij rondt z'n vwo af en gaat naar de universiteit, daar houden ze er ook rekening mee. Maar, daarna moet hij gaan werken, en dan? Geen enkele baas die daar rekening mee gaat houden geloof ik.
Dan krijg je dus van die brieven van mensen die een graad hebben maar vol staan met spelfouten :{
Met een beetje mazzel hebben ze een secretaresse (van uiteraard veel lager niveau) die wel kan spellen, maar het gros zal geen secretaresse krijgen, en dus gewoon voor schut staan als dr. dr. ir. die "Ik wordt spontaam gek als ik dat zie" schrijft....
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 februari 2016 @ 12:01:37 #26
262 Re
Kiss & Swallow
pi_159801799
d/t fouten hebben natuurlijk niets met dyslectie te maken :P
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 10 februari 2016 @ 12:02:25 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159801820
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:49 schreef Elfletterig het volgende:

Bel de krant, ik ben het met je eens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 10 februari 2016 @ 12:04:01 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159801858
quote:
3s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:01 schreef Re het volgende:
d/t fouten hebben natuurlijk niets met dyslectie te maken :P
Mwah, volgens dit lijstje zou ik dat onder "het inprenten van spellingsregels" kunnen gooien.

quote:
Algemene kenmerken

Hieronder volgt een aantal algemene kenmerken van dyslexie. Meer specifieke signalen tijdens kleutertijd, basis- en voortgezet onderwijs vindt u bij Signalen per leeftijdsgroep.

Kinderen met dyslexie kunnen moeite hebben:
om het verschil te horen tussen klanken als m en n; p, t en k; s, f en g; eu, u en ui
om de klanken in volgorde te zetten, zoals bij 'dorp' en 'drop' of '12' en '21'
om de aandacht te houden bij 'klankinformatie' (gesproken woord)
met het inprenten van reeksen, bijvoorbeeld tafels of spellingsregels
met het onthouden van vaste woordcombinaties, uitdrukkingen of gezegdes
met het onthouden van losse gegevens, zoals rijtjes, woordjes en jaartallen
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 februari 2016 @ 12:04:38 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159801873
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bel de krant, ik ben het met je eens.
Moet ik tong er een topic over openen? :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159802144
quote:

[..]

Ik weet niet wat voor pc/laptop jij hebt voor je werk, maar bij mij zat daar altijd een standaard spellingscontrole op. Het eerste dat mijn zoon deed bij het kiezen van zijn vakkenpakket was het schrappen van zoveel mogelijk talen: Voor Alpha studies komt hij dus niet in aanmerking.

2 jaar vwo gedaan, met succes, zonder die dyslectie verklaring. Geen dyslectie test op de basisschool want "hij kon prima meekomen". Slechthorend maar pas ontdekt in groep 4... 1 fout in de citotoets. Zoals bij wel meer dyslectische kinderen is zijn begrijpend lezen juist goed, het duurt alleen een beetje langer. We hebben het hier dus over een duidelijk zeer intelligent kind dat heel erg goed weet te compenseren. Hele hoge cijfers trouwens voor alles behalve de talen.
Wat zou hij gaan doen denk je, later? Een beroep waar taal het belangrijkste is, zoals rechten? Ik denk het niet. Hij wil iets doen waar hij goed in is; cijfers, formules. Misschien techniek of chemie.

Hoeveel talenten op hoog niveau in deze beroepen wil je aan de kant schuiven omdat ze slecht zijn in spelling?
pi_159802159
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 11:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan krijg je dus van die brieven van mensen die een graad hebben maar vol staan met spelfouten :{
Met een beetje mazzel hebben ze een secretaresse (van uiteraard veel lager niveau) die wel kan spellen, maar het gros zal geen secretaresse krijgen, en dus gewoon voor schut staan als dr. dr. ir. die "Ik wordt spontaam gek als ik dat zie" schrijft....
Vraag me altijd af hoe dat soort mensen terecht gaan komen, zelfde voor mensen die eigenlijk niet om kunnen gaan met de stress en van alles en nog wat weten te regelen bij de studieadviseur. Gaan later hard op hun bek wat dat betreft geloof ik. Als je niet eens een fatsoenlijke essay binnen twee weken kan schrijven denken werkgevers toch ook wel van 'Wat heb ik hier aan?'
pi_159802160
quote:

[..]

Ach ja, die werkgevers. Het gaat hier om de ontwikkeling van een kind, dat is iets meer dan een trucje leren zodat die werkgever dat die werknemer kan laten doen. Je leert kinderen ook dingen omdat ze moeilijk zijn, om ze te leren hun hersens te gebruiken en om tot een beter algemeen begrip te komen. Die werkgever heeft wel een spellingschecker, toch moeten kinderen leren spellen. Dan zou het jammer zijn als je een kind te weinig leert omdat je denkt dat die dom is, terwijl die gewoon dyslectisch is.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 10:45 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Domheid en dyslexie hebben ook prima wat jaren naast elkaar bestaan :) totdat mensen doorkregen dat het hun kroost wat speelruimte gaf (en hun ego's, want wie geeft er nou toe een dom kind te hebben?). In mijn schooltijd al ouders die hun kinderen met elke smoes naar het roomwitte gymnasium wilden hebben, wat er op zich na 2 á 3 jaar wel uitgefilterd werd verder.
Vergeet die kinderen zelf niet. Niet al te slimme studenten wijzen ook graag op hun dyslexie. Ik heb een tijdje scripties nagekeken, en toen was er ook een geschiedenisstudent die zich verdedigde met het feit dat hij letters door elkaar haalde. Toen vroeg ik hem of het ook de dyslexie was waardoor hij Groot-Brittanië en Engeland door elkaar haalde, of dat Engeland gewoon makkelijker te spellen was. De versie die hij daarop inleverde was qua spelling ineens ook een stuk beter, nog steeds dramatisch maar in ieder geval corrigeerbaar. Met concentratie en aandacht is er volgens mij ook nog wel wat winst te behalen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_159802202
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:14 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor pc/laptop jij hebt voor je werk, maar bij mij zat daar altijd een standaard spellingscontrole op. Het eerste dat mijn zoon deed bij het kiezen van zijn vakkenpakket was het schrappen van zoveel mogelijk talen: Voor Alpha studies komt hij dus niet in aanmerking.

2 jaar vwo gedaan, met succes, zonder die dyslectie verklaring. Geen dyslectie test op de basisschool want "hij kon prima meekomen". Slechthorend maar pas ontdekt in groep 4... 1 fout in de citotoets. Zoals bij wel meer dyslectische kinderen is zijn begrijpend lezen juist goed, het duurt alleen een beetje langer. We hebben het hier dus over een duidelijk zeer intelligent kind dat heel erg goed weet te compenseren. Hele hoge cijfers trouwens voor alles behalve de talen.
Wat zou hij gaan doen denk je, later? Een beroep waar taal het belangrijkste is, zoals rechten? Ik denk het niet. Hij wil iets doen waar hij goed in is; cijfers, formules. Misschien techniek of chemie.

Hoeveel talenten op hoog niveau in deze beroepen wil je aan de kant schuiven omdat ze slecht zijn in spelling?
Ik studeer aan de TU Delft, iets wat veel op chemie lijkt, is veel meer schrijven dan je op het eerste gezicht zou denken hoor. Ik spendeer meer tijd achter een computer om te schrijven dan op het lab om aan experimenten te werken. En dat schrijven moet en vlot en netjes gebeuren, spellingscontrole kan maar zoveel corrigeren zeker als je met technische termen gaat werken die Word niet eens kent. Niet dat ik zeg dat je kind het niet vooral moet proberen hoor, maar lijkt me heel lastig later.
pi_159802324
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:17 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik studeer aan de TU Delft, iets wat veel op chemie lijkt, is veel meer schrijven dan je op het eerste gezicht zou denken hoor. Ik spendeer meer tijd achter een computer om te schrijven dan op het lab om aan experimenten te werken. En dat schrijven moet en vlot en netjes gebeuren, spellingscontrole kan maar zoveel corrigeren zeker als je met technische termen gaat werken die Word niet eens kent. Niet dat ik zeg dat je kind het niet vooral moet proberen hoor, maar lijkt me heel lastig later.
Wist je dat er op je spellingscontrole ook een knop zit om woorden toe te voegen? FF knippen en plakken uit een brontekst zodat je zeker weet dat de spelling klopt en hoppa! hij staat er gewoon bij.
pi_159802416
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:23 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wist je dat er op je spellingscontrole ook een knop zit om woorden toe te voegen? FF knippen en plakken uit een brontekst zodat je zeker weet dat de spelling klopt en hoppa! hij staat er gewoon bij.
Joh, probeer het vooral hoor. Maar wetenschappelijk schrijven is lastig, dat geldt al voor normale studenten.
pi_159802477
quote:

[..]

Zo was ik ook op de middelbare school. Studeer nu Werktuigbouwkunde en wat heb ik spijt dat ik niet beter mijn best heb gedaan in Engels en Duits op de middelbare school.
Alle lessen en boeken zijn in het Engels op de universiteit. En in de techniek is ook heel veel informatie alleen in het Duits te vinden.

Ik red me wel hoor, maar het was allemaal een stuk soepeler gegaan als ik meteen een goede basis Engels had.
pi_159802537
quote:
10s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:28 schreef Rezania het volgende:

[..]

Joh, probeer het vooral hoor. Maar wetenschappelijk schrijven is lastig, dat geldt al voor normale studenten.
En spellingscontrole doet toch ook niks aan grammaticale fouten, stijfouten, rare zinsopbouw etc.
pi_159802583
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:17 schreef Rezania het volgende:

[..]

Maar worden dyslecten dan milder op rapportages beoordeeld? Bij mijn opleiding in ieder geval niet.
pi_159802589
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 10:53 schreef tong80 het volgende:

[..]

Weet je welke kleurenblinde een geweldig labeltje droeg ?

Kleurenblinden kunnen luisteren naar kleuren. :D

https://www.ted.com/talks(...)to_color?language=nl
pi_159802611
quote:

[..]

Ook zeer intelligente kinderen moeten op de Universiteit teksten in het Engels en Duits lezen. Ook als ze meer van cijfertjes houden.
pi_159802631
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:36 schreef Chai het volgende:

[..]

Maar worden dyslecten dan milder op rapportages beoordeeld? Bij mijn opleiding in ieder geval niet.
Bij ons ook niet, maar krijgen wel overal extra tijd voor.
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:33 schreef mootie het volgende:

[..]

En spellingscontrole doet toch ook niks aan grammaticale fouten, stijfouten, rare zinsopbouw etc.
Inderdaad. Spellingscontrole gaat je ook niet helpen bij lezen, wat ook nog eens allemaal in het Engels is.
pi_159802719
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:31 schreef jatochneetoch het volgende:
Ik red me wel hoor, maar het was allemaal een stuk soepeler gegaan als ik meteen een goede basis Engels had.
Engels is voor hem niet moeilijker dan Nederlands; ik voed mijn kinderen tweetalig op.
Duits is wel een probleem.
pi_159802753
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:23 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dan weet je ook dat je veel foute woorden kan toevoegen waardoor er consequente fouten gemaakt gaan worden. :D

Ik heb ook een probleem met buitenlandse talen en heb tijdens de laatste 2 jaar van de havo gewoon 2 uur per week prive bijles gehad om daar toch een 6 voor te kunnen halen. :D
  woensdag 10 februari 2016 @ 12:48:24 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_159802845
quote:

[..]

Dat is het hele punt. Of het nu een laag IQ is of dyslectie (wat je ook als een vorm van verminderde intelligentie zou kunnen zien), het gaat erom dat iemand uiteindelijk kan functioneren. Ik heb niets aan iemand waarvan ik al het schrijfwerk moet gaan nakijken. Al is hij nog zo slim.
The End Times are wild
  woensdag 10 februari 2016 @ 12:50:28 #45
346939 Janneke141
pi_159802901
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is het hele punt. Of het nu een laag IQ is of dyslectie (wat je ook als een vorm van verminderde intelligentie zou kunnen zien), het gaat erom dat iemand uiteindelijk kan functioneren. Ik heb niets aan iemand waarvan ik al het schrijfwerk moet gaan nakijken. Al is hij nog zo slim.
De PvdA gaat dat probleem oplossen door een dyslectenquotum voor werkgevers in te stellen.
  woensdag 10 februari 2016 @ 12:52:24 #46
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_159802959
Dan geef je toch iedereen meer tijd. Ik vind het sowieso raar dat zij nu meer tijd krijgen dan anderen.
  woensdag 10 februari 2016 @ 12:52:53 #47
346939 Janneke141
pi_159802970
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:52 schreef hugecooll het volgende:
Dan geef je toch iedereen meer tijd. Ik vind het sowieso raar dat zij nu meer tijd krijgen dan anderen.
Maar dat is het niet.

Als de diagnoses correct worden gesteld, is de extra tijd voor dyslectici terecht.
  woensdag 10 februari 2016 @ 12:56:26 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_159803054
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar dat is het niet.

Als de diagnoses correct worden gesteld, is de extra tijd voor dyslectici terecht.
Waarom? Als werkgever accepteer ik ook niet dat iemand 2 x zo lang over het schrijven van een stuk doet. Of het moet tegen een half salaris zijn.
Waarom zou je mensen met een laag IQ (ook erfelijk, kunnen ze niks aan doen), niet op de universiteiten toelaten en mensen met dyslectie wel?
The End Times are wild
  woensdag 10 februari 2016 @ 12:57:32 #49
346939 Janneke141
pi_159803089
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom? Als werkgever accepteer ik ook niet dat iemand 2 x zo lang over het schrijven van een stuk doet. Of het moet tegen een half salaris zijn.
Waarom zou je mensen met een laag IQ (ook erfelijk, kunnen ze niks aan doen), niet op de universiteiten toelaten en mensen met dyslectie wel?
Moeten we de vrijstelling voor luistertoetsen voor dove leerlingen dan ook maar afschaffen?
  Moderator woensdag 10 februari 2016 @ 12:59:21 #50
9859 crew  Karina
Woman
pi_159803132
quote:
6s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Moeten we de vrijstelling voor luistertoetsen voor dove leerlingen dan ook maar afschaffen?
Denk niet dat doven veel hebben aan ingesproken examens eigenlijk.

Ow ...
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 10 februari 2016 @ 12:59:48 #51
346939 Janneke141
pi_159803142
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:59 schreef Karina het volgende:

[..]

Denk niet dat doven veel hebben aan ingesproken examens eigenlijk.
Ninja-edit O-)
pi_159803149
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:52 schreef hugecooll het volgende:
Je zou bonus punten moeten krijgen voor het sneller oplossen van een toets dat je ook een 12 kan halen. :D
  woensdag 10 februari 2016 @ 13:05:08 #53
179075 hugecooll
pi_159803259
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:52 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar dat is het niet.

Ook dan vind ik die tijd niet terecht
pi_159803270
quote:
6s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die moeten gewoon beter hun best doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 10 februari 2016 @ 13:06:31 #55
346939 Janneke141
pi_159803290
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:05 schreef hugecooll het volgende:

[..]

We moeten gehandicapten niet faciliteren?
pi_159803297
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:05 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ja, dit dus. Als je niet normaal kan meedraaien is dat duidelijk niet jouw niveau hè. Maar ja, dat is weer zielig. :')
pi_159803420
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je moet ergens de lijn trekken. Een mentale handicap is heel anders dan een fysieke handicap om maar wat te noemen.
  woensdag 10 februari 2016 @ 13:16:04 #58
179075 hugecooll
pi_159803548
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Waarom enkel gehandicapten? Er zijn waarschijnlijk een heleboel niet-dyslectici die baat zouden hebben bij extra tijd.
  woensdag 10 februari 2016 @ 13:24:08 #59
346939 Janneke141
pi_159803786
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:16 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Waarom enkel gehandicapten? Er zijn waarschijnlijk een heleboel niet-dyslectici die baat zouden hebben bij extra tijd.
Er is een verschil tussen 'baat hebben bij' en 'nodig hebben'.
  woensdag 10 februari 2016 @ 13:24:28 #60
179075 hugecooll
pi_159803795
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen 'baat hebben bij' en 'nodig hebben'.
Zolang het niet op je diploma staat aangegeven is dat verschil er niet
  woensdag 10 februari 2016 @ 13:29:57 #61
346939 Janneke141
pi_159803952
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:24 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Zolang het niet op je diploma staat aangegeven is dat verschil er niet
Het staat op een medische verklaring. Die -nogmaals- een stuk zorgvuldiger moet worden uitgereikt dan nu het geval is.
  woensdag 10 februari 2016 @ 13:35:25 #62
179075 hugecooll
pi_159804094
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het staat op een medische verklaring. Die -nogmaals- een stuk zorgvuldiger moet worden uitgereikt dan nu het geval is.
Maar heb je er bezwaar tegen als gewoon iedereen zo veel extra tijd zou krijgen?
  woensdag 10 februari 2016 @ 13:37:22 #63
346939 Janneke141
pi_159804161
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:35 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Maar heb je er bezwaar tegen als gewoon iedereen zo veel extra tijd zou krijgen?
Je schiet er niets mee op, want je stemt de inhoud van toetsen en examens af op de beschikbare tijd.
  woensdag 10 februari 2016 @ 13:42:36 #64
179075 hugecooll
pi_159804325
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je schiet er niets mee op, want je stemt de inhoud van toetsen en examens af op de beschikbare tijd.
Dan doe je het niveau omlaag hè, doe je voor dyslectici in principe toch al
  woensdag 10 februari 2016 @ 13:43:52 #65
346939 Janneke141
pi_159804366
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:42 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Dan doe je het niveau omlaag hè, doe je voor dyslectici in principe toch al
Ja.

Zo, nu tevreden? Veel plezier met je gelijk.
pi_159804467
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:06 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja, dit dus. Als je niet normaal kan meedraaien is dat duidelijk niet jouw niveau hè. Maar ja, dat is weer zielig. :')
Wat bepaald het niveau? Het leervermogen, het IQ en de discipline? Of alleen de spellingsvaardigheid? Hbo en uni alleen nog voor alpha leerlingen? En dan halen we de hoog opgeleide technici en beta mensen maar uit het buitenland zeker?
pi_159804527
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:47 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wat bepaald het niveau? Het leervermogen, het IQ en de discipline? Of alleen de spellingsvaardigheid? Hbo en uni alleen nog voor alpha leerlingen? En dan halen we de hoog opgeleide technici en beta mensen maar uit het buitenland zeker?
Het vermogen om een wetenschappelijke tekst correct en binnen een acceptabele tijd te interpreteren, of eentje te schrijven. Je doet nu net alsof bèta's de hele dag een beetje op hun rekenmachine lopen te tikken, maar dit helemaal niet zo. Ook bèta's moeten gewoon schrijven en lezen hoor. En het niveau, dat wordt bepaalt door de universiteit dus. Kan je niet meedraaien, dan is dat niet jouw niveau. Daar heb je dingen zoals het BSA voor.

[ Bericht 5% gewijzigd door Rezania op 10-02-2016 14:00:32 ]
  woensdag 10 februari 2016 @ 13:52:52 #68
179075 hugecooll
pi_159804661
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja.

Zo, nu tevreden? Veel plezier met je gelijk.
Dat had ik ook zonder jouw instemming al
pi_159804747
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:48 schreef Rezania het volgende:

[..]

Het vermogen om een wetenschappelijke tekst correct en binnen een acceptabele tijd te interpreteren, of eentje te schrijven. Je doet nu net alsof bèta's de hele dag een beetje beetje op hun rekenmachine lopen te tikken, maar dit helemaal niet zo. Ook bèta's moeten gewoon schrijven en lezen hoor. En het niveau, dat wordt bepaald door de universiteit dus. Kan je niet meedraaien, dan is dat niet jouw niveau. Daar heb je dingen zoals het BSA voor.
En jij doet nu net alsof dyslectici analfabeten zijn. Vergeet niet dat dyslectici vooral op vwo niveau hun cijfers voor 100% omhoog moeten houden met bètavakken. Begrijpend lezen kunnen ze dus aardig anders hadden ze dat niveau nooit gehaald. Daarnaast zijn ze verplicht 3 jaar 4 talen te leren en examen te doen in minimaal 2 talen. Het zou al een stuk eerlijker zijn wanneer je voor het vwo wiskunde B en D ook verplicht gaat stellen. Maar daar zijn de miepers over dyslectici natuurlijk ook op tegen want dat zou 'niet eerlijk' zijn.
  woensdag 10 februari 2016 @ 13:58:08 #70
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_159804835
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:47 schreef Ouder1 het volgende:

Zie je, die haalt je spellingscontrole er niet uit.
/flauw.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_159804905
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:55 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En jij doet nu net alsof dyslectici analfabeten zijn. Vergeet niet dat dyslectici vooral op vwo niveau hun cijfers voor 100% omhoog moeten houden met bètavakken. Begrijpend lezen kunnen ze dus aardig anders hadden ze dat niveau nooit gehaald. Daarnaast zijn ze verplicht 3 jaar 4 talen te leren en examen te doen in minimaal 2 talen. Het zou al een stuk eerlijker zijn wanneer je voor het vwo wiskunde B en D ook verplicht gaat stellen. Maar daar zijn de miepers over dyslectici natuurlijk ook op tegen want dat zou 'niet eerlijk' zijn.
Dat zeg ik helemaal niet. Ik doe enkel uitspraken over hoelang iets duurt, niet of ze het kunnen of niet.
  woensdag 10 februari 2016 @ 14:16:01 #72
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159805312
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De PvdA gaat dat probleem oplossen door een dyslectenquotum voor werkgevers in te stellen.
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
  Trouwste user 2022 woensdag 10 februari 2016 @ 14:32:24 #73
7889 tong80
Spleenheup
pi_159805736
Dit topic is hielaries geworde _O_ :D

woensdag 10 februari 2016 @ 14:43:27 #74
179075 hugecooll
pi_159806053
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:00 schreef Rezania het volgende:

[..]

Dat zeg ik helemaal niet. Ik doe enkel uitspraken over hoelang iets duurt, niet of ze het kunnen of niet.
Ik vind het principe vooral raar. Bij bijvoorbeeld een colloquium doctum wordt o.a. gekeken hoeveel je binnen een bepaalde tijd kan doen. Stel dat je binnen de gestelde tijd niet voldoende vragen goed zou beantwoorden, maar dat met extra tijd wel zou doen. Dan is het toch oneerlijk als iemand anders wel die tijd krijgt?

Doet me een beetje denken aan de sporttest van de politie, waarbij een <30 vrouw moet functioneren op het niveau van een 55> man om het te kunnen halen, terwijl ze wel allebei hetzelfde werk gaan uitoefenen.
  woensdag 10 februari 2016 @ 14:46:00 #75
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_159806114
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:43 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ik vind het principe vooral raar. Bij bijvoorbeeld een colloquium doctum wordt o.a. gekeken hoeveel je binnen een bepaalde tijd kan doen. Stel dat je binnen de gestelde tijd niet voldoende vragen goed zou beantwoorden, maar dat met extra tijd wel zou doen. Dan is het toch oneerlijk als iemand anders wel die tijd krijgt?

Doet me een beetje denken aan de sporttest van de politie, waarbij een <30 vrouw moet functioneren op het niveau van een 55> man om het te kunnen halen, terwijl ze wel allebei hetzelfde werk gaan uitoefenen.
Vooral geen vrouwen met mannen boven de 55 samen diensten laten draaien dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 10 februari 2016 @ 14:46:27 #76
179075 hugecooll
pi_159806122
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Vooral geen vrouwen met mannen boven de 55 samen diensten laten draaien dus.
Uhu :P
  Trouwste user 2022 woensdag 10 februari 2016 @ 16:04:00 #77
7889 tong80
Spleenheup
pi_159808135
Was dit topic niet dicht :?

Trouwste user 2022 woensdag 10 februari 2016 @ 16:04:52 #78
7889 tong80
Spleenheup
pi_159808165
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:46 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Uhu :P
Mooi de u's samen met je username.

woensdag 10 februari 2016 @ 16:43:17 #79
179075 hugecooll
pi_159809065
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 16:04 schreef tong80 het volgende:
Was dit topic niet dicht :?

nah O+
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 16:04 schreef tong80 het volgende:

[..]

Mooi de u's samen met je username.

c_/
  Trouwste user 2022 woensdag 10 februari 2016 @ 16:46:28 #80
7889 tong80
Spleenheup
pi_159809121
Heb ik het verkeerd gelezen. Hoe hiet da ?

:T
pi_159827173
quote:

[..]

Ik heb zelf pas een dyslexieverklaring gekregen toen ik bijna klaar was met mijn hbo-opleiding, dus ik weet niet hoe scholen daar precies mee omgaan. Wel ben ik van mening dat alleen extra tijd geven voor proefwerken en examens niet genoeg is. Mijn ervaring is dat je met veel oefenen (lezen en schrijven) wel degelijk met je dyslexie om kan gaan. Het zal niet verdwijnen, maar de scherpe randje kunnen er vanaf. Uiteraard speelt motivatie en intelligentie ook een rol. ;)

Op werk heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. Ten eerste omdat ik voornamelijk rekenwerk doe en ten tweede omdat alle brieven of mails naar klanten sowieso eerst gecontroleerd moeten worden. Zolang je niet achter je diagnose gaat verschuilen en je neemt kritiek serieus, kan er weinig fout gaan.
ROBODEMONS..................|:(
pi_159829036
Ik moest opzoeken in het woordenboek wat dyxlesie precies was.

Men verzint ook steeds nieuwe stoornissen
pi_159829125
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 09:49 schreef Szikha2 het volgende:
Ik moest opzoeken in het woordenboek wat dyxlesie precies was.

Men verzint ook steeds nieuwe stoornissen
Ja inderdaad....
quote:
Al in 1881 werd de aandoening door Oswald Berkhan beschreven, maar het was Rudolf Berlin die in 1887 hiervoor de term 'dyslexie' bedacht.
Dat was natuurlijk ver voor jouw tijd.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_159883396
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 12:43 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Engels is voor hem niet moeilijker dan Nederlands; ik voed mijn kinderen tweetalig op.
Engels is jouw moedertaal?
pi_159883438
quote:
9s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:58 schreef Copycat het volgende:

[..]

Zie je, die haalt je spellingscontrole er niet uit.
/flauw.
Dat is anders wel de spelling van 2032! Niet haten op mensen die alvast de toekomstige regels adopteren.
pi_159883576
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2016 13:03 schreef vaduz het volgende:

[..]

Engels is jouw moedertaal?
Ja. Maar ik was 6 toen ik naar Nederland kwam.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')