Vroeger stierf je ook een langzame pijnlijke dood ipv dat je aan kanker leed. Tsja. labeltjes hèquote:Op woensdag 10 februari 2016 10:06 schreef motorbloempje het volgende:
Tsja, labeltjes hè? Labeltjes zijn makkelijk om je achter te verschuilen, daarom zijn ze ook zo populair. Vroeger was je gewoon 'niet zo slim', nu heb je een excuus, altijd, ten koste van de mensen die écht ergens aan lijden, of dat nu dyslexie, AD(H)D is of wat dan ook.
Domheid en dyslexie hebben ook prima wat jaren naast elkaar bestaanquote:Op woensdag 10 februari 2016 10:42 schreef Dven het volgende:
[..]
Vroeger stierf je ook een langzame pijnlijke dood ipv dat je aan kanker leed. Tsja. labeltjes hè
Te correct taalgebruik.quote:Op woensdag 10 februari 2016 10:06 schreef motorbloempje het volgende:
Tsja, labeltjes hè? Labeltjes zijn makkelijk om je achter te verschuilen, daarom zijn ze ook zo populair. Vroeger was je gewoon 'niet zo slim', nu heb je een excuus, altijd, ten koste van de mensen die écht ergens aan lijden, of dat nu dyslexie, AD(H)D is of wat dan ook.
Weet je welke kleurenblinde een geweldig labeltje droeg ?quote:Op woensdag 10 februari 2016 10:10 schreef Leandra het volgende:
Ja, alleen mensen realiseren zich niet dat je een labeltje maar moeilijk meer kwijtraakt als je het eenmaal hebt....
Maar goed, dat zullen dan wel die mensen zijn die er uiteindelijk "overheen gegroeid zijn"
Ik heb geen idee. Misschien dat toch het antwoord weet.quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:09 schreef spijkerbroek het volgende:
De helft van alle FOK!kers claimt dyslexie te hebben, toch?
Ik zie er iig regelmatig een langskomen waarbij ik daar geen enkele twijfel over heb.quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:09 schreef spijkerbroek het volgende:
De helft van alle FOK!kers claimt dyslexie te hebben, toch?
Je vergeet autismequote:Op woensdag 10 februari 2016 10:06 schreef motorbloempje het volgende:
Tsja, labeltjes hè? Labeltjes zijn makkelijk om je achter te verschuilen, daarom zijn ze ook zo populair. Vroeger was je gewoon 'niet zo slim', nu heb je een excuus, altijd, ten koste van de mensen die écht ergens aan lijden, of dat nu dyslexie, AD(H)D is of wat dan ook.
Ai, mijn bril vergeten, dan krijg je datquote:Op woensdag 10 februari 2016 11:43 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Dat valt onder 'wat dan ook'!
"Today, in the dyslexic philosopher's discussion panel: Does dog exist?"quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:41 schreef Mark het volgende:
[..]
Yep, van de DNA, de National Dyslectic Association.
In principe is een labeltje gewoon een oorzaak van bepaalde problemen. Als je de oorzaak weet kan je effectief werken aan verbetering.quote:Op woensdag 10 februari 2016 10:06 schreef motorbloempje het volgende:
Tsja, labeltjes hè? Labeltjes zijn makkelijk om je achter te verschuilen, daarom zijn ze ook zo populair. Vroeger was je gewoon 'niet zo slim', nu heb je een excuus, altijd, ten koste van de mensen die écht ergens aan lijden, of dat nu dyslexie, AD(H)D is of wat dan ook.
Dat is dus het probleem van de valse verklaringen: mensen die het niet hebben die dat extra beetje tijd krijgen bij tentamens etc.quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:50 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik heb geen problemen met mensen die het hebben. Ik wel wél problemen met mensen die het misbruiken.
Als je het wel hebt, en je hebt wat extra materiaal, tijd, wat-dan-ook, nodig: prima, niks mis mee.
Ik vraag me altijd af, je hebt dus zo'n kind met een diagnose en daar wordt rekening mee gehouden op school. Hij rondt z'n vwo af en gaat naar de universiteit, daar houden ze er ook rekening mee. Maar, daarna moet hij gaan werken, en dan? Geen enkele baas die daar rekening mee gaat houden geloof ik.quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:17 schreef Ouder1 het volgende:
Dyslectie is wel meer dan moeite hebben met spelling:
[ afbeelding ]
En dat het vreemd is dat mensen op de basisschool nog niet 'ontdekt' waren met dyslectie? Kom nou.. Mijn jongste kreeg geen dyslectietest op de basisschool omdat hij 'prima kon meekomen'... ook al vermoedde de leerkrachten ook dat hij dyslectisch was.
In de brugklas een test gedaan met als uitslag dat ze geen dyslectie diagnose konden geven omdat hij ook erg slechthorend was (ja dûh.. dat wisten ze al bij het aanmeld formulier). Advies was een jaar RT. In de 2e klas dus opnieuw testen. Uitslag: ernstige dyslectie. Arm kind moest bijna twee jaar hangen en wurgen op vwo niveau voor de uitslag het hem makkelijker maakte.
BTW: De test duurde beide keren 3 dagdelen.
Jup.quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:51 schreef motorbloempje het volgende:
Dat is dus het probleem van de valse verklaringen: mensen die het niet hebben die dat extra beetje tijd krijgen bij tentamens etc.
Krijg je een klap in het gezicht van één of ander random wijf, krijg je te horen 'Ja sorry, ik heb [labeltje].'quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:49 schreef Elfletterig het volgende:
De centrale vraag van dit topic is niet of dyslexie bestaat; het gaat hier over het feit dat je gemakkelijk een valse dyslexieverklaring kunt krijgen. En dat is uiteraard een probleem, want het zorgt dat een objectieve toetsing van leerlingen wordt bemoeilijkt.
Het gemak waarmee labeltjes op mensen worden geplakt vind ik verontrustend. Er zijn mensen die zulke labeltjes aangrijpen als een gemakkelijk excuus om geen moeite meer te hoeven doen.
Dan krijg je dus van die brieven van mensen die een graad hebben maar vol staan met spelfoutenquote:Op woensdag 10 februari 2016 11:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af, je hebt dus zo'n kind met een diagnose en daar wordt rekening mee gehouden op school. Hij rondt z'n vwo af en gaat naar de universiteit, daar houden ze er ook rekening mee. Maar, daarna moet hij gaan werken, en dan? Geen enkele baas die daar rekening mee gaat houden geloof ik.
Bel de krant, ik ben het met je eens.quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:49 schreef Elfletterig het volgende:
De centrale vraag van dit topic is niet of dyslexie bestaat; het gaat hier over het feit dat je gemakkelijk een valse dyslexieverklaring kunt krijgen. En dat is uiteraard een probleem, want het zorgt dat een objectieve toetsing van leerlingen wordt bemoeilijkt.
Het gemak waarmee labeltjes op mensen worden geplakt vind ik verontrustend. Er zijn mensen die zulke labeltjes aangrijpen als een gemakkelijk excuus om geen moeite meer te hoeven doen.
Mwah, volgens dit lijstje zou ik dat onder "het inprenten van spellingsregels" kunnen gooien.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:01 schreef Re het volgende:
d/t fouten hebben natuurlijk niets met dyslectie te maken
quote:Algemene kenmerken
Hieronder volgt een aantal algemene kenmerken van dyslexie. Meer specifieke signalen tijdens kleutertijd, basis- en voortgezet onderwijs vindt u bij Signalen per leeftijdsgroep.
Kinderen met dyslexie kunnen moeite hebben:
om het verschil te horen tussen klanken als m en n; p, t en k; s, f en g; eu, u en ui
om de klanken in volgorde te zetten, zoals bij 'dorp' en 'drop' of '12' en '21'
om de aandacht te houden bij 'klankinformatie' (gesproken woord)
met het inprenten van reeksen, bijvoorbeeld tafels of spellingsregels
met het onthouden van vaste woordcombinaties, uitdrukkingen of gezegdes
met het onthouden van losse gegevens, zoals rijtjes, woordjes en jaartallen
Moet ik tong er een topic over openen?quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bel de krant, ik ben het met je eens.
Ik weet niet wat voor pc/laptop jij hebt voor je werk, maar bij mij zat daar altijd een standaard spellingscontrole op. Het eerste dat mijn zoon deed bij het kiezen van zijn vakkenpakket was het schrappen van zoveel mogelijk talen: Voor Alpha studies komt hij dus niet in aanmerking.quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af, je hebt dus zo'n kind met een diagnose en daar wordt rekening mee gehouden op school. Hij rondt z'n vwo af en gaat naar de universiteit, daar houden ze er ook rekening mee. Maar, daarna moet hij gaan werken, en dan? Geen enkele baas die daar rekening mee gaat houden geloof ik.
Vraag me altijd af hoe dat soort mensen terecht gaan komen, zelfde voor mensen die eigenlijk niet om kunnen gaan met de stress en van alles en nog wat weten te regelen bij de studieadviseur. Gaan later hard op hun bek wat dat betreft geloof ik. Als je niet eens een fatsoenlijke essay binnen twee weken kan schrijven denken werkgevers toch ook wel van 'Wat heb ik hier aan?'quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan krijg je dus van die brieven van mensen die een graad hebben maar vol staan met spelfouten![]()
Met een beetje mazzel hebben ze een secretaresse (van uiteraard veel lager niveau) die wel kan spellen, maar het gros zal geen secretaresse krijgen, en dus gewoon voor schut staan als dr. dr. ir. die "Ik wordt spontaam gek als ik dat zie" schrijft....
Ach ja, die werkgevers. Het gaat hier om de ontwikkeling van een kind, dat is iets meer dan een trucje leren zodat die werkgever dat die werknemer kan laten doen. Je leert kinderen ook dingen omdat ze moeilijk zijn, om ze te leren hun hersens te gebruiken en om tot een beter algemeen begrip te komen. Die werkgever heeft wel een spellingschecker, toch moeten kinderen leren spellen. Dan zou het jammer zijn als je een kind te weinig leert omdat je denkt dat die dom is, terwijl die gewoon dyslectisch is.quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af, je hebt dus zo'n kind met een diagnose en daar wordt rekening mee gehouden op school. Hij rondt z'n vwo af en gaat naar de universiteit, daar houden ze er ook rekening mee. Maar, daarna moet hij gaan werken, en dan? Geen enkele baas die daar rekening mee gaat houden geloof ik.
Vergeet die kinderen zelf niet. Niet al te slimme studenten wijzen ook graag op hun dyslexie. Ik heb een tijdje scripties nagekeken, en toen was er ook een geschiedenisstudent die zich verdedigde met het feit dat hij letters door elkaar haalde. Toen vroeg ik hem of het ook de dyslexie was waardoor hij Groot-Brittanië en Engeland door elkaar haalde, of dat Engeland gewoon makkelijker te spellen was. De versie die hij daarop inleverde was qua spelling ineens ook een stuk beter, nog steeds dramatisch maar in ieder geval corrigeerbaar. Met concentratie en aandacht is er volgens mij ook nog wel wat winst te behalen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 10:45 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Domheid en dyslexie hebben ook prima wat jaren naast elkaar bestaantotdat mensen doorkregen dat het hun kroost wat speelruimte gaf (en hun ego's, want wie geeft er nou toe een dom kind te hebben?). In mijn schooltijd al ouders die hun kinderen met elke smoes naar het roomwitte gymnasium wilden hebben, wat er op zich na 2 á 3 jaar wel uitgefilterd werd verder.
Ik studeer aan de TU Delft, iets wat veel op chemie lijkt, is veel meer schrijven dan je op het eerste gezicht zou denken hoor. Ik spendeer meer tijd achter een computer om te schrijven dan op het lab om aan experimenten te werken. En dat schrijven moet en vlot en netjes gebeuren, spellingscontrole kan maar zoveel corrigeren zeker als je met technische termen gaat werken die Word niet eens kent. Niet dat ik zeg dat je kind het niet vooral moet proberen hoor, maar lijkt me heel lastig later.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor pc/laptop jij hebt voor je werk, maar bij mij zat daar altijd een standaard spellingscontrole op. Het eerste dat mijn zoon deed bij het kiezen van zijn vakkenpakket was het schrappen van zoveel mogelijk talen: Voor Alpha studies komt hij dus niet in aanmerking.
2 jaar vwo gedaan, met succes, zonder die dyslectie verklaring. Geen dyslectie test op de basisschool want "hij kon prima meekomen". Slechthorend maar pas ontdekt in groep 4... 1 fout in de citotoets. Zoals bij wel meer dyslectische kinderen is zijn begrijpend lezen juist goed, het duurt alleen een beetje langer. We hebben het hier dus over een duidelijk zeer intelligent kind dat heel erg goed weet te compenseren. Hele hoge cijfers trouwens voor alles behalve de talen.
Wat zou hij gaan doen denk je, later? Een beroep waar taal het belangrijkste is, zoals rechten? Ik denk het niet. Hij wil iets doen waar hij goed in is; cijfers, formules. Misschien techniek of chemie.
Hoeveel talenten op hoog niveau in deze beroepen wil je aan de kant schuiven omdat ze slecht zijn in spelling?
Wist je dat er op je spellingscontrole ook een knop zit om woorden toe te voegen? FF knippen en plakken uit een brontekst zodat je zeker weet dat de spelling klopt en hoppa! hij staat er gewoon bij.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:17 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik studeer aan de TU Delft, iets wat veel op chemie lijkt, is veel meer schrijven dan je op het eerste gezicht zou denken hoor. Ik spendeer meer tijd achter een computer om te schrijven dan op het lab om aan experimenten te werken. En dat schrijven moet en vlot en netjes gebeuren, spellingscontrole kan maar zoveel corrigeren zeker als je met technische termen gaat werken die Word niet eens kent. Niet dat ik zeg dat je kind het niet vooral moet proberen hoor, maar lijkt me heel lastig later.
Joh, probeer het vooral hoor. Maar wetenschappelijk schrijven is lastig, dat geldt al voor normale studenten.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:23 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wist je dat er op je spellingscontrole ook een knop zit om woorden toe te voegen? FF knippen en plakken uit een brontekst zodat je zeker weet dat de spelling klopt en hoppa! hij staat er gewoon bij.
Zo was ik ook op de middelbare school. Studeer nu Werktuigbouwkunde en wat heb ik spijt dat ik niet beter mijn best heb gedaan in Engels en Duits op de middelbare school.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor pc/laptop jij hebt voor je werk, maar bij mij zat daar altijd een standaard spellingscontrole op. Het eerste dat mijn zoon deed bij het kiezen van zijn vakkenpakket was het schrappen van zoveel mogelijk talen: Voor Alpha studies komt hij dus niet in aanmerking.
2 jaar vwo gedaan, met succes, zonder die dyslectie verklaring. Geen dyslectie test op de basisschool want "hij kon prima meekomen". Slechthorend maar pas ontdekt in groep 4... 1 fout in de citotoets. Zoals bij wel meer dyslectische kinderen is zijn begrijpend lezen juist goed, het duurt alleen een beetje langer. We hebben het hier dus over een duidelijk zeer intelligent kind dat heel erg goed weet te compenseren. Hele hoge cijfers trouwens voor alles behalve de talen.
Wat zou hij gaan doen denk je, later? Een beroep waar taal het belangrijkste is, zoals rechten? Ik denk het niet. Hij wil iets doen waar hij goed in is; cijfers, formules. Misschien techniek of chemie.
Hoeveel talenten op hoog niveau in deze beroepen wil je aan de kant schuiven omdat ze slecht zijn in spelling?
En spellingscontrole doet toch ook niks aan grammaticale fouten, stijfouten, rare zinsopbouw etc.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:28 schreef Rezania het volgende:
[..]
Joh, probeer het vooral hoor. Maar wetenschappelijk schrijven is lastig, dat geldt al voor normale studenten.
Maar worden dyslecten dan milder op rapportages beoordeeld? Bij mijn opleiding in ieder geval niet.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:17 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik studeer aan de TU Delft, iets wat veel op chemie lijkt, is veel meer schrijven dan je op het eerste gezicht zou denken hoor. Ik spendeer meer tijd achter een computer om te schrijven dan op het lab om aan experimenten te werken. En dat schrijven moet en vlot en netjes gebeuren, spellingscontrole kan maar zoveel corrigeren zeker als je met technische termen gaat werken die Word niet eens kent. Niet dat ik zeg dat je kind het niet vooral moet proberen hoor, maar lijkt me heel lastig later.
Kleurenblinden kunnen luisteren naar kleuren.quote:Op woensdag 10 februari 2016 10:53 schreef tong80 het volgende:
[..]
Weet je welke kleurenblinde een geweldig labeltje droeg ?
Ook zeer intelligente kinderen moeten op de Universiteit teksten in het Engels en Duits lezen. Ook als ze meer van cijfertjes houden.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor pc/laptop jij hebt voor je werk, maar bij mij zat daar altijd een standaard spellingscontrole op. Het eerste dat mijn zoon deed bij het kiezen van zijn vakkenpakket was het schrappen van zoveel mogelijk talen: Voor Alpha studies komt hij dus niet in aanmerking.
2 jaar vwo gedaan, met succes, zonder die dyslectie verklaring. Geen dyslectie test op de basisschool want "hij kon prima meekomen". Slechthorend maar pas ontdekt in groep 4... 1 fout in de citotoets. Zoals bij wel meer dyslectische kinderen is zijn begrijpend lezen juist goed, het duurt alleen een beetje langer. We hebben het hier dus over een duidelijk zeer intelligent kind dat heel erg goed weet te compenseren. Hele hoge cijfers trouwens voor alles behalve de talen.
Wat zou hij gaan doen denk je, later? Een beroep waar taal het belangrijkste is, zoals rechten? Ik denk het niet. Hij wil iets doen waar hij goed in is; cijfers, formules. Misschien techniek of chemie.
Hoeveel talenten op hoog niveau in deze beroepen wil je aan de kant schuiven omdat ze slecht zijn in spelling?
Bij ons ook niet, maar krijgen wel overal extra tijd voor.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:36 schreef Chai het volgende:
[..]
Maar worden dyslecten dan milder op rapportages beoordeeld? Bij mijn opleiding in ieder geval niet.
Inderdaad. Spellingscontrole gaat je ook niet helpen bij lezen, wat ook nog eens allemaal in het Engels is.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:33 schreef mootie het volgende:
[..]
En spellingscontrole doet toch ook niks aan grammaticale fouten, stijfouten, rare zinsopbouw etc.
Engels is voor hem niet moeilijker dan Nederlands; ik voed mijn kinderen tweetalig op.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:31 schreef jatochneetoch het volgende:
Ik red me wel hoor, maar het was allemaal een stuk soepeler gegaan als ik meteen een goede basis Engels had.
Dan weet je ook dat je veel foute woorden kan toevoegen waardoor er consequente fouten gemaakt gaan worden.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:23 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wist je dat er op je spellingscontrole ook een knop zit om woorden toe te voegen? FF knippen en plakken uit een brontekst zodat je zeker weet dat de spelling klopt en hoppa! hij staat er gewoon bij.
Dat is het hele punt. Of het nu een laag IQ is of dyslectie (wat je ook als een vorm van verminderde intelligentie zou kunnen zien), het gaat erom dat iemand uiteindelijk kan functioneren. Ik heb niets aan iemand waarvan ik al het schrijfwerk moet gaan nakijken. Al is hij nog zo slim.quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af, je hebt dus zo'n kind met een diagnose en daar wordt rekening mee gehouden op school. Hij rondt z'n vwo af en gaat naar de universiteit, daar houden ze er ook rekening mee. Maar, daarna moet hij gaan werken, en dan? Geen enkele baas die daar rekening mee gaat houden geloof ik.
De PvdA gaat dat probleem oplossen door een dyslectenquotum voor werkgevers in te stellen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is het hele punt. Of het nu een laag IQ is of dyslectie (wat je ook als een vorm van verminderde intelligentie zou kunnen zien), het gaat erom dat iemand uiteindelijk kan functioneren. Ik heb niets aan iemand waarvan ik al het schrijfwerk moet gaan nakijken. Al is hij nog zo slim.
Maar dat is het niet.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:52 schreef hugecooll het volgende:
Dan geef je toch iedereen meer tijd. Ik vind het sowieso raar dat zij nu meer tijd krijgen dan anderen.
Waarom? Als werkgever accepteer ik ook niet dat iemand 2 x zo lang over het schrijven van een stuk doet. Of het moet tegen een half salaris zijn.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dat is het niet.
Als de diagnoses correct worden gesteld, is de extra tijd voor dyslectici terecht.
Moeten we de vrijstelling voor luistertoetsen voor dove leerlingen dan ook maar afschaffen?quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Waarom? Als werkgever accepteer ik ook niet dat iemand 2 x zo lang over het schrijven van een stuk doet. Of het moet tegen een half salaris zijn.
Waarom zou je mensen met een laag IQ (ook erfelijk, kunnen ze niks aan doen), niet op de universiteiten toelaten en mensen met dyslectie wel?
Denk niet dat doven veel hebben aan ingesproken examens eigenlijk.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Moeten we de vrijstelling voor luistertoetsen voor dove leerlingen dan ook maar afschaffen?
Ninja-editquote:Op woensdag 10 februari 2016 12:59 schreef Karina het volgende:
[..]
Denk niet dat doven veel hebben aan ingesproken examens eigenlijk.
Je zou bonus punten moeten krijgen voor het sneller oplossen van een toets dat je ook een 12 kan halen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:52 schreef hugecooll het volgende:
Dan geef je toch iedereen meer tijd. Ik vind het sowieso raar dat zij nu meer tijd krijgen dan anderen.
Ook dan vind ik die tijd niet terechtquote:Op woensdag 10 februari 2016 12:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dat is het niet.
Als de diagnoses correct worden gesteld, is de extra tijd voor dyslectici terecht.
Die moeten gewoon beter hun best doen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Moeten we de vrijstelling voor luistertoetsen voor dove leerlingen dan ook maar afschaffen?
We moeten gehandicapten niet faciliteren?quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:05 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ook dan vind ik die tijd niet terecht
Ja, dit dus. Als je niet normaal kan meedraaien is dat duidelijk niet jouw niveau hè. Maar ja, dat is weer zielig.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:05 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ook dan vind ik die tijd niet terecht
Je moet ergens de lijn trekken. Een mentale handicap is heel anders dan een fysieke handicap om maar wat te noemen.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We moeten gehandicapten niet faciliteren?
Waarom enkel gehandicapten? Er zijn waarschijnlijk een heleboel niet-dyslectici die baat zouden hebben bij extra tijd.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We moeten gehandicapten niet faciliteren?
Er is een verschil tussen 'baat hebben bij' en 'nodig hebben'.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:16 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Waarom enkel gehandicapten? Er zijn waarschijnlijk een heleboel niet-dyslectici die baat zouden hebben bij extra tijd.
Zolang het niet op je diploma staat aangegeven is dat verschil er nietquote:Op woensdag 10 februari 2016 13:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen 'baat hebben bij' en 'nodig hebben'.
Het staat op een medische verklaring. Die -nogmaals- een stuk zorgvuldiger moet worden uitgereikt dan nu het geval is.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:24 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Zolang het niet op je diploma staat aangegeven is dat verschil er niet
Maar heb je er bezwaar tegen als gewoon iedereen zo veel extra tijd zou krijgen?quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het staat op een medische verklaring. Die -nogmaals- een stuk zorgvuldiger moet worden uitgereikt dan nu het geval is.
Je schiet er niets mee op, want je stemt de inhoud van toetsen en examens af op de beschikbare tijd.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:35 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Maar heb je er bezwaar tegen als gewoon iedereen zo veel extra tijd zou krijgen?
Dan doe je het niveau omlaag hè, doe je voor dyslectici in principe toch alquote:Op woensdag 10 februari 2016 13:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je schiet er niets mee op, want je stemt de inhoud van toetsen en examens af op de beschikbare tijd.
Ja.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:42 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dan doe je het niveau omlaag hè, doe je voor dyslectici in principe toch al
Wat bepaald het niveau? Het leervermogen, het IQ en de discipline? Of alleen de spellingsvaardigheid? Hbo en uni alleen nog voor alpha leerlingen? En dan halen we de hoog opgeleide technici en beta mensen maar uit het buitenland zeker?quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:06 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja, dit dus. Als je niet normaal kan meedraaien is dat duidelijk niet jouw niveau hè. Maar ja, dat is weer zielig.
Het vermogen om een wetenschappelijke tekst correct en binnen een acceptabele tijd te interpreteren, of eentje te schrijven. Je doet nu net alsof bèta's de hele dag een beetje op hun rekenmachine lopen te tikken, maar dit helemaal niet zo. Ook bèta's moeten gewoon schrijven en lezen hoor. En het niveau, dat wordt bepaalt door de universiteit dus. Kan je niet meedraaien, dan is dat niet jouw niveau. Daar heb je dingen zoals het BSA voor.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wat bepaald het niveau? Het leervermogen, het IQ en de discipline? Of alleen de spellingsvaardigheid? Hbo en uni alleen nog voor alpha leerlingen? En dan halen we de hoog opgeleide technici en beta mensen maar uit het buitenland zeker?
Dat had ik ook zonder jouw instemming alquote:Op woensdag 10 februari 2016 13:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja.
Zo, nu tevreden? Veel plezier met je gelijk.
En jij doet nu net alsof dyslectici analfabeten zijn. Vergeet niet dat dyslectici vooral op vwo niveau hun cijfers voor 100% omhoog moeten houden met bètavakken. Begrijpend lezen kunnen ze dus aardig anders hadden ze dat niveau nooit gehaald. Daarnaast zijn ze verplicht 3 jaar 4 talen te leren en examen te doen in minimaal 2 talen. Het zou al een stuk eerlijker zijn wanneer je voor het vwo wiskunde B en D ook verplicht gaat stellen. Maar daar zijn de miepers over dyslectici natuurlijk ook op tegen want dat zou 'niet eerlijk' zijn.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:48 schreef Rezania het volgende:
[..]
Het vermogen om een wetenschappelijke tekst correct en binnen een acceptabele tijd te interpreteren, of eentje te schrijven. Je doet nu net alsof bèta's de hele dag een beetje beetje op hun rekenmachine lopen te tikken, maar dit helemaal niet zo. Ook bèta's moeten gewoon schrijven en lezen hoor. En het niveau, dat wordt bepaald door de universiteit dus. Kan je niet meedraaien, dan is dat niet jouw niveau. Daar heb je dingen zoals het BSA voor.
Zie je, die haalt je spellingscontrole er niet uit.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:47 schreef Ouder1 het volgende:
Wat bepaald het niveau? Het leervermogen, het IQ en de discipline? Of alleen de spellingsvaardigheid? Hbo en uni alleen nog voor alpha leerlingen? En dan halen we de hoog opgeleide technici en beta mensen maar uit het buitenland zeker?
Dat zeg ik helemaal niet. Ik doe enkel uitspraken over hoelang iets duurt, niet of ze het kunnen of niet.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:55 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En jij doet nu net alsof dyslectici analfabeten zijn. Vergeet niet dat dyslectici vooral op vwo niveau hun cijfers voor 100% omhoog moeten houden met bètavakken. Begrijpend lezen kunnen ze dus aardig anders hadden ze dat niveau nooit gehaald. Daarnaast zijn ze verplicht 3 jaar 4 talen te leren en examen te doen in minimaal 2 talen. Het zou al een stuk eerlijker zijn wanneer je voor het vwo wiskunde B en D ook verplicht gaat stellen. Maar daar zijn de miepers over dyslectici natuurlijk ook op tegen want dat zou 'niet eerlijk' zijn.
quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De PvdA gaat dat probleem oplossen door een dyslectenquotum voor werkgevers in te stellen.
Ik vind het principe vooral raar. Bij bijvoorbeeld een colloquium doctum wordt o.a. gekeken hoeveel je binnen een bepaalde tijd kan doen. Stel dat je binnen de gestelde tijd niet voldoende vragen goed zou beantwoorden, maar dat met extra tijd wel zou doen. Dan is het toch oneerlijk als iemand anders wel die tijd krijgt?quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dat zeg ik helemaal niet. Ik doe enkel uitspraken over hoelang iets duurt, niet of ze het kunnen of niet.
Vooral geen vrouwen met mannen boven de 55 samen diensten laten draaien dus.quote:Op woensdag 10 februari 2016 14:43 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik vind het principe vooral raar. Bij bijvoorbeeld een colloquium doctum wordt o.a. gekeken hoeveel je binnen een bepaalde tijd kan doen. Stel dat je binnen de gestelde tijd niet voldoende vragen goed zou beantwoorden, maar dat met extra tijd wel zou doen. Dan is het toch oneerlijk als iemand anders wel die tijd krijgt?
Doet me een beetje denken aan de sporttest van de politie, waarbij een <30 vrouw moet functioneren op het niveau van een 55> man om het te kunnen halen, terwijl ze wel allebei hetzelfde werk gaan uitoefenen.
Uhuquote:Op woensdag 10 februari 2016 14:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vooral geen vrouwen met mannen boven de 55 samen diensten laten draaien dus.
Mooi de u's samen met je username.quote:
nahquote:
quote:Op woensdag 10 februari 2016 16:04 schreef tong80 het volgende:
[..]
Mooi de u's samen met je username.
Ik heb zelf pas een dyslexieverklaring gekregen toen ik bijna klaar was met mijn hbo-opleiding, dus ik weet niet hoe scholen daar precies mee omgaan. Wel ben ik van mening dat alleen extra tijd geven voor proefwerken en examens niet genoeg is. Mijn ervaring is dat je met veel oefenen (lezen en schrijven) wel degelijk met je dyslexie om kan gaan. Het zal niet verdwijnen, maar de scherpe randje kunnen er vanaf. Uiteraard speelt motivatie en intelligentie ook een rol.quote:Op woensdag 10 februari 2016 11:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af, je hebt dus zo'n kind met een diagnose en daar wordt rekening mee gehouden op school. Hij rondt z'n vwo af en gaat naar de universiteit, daar houden ze er ook rekening mee. Maar, daarna moet hij gaan werken, en dan? Geen enkele baas die daar rekening mee gaat houden geloof ik.
Ja inderdaad....quote:Op donderdag 11 februari 2016 09:49 schreef Szikha2 het volgende:
Ik moest opzoeken in het woordenboek wat dyxlesie precies was.
Men verzint ook steeds nieuwe stoornissen
Dat was natuurlijk ver voor jouw tijd.quote:Al in 1881 werd de aandoening door Oswald Berkhan beschreven, maar het was Rudolf Berlin die in 1887 hiervoor de term 'dyslexie' bedacht.
Engels is jouw moedertaal?quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:43 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Engels is voor hem niet moeilijker dan Nederlands; ik voed mijn kinderen tweetalig op.
Dat is anders wel de spelling van 2032! Niet haten op mensen die alvast de toekomstige regels adopteren.quote:Op woensdag 10 februari 2016 13:58 schreef Copycat het volgende:
[..]
Zie je, die haalt je spellingscontrole er niet uit.
/flauw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |