abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159805712
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

En welke reden hebben ze daar voor dan?
Verschillende redenen.

http://hubblesite.org/gal(...)ng_of_color/tool.php

Is een uitleg van bijvoorbeeld space-fotos. Maar ook om bepaalde contrasten aan te tonen, het wat "ooglijker" te maken voor publiek.
pi_159805811
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:31 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Verschillende redenen.

Is een uitleg van bijvoorbeeld space-fotos. Maar ook om bepaalde contrasten aan te tonen, het wat "ooglijker" te maken voor publiek.
Dat gaat over Hubble foto's.

Op Mars krijg je foto's van lanschappen met zand en stenen. Hoe is dit van toepassing op stenen en zand:

Natural Color
The colors in this image of a galaxy were chosen to simulate the colors that our eyes might see if we were able to visit it in a spacecraft.

Representative Color
Representative color helps scientists visualize what would otherwise be invisible, such as the appearance of an object in infrared light.

Enhanced Color
Enhancing the visible colors in an image often brings out an object's subtle structural detail.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  Moderator woensdag 10 februari 2016 @ 14:34:56 #103
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159805812
Ik heb hem even de goede blauwe kleur gegeven :P

Op deze manier is de dial ongeveer de reference kleuren :D

vs

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 10 februari 2016 @ 14:35:05 #104
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159805816
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ten eerste je hebt hier met perspectief te maken. Wanneer je de heuvel afkijkt dan lijken afstanden korter dan wanneer je er tegenop kijkt. De gele lijn raakt de achterste steen net niet aan.
Op welke foto? Op de eerste raakt de gele lijn steen 2 ruim niet, op de tweede foto komt hij ineens tot aan die steen. Dat is geen 'perspectief' hoor.

quote:
En verder is de gele lijn enigszins moeilijk 100% kloppend te krijgen, maar dat hij schuin naar links gaat dat mag duidelijk zijn. Als je de gele lijn aanpast naar aanleiding van jouw constatering, dan zou de rat-steen juist alleen nog maar verder het beeld in moeten komen.
Teken eens de juiste lijn dan? Volgens mij moet je namelijk de gele lijn op de tweede foto groen kleuren en dan klopt het prima.

Waarmee maar weer blijkt hoe moeilijk het is op basis van twee verschillende foto's iets proberen te bewijzen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_159805821
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:31 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Verschillende redenen.

In veel gevallen geven andere filters ook meer / andere informatie dan natuurlijk licht. Voor wetenschappelijke doeleinden zijn foto's in natuurlijk licht meestal niet zo heel interessant.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_159805871
quote:
2s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb hem even de goede blauwe kleur gegeven :P

[ afbeelding ]

Op deze manier is de dial ongeveer de reference kleuren :D

vs

[ afbeelding ]
Wat logisch is, er zal wel een filter op zitten ivm UV stralen enzo lijkt me.
  Moderator woensdag 10 februari 2016 @ 14:39:48 #107
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159805962
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:36 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Wat logisch is, er zal wel een filter op zitten ivm UV stralen enzo lijkt me.
ik geloof dat ze bij nasa beter weten hoe de kleur correctie aan te passen. Ik denk ook dat er een reden voor is dat dat vlakje rood is in hun foto alleen het zou wel tof van ze zijn als ze dat ook uitleggen. Je ziet bijvoorbeeld duidelijk aan alle andere onderdelen van de rover dat mijn foto te blauw is er zit een blauwe waas over alles.

het beste te zien aan die stalen buis en dat witte ding rechts.
pi_159805986
quote:
2s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:39 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

ik geloof dat ze bij nasa beter weten hoe de kleur correctie aan te passen. Ik denk ook dat er een reden voor is dat dat vlakje rood is in hun foto alleen het zou wel tof van ze zijn als ze dat ook uitleggen. Je ziet bijvoorbeeld duidelijk aan alle andere onderdelen van de rover dat mijn foto te blauw is er zit een blauwe waas over alles.
Bovendien is een foto bewerken in photoshop natuurlijk iets anders dan een foto nemen met een ander kleurfilter. :)
  Moderator woensdag 10 februari 2016 @ 14:42:44 #109
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159806033
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bovendien is een foto bewerken in photoshop natuurlijk iets anders dan een foto nemen met een ander kleurfilter. :)
Nouja zoals ik het begreep gebruiken ze die dial om te zien dat het klopt. Dan is het vreemd dat ze een foto online zetten waar 1 van de vlakjes van die dial duidelijk rood is terwijl hij blauw zou moeten zijn. Nogmaals er zal een reden voor zijn maar leg dat dan uit.
pi_159806086
quote:
2s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nouja zoals ik het begreep gebruiken ze die dial om te zien dat het klopt. Dan is het vreemd dat ze een foto online zetten waar 1 van de vlakjes van die dial duidelijk rood is terwijl hij blauw zou moeten zijn. Nogmaals er zal een reden voor zijn maar leg dat dan uit.
Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat ze die sundial gebruiken om het moment van de dag te bepalen dan om kleurfilters te ijken.

Weet je zeker dat die dial voor dat laatste wordt gebruikt?
  Moderator woensdag 10 februari 2016 @ 14:48:04 #111
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159806164
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lijkt me eerlijk gezegd logischer dat ze die sundial gebruiken om het moment van de dag te bepalen dan om kleurfilters te ijken.

Weet je zeker dat die dial voor dat laatste wordt gebruikt?
https://en.wikipedia.org/wiki/MarsDial

quote:
The colors on the corners are for calibrating colors, and the inner circles for greyscale.[4]
Trouwens die van mij is overduidelijk fout hoor

Dat rode lijkt wel gesatureerd misschien gebruiken ze rood voor gesatureerde pixels oid. (er zitten wel meer artifacten in dat plaatje waar je kunt zien dat een schaal gebruiken voor de pixels die niet goed uitgelezen zijn)
  Moderator woensdag 10 februari 2016 @ 14:50:23 #112
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_159806225

Hier zie je dat het uitlezen niet altijd goed gaan en ik heb geen idee wat voor lookuptable ze voor die pixels hebben gebruikt.

Er zal ook wel geen huis tuin en keuken cmos chipje in die rover zitten.
pi_159806275
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:35 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Op welke foto? Op de eerste raakt de gele lijn steen 2 ruim niet, op de tweede foto komt hij ineens tot aan die steen. Dat is geen 'perspectief' hoor.

[..]

Teken eens de juiste lijn dan? Volgens mij moet je namelijk de gele lijn op de tweede foto groen kleuren en dan klopt het prima.

Waarmee maar weer blijkt hoe moeilijk het is op basis van twee verschillende foto's iets proberen te bewijzen.
Je kunt stenen G en H als referentiepunt gebruiken voor de groene en gele lijn. Je kunt ze misschien niet met 100% precisie goed krijgen maar de algehele lijn klopt wel.

En als je kijkt naar de blauwe pijlen dan zie je hoe de gele lijn in foto 1 en 2 zo van elkaar lijken te verschillen met het wel of niet aanraken van de achterste steen.

In foto 2 hoef je maar een heel klein verschil in hoogte te hebben en plotseling lijkt het of de gele lijn de achterste steen aanraakt. Dit is niets anders dan het perspectief van naar beneden kijken dat hier voor zorgt.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 10 februari 2016 @ 15:12:05 #114
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_159806799
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 18:31 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Om te beginnen ziet die steen er wat mij betreft niet uit als een knaagdier... Hoe zie jij die er precies in?
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:27 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Je kan het dus niet uitleggen hoe je daar een knaagdier in ziet?
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:17 schreef ChrisCarter het volgende:
Je kunt zelfs zonder na te meten zien dat het helemaal niet hetzelfde stuk is. En dat met die rat :') Ik zie er ook geen rat in, sorry.
Speciaal voor de mensen met visuele beperkingen

Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_159806947
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:12 schreef jogy het volgende:

[..]

Speciaal voor de mensen met visuele beperkingen

[ afbeelding ]
Het oog matcht netjes, en mensen zijn sowieso erg goed in het herkennen van ogen.

Maar de rest van het lichaam... de anatomie klopt als je het mij vraagt geen bal van.
  woensdag 10 februari 2016 @ 15:25:05 #116
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_159807127
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het oog matcht netjes, en mensen zijn sowieso erg goed in het herkennen van ogen.

Maar de rest van het lichaam... de anatomie klopt als je het mij vraagt geen bal van.
Het kan een gevalletje pareidolie zijn maar het lijkt zeker wel op een knaagedier. Ik heb het niet 1 op 1 qua verhoudingen geschaald maar het spijt me zeer, als je er echt geen knaagdier in kan zien (ongeacht of het er één is of niet) dan ligt het echt niet aan de gelijkenis.
Vrijheid
pi_159807167
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:25 schreef jogy het volgende:

[..]

Het kan een gevalletje pareidolie zijn maar het lijkt zeker wel op een knaagedier. Ik heb het niet 1 op 1 qua verhoudingen geschaald maar het spijt me zeer, als je er echt geen knaagdier in kan zien (ongeacht of het er één is of niet) dan ligt het echt niet aan de gelijkenis.
Oh, ik kan er wel een knaagdier in zien hoor. Menselijke patroonherkenning is mij niet vreemd. :)

Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het een rat is. Dat lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk, daar de foto op Mars is genomen. (En dat de hele boel in scene is gezet op aarde lijkt me nog veel onwaarschijnlijker.)
  woensdag 10 februari 2016 @ 15:38:05 #118
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159807464
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 14:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Je kunt stenen G en H als referentiepunt gebruiken voor de groene en gele lijn. Je kunt ze misschien niet met 100% precisie goed krijgen maar de algehele lijn klopt wel.
En dat is het punt wat ik heel de hele tijd probeer te maken: deze twee foto's zijn te vaag om een goed bewijs te krijgen.

Een kleine afwijking op een cruciaal punt en het loopt mis, en die lijnen zitten vol afwijkingen:

• Op foto 2 loopt de groene lijn ineens 'tegen' steen 1 aan terwijl deze op foto 1 er achter langs loopt.
• Op foto 1 loopt de gele lijn over de top van steen G, op foto 2 loopt deze er voor langs.
• Op foto 1 loopt de groene lijn over het punt waar steen 3 de grond raakt. Op foto 2 loopt deze op 1/3e van de zijkant.
• De gele lijn komt op de tweede foto dichter bij het punt waar steen 3 de grond raakt, terwijl deze op de eerste foto een flink eind er van af zit.

Als je dit allemaal op 'perspectief' of 'kan nooit helemaal nauwkeurig zijn' wilt gooien, prima, maar dan kun je echt niet met zekerheid stellen dat die steen niet onder die hoop zand kan liggen, bijvoorbeeld. Zo veel onzekerheden en onduidelijkheden, dat ik er bij blijf: op basis van deze foto's is onmogelijk te bewijzen dat de ratvormige steen verdwenen is.

En dan ben ik hier nog ver met je mee gegaan: ik heb aangenomen dat de identificatie klopt, terwijl ik sowieso mijn twijfels heb over de hoek bij E, F en G, en tot slot hebben we het niet eens gehad over mogelijk verplaatste stenen. Er zit sowieso meer zand op foto 2, dus er is minstens één storm langs geweest tussen de foto's in. Wie zegt dat alle stenen nog op dezelfde plek liggen?

[ Bericht 0% gewijzigd door De_Hertog op 10-02-2016 16:06:55 ]
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 10 februari 2016 @ 15:40:10 #119
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_159807512
quote:
13s.gif Op woensdag 10 februari 2016 13:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie vooral meer zand dan in de eerste foto. Verder zou het fijn zijn als je kwalificaties van mijn persoon achterwege laat, het begint te vervelen.
En er liggen toch gewoon 3 stenen op de groene lijn?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_159807647
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:40 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

En er liggen toch gewoon 3 stenen op de groene lijn?
Ook dat. :)

Zoals gezegd... het enige verschil dat mij echt opvalt is de hoeveelheid zand ten opzichte van de eerste foto.
pi_159807692
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:25 schreef jogy het volgende:

[..]

Het is pareidolie, zo spannend is het dus niet.
  woensdag 10 februari 2016 @ 15:54:23 #122
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_159807874
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:46 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Het is pareidolie, zo spannend is het dus niet.
Boeiend, dat is het punt niet.
Vrijheid
pi_159807931
quote:
14s.gif Op woensdag 10 februari 2016 15:54 schreef jogy het volgende:

[..]

Boeiend, dat is het punt niet.
Ik zie er ook wel een knaagdier in, klopt. Maar toch gek dat sommige mensen niet kunnen accepteren dat het pareidolie is en dat het dus niet spannender wordt dan dat.
  woensdag 10 februari 2016 @ 15:58:10 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_159807972
1. Als de mars rover niet op mars staat maar op een eiland ten noorden van Canada, waarom neemt niemand dan de moeite er ff heen te gaan en dat te bewijzen?
2. Als er een geheime basis is op mars, hoe hebben ze de spullen daarheen gebracht met welke raket? Het is niet zo dat dit met de huidige raketten gaat en als er geheime supergrote raketten zijn, die lanceer je niet ff stilletjes in de nacht, de herrie van bv een Saturnus 5 was legendarisch
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_159808002
Nou ja de ingephotoshopte knaagdier laat die steen wel meer op een knaagdier lijken, op de linker foto zie je duidelijk een steen die wel wat weg heeft van een knaagdier
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')