Goed punt. Wat mij betreft wordt er dan ook beter gestuurd op mankracht ipv pet projects. Maar dit zal in de publieke sector altijd een probleem blijven en een goed argument voor de libertijnen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 08:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alleen zijn de vele miljarden die werden uitgegeven aan onderwijs niet in beter onderwijs gestoken maar in mooie nieuwe gebouwen. De poet voor extra agenten is aan gadgets en automatiseringsprojecten gestoken.
Er werden rond 2000 zo rond de 12-15 miljard extra voor onderwijs gevraagd, voor kleinere klassen en beter onderwijs. Het geld werd uitgegeven aan nieuwe gebouwen.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 10:16 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Goed punt. Wat mij betreft wordt er dan ook beter gestuurd op mankracht ipv pet projects. Maar dit zal in de publieke sector altijd een probleem blijven en een goed argument voor de libertijnen.
Overigens gaat het niet over alle extra miljarden, maar valide argument.
Zo is dat. En de overheid kan daarvoor alleen maar goede voorwaarden scheppen maar zelf banen creeeren lijkt me niet zinvol.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 08:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Banen schep je niet uit moeders pappot, banen ontstaan in een goede economische situatie.
Zoals ik a zei valide argument.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 10:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er werden rond 2000 zo rond de 12-15 miljard extra voor onderwijs gevraagd, voor kleinere klassen en beter onderwijs. Het geld werd uitgegeven aan nieuwe gebouwen.
Inmiddels is dat veranderd, nu houden ze het gewoon in kas
http://www.nrc.nl/next/20(...)sgeld-in-kas-1569244
PO en VO mogen helemaal niet investeren in nieuwe gebouwen. Behalve met eigen middelen (lees ouders bij Christelijke scholen).quote:Op vrijdag 12 februari 2016 10:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er werden rond 2000 zo rond de 12-15 miljard extra voor onderwijs gevraagd, voor kleinere klassen en beter onderwijs. Het geld werd uitgegeven aan nieuwe gebouwen.
Inmiddels is dat veranderd, nu houden ze het gewoon in kas
http://www.nrc.nl/next/20(...)sgeld-in-kas-1569244
Ik dacht het, jij schreef het.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 10:26 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zoals ik a zei valide argument.
Komt ook door de aansturing. Besturen lopen nu bedrijfsrisico en gaan reserves aanleggen. Juist door de onbetrouwbare overheid. Dat er ook een hoop slechte managers rondlopen is een extra probleem. Geld moet beter geoormerkt worden. En uitgeven aan andere zaken moeten we zien als fraude.
Maak er maar een lijstje van als je daar zin in hebt.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 19:34 schreef BoneThugss het volgende:
Bart2002, jij spreekt jezelf de hele tijd tegen, valt mij op.
Aah nee man, ik ben skaffa, ik heb al je reactie's wel gelezen, was het er in grote lijnen wel mee eens. Je laatste alinea verklaart een hoop.quote:Op vrijdag 12 februari 2016 20:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is overigens zo dat ik graag standpunten probeer te verdedigen waar ik niet perse achter sta en die niet mijn situatie hoeven te reflecteren. Dat is omdat ik discussiëren leuk vind en dat niet doe om mijn gelijk te halen. Dat zouden er meer moeten doen.
Dat lijkt me dan voornamelijk een belasting op kapitaal vs arbeid puntje ..quote:Op dinsdag 9 februari 2016 09:44 schreef Elfletterig het volgende:
De rijken betalen veel te weinig belasting. De kloof tussen arm en rijk groeit alsmaar verder. De rijken zijn vrijwel ongeschonden door de economische crisis gekomen of werden er zelfs flink beter van. Armen en zelfs mensen met een modaal tot bovenmodaal inkomen vangen de klappen op.
De macht op deze planeet komt in handen van een klein groepje extreem rijke mensen. Dat zijn figuren die precies weten hoe ze belasting moeten ontduiken, hoe ze geld moeten wegsluizen en hoe ze hun vermogen als machtsmiddel moeten inzetten.
Ik begrijp niet wat er mis is met rijke mensen.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 16:53 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan voornamelijk een belasting op kapitaal vs arbeid puntje ..
Ze zorgen voor inflatie waardoor arme mensen nog armer worden.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 17:47 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat er mis is met rijke mensen.
Nee dat doen centrale banken.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 18:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze zorgen voor inflatie waardoor arme mensen nog armer worden.
Aha. Daar ben je weer eens.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 17:47 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat er mis is met rijke mensen.
Denk je echt dat men het geld in een pakhuis heeft liggen? Want dat is namelijk wat je hier zegt.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 18:05 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Aha. Daar ben je weer eens.
Het probleem is m.i. dat "de rijken" ofwel de happy few aan het hoofd staan van z.g.n. "slapend kapitaal" m.a.w. "ze" hebben het wel maar ze gebruiken het niet. En daardoor heeft eigenlijk niemand er wat aan omdat dat kapitaal geen rol van betekenis speelt in de economie.
De trend is (maar daar zal je het wel niet mee eens zijn..) dat kapitaal in een hoog tempo verplaatst wordt van de "werkers" naar de bezittende klasse. Zie daarover de berichten van de rijkste 64. Het is ook nog eens zo dat er onder die 64 ook nog wel wat zit. Die krijgen dan wel geen plaats in de top 64 maar b.v. wel in de top 100.000.
Je hoort vaak over dat zij dat kapitaal aanwenden om te investeren in bedrijven wat dan weer goed zou zijn voor de werkloosheid/economie maar daar valt weinig van te merken. Ook de bekende "trickle down theory" blijkt slechts dat te zijn, een theorie. Niets van te merken in de praktijk.
Maar kortom, mijn grootste bezwaar tegen deze groep is dat ze ondanks de crisis steeds meer beukennootjes vergaren waardoor er een zeer schamele oogst voor de middenklasse en alles daaronder over blijft.
Het probleem is niet eens dat de rijken te veel uitgeven. Het is feitelijk en paradoxaal zelfs zo dat ze, gerelateerd aan hun inkomen, juist te weinig uitgeven. Ze genereren met hun inkomen gewoon niet genoeg economische activiteit. Iemand die 10 miljoen euro per jaar verdient, geeft per jaar echt geen 10 miljoen euro uit. Hij consumeert niet voor 10 miljoen euro. Hij spaart het. En die geldstromen gaan de wereld rond, naar die plaats waar ze het meeste geld opbrengen, naar die investering met het hoogste rendement. Het gaat deel uitmaken van de mondiale kapitaalmarkt en wordt belegd in vastgoed, olie, goud, buitenlandse investeringen, overal waar het maar geld opbrengt. Nick Hanauer: “Met uitzondering van het geld dat ik zelf investeer met het opzetten van nieuwe bedrijven heb ik geen flauw idee waar mijn geld heengaat, wat er mee wordt gedaan. Ik investeer in beleggingsfondsen die op hun beurt worden beheerd door hedge-fondsen, maar wat die er feitelijk mee doen, ik heb geen idee. Maar ik geloof beslist dat het merendeel van de winst van die investeringen geen enkel maatschappelijk nut heeft anders dan het maken van winst voor mij en het hedge-fonds. En niet per se in die volgorde.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 18:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk je echt dat men het geld in een pakhuis heeft liggen? Want dat is namelijk wat je hier zegt.
Daarbij als al dat geld aangewend zou worden voor consumptie zou de inflatie gierend uit de hand lopen. Bart moet blij zijn dat de koopkracht van hem en zijn pensioen waarde behouden dankzij deze mensen en dat er met dat geld wel degelijk banen worden geschapen want het wordt grotendeels via de beurzen geïnvesteerd in bedrijven.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 18:08 schreef Kaas- het volgende:
Wanneer is kapitaal "slapend kapitaal" volgens jou Bart? In de meeste situaties wordt het kapitaal dat je niet gebruikt namelijk gewoon door een ander productief gebruikt.
quote:Op zaterdag 13 februari 2016 18:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
de koopkracht van hem en zijn pensioen waarde behouden dankzij deze mensen
Zonder investeringen geen economische groei, geen nieuwe banen.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 18:17 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het probleem is niet eens dat de rijken te veel uitgeven. Het is feitelijk en paradoxaal zelfs zo dat ze, gerelateerd aan hun inkomen, juist te weinig uitgeven. Ze genereren met hun inkomen gewoon niet genoeg economische activiteit. Iemand die 10 miljoen euro per jaar verdient, geeft per jaar echt geen 10 miljoen euro uit. Hij consumeert niet voor 10 miljoen euro. Hij spaart het. En die geldstromen gaan de wereld rond, naar die plaats waar ze het meeste geld opbrengen, naar die investering met het hoogste rendement. Het gaat deel uitmaken van de mondiale kapitaalmarkt en wordt belegd in vastgoed, olie, goud, buitenlandse investeringen, overal waar het maar geld opbrengt. Nick Hanauer: “Met uitzondering van het geld dat ik zelf investeer met het opzetten van nieuwe bedrijven heb ik geen flauw idee waar mijn geld heengaat, wat er mee wordt gedaan. Ik investeer in beleggingsfondsen die op hun beurt worden beheerd door hedge-fondsen, maar wat die er feitelijk mee doen, ik heb geen idee. Maar ik geloof beslist dat het merendeel van de winst van die investeringen geen enkel maatschappelijk nut heeft anders dan het maken van winst voor mij en het hedge-fonds. En niet per se in die volgorde.
Dat is inderdaad de crux.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 18:20 schreef Mishu het volgende:
Makke van Nederland is dat wij vooral inkomsten belasting betalen en geen vermogensbelasting. Laatste zou veel rechtvaardiger en nuttiger zijn. Werken voor je geld is goed, het erven is lui.
Er wordt in NL fictief rendement geheven over je vermogen, dat mag je bij je inkomen optellen en betaal je dus belasting over.quote:Op zaterdag 13 februari 2016 18:20 schreef Mishu het volgende:
Makke van Nederland is dat wij vooral inkomsten belasting betalen en geen vermogensbelasting. Laatste zou veel rechtvaardiger en nuttiger zijn. Werken voor je geld is goed, het erven is lui.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |