Redelijk. Hij komt vandaag wel weer uit op ongeveer 420cc. Maar net na 3 uur zijn luier verschoond en de markering was nog geel (Pampers New Baby), dat zit me niet lekker.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:30 schreef Jagärtrut het volgende:
Hoe gaat het nu met twix, malteser?
Groetjes uit Nederland. Treinreis ging perfect!
Gaat iets beter. Geen hoge koorts vandaag en hij eet weer wat. Lontje is wel heel kort nog en hij hangt graag tegen ons aan. Ook wel weer heel lief.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:25 schreef Malteser het volgende:
Hoe is het met jouw jongetje Phaidra?
Hij hapt zelf wat aan, waarvan ik soms geen weet heb. ik zombie soms.... maar hij komt s'nachts een keer of 8 denk/gok ik? Hij meldt zich ook als hij erge kriebel van eczeem heeft, dan werkt een paar slokken lurken wat bv op de nare plekken, weer lurken en slapen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 17:14 schreef LuDann het volgende:
Stippel, komt hij vooral zo vaak om te drinken? Of hoe vaak drinkt hij 's nachts?
mja, dat hij zijn voeding voor caloriën om "sterk" te blijven nodig heeft is ook niet onbelangrijkquote:Op zaterdag 6 februari 2016 15:35 schreef Malteser het volgende:
[..]
Dat van het water was een tip uit het ziekenhuis want dan krijgt hij wel vocht binnen en droogt hij hopelijk niet uit. Maar dat pakt hij net zo goed niet.
Tja.. het is pittig idd. Kan mij niet voorstellen dat mama's fut hebben om te kunnen werken. Ik ben allang blij als ik mijzelf aangekleed krijg, wurm verzorg en blij houd en speel en van hem geniet, het huishouden en de beestenbende onder controle weet te krijgen. ^^, zal vanzelf wel beter gaan, maar ik moet gewoon keuzes maken in wat ik voor extra;s wil en kan doen. Overigens gaat dat veeeeul beter sinds mijn bloeddruk lager is.quote:Stippel, jullie ritme. Echt zwaar! Kan me voorstellen dat Fok bijhouden even geen main business was.
goed advies! Het trekt de drempel lager..quote:Op zaterdag 6 februari 2016 19:37 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik bel tegenwoordig ook vaker (sneller) en dan zeg ik expliciet dat ik even wil overleggen. Zodat ik beter weet wanneer ik echt aan de bel moet trekken.
ach ja.. ik raak het gewendquote:Stippel, jij ook al zulke vermoeiende nachten.
net 6 maanden.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 19:43 schreef hetzusjevan het volgende:
Oww Lu wat is wolk toch een schatje!
Malteser heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt, goed dat je gebeld hebt.. Ik hoop dat ie wat meer gaat drinken.
Estrys, echt, mannen! Soms! Buh.
Stippel jeetje wat zwaar zulke nachten.. Hoe oud is je kindje nu?
jagar wat fijn dat de treinreis goed verlopen is, have fun in holland!
quote:Op zaterdag 6 februari 2016 19:50 schreef SaskiaR het volgende:
Sterkte voor Twix!
En sterkte met alle zware nachten... wij mogen echt niet klagen hier!
Ennn... vandaag is N. een HALF jaar!!!
Effe een vroeger en nu fotospam:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Schudden voor gebruik
Ik wil het ook niet, vriend gaat nu wel elke vijf minuten kijken, maar ze moeten toch ook wel even alleen kunnen zijn?quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:19 schreef SaskiaR het volgende:
Ik laat haar nooit huilen... Dus de enige tijd die ik heb voor werk of voor mezelf is als ze slaapt of als man op haar let.
Wij laten niet huilen, nog steeds niet. Het is zwaar op deze manier, want inderdaad nooit tijd voor jezelf. Maar ik heb wel het idee dat Sjaak er baat bij heeft, hij vindt het heerlijk bij ons. Dus gaan we maar door.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:15 schreef Myrr het volgende:
Hoe lang laten jullie je kleine huilen?
Zodra ik ook maar de kamer uit loop gaat zijn keel open.Na een voeding slaapt hij een paar minuten en dan denk ik veilig weg te kunnen sluipen, maar binnen een minuut gaat de huil-o-foon alweer af.
Overdag ben ik bijna altijd wel bij hem, en als ik hem oppak stopt hij ook meteen (of een speen maar die blijft er maar heel even in zitten), maar dat continu doen lijkt me ook niet gezond (en tijd voor me/onszelf is ook wel gewenst).
Hoe doen jullie dat? Ik ben niet anders gaan eten dan eerst. Hij heeft ook wel krampjes maar dat is een andere huiltoon.
Van wie moet dat?quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:23 schreef Myrr het volgende:
[..]
Ik wil het ook niet, vriend gaat nu wel elke vijf minuten kijken, maar ze moeten toch ook wel even alleen kunnen zijn?
Ah ja, dat verklaart. Apen hebben verder natuurlijk geen huishouden en hoeven er niet verzorgd uit te zien. Waren we maar apen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:35 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Van wie moet dat?Van nature zijn wij apen. Die zijn continu samen met hun baby, daar is de samenstelling van de moedermelk ook voor gemaakt (niet veel vet, verteert snel, vaak drinkmomenten). Zodra een baby merkt dat hij alleen is, zal hij gaan huilen. Hij voelt zich niet veilig zonder ouder bij zich en roept je. Als je er weer bent, wordt hij weer rustig. Zodra hij gaat snappen dat je niet daadwerkelijk weg (voor altijd weg) bent als je de kamer uitloopt, zal hij makkelijker even alleen kunnen zijn. Dit besef komt volgens mij rond de 9 maanden. Ik las hier laatst een artikel over, ik kijk even of ik het kan vinden
.
Hij is dinsdag pas zes wekenquote:Op zaterdag 6 februari 2016 21:42 schreef Cholula het volgende:
We laten Frits ook niet huilen, dat geeft me een heel naar gevoel. Ik denk dat het voor zo'n kleintje heel vreemd is om alleen te zijn, zonder de aanwezigheid van je vader of moeder. Tijd voor onszelf is er sinds hij zes maanden is en ook nu zit ik op de bank en is mijn man bij Frits.
Als je graag tijd voor elkaar wilt zou ik er voor kiezen om je ouders/schoonouders even te laten oppassen.
quote:We weten wel dat mensen zoogdieren zijn. Maar veel minder bekend is dat er binnen de groep zoogdieren verschillende categorieën zijn. Zo heb je vluchters, verstoppers en dragers.
Vluchters zijn dieren zoals herten, paarden en koeien. Na de geboorte zijn ze al heel ver ontwikkeld. Ze moeten bijna direct op hun benen kunnen staan, zodat ze mee kunnen met de kudde. De melk van deze moeders bevat veel eiwitten, zodat de spieren en botten zich snel ontwikkelen. Dit moet wel, want anders kunnen ze de kudde niet bijhouden en vallen ze ten prooi aan roofdieren.
Verstoppers zijn dieren zoals katten, konijnen en vossen. Deze jongen komen kwetsbaar ter wereld. Hun ogen zitten dicht en ze zijn vrijwel hulpeloos. De melk van deze moeders bevat veel vetten die een verzadigd gevoel geven. Dit is nodig omdat de moeder ze langdurig alleen laat zodat ze op jacht kan. De jongen blijven achter in het nest en moeten heel stil zijn zodat ze niet de aandacht van roofdieren trekken.
Tenslotte zijn er de dragers, zoals apen, kangoeroes en mensen. Zij komen ook hulpeloos ter wereld en zijn totaal afhankelijk van anderen. Zij drinken kleine beetjes moedermelk per keer. Deze melk bevat veel suikers om de belangrijke hersenontwikkeling te bevorderen. Baby’s van draaglingen kun je dus niet langdurig achterlaten, omdat de melk snel verteerbaar is en vanwege een grote behoefte aan contact. Wanneer ze alleen gelaten worden gaan ze huilen, wat direct gevaar oplevert vanwege roofdieren.
Jeetje een half jaar alweer, gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 6 februari 2016 19:50 schreef SaskiaR het volgende:
Sterkte voor Twix!
En sterkte met alle zware nachten... wij mogen echt niet klagen hier!
Ennn... vandaag is N. een HALF jaar!!!
Effe een vroeger en nu fotospam:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier was het hetzelfde verhaal, gemiddeld 8 nachtvoedingen. Ik heb toen (op advies van DJMO hier) contact opgenomen met Stefan Kleintjes (van borstvoeding.com, hij is lactatiekundige en kinderdietist). Hij heeft telefonisch en per email een aantal adviezen gegeven waardoor ze nu dus 's nachts nog maar een keer of 4 komt. Echt een wereld van verschil want ik zat er ook behoorlijk doorheen. Het werkte al na 4 dagen. Is dat geen idee, om eens een mailtje te sturen? Een kinderdietist wordt door de meeste zorgverzekeraars vergoedt.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 20:57 schreef Stippelrientje het volgende:
[..]
Hij hapt zelf wat aan, waarvan ik soms geen weet heb. ik zombie soms.... maar hij komt s'nachts een keer of 8 denk/gok ik? Hij meldt zich ook als hij erge kriebel van eczeem heeft, dan werkt een paar slokken lurken wat bv op de nare plekken, weer lurken en slapen.
Van de week een art gelezen en daaruit begreep ik dat hij ook clustert in de nachtelijke uurtjes..... ben dat nu aan het proberen te verleggen....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toch wel je baby bij je houden. Het wordt beter. Mijn baby is nu 15 weken en het is al heel anders dan met 6 weken.quote:
Bedankt allemaal voor de adviezen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 22:33 schreef Missladybug het volgende:
Ohh je baby is nog maar een kleintje Myrr! Lekker bij je houden en knuffelen ja.
Ik kan er niet tegen als ze huilt. Het voelt alsof mn maag samengeknepen word door een ijzeren vuist.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat gaat ze goed LuDann! Wachten tot ze ineens vooruit gaat!
Jij en Cholula nog bedankt trouwensVoel me ook niet gek (meer), maar krijg bij behandelaar en test ivm reintegratie nog het idee dat ze me lager inschatten..
Verdervoor alle zieken en prutnachten.
Ohja, die blog.. Misschien even kappen met die blog en Instagram en je dochter lekker knuffelen..
Ik laat Q hooguit een paar min huilen als ie niet wil slapen. Soms huilt ie maar even kort en is het dan goed. Of begint het met gejengel en ga ik naar hem toe als het echt huilen wordt of een tijdje doorgaat. Nou is hij ook een stukje ouder al natuurlijk. Toen hij klein was, lag hij vaak in m'n armen als we op de bank zaten. Of bij in slaap vallen 10x speen terugduwen (of soms heel even laten huilen, maar vond ik niks en ging snel weer naar em toe). Maar jeetje, 6 weken oud lijkt al zooo lang geleden
Q doet sinds een dag of 2 verwoede pogingen om zelf te gaan zitten. Lukt net niet, zit ie op 1 bil met z'n hand net iets te ver weg. Lijkt alsof ie dan nonchalant opzij leuntEn oefen wat met over de rugleuning van de bank kijken. Hij vond het net ineens erg leuk en probeerde steeds zelf goed grip op het kussen te krijgen en dan z'n beentjes strekken en zo soort van staan (zoals foto van Michael gister(?)) en vanuit daar naar zit, op z'n buik en dan weer opnieuw. Hij oefent ineens weer erg op nieuwe features!
Het is voor de helft ook zijn kind! Hij mag al heel tevreden zijn dat hij het maar 1 nacht hoeft. Plus dat hij die andere nachten gewoon door kan slapen, en dat kan jij nooit. En waarschijnlijk vind hij het ook geen probleem om dat af en toe voor je te doen (en zowel dan is het tijd om hem een schuldgevoel aan te praten).quote:Op zondag 7 februari 2016 09:02 schreef Krisvc het volgende:
Ik had een openbaring. Man wordt gewoon echt minder snel wakker van L. dan ik. Maar als ik hem aantik en zeg dat de baby huilt, springt 'ie op en gaat 'ie haar halen. Ik heb vannacht zowaar een nacht in bed gelegen. Wel 2 voedingen tussendoor, maar ik ben m'n bed niet uit geweest. En zo nu en dan, zeker in het weekend, vind ik dat dat mag. Nu alleen nog leren dat kleine schuldgevoel stemmetje uit te zetten
quote:Op zondag 7 februari 2016 08:33 schreef Estrys het volgende:
Mag ik even vragen waarom ik er bij kind 3 pas achterkom dat je met groene zeep heel makkelijk poep uit de kleertjes krijgt?hadden jullie me dat nou niet eerder kunnen vertellen
Ja daar had ik het van. Zeven jaar te laatquote:Op zondag 7 februari 2016 10:28 schreef kazy het volgende:
[..]
Ik kwam er ook laatst achter en toen heb ik het hier ook gepost!Stom toevallig dat ik erachter kwam eigenlijk. Zag het potje ineens weer staan en bedacht me ineens dat mijn moeder dat altijd voor allerlei vlekken gebruikt.
Tandpasta helpt tegen bananenvlekken.quote:Op zondag 7 februari 2016 10:14 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Het is voor de helft ook zijn kind! Hij mag al heel tevreden zijn dat hij het maar 1 nacht hoeft. Plus dat hij die andere nachten gewoon door kan slapen, en dat kan jij nooit. En waarschijnlijk vind hij het ook geen probleem om dat af en toe voor je te doen (en zowel dan is het tijd om hem een schuldgevoel aan te praten).
Hier de tweede dramanacht op rij. Man heeft de nacht gedaan, ik nu de ochtend. En als O straks weer slaapt kruip omik nog even bij m'n man en als O weer wakker wordt is hij weer aan de beurt. Ik wil op zulk soort dagen echt niet nadenken over hoe we dat moeten doen als nr 2 er is...
Babyzwemmen gaat man morgen voor het eerst doen. Ik hoop dat hij zwemmen nu wel wat leuker vindt dan twee maanden geleden.
En heeft iemand ook de magische tip voor bananenvlekken?
Ja, dat heb ik de afgelopen 7 maanden dus ook zo gedaan, want toch wakker enzo. Maar zoals ik vannacht heb gemerkt is het wel heel erg lekker om hem zo nu en dan te laten gaan. En hij doet het zonder mopperen hoor, ik vind het zelf gewoon lastig om te vragen.quote:Op zondag 7 februari 2016 13:28 schreef hetzusjevan het volgende:
Herkenbaar die mannen die minder snel wakker worden van baby... Ik moet de mijne ook vaak echt aanstoten en wakker maken. Inmiddels ben ik dan al zo wakker dat ik net zo goed zelf kan opstaan maarja..
Of in dat van een of ander grietjequote:Op zondag 7 februari 2016 14:20 schreef Stippelrientje het volgende:
Dus het zal vanzelf wel beter worden ^^, op zijn 16de zal hij heus in zijn eigen bed slapen![]()
Nee moeder, natuurlijk doe ik dat niet moeder.quote:Op zondag 7 februari 2016 16:07 schreef Stippelrientje het volgende:
[..]
Nou nog niet op zijn 16de graag!!!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Boks.quote:Op zondag 7 februari 2016 19:41 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
M heeft iets nieuws ontdekt en doet nu constant de josti met haar tong
quote:Op zondag 7 februari 2016 17:48 schreef Sara82 het volgende:
Sinds we zijn verhuisd slaapt ie trouwens overdag in de wandelwagen beneden. (Want 17 keer de trap oplopen om de speen te herpluggen, daar ben ik dus echt veuls te lui voor). En dat gaat goed. Wel kijk ik met angst en beven uit naar de dag dat ie daar niet meer inpast...
Lekker veroordelend Sara.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet leuk!
En hier nu overdag ook in de kinderwagenbak hoor. Schijnbaar is dat voor overdag de truc waardoor ze relatief snel slaapt (of in armen, maar dat vind ik niet altijd een optie). F. is haar speen liever kwijt dan rijk, dus hier geen speen-terug-plug praktijken.
Dames! Ik zie hier een trend. Derde avond op rij dat F. zelfstandig inslaapt! Mag ik juichen?![]()
En vanmiddag viel ze gewoon in slaap op een boxkleed onder haar babygym, terwijl ik aan het stofzuigen was om haar heen.![]()
Dat is niet zo gek als het lijkt! Stofzuigen is white noise, werkt rustgevend voor baby's.quote:Op zondag 7 februari 2016 20:04 schreef JantinaGr het volgende:
[..]
En vanmiddag viel ze gewoon in slaap op een boxkleed onder haar babygym, terwijl ik aan het stofzuigen was om haar heen.![]()
Dat ligt aan de stofzuigerquote:Op zondag 7 februari 2016 20:04 schreef JantinaGr het volgende:
[..]
Lekker veroordelend Sara.Niet leuk!
En hier nu overdag ook in de kinderwagenbak hoor. Schijnbaar is dat voor overdag de truc waardoor ze relatief snel slaapt (of in armen, maar dat vind ik niet altijd een optie). F. is haar speen liever kwijt dan rijk, dus hier geen speen-terug-plug praktijken.
Dames! Ik zie hier een trend. Derde avond op rij dat F. zelfstandig inslaapt! Mag ik juichen?![]()
Donderdag al...quote:Op zaterdag 6 februari 2016 23:32 schreef Gevalletje het volgende:
Beterschap ook voor A. Phaidra! Hij is deze maand alweer een jaar he?![]()
quote:Op zondag 7 februari 2016 21:34 schreef DJMO het volgende:
een (hele) tijd terug ging het over zelf verzonnen liedjes .. ik heb er weer ééntje op rijm uit m'n duim gezogen vanavond (meer voor de kleuters, maar Michael moest er ook om lachen)
Houd je snoet
was je toet
oogjes dicht
schrob je gezicht
nog even je haar
dan ben je al bijna klaar
Want na de rest
kun je naar je nest
quote:Op zondag 7 februari 2016 21:38 schreef Phaidra het volgende:
A. zegt nu de hele dag DAAAAAAA! Daarmee zegt hij 1- Dag (te herkennen aan het enthousiast zwaaiende armpje), of 2- Dank (als in 'dank je wel', te herkennen aan het stukje eten dat hij probeert aan je te slijten).
![]()
![]()
Djezus, 9 maanden luisteren naar een stofzuiger, hoe irritant is datquote:Op zondag 7 februari 2016 20:40 schreef JantinaGr het volgende:
Ik lees het nu. Blijkbaar herkenning vanuit de baarmoeder. De bloedstroom van de moeder is vergelijkbaar met het geluid dat een stofzuiger produceert.
Stom is dat hè?quote:Op zondag 7 februari 2016 20:44 schreef silliegirl het volgende:
Ik vind dat bemoeizuchtige bij mensen met baby's zoiets stoms. Ineens weet iedereen hoe of wat je anders moet doen. Echt, waarom? Je gaat toch ook niet over andere zaken alsmaar ongevraagd advies geven? En toch krijg je dat continue over baby's.
Dat zwaaien + 'Daaa!' doet de Minion sinds deze week ook!quote:Op zondag 7 februari 2016 21:38 schreef Phaidra het volgende:
A. zegt nu de hele dag DAAAAAAA! Daarmee zegt hij 1- Dag (te herkennen aan het enthousiast zwaaiende armpje), of 2- Dank (als in 'dank je wel', te herkennen aan het stukje eten dat hij probeert aan je te slijten).
![]()
![]()
een beetje op rap-rijm .. niet echt een bestaande melodie volgens mij ..quote:
voordat je die baby kreeg was het verschonen en aankleden het ingewikkeldste deel. Je groeit er vanzelf in ...quote:Op zondag 7 februari 2016 22:20 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Ik geloof dat ik het introduceren van eten het ingewikkeldste onderdeel vind van een baby tot nu toe
Wacht maarquote:Op zondag 7 februari 2016 22:20 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Ik geloof dat ik het introduceren van eten het ingewikkeldste onderdeel vind van een baby tot nu toe
Ik vind het vreselijk.quote:Op zondag 7 februari 2016 22:20 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Als ie 2 is eet ie niet meer, want groente BAH! Dus geniet ervan.quote:Op maandag 8 februari 2016 06:36 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Ik vind het vreselijk.Rapley is 100 keer op de grond smijten en huilen, geprakt voeren is 8 hapjes + 8 hapjes die alle kanten op vliegen of uitgespuugd worden... Zal blij zijn als hij het eten een beetje onder de knie heeft.
Oke ik heb niets te klagenquote:Op maandag 8 februari 2016 07:18 schreef Estrys het volgende:
Mijn baby komt al een week iedere twee uur 's nachts. Dat zijn geen grappen
En man at filet american met uitjes voor ontbijt. Die lucht...dat trok mijn ochtendhumeur ook erg slecht.![]()
ze vinden alles interessant. Zes maanden is vroeg zat als je bv geeft +'quote:Op maandag 8 februari 2016 09:26 schreef Sara82 het volgende:
@Jantina: dat gaat goed ja, banaan? Ik ben mezelf soms aan het bedwingen om hem iets te geven, want hij is te jong volgens het boekje van het CB. Maar hij vindt kijken naar ons tijdens het eten vet interessant.
Hij hoeft van mij niet per se te eten maar het frustreert hem enorm dat het hem niet lukt. als hij niet meteen een paar hapjes komkommer of broccoli of wat dan ook naar binnen krijgt, of doordat hij het op se grond smijt, is het huilen. Probeer het wel een paar keer per week maar ik vind het vermoeiend.quote:Op maandag 8 februari 2016 09:01 schreef Selvaria het volgende:
Voor de baby's bij wie eten moeilijk/een strijd is: kan je ze niet gewoon een beetje aan laten klungelen met Rapley? Het kan een aantal weken tot maanden duren voor ze iets binnenkrijgen, maar ze kunnen dan zelf hun tempo bepalen.
Voor mij is dat wel makkelijk praten want N. doet het vanaf het begin af heel goed en eet tegenwoordig elke dag 2 boterhammen, een stuk fruit en een heel bord avondeten. Het duurde ongeveer anderhalve maand voordat ze echt bewust ging eten en goede stukken binnenkreeg, daarvoor waren het muizenhapjes die ze al dan niet doorslikte. Voelen, sabbelen, knagen deed ze al wel vanaf dag 2 of 3.![]()
Ivm de fokwet zeg ik niks over de afgelopen avond en nacht.
N. is nu bij de GO en ik ga 28 boekverslagen en 28 webopdrachten nakijken.
Ja, gaat goedquote:Op maandag 8 februari 2016 09:26 schreef Sara82 het volgende:
@Jantina: dat gaat goed ja, banaan? Ik ben mezelf soms aan het bedwingen om hem iets te geven, want hij is te jong volgens het boekje van het CB. Maar hij vindt kijken naar ons tijdens het eten vet interessant.
Vind ik ook. Mijn CB heeft er ook niets over gezegd. En dat 'interesse tonen in eten' lijkt mij ook een beetje onzin. Als ik hem een drol voorzet, zou hij daar nog interesse in hebben.quote:Op maandag 8 februari 2016 09:38 schreef Mariposas het volgende:
Ik vind 3,5 maand best jong om met bijvoeding te starten, ik vond L toen echt nog zo'n melkguppie
3 jaar geleden ongeveer is het advies van het CB in Nederland aangepast van starten met 6 maanden naar starten met 4 maanden. Dit omdat uit 1 onderzoek gebleken zou zijn dat dat beter is ivm het (niet) ontwikkelen van allergieën. De WHO en zo ongeveer alle andere landen hebben hebben geen aanleiding gezien om het advies aan te passen naar aanleiding van dit onderzoek (even wat achtergrondinfo, mijn oudste zat precies tussen de 4 en 6 maanden toen het beleid werd gewijzigdquote:Op maandag 8 februari 2016 09:36 schreef JantinaGr het volgende:
[..]
Ja, gaat goed![]()
CB hier zegt vanaf 4 maanden, "maar dan ook echt al beginnen hoor". F. is over 2 weken 4 maanden. We gaan ook niet meteen vol erin hoor. Om de dag iets proberen ofzo en sowieso maar een paar lepeltjes, eerst maar eens kijken hoe haar buikje erop reageert. Puur kennismaken met de smaken dus.![]()
Ik was zelf ook 3,5 maand toen mijn moeder begon met de eerste hapjes, dus ik geloof het allemaal wel.![]()
Kijk, toch vorderingen op het Rapley front.quote:Op maandag 8 februari 2016 10:04 schreef Mariposas het volgende:
L probeerde gisteren het hoofdje van een andere baby in z'n mond te stoppen.![]()
In de stokke, met een handdoekje ertussen voor wat extra steun. Maar hij kon toen al zelf zitten, de extra steun was vooral voor de zekerheid.quote:Op maandag 8 februari 2016 10:55 schreef Fuente het volgende:
Hoe zitten jullie kinderen dan? Beertje kan echt nog niet zitten. We doen haar af en toe in de kinderstoel, maar daar hangt ze gewoon maar wat in.
We geven haar dus eten in de wipstoel of in de cosi. Ze krijgt overigens geprakt eten (niet gepureerd) en als ze in de kinderstoel hangt () een stuk brood en stukken groente etc.
Eens.quote:Op maandag 8 februari 2016 11:03 schreef Shopaholic1984 het volgende:
Maar LuDann, eten met een lepel betekent toch niet dat ze alles op moeten eten? Ik geef ze gepureerd eten en de ene avond eten ze veel en de andere avond kan ik bijna alles weggooien. Ze bepalen dan nog steeds zelf hoeveel ze eten.
O ja, bord leeg eten hoeven ze niet. Ze geven gelukkig zelf goed aan wanneer ze genoeg hebben. Gisteren heeft N een halve banaan gegeten (heel aangeboden) en L iets meer dan 1. Vanmorgen ging het brood eten prut. Ach ja, gelukkig een prullenbak. Ik wil wel steeds meer eten in stukken aanbieden, maar vind het nog lastig hoe ik het beste kan beginnen. Eerst maar eens grote slabben kopen denk ikquote:Op maandag 8 februari 2016 11:24 schreef LuDann het volgende:
Ja snap ik Shop, ik merk met Wolk ook dat wanneer ze geen zin heeft het snaveltje echt niet open gaat gewoon.
Ik doelde vooral op de combinatie 'je moet je bord leegeten' met het voeren met een lepel. Staat er een beetje raar misschien.
Idealiter willen we haar pas met een lepel laten eten als ze die zelf kan vasthouden. Maar goed, dat zeg ik nu he. Wie weet loopt het anders en zit ik over een tijdje toch potjes te voeren. Ik heb geen idee hoe Wolk gaat reageren op onze plannen.
Edit: wat Selvaria zegt dus.
Ooh een dinoaurusbroek! Waar?quote:Op maandag 8 februari 2016 11:39 schreef Selvaria het volgende:
Nohhh Saskia, N. met d'r dino's en guitige koppie!
(Ik kocht gisteren een dinosaurusbroek voor onze N.)
Over zitten in de stoel: in de IKEA-stoel met dat kussentje erin gaat het prima zonder voorover hangen sinds 5,5 maand ongeveer. Nu trouwens ook zonder kussentje en ze blijft ook stevig op de grond zitten zonder steun.Nu nog zelf tot zit komen, ze probeert het al heel hard, maar het lukt nog niet zo goed.
http://www.beloved-handwerk.nl/quote:Op maandag 8 februari 2016 11:43 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Ooh een dinoaurusbroek! Waar?
Ik heb wel een insert besteld net, want onze eigen stoel is wat groter en daar glijdt ze zonder insert uit. Maar als die er is, dan gaan we lekker los!
Tof.quote:Op maandag 8 februari 2016 11:47 schreef Selvaria het volgende:
[..]
http://www.beloved-handwerk.nl/
Stonden gisteren op het Draagkracht festival. Het is die broek rechtsboven als je op de link klikt.
Oh wat super Lu! Ik vroeg het me al af hoe het ging, maar dat is fijn om te horenquote:Op maandag 8 februari 2016 11:48 schreef LuDann het volgende:
Oh je dinobroek, die wil ik nog wel zien Selvaria. Wij hebben niks gekocht maar wel wat doeken uitgeprobeerd.
Mijn manheeft trouwens gisteren onze woonkamer klaar gemaakt voor het hele eet avontuur. Zijn computer heeft een plek in de hoek gekregen en we hebben nu een heuse eettafel. Ikea stoeltje erbij, helemaal volwassen.
Dat was hier hetzelfde, met het jbpm-papje. Lepel is verplicht, eten is zelf doen en (hopelijk) leuk. Maar bijvoorbeeld gisteren was de peer te hard, hij kon 'm niet klein krijgen en dat frustreerde hem. Dus die heb ik geraspt en met een lepeltje gegeven, zoveel als hij wilde.quote:Op maandag 8 februari 2016 11:40 schreef LuDann het volgende:
Dat ik Wolk liever niet met een lepel eten wil geven komt ook een beetje door onze ervaring met lepels.
Jup. Maar dan in dat geval is het misschien beter om te wachten tot 9 maanden, omdat dan de darmen volledig gerijpt zijn. Bij 6 maanden al meer dan bij 3,5 maand natuurlijk. Daarom m.i. zaak om steeds te blijven kijken hoe je kindje reageert.quote:
Met 3,5 maand is een baby toch nog helemaal niet klaar voor vast voedsel? Het spijsverteringsstelsel is ingesteld op melk, de darmen zijn nog niet klaar voor het verteren van iets anders. De vraag is eerder waarom je wel perse dan al wil beginnen met hapjes, tegen alle adviezen in. Waarom denk je dat je baby daar klaar voor is?quote:Op maandag 8 februari 2016 11:51 schreef JantinaGr het volgende:
Als je met Rapley wilt beginnen met de eerste hapjes (en volgens mij zo'n beetje iedereen binnen dit topic) dan snap ik dat je met 5 / 6 maanden begint.
Maar ik zie niet echt in waarom 3,5 maand te vroeg zou zijn voor het leren kennen van nieuwe smaken, dus middels een paar lepeltjes gepureerd eten. Natuurlijk voorzichtig opbouwen en in de gaten houden of je kindje evt. last krijgt van darmkrampjes.
*mompelt +1quote:
Nohhhh!!quote:Op maandag 8 februari 2016 11:30 schreef SaskiaR het volgende:
Hoe zit je kindje dan in de stoel?
Nou... zoDat krijg je als je papa met baby wegstuurt! [ afbeelding ]
Als jij met 3,5 mnd wil beginnen is er niemand die je tegenhoudt. En als jij oprecht gelooft dat dat prima kan, tsja dan moet je dat vooral doen.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:05 schreef JantinaGr het volgende:
[..]
Jup. Maar dan in dat geval is het misschien beter om te wachten tot 9 maanden, omdat dan de darmen volledig gerijpt zijn. Bij 6 maanden al meer dan bij 3,5 maand natuurlijk. Daarom m.i. zaak om steeds te blijven kijken hoe je kindje reageert.
Heb je daar een bron van? Volgens mij is dat niet zo zeer het geval. Het zou meer gaan om, wat Estrys zei, onrijpe darmen (gaten in de darmen, waardoor stofjes in het lichaam kunnen komen en antistoffen gaat aanmaken). Deze onrijpe darmen reageren net zo goed op melk, weliswaar minder op borstvoeding omdat het bestaat uit meer lichaamseigen stofjes.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:05 schreef LuDann het volgende:
Het spijsverteringsstelsel is ingesteld op melk, de darmen zijn nog niet klaar voor het verteren van iets anders.
Ik ga m.i. niet zo zeer tegen alle adviezen in. Ik lees overal beginnen vanaf 4 maanden, niet: absoluut niet beginnen vóór de 4 maanden.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:05 schreef LuDann het volgende:
De vraag is eerder waarom je wel perse dan al wil beginnen met hapjes, tegen alle adviezen in. Waarom denk je dat je baby daar klaar voor is?
En over dat onrijpe darmen verhaal:quote:Is jouw kind toe aan z'n eerste hapjes? Kleine oefenhapjes kun je geven vanaf 4 maanden.Begin er niet eerder mee.
http://www.voedingscentru(...)k/eerste-hapjes.aspx
quote:If solids are started before a baby’s system is ready to handle them, they are poorly digested and may cause unpleasant reactions (digestive upset, gas, constipation, etc.). Digestion of fats, protein, and complex carbohydrates is incomplete in infancy, but human milk contains enzymes that aid efficient digestion (Naylor & Morrow 2001).
In addition, from birth until somewhere between four and six months of age babies possess what is often referred to as an “open gut.” This means that the spaces between the cells of the small intestines will readily allow intact macromolecules, including whole proteins and pathogens, to pass directly into the bloodstream. This is great for your breastfed baby as it allows beneficial antibodies in breastmilk to pass more directly into baby’s bloodstream, but it also means that large proteins from other foods (which may predispose baby to allergies) and disease-causing pathogens can pass right through, too.
During baby’s first 4-6 months, while the gut is still “open,” antibodies (sIgA) from breastmilk coat baby’s digestive tract and provide passive immunity, reducing the likelihood of illness and allergic reactions before gut closure occurs. Baby starts producing these antibodies on his own at around 6 months, and gut closure should have occurred by this time also.
http://kellymom.com/ages/older-infant/delay-solids/
Wij begonnen met 6 maanden aanbieden van komkommer ik denk dat hij 7.5/8 maand was toen hij pas echt iets anders at dan komkommer, courgette. Je raad het nooit! Hij eet alles en vind alleen worteltjes niet zo lekker maar eten doet hij wel, zonder dwang.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:17 schreef JantinaGr het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Volgens mij is dat niet zo zeer het geval. Het zou meer gaan om, wat Estrys zei, onrijpe darmen (gaten in de darmen, waardoor stofjes in het lichaam kunnen komen en antistoffen gaat aanmaken). Deze onrijpe darmen reageren net zo goed op melk, weliswaar minder op borstvoeding omdat het bestaat uit meer lichaamseigen stofjes.
[..]
Ik ga m.i. niet zo zeer tegen alle adviezen in. Ik lees overal beginnen vanaf 4 maanden, niet: absoluut niet beginnen vóór de 4 maanden.
Wanneer is je baby er klaar voor. Ik denk daar geen rechtlijnig antwoord op te geven is, ik las hierboven al een paar verschillende redenaties, het blijft bovendien de eigen interpretatie he.
Ik ben er niet zo zeer mee bezig of mijn baby er daadwerkelijk klaar voor is, dat bepaal jij als ouder toch wel. Ik vind het vooral belangrijk dat mijn baby op vroege leeftijd al verschillende smaken leert kennen, ze hebben immers ook 7 - 10 keer nodig voordat ze een smaak ook daadwerkelijk lekker kunnen gaan vinden. Hoe langer je wacht hoe groter de kans dat je kind bepaalde smaken zal gaan weigeren denk ik (eigen willetje?) terwijl ze het na die 7e keer misschien wel lekker vindt.
Ik denk niet dat 2 weken heel veel uitmaakt... Dusja, in die zin had ik ook nog 2 weken kunnen wachten, zodat het wel "valide" was geweest.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:29 schreef Selvaria het volgende:
Maar 4-6 maanden is toch ook nog vroege leeftijd Jantina? N. was met 3,5 maand ook echt nog een kleine melkbaby, met 4 trouwens ook hoor, wij zijn begonnen met 5,5 maand. Ik zou echt niet zo vroeg al beginnen.
Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Want fruit = zoet en zou dan weer toegankelijker zijn voor de baby om mee te beginnen.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:29 schreef Selvaria het volgende:
Volgens mij wordt toch ook aangeraden eerst met groente te beginnen en dan pas met fruit omdat anders de kans bestaat dat ze alleen maar zoete dingen willen eten?
Echt? Die van ons zei er niks over, alleen dat we moesten zorgen dat ze ook leerde rollen, niet alleen maar wou zitten.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:41 schreef Fuente het volgende:
Oooh die foto Saskia
Over het zitten: onze CB arts (tof mens) is echt fel op het laten zitten van baby's die nog niet zelfstandig vanuit lig gaan zitten. Zij zegt dat het slecht is voor het ruggetje en voor de ontwikkeling van zelf ontdekken hoe je gaat zitten. Zelfde geldt voor rechtop op schoot etc. Ik doe het zelf dus ook wel, omdat Beertje niet altijd op de arm wil liggen of achterover etc, maar haar verhaal klinkt wel logisch. Dus het lijkt me toch niet echt de bedoeling om met handoekrolletjes etc in de kinderstoel bezig te gaan zodat ze maar overeind blijven zitten toch?
Over rapley/ lepel. Tsjah, als Beer niet wil eten eet ze zowel stukken als van een lepel niet. Idem voor flessen, ze heeft er geen ritme in en dat is prima.
Dit. Billie heeft vanaf een maand of 5,5 alles aan smaken gehad en weggewerkt en BAM. Hij werd twee, zei nee tegen avondeten en eet sindsdien heel sporadisch een aardappel. Als er ook maar 1 groen spikkeltje op zit wil hij het niet. En dat geldt voor menig peuter om ons heen. Alle trucjes zijn hier in huis voorbij gekomen van vliegtuigjes tot gezichtjes op een bord. En strijd voeren doen we niet meer.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:51 schreef silliegirl het volgende:
Over wennen aan smaakjes; ik geloof niet zozeer dat dat opgaat hoor. Als ze twee zijn gaan ze zeer waarschijnlijk toch moeilijk doen met eten (fase) en steevast dingen blijven weigeren die ze eerst lekker vonden. Of dat nu een reden moet zijn om al vroeg te beginnen..
Tussen 2 voedingen door of na een voeding. Sowieso met die leeftijd nog niet in plaats van.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:57 schreef MissBliss het volgende:
Wanneer geef je dat eigenlijk? Is dat ipv van een melkvoeding of tussen 2 voedingen door? Of op tijdstip van een melkvoeding en dan daarna melk (omdat hij ws toch niks binnenkrijgt)?
Ik vind het nu al een hele onderneming
Wij doen het gewoon tijdens het avondeten, zien eten doet eten zegmaar. Ik let dan niet echt op wanneer ze dan voor het laatst melk gehad heeft.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:57 schreef MissBliss het volgende:
Wanneer geef je dat eigenlijk? Is dat ipv van een melkvoeding of tussen 2 voedingen door? Of op tijdstip van een melkvoeding en dan daarna melk (omdat hij ws toch niks binnenkrijgt)?
Volgens mij is er wel ergens een en ander aan schemaatjes te vinden als je zou willen. Staat er niet iets in het boekje van het CB? Maar wat hierboven gezegd wordt kan ook.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:57 schreef MissBliss het volgende:
Mijn ouders zijn met mij ook vroeg begonnen met bijvoeden (want dat deed iedereen in die tijd) en als er iemand niet goed ontwikkeld is op smaakgebied dan ben ik het wel
![]()
Wij gaan dit weekend een eerste vaste hapje proberen
Ik wil geprakt op een lepeltje doen. En dan in de wipstoel want ik dacht ook dat de kinderstoel nog niet mocht als hij nog niet zelf recht kan blijven zitten?
Maar dat he. M zit in de kinderstoel heel goed zelf, zonder stutten. Als je haar zonder stoel zittend neerzet (wat we verder niet doen), kan ze het ook, alleen kukelt ze om omdat ze iets ziet dat ze wil pakken.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:41 schreef Fuente het volgende:
Oooh die foto Saskia
Over het zitten: onze CB arts (tof mens) is echt fel op het laten zitten van baby's die nog niet zelfstandig vanuit lig gaan zitten. Zij zegt dat het slecht is voor het ruggetje en voor de ontwikkeling van zelf ontdekken hoe je gaat zitten. Zelfde geldt voor rechtop op schoot etc. Ik doe het zelf dus ook wel, omdat Beertje niet altijd op de arm wil liggen of achterover etc, maar haar verhaal klinkt wel logisch. Dus het lijkt me toch niet echt de bedoeling om met handoekrolletjes etc in de kinderstoel bezig te gaan zodat ze maar overeind blijven zitten toch?
Over rapley/ lepel. Tsjah, als Beer niet wil eten eet ze zowel stukken als van een lepel niet. Idem voor flessen, ze heeft er geen ritme in en dat is prima.
Ik koos gewoon een moment op de dag dat ze goed wakker was. Soms in de ochtend, soms in de middag, soms bij het avondeten. Het maakt ook niet zoveel uit iddquote:Op maandag 8 februari 2016 13:05 schreef MissBliss het volgende:
Oh ja, CB boekjeGa ik even bekijken.
Als wij eten slaapt J. meestal al. Dat moet natuurlijk anders worden wil hij met ons mee gaan eten, maar voor de eerste hapjes ga ik nog niet aan zijn (of ons) ritme rommelen.
Ik heb mijn beide meiden vanaf ze stabiel bleven zitten als ik ze zittend neerzette (en zich ook corrigeerden bij dreigend omvallen) zittend laten spelen. Mijn ervaring was dat ze, wanneer ze het zat waren/een leuk speeltje zagen, toch daarheen gingen rollen/kruipen/schuiven/tijgeren. Maar liggend spelen wilden mijn dochters écht niet meer vanaf een maand of 6quote:Op maandag 8 februari 2016 13:02 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Maar dat he. M zit in de kinderstoel heel goed zelf, zonder stutten. Als je haar zonder stoel zittend neerzet (wat we verder niet doen), kan ze het ook, alleen kukelt ze om omdat ze iets ziet dat ze wil pakken.
Maar ik lees dat echt zelf gaan zitten vanuit lig nog maanden kan duren. Laat je ze dan al die tijd horizontaal? M wil echt niet meer op je arm liggen, die probeert meteen overeind te komen.
Van 22.30 tot 6.30 zonder voedingen tussendoor of?quote:Op maandag 8 februari 2016 09:11 schreef bloes85 het volgende:
Kleine update van het front
M. is vandaag precies 11 weken, time flies. Met nog 3 weken verlof proberen we een beetje aan een slaapritme te werken, maar dat is lastiger dan ik dacht. Overdag is zijn eigen wiegje bij ons op de kamer namelijk uit den boze, dus leggen we hem maar in de kinderwagen, slapen daar gaat wel prima.
De nachten gaan eigenlijk prima, zo is iedereen de laatste 2 weken eigenlijk wel in slaap tussen 22.30 en 6.30, maar als ik hierboven lees is dat ook geen enkele garantie voor de toekomst.
Oh, dat is wel een goed idee, om in het weekend iig wat vroeger te eten!quote:Op maandag 8 februari 2016 13:24 schreef LuDann het volgende:
Wolk slaapt ook meestal al tijdens het avondeten. Wij eten vrij laat nu meestal en gaan kijken of we dat een paar keer per week (in het weekend bijvoorbeeld) kunnen vervroegen zodat ze met ons mee eet. Ik vind dat wel gezellig en dan kan ze het een beetje afkijken.
Wolk zit sinds een week in de kinderstoel (met insert). Ik werd een beetje moe van het gehannes met die room geven op een lepeltje terwijl ze op schoot zat. Ze kan wel al prima zitten, ze zakt niet onderuit ofzo. Ik denk zelfs dat het al eerder had gekund misschien. Maar goed, ze vindt het fantastisch in ieder geval. Lekker rammen op het tafelblad. En ze steekt haar handen vaak in de lucht en zit dan te grijnzen.
Whoops sorry, my bad... Ik had er niet naar moeten vragen. Was meer interesse, was niet de bedoeling om een voedingsdiscussie aan te zwengelen.quote:Op maandag 8 februari 2016 12:52 schreef JantinaGr het volgende:
Ik had al verwacht dat ik half fok over mij heen zou krijgen wanneer ik zou vertellen dat ik 2 weken eerder dan de 4 maanden grens ben begonnen. Wel weer heel typisch Fok!... ik vind het jammer dat er zo negatief op gereageerd wordt meteen. Veroordelend...
Ja maar hoe dan? Fedde doet echt heel hard zijn best om zelf te gaan zitten (hij blijft nu hangen op de sexy kijk mij hier es liggen met elleboog op de grond op zijn zij met benen half in de lucht) maar hij zit al best stabiel (heb nog niet geprobeerd om te duwen maar hij corrigeert al wel heel aardig bij dreigen te vallen). Maar als ik die op zijn rug ergens neerleg wordt ie of woest of hij draait om, tijgert naar me toe en eist om rechtop gezet te wordenquote:Op maandag 8 februari 2016 12:41 schreef Fuente het volgende:
Oooh die foto Saskia
Ik hoop niet dat hij al aan vast voedsel begonnen is dan.quote:Op maandag 8 februari 2016 14:20 schreef Estrys het volgende:
Mijn neefje van 14 maanden kan ook niet zelf van lig naar zit.
Ik wilde het net zeggen, zoooo blij dat ik er maar 1 heb. Respect hoor.quote:Op maandag 8 februari 2016 14:28 schreef Selvaria het volgende:
Dat filmpje!Ik vind 1 spartelend en rollend kind al lastig genoeg.
A. gaat nu pas zelf zitten vanuit ligstand, met bijna een jaar. Maar ik denk dat we een hels laatste half jaar zouden hebben gehad als hij nog niet van ons had mogen zittenquote:Op maandag 8 februari 2016 12:41 schreef Fuente het volgende:
Oooh die foto Saskia
Zit hij in ieder geval ergonomisch vastquote:Op maandag 8 februari 2016 13:19 schreef Stippelrientje het volgende:
ik biegt maar op.. Ik heb wurm in het begin van overgang babyei naar kinderstoel met babyinzet wel eens vastgezet met een ringsling*Hij zat er super fijn in zo voor de paar minuutjes. Hij vond het geweldig, is er niet dood aan gegaan ^^,
Overigens zit hij sinds de zes maanden grens gepasseerd is ook zo in het winkelwagentje (met de ringsling).
KOMmaaarrrrrkommaarrrrrr ^^,
*kreeg overigens toen niets te eten.. maar wel een lepeltje om mee te spelen. En toen hij zelf hapte en smakte als wij aten heeft hij borstvoedingsroom op de lepel gehad of zelf gerotzooid om de tijd te overbruggen naar de zes maanden. (Overigens doen wij half half hoe het uitkomt. avocadoprut op een lepel die hij zelf in zijn mond stopt, mandarijnschijfjes, zoete aardappel, mango, wortel, boterhamkorst in het knuistje na veel gehannes vanaf zijn tree)
Van komkommer krijgt hij trouwens uitslag dat krijgt hij even niet meer.
Ik heb er 2, maar kleed er echt maar 1 tegelijk aan. De ander ligt nog in bed of speelt dan even op de grond. Anders komt dat ook nooit goed!quote:Op maandag 8 februari 2016 14:31 schreef LuDann het volgende:
[..]
Ik wilde het net zeggen, zoooo blij dat ik er maar 1 heb. Respect hoor.
Ja geen idee hoe, want het lukt mij dus ook niet. Als ik Beer niet regelmatig rechtop zet tegen me aan ofzo gaat ze bruls. Maar het schijnt echt niet goed te zijn. Maar goed, een kind dat zelf rechtop zit in een kinderstoel lijkt me al wat anders dan een kind dat je met handdoeken vast moet zetten.quote:Op maandag 8 februari 2016 14:17 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Ja maar hoe dan? Fedde doet echt heel hard zijn best om zelf te gaan zitten (hij blijft nu hangen op de sexy kijk mij hier es liggen met elleboog op de grond op zijn zij met benen half in de lucht) maar hij zit al best stabiel (heb nog niet geprobeerd om te duwen maar hij corrigeert al wel heel aardig bij dreigen te vallen). Maar als ik die op zijn rug ergens neerleg wordt ie of woest of hij draait om, tijgert naar me toe en eist om rechtop gezet te wordenHij zit dus met eten gewoon in de kinderstoel (IKEA gaat beter dan de tripptrapp) en peuzelt heerlijk alles wat ik op zijn blad leg weg en als ie genoeg heeft gooit ie het naar de kat.
Pciesquote:Op maandag 8 februari 2016 14:50 schreef Estrys het volgende:
niks wat een beetje ducttape niet op kan lossen
hahaha.. ja dat deed de mijne ook altijd ^^,quote:Op maandag 8 februari 2016 14:10 schreef Sara82 het volgende:
[..]
Whoops sorry, my bad... Ik had er niet naar moeten vragen. Was meer interesse, was niet de bedoeling om een voedingsdiscussie aan te zwengelen.![]()
Ik leid ze wel ff af.
MIJN KIND VINDT RECHTOP ZITTEN THA BOMB EN LIGGEN SUPERSUPERSTOM DUS IK HEB HEM HEEL VAAK RECHTOP OP SCHOOT OF OP DE ARM
*duikt snel weg* Run Jantina, RUN!
ben nog bezig met bijlezen maar ik vroeg laatst aan de go hoe ze dat deed, ze laat het aan mij over maar ze verwacht dat ik voor zes maanden begin met hapjes want G is groot en als ik met zes maanden begin, heeft hij echt al erg veel honger.quote:Op maandag 8 februari 2016 09:59 schreef lunapuella het volgende:
Wij kregen van het CB ook het advies om met 3,5 maand al te beginnen! Want hij was zo groot, dan had hij vast niet meer genoeg aan mijn bv en meer calorieën nodig. Ja, want als je niet genoeg hebt aan bv dan wordt je zo'n babysaurus inderdaad...Ik heb het advies lekker genegeerd, en we zijn met 5 maanden begonnen.
Ah, Calimero fase.quote:Op maandag 8 februari 2016 16:02 schreef pinquit het volgende:
Pffff ik vind het lastig (zeg ik nu hahaha omg), mijn baby wil niet op zn rug liggen, spuug in zn keel doet m zeer. Op zn buik wil hij vooruit, kan ie niet dus wordt ie driftig, waardoor hij gaat spugen, soms ligt hij met zn gezicht te baden in t spuug als ik een minuutje weg ben geweest![]()
Als ik m op schoot neem wil hij staan, vind ik niet tof, hij wordt driftig en gaat spugen![]()
Wat dan in godsnaam? In de doek maar even nu, want ik word zo moe van t gedoe constant.
Aaah arm koppig spugebeestje. Hopelijk kan ie snel wel vooruit. Of gewoon blijven liggen zonder pijnquote:Op maandag 8 februari 2016 16:02 schreef pinquit het volgende:
Pffff ik vind het lastig (zeg ik nu hahaha omg), mijn baby wil niet op zn rug liggen, spuug in zn keel doet m zeer. Op zn buik wil hij vooruit, kan ie niet dus wordt ie driftig, waardoor hij gaat spugen, soms ligt hij met zn gezicht te baden in t spuug als ik een minuutje weg ben geweest![]()
Als ik m op schoot neem wil hij staan, vind ik niet tof, hij wordt driftig en gaat spugen![]()
Wat dan in godsnaam? In de doek maar even nu, want ik word zo moe van t gedoe constant.
Nooit gedaan. Was je je eigen kleding ook met neutraal wasmiddel?quote:Op maandag 8 februari 2016 16:39 schreef hetzusjevan het volgende:
Toen ik net de was weer aanzette (want weer alle slabbers en spuugdoekjes vies, echt, ongelooflijk hoeveel die er doorheen gaan op een dag) vroeg ik me eigenlijk af hoe lang ik met een neutraal wasmiddel moet blijven wassen?
Gewoon een keer normaal wasmiddel proberen en kijken hoe z'n huid er op reageert.quote:Op maandag 8 februari 2016 16:39 schreef hetzusjevan het volgende:
Toen ik net de was weer aanzette (want weer alle slabbers en spuugdoekjes vies, echt, ongelooflijk hoeveel die er doorheen gaan op een dag) vroeg ik me eigenlijk af hoe lang ik met een neutraal wasmiddel moet blijven wassen?
Ik heb met 3 kinderen nog nooit met neutral gewassen. Altijd met het wasmiddel waar ik onze kleren ook mee was. Er gaat ook gewoon een half dopje wasverzachter in meequote:Op maandag 8 februari 2016 16:39 schreef hetzusjevan het volgende:
Ja en een box en een speelkleed en een ledikant, we hebben zelfs een babykamer. Maar daar wil ie nie in niequote:Op maandag 8 februari 2016 16:38 schreef Mariposas het volgende:
Maar hebben jullie geen wipstoel dan?
Jemig... Weet ie wel wat dat allemaal heeft gekost?!quote:Op maandag 8 februari 2016 16:51 schreef Estrys het volgende:
[..]
Ja en een box en een speelkleed en een ledikant, we hebben zelfs een babykamer. Maar daar wil ie nie in nie![]()
We hadden alles alquote:Op maandag 8 februari 2016 16:55 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Jemig... Weet ie wel wat dat allemaal heeft gekost?!
Bij de eerste heb ik de nieuwe kleertjes gewassen met neutral, bij de tweede met gewoon wasmiddel. Nu was ik nieuwe kleren niet eerst meerquote:Op maandag 8 februari 2016 16:52 schreef hetzusjevan het volgende:
Hmmm ok dan probeer ik volgende keer eens een paar rompertjes met de gewone was mee te doen ofzo.. want dat neutral wasmiddel is echt stervensduur en het is bijna op.
Ja, de miskoop van mijn baby-uitzetquote:Op maandag 8 februari 2016 16:38 schreef Mariposas het volgende:
Ik heb 1 fles neutral gekocht, toen die op was heb ik gewoon ons standaard wasmiddel geprobeerd en gelet op mogelijke reacties. Ging prima, dus exit neutralquote:Op maandag 8 februari 2016 16:39 schreef hetzusjevan het volgende:
jawel een van BB, maar die vind hij niet leuk.. dat zit niet recht genoeg voor zijn gevoel. Doet dan echt moeilijk om rechterop te zitten.quote:Op maandag 8 februari 2016 16:38 schreef Mariposas het volgende:
slechte moeder is voor mij met een knipoog. Ik heb een vrolijk, gezond en blij jochie, dat zegt voor mij meer dan 100 statistieken en meningenquote:Op maandag 8 februari 2016 17:33 schreef twist02 het volgende:
Haha, waarom voelt iedereen zich meteen 'een slechte moeder' als er alleen uitgelegd wordt dat iets misschien niet goed is / niet de voorkeur verdient?
Ik vind de toon op Fok! over het algemeen ook nogal meevallen hoor; ik heb niet het idee dat je meteen "half Fok! over je heen krijgt" als je iets zegt waar een (groot) deel het misschien niet mee eens is. Maar een beetje discussie moet af en toe toch wel kunnen? Met argumenten van beide kanten?
Ik heb ook niet het idee dat er hier meteen AMK-meldingen gedaan worden of dat mensen aan de schandpaal genageld worden ofzo...
En anders hebben jullie er eentje gemist hier hoor!Met fv vanaf dag 1 en vanaf een paar maanden zelfs enigszins volgens een ritme en niet meer 100% op verzoek
![]()
![]()
Oh, en hier vanaf 6mnd ook 1x per dag in de kinderstoel om te eten. Terwijl ze nu met 9mnd nog steeds niet langer dan 2 minuten zelf kan blijven zitten zonder om te donderen
Verder 'dwingen' we d'r nooit om te zitten, omdat ik inderdaad weet dat dat niet goed is. Maar ik vind rechtop zitten met eten dan weer belangrijker, zeker i.v.m. Rapley, dus de kinderstoel wint het hier van de wipstoel. Maar da's dus een afweging die je maakt.
Zo is dat!quote:Op maandag 8 februari 2016 17:43 schreef Cassandra87 het volgende:
[..]
slechte moeder is voor mij met een knipoog. Ik heb een vrolijk, gezond en blij jochie, dat zegt voor mij meer dan 100 statistieken en meningen
Lol, Fedde heeft zaterdag ook boontjes gerapleyd en zondagochtend vonden we erwtjes terug in de luierquote:Op maandag 8 februari 2016 18:29 schreef lunapuella het volgende:
Over voeren gesproken... Ketel móest en zóu vanavond de lepel met geprakte sperzieboontjes zelf vastpakken en in zijn mond steken. Dus volgende keer gaan we boontjes rapleyen![]()
![]()
Vanaf welke leeftijd mogen kruiden nou ook weer? Wil hem langzaamaan wat meer met de pot mee laten eten, maar wij houden wel van erg smaakvol eten...
http://www.ouders.nl/arti(...)n-voeding-voor-babysquote:Op maandag 8 februari 2016 19:38 schreef silliegirl het volgende:
Ik mis denk ik even wat, maar wat is er slecht aan honing dan?
Handig met de kakjepakjes om de vlekken eruit te krijgen ook. Werkt wel alleen bij witte rompers.quote:Op maandag 8 februari 2016 19:45 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Leek me goed, af en toe even doorspoelen.
Ja ze heeft een zetpil gehad inderdaad. We hebben dit weekend een nieuw tandje ontdekt. Maar als die eenmaal door is, zou ze er toch geen last meer van moeten hebben?quote:Op maandag 8 februari 2016 19:45 schreef Krisvc het volgende:
Paracetamolletje (misschien pijn ergens?), Detinox (tandjesleed?). Heel veel sterkte.
Ah thanks... Ik wist we dat het niet mocht maar geen idee waarom. Check!quote:Op maandag 8 februari 2016 19:40 schreef Krisvc het volgende:
[..]
http://www.ouders.nl/arti(...)n-voeding-voor-babys
De schoonmaakster heeft vakantie?quote:Op maandag 8 februari 2016 19:56 schreef SaskiaR het volgende:
Normaal gaat N. om 20 uur naar bed. Maar nu ligt ze al sinds 17.30 te slapen. In bed nog wel, man had haar zonder tietin slaap gekregen!
Ik ben helemaal van de wip mensen
Maar hoe moet je ze dan desinfecteren? Uitkoken is ook niet zo babyvriendelijk toch?quote:Op maandag 8 februari 2016 19:46 schreef Estrys het volgende:
[..]
Ook niet in het badje doen. Worden ze heel wit van
quote:Op maandag 8 februari 2016 20:03 schreef Krisvc het volgende:
Hogedrukspuit Sillie. Weg met de bacteriën.
Vergeet je de antenne niet binnen te halen?quote:
Nou, ze slaapt nog steeds, de dingen die we hadden kunnen doen johquote:
Laat even weten of het helptquote:Op maandag 8 februari 2016 20:09 schreef silliegirl het volgende:
Ik ga 'm maar in een whiskeybadje doen dan denk ik. W. neemt ook altijd slokjes van het badwater (of nahjah, dat probeert 'ie), dus misschien slaapt 'ie dan ook meteen door!
quote:
Koolsoorten worden afgeraden tot 1,5 jaar omdat ze er krampjes van kunnen krijgen. Rauw vlees en rauwe vis niet ivm bacteriën. Eigenlijk oppassen met alles dingen die je als zwangere ook niet zou eten.quote:Op maandag 8 februari 2016 18:45 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Lol, Fedde heeft zaterdag ook boontjes gerapleyd en zondagochtend vonden we erwtjes terug in de luier![]()
Kruiden vind ik ook wel lastig. Niet dat wij veel gebruiken maar toch.
En waren er nou dingen die ze echt, Echt, ECHT niet mogen? Honing dacht ik? Maar anything else?
klinkt als de ultieme regeldag!quote:Op maandag 8 februari 2016 21:52 schreef hetzusjevan het volgende:
Aw lijnloos wat kan F lekker smikkelen zeg.
En N lekker aan het kliederen - heeft ze nou dr lepel verkeerd om in dr mond?bwehe.
Hier een klein meisje die de hele dag al amper een uur tussen de voedingen slaapt en om de 2,5 uur wil drinken. Om 19u uit bed gehaald want ze bleef jammeren, ik was te moe om op en neer te blijven lopen dus op de bank geinstalleerd en bovenop me gelegd met het idee van 'over een half uurtje moet je toch weer drinken'. Je raadt het al.. Intussen slaapt ze nog.
Ik boet er nu voor. Moet plassen. Volle borsten. TV is op standby gesprongen en kan niet bij de afstandsbediening. Die laatste is een newbie-mom-fout ik weet het
. Ze ligt wel heerlijk superlief te slapen, dat dan weer wel
. Gelukkig komt vriend net thuis. Hulp. Respect voor alleenstaande moeders hoor. Ik vind het maar vermoeiend in m'n eentje (was een nacht+dag alleen).
Vanuit mijn studieboeken weet ik nog dat die eenkennigheidsfase het heftigste tussen 6 en 9 maanden is. Maar dat is een gemiddelde, dus elk kind is anders. Sommige kinderen hebben het heel heftig, anderen amper of niet.quote:Op maandag 8 februari 2016 22:17 schreef LuDann het volgende:
Oh jukkie Kazy, daar zou ik nou ook niet blij van worden.
Fedde aan de smikkel. Lief lachje.
N. van Selvaria maakt er een slachtveld van met de lepel.
Wanneer worden baby's eenkennig? Mijn man ging Wolk ophalen bij mijn ouders en ze trok een trillipje en moest huilen toen hij haar pakte. Zelfde gold voor bij het zien van mijn tante vanmiddag.
Van mijn man is het wel een beetje vreemd want hij ziet haar elke dag. Gisteren heeft hij haar de halve dag in de draagdoek gehad. Is dit dan toeval of herkent iemand dit?
Ik ervaar het ophalen, eten koken, eten + 2 kinderen in bed hebben rond 19:00 uur zeker wel als stressvol. Maar niet per sé stressvoller dan toentertijd met 1 kind. Hoe laat gaat jouw zoon naar bed toe dan? Als ik pas om 18:00 uur thuis zou zijn dan zou ik echt met 2 oververmoeide kinderen aan de eettafel zitten, die vervolgens geen hap eten en dírect na het eten naar bed moeten. Niezochillnie. Nu ben ik rond 17:15 thuis van de opvang met de meiden, dan koken en we eten rond 17:45. Na het eten kunnen we dan nog even spelen en knuffelen. En alsnog is het stressen en sta ik vaak met een hangry dreumes aan m'n broekspijp te koken...quote:Op dinsdag 9 februari 2016 10:45 schreef Mariposas het volgende:
Klinkt niet of je wat verkeerd doet hoor Kris. Denk dat het gewoon een fase is. Beterschap!!
Pinquit, ik hoop dat het lukt zodat je kan werken! Ik dacht trouwens dat je vanuit huis werkte?
Ik vind het ophalen en brengen helemaal niet lastig of stressvol, maar ik woon op 25 fietsen van werk van de opvang en 5 minuten fietsen van huis naar de opvang. Om 18:00 uur zijn we wel thuis. En dat is 3 dagen per week. Maar ik heb ook maar 1 kind.
Rond 1830 eten we, daarna voed ik 'm en rond 1900 - 1930 naar bed.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 10:48 schreef Tante_Soesa het volgende:
[..]
Ik ervaar het ophalen, eten koken, eten + 2 kinderen in bed hebben rond 19:00 uur zeker wel als stressvol. Maar niet per sé stressvoller dan toentertijd met 1 kind. Hoe laat gaat jouw zoon naar bed toe dan? Als ik pas om 18:00 uur thuis zou zijn dan zou ik echt met 2 oververmoeide kinderen aan de eettafel zitten, die vervolgens geen hap eten en dírect na het eten naar bed moeten. Niezochillnie. Nu ben ik rond 17:15 thuis van de opvang met de meiden, dan koken en we eten rond 17:45. Na het eten kunnen we dan nog even spelen en knuffelen. En alsnog is het stressen en sta ik vaak met een hangry dreumes aan m'n broekspijp te koken...
Ze zitten bij mij aan het einde van de dag alledrie op hetzelfde adres. Dus of ik er nou 1 of 3 op moet halen, dat maakt niks uit.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 10:45 schreef Mariposas het volgende:
Klinkt niet of je wat verkeerd doet hoor Kris. Denk dat het gewoon een fase is. Beterschap!!
Pinquit, ik hoop dat het lukt zodat je kan werken! Ik dacht trouwens dat je vanuit huis werkte?
Ik vind het ophalen en brengen helemaal niet lastig of stressvol, maar ik woon op 25 fietsen van werk van de opvang en 5 minuten fietsen van huis naar de opvang. Om 18:00 uur zijn we wel thuis. En dat is 3 dagen per week. Maar ik heb ook maar 1 kind.
Lieverd, dat was zes jaar geleden. En toen was je alleen toch? Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Maar hou je niet teveel vast aan hoe het bij Max was.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 11:01 schreef pinquit het volgende:
Ik werk vanuit huis jamaar dat is meer een bijbaan die ik even tussendoor kan doen, ik zou zo graag weer écht bezig zijn. En als er dan vacatures voorbij komen jeuken mn handen, maar het is nu gewoon nog even niet mogelijk.
(vind ik zelf hoor, alles is mogelijk natuurlijk!Maar ik heb principes die er haaks op staan, en daarnaast ervaar ik dus wel die stress, ik heb geprobeerd los te laten enzo, en dat lijkt soms te lukken, maar na een week is mijn nek 3× zo dik
het is gewoon niet zoals ik het wíl, mn kinderen wegbrengen. Ik heb het vier jaar gedaan, en toen was Max al 4, en ging hij 'gewoon' naar oma, en ik heb heerlijk gestudeerd toen, vond het echt heel fijn. Maar zag er soms gewoon tegenop om naar huis te gaan omdat ik daar nog zoveel moest, vervolgens geen leuke moeder was, en Max elke avond veel te laat naar bed ging, en veel te vroeg er weer uit moest omdat ik zonodig weg moest
Zo wil ik het niet meer)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
ermnermnerms
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |