Als ik met 110/120 een rijtje vrachtwagens wil inhalen en zie jou met 140 op 200m afstand rijden, dan ga ik toch inhalen. Ongetwijfeld zul je dan het gas los moeten laten. Het betekent niet dat die linkerbaan alleen voor jou is bestemd. Beetje automobilist anticipeert trouwens op dit soort situaties.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 16:47 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dan geloof je het toch niet. Dat ene zinnetje is de definitie van voorrang verlenen volgens rvv90. En lees de rest nou ook eens en probeer te begrijpen wat er staat voordat je jezelf voor lul zet.
Niet? Aangezien jij het zwart-wit ziet, geef ik het je zo zwart-wit als maar kan.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 16:45 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
In plaats van een inhoudelijke reactie een overtrokken een.
Mijn opmerking ging over iemand die daar links bleef rijden met @95km/u en zich dan nog gaat irriteren aan een 'bumperklever' die er graag voorbij wil. Jouw opmerking ging erover dat hij de situatie daar misschien niet goed kent en daarom voorzichtig rijdt, maar dan moet hij dat vooral op de rechter rijbaan doen en niet links.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:00 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk moet je rechts rijden als je rechts kunt rijden. Hoezo?
Het maakt toch niet uit of je 20km boven of onder de limiet rijdt? Als er rechts ruimte is moet je naar rechts, dat heeft helemaal niks met mijn opmerking te maken.
Als je nou mijn hele post gelezen had, in plaats van na het stukje dat je citeert meteen op citeer te drukken, dan had je ook nog gezien dat ik meer had neergezet dan alleen een kopie van de definitie van voorrang verlenen uit het wetboek.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:31 schreef Van_Poppel het volgende:
Als ik met 110/120 een rijtje vrachtwagens wil inhalen en zie jou met 140 op 200m afstand rijden, dan ga ik toch inhalen. Ongetwijfeld zul je dan het gas los moeten laten. Het betekent niet dat die linkerbaan alleen voor jou is bestemd. Beetje automobilist anticipeert trouwens op dit soort situaties.
Wil nog wel zien wie schuldig is, als jij me dan van achteren ramt.
Euhm, nee, ik zie het niet zwart wit (wat je gelezen had als je, nogmaals, mijn hele post had gelezen). De wetgeving is zwart/wit. Hetgeen ik in mijn citaatje neerzette, is een letterlijke kopie van hetgeen in de definities van RVV90 vermeldt staat... Ik heb het zelfs niet over getypt.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
Niet? Aangezien jij het zwart-wit ziet, geef ik het je zo zwart-wit als maar kan.
Als jij in een file komt, kan jij meestal niet hard maken dat degene voor jou naar jouw rijstrook kwam voordat jij dit kwam noch kan je hard maken dat je er daadwerkelijk hinder van ondervindt door die ene persoon.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik volg namelijk precies de regels die je zelf geeft. Als ik in een file kom moet ik remmen, dus wordt ik gehinderd. Punt. Niet mijn woorden, jouw woorden.
De wetgeving is zwartwit. En dat is een goed punt. Dat is hetgeen ik citeer en zeg.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:09 schreef Tunafish het volgende:
Calm your tits, man Je zegt zelf dat het zwart-wit is: iedereen die verhindert dat jij je weg kunt vervolgen, is fout. Je eerste zin daarna is al direct dat een rechter maar moet bepalen wat daarbij redelijk is, en dus is het al niet meer zwart-wit.
Ik schrijf niet iets dat inconsistent is, is schrijf eerst wat de wetgeving is en daarna wat een redelijke reactie van een rechter zou kunnen zijn. En een rechter toetst e.e.a. aan het redelijke en maakt nuances in de wetgeving, hetgeen in de toekomst houvast op kan leveren die we jurisprudentie noemen (vandaar dat een officier van justitie in bepaalde verkeerszaken seponeert, zodat er geen jurisprudentie ontstaat). Dat is niet inconsistent, dat is een van de fundamenten van onze rechtstaat.quote:Overigens heb ik geen enkel probleem met mezelf volgens anderen voor lul zetten als mensen zelf dingen schrijven die mij op zijn minst wat inconsistent lijken. In het ergste geval leer ik ervan hoe bepaalde regeltjes wel zitten, poeh he, zwaar zeg.
Hier staat, voor zij die reageren dat ze files aan gaan klagen, iemand gaan rammen en dergelijke, dat je voor de nuancering bij een rechter moet zijn. Tevens staat er dat ik het aannemelijk acht dat een rechter zal oordelen dat als iemand een remactie moet maken omdat een andere bestuurder van rijstrook wisselt, bijvoorbeeld om een vrachtwagen in te gaan halen, dat deze bestuurder in dit geval fout zit, terwijl mijn verwachting is dat als de bestuurder die al reeds links zit het af kan met gas loslaten en op deze manier normaal afstand kan blijven bewaren, de rechter zal oordelen dat de van rijstrook wisselende bestuurder voldoende voorrang gegeven heeft. Als laatste staat er dat ik deze nuancering van het begrip (en haar definitie) voorrang verlenen wel redelijk vind.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 16:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
Voor het stellen van grenzen aan het redelijke zul je dus naar een rechter moeten. En waarschijnlijk zal die iets zeggen in de trant van dat als iemand het met alleen gas los zou redden, het voldoende zou zijn, maar dat wanneer iemand een remactie moet gaan maken, er geen voorrang verleend is. Althans, dat is mijn verwachten en dat lijkt mij ook wel een redelijke uitleg. Moet iemand remmen, zit je fout, kan iemand het met gas loslaten af (zonder daarbij dicht op iemands bumper te komen, maar gewoon normale afstand), dan is het prima.
Je mag er 80 dat je harder kunt is geen argument.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 12:57 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Als je niet harder kunt vanwege voorliggers dan slaat het inderdaad nergens op dat hij 'in je kofferbak gaat zitten'. Maar als voor jou de baan vrij is moet je gewoon zorgen dat je plaats maakt op de linkerbaan en dus naar rechts gaan, ondanks dat je het idee hebt dat je al knetterhard rijdt en daardoor recht hebt op de linkerbaan. Die limiet van 80 kun je daar sowieso met een korreltje zout nemen, iedereen rijdt er 100+ en de weg is net zo breed en veilig als veel 130 wegen.
al een brief naar de gemeente gestuurd?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 12:57 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Als je niet harder kunt vanwege voorliggers dan slaat het inderdaad nergens op dat hij 'in je kofferbak gaat zitten'. Maar als voor jou de baan vrij is moet je gewoon zorgen dat je plaats maakt op de linkerbaan en dus naar rechts gaan, ondanks dat je het idee hebt dat je al knetterhard rijdt en daardoor recht hebt op de linkerbaan. Die limiet van 80 kun je daar sowieso met een korreltje zout nemen, iedereen rijdt er 100+ en de weg is net zo breed en veilig als veel 130 wegen.
Je moet zoveel mogelijk rechts houden. Dat je al reeds de toegestane snelheid rijdt is geen argument om dat niet te doen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:06 schreef devlinmr het volgende:
Je mag er 80 dat je harder kunt is geen argument.
Klopt maar is nog steeds geen reden om in iemands kofferbak te kruipen. En al helemaal niet als ik naast een vrachtwagen rij.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:13 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je moet zoveel mogelijk rechts houden. Dat je al reeds de toegestane snelheid rijdt is geen argument om dat niet te doen.
Dat was dan ook niet de situatie. De situatie was dat mensen lekker links bleven hangen omdat ze al de maximale snelheid reden en dus geen noodzaak zagen naar rechts te gaan.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:21 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Klopt maar is nog steeds geen reden om in iemands kofferbak te kruipen. En al helemaal niet als ik naast een vrachtwagen rij.
Ik heb je hele post gelezen, dank u. Het punt wat ik wilde maken is niet zozeer of ik denk dat jij die regel wel of niet letterlijk neemt in het verkeer of wat dan ook, maar dat ik het bijzonder onwaarschijnlijk acht dat de rechter zal aanhouden dat wanneer er geremd moet worden, er geen voorrang is verleend. Als iemand zijn auto zo van de rechterstrook naar de linkerstrook mikt terwijl jij er aan komt rijden met een hogere snelheid dan hij gaat, dan is er duidelijk geen voorrang verleend. Mikt hij hem naar links terwijl je verder weg bent maar hij rijdt nog steeds langzamer dan jij gaat, zul je moeten remmen. Betekent niet dat hij geen voorrang heeft verleend, en daarom denk ik niet dat de rechter zal zeggen dat remmen gelijk staat aan geen voorrang gekregen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als je nou mijn hele post gelezen had, in plaats van na het stukje dat je citeert meteen op citeer te drukken, dan had je ook nog gezien dat ik meer had neergezet dan alleen een kopie van de definitie van voorrang verlenen uit het wetboek.
Klopt, en daar hebben we gelukkig rechters voor om het te interpreteren. Ik denk echter dat een rechter dit anders zal beoordelen dan in je post.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 18:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
De wetgeving is zwartwit. En dat is een goed punt. Dat is hetgeen ik citeer en zeg.
Waarom moet je meteen remmen? Wel eens stil gestaan bij hoe snel je afremt als je gas los laat in een gemiddelde auto? Automaat of grote motor rolt wat verder, hoogtoerig blokje wat minder ver, maar je kan heel veel af met gas los. Als je dan moet remmen (laten we het woordje remmen in deze context even puur zien als met je rechterbeen het middelste pedaal intrappen), dan is er toch geen voorrang verleent? Als ik moet remmen binnen bebouwde kom op een voorrangsweg, is er bij ook geen voorrang verleent.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 19:59 schreef Tunafish het volgende:
Mikt hij hem naar links terwijl je verder weg bent maar hij rijdt nog steeds langzamer dan jij gaat, zul je moeten remmen. Betekent niet dat hij geen voorrang heeft verleend, en daarom denk ik niet dat de rechter zal zeggen dat remmen gelijk staat aan geen voorrang gekregen.
Ik zeg niet dat jij een voorbeeld van bent, maar dat is ook één van de problemen die je krijgt bij bepaalde verkeerssituaties. In dit geval gaat het om de hardnekkige bijna-waarheid van "bij een kop-staartaanrijding is de achterste auto altijd en onvoorwaardelijk de lul". Wat echter vergeten wordt is dat zulke situaties ook sterk afhangen van de omstandigheden en gedragingen van de betrokkenen. Wat Pizza dus hier beschrijft in een paar posts.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:31 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Als ik met 110/120 een rijtje vrachtwagens wil inhalen en zie jou met 140 op 200m afstand rijden, dan ga ik toch inhalen. Ongetwijfeld zul je dan het gas los moeten laten. Het betekent niet dat die linkerbaan alleen voor jou is bestemd. Beetje automobilist anticipeert trouwens op dit soort situaties.
Wil nog wel zien wie schuldig is, als jij me dan van achteren ramt.
Het hangt zeker van de omstandigheden af. Op een rustige zondagochtend doe ik het niet, maar in de drukke maandagochtendspits moet je soms wel assertief zijn...anders sukkel je 10km achter een vrachtwagen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:12 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat jij een voorbeeld van bent, maar dat is ook één van de problemen die je krijgt bij bepaalde verkeerssituaties. In dit geval gaat het om de hardnekkige bijna-waarheid van "bij een kop-staartaanrijding is de achterste auto altijd en onvoorwaardelijk de lul". Wat echter vergeten wordt is dat zulke situaties ook sterk afhangen van de omstandigheden en gedragingen van de betrokkenen. Wat Pizza dus hier beschrijft in een paar posts.
200 meter best ver. Bij het snelheidsverschil dat jij beschrijft duurt het minstens een halve minuut voordat de afstand tussen jou en de achteropkomende bestuurder gedicht is. Dit is niet een gevalletje opportunistisch een gat in duiken omdat je een vrachtwagen voorbij wil.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:31 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Als ik met 110/120 een rijtje vrachtwagens wil inhalen en zie jou met 140 op 200m afstand rijden, dan ga ik toch inhalen. Ongetwijfeld zul je dan het gas los moeten laten. Het betekent niet dat die linkerbaan alleen voor jou is bestemd. Beetje automobilist anticipeert trouwens op dit soort situaties.
Wil nog wel zien wie schuldig is, als jij me dan van achteren ramt.
Zo zie ik het niet, je mag diegene die links rijdt niet raken in de flank of zodanig hinderen, dat hij in de ankers moet.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 22:21 schreef MrTorture het volgende:
Voordat je gaat inhalen moet je altijd kijken of je zelf niet wordt ingehaald. Indien toch: niet inhalen. Op het moment dat iemand op een baan links van jou zit én sneller gaat dan jij (wat helaas ook niet altijd het geval is), word je ingehaald en moet je dus even wachten.
Vroeger stond de inhaalprocedure helemaal letterlijk uitgeschreven in de wet, maar tegenwoordig vindt men dat een taak voor het onderwijs. Ik heb denk ik zelf nog gelest in de tijd dat het wel wettelijk bepaald was. Betekent dat waarschijnlijk dat het meer aan interpretatie van politie/rechter onderhevig is.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 22:33 schreef Fer het volgende:
[..]
Zo zie ik het niet, je mag diegene die links rijdt niet raken in de flank of zodanig hinderen, dat hij in de ankers moet.
Komt er iemand met minder dan 10km verschil aan, ga ik gewoon naar links. Dan laat diegene masr zijn gas even los.
Van rijstrook wisselen is anders best wel duidelijk. Dat doe je bij een inhaalactie over het algemeen twee keer, eerst om naar links te gaan om in te kunnen halen en daarna om weer naar rechts te gaan. Terwijl je een andere (vracht)auto voorbij rijdt, ben je niet van rijstrook aan het wisselen en hoef je dus het overige verkeer ook niet voor te laten gaan.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 22:56 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Vroeger stond de inhaalprocedure helemaal letterlijk uitgeschreven in de wet, maar tegenwoordig vindt men dat een taak voor het onderwijs. Ik heb denk ik zelf nog gelest in de tijd dat het wel wettelijk bepaald was. Betekent dat waarschijnlijk dat het meer aan interpretatie van politie/rechter onderhevig is.
Wat echter wel is blijven staan, is artikel 54 en die geeft jou geen gelijk. Natuurlijk zou ik als achteropkomer wel rekening houden met zo'n klein verschil en zeker ook niet zo pissig zijn als wanneer iemand vanuit "relatieve stilstand" naar links knalt zonder je enige remweg te laten
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren,
zoals (...) van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer
voorlaten gaan.
Ik rijd geen dikke BMW (maar zo'n 'andere' ) en ik rijd ook regelmatig door, maar het is zéker wel een feit dat links blijven hangen er vaak voor zorgt dat een auto die rechts rijdt niet net voor je neus gaat inhalen. Ik ga best vaak naar rechts tussendoor als daar ruimte voor is (tis hier sowieso minder druk, en ik rijd meestal voor- en na de spits) en als je vanaf achter nadert zijn mensen nogal geneigd om effe mee naar links te duiken op het moment dat jij je knipper aangooit om hen in te gaan halen, ook al hebben ze nog 100 meter tot de auto voor hen, en dat zuigt apeballen als je lekker aan het doorrijden bent.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:29 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Het hangt zeker van de omstandigheden af. Op een rustige zondagochtend doe ik het niet, maar in de drukke maandagochtendspits moet je soms wel assertief zijn...anders sukkel je 10km achter een vrachtwagen.
De linksrijder heeft zich trouwens ook de Wet te houden. Het respecteren van de Vmax en zo veel mogelijk rechts houden zou veel helpen. Regelmatig zie ik zo'n snelheidsduivel in mijn spiegels die links blijft hangen terwijl rechts vrij is. Alsof ze willen zeggen "waag het niet om nu die vrachtauto in te halen, want ik kom er aan met m'n dikke BMW"...
Dat laatste is herkenbaar ja. Dan weet je iig dat ze hun spiegels gebruiken.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 23:40 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik rijd geen dikke BMW (maar zo'n 'andere' ) en ik rijd ook regelmatig door, maar het is zéker wel een feit dat links blijven hangen er vaak voor zorgt dat een auto die rechts rijdt niet net voor je neus gaat inhalen. Ik ga best vaak naar rechts tussendoor als daar ruimte voor is (tis hier sowieso minder druk, en ik rijd meestal voor- en na de spits) en als je vanaf achter nadert zijn mensen nogal geneigd om effe mee naar links te duiken op het moment dat jij je knipper aangooit om hen in te gaan halen, ook al hebben ze nog 100 meter tot de auto voor hen, en dat zuigt apeballen als je lekker aan het doorijden bent.
Maar uit die eerdere actie kunnen nog wel directe gevolgen voortvloeien. Als jij een provinciale weg op rijdt en je zit op de rijbaan en direct klapt er iemand achterop, ben jij niet meer aan het invoegen, maar krijg je wel de schuld in je schoenen geschoven, omdat je geen voorrang verleent hebt.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 23:36 schreef Light het volgende:
Je zou nog kunnen discussieren over wanneer het wisselen van rijstrook is afgelopen, maar 't lijkt mij dat je niet meer aan het wisselen bent zodra je hele auto op de rijstrook zit.
Echter ontslaat het feit dat 1 iemand de regels overtreed een ander niet van het feit dat hij ze ook moet opvolgen. Daarbij zijn we het er denk ik allemaal wel over eens dat 10-20 km/h harder rijden dan de limiet op de snelweg doorgaans een stuk minder gevaarlijk is dan voorrang nemen/niet goed opletten bij het wisselen van rijstrook.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:29 schreef Van_Poppel het volgende:
De linksrijder heeft zich trouwens ook de Wet te houden. Het respecteren van de Vmax en zo veel mogelijk rechtshouden zou veel helpen. Regelmatig zie ik zo'n snelheidsduivel in mijn spiegels die links blijft hangen terwijl rechts vrij is. Alsof ze willen zeggen "waag het niet om nu die vrachtauto in te halen, want ik kom er aan met m'n dikke BMW"...
Dat artikel 54 kan best ruim worden geintepreteerd. Wordt met "voor laten gaan" bedoeld dat de achteropkomende auto in zijn geheel niet wordt gehinderd (dat 'ie met dezelfde snelheid door kan blijven rijden), of dat de manoeuvre zich beperkt tot het moment dat de voorste auto in zijn geheel nét op de andere rijstrook is gekomen? (en dat de achteropkomende auto af moet remmen)quote:Op vrijdag 5 februari 2016 22:56 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Vroeger stond de inhaalprocedure helemaal letterlijk uitgeschreven in de wet, maar tegenwoordig vindt men dat een taak voor het onderwijs. Ik heb denk ik zelf nog gelest in de tijd dat het wel wettelijk bepaald was. Betekent dat waarschijnlijk dat het meer aan interpretatie van politie/rechter onderhevig is.
Wat echter wel is blijven staan, is artikel 54 en die geeft jou geen gelijk. Natuurlijk zou ik als achteropkomer wel rekening houden met zo'n klein verschil en zeker ook niet zo pissig zijn als wanneer iemand vanuit "relatieve stilstand" naar links knalt zonder je enige remweg te laten
Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren,
zoals (...) van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer
voorlaten gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |