Ja, natuurlijk moet je rechts rijden als je rechts kunt rijden. Hoezo?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 13:25 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
In dat geval moet je gewoon rechts blijven rijden, niet links gaan rijden en vervolgens het verkeer ophouden.
Helaas denken heel veel mensen dat als je de limiet rijdt, het rechtsrijdgebod komt te vervallen...quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:00 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Het maakt toch niet uit of je 20km boven of onder de limiet rijdt?
Vmax mag dan wel 130 zijn maar Vmin is 80. Als ik dus 110 rijdt dan voldoe ik prima aan de regels en inderdaad ga ik niet 80 rijden achter een vrachtwagen. Ook ga ik niet opeens 130 rijden om in te halen enkel en alleen voor iemand mij toch al een kloothommel noemt. Voor iemand die kennelijk sneller wil en niet vervelend doet zal ik als het even kan de ruimte wel geven er voorbij te gaan.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 13:21 schreef BigSmurf het volgende:
Ik ben altijd heel simpel, kleven is pas echt kleven als de voorganger de V-max of harder rijdt en je dan gaat lopen douwen. Rij je met 110 op de teller op de linkerbaan waar je 130 mag, en je geeft geen gas bij met inhalen van bijvoorbeeld een rijtje vrachtwagens (want "ik rij onder de V-max en dat mag en iedereen wacht maar lekker terwijl ik blaadjes spaar in m'n Prius en de boordcomputer permanent op gemiddeld verbruik heb staan"), dan ben je een kloothommel en heb je in mijn ogen geen recht van spreken over "die klevers achter je".
Er is geen Vmin.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Vmax mag dan wel 130 zijn maar Vmin is 80. Als ik dus 110 rijdt dan voldoe ik prima aan de regels en inderdaad ga ik niet 80 rijden achter een vrachtwagen. Ook ga ik niet opeens 130 rijden om in te halen enkel en alleen voor iemand mij toch al een kloothommel noemt. Voor iemand die kennelijk sneller wil en niet vervelend doet zal ik als het even kan de ruimte wel geven er voorbij te gaan.
BTW je kunt wel willen dat ik 130 ga rijden tijdens inhalen maar als ik van 110 naar 130 wil dan ben ik al lang en breed die vrachtwagen voorbij.
Dan heb ik slecht nieuws voor je, Vmin bestaat niet.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Vmax mag dan wel 130 zijn maar Vmin is 80. Als ik dus 110 rijdt dan voldoe ik prima aan de regels en inderdaad ga ik niet 80 rijden achter een vrachtwagen. Ook ga ik niet opeens 130 rijden om in te halen enkel en alleen voor iemand mij toch al een kloothommel noemt. Voor iemand die kennelijk sneller wil en niet vervelend doet zal ik als het even kan de ruimte wel geven er voorbij te gaan.
BTW je kunt wel willen dat ik 130 ga rijden tijdens inhalen maar als ik van 110 naar 130 wil dan ben ik al lang en breed die vrachtwagen voorbij.
Dit. Spijker, kop.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:45 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dan heb ik slecht nieuws voor je, Vmin bestaat niet.
Het enige dat in de richting komt van een Vmin is de toelatingseis hoe snel een voertuig kan en mag om toegelaten te worden op bepaalde wegen.
De laatste keer dat ik een verkeersexamen heb gedaan was je wel degelijk verplicht minimaal 80 te kunnen rijden en dat werd je ook geacht te doen. Maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:44 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Er is geen Vmin.
En je dient je medeweggebruikers niet te hinderen. Je kunt ook prima al vaart maken chter de vrachtwagen (beetje afstand nemen wel).
Eventjes letterlijk de regeltjes van rvv90 volgen: Je mag bij het inhalen (is bijzondere manoeuvre) geen overige weggebruikers hinderen. Heel kinderachtig kan ik zeggen dat het ook nog hinder is als ik van mijn gas af moet. Het is geven en nemen. Er wordt jou ruimte gegeven om in te halen, daarop neem jij je eigen verantwoordelijkheid door iets meer gas te geven.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Vmax mag dan wel 130 zijn maar Vmin is 80. Als ik dus 110 rijdt dan voldoe ik prima aan de regels en inderdaad ga ik niet 80 rijden achter een vrachtwagen. Ook ga ik niet opeens 130 rijden om in te halen enkel en alleen voor iemand mij toch al een kloothommel noemt. Voor iemand die kennelijk sneller wil en niet vervelend doet zal ik als het even kan de ruimte wel geven er voorbij te gaan.
Dan haal je dus, zoals 90% van de Nederlanders, verkeerd in. Je maakt snelheid op de eigen rijstrook, gaat naar links haalt in en gaat weer naar rechts. Niet eerst naar links en dan pas gas geven. Op de eerste manier kan je ook inhalen op 1 baans autowegen (zoals je die hier in NH vroeger heel veel had).quote:BTW je kunt wel willen dat ik 130 ga rijden tijdens inhalen maar als ik van 110 naar 130 wil dan ben ik al lang en breed die vrachtwagen voorbij.
Iets met belemmeren van de doorstroming, gevaar en verwachtingspatroon...quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:59 schreef qajariaq het volgende:
De laatste keer dat ik een verkeersexamen heb gedaan was je wel degelijk verplicht minimaal 80 te kunnen rijden en dat werd je ook geacht te doen. Maar dat terzijde.
Jij bent degene die de bijzondere manoeuvre uitvoert, daarvoor moet je voorrang verlenen aan al het overige verkeer (!). Seinen is trouwens volgens het verdrag van Wenen (door Nederland ondertekent en geratificeerd) een toegestane manier om aan te geven dat je gaat inhalen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:59 schreef qajariaq het volgende:
Waarom moet ik gas bij geven als ik met een redelijk snelheidsverschil (30 km verschil) een vrachtwagen in wil halen? Ook degene die sneller wil rijden hoort geen andere weggebruikers te hinderen en dat doet ie wel als ie op zo'n moment iets te duidelijk zijn/haar onvrede kenbaar maakt.
Er is geen Vmin idd, maar wanneer je langzamer rijdt dan 80 kom je zo goed als automatisch in aanmerking van een artikel 5.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:45 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dan heb ik slecht nieuws voor je, Vmin bestaat niet.
Het enige dat in de richting komt van een Vmin is de toelatingseis hoe snel een voertuig kan en mag om toegelaten te worden op bepaalde wegen.
Precies. dus op het moment dat ik een vrachtwagen nader en er komt op vele honderden meters achter me een auto aan met veel hogere snelheid dan neem ik inderdaad de ruimte en als de achterligger slim is neemt ie iets gas terug om mij weer in te halen als ik de vrachtwagen voorbij ga en hem dus weer de ruimte geef. Komt ie met veel bombarie tot vlak achter mn achterbumper aanknallen zal ie op de rem en raakt ie nog meer snelheid kwijt. Zoals eerder gezegd heeft het niet zoveel zin in een dergelijke situatie gas bij te geven met een klein autootje.quote:
Je hebt het nog steeds alleen maar over wat jij zelf neemt. Een beetje geven, in dit geval wat gas erbij, komt blijkbaar niet in je op. En met een klein autotje kan je prima bijtrekken... Heb jaren met kleine hatchbackies gereden, ik heb nooit moeite gehad met meekomen tussen de 80 en 150. Even terugschakelen en doorgaan. Overigens geldt dat ook voor een grotere auto, als je in zijn 6 100 rijdt accelareer je ook nauwelijks. Als ik hem in de automaat intrap schakelt ie ook terug en niet zonder reden.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:27 schreef qajariaq het volgende:
Precies. dus op het moment dat ik een vrachtwagen nader en er komt op vele honderden meters achter me een auto aan met veel hogere snelheid dan neem ik inderdaad de ruimte en als de achterligger slim is neemt ie iets gas terug om mij weer in te halen als ik de vrachtwagen voorbij ga en hem dus weer de ruimte geef. Komt ie met veel bombarie tot vlak achter mn achterbumper aanknallen zal ie op de rem en raakt ie nog meer snelheid kwijt. Zoals eerder gezegd heeft het niet zoveel zin in een dergelijke situatie gas bij te geven met een klein autootje.
Vastlopen achter een vrachtwagen getuigd sowieso van weinig verkeersinzicht en niet vooruit kunnen denken/kijken.quote:Vastgelopen achter een vrachtwagen met 80 wachtend op een gaatje dan is het inderdaad slim wat ruimte te laten vallen en dan tijdig gas bij te geven om in de linker baan in te voegen. Met die snelheid heeft terugschakelen en gas geven nog wel effect.
Omdat inhalen een bijzondere verrichting is.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 14:59 schreef qajariaq het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik een verkeersexamen heb gedaan was je wel degelijk verplicht minimaal 80 te kunnen rijden en dat werd je ook geacht te doen. Maar dat terzijde.
Waarom moet ik gas bij geven als ik met een redelijk snelheidsverschil (30 km verschil) een vrachtwagen in wil halen? Ook degene die sneller wil rijden hoort geen andere weggebruikers te hinderen en dat doet ie wel als ie op zo'n moment iets te duidelijk zijn/haar onvrede kenbaar maakt.
Inhalen is toch echt geen bijzondere verrichting. Het wisselen van rijstrook wel.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:45 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Omdat inhalen een bijzondere verrichting is.
volgens mij is jouw theoriekennis toe aan een opfrisbeurtje.
Ik moet ook wat opfrissen, blijkbaar.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Inhalen is toch echt geen bijzondere verrichting. Het wisselen van rijstrook wel.
En bij het wisselen van rijstrook moet je alle overige verkeer voor laten gaat. Dat betekent dat als jij van rijstrook wisselt en ik daar moet remmen, jij mij niet voor hebt laten gaan. Iets wat je natuurlijk weer kan verhelpen door gas te geven.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Inhalen is toch echt geen bijzondere verrichting. Het wisselen van rijstrook wel.
Ik heb deze nog gevonden:quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:54 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Ik moet ook wat opfrissen, blijkbaar.
Dankjewel.
Via https://www.arag.nl/parti(...)bijzondere-manoeuvrequote:Onder bijzondere manoeuvres in het verkeer vallen:
• Wegrijden uit parkeerstand;
• Achteruitrijden;
• Een inrit oprijden;
• Vanuit een uitrit de weg oprijden;
• Keren;
• Van een invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden
• Van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden;
• Van rijstrook wisselen.
Uiteraard is dat relatief.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En bij het wisselen van rijstrook moet je alle overige verkeer voor laten gaat. Dat betekent dat als jij van rijstrook wisselt en ik daar moet remmen, jij mij niet voor hebt laten gaan. Iets wat je natuurlijk weer kan verhelpen door gas te geven.
Er is geen grens. Het is heel zwart-wit. Ik moet ongehinderd mijn weg kunnen vervolgen. Dat is de definitie van voorrang verlenen volgens RVV90:quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
Een voorbeeld: Als ik 700 meter voor jou begin met het inhalen van 12 vrachtauto's met 110 km/h, dan was er op het moment dat ik wisselde genoeg plaats. Als jij dan achterop komt met 150 km/h en jij dan moet remmen omdat ik de rij vrachtauto's niet voorbij, is er dan nog steeds sprake van dat ik je niet voor heb laten gaan? En waar ligt dan de grens dan? Bij 50 meter? Bij 1200 meter?
Voor het stellen van grenzen aan het redelijke zul je dus naar een rechter moeten. En waarschijnlijk zal die iets zeggen in de trant van dat als iemand het met alleen gas los zou redden, het voldoende zou zijn, maar dat wanneer iemand een remactie moet gaan maken, er geen voorrang verleend is. Althans, dat is mijn verwachten en dat lijkt mij ook wel een redelijke uitleg. Moet iemand remmen, zit je fout, kan iemand het met gas loslaten af (zonder daarbij dicht op iemands bumper te komen, maar gewoon normale afstand), dan is het prima.quote:voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;
Mooi. Ga ik iedereen aanklagen als ik in de file sta.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 16:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Er is geen grens. Het is heel zwart-wit. Ik moet ongehinderd mijn weg kunnen vervolgen. Dat is de definitie van voorrang verlenen volgens RVV90:
[..]
Voor het stellen van grenzen aan het redelijke zul je dus naar een rechter moeten. En waarschijnlijk zal die iets zeggen in de trant van dat als iemand het met alleen gas los zou redden, het voldoende zou zijn, maar dat wanneer iemand een remactie moet gaan maken, er geen voorrang verleend is. Althans, dat is mijn verwachten en dat lijkt mij ook wel een redelijke uitleg. Moet iemand remmen, zit je fout, kan iemand het met gas loslaten af (zonder daarbij dicht op iemands bumper te komen, maar gewoon normale afstand), dan is het prima.
quote:Op vrijdag 5 februari 2016 16:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Er is geen grens. Het is heel zwart-wit. Ik moet ongehinderd mijn weg kunnen vervolgen. Dat is de definitie van voorrang verlenen volgens RVV90:
Lijkt me sterk. Dan zou je met 150 op de linkerstrook kunnen raggen en iedereen die niet minstens even hard op die strook rijdt kunnen beschuldigen van hinder.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 16:04 schreef Pizza_Boom het volgende:Moet iemand remmen, zit je fout, kan iemand het met gas loslaten af (zonder daarbij dicht op iemands bumper te komen, maar gewoon normale afstand), dan is het prima.
In plaats van een inhoudelijke reactie een overtrokken een.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 16:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Mooi. Ga ik iedereen aanklagen als ik in de file sta.
Dan geloof je het toch niet. Dat ene zinnetje is de definitie van voorrang verlenen volgens rvv90. En lees de rest nou ook eens en probeer te begrijpen wat er staat voordat je jezelf voor lul zet.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 16:14 schreef Tunafish het volgende:
[..]
[..]
Lijkt me sterk. Dan zou je met 150 op de linkerstrook kunnen raggen en iedereen die niet minstens even hard op die strook rijdt kunnen beschuldigen van hinder.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |