Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:06 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Dat is vaak ook wel eigen schuld, hoe triest ook.
Er zijn echt zo ontzettend veel mensen die geld uitgeven waar het niet nodig is, puur uit comfort, onwetendheid, enz. Al die kleine beetjes bij elkaar is een significant bedrag, kun je opzij zetten en na een jaar of 5 is het een mooie buffer geworden. Maar dit is voor veel een te lastige opgave.
Ik ben voorstander voor meer advies op scholen hoe met geld om te gaan, evt. als je studeert. Zou een hoop ellende kunnen besparen.
Natuurlijk heb je ook mensen die getroffen zijn door puur ongeluk, daar heb ik het nu niet over.
Maar niet iedereen haalt voldoening uit dat soort dingen. Wij doen dat ook allemaal niet zoveel, maar dat is niet om een zo groot mogelijke buffer te hebben of omdat we bang zijn, maar omdat we er weinig waarde aan hechten. Gevolg daarvan is wel een leuke spaarrekening ja.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.
Er is natuurlijk wel sprake van een grijs gebied, er moet ook geleefd worden iddquote:Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.
Bijna 54. Geen eigen zaak, wel tijdelijk ZZP-er geweest. De "zaak"zit 'm vooral tussen m'n oren. Verder bouwde ik het vermogen vooral op door onroerend goed. Hard werken en sparen kwamen op de tweede plaats, maar chronisch lage maandlasten zijn wel een hulpmiddel. En nooit, maar dan ook nooit adviezen van adviseurs aangenomen. Zelfs niet van m´n ouders.quote:Op woensdag 3 februari 2016 01:37 schreef Geralt het volgende:
4 ton?
Hoe oud ben je en wat voor werk doe je eigen zaak heb je?
Goede adviezen!!quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:36 schreef D.D.W. het volgende:
Maar ik bedoel.. kijk eens kritisch naar uitgaven en bezittingen. Zo veel is vaak te besparen op kleding, eten, elektronica, cosmetica, meubilair, auto, huis, premies/verzekeringen.
Alles kun je goedkoop krijgen als je wil, en als je goed zoekt. Leer dingen te repareren (kleine beschadigingen aan kleding gewoon met naald en draad) en gezond te leven (bijv. onderhoud je tanden goed, eet niet veel suiker en zout). Ga eens langs de kringloop. Enz enz enz.
Ik zeg alleen dat er vaak veel winst te behalen is waar misschien nooit echt over nagedacht is.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:58 schreef blomke het volgende:
En nooit, maar dan ook nooit adviezen van adviseurs aangenomen. Zelfs niet van m´n ouders.
quote:
Iets met spijker en kop. Wat ik om me heen vaak zie is dat mensen geen inkomstenprobleem hebben, maar een verkeerd uitgavenpatroon. Sowieso niet buiten je stand willen leven. Het lijkt tegenwoordig eerder regel dan uitzondering dat iedereen maar een spiksplinternieuwe iPhone, de nieuwste gameconsole en een LED-TV van minimaal 40" moet hebben. Stel je voor dat je dat niet hebt en voor lul staat bij je kennissen en vrienden, zeg...quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:36 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel sprake van een grijs gebied, er moet ook geleefd worden idd![]()
Maar ik bedoel.. kijk eens kritisch naar uitgaven en bezittingen. Zo veel is vaak te besparen op kleding, eten, elektronica, cosmetica, meubilair, auto, huis, premies/verzekeringen.
Alles kun je goedkoop krijgen als je wil, en als je goed zoekt. Leer dingen te repareren (kleine beschadigingen aan kleding gewoon met naald en draad) en gezond te leven (bijv. onderhoud je tanden goed, eet niet veel suiker en zout). Ga eens langs de kringloop. Enz enz enz.
Maarja, ik ga niemand zijn levenswijze bekritiseren. Ik zeg alleen dat er vaak veel winst te behalen is waar misschien nooit echt over nagedacht is.
Dan is de buffer te laagquote:Op woensdag 3 februari 2016 17:24 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Het verschil is mij nog steeds niet duidelijk
Voor sommige mensen is de buffer niet voldoende om een kapotte auto te repareren.
We hebben het niet over de 1% rijksten ter wereld hierquote:Anderen kunnen een auto vervangen van het geld dat ze maandelijks overhouden.
In Nederland bestaan die niet of amper.quote:Ik heb jaren zonder wasmachine geleefd. Er bestaat zoiets als een wasserette (Belgie).
Hoeven dat ook geen aparte potjes te zijn. Ik heb het ook op 1 hoop gegooid maar hou als ondergrens 5000 euro aan en bij voorkeur 10.000 en alles daarboven kan gezien worden als spaargeld om bv een nieuwe auto te kopen ter vervanging of om te kunnen verhuizen naar een duurder huis of om een nieuwe laptop te kunnen kopen etc.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik zie er geen nut in om dat in verschillende potjes te stoppen.
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Van een mobiel data abonnement met iets trager internet dat je elke maand 20 euro scheelt lever je amper in op de kwaliteit van leven maar bespaart je wel al aardig wat geld. Evenals een paar schakelaars zetten op apparaten die anders 24/7 aanstaan terwijl je misschien maar 4 uur per dag thuis bent en wakker bent. En eens een half jaar langer doen met je kleding (mits niet kapot) is ook echt geen straf.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Simpel; je bewust zijn van het feit dat je werk hebt en die ketel kunt betalen. Of in het ergste geval; dat je nog ww krijgt waar je ook die ketel nog wel mee kunt betalen...quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:23 schreef Henno het volgende:
hoe kan je dan in vredesnaam goed slapen?
Pas wel op want voor je WW gestort wordt ben je wel even een paar weken / maanden onderweg. En dan nog is het slechts 70% van je laatste loon met ook nog een maximum!quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:37 schreef nikao het volgende:
[..]
Simpel; je bewust zijn van het feit dat je werk hebt en die ketel kunt betalen. Of in het ergste geval; dat je nog ww krijgt waar je ook die ketel nog wel mee kunt betalen...
oftewel; je moet ook altijd naar de verhouding inkomen/levensstandaard kijken.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:45 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Pas wel op want voor je WW gestort wordt ben je wel even een paar weken / maanden onderweg. En dan nog is het slechts 30% van je laatste loon met ook nog een maximum!
hersenconflict: Ik bedoelde 30% lagerquote:Op woensdag 3 februari 2016 19:49 schreef nikao het volgende:
[..]Hoe kom je daar nou bij? Geen wonder dat je slecht slaapt
"De hoogte van het WW is de eerste twee maanden 75% van uw dagloon en vanaf de derde maand 70% van dit berekende dagloon"
https://www.juridischloke(...)id/duur-ww-uitkering
ahquote:Op woensdag 3 februari 2016 19:51 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
hersenconflict: Ik bedoelde 30% lager
Ik zit daar ruim onder maar dat beschermt je nog steeds alleen tegen arbeidsongeschiktheid , niet tegen een kapotte CV ketel, auto, wasmachine etc. En gezien het gemiddelde inkomen in dit land kan ik wel met redelijke zekerheid zeggen dat de meeste mensen niet elke maand even 1500 euro over hebben om een CV ketel te betalen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:53 schreef nikao het volgende:
[..]
ah![]()
maar daarom wees ik ook op het feit dat je ook naar de verhouding moet kijken tussen je inkomen en je levensstijl; ben je gewend meer dan 70% van je loon te spenderen elke maand, dan heb je inderdaad een buffer nodig voor het geval je werkloos wordt (en je niet om laag kunt/wilt in je uitgavepatroon). Zit je daar normaal gesproken al onder dan kan je natuurlijk af met een minder hoge buffer..
True, maar met een beetje buffer (waar het hier om ging toch?) van zeg 6x je maandlasten kan je EN een cv ketel EN een wasmachine EN ook nog wel een auto'tje (voor nood) kopen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:54 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik zit daar ruim onder maar dat beschermt je nog steeds alleen tegen arbeidsongeschiktheid , niet tegen een kapotte CV ketel, auto, wasmachine etc. En gezien het gemiddelde inkomen in dit land kan ik wel met redelijke zekerheid zeggen dat de meeste mensen niet elke maand even 1500 euro over hebben om een CV ketel te betalen.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:23 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Kun jij van 8k één jaar vooruit? Doe je netjes. Daar kan een heel groot deel van NL net de huur/hypotheek van betalen.
Moet wel zeggen dat dit alléén kan als ik in 'zuinigheidsmodus' schiet; bij langdurige werkloosheid is een auto geen absolute noodzakelijkheid en is er zat tijd om goedkoop boodschappen te doen. Indien dan tegelijkertijd geen noodzakelijke apparatuur (wasmachine, koelkast) gaat hemelen, is 8.000 in een jaar te doen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:53 schreef Skv het volgende:
[..]
8k voor een jaar? Daar doe ik drie maanden mee.
Ik ben zelfs extremer dan dat.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:06 schreef nikao het volgende:
[..]
True, maar met een beetje buffer (waar het hier om ging toch?) van zeg 6x je maandlasten kan je EN een cv ketel EN een wasmachine EN ook nog wel een auto'tje (voor nood) kopen.
En hoe vaak gaat alles tegelijk stuk?![]()
Ik pleit niet voor weinig buffer, maar vooral voor lage maandlasten en sparen voor grote uitgaves waarvan je al weet dat ze komen (dat noem ik geen buffer) en dan een buffer van zeg 6x maandlasten voor echte noodgevallen.
De rest lekker onderdeel laten zijn van je investeringsportfolio
Voor ik naar Noord Amerika verhuisde, waren mijn uitgaven ook <10k per jaar (all included).quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:09 schreef MissionPhailed het volgende:
Moet wel zeggen dat dit alléén kan als ik in 'zuinigheidsmodus' schiet; bij langdurige werkloosheid is een auto geen absolute noodzakelijkheid en is er zat tijd om goedkoop boodschappen te doen. Indien dan tegelijkertijd geen noodzakelijke apparatuur (wasmachine, koelkast) gaat hemelen, is 8.000 in een jaar te doen.
Jij woont thuis toch ?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:24 schreef 1marcelfilms het volgende:
hallo,
zelf persoonlijk heb ik 100 euro als buffer
Eens, een half jaar is een aardige buffer en komt voor veel mensen neer op rond de 5k denk ik.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:06 schreef nikao het volgende:
[..]
True, maar met een beetje buffer (waar het hier om ging toch?) van zeg 6x je maandlasten kan je EN een cv ketel EN een wasmachine EN ook nog wel een auto'tje (voor nood) kopen.
En hoe vaak gaat alles tegelijk stuk?![]()
Ik pleit niet voor weinig buffer, maar vooral voor lage maandlasten en sparen voor grote uitgaves waarvan je al weet dat ze komen (dat noem ik geen buffer) en dan een buffer van zeg 6x maandlasten voor echte noodgevallen.
De rest lekker onderdeel laten zijn van je investeringsportfolio
Ik dacht dat ik redelijk zuinig kon leven maar zelfs al zouden beide auto's weg zijn dan nog komen we niet veel zuiniger dan 15.000 per jaar. En dan moeten we al écht overal op besparen. Maarja, alleen al het huis kost dan ook al netto bijna 7k per jaar. En bij arbeidsongeschikt komt daar nog wat bij ivm het wegvallen van de HRA en kom ik op 8700 euro per jaar alleen aan hypotheeklasten. wordt dus vrij lastig om met 8k rond te komen in ons gevalquote:Op woensdag 3 februari 2016 20:09 schreef MissionPhailed het volgende:
[..]
[..]
Moet wel zeggen dat dit alléén kan als ik in 'zuinigheidsmodus' schiet; bij langdurige werkloosheid is een auto geen absolute noodzakelijkheid en is er zat tijd om goedkoop boodschappen te doen. Indien dan tegelijkertijd geen noodzakelijke apparatuur (wasmachine, koelkast) gaat hemelen, is 8.000 in een jaar te doen.
Huh, hoe bedoel je dat? Je kan toch geen half jaar rondkomen van 5k?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:43 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Eens, een half jaar is een aardige buffer en komt voor veel mensen neer op rond de 5k denk ik.
als je alles ervan moet betalen is het misschien wat krap ja, dan zal je richting de 7 a 8k moeten idd. Bedoelde het meer als in: Overbruggen tot WW uitkering en daarna evt aanvullen daarop.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:52 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Huh, hoe bedoel je dat? Je kan toch geen half jaar rondkomen van 5k?
Ja zo. Dat zou inderdaad wel een goede aanvulling zijn dan.quote:Op woensdag 3 februari 2016 21:01 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
als je alles ervan moet betalen is het misschien wat krap ja, dan zal je richting de 7 a 8k moeten idd. Bedoelde het meer als in: Overbruggen tot WW uitkering en daarna evt aanvullen daarop.
Hoe kun je nou onroerend goed kopen als hard werken en sparen op een tweede plaats staat?quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Bijna 54. Geen eigen zaak, wel tijdelijk ZZP-er geweest. De "zaak"zit 'm vooral tussen m'n oren. Verder bouwde ik het vermogen vooral op door onroerend goed. Hard werken en sparen kwamen op de tweede plaats, maar chronisch lage maandlasten zijn wel een hulpmiddel. En nooit, maar dan ook nooit adviezen van adviseurs aangenomen. Zelfs niet van m´n ouders.
Een half jaar aan maandlasten komt voor veel mensen neer op 5K?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:43 schreef Metro2005 het volgende:
Eens, een half jaar is een aardige buffer en komt voor veel mensen neer op rond de 5k denk ik.
Jij kan van 8k een heel jaar huisvesting, verzekeringen, gemeentelijke lasten, energie en dagelijkse boodschappen betalen?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:09 schreef MissionPhailed het volgende:
[..]
[..]
Werken?quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
Hoe komt iedereen hier aan zo extreem veel geld??
![]()
![]()
![]()
het is echt abnormaal als ik die bedragen zo lees
Door een hypotheek te nemen zonder het advies van een hypotheekadviseurquote:Op donderdag 4 februari 2016 00:25 schreef Geralt het volgende:
[..]
Hoe kun je nou onroerend goed kopen als hard werken en sparen op een tweede plaats staat?
Leeftijd doet natuurlijk heel veel. 10k voor een 25-jarige is vaak heel veel, ben je 50 en je hebt slechts 10k dan is het weer heel weinig...quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
![]()
![]()
![]()
Tenminste 1000 euro per maand sparen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
![]()
![]()
![]()
In mijn geval: extreem weinig uitgeven (<1k), en redelijk veel verdienen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
![]()
![]()
![]()
Dus je huis gaat 6x over de kop en noemt dat 'hard werken'?quote:Op donderdag 4 februari 2016 22:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Door een hypotheek te nemen zonder het advies van een hypotheekadviseur. M'n eerst huis begon met 'n hypotheek van NLG 99.900 (minder notariskosten t.o.v. 100.000) en heb ik verkocht voor ¤270.000,- Tel uit je winst.
Beneden je stand leven. Zeg maar het tegenovergestelde wat de meesten doen. Als je iedere maand een leuk bedrag over houdt dan bouw je vanzelf vermogen op. Een redelijk salaris helpt daar bij want altijd op een houtje bijten is een beetje zonde van je leven.quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
![]()
![]()
![]()
Dat is gewoon een kwestie van geluk hebben en niet meer dan dat. En dat geluk hebben heel veel mensen gehad.quote:Op donderdag 4 februari 2016 22:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Door een hypotheek te nemen zonder het advies van een hypotheekadviseur. M'n eerst huis begon met 'n hypotheek van NLG 99.900 (minder notariskosten t.o.v. 100.000) en heb ik verkocht voor ¤270.000,- Tel uit je winst.
Wat vindt jij extreem veel geld? Volgens mij hebben de meesten hier zo tussen de 2k en 20k. Dat zijn toch geen extreme bedragen?quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
![]()
![]()
![]()
Sommige sparen als een malle. Ik ken mensen die meer dan 1000 euro per maand op zij leggen. Doe dat 10 jaar lang, en je hebt meer dan een ton. Toevallig leven die mensen wel een saai monotoon leventje, dus extreme spaarzucht heeft wel een prijs.quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
![]()
![]()
![]()
Als je 16 bent en nog bij je ouders woont wel ja. Kan je een halve brommer van kopen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:14 schreef 1marcelfilms het volgende:
500 vind ik wel een mooi bedrag om te hebben, daar kan ik veel leuks mee doen
brommer kost heus geen 1000 euro hoorquote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:15 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je 16 bent en nog bij je ouders woont wel ja. Kan je een halve brommer van kopen bijvoorbeeld.
toch wel handig dat je dat nu alvast weetquote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:27 schreef 1marcelfilms het volgende:
maar als ik heel eerlijk mag zijn heb ik het geld helemaal nergens voor nodig.
Luie donder.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:27 schreef 1marcelfilms het volgende:
[..]
brommer kost heus geen 1000 euro hoor![]()
![]()
ik spaar nu 5 euro per week dat is toch al aardig aan het eind van het jaar
EDIT: maar als ik heel eerlijk mag zijn heb ik het geld helemaal nergens voor nodig.
Als ik 50k had zou ik meteen 40k gebruiken om een deel van mijn hypotheek af te lossen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:32 schreef VeX- het volgende:
Persoonlijk vind ik 50k wel het minimale, maar met 25k red ik me ook wel.
Nee, dat is geen hard werken, integendeel: een slimmere manier om geld te verdienen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 11:36 schreef Sandyman het volgende:
Dus je huis gaat 6x over de kop en noemt dat 'hard werken'?
toch wel een natte droom altijd dit.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:06 schreef Homey het volgende:
koop een kraslot!
http://www.at5.nl/artikel(...)000-euro-met-kraslot
Dat overdreven zuinige gedoe zou ik niet trekken hoor. Ik werk hard zat doordewewks, dan ga ik daarbuiten mezelf niet ook nog op het randje laten leven.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:13 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
[..]
Iets met spijker en kop. Wat ik om me heen vaak zie is dat mensen geen inkomstenprobleem hebben, maar een verkeerd uitgavenpatroon. Sowieso niet buiten je stand willen leven. Het lijkt tegenwoordig eerder regel dan uitzondering dat iedereen maar een spiksplinternieuwe iPhone, de nieuwste gameconsole en een LED-TV van minimaal 40" moet hebben. Stel je voor dat je dat niet hebt en voor lul staat bij je kennissen en vrienden, zeg...
Ik hou enorm veel geld aan de kant niet omdat ik belachelijk veel verdien, maar omdat ik de vaste lasten zo veel mogelijk in probeer te dammen. Een zo goedkoop mogelijk telefoonabonnement (SIM-only) met een minimale databundel want ik heb toch overal WiFi. Zelf zo veel mogelijk koken; in grote porties zodat ik ook flink wat in kan vriezen (tomatensaus voor de pasta bijvoorbeeld). Zelf dingen onder handen nemen in plaats van overal een duur bedrijf voor laten komen. Eens goed op de boodschappen letten. Etc.
Ben jij 13 ofzo?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:27 schreef 1marcelfilms het volgende:
[..]
![]()
EDIT: maar als ik heel eerlijk mag zijn heb ik het geld helemaal nergens voor nodig.
Waarom woon je bij je ouders als je al werkt?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:31 schreef Amazing_Jebediah het volgende:
Woon bij mijn ouders en spaar 1000 per maand. Sinds een jaar dan, geef helaas te veel uit.
Waar lees jij overdreven zuinig gedoe dan? Je vaste lasten zo laag mogelijk houden en letten op de boodschappen is toch niet overdreven?quote:Op zaterdag 6 februari 2016 07:29 schreef Skv het volgende:
[..]
Dat overdreven zuinige gedoe zou ik niet trekken hoor. Ik werk hard zat doordewewks, dan ga ik daarbuiten mezelf niet ook nog op het randje laten leven.
Geen 40k, maar wel minimaal de helft. Dat scheelt je vervolgens minimaal 100 euro per maand aan vaste lasten. Verdubbel dat vanuit je inkomen en los het extra af. Win-win!quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:37 schreef emil23 het volgende:
[..]
Als ik 50k had zou ik meteen 40k gebruiken om een deel van mijn hypotheek af te lossen.
Zou ik ook doen ja. Ik heb nu 10k, en richting de 20k aan het werken. Maar alles daarboven gaat wel direct in aflossing van de hypotheekquote:Op zaterdag 6 februari 2016 09:10 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Geen 40k, maar wel minimaal de helft. Dat scheelt je vervolgens minimaal 100 euro per maand aan vaste lasten. Verdubbel dat vanuit je inkomen en los het extra af. Win-win!
Grootste onzin inderdaadquote:
Nee joh gewoon keihard alle knaken erdoorheen jassen en als je wasmachine stukgaat betekent het gewoon een avondje minder in de kroeg die maand. No biggie.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 09:53 schreef Bart het volgende:
[..]
Grootste onzin inderdaad. Gewoon een jaar met de hand wassen als de wasmachine stuk gaat en 50 km op de fiets naar het werk als de auto het begeeft
.
Gewoon een maandje wat rustiger aan doen zodat je die maand een wasmachine kan kopen, en met OV naar je werkquote:Op zaterdag 6 februari 2016 09:53 schreef Bart het volgende:
[..]
Grootste onzin inderdaad. Gewoon een jaar met de hand wassen als de wasmachine stuk gaat en 50 km op de fiets naar het werk als de auto het begeeft
.
Hoe maak je in deze tijd nog geld van geld?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 23:11 schreef xzaz het volgende:
25k ofzo. Helaas gaat het straks allemaal op aan een nieuwbouw huis. Wat ik ook geleerd heb is; geld maak geld. Geld dat je opzij zet maakt extra geld; hoe meer je opzij zet hoe meer je gaat sparen. Leef van wat je nodig heb niet van wat je hebt.
Dat heeft helemaal niets met een slimme manier van geld verdienen te maken, maar met puur geluk. Je hebt gewoon puur geluk gehad met een overwaarde van 225k euro op een woning, dat heeft niet zoveel met slimheid te maken. Onze generatie gaat het in ieder geval niet meemaken dat onze woningen 6x zoveel waard worden.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, dat is geen hard werken, integendeel: een slimmere manier om geld te verdienen.
5 euro per weekquote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:27 schreef 1marcelfilms het volgende:
[..]
![]()
Dat klopt, die beginnen bij ongeveer 1200 euro en een fatsoenlijke kost al snel 1500 euro.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:27 schreef 1marcelfilms het volgende:
[..]
![]()
Mag ik die glazen bol van je lenen?quote:ik spaar nu 5 euro per week dat is toch al aardig aan het eind van het jaar
Het heeft natuurlijk ook met slimheid te maken, ook voor die generatie is zo'n waardestijging erg zeldzaam. Het betekent gewoon dat je een heel goed oog moet hebben voor een pand en misschien nog wel veel geld en tijd in verbouwingen steken.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 10:32 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Dat heeft helemaal niets met een slimme manier van geld verdienen te maken, maar met puur geluk. Je hebt gewoon puur geluk gehad met een overwaarde van 225k euro op een woning, dat heeft niet zoveel met slimheid te maken. Onze generatie gaat het in ieder geval niet meemaken dat onze woningen 6x zoveel waard worden.
Onzin, als je naar prijsontwikkeling kijkt zie je dat in '82 de gemiddelde woningwaarde iets van 55k euro was en dat het in '02 zo'n 210k was. Dat is bijna 4x over de kop. Als je dan ziet dat Blomke de 50 gepasseerd is en misschien een woning heeft gekocht toen hij begin 20 was, dan blijf je daar simpelweg 20 jaar wonen en je hebt die winst gepakt. Hoefde je helemaal niks voor te doen. En dat zal dus voor heel veel mensen gelden die pakweg 30 tot 40 jaar geleden een woning hebben gekocht. Daar zit echt geen slimmigheid in waar je een neusje voor vastgoed voor nodig hebt.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 13:22 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Het heeft natuurlijk ook met slimheid te maken, ook voor die generatie is zo'n waardestijging erg zeldzaam.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |