abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159627971
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 17:06 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Dat is vaak ook wel eigen schuld, hoe triest ook.

Er zijn echt zo ontzettend veel mensen die geld uitgeven waar het niet nodig is, puur uit comfort, onwetendheid, enz. Al die kleine beetjes bij elkaar is een significant bedrag, kun je opzij zetten en na een jaar of 5 is het een mooie buffer geworden. Maar dit is voor veel een te lastige opgave.

Ik ben voorstander voor meer advies op scholen hoe met geld om te gaan, evt. als je studeert. Zou een hoop ellende kunnen besparen.

Natuurlijk heb je ook mensen die getroffen zijn door puur ongeluk, daar heb ik het nu niet over.
Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.
pi_159628146
Als je huishouden een jaar zonder verlaging van de levensstandaard zou kunnen doordraaien als al het inkomen ineens wegvalt, dan zit je wel goed denk ik zo (in de praktijk verlaag je die standaard natuurlijk wel waar het kan totdat je weer inkomen hebt, je weet nooit hoeveel pech er nog bij komt).
Ik snap mensen niet die hooguit een paar duizend aan liquide middelen hebben, dat je geld al weg is als je eens je CV ketel moet vervangen o.i.d., laat staan als je eens zonder werk komt te zitten, hoe kan je dan in vredesnaam goed slapen?
  Moderator woensdag 3 februari 2016 @ 18:30:06 #153
382129 crew  Donna
pi_159628295
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.
Maar niet iedereen haalt voldoening uit dat soort dingen. Wij doen dat ook allemaal niet zoveel, maar dat is niet om een zo groot mogelijke buffer te hebben of omdat we bang zijn, maar omdat we er weinig waarde aan hechten. Gevolg daarvan is wel een leuke spaarrekening ja.

Nou heeft m`n vriend (helaas) een dure smaak qua auto's, maar als dat niet zo geweest was dan 'spenden' we eigenlijk ook nooit echt. Ik vind dat niet triest.
pi_159628430
quote:

[..]

Er is natuurlijk wel sprake van een grijs gebied, er moet ook geleefd worden idd :P

Maar ik bedoel.. kijk eens kritisch naar uitgaven en bezittingen. Zo veel is vaak te besparen op kleding, eten, elektronica, cosmetica, meubilair, auto, huis, premies/verzekeringen.

Alles kun je goedkoop krijgen als je wil, en als je goed zoekt. Leer dingen te repareren (kleine beschadigingen aan kleding gewoon met naald en draad) en gezond te leven (bijv. onderhoud je tanden goed, eet niet veel suiker en zout). Ga eens langs de kringloop. Enz enz enz.

Maarja, ik ga niemand zijn levenswijze bekritiseren. Ik zeg alleen dat er vaak veel winst te behalen is waar misschien nooit echt over nagedacht is.
Why stay small, if you can grow big..
pi_159629007
quote:
11s.gif Op woensdag 3 februari 2016 01:37 schreef Geralt het volgende:

4 ton? 8)7

Hoe oud ben je en wat voor werk doe je eigen zaak heb je? :)
Bijna 54. Geen eigen zaak, wel tijdelijk ZZP-er geweest. De "zaak"zit 'm vooral tussen m'n oren. Verder bouwde ik het vermogen vooral op door onroerend goed. Hard werken en sparen kwamen op de tweede plaats, maar chronisch lage maandlasten zijn wel een hulpmiddel. En nooit, maar dan ook nooit adviezen van adviseurs aangenomen. Zelfs niet van m´n ouders.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_159629101
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 18:36 schreef D.D.W. het volgende:

Maar ik bedoel.. kijk eens kritisch naar uitgaven en bezittingen. Zo veel is vaak te besparen op kleding, eten, elektronica, cosmetica, meubilair, auto, huis, premies/verzekeringen.

Alles kun je goedkoop krijgen als je wil, en als je goed zoekt. Leer dingen te repareren (kleine beschadigingen aan kleding gewoon met naald en draad) en gezond te leven (bijv. onderhoud je tanden goed, eet niet veel suiker en zout). Ga eens langs de kringloop. Enz enz enz.
Ik zeg alleen dat er vaak veel winst te behalen is waar misschien nooit echt over nagedacht is.
Goede adviezen!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 3 februari 2016 @ 19:12:47 #157
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_159629367
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 18:58 schreef blomke het volgende:
En nooit, maar dan ook nooit adviezen van adviseurs aangenomen. Zelfs niet van m´n ouders.
quote:
14s.gif Op woensdag 3 februari 2016 19:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Goede adviezen!!
:D _O-
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_159629385
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 18:36 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Er is natuurlijk wel sprake van een grijs gebied, er moet ook geleefd worden idd :P

Maarja, ik ga niemand zijn levenswijze bekritiseren. Ik zeg alleen dat er vaak veel winst te behalen is waar misschien nooit echt over nagedacht is.
Iets met spijker en kop. Wat ik om me heen vaak zie is dat mensen geen inkomstenprobleem hebben, maar een verkeerd uitgavenpatroon. Sowieso niet buiten je stand willen leven. Het lijkt tegenwoordig eerder regel dan uitzondering dat iedereen maar een spiksplinternieuwe iPhone, de nieuwste gameconsole en een LED-TV van minimaal 40" moet hebben. Stel je voor dat je dat niet hebt en voor lul staat bij je kennissen en vrienden, zeg...

Ik hou enorm veel geld aan de kant niet omdat ik belachelijk veel verdien, maar omdat ik de vaste lasten zo veel mogelijk in probeer te dammen. Een zo goedkoop mogelijk telefoonabonnement (SIM-only) met een minimale databundel want ik heb toch overal WiFi. Zelf zo veel mogelijk koken; in grote porties zodat ik ook flink wat in kan vriezen (tomatensaus voor de pasta bijvoorbeeld). Zelf dingen onder handen nemen in plaats van overal een duur bedrijf voor laten komen. Eens goed op de boodschappen letten. Etc.
  woensdag 3 februari 2016 @ 19:31:02 #159
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159629844
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 17:24 schreef koentje123 het volgende:

[..]

Het verschil is mij nog steeds niet duidelijk ;)
Voor sommige mensen is de buffer niet voldoende om een kapotte auto te repareren.
Dan is de buffer te laag

quote:
Anderen kunnen een auto vervangen van het geld dat ze maandelijks overhouden.
We hebben het niet over de 1% rijksten ter wereld hier :+

quote:
Ik heb jaren zonder wasmachine geleefd. Er bestaat zoiets als een wasserette (Belgie).
In Nederland bestaan die niet of amper.

Een buffer is gewoon een bedrag dat iedereen voor zichzelf moet bepalen en is afhankelijk van inkomen en te verwachten tegenslagen. Heb je bv geen tandartsverzekering dan is het wel handig als je daar een paar duizend euro apart voor hebt liggen. Heb je een auto allrisk verzekerd met diefstalverzekering en alles dan hoef je minder geld apart te houden dan iemand die alleen WA verzekerd is en morgen zijn auto om een boom kan vouwen of de auto weg ziet rijden met een nieuwe eigenaar met bivakmuts op.

Een buffer is dus echt voor tegenslagen en overwachte kosten zoals bv een versnellingsbak die de geest geeft in je auto of een ruit die ingegooid wordt met oud en nieuw die je zelf moet voorschieten, een wasmachine die de geest geeft of je tv die ontploft of nog erger of die ene boete waar je net geflitst bent op dat stuk waar je de topsnelheid van je auto even wilde proberen en niet te vergeten: Je eigen risico is opgemaakt aan zorgkosten en de rekening ploft op de mat.

Kan je af zonder tv, auto en wasmachine en vind je een gapend gat in je raam wel mooi dan hoeft je buffer uiteraard een stuk lager te zijn dan wanneer je het toch wel erg graag direct wilt laten reparareren zonder daarna direct 2 maanden bonen uit blik te moeten eten.

Daarnaast heb je nog spaargeld en zoals Remcodelft dat zegt:

quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 17:32 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik zie er geen nut in om dat in verschillende potjes te stoppen.
Hoeven dat ook geen aparte potjes te zijn. Ik heb het ook op 1 hoop gegooid maar hou als ondergrens 5000 euro aan en bij voorkeur 10.000 en alles daarboven kan gezien worden als spaargeld om bv een nieuwe auto te kopen ter vervanging of om te kunnen verhuizen naar een duurder huis of om een nieuwe laptop te kunnen kopen etc.

Kom ik door een dure autoreparatie onder het door mijn gestelde bufferbedrag dan vul ik dat direct eerst weer aan voor ik weer geld mag uitgeven van mezelf.

Waar de grens vervaagt is als je auto bv economisch total loss is door een reparatie die enorm duur wordt en je zowel je spaargeld als de buffer moet aanspreken om een andere auto te kopen. Al zou je ook kunnen redeneren dat je de buffer alleen aanspreekt als je geen andere optie hebt om naar je werk te komen en je spaargeld gebruikt als je gewoon graag een andere auto wilt en het niet echt nodig is. (bv een 2e auto in het gezin).

Bij mij ligt de grens tussen buffer en spaargeld dus op: Noodzakelijk om te vervangen -> Buffer
Al het overige -> Spaargeld.

Al heb je maar een relatief kleine buffer van 5k , je slaapt echt stukken rustiger omdat je geen hap minder eet als er iets stuk gaat of als er een fikse rekening op de mat valt.

Just my 2 cents :P

quote:

[..]

Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Van een mobiel data abonnement met iets trager internet dat je elke maand 20 euro scheelt lever je amper in op de kwaliteit van leven maar bespaart je wel al aardig wat geld. Evenals een paar schakelaars zetten op apparaten die anders 24/7 aanstaan terwijl je misschien maar 4 uur per dag thuis bent en wakker bent. En eens een half jaar langer doen met je kleding (mits niet kapot) is ook echt geen straf.

Een gemiddeld gezin kan echt makkelijker 100 tot 200 euro besparen per maand zonder ook maar in de gaten te hebben dat er bezuinigd wordt.
En dat is natuurlijk de kunst, bewuster met je geld omgaan en toch dezelfde kwaliteit van leven houden, het kan echt. ;)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_159630071
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 18:23 schreef Henno het volgende:
hoe kan je dan in vredesnaam goed slapen?
Simpel; je bewust zijn van het feit dat je werk hebt en die ketel kunt betalen. Of in het ergste geval; dat je nog ww krijgt waar je ook die ketel nog wel mee kunt betalen...
oftewel; je moet ook altijd naar de verhouding inkomen/levensstandaard kijken.
  woensdag 3 februari 2016 @ 19:45:55 #161
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159630353
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 19:37 schreef nikao het volgende:

[..]

Simpel; je bewust zijn van het feit dat je werk hebt en die ketel kunt betalen. Of in het ergste geval; dat je nog ww krijgt waar je ook die ketel nog wel mee kunt betalen...
oftewel; je moet ook altijd naar de verhouding inkomen/levensstandaard kijken.
Pas wel op want voor je WW gestort wordt ben je wel even een paar weken / maanden onderweg. En dan nog is het slechts 70% van je laatste loon met ook nog een maximum!

[ Bericht 0% gewijzigd door Metro2005 op 03-02-2016 19:51:27 ]
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_159630476
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 19:45 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Pas wel op want voor je WW gestort wordt ben je wel even een paar weken / maanden onderweg. En dan nog is het slechts 30% van je laatste loon met ook nog een maximum!
:? Hoe kom je daar nou bij? Geen wonder dat je slecht slaapt :P

"De hoogte van het WW is de eerste twee maanden 75% van uw dagloon en vanaf de derde maand 70% van dit berekende dagloon"
https://www.juridischloke(...)id/duur-ww-uitkering
  woensdag 3 februari 2016 @ 19:50:48 #163
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159630512
-- mag weg --

[ Bericht 97% gewijzigd door Metro2005 op 03-02-2016 19:51:39 (Hersendood) ]
  woensdag 3 februari 2016 @ 19:51:00 #164
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159630521
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 19:49 schreef nikao het volgende:

[..]

:? Hoe kom je daar nou bij? Geen wonder dat je slecht slaapt :P

"De hoogte van het WW is de eerste twee maanden 75% van uw dagloon en vanaf de derde maand 70% van dit berekende dagloon"
https://www.juridischloke(...)id/duur-ww-uitkering
hersenconflict: Ik bedoelde 30% lager :+
pi_159630597
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 19:51 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

hersenconflict: Ik bedoelde 30% lager :+
ah :)

maar daarom wees ik ook op het feit dat je ook naar de verhouding moet kijken tussen je inkomen en je levensstijl; ben je gewend meer dan 70% van je loon te spenderen elke maand, dan heb je inderdaad een buffer nodig voor het geval je werkloos wordt (en je niet om laag kunt/wilt in je uitgavepatroon). Zit je daar normaal gesproken al onder dan kan je natuurlijk af met een minder hoge buffer..
  woensdag 3 februari 2016 @ 19:54:35 #166
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159630632
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 19:53 schreef nikao het volgende:

[..]

ah :)

maar daarom wees ik ook op het feit dat je ook naar de verhouding moet kijken tussen je inkomen en je levensstijl; ben je gewend meer dan 70% van je loon te spenderen elke maand, dan heb je inderdaad een buffer nodig voor het geval je werkloos wordt (en je niet om laag kunt/wilt in je uitgavepatroon). Zit je daar normaal gesproken al onder dan kan je natuurlijk af met een minder hoge buffer..
Ik zit daar ruim onder maar dat beschermt je nog steeds alleen tegen arbeidsongeschiktheid , niet tegen een kapotte CV ketel, auto, wasmachine etc. En gezien het gemiddelde inkomen in dit land kan ik wel met redelijke zekerheid zeggen dat de meeste mensen niet elke maand even 1500 euro over hebben om een CV ketel te betalen.
pi_159631013
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 19:54 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik zit daar ruim onder maar dat beschermt je nog steeds alleen tegen arbeidsongeschiktheid , niet tegen een kapotte CV ketel, auto, wasmachine etc. En gezien het gemiddelde inkomen in dit land kan ik wel met redelijke zekerheid zeggen dat de meeste mensen niet elke maand even 1500 euro over hebben om een CV ketel te betalen.
True, maar met een beetje buffer (waar het hier om ging toch?) van zeg 6x je maandlasten kan je EN een cv ketel EN een wasmachine EN ook nog wel een auto'tje (voor nood) kopen.
En hoe vaak gaat alles tegelijk stuk? :?

Ik pleit niet voor weinig buffer, maar vooral voor lage maandlasten en sparen voor grote uitgaves waarvan je al weet dat ze komen (dat noem ik geen buffer) en dan een buffer van zeg 6x maandlasten voor echte noodgevallen.
De rest lekker onderdeel laten zijn van je investeringsportfolio :)
  woensdag 3 februari 2016 @ 20:09:53 #168
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_159631115
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 20:23 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Kun jij van 8k één jaar vooruit? Doe je netjes. Daar kan een heel groot deel van NL net de huur/hypotheek van betalen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 20:53 schreef Skv het volgende:

[..]

8k voor een jaar? Daar doe ik drie maanden mee.
Moet wel zeggen dat dit alléén kan als ik in 'zuinigheidsmodus' schiet; bij langdurige werkloosheid is een auto geen absolute noodzakelijkheid en is er zat tijd om goedkoop boodschappen te doen. Indien dan tegelijkertijd geen noodzakelijke apparatuur (wasmachine, koelkast) gaat hemelen, is 8.000 in een jaar te doen.
pi_159631227
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:06 schreef nikao het volgende:

[..]

True, maar met een beetje buffer (waar het hier om ging toch?) van zeg 6x je maandlasten kan je EN een cv ketel EN een wasmachine EN ook nog wel een auto'tje (voor nood) kopen.

Ik pleit niet voor weinig buffer, maar vooral voor lage maandlasten en sparen voor grote uitgaves waarvan je al weet dat ze komen (dat noem ik geen buffer) en dan een buffer van zeg 6x maandlasten voor echte noodgevallen.
Ik ben zelfs extremer dan dat.
Mijn kredietkaart is momenteel mijn buffer; al de rest wordt geinvesteerd.
Dan heb ik toch weer 1 maand extra rendement :{w

quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:09 schreef MissionPhailed het volgende:
Moet wel zeggen dat dit alléén kan als ik in 'zuinigheidsmodus' schiet; bij langdurige werkloosheid is een auto geen absolute noodzakelijkheid en is er zat tijd om goedkoop boodschappen te doen. Indien dan tegelijkertijd geen noodzakelijke apparatuur (wasmachine, koelkast) gaat hemelen, is 8.000 in een jaar te doen.
Voor ik naar Noord Amerika verhuisde, waren mijn uitgaven ook <10k per jaar (all included).
pi_159631392
6/7k als de Cv tv pc koelkast etc het allemaal begeven wil ik wel fatsoenlijk de volgende dag nieuwe shit kunnen kopen.
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 3 februari 2016 @ 20:24:10 #171
389307 1marcelfilms
(permanent verbannen)
pi_159631598
hallo,

zelf persoonlijk heb ik 100 euro als buffer
vroeger was alles beter
ìk_vôél_më_èëñzâám_ën_ållêén_v­ándàâg_wïl_ìemånd_mêt_mê_präté­ñ
pi_159631716
quote:
14s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:24 schreef 1marcelfilms het volgende:
hallo,

zelf persoonlijk heb ik 100 euro als buffer
Jij woont thuis toch ?
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 3 februari 2016 @ 20:43:03 #173
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159632304
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:06 schreef nikao het volgende:

[..]

Eens, een half jaar is een aardige buffer en komt voor veel mensen neer op rond de 5k denk ik.

quote:

[..]

[..]

Ik dacht dat ik redelijk zuinig kon leven maar zelfs al zouden beide auto's weg zijn dan nog komen we niet veel zuiniger dan 15.000 per jaar. En dan moeten we al écht overal op besparen. Maarja, alleen al het huis kost dan ook al netto bijna 7k per jaar. En bij arbeidsongeschikt komt daar nog wat bij ivm het wegvallen van de HRA en kom ik op 8700 euro per jaar alleen aan hypotheeklasten. wordt dus vrij lastig om met 8k rond te komen in ons geval :+
  Moderator woensdag 3 februari 2016 @ 20:52:24 #174
382129 crew  Donna
pi_159632650
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:43 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Eens, een half jaar is een aardige buffer en komt voor veel mensen neer op rond de 5k denk ik.

Huh, hoe bedoel je dat? Je kan toch geen half jaar rondkomen van 5k?
  woensdag 3 februari 2016 @ 21:01:23 #175
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159633033
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:52 schreef DonnaRush het volgende:

[..]

Huh, hoe bedoel je dat? Je kan toch geen half jaar rondkomen van 5k?
als je alles ervan moet betalen is het misschien wat krap ja, dan zal je richting de 7 a 8k moeten idd. Bedoelde het meer als in: Overbruggen tot WW uitkering en daarna evt aanvullen daarop.
  Moderator woensdag 3 februari 2016 @ 21:05:27 #176
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_159633221
Ik heb tegen de 50k nu. Dat is veel meer dan ik minimaal nodig heb om me veilig te voelen, maar het sparen gaat makkelijk.

Wel een huis met hypotheek, dus ik zou daar veel meer op af kunnen lossen dan ik nu doe, en dat doe ik dan ook, maar ik merk dat ik het best wel prettig vind om het zo te laten, dus laat ik 't zo :)

Voor de rest kunnen we alles doen wat we willen. Vakanties, luxe goederen, auto heb ik wel maar is lease dus heb ik ook geen omkijken naar. De auto van mijn vriendin is zo klein en zuinig dat daar het geld ook niet heen gaat, dus nee, prima zo :)
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 3 februari 2016 @ 21:05:51 #177
382129 crew  Donna
pi_159633244
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 21:01 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

als je alles ervan moet betalen is het misschien wat krap ja, dan zal je richting de 7 a 8k moeten idd. Bedoelde het meer als in: Overbruggen tot WW uitkering en daarna evt aanvullen daarop.
Ja zo. Dat zou inderdaad wel een goede aanvulling zijn dan.
pi_159641252
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 18:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Bijna 54. Geen eigen zaak, wel tijdelijk ZZP-er geweest. De "zaak"zit 'm vooral tussen m'n oren. Verder bouwde ik het vermogen vooral op door onroerend goed. Hard werken en sparen kwamen op de tweede plaats, maar chronisch lage maandlasten zijn wel een hulpmiddel. En nooit, maar dan ook nooit adviezen van adviseurs aangenomen. Zelfs niet van m´n ouders.
Hoe kun je nou onroerend goed kopen als hard werken en sparen op een tweede plaats staat? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_159641391
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 20:43 schreef Metro2005 het volgende:

Een half jaar aan maandlasten komt voor veel mensen neer op 5K?

Daar ga ik makkelijk overheen en dan zijn de lasten van mijn vriendin nog niet eens meegeteld :X
  donderdag 4 februari 2016 @ 07:47:18 #180
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_159642710
Twee maandsalarissen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_159658057
Minimale buffer willen we toch wel op 5000 hebben. Alles daarboven investeren in verbouwen huis (kunststof kozijnen + dubbel glas/ badkamer/ toilet/ nieuwe vloer). Daarna hypotheek versneld aflossen.
  donderdag 4 februari 2016 @ 20:28:53 #182
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_159660952
quote:

[..]

[..]

Jij kan van 8k een heel jaar huisvesting, verzekeringen, gemeentelijke lasten, energie en dagelijkse boodschappen betalen?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 4 februari 2016 @ 21:25:27 #183
389307 1marcelfilms
(permanent verbannen)
pi_159663352
Hoe komt iedereen hier aan zo extreem veel geld??
:o :o :o
het is echt abnormaal als ik die bedragen zo lees
vroeger was alles beter
pi_159664768
quote:
3s.gif Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
Werken?
Ik zwaai naar dieren.
pi_159665958
quote:
11s.gif Op donderdag 4 februari 2016 00:25 schreef Geralt het volgende:

[..]

Hoe kun je nou onroerend goed kopen als hard werken en sparen op een tweede plaats staat? :@
Door een hypotheek te nemen zonder het advies van een hypotheekadviseur :') . M'n eerst huis begon met 'n hypotheek van NLG 99.900 (minder notariskosten t.o.v. 100.000) en heb ik verkocht voor ¤270.000,- Tel uit je winst.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
  donderdag 4 februari 2016 @ 23:19:28 #186
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_159668528
Ik zorg wel dat ik geen belasting over mn spaargeld hoef te betalen dus mijn buffer blijft daaronder. Ik kan goed sparen maar moet wel zeggen dat ik vrij zuinig ben. Aan bepaalde dingen geef ik zo min mogelijk geld uit omdat ik dat totaal geen waarde vind. Zoals een auto. Ik heb een prima auto van 15 jaar oud. Als die nog 5 jaar meegaat dan gaat ie nog 5 jaar mee. Boodschappen heb ik ook niet van de dure jumbo en albert heijn nodig. De lidl heeft ook alles, en ook lekker! :) Ik heb een mooie tv van 40 inch, maar ik hoef geen nieuwe 55 inch model omdat iedereen tegenwoordig zo'n plakaat aan de muur heeft hangen.Ik heb een koopwoning maar woon weer niet groot.
Ik geef wel weer veel geld uit aan herrinneringen. Dat vind ik pas belangrijk. Leuke dingen doen met mn vriendin, familie en vrienden. Elk jaar een wereldreis maken, stedentripjes doen of dagjes weg. Festivalletje hier, concertje daar. Dat zijn dingen die ze niet meer van je afpakken.
pi_159668618
quote:
Leeftijd doet natuurlijk heel veel. 10k voor een 25-jarige is vaak heel veel, ben je 50 en je hebt slechts 10k dan is het weer heel weinig...
pi_159668683
quote:
Tenminste 1000 euro per maand sparen.
pi_159670320
quote:
In mijn geval: extreem weinig uitgeven (<1k), en redelijk veel verdienen.
Ik schrijf sinds mijn 22ste minstens 1000 euro per maand over naar een investeringsrekening/spaarrekening. Na een tijdje is dat een redelijk groot bedrag.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 11:36:06 #190
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_159675760
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 22:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Door een hypotheek te nemen zonder het advies van een hypotheekadviseur :') . M'n eerst huis begon met 'n hypotheek van NLG 99.900 (minder notariskosten t.o.v. 100.000) en heb ik verkocht voor ¤270.000,- Tel uit je winst.
Dus je huis gaat 6x over de kop en noemt dat 'hard werken'? :{w
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_159676245
quote:
Beneden je stand leven. Zeg maar het tegenovergestelde wat de meesten doen. Als je iedere maand een leuk bedrag over houdt dan bouw je vanzelf vermogen op. Een redelijk salaris helpt daar bij want altijd op een houtje bijten is een beetje zonde van je leven.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_159677074
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 22:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is gewoon een kwestie van geluk hebben en niet meer dan dat. En dat geluk hebben heel veel mensen gehad.

Ik heb pech. Mijn appartement is zo een 30-40K minder waard geworden.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 13:19:04 #193
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159677898
quote:
Wat vindt jij extreem veel geld? Volgens mij hebben de meesten hier zo tussen de 2k en 20k. Dat zijn toch geen extreme bedragen?

En hoe iedereen eraan komt? Minder uitgeven dan er binnenkomt. Het is echt geen hogere wiskunde ofzo :+
pi_159678228
quote:
Sommige sparen als een malle. Ik ken mensen die meer dan 1000 euro per maand op zij leggen. Doe dat 10 jaar lang, en je hebt meer dan een ton. Toevallig leven die mensen wel een saai monotoon leventje, dus extreme spaarzucht heeft wel een prijs.

Anderen hebben geluk en krijgen een erfenis. Familiekapitaal is vaak de verklaring voor spontane rijkdom.

Ik heb zelf meer dan een ton verdiend op de beurs.
  Forum Admin vrijdag 5 februari 2016 @ 13:58:07 #195
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_159678619
Ik hield een netto jaarsalaris aan, maar daar zit ik nu een tijdje onder :')
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 15:14:45 #196
389307 1marcelfilms
(permanent verbannen)
pi_159680224
500 vind ik wel een mooi bedrag om te hebben, daar kan ik veel leuks mee doen
vroeger was alles beter
  vrijdag 5 februari 2016 @ 15:15:44 #197
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159680243
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:14 schreef 1marcelfilms het volgende:
500 vind ik wel een mooi bedrag om te hebben, daar kan ik veel leuks mee doen
Als je 16 bent en nog bij je ouders woont wel ja. Kan je een halve brommer van kopen bijvoorbeeld.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 15:31:22 #198
448174 Amazing_Jebediah
haatbaard met zachte g
pi_159680531
Woon bij mijn ouders en spaar 1000 per maand. Sinds een jaar dan, geef helaas te veel uit.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 17:27:19 #199
389307 1marcelfilms
(permanent verbannen)
pi_159682569
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:15 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als je 16 bent en nog bij je ouders woont wel ja. Kan je een halve brommer van kopen bijvoorbeeld.
brommer kost heus geen 1000 euro hoor :{w :') :')

ik spaar nu 5 euro per week dat is toch al aardig aan het eind van het jaar

EDIT: maar als ik heel eerlijk mag zijn heb ik het geld helemaal nergens voor nodig.
vroeger was alles beter
  vrijdag 5 februari 2016 @ 18:05:15 #200
65252 Bart
pi_159683308
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 17:27 schreef 1marcelfilms het volgende:

maar als ik heel eerlijk mag zijn heb ik het geld helemaal nergens voor nodig.
toch wel handig dat je dat nu alvast weet
pi_159684570
quote:

[..]

EDIT: maar als ik heel eerlijk mag zijn heb ik het geld helemaal nergens voor nodig.
Luie donder.
  vrijdag 5 februari 2016 @ 21:32:58 #203
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_159687998
Persoonlijk vind ik 50k wel het minimale, maar met 25k red ik me ook wel.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_159688123
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 21:32 schreef VeX- het volgende:
Persoonlijk vind ik 50k wel het minimale, maar met 25k red ik me ook wel.
Als ik 50k had zou ik meteen 40k gebruiken om een deel van mijn hypotheek af te lossen.
pi_159688328
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 11:36 schreef Sandyman het volgende:
Dus je huis gaat 6x over de kop en noemt dat 'hard werken'? :{w
Nee, dat is geen hard werken, integendeel: een slimmere manier om geld te verdienen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
  vrijdag 5 februari 2016 @ 22:24:23 #206
389307 1marcelfilms
(permanent verbannen)
pi_159689424
quote:
toch wel een natte droom altijd dit.
als ik een miljoen had dan zou ik nieuwe klepstoters in me wagen laten zetten, en dan de rest voor de rente op spaarrekening zetten *O* *O* *O*
vroeger was alles beter
  vrijdag 5 februari 2016 @ 23:11:31 #207
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_159691132
25k ofzo. Helaas gaat het straks allemaal op aan een nieuwbouw huis :'). Wat ik ook geleerd heb is; geld maak geld. Geld dat je opzij zet maakt extra geld; hoe meer je opzij zet hoe meer je gaat sparen. Leef van wat je nodig heb niet van wat je hebt.
pi_159696765
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 19:13 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Iets met spijker en kop. Wat ik om me heen vaak zie is dat mensen geen inkomstenprobleem hebben, maar een verkeerd uitgavenpatroon. Sowieso niet buiten je stand willen leven. Het lijkt tegenwoordig eerder regel dan uitzondering dat iedereen maar een spiksplinternieuwe iPhone, de nieuwste gameconsole en een LED-TV van minimaal 40" moet hebben. Stel je voor dat je dat niet hebt en voor lul staat bij je kennissen en vrienden, zeg...

Ik hou enorm veel geld aan de kant niet omdat ik belachelijk veel verdien, maar omdat ik de vaste lasten zo veel mogelijk in probeer te dammen. Een zo goedkoop mogelijk telefoonabonnement (SIM-only) met een minimale databundel want ik heb toch overal WiFi. Zelf zo veel mogelijk koken; in grote porties zodat ik ook flink wat in kan vriezen (tomatensaus voor de pasta bijvoorbeeld). Zelf dingen onder handen nemen in plaats van overal een duur bedrijf voor laten komen. Eens goed op de boodschappen letten. Etc.
Dat overdreven zuinige gedoe zou ik niet trekken hoor. Ik werk hard zat doordewewks, dan ga ik daarbuiten mezelf niet ook nog op het randje laten leven.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_159696767
quote:

[..]

Ben jij 13 ofzo?
pi_159696769
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 15:31 schreef Amazing_Jebediah het volgende:
Woon bij mijn ouders en spaar 1000 per maand. Sinds een jaar dan, geef helaas te veel uit.
Waarom woon je bij je ouders als je al werkt?
  Moderator zaterdag 6 februari 2016 @ 07:59:32 #211
382129 crew  Donna
pi_159696834
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 07:29 schreef Skv het volgende:

[..]

Dat overdreven zuinige gedoe zou ik niet trekken hoor. Ik werk hard zat doordewewks, dan ga ik daarbuiten mezelf niet ook nog op het randje laten leven.
Waar lees jij overdreven zuinig gedoe dan? Je vaste lasten zo laag mogelijk houden en letten op de boodschappen is toch niet overdreven?
Dat is alleen maar slim, lijkt mij.
pi_159697182
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 21:37 schreef emil23 het volgende:

[..]

Als ik 50k had zou ik meteen 40k gebruiken om een deel van mijn hypotheek af te lossen.
Geen 40k, maar wel minimaal de helft. Dat scheelt je vervolgens minimaal 100 euro per maand aan vaste lasten. Verdubbel dat vanuit je inkomen en los het extra af. Win-win!
Schip ahoy!
pi_159697300
Buffer :')
  zaterdag 6 februari 2016 @ 09:50:08 #214
62913 Blik
The one and Only!
pi_159697600
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 09:10 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Geen 40k, maar wel minimaal de helft. Dat scheelt je vervolgens minimaal 100 euro per maand aan vaste lasten. Verdubbel dat vanuit je inkomen en los het extra af. Win-win!
Zou ik ook doen ja. Ik heb nu 10k, en richting de 20k aan het werken. Maar alles daarboven gaat wel direct in aflossing van de hypotheek
  zaterdag 6 februari 2016 @ 09:53:39 #215
65252 Bart
pi_159697652
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 09:24 schreef Strugglemaster het volgende:
Buffer :')
Grootste onzin inderdaad :'). Gewoon een jaar met de hand wassen als de wasmachine stuk gaat en 50 km op de fiets naar het werk als de auto het begeeft _O_.
pi_159697675
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 09:53 schreef Bart het volgende:

[..]

Grootste onzin inderdaad :'). Gewoon een jaar met de hand wassen als de wasmachine stuk gaat en 50 km op de fiets naar het werk als de auto het begeeft _O_.
Nee joh gewoon keihard alle knaken erdoorheen jassen en als je wasmachine stukgaat betekent het gewoon een avondje minder in de kroeg die maand. No biggie.
  zaterdag 6 februari 2016 @ 10:09:01 #217
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_159697862
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 09:53 schreef Bart het volgende:

[..]

Gewoon een maandje wat rustiger aan doen zodat je die maand een wasmachine kan kopen, en met OV naar je werk ^O^
Of een lease-auto natuurlijk O-)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_159698191
Hier heb ik nu 2,5k, maar dat komt meer omdat ik ¤ 850 per maand hypotheek aflos (aflossingsvrij).
Ik hou mijn buffer bewust zo laag mogelijk, maar als er iets onverwachts gebeurt los ik gewoon wat maanden niet af. Dit jaar wil ik max ¤ 12.000 hypotheek aflossen, de rest sluis ik door naar mijn buffer, ik verwacht eind van het jaar de buffer rond de 7,5k te hebben.

Ik los zoveel af op mijn hypotheek omdat ik onder water sta en als mijn rente vast periode afloopt (over 3 jaar) wil ik in ieder geval niet meer onder water staan, zodat ik meer keuze heb bij hypotheekverstrekkers.
(En ja, ik leef ook nog, dit jaar 4x vakantie, heb gewoon een krant/abonnement en ga ook nog wel eens een avondje uit en ik vind het belangrijk goede doelen te steunen)
pi_159698199
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 23:11 schreef xzaz het volgende:
25k ofzo. Helaas gaat het straks allemaal op aan een nieuwbouw huis :'). Wat ik ook geleerd heb is; geld maak geld. Geld dat je opzij zet maakt extra geld; hoe meer je opzij zet hoe meer je gaat sparen. Leef van wat je nodig heb niet van wat je hebt.
Hoe maak je in deze tijd nog geld van geld?
Geld sparen kost alleen maar geld.
De belasting op spaargeld is hoger dan de spaarrente die het oplevert.
En op de beurs is de kans op verlies momenteel groter dan de kans op winst.
pindazakje
  zaterdag 6 februari 2016 @ 10:32:22 #220
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_159698226
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2016 21:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee, dat is geen hard werken, integendeel: een slimmere manier om geld te verdienen.
Dat heeft helemaal niets met een slimme manier van geld verdienen te maken, maar met puur geluk. Je hebt gewoon puur geluk gehad met een overwaarde van 225k euro op een woning, dat heeft niet zoveel met slimheid te maken. Onze generatie gaat het in ieder geval niet meemaken dat onze woningen 6x zoveel waard worden.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
  zaterdag 6 februari 2016 @ 11:15:46 #221
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_159698976
quote:

[..]

5 euro per week :')
Irene is bae &lt;3
  zaterdag 6 februari 2016 @ 11:45:07 #222
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159699456
quote:

[..]

Dat klopt, die beginnen bij ongeveer 1200 euro en een fatsoenlijke kost al snel 1500 euro.

quote:

Mag ik die glazen bol van je lenen? :P
pi_159701343
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 10:32 schreef Sandyman het volgende:

[..]

Dat heeft helemaal niets met een slimme manier van geld verdienen te maken, maar met puur geluk. Je hebt gewoon puur geluk gehad met een overwaarde van 225k euro op een woning, dat heeft niet zoveel met slimheid te maken. Onze generatie gaat het in ieder geval niet meemaken dat onze woningen 6x zoveel waard worden.
Het heeft natuurlijk ook met slimheid te maken, ook voor die generatie is zo'n waardestijging erg zeldzaam. Het betekent gewoon dat je een heel goed oog moet hebben voor een pand en misschien nog wel veel geld en tijd in verbouwingen steken.

En wie weet dat soortgelijke kansen er nu ook wel liggen, alleen niet in onroerend goed. Houd me er zelf niet zo mee bezig, maar echt gewiekste mensen vinden altijd wel mogelijkheden om hun vermogen flink te laten groeien.
  zaterdag 6 februari 2016 @ 13:51:31 #224
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_159701851
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 13:22 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Het heeft natuurlijk ook met slimheid te maken, ook voor die generatie is zo'n waardestijging erg zeldzaam.
Onzin, als je naar prijsontwikkeling kijkt zie je dat in '82 de gemiddelde woningwaarde iets van 55k euro was en dat het in '02 zo'n 210k was. Dat is bijna 4x over de kop. Als je dan ziet dat Blomke de 50 gepasseerd is en misschien een woning heeft gekocht toen hij begin 20 was, dan blijf je daar simpelweg 20 jaar wonen en je hebt die winst gepakt. Hoefde je helemaal niks voor te doen. En dat zal dus voor heel veel mensen gelden die pakweg 30 tot 40 jaar geleden een woning hebben gekocht. Daar zit echt geen slimmigheid in waar je een neusje voor vastgoed voor nodig hebt.
pi_159702016
Op het moment van schrijven is het om en nabij de ¤ 0,13

Ben met niks gekomen, en ga ook op die manier :') :')

Blijven lachen is dan ook mijn motto!
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')